PDA

View Full Version : Norwegians sommerprogram 2020


jb1
11-10-2019, 11:13
Det oekes frekvenser over Atlanteren.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/usa/ferie/norwegian-oker-frekvensen-pa-usa/2-1-687123

Jeg er usikker paa om dette gjelder med en gang ,det fremgaar ikke av artikkelen.

Someone
11-10-2019, 12:02
Det oekes frekvenser over Atlanteren.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/usa/ferie/norwegian-oker-frekvensen-pa-usa/2-1-687123

Jeg er usikker paa om dette gjelder med en gang ,det fremgaar ikke av artikkelen.



Gjør det også det, justert for kutt?

haavig
11-10-2019, 13:42
Kan se ut som disse økningene gjelder fra starten av sommerprogrammet 2020.

WF789
11-10-2019, 13:46
De skal vel få 5 nye Dreamlinere innen sommeren så et sted må de jo sette dem inn.

Desk pilot
14-10-2019, 23:17
Rutene fra Europa til USA økes, med unntak for LGW-MIA og LGW-ORL som reduseres med en ukentlig avgang.
Samtidig reduseres frekvensene fra LGW til Buenos Aires og Rio med en avgang per uke.
Norwegian Air has announced the low-cost carrier will be making a number of schedule changes for next summer. No new routes are being cut, and no new routes are set to launch. Instead, some routes will see an increase in capacity, while others will see a decrease.

https://news.get.com/norwegian-air-alters-transatlantic-summer-frequencies/

Someone
15-10-2019, 11:37
Foreløpige endringer i Norwegians longhaul program Somemr 2020

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/286887/norwegian-ns20-trans-atlantic-service-changes-as-of-11oct19/

Hva er det egentlig CPH og ARN sitter igjen med nå?

EvakCPH
15-10-2019, 16:55
"Som det ser ud lige nu..."

”Vi får fire nye Dreamlineer ind i flåden næste år, hvilket gør det muligt at ekspandere. Som det ser ud lige nu, vil USA-ruterne fra København blive genoptaget næste sommer,” siger kommunikationschef Andres Hjørnholm til CHECK-IN.dk.

LN-MOW
15-10-2019, 17:07
Produktforbedring a la SAS? ;)

Det forutsetter vel at motorproblemene er løst innen den tid. Med 6-7 fly på bakken uten brukbare motorer går selv de beste planene ut vinduet ..

Someone
05-11-2019, 09:41
Nå som Norwegian selger unna 737-800 i et kjør, har Norwegian nok fly til sommerprogrammet hvis ikke nok 737-MAX 8 fly er klare i løpet av våren?

Tertit54
05-11-2019, 14:44
Nå som Norwegian selger unna 737-800 i et kjør, har Norwegian nok fly til sommerprogrammet hvis ikke nok 737-MAX 8 fly er klare i løpet av våren?

Tror nok Norwegian «gambler» på at Max flyene blir klare før sommerprogrammet starter og kan brukes da. Hvis ikke så blir de STORInnleier(igjen)av fly neste sommer

raider66
05-11-2019, 18:08
Jeg har ingen tro på noen gambling her. Jeg er overbevist om at de er i stand til å tilpasse flåte og planlagt ruteprogram. En ambisjon om å eventuelt leie inn ekstra kapasitet hvis MAX ikke er klar er mulig der, men ikke i en stor og kostbar skala. Noe annet vil overraske meg veldig med det effektiviserings- og kostnadsfokuset vi ser i selskapet nå.

Espen

toftos
05-11-2019, 19:35
Regner med at de vet mer om Maxene en det vi gjør. Det er begrenset hvor lang tid det kan gå før de får ordnet opp i problemene med maxen

Someone
07-11-2019, 11:24
I følge Norwegian har de et "best case" scenario om å få første MAX i trafikk igjen til påsken, men regner med å måtte gjennomføre noe wetlease. Hvis da best case er til påsken, antar jeg at base case da er senere

Ellers sier de nå de ikke skal selge flere fly før MAXene er oppe å går

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2019/11/06/7470323/norwegian-sjefen-na-onsker-vi-ikke-a-gamble-med-a-selge-flere-fly.

Norwegian-sjefen: – Nå ønsker vi ikke å gamble med å selge flere fly.

Someone
11-11-2019, 09:57
Norwegian har i dag annonsert 7 nye ruter fra Danmark. Dog så vet jeg ikke hva netto blir her, for samtidig har de jo redusert eller lukket andre ruter.

Uansett, fra København åpnes Hamburg, Palanga, Gdansk, Poznan og Szczecin. Alle med 2x ukentlig, alle i konkurranse med SAS. I tillegg åpnes Billund-Stavanger og Billund-Bergen, i konkurranse med henholdsvis DAT og Widerøe

https://finans.dk/erhverv/ECE11745272/norwegian-satser-i-danmark-med-nye-ruter/?ctxref=forside

Norwegian er i fuld gang med at finkæmme sit trafikprogram i bestræbelserne på at gøre selskabet mere lønsomt.


En række ruter er eller bliver lukket, men det norske lavprisselskab åbner også til en række nye destinationer. Fra Danmark etablerer Norwegian syv nye ruter fra foråret og sommeren næste år.

Someone
11-11-2019, 10:11
Nye norske ruter, itillegg til BLL-SVG og BGO som alt nevnt:

TRD: Gdansk 2x ukenltlig
OSL: Dusseldorf 4x ukentlig (denne fløy de jo for lenge siden) Wroclaw 2x ukentlig, Poznan 2x ukentlig og Kaunas 3x ukentlig

Nye svenske ruter:

ARN: Palanga og Gdansk 2x ukentlig og Tivat 1x ukentlig
GOT: Gdansk 2x ukentlig

Noe er vel også kun sesongruter

krølle
11-11-2019, 11:01
BLL-SVG med 738:o Tror det blir en kort rute, og da tenker jeg ikke flytid:fly

C130
11-11-2019, 11:24
BLL-SVG med 738:o Tror det blir en kort rute, og da tenker jeg ikke flytid:fly

Ja det vil jeg også tro.
Hva er vitsen med å konkurrere med DAT på en så "smal" destinasjon ?
Det finnes hundre andre steder i Europa jeg heller kunne tenke meg en ny rute fra Stavanger.

jb1
11-11-2019, 11:33
Nye norske ruter, itillegg til BLL-SVG og BGO som alt nevnt:

TRD: Gdansk 2x ukenltlig
OSL: Dusseldorf 4x ukentlig (denne fløy de jo for lenge siden) Wroclaw 2x ukentlig, Poznan 2x ukentlig og Kaunas 3x ukentlig

Nye svenske ruter:

ARN: Palanga og Gdansk 2x ukentlig og Tivat 1x ukentlig
GOT: Gdansk 2x ukentlig

Noe er vel også kun sesongruter

DY er på en liten offensiv i Polen igjen.

I tillegg er DUS sikkert bra for endel tyske turister. Folk i Ruhr-området kan fly fra både CGN og DUS (selv om byrivaliseringen er verre enn mellom Molde og Kristiansund).

OttoL
11-11-2019, 11:38
Ja det vil jeg også tro.
Hva er vitsen med å konkurrere med DAT på en så "smal" destinasjon ?
Det finnes hundre andre steder i Europa jeg heller kunne tenke meg en ny rute fra Stavanger.
DAT går kun via Esbjerg og kun 1x ukentlig, samt at de ikke har lastet opp rutene for S20. Så vil ikke si at DAT er noen konkurrent her.

At 738 likevel kan være overkill er en annen diskusjon.

econ
11-11-2019, 11:39
Ja det vil jeg også tro.
Hva er vitsen med å konkurrere med DAT på en så "smal" destinasjon ?
Det finnes hundre andre steder i Europa jeg heller kunne tenke meg en ny rute fra Stavanger.

Hvilke ruter kunne du tenke deg som har en flytid på 1 time? Det handler nok mest om å bruke flyet effektivt, og da rekker man en rundtur SVG-BLL på 3 timer. Det er det få andre destinasjoner som klarer.

EvakCPH
11-11-2019, 11:48
check-in har et fint lille kort over de nye ruter:

OttoL
11-11-2019, 11:49
DUS er vel også en gjenåpning fra OSL. Ble lagt ned i 2012:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=98681

chrisljo
11-11-2019, 11:51
DUS er vel også en gjenåpning fra OSL. Ble lagt ned i 2012:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=98681

Fløy denne når ruten åpnet første gang. 10kr per vei.

Scandinavien_Airlines
11-11-2019, 12:26
Hvilke ruter kunne du tenke deg som har en flytid på 1 time? Det handler nok mest om å bruke flyet effektivt, og da rekker man en rundtur SVG-BLL på 3 timer. Det er det få andre destinasjoner som klarer.

Göteborg kunne være en mulighet

EvakCPH
11-11-2019, 12:27
Og så lidt om, hvor der skæres:

"Inrikes till Malmö försvinner från Norwegians linjenät...Flygbolaget hänvisar också till att allt fler resenärer i södra Sverige väljer att flyga från Kastrup."


https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13447

EvakCPH
11-11-2019, 14:42
Mere om øget frekvens på norske ruter her: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/norwegian-lanserer-syv-nye-ruter-fra-avinors-lufthavner?publisherId=17421123&releaseId=17874561

Someone
11-11-2019, 14:47
Mere om øget frekvens på norske ruter her: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/norwegian-lanserer-syv-nye-ruter-fra-avinors-lufthavner?publisherId=17421123&releaseId=17874561

Fra artikkelen

Oslo (OSL) til Edinburgh (EDI) øker fra syv til ni ukentlige avganger fra april.

Oslo (OSL) til Palanga (PLQ) øker fra tre til syv ukentlige avganger fra april.

Oslo (OSL) til Gdansk (GDN) øker fra ni til 11 ukentlige avganger fra april.

Oslo (OSL) til Krakow (KRK) øker fra syv til ni ukentlige avganger fra april.

Oslo (OSL) til Riga (RIX) øker fra åtte til 12 ukentlige avganger fra april.

Oslo (OSL) til Billund (BLL) øker fra syv til ni ukentlige avganger fra juni.

Oslo (OSL) til Napoli (NAP) øker fra to til tre ukentlige avganger fra juni.

Oslo (OSL) til Genève (GVA) øker fra tre til fire ukentlige avganger fra juni.

Bergen (BGO) til Alicante (ALC) øker fra fire til syv ukentlige avganger fra april.

Stavanger (SVG) til London (LGW) øker fra seks til 10 ukentlige avganger fra april.

Stavanger (SVG) til Alicante (ALC) øker fra fem til syv ukentlige avganger fra april.

Stavanger (SVG) til Split (SPU) øker fra en til to ukentlige avganger fra juni.

Stavanger (SVG) til Palma (PMI) øker fra en til to ukentlige avganger fra juni.

Noen av disse destinasjonene får jo da en ganske brukbar frekvens

EvakCPH
11-11-2019, 17:08
Nogen som det er lykkedes at finde andre nedlagte ruter end Malmø?

Bliver interessant at se, om Norwegian reelt indsætter mere kapacitet i sit "hjemmemarked", eller om der blot er tale om omprioritering. (tænker Norwegian trods ekspansionen stadig ser Norge og resten af Skandinavien som sit naturlige tilhørssted).

Vi venter jo på NEXT og de har selv længe fokuseret på lønsomhed frem for vækst, men regionalt i Norden kan de jo godt vækste, mens totalforretningen mister volumen.

OttoL
11-11-2019, 17:42
Nogen som det er lykkedes at finde andre nedlagte ruter end Malmø?

Bliver interessant at se, om Norwegian reelt indsætter mere kapacitet i sit "hjemmemarked", eller om der blot er tale om omprioritering. (tænker Norwegian trods ekspansionen stadig ser Norge og resten af Skandinavien som sit naturlige tilhørssted).

Vi venter jo på NEXT og de har selv længe fokuseret på lønsomhed frem for vækst, men regionalt i Norden kan de jo godt vækste, mens totalforretningen mister volumen.
Er iallfall "vanlig" reduksjon innenriks fra BGO om sommeren. TRD fra 2 til 1 daglig (3 til 1 søndager), SVG fra 3 til 1 i ukedagene og fra OSL mellom 4 og 5 færre daglige alt ettersom hvilken ukedag det er snakk om. I tillegg er BGO-PRG lagt ned, en rute som gikk S18.

Someone
11-11-2019, 18:37
Er iallfall "vanlig" reduksjon innenriks fra BGO om sommeren. TRD fra 2 til 1 daglig (3 til 1 søndager), SVG fra 3 til 1 i ukedagene og fra OSL mellom 4 og 5 færre daglige alt ettersom hvilken ukedag det er snakk om.



Men dette er vel ikke noe kutt sammenlignet med i fjor?

BU662
11-11-2019, 20:53
DY er på en liten offensiv i Polen igjen.

I tillegg er DUS sikkert bra for endel tyske turister. Folk i Ruhr-området kan fly fra både CGN og DUS (selv om byrivaliseringen er verre enn mellom Molde og Kristiansund).

Jeg er veldig skeptisk. For noen år siden la Norwegian ned en god del av disse ruter pga manglende lønnsomhet. Jeg kan ikke se hva er markant fornandred i fundamentals i market characteristics. Det kan umulig være business cases bak disse rute-annsonseringer.

Det virker som man forsøker å øke der hvor man kan tiltrekke seg langhelg-turister. Men uten at man kjenner seg virkelig til disse markeder. Poznan ... Wroclaw ... Det vil ikke virke. Rett og slett fordi man kan ikke bare copy&paste en rute som GDN.
OSL-DUS ble det med 4/7 alrede noen ar tidligere. Ruten gikk så dårlig at man flytted ruten over til CGN og etterpå la ruten ned.

Bare gjenstå se hva kommer som neste rute tilbake ...

EvakCPH
11-11-2019, 21:01
Jeg er veldig skeptisk. For noen år siden la Norwegian ned en god del av disse ruter pga manglende lønnsomhet. Jeg kan ikke se hva er markant fornandred i fundamentals i market characteristics. Det kan umulig være business cases bak disse rute-annsonseringer.

Det virker som man forsøker å øke der hvor man kan tiltrekke seg langhelg-turister. Men uten at man kjenner seg virkelig til disse markeder. Poznan ... Wroclaw ... Det vil ikke virke. Rett og slett fordi man kan ikke bare copy&paste en rute som GDN.
OSL-DUS ble det med 4/7 alrede noen ar tidligere. Ruten gikk så dårlig at man flytted ruten over til CGN og etterpå la ruten ned.

Bare gjenstå se hva kommer som neste rute tilbake ...

Som Someone skriver, vil frekvens-forøgelsen på nogle af ruterne fra Oslo give ganske gode muligheder, men de helt nye ruter som starter op med 2-3 ugentlige frekvenser kan jo udelukkende benyttes af fritids-rejsende. På ruterne fra København til Polen og Hamborg vil en forretningstur jo som altid minimum kræve en SAS-billet ud eller hjem, med mindre den rejsende vil blive en halv uges tid i udlandet... så ja, BU662 har ret i at det vel kun kan være fritidssegmentet, som de her ruter forsøger at tiltrække..

Someone
12-11-2019, 09:21
På ruterne fra København til Polen og Hamborg vil en forretningstur jo som altid minimum kræve en SAS-billet ud eller hjem, med mindre den rejsende vil blive en halv uges tid i udlandet...

Nå er det jo ikke lenger noe problem så mikse mellom flyselskap på ut- og hjemreisen, så lenge man stort sett holder seg unna Lufthansa

Men det sagt, tror jeg det er større sjanse for suksess der de nå øker frekvensene og også sitter på gode interne markedsdata

OttoL
12-11-2019, 16:07
Men dette er vel ikke noe kutt sammenlignet med i fjor?
Det stemmer. Eneste som er kuttet fra BGO er som sagt PRG.

lazysod
12-11-2019, 20:09
Jeg er veldig skeptisk. For noen år siden la Norwegian ned en god del av disse ruter pga manglende lønnsomhet. Jeg kan ikke se hva er markant fornandred i fundamentals i market characteristics. Det kan umulig være business cases bak disse rute-annsonseringer.

[...]
OSL-DUS ble det med 4/7 alrede noen ar tidligere. Ruten gikk så dårlig at man flytted ruten over til CGN og etterpå la ruten ned.

[...]

Siden 2012 har kronekursen falt betraktelig, så det burde være mer attraktivt for tyske turister å komme hit. For oss nordmenn som reiser ut er det dyrere, men det gjelder også til andre land enn Tyskland.

Da Norwegian fløy til DUS, hadde de dessuten konkurranse fra Ryanair, som fløy til NRN fra TRF eller RYG. Ryanairs rute ble riktignok lagt ned lenge før Norwegian kuttet ut CGN, men så har de heller ikke altbier i Köln...

For helgeturistene er det kanskje slik at man bare drar dit én gang i løpet av en periode på en del år, så etter noen års drift, har kanskje de fleste potensielle kundene vært der. Men etter et opphold på flere år, kan det være noen av disse returnerer, og det vil ha kommet til nye kunder.

OttoL
12-11-2019, 22:48
Ser ut som om ORY og KEF ryker fra BGO. 2x ukentlige hver.

OttoL
15-11-2019, 12:06
Som skrevet i en annen tråd så legges KEF ned (sammenlignet med S19), mens Norwegian flytter avgangene fra Bergen til Paris fra ORY til CDG. 3x ukentlige på BGO-CDG med avgang man, ons og fre. Litt usikker på om det er marked for 10 ukentlige avganger til CDG fra BGO med AF og DY, men la gå.

Someone
15-11-2019, 12:38
Hva blir nettoen da fra BGO? Gitt de rutene de startet i høst videreføres?

Michael
15-11-2019, 12:55
Som skrevet i en annen tråd så legges KEF ned (sammenlignet med S19), mens Norwegian flytter avgangene fra Bergen til Paris fra ORY til CDG. 3x ukentlige på BGO-CDG med avgang man, ons og fre. Litt usikker på om det er marked for 10 ukentlige avganger til CDG fra BGO med AF og DY, men la gå.

Kanskje man kommer til å se en feed fra/til langrutene på CDG.
Bergen er vel nesten mer attraktivt for amerikanerene enn hva Oslo er, "the fjords, and the Floien" etc.
Og Ola Dunk prøver jo så godt det lar seg gjøre å unngå OSL på hjemreise på grunn av domestic transfer, så det kan jo hende at man ser endel nordmenn på tur hjem som velger å reise via CDG med DY hele veien.

Someone
15-11-2019, 13:03
Kanskje man kommer til å se en feed fra/til langrutene på CDG.



Matcher BGO-CDG med noen langruter? Mener uansett jeg har sett varianter av OSL-CDG-«USA» (og motsatt) som har vært mulig å bestille hos Norwegian

OttoL
15-11-2019, 13:09
Matcher BGO-CDG med noen langruter? Mener uansett jeg har sett varianter av OSL-CDG-«USA» (og motsatt) som har vært mulig å bestille hos Norwegian


Avgang BGO 18.30 mandag og onsdag. 11.50 fredag. Retur CDG 21.25 mandag og onsdag og 14.45 fredagen.

Er ikke 100%, men mener at ORY kun gikk mandager og fredager så dette er jo en økning til Paris fra Bergen for DY.

Michael
15-11-2019, 22:59
På et helt tilfeldig søk på en mandag i Juni finner jeg BGO-LAX via CDG. Avreise 1045, ankomst 1800. 2 timer og 40 minutter stopp i CDG.
Får også booket til JFK med samme avreise fra BGO, dog med over 5 timer stopp.

Finner også en retur Fra LAX på en torsdag 1345 med ankomst fredag 1555. 4 timer og 25 minutter stopp i CDG. Litt i lengste laget.

Mener uansett jeg har sett varianter av OSL-CDG-«USA» (og motsatt) som har vært mulig å bestille hos Norwegian

Stemmer. Har selv flydd OSL-CDG-LAX, og det fungerte helt greit med drøye to timer stopp.

KnutW
17-11-2019, 00:32
Ble stående og snakke med et par CC baki en 737 fra Krakow til OSL på mandag. De nevnte at DY visstnok skulle åpne nye ruter til Polen på S20-programmet, men de visste ikke hvile steder. Noen som vet mer om dette?

Someone
17-11-2019, 01:18
Ble stående og snakke med et par CC baki en 737 fra Krakow til OSL på mandag. De nevnte at DY visstnok skulle åpne nye ruter til Polen på S20-programmet, men de visste ikke hvile steder. Noen som vet mer om dette?



Det er da nevnt noen poster opp i denne tråden [emoji6]

Boeing_fan
17-11-2019, 21:38
Jeg er veldig skeptisk. For noen år siden la Norwegian ned en god del av disse ruter pga manglende lønnsomhet. Jeg kan ikke se hva er markant fornandred i fundamentals i market characteristics. Det kan umulig være business cases bak disse rute-annsonseringer.

Det virker som man forsøker å øke der hvor man kan tiltrekke seg langhelg-turister. Men uten at man kjenner seg virkelig til disse markeder. Poznan ... Wroclaw ... Det vil ikke virke. Rett og slett fordi man kan ikke bare copy&paste en rute som GDN.


Nå er jo markedet mellom Norge og Polen beviselig ganske stort og har vokst betraktelig siden sist Norwegian prøvde seg på disse rutene. Hvis to flyselskap kan fly TRF - WRO/POZ (Wizz Air og Ryanair konkurrerer med hverandre på begge rutene) så kan det vel ikke utelukkes at Norwegian kan fylle et par fly i uka til disse destinasjonene fra OSL. Spesielt siden de er alene om å fly dem fra landets hovedflyplass og har muligheter for feed.

Someone
10-12-2019, 09:49
LGW-JFK, ligger nå inne med 17 ukentlige (2,5ish daglige) kommende sommer

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/288030/norwegian-s20-london-new-york-changes-as-of-09dec19/

Norwegian Air International in recent schedule update filed frequency changes for London Gatwick – New York JFK route, for summer 2020 season. As the airline recently re-opened booking for DI7017/7018, 4 weekly flights from 29MAR20, overall frequency is now displaying 17 weekly, instead of previously filed 14.

EvakCPH
10-12-2019, 14:43
Kan nogen tjekke programmet mellem Arlanda og Gøteborg? Ligner at 4 daglige bliver til 1 daglig næste sommer.

WF789
10-12-2019, 15:31
LGW-JFK, ligger nå inne med 17 ukentlige (2,5ish daglige) kommende sommer

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/288030/norwegian-s20-london-new-york-changes-as-of-09dec19/

Hva var det i sommer som var? 19?

Trønderbird
10-12-2019, 21:17
Kan nogen tjekke programmet mellem Arlanda og Gøteborg? Ligner at 4 daglige bliver til 1 daglig næste sommer.

Hvis det stemmer - wow...