PDA

View Full Version : SAS+Forsvaret=Sant - ny avtale på plass

DC 10-30
11-10-2019, 12:48
I følge E24 tar SAS over kontrakten med forsvaret fra 2020. Dette er vel en av, hvis ikke den største, kontrakten som deles ut i norsk luftfart?

https://e24.no/boers-og-finans/i/9v0X3d/dn-norwegian-taper-kjempekontrakt-til-sas

TripleAction
11-10-2019, 13:12
Det er noe som ikke lukter helt godt her.

Hvis SAS hadde det laveste anbudet, vil de tape penger. Om SAS ikke hadde det laveste anbudet, likner dette mer på korrupsjon.

LN-HFH
11-10-2019, 13:16
Norwegian skal visst ha levert inn en klage om avgjørelsen.
Trist hvis DY har tapt denne kontrakten, har på sett og vis sørget for en balanse på norsk innenriks, SK har vært størst på SVG, TRD og BGO (mye grunnet store kontrakter med Statoil etc) og DY har vært størst på BDU og EVE grunnet Forsvaret. Dette vil føre til at SK har alle de ''store'',(tror DY fortsatt har NAV og Pasientreiser, men er ikke sikker, uansett bare ''små'' kontrakter). Dette vil gjøre DY minst, på ALLE destinasjoner innenriks.

Kan godt også hende at Forsvaret følte at de ikke hadde noe valg etter å ha brukt DY siden 2008, statlige organer skal vel i teorien være nøytrale når det utlyses anbud.

Trønderbird
11-10-2019, 13:31

Hvis SAS hadde det laveste anbudet, vil de tape penger. Om SAS ikke hadde det laveste anbudet, likner dette mer på korrupsjon.

Hva mener du med at de vil tape penger?

TLS at OSL
11-10-2019, 13:57

1) Hva mener du med "det laveste anbudet"? I en anbudskonkurranse i dag, skal "det økonomisk mest fordelaktige tilbudet" velges, og da er det to kriterier som skal legges til grunn, nemlig pris og kvalitet. Disse skal vektes av Forsvaret.

2) Hvordan vet du at SAS taper penger? Har du sett kalkylene?

3) Hvordan kan du påstå at "dette ligner på korrupsjon"?

Jeg tror du må være forsiktig med å uttale deg om dette hvis du ikke sitter med insideinformasjon i Forsvarets logistikkorganisasjon, SAS og Norwegian.

Jetstar
11-10-2019, 14:02
Kun spekulasjon fra min side, men kan det tenkes SAS har lagt inn et lavt anbud ned mot break even for å knekke norwegian mens de er «nede»? Hvis SAS har råd til å drive med slikt nå da...

TripleAction
11-10-2019, 14:28
Jeg kommer ikke til å kommentere mer om temaet. Bare la det spille ut i de rette kanaler.

Someone
11-10-2019, 14:46
Jeg kommer ikke til å kommentere mer om temaet. Bare la det spille ut i de rette kanaler.

Med andre ord: du fant ikke en konspirasjonsteori denne gangen?

sukram
11-10-2019, 15:31
?

Jeg tror du må være forsiktig med å uttale deg om dette hvis du ikke sitter med insideinformasjon i Forsvarets logistikkorganisasjon, SAS og Norwegian.

Jeg tror jeg ville vært veldig forsiktig med å uttale meg også om jeg satt med innsideinformasjon fra de nevnte aktører. :D

Generelt tror jeg vi trygt kan gå utifra om at de som roper "korrupsjon" ikke er de samme som sitter med den vurderingen på bordet sitt nå. Eksempelvis er det ikke mange i departementene som "outer" egne syn på saksvedtak på internett, før vedtaket er sendt partene. Det er ansett som nokså dårlig kutyme, eller grunn for avskjedigelse som det også heter.

OttoL
11-10-2019, 16:10

Pøh. Det er derimot nok av anbudsprosesser der den tapende part mener at oppdragsgiver har vurdert noe feil, for eksempel at en begrunnelse er basert på noe som ikke er nevnt i kriteriene som er vil vektlegges. Ingen grunn til å klage på pris alene, og det vet nok Norwegian veldig godt. Som med alle anbudsprosesser er det en helhetsvurdering hvor pris ikke nødvendigvis er det viktigste.

Enn så lenge sier jeg gratulerer til SAS, og så får Norwegian hoste opp et bedre tilbud ved neste anledning.

FlightDeck
11-10-2019, 16:18
Dermed vil SAS gjenåpne Oslo-Bardufoss?

TLS at OSL
11-10-2019, 16:34
[QUOTE=sukram;1179902]Jeg tror jeg ville vært veldig forsiktig med å uttale meg også om jeg satt med innsideinformasjon fra de nevnte aktører. :D

Ja, akkurat. Derfor bør han ikke slenge ut ordet "korrupsjon" i det hele tatt i et forum som dette.
For å vite sikkert om det er korrupsjon inne bildet i denne saken, må han heller fortelle det han vet (hvis han vet noe) til Klagenemda for off. anskaffelser (KOFA), og så må de vurdere om noen av aktørene er korrupte.
(Jeg har jobbet med offentlige anskaffelser i mange år, og kjenner derfor godt til hvordan anbudskonkurranser skal utføres.)

haakonks
11-10-2019, 17:03
Da er saken i DN:

https://www.dn.no/luftfart/sas/norwegian/forsvaret/norwegian-mister-norges-storste-kundekontrakt-til-sas/2-1-682914

LN-KOG
11-10-2019, 17:37

Det er en smule drøyt å dra korrupsjonskortet for så å hoppe helt av :headbang

Disse prosessene blir kjørt svært strengt i FLO og er det en organisasjon som er seg nettopp kravene til objektivitet og renhårige prosesser, så er det FLO. Man kan like eller ikke like resultatet, det er opptil hver enkelt, men det er ingen grunn til å tvile på prosessen.

sukram
11-10-2019, 18:00
Og som alle som jobber med offentlige anskaffelser vet, så er regelverket komplisert, omfattende og i stadig endringer. Uansett hvor ryddig man ønsker og bestreber seg på å være, så kan feil oppstå.

Derfor er det jo helt ryddig av DY å legge inn en klage til FLO, så får vi se om de mener å ha gode nok kort på hånda til å sende inn en midlertidig forføyning til tingretten. Om de ikke får medhold altså. Jeg har imidlertid SVÆRT liten tro på at Norwegians klagegrunn(-er) inkluderer "korrupsjon", selvfølgelig uten å ha noe som helst kunnskap om denne saken fra innsiden.

Nota bene: Det er ikke ingen automatikk i at man skal avvise et tilbud som er "unormalt lavt", jf. eksempelvis FOA § 24-8 og § 24-9. Dette kan imidlertid bli gjenstand for ytterligere undersøkelser, om så skulle være aktuelt. Hovedpoenget her er imidlertid hovedsakelig å undersøke om valgte selskap har gjennomføringsevne (for å slippe ny konkurranse etter konkurs, eksempelvis), ikke for å luke ut leverandører som vil tilby det offentlige ekstra gode priser - og så gjennomføre kontrakten som normalt. KOFA-praksis viser at det skal litt til for å vinne frem med en slik klage, se f.eks. KOFA-2013-140 og 2018/150.

Ruby
11-10-2019, 20:00
Dette er en lykkens dag, endelig :D
Etter det jeg har hørt, klaget vel SAS på tildelingen ved siste korsvei, men det førte ikke fram. Ellers er det flere kriterier som vektlegges, pris, miljø samt at en må kunne levere antall flyvninger til de steder, intervaller og tidspunkt som kreves.
Å påstå at det er korrupsjon ute å går er jo det reneste vrøvl.
Jeg som har vert plaget ;) med DY i 12 år nå er vel av den oppfatning at innkjøps folka har skreddersydd kravspekken slik at DY skulle kunne være i stand til å levere, spesielt i de to første periodene. En har også i vel stor grad gitt dispensasjoner til DY til å fravike antall direkte flighter mellom noen av destinasjonene på visse tider av året, noe som har vert en stor ulempe for oss reisende og til økonomisk gevinst for DY.
For å være helt ærlig synes jeg at innkjøps folka i FLO har lagt kjepper i hjulene for å benytte annen leverandør slik at vi har måttet sitte i timesvis å vente på DY, mens lønnsutgiftene har rullet ut.
Så om noen skulle være mer vennlig innstilt til til noen, så er det nok DY den gjengen ønsket å gi kontrakten til.

TLS at OSL
11-10-2019, 22:19
Dette er en lykkens dag, endelig :D
Etter det jeg har hørt, klaget vel SAS på tildelingen ved siste korsvei, men det førte ikke fram. Ellers er det flere kriterier som vektlegges, pris, miljø samt at en må kunne levere antall flyvninger til de steder, intervaller og tidspunkt som kreves.

Det er ikke helt riktig det du skriver. Det skal kun evalueres på to kriterier, og disse må vektes; pris og kvalitet, og ingen andre. Under "kvalitet" kan du legge inn flere underkriterier som f.eks. antall flyvninger til de ulike destinasjonene, miljø, o.s.v.

Ruby
11-10-2019, 22:44
Det er ikke helt riktig det du skriver. Det skal kun evalueres på to kriterier, og disse må vektes; pris og kvalitet, og ingen andre. Under "kvalitet" kan du legge inn flere underkriterier som f.eks. antall flyvninger til de ulike destinasjonene, miljø, o.s.v.

Jada, tar gjerne feil jeg.
Men, det står tydelig i utlysningen hva som vektlegges og det er faktisk den som utlyser anbud som bestemmer hva som skal leveres til hvor og hvor hyppig. Har ikke sett siste utlysning, men den forrige har jeg sett.
Ved forrige korsvei var faktisk miljø ett av (mener det var tre) parameter. Mener de andre var pris først og kvalitet til sist.
Disse parameterne hadde en angivelse av hvor mye de ville bli vektlagt, prosent fordelt.
Om du ikke oppfyller kravene som er satt i utlysningen, f.eks leverer på antall flyvninger eller destinasjoner, forkastes tilbudet. Det var faktisk derfor DY opprettet tre daglige flyvninger på OSL-BDU. Og i eksisterende avtale, som nå da utgår, står alle ruter som er satt som krav oppført med angivelse av hvor det er direkte, hvor det er via forbindelse samt antall daglige turer.
For ny avtale håper jeg inderlig at de har forlangt flyvning OSL-Ørland og OSL-Banak, direkte SVG-TRD samt flere daglige mellom BGO-SVG og BGO-TRD.

B747-8
11-10-2019, 22:46
Dermed vil SAS gjenåpne Oslo-Bardufoss?

Jeg håper de gjør det!

matsbg
12-10-2019, 00:03
For ny avtale håper jeg inderlig at de har forlangt flyvning OSL-Ørland og OSL-Banak, direkte SVG-TRD samt flere daglige mellom BGO-SVG og BGO-TRD.

Det har vært to egne anbudsprosesser for rute Oslo-Ørland og Oslo-Banak i høst

EB
12-10-2019, 06:52
Regner med at Norwegian om klagen ikke tas til følge vil gå etter en av de andre store avtalene med mål om å vinne tilbake en del av den tapte trafikken. Tenker at vi også skal takke Norwegian for tolv år med reduserte priser...det er et helt annet SAS som nå skal fly Forsvaret i årene fremover.

Ruby
12-10-2019, 07:03
Det har vært to egne anbudsprosesser for rute Oslo-Ørland og Oslo-Banak i høst

Det er jo hyggelig å høre at Oslo-Banak gjenoppstår, men problemet for oss reisende dersom det blir to ulike tilbydere er at vi ikke får reise på gjennomgående billett og må legge inn mye mer slakk ved mellomlanding.
Vet du forresten om disse to strekningene et avgjort ?

matsbg
12-10-2019, 07:57
Det er jo hyggelig å høre at Oslo-Banak gjenoppstår, men problemet for oss reisende dersom det blir to ulike tilbydere er at vi ikke får reise på gjennomgående billett og må legge inn mye mer slakk ved mellomlanding.

Vet du forresten om disse to strekningene et avgjort ?

Anbudsfristen var i slutten av september, så den er nok ikke avgjort enda.

Dette er forøvrig kravene til frekvens fra anbudet for Lakselv:
Det stilles krav til minimum 2 - 3 ukentlige flygninger T/R..
Torsdag og fredag:
• Minst 1 daglig avgang i begge retninger
Søndag og Mandag:
• Strekningen OSL-LKL skal ha minst 1 avgang søndag sen ettermiddag/kveld

Sent from my iPad using Tapatalk

Polaris
12-10-2019, 09:10
Regner med at Norwegian om klagen ikke tas til følge vil gå etter en av de andre store avtalene med mål om å vinne tilbake en del av den tapte trafikken. Tenker at vi også skal takke Norwegian for tolv år med reduserte priser...det er et helt annet SAS som nå skal fly Forsvaret i årene fremover.

Upartisk/oppriktig spørsmål, stilt fordi jeg oppriktig ikke har peiling på slike sammenhenger:

Hvorfor er det slik at Norwegians samarbeid med Forsvaret (som de har hatt siden år 2008 = 12 år?) har gjort at priser på flybilletter har vært redusert?
Hva er ment med "et helt annet SAS", og (hvis jeg omformulerer setningen så forstår jeg det kanskje til: "Tenker at vi også skal takke Norwegian for tolv år med reduserte priser...det er noe helt annet med SAS som nå skal fly Forsvaret i årene fremover.") hvorfor er det slik at det blir annerledes med SAS enn Norwegian?

Ante ikke at denne forsvarskontrakten var så big deal, og har så vanvittig påvirkning på flyselskapenes prissetting. Ville vært interessant med en forklaring for oss lekfolk som trodde det bare var en avtale på høyde med "charteravtale" (altså litt ekstra grunk i kassa).

FBI2012
12-10-2019, 09:13

Nåværende sjef for FLO, Petter Jansen, var i sin tid sjef i SAS Norge. Av den grunn er det ikke helt ulogisk å stille spørsmål om mulig inhabilitet rundt denne tildelingen av kjempekontrakt til SAS.

Nå ble riktignok Petter Jansen tid i SAS aldri noen suksess og han endte opp som ´persona non grata´og måtte rydde sitt kontor på dagen.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/y3lv8g/jansen-rydder-pulten

Det sies at Petter Jansen ikke imponerer særlig i sin nåværende stilling som sjef for FLO heller, men (heldig for ham) så er man ofte mer beskyttet mot kritisk vurdering i visse militære stillinger.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ble-hudflettet-for-a-ikke-ha-forberedt-seg-godt-nok/60780754

Nå har det vært en åpen anbudsrunde før denne tildelingen som har vært offentlig og transparent, så ingen av de klassiske tegnene på korrupsjon er så langt til stede i mine øyne.

Rland
12-10-2019, 09:25
Det er en smule drøyt å dra korrupsjonskortet for så å hoppe helt av :headbang

Er det ikke et uttrykk som heter dårlig taper?...

Someone
12-10-2019, 09:54
Hva slags krav til frekvenser og kapasitet er det stilt i dette anbudet?

Er det noe utover X-antall flighter OSL-BDU?

Nå har det vært en åpen anbudsrunde før denne tildelingen som har vært offentlig og transparent, så ingen av de klassiske tegnene på korrupsjon er så langt til stede i mine øyne.

Ja, og med alle klage og ankemulighetene her så er det uansett såpass greit å få belyst denne prosessen i ettertid. Og med et såpass høyt profilert anbud så er det brukbar sjans for at dette faktisk har foregått på redelig vis. Det er langt verre med ymse anbud som går under radaren.

Har selv jobbet med pre-kval av leverandører i offentlig anbud de siste årene, og mann skal jammen passe på å gjøre dette riktig slik at alt både er i henhold til loven og tåler å bli testet i ettertid. For klaging fra tapende part blir det ofte

Basse-HAU
12-10-2019, 10:44
Klarer SK seg med eksisterende flåte eller må man ha inn noe mer, evt innleie?

Radiv
12-10-2019, 11:33
Denn kontrakten var nesten livsviktig for Kjos & co når de startet opp. Dette ble brød og melk for selskapet.

Nå får SAS den tilbake etter mange år.

Men nå er jo ikke SAS norsk lenger, så egentlig burde et Norsk selskap stille med fortrinn hvis tilbud og pris er noenlunde like!

Vet ikke hvor mye forsvaret flyr for i året, men det er mye perm og tjenestreiser.

LN-HFH
12-10-2019, 11:46
Klarer SK seg med eksisterende flåte eller må man ha inn noe mer, evt innleie?

Setter vel inn cityjet tenker jeg og øker fra 3 til 4 daglige (frekvens kan jo være en av grunnene til at de dermed vant). Derimot synes jeg det er forkastelig at et irsk selskap skal fly Forsvaret på fast basis med ansatte fra øst-Europa, annerledes når Enter air leies inn i ny og ne. Et norsk selskap med norske ansatte burde få fortrinn i slike prosesser.
Hadde vært Intresannt om WF la inn tilbud, hadde jo passet bra for å øke embraer-flåten.

TLS at OSL
12-10-2019, 11:46
Men nå er jo ikke SAS norsk lenger, så egentlig burde et Norsk selskap stille med fortrinn hvis tilbud og pris er noenlunde like!

Jeg er for så vidt enig, men da får Norwegian et fortrinn, noe som er forbudt i henhold til Lov om off. anskaffelser. Samtlige tilbydere skal likebehandles, og derfor kan man ikke gjøre som du foreslår.

krølle
12-10-2019, 12:25

Nå har vel Forsvaret brukt forskjellige selskap til å frakte personell, f.eks Pegasus fra Tyrkia og avgåtte Sterling, men det er kanskje en annen side.
Uansett så håper jeg at SAS kjører en renhårig prosess

myhrair
12-10-2019, 13:41
Setter vel inn cityjet tenker jeg og øker fra 3 til 4 daglige (frekvens kan jo være en av grunnene til at de dermed vant). Derimot synes jeg det er forkastelig at et irsk selskap skal fly Forsvaret på fast basis med ansatte fra øst-Europa, annerledes når Enter air leies inn i ny og ne. Et norsk selskap med norske ansatte burde få fortrinn i slike prosesser.
Hadde vært Intresannt om WF la inn tilbud, hadde jo passet bra for å øke embraer-flåten.

Her var det mye tull.
For det første egner CRJ900 seg ikke til å frakte militæret i det hele tatt, alt for lite lasterom blant annet.
Hvis du hadde sett sånn statistisk sett over hvem som faktisk jobber ombord på CityJet sine fly, så hadde du sett at det er en kraftig økning av crew fra Scandinavia. Ja, du får noen flyvninger med kun engelsktalende, men blir mere og mer skjeldnere. Flere som faktisk har fløyet i kjent drittvær i nord som nå sitter å fly for WX.

Basse-HAU
12-10-2019, 14:29
Ved ferie perm så pleier vel Forsvaret fortsatt å chartre fly eller til nøds bruke Herc. mellom store baser og OSL?

Polaris
12-10-2019, 14:30
Denn kontrakten var nesten livsviktig for Kjos & co når de startet opp. Dette ble brød og melk for selskapet.

Nå får SAS den tilbake etter mange år.

Vet ikke hvor mye forsvaret flyr for i året, men det er mye perm og tjenestreiser.

På hvilken måte er Norwegian "mer norsk" enn SAS?

BU662
12-10-2019, 16:18
Jeg må si, jeg er litt irritert over på hvilken måte diskuteres her.

Rett nå så kjenner bare FLO detaljene fra begge bud. SAS og Norwegian kjenner hver detaljer for sitt bud de la in.

Det ligger i naturen av anbuds-process at du kan vinne en kontrakt. Man taper ikke, fordi det finnes seg ingen automatisme som sier at en kontrakt må tildeles den en eller andre aktør. Vi ikke kjenner detaljer hvorfor FLO valgte den ene bud over det andre, både nå og vi også ikke kjenner det for de siste runder.

Nok en ting som kommer til hodet.
Uansett hvem blir utvalgt som leverandør, så vil de store fundamentals i det Norske Innenriksmarket ikke forandres. Det skjer bare en omrokkering.

Det vi ser siden noen måneder er faktum at begge aktører har forstått noen viktige ting:

Over-supply fører til yield og dermed margin-destruction
Man overlever ikke dersom den andre faller

Som en konsekvens ser vi en visst kapasitæts-disciplin og ikke minst en pricing som er typisk for en vel-fungerende duopol.

Fra min personlig erfaring i AB kan jeg gjerne fortelle at disse kontrakter har gode og meget dårlige aspekter. På den ene side er det sikkert revenue som sikres, på den annen måte blir man også forplikted til antall ruter, frekvenser og - noen ganger - last-seat availability.
AB hadde en rute da man fløy ekstremt mange stats-ansatte, men denne ble ikke lønnsomt, det ble bare stort volumn. I ferietider ble det umulig å redusere schedule og AB hadde store opportunity costs fordi man ikke kunne nytte flyet til ferie-destinasjoner.

Utifra dette erfaring kan det hende at en aktør på den ene hand taper kontrakten og revenue, man på den andre hand får friheter i sitt flåte- og rute-planlegging som den andre ikke ha.

EB
12-10-2019, 17:34
Upartisk/oppriktig spørsmål, stilt fordi jeg oppriktig ikke har peiling på slike sammenhenger:

Hvorfor er det slik at Norwegians samarbeid med Forsvaret (som de har hatt siden år 2008 = 12 år?) har gjort at priser på flybilletter har vært redusert?
Hva er ment med "et helt annet SAS", og (hvis jeg omformulerer setningen så forstår jeg det kanskje til: "Tenker at vi også skal takke Norwegian for tolv år med reduserte priser...det er noe helt annet med SAS som nå skal fly Forsvaret i årene fremover.") hvorfor er det slik at det blir annerledes med SAS enn Norwegian?

Ante ikke at denne forsvarskontrakten var så big deal, og har så vanvittig påvirkning på flyselskapenes prissetting. Ville vært interessant med en forklaring for oss lekfolk som trodde det bare var en avtale på høyde med "charteravtale" (altså litt ekstra grunk i kassa).

Hvor har du vært de siste 12 årene? Da Norwegian kom inn for 12 år siden var det med priser langt under det SAS tilbød. På 12 år er antall ansatte og dermed kostnader i SAS drastisk redusert. Så ja - det er et annet SAS som vant konkurransen nå.

Polaris
12-10-2019, 18:28
Hvor har du vært de siste 12 årene? Da Norwegian kom inn for 12 år siden var det med priser langt under det SAS tilbød. På 12 år er antall ansatte og dermed kostnader i SAS drastisk redusert. Så ja - det er et annet SAS som vant konkurransen nå.

Jeg trodde det var Norwegians forretningsmodell som gjorde at prisene gikk ned, ikke Norwegians kontrakt med forsvaret. Om det er det samme du mener, og det egentlig ikke har noe med kontrakta med forsvaret utover at du mener at LCC-modellen har presset SAS slik at de i dag har en annen driftsform enn i 2008, så står vi på samme forståelsesgrunnlag.

IL-2
13-10-2019, 03:41
Uansett hvor stor jet-flåta til WF hadde vært, så ville vel lastekapasitet vært et problem for Embraerene også?

L-1011
13-10-2019, 04:16
Vad gäller lastkapacitet är Airbus A320NEO som SAS snart börjar flyga i Norge ett väldigt bra flygplan.
Stora cargodoors på A320Neo gör den perfekt för oversized cargo i belly.

Glenn
13-10-2019, 05:16
Da har Norwegian stengt for salg av billetter til/fra Bardufoss etter 1 februar, alle flighter er markert som utsolgt.

B747-8
13-10-2019, 09:39
Da har Norwegian stengt for salg av billetter til/fra Bardufoss etter 1 februar, alle flighter er markert som utsolgt.

Takk for informasjon! :)

Someone
14-10-2019, 14:36
Antar at SAS uansett ikke legger ut billetter til BDU før en eventuell klageperiode er over?

Glenn
14-10-2019, 17:23
Nei, det gjør de nok neppe da det vil skape en del ekstraarbeid om klagen til DY tas til følge.
Ingen billetter å se på SAS eller WF sine sider enda. Hos SAS er BDU en hittil ukjent destinasjon.

Så gjenstår det å se om det blir comeback på de gamle rutenumrene som SAS hadde før DY tok over. SK390 t.o.m 398. ;-)
SAS fløy noen flighter i sommerprogrammet for noen år tilbake, og det var da SK1305/1306.

B747-8
14-10-2019, 19:34
Jeg håper Norwegian flyr til eventuelt SAS begynner å fly.

raider66
14-10-2019, 19:56
Så vidt jeg har forstått var det ingen som leverte anbud på Lakselvruta.

Når det gjelder BDU vil jo selvfølgelig nåværende operatør fly til ny operatør overtar.

Espen

Someone
14-10-2019, 20:36
Så vidt jeg har forstått var det ingen som leverte anbud på Lakselvruta.

Var det snakk om en ny direkterute til OSL her? Eller er det snakk om en kontrakt WF har i dag via TOS? Er vel eneste helårsruten dit nå?

raider66
14-10-2019, 20:47
WF har FOT-ruter ut fra LKL. Hovedtrafiikken er til/fra TOS. Jeg sitter ikke med detaljinformasjon her, men har ikke hatt inntrykk av at det var en OSL-rute det primært var snakk om.

Kanskje andre kan oppklare?

Espen

Someone
14-10-2019, 20:52
WF har FOT-ruter ut fra LKL. Hovedtrafiikken er til/fra TOS. Jeg sitter ikke med detaljinformasjon her, men har ikke hatt inntrykk av at det var en OSL-rute det primært var snakk om.

Kanskje andre kan oppklare?

Espen

Det er vel neppe snakk om TOS, så lenge den som har FOT ruten dit jo har enerett på å operere strekningen og det alt er et bra tilbud dit?

raider66
14-10-2019, 21:44
Mulig du har rett i det og at det er snakk om en rute til/fra OSL. Men tilbudet i dag totalt sett er ikke tilpasset det nye trafikkvolumet, noe både Forsvaret og lokalsamfunnet har påpekt. Allerede nå, før "hovedstyrken" har rykket inn på Porsangmoen, har Forsvaret problemer med å finne tilgjengelige billetter for befal og menige på reise. Noe må altså tydeligvis gjøres med det totale flytilbudet inn og ut fra LKL.

Espen

Someone
15-10-2019, 11:33
Mulig du har rett i det og at det er snakk om en rute til/fra OSL. Men tilbudet i dag totalt sett er ikke tilpasset det nye trafikkvolumet, noe både Forsvaret og lokalsamfunnet har påpekt. Allerede nå, før "hovedstyrken" har rykket inn på Porsangmoen, har Forsvaret problemer med å finne tilgjengelige billetter for befal og menige på reise. Noe må altså tydeligvis gjøres med det totale flytilbudet inn og ut fra LKL.

Espen

Du har helt sikkert rett, men da er det vel mer snakk om fulle fly i enkelte peak perioder, da det ikke akkurat virker som kapasiteten utnyttes fullt ut på Lakselv

I 2017 var gjennomsnittsbelegget 54,4% på flyplassen, som økte til 63,3% i 2018. I september i år ser jeg trafikken vokste med 8,4%, mens den hittil i år har økt med 0,9%. Da ser jeg kun på terminalpax, og utelukker folk i transit.

Men antar behovet øker, uten at jeg vet hvor mye mer trafikken går opp når Porsangermoen settes i normal drift igjen?

storg
15-10-2019, 11:40
Du har helt sikkert rett, men da er det vel mer snakk om fulle fly i enkelte peak perioder, da det ikke akkurat virker som kapasiteten utnyttes fullt ut på Lakselv

I 2017 var gjennomsnittsbelegget 54,4% på flyplassen, som økte til 63,3% i 2018. I september i år ser jeg trafikken vokste med 8,4%, mens den hittil i år har økt med 0,9%. Da ser jeg kun på terminalpax, og utelukker folk i transit.

Men antar behovet øker, uten at jeg vet hvor mye mer trafikken går opp når Porsangermoen settes i normal drift igjen?

Er vel gjerne størst behov rundt helg også. Mandag til fredag så beskytter man landet. Fredag, lørdag fester man i Oslo og søndag hviler man.

Someone
15-10-2019, 17:26
Men hvis LKL på et tidspunkt ble sendt ut på anbud, så burde vel det finnes offentlig, hva de var på jakt etter?

matsbg
15-10-2019, 17:48
Anbudsfristen var i slutten av september, så den er nok ikke avgjort enda.

Dette er forøvrig kravene til frekvens fra anbudet for Lakselv:
Det stilles krav til minimum 2 - 3 ukentlige flygninger T/R..
Torsdag og fredag:
• Minst 1 daglig avgang i begge retninger
Søndag og Mandag:
• Strekningen OSL-LKL skal ha minst 1 avgang søndag sen ettermiddag/kveld

Siterer meg selv jeg angående Lakselv. Dette var det som stod i anbudet (som er offentlig tilgjengelig)

Glenn
18-10-2019, 14:10
Norwegian tapte den store kontrakten med Forsvaret om kjøp av flybilletter til SAS, og mener konkurrenten må drive videre med tap. SAS avviser at selskapet har solgt seg for billig.

https://www.dn.no/marked/norwegian/sas/forsvaret/norwegian-mener-ny-flyavtale-med-forsvaret-er-tapsprosjekt/2-1-691077

TLS at OSL
18-10-2019, 14:46
Fra DNs artikkel:
"Endelig klagefrist er lørdag formiddag denne uken.
[Kommunikasjonsdirektør i Norwegian] Sandaker-Nielsen sier Norwegian ikke vil foreta seg mer i saken."

Da er det vel klart at SAS kan begynne å forberede seg på både ruteplanlegging og salg av billetter.

EB
19-10-2019, 18:11
Da var det vel ikke så mye korrupsjon som det ble påstått her allikevel da... Dette vil jeg tro gjør Norwegian enda mere sultne på å vinne en eller flere kontrakter som i dag ligger hos SAS.

SAS_flyer
19-10-2019, 22:40
SAS bekrefter avtalen med Forsvaret:

https://www.dn.no/luftfart/sas/norwegian/sas-bekrefter-vant-milliardkontrakt-med-forsvaret/2-1-691484

Sent fra min SM-A705FN via Tapatalk

raider66
20-10-2019, 00:25
Litt spent på om DY blir å se mer på KKN etter dette.....

Espen

Dag Viking
20-10-2019, 00:44
Hvis ikke DY stokker om veldig, så kommer de til å bli veldig små på Nord-Norge i forhold til SAS. I dag er det kun Alta og Evenes selskapene er like store. TOS og KKN har i dag dobbelt så mange avganger med SAS som DY. Legger man til denne kontrakten og fjerner DY fra BDU, så blir forskjellen enorm.

Ser at Sandaker-Nielsen sier at SAS ikke kan tjene penger på dette.
Det vet han ikke noe om, enn så lenge han ikke vet hva resterende seter på avgangene som SAS må sette opp vil bli solgt for. Selv om DY ikke ville tjent penger på anbudet, så er det ikke sikkert at andre ikke vil tjene penger, selv om de har høyere enhetskost enn DY. Et kjapt søk viser f.eks. at SAS ligger 600-1000kr over DY på avgangene Oslo Nord-Norge kommende uke, uten at man nødvendigvis skal legge for mye i det.

BU662
20-10-2019, 08:41
Det er umulig å si om SAS taper penger, ellers man jobber i SAS Controlling og er kjent til alle tallene og details.

Rett nå er 50% av SAS flåten i Norge 737-600/700. Dvs. mindre enn 150 seter. SAS vil erstatte hver eneste av disse fly med A320 NEO som gir 20% mere seter og mindre total-kostnader. Er dette regnet inn i anbud? Kanskje. Kanskje ikke. Ingen annen enn SAS vet...

Men - dette er bare den finansielle aspekten.
Det finnes seg en operativ aspekt. Noen av Nord-Norges flyplasser er utfordrende for 737-800 i dårlig værforhold.

Det blir spennende å se hvordan SAS som ny leverandør vil performe.

Glenn
22-10-2019, 17:33
Da har rutetidene til BDU blitt lastet opp til Avinor.
Flest endringer blir det på søndager, men ellers i ukedagene ser det relativt likt ut.
Morgenfuglene på Bardufoss må litt tidligere opp da første flight blir 6:00.

Første SAS-fly blir SK391 1 februar 09:15 fra OSL.

Someone
22-10-2019, 17:38
Flest endringer blir det på søndager, men ellers i ukedagene ser det relativt likt ut.

Ser ut som det ligger inne 3x daglig 1457, 2x daglig 23, og ingen flighter på lørdager. I hvertfall når jeg søker litt rundt i februar. Tror stort sett med 737-700

Er vel 1 fly på nattstopp

Men er vel ikke helt umulig med endringer etterhvert som kabalen legges for sommeren?

B747-8
22-10-2019, 22:01
Originally Posted by Glenn

Tusen takk for info :)

Ser ut som det ligger inne 3x daglig 1457, 2x daglig 23, og ingen flighter på lørdager. I hvertfall når jeg søker litt rundt i februar. Tror stort sett med 737-700

Men er vel ikke helt umulig med endringer etterhvert som kabalen legges for sommeren?

Og tusen takk for detaljene.

Søker du på SAS.no eller bruker du annen side/verktøy?

Someone
22-10-2019, 22:03
Søker du på SAS.no eller bruker du annen side/verktøy?

Bare slumse-søkte på SAS appen

MountainDew
23-10-2019, 01:28
Blir det fortsatt Aviator som har handlingen?

myhrair
23-10-2019, 01:38
Blir det fortsatt Aviator som har handlingen?

Vil ikke tro at noen andre handling selskaper kommer inn på BDU kun for SAS.
Aviator har jo alt handling for SAS i Helsinki.

Glenn
23-10-2019, 10:47

Ingen avganger på lørdager til Bardufoss i vinterprogrammet, 1 februar er nok bare et unntak siden det er første dagen til SAS.
Flyet som kommer inn fredags kveld har nattstopp på BDU og går sørover lørdags morninger.

Kabelen for sommerprogrammet er lagt opp og da er SAS inne med en daglig på lørdager. (2x fra BDU pga nightstop).

Someone
23-10-2019, 11:00
Såvidt jeg kan se er det sommerprogrammet følgene (sjekket en uke i mai)

OSL-BDU
SK391 08:50-10:35 D (avgang 25 min senere på lørdager, og 1:15 tidligere på søndager)
SK393 14:45-16:30 Dx6
SK395 17:25-19:10 7
SK397 20:55-22:40 Dx6 (avgang 1:25 senere på søndager)

BDU-OSL
SK392 06:00-07:45 Dx7 (avgang 40 min senere på lørdager)
SK394 11:10-12:55 D (avgang 25 min senere på lørdager, og 1:15 tidligere på søndager)
SK396 17:05-18:50 Dx6 (Avgang 2:15 tidligere på søndager)
SK398 19:45-21:30 7

Det er vel ikke helt umulig at noen av avgangene her motstrøms kan bli med relativt lavt belegg

Og hvor kommer egentlig slots på OSL fra? Mener et par av flightene er på tidspunkt som OSL er relativt full på?

Tarzan
26-10-2019, 13:43
Blir spennende å se hvor mange daglige avganger/ankomster SAS blir å øke med til og fra EVE-OSL-OSL-EVE. Som lokal avisen Fremover skrev. Det kan bli flere daglige avganger til OSL fra EVE. Hvis SAS øker. SAS Har jo 3 daglige avganger begge veier nå. Til og fra Oslo.