PDA

View Full Version : Jeg trenger hjelp/råd til flypriser/-ruter/-tider/reiser (2020)

SudCaravelle
09-10-2019, 12:47
Det er overraskende vanskelig å booke litt non-standard reiser med tre barn på slep.. Det ene problemet (som ikke hører inn under denne tråden) er hotellrom.. Det er svært sjeldent det kommer opp noe connecting room alternativ på booke monitorene og da stort sett temmelig dyre suiter. Hotellene er ofte også lite villige til å garantere at man får connecting.

Det jeg sliter med nå er å booke fly i juli for fem personer til California og hjem fra Miami. Jeg bruker stort sett Momondo, men på multi city turer så kommer det dessverre masse «ræl» opp av light billetter helt uten poeng og bagasje.

Så.. Hvor bør vi booke (ebookers etc) og hvordan bør vi reise (opplevelser og pris – da inkludert innenriksflighten til MIA)

Vi tenkte Oslo til San Diego, leie bil ni dager og deretter fly fra SFO, LAX eller LAS til MIA.. Lurt? Andre ruter innenfor dette konseptet som er lurere?
Inneriksflighten bør være direkte – selskap uvesentlig, men optimalt *A

krølle
09-10-2019, 13:29
Tenkte på Skyscanner.no som Martin her inne tipset meg om.

Someone
15-10-2019, 14:58
@Sud: er budsjettet premium economy? Ref en annen tråd?

En ide her er vel å få et tilbud via et reisebyrå? Høres jo litt ut i gata for dem

Men uten å ha prøvd dem og det er premium economy som gjelder: er det ikke da et brukbart alternativt med Norwegian rett til LAX, også hjem fra FLL eller MCO?

88charlie
22-10-2019, 12:33
Skal på tur i slutten av neste mnd og trenger noen tips til Vladivostok.

I amadus er det LH via MUC og ICN som frister mest (er *A gold). ICN til VVO er med Aurora Airlines.

Så kan man få til noe via Tokyo med SAS og deretter S7 til VVO (ny innsjekk, men god tid)

Noen gode tips? Ev. Hvilke av de to russiske selskapene bør man foretrekke?

KLM funker sikkert men holder meg til *A

Someone
22-10-2019, 13:48
Er det ikke det som er mest praktisk og selskapet du skal fly lengst med som bør telle mest?

Ellers er Aurora Airlines et datterselskap av Aeroflot, og således ikke noe sånn veldig obskurt selskap fra de sibirske skoger. Men du kan jo ta en for laget og teste dem?

88charlie
22-10-2019, 14:25
Er det ikke det som er mest praktisk og selskapet du skal fly lengst med som bør telle mest?

Ellers er Aurora Airlines et datterselskap av Aeroflot, og således ikke noe sånn veldig obskurt selskap fra de sibirske skoger. Men du kan jo ta en for laget og teste dem?

Aeroflot har faktisk den beste ruten og i biz bør det bære levelig uten gull i skyteam.

Noen erfaringer med Aeroflot?

robertaas
22-10-2019, 18:16
Noen erfaringer med Aeroflot?
Har flydd endel med dem og de er helt greie når alt fungerer.

Når det blir irregulariteter kan det bli ille, men ikke like ille som SAS. Mye venting, lite informasjon og om man ikke flyr biz så er det ikke akkurat topp innlosjering man får... og reiser man alene tror de at man kan dele rom med tilfeldig fremmede.

88charlie
23-10-2019, 09:28

Når det blir irregulariteter kan det bli ille, men ikke like ille som SAS. Mye venting, lite informasjon og om man ikke flyr biz så er det ikke akkurat topp innlosjering man får... og reiser man alene tror de at man kan dele rom med tilfeldig fremmede.

Det er nettopp det vi er redde for når vi ikke har Skyteamstatus. Mulig gull/diamond med *A er en falsk trygget men for et todagersmøte uten mulighet for slack så har jeg reist nok til å få dårlige vibber av Aeroflot.

Skjer det noe i Tokyo i midten av November? Må ut med en arm og en nyre for å bizze bortover med SAS...

robertaas
23-10-2019, 10:04
Skjer det noe i Tokyo i midten av November? Må ut med en arm og en nyre for å bizze bortover med SAS...
Det er jo alltid mye konferanser, utstillinger og festivaler som skjer der, men skal jeg gjette er det at Gartner Group har flere samlinger og konferanser der da og da kan det være mange i ledere som tar seg en Japantur.

Trent600
24-10-2019, 10:58

Mistet videreforbindelsen til Oslo grunnet snøstorm og kaos i Moskva og etter en god stund ble vi kjørt til Hotel Novotel rett over veien. Jeg og mange andre hadde ikke visum så vi ble tatt inn kjellerinngangen til hotellet og så mer eller mindre innelåst i en etasje. Det satt vakt i hver ende av gangen for å passe på at vi ikke gikk noe sted og vi kunne ikke gå ned i restauranten eller resepsjonen, noe som minnet om mat kom på døren etter et par timer.

Øko og biz passasjerer fikk samme hotell, men de som fløy alene og i øko måtte dele rom. Sjelden vært så glad for at jeg hadde oppgradert meg dagen før.

MountainDew
29-10-2019, 23:25
Herre min hatt så jalla. Da utgår ihvertfall Aeroflot til Asia i vinter :D

robertaas
30-10-2019, 00:37
Skulle tilbake fra Hanoi med Aeroflot, men flyet hadde birdstrike ved landing. Masse venting på flyplassen før vi hørte om birdstrike eller hvorfor vi ikke kunne boarde. Flere fra Biz ble såvidt jeg skjønte booket om. Ble tilslutt busset til et hotell i utlant av byen. Det var vann ved hotellet, men det lå øde til og var veldig utdatert. Hadde bodd på Hilton Hanoi Opera, men dette var 3 klasser og 4 tiår lavere. Regelen var at alle måtte dele rom. Sa at det ikke var aktuelt for meg og jeg ventet mange timer i resepsjonen til jeg tilslutt fikk et rom, men beskjed om at det kunne komme flere på rommet. Barrikaderte døra.

Neste dag var det bussing til flyplassen og masse venting igjen uten for mye info. Det gikk rykter om at de hadde fått fløyet inn en mekaniker fra Moskva. Vi kom for sent til Moskva for å rekke neste dags fly. Etter litt om og men ble vi ledet ut en sidegang til en buss og kjørt til noe som nesten kunne vært militært. De som var igjen på Biz fikk skikkelig hotell, men det var tross alt bedre enn de som bare fikk en madrass på gulvet i terminalen. På det hotellet var det samme opplegg igjen med deling av rom som jeg ikke gikk med på. Igjen flere timer standoff før jeg langt på natt fikk rom med beskjed om at noen andre kunne komme dit. Tok bilde av stygge flekker og lurte på hvordan man skulle ligge uten helserisiko. Etter ved 2 timers søvn var det kraftig banking på alle dørene og rast retur til flyplassen.

Kom 42 timer forsinket til OSL.

88charlie
30-10-2019, 06:34
Da ble det AES-OSL-IST-ICN-VVO.

Aeroflot med ny innsjekking på den siste. Biz rund baut bortsett fra VVO-ICN på hjemreisen.

Bookingen ble ikke bekreftet umiddelbart (av den travle agenten) da jeg fortsatt ventet på GO fra kunden ift datoene. Samme kveld ble alt slettet av Turkish og en refresh kostet «plutselig» 3000 mer. Har aldri opplevd sånt i mine snart 15 som globetråttar, spesielt når flyene fortsatt hadde masse ledig.

I alle fall. Vi landet langt nord for 40k, selv når vi justerte ned totalen ved å velge eco på returen til ICN.

LH var enda dyrere og TG ga knotete tider. SK var som sagt fullbooket og Beijing utgikk pga utgått visum.

Har bare fløyet øko i Europa de siste 3-4 årene så nå vanker det kanskje en trip-report når det endelig «skjer noe».

Med turkish vanker det i alle fall god mat;)

88charlie
13-11-2019, 16:18
Glad jeg ikke tok LH....

Fløy med de til Montreal fra Munchen i en ny A350 forrige uke. Selve flyet minte mer om en (litt) faceliftet 330 innvendig så det var litt skuffende.

2-2-2 i biz med fiskebeinlayout der man har føttene «nært» hverandre var til å leve med.

Maten derimot var rett og slett elendig. Mesteparten var faktisk uspiselig og jeg spiser det meste.

Overlevde såvidt på brød og Champagne...

Chriscross
14-11-2019, 07:08
Hva sier expertisen her inne. Cebu eller Saigon i februar? Blir oppdagelsestur med en reisevandt 9-åring. Hun klarer seg uten strand så lenge det er basseng.

TriStar
20-11-2019, 21:40
Hva sier expertisen her inne. Cebu eller Saigon i februar? Blir oppdagelsestur med en reisevandt 9-åring. Hun klarer seg uten strand så lenge det er basseng.

På «husk» mener jeg at det er behageligere temperaturer på Filippinene og Cebu i februar. Begynner å bli varmt i Vietnam i februar. Fint å reise rundt på Cebu og naboprovinsene, og aldri langt til en strand...

robertaas
20-11-2019, 23:21
Værmessig er de ganske like i februar, men selv har jeg aldri skjønt hvorfor folk ikke drar til Hanoi han Ha Long bay istedefor Saigon.

Jeg vil tippe at det mest spennende for en 9-åring i Vietnam er å lære å krysse gaten, men i Cebu vil det være å se Tarsierene på Bohol.
<--- slike altså

A-380
21-11-2019, 02:04
LH var enda dyrere og TG ga knotete tider. SK var som sagt fullbooket og Beijing utgikk pga utgått visum.

Beijing er en ganske enkel flyplass å ha internasjonal transfer hvis alt foregår på Terminal 3. Er bagasjen sjekket hele veien så trenger du ikke 24timers visum, og sikkerhetskontroll og billettsjekk er gjort mye raskere enn f.eks transfer i USA

Så forstod ikke helt hvorfor Beijing utgikk pga utgått visum?

Chriscross
21-11-2019, 06:58
Værmessig er de ganske like i februar, men selv har jeg aldri skjønt hvorfor folk ikke drar til Hanoi han Ha Long bay istedefor Saigon.

Jeg vil tippe at det mest spennende for en 9-åring i Vietnam er å lære å krysse gaten, men i Cebu vil det være å se Tarsierene på Bohol.
<--- slike altså

Virker ikke som været er så mye å skryte av i februar i Hanoi, hotellpriser er hyggeligere der oppe sammenlignet med Saigon.

Cecilie
07-12-2019, 11:22
Prøver å komme meg til Fiji i løpet av slutten av februar/begynnelsen av mars-måned.
Utreise fra KRS (helst, men kan nok strekke meg til OSL også) og retur fra NAN ca 14-16 dager etter utreise.

Har funnet priser på Ticket. no med WF+SQ+FJ til rundt 11-12000 per pers. Utreise 5/3, retur 21/3.

Hvordan får man vite bookingklasse hos Ticket, før man booker? Hvis det går an :p

robertaas
07-12-2019, 17:34
Prøver å komme meg til Fiji i løpet av slutten av februar/begynnelsen av mars-måned.
Noe planer for hvor du skal? Har vært på 7 forskjellige lokasjoner på øyene.

Kom deg unna Denarau, helst oppover Yasawa.

Cecilie
07-12-2019, 18:12
Noe planer for hvor du skal? Har vært på 7 forskjellige lokasjoner på øyene.

Kom deg unna Denarau, helst oppover Yasawa.

Annet enn at vi skal fly til Nadi så er jeg ikke helt sikker enda. Broren min skal på feltarbeid der i et halvt år nå, så det er litt avhengig av hvilken landsby han ender opp i.

88charlie
17-12-2019, 15:12
Skal til LAX eller SAN første uken i Februar ifm en jobbturne mot kunder på US west coast.

Helst SAS og *A.

Første møtet blir i San Diego så da er det enten LAX direkte via CPH og deretter en biltur, eller SAN direkte via FRA, eller SAN via SFO/CPH. Entry via storbyene østpå utgår pga alt maset med å skaffe seg first med United eller lide seg gjennom en laaang domestic på rad 32+ over rockies.

Spørsmålet er vel om SFO er ok å transitere gjennom eller om LAX og leiebil er like greit?

Lh er jo bankers med ok tider og direktefly men BIZ-produktet der er snart bransjens dårligste...

Utreise fra AES men tar en overnatting på OSL for å rekke morgenflyene sørover.

LN-MOW
17-12-2019, 15:25
Hvis tidene passer deg, er det jo en fin biltur ned fra LAX. Og du har jo mulighet med Swiss også.

eisa01
19-12-2019, 18:41
Tja, er mye trafikk, så tar fort 4 timer fra LAX til San Diego. Legg i tillegg til at du kanskje er ekstra trøtt når du kommer fram, så er det ikke noe jeg ville anbefalt igjen (tok turen i høst, SAS via Arlanda)

robertaas
19-12-2019, 19:00
Om man kjører rett etter en så lang flight og får en ulykke så kan forsikringsselskapet si at man ikke har vært i forsvarlig stand til å kjøre.

88charlie
19-12-2019, 19:45
Om man kjører rett etter en så lang flight og får en ulykke så kan forsikringsselskapet si at man ikke har vært i forsvarlig stand til å kjøre.

Sjåføren flyr inn fra New Jersey (innfødt) ;)

AirbusTrond
19-01-2020, 12:44
Mener jeg har sett flust av flytilbud til Sicilia tidligere. Men når jeg sjekker Catania eller Palermo (siste er første ønske) fra midten av juni dukker det opp bare relativt dårlige overganger og Norwegian skal ha 3.000 kroner én vei! Nesten så jeg vurderer å legge inn en ekstra feriedag på utreise i stedet for enten for korte eller tungvinte overganger.

Edit: Tror jeg fiksa et fint opplegg sjøl. Bruke Ryanair fra Torp tirsdag kveld og så ta onsdagen i Bergamo (hadde i utgangspunktet tenkt å ta med litt av Nord-Italia uansett, men droppet det) og fly derfra til Palermo om kvelden. Det blir ca 1.500 kroner billigere enn å fly Norwegian direkte, og et hotell til under 1.500 i Bergamo lar seg vel gjøre.

Klette
01-07-2020, 05:12
Hei,

Er for tiden i Houston og vurderer å reise hjem til Norge i midten av August.
Ser nå at siden det øker grådig av tilfeller av covid-19 her borte, så vil EU nekte innreise for folk fra USA. Er det noen som vet om dette betyr at jeg ikke kan reise hjem, gjennom for eksempel Frankfurt?

SAS_flyer
01-07-2020, 07:34
Hei,

Er for tiden i Houston og vurderer å reise hjem til Norge i midten av August.
Ser nå at siden det øker grådig av tilfeller av covid-19 her borte, så vil EU nekte innreise for folk fra USA. Er det noen som vet om dette betyr at jeg ikke kan reise hjem, gjennom for eksempel Frankfurt?Så lenge det ikke stenges for transfer kan du reise hjem til karantene her i Norge. [emoji3]

SAS skal vel fly på EWR og ORD også om det føles tryggere med transfer CPH. Du får feks retur med UA/SK via EWR 15.8 og både EWR og ORD 16.8.

Klette
01-07-2020, 07:49
Så lenge det ikke stenges for transfer kan du reise hjem til karantene her i Norge. [emoji3]

SAS skal vel fly på EWR og ORD også om det føles tryggere med transfer CPH. Du får feks retur med UA/SK via EWR 15.8 og både EWR og ORD 16.8.

Takk for svar.
Ja, det hadde føles tryggere å fly til CPH, enn FRA, men samtidig så føles det ikke trygt å fly innenriks i USA heller. Virker ikke som folk tar det alvorlig her borte. Ville føles bedre å fly Lufthansen direkte til Europa. Ikke enkelt dette her...

Eirik
01-07-2020, 11:20
Takk for svar.
Ja, det hadde føles tryggere å fly til CPH, enn FRA, men samtidig så føles det ikke trygt å fly innenriks i USA heller. Virker ikke som folk tar det alvorlig her borte. Ville føles bedre å fly Lufthansen direkte til Europa. Ikke enkelt dette her...

Ville ikke hatt betenkeligheter med transfer i FRA etter å ha vært der par ganger siste månedene.

Klette
01-07-2020, 11:49
Ville ikke hatt betenkeligheter med transfer i FRA etter å ha vært der par ganger siste månedene.

Takk for innspill