View Full Version : Nordiske trafikktall september 2019
Som vanlig er de mindre danske lufthavner raskt ute med å telle:
BLL: 369.954 +6,8%
AAR: 50.219 -5,0%
AAL: 146.488 -11,3%
Og det er ganske forskjellig utvikling mellom flyplassene
Helsinki fortsetter sin gode vekst også i september
Innenriks: 230,367 (+0.4%)
Utenriks: 1,693,419 (+7.5%)
Totalt: 1,923,786 (+6.6%)
Hittil i år: 16,672,246 (+5.5%)
Arlanda - Stockholm
Innenriks 450 046 (-3%)
Utenriks 1 881 233 (-2%)
Totalt 2 331 279 (-2%)
Så hvem er det da som taper på svensk innenriks? Hvis SAS hevder de så en (liten) oppgang der i september, og i praksis er vel bortimot all innenrikstrafikken deres gjennom ARN, så betyr det at de andre aktørene må ha ganske stygge tall? For nå er det vel ingen effekter etter NextJet konkursen?
CPH: 2.804.077 (+0,4%)
https://www.cph.dk/om-cph/investorer/trafikstatistik/2019/10/cph-trafiktal-september-2019
Transfer driver udvikingen, hvor det polske marked bliver fremhævet; hele 38 procent af passagererne på ruterne til/fra Polen skifter fly i Kastrup.
Spændende om CPH kan fastholde denne position på det polske marked alt imens LOT vokser og vokser.
Så hvem er det da som taper på svensk innenriks? Hvis SAS hevder de så en (liten) oppgang der i september, og i praksis er vel bortimot all innenrikstrafikken deres gjennom ARN, så betyr det at de andre aktørene må ha ganske stygge tall? For nå er det vel ingen effekter etter NextJet konkursen?
Samme spørgsmål på dansk indenrigs. 7,5% nedgang i september, mens SAS melder om voksende trafik.
Billund og Aarhus har ikke længere gennemsigtighed i tallene, så kan ikke se, hvordan SAS klarer sig her på ruterne til København, men trafikken på AAl-CPH faldt 10,5%, så Norwegian må virkelig bløde her, med mindre SAS blot vokser kraftigt på de to andre ruter.. lidt usandsynligt dog. SÅ det må se slemt ud for Norwegian på dansk indenrigs.
DAT er i øvrigt i store problemer på ruten til KRP, hvor trafikken vistnok kun har set nedgang sidste 2 års tid.
Har Norwegian (og DAT) kuttet kapasitet litt i det stille?
OSL Sept 2019
Innland: 1 100 611 passasjerer +0,5%
Utland: 1 553 530 passasjerer +3,7%
Transitt: 909 passasjerer
Totalt: 2 655 050 passasjerer +2,3%
Ikke helt HEL nivå, men størst vekst av de tre skandinaviske
OSL Sept 2019
Innland: 1 100 611 passasjerer +0,5%
Utland: 1 553 530 passasjerer +3,7%
Transitt: 909 passasjerer
Totalt: 2 655 050 passasjerer +2,3%
Ikke helt HEL nivå, men størst vekst av de tre skandinaviske
Transittallene er vel galt gjengitt?
Transittallene er vel galt gjengitt?
Nå er det vel her snakk om transitt (det er vel bare noe PIA passasjerer) og ikke transfer ;)
Har sett det som min oppgave å lære dere forskjellen på transfer og transitt, og Someone er eksemplarisk :-)
Jeg blottla min ukunnskap, jeg beklager ;-)
Det saa uansett noe merkelig aa sette det opp slik.
Har sett det som min oppgave å lære dere forskjellen på transfer og transitt, og Someone er eksemplarisk :-)
Kunne du lære oss det en gang til? Er transit videre med samme fly/flight og transfer fra en flight til en annen? Og hvordan virker det på tallene? Gir transfer innvirkning på baåde avgang og ankomst, og dermed på innland/utland i mange tilfeller, mens transit er et helt eget tall, som legges til alt det andre?
Jeg blottla min ukunnskap, jeg beklager ;-)
Det saa uansett noe merkelig aa sette det opp slik.
Enig, hvis ikke transit er en en helt egen pasasjergruppe som ikke er inkludert i de andre kategoriene.
Er du i transitt, betaler du ikke avgifter. En transferpassasjer (som jo bytter fly) gjør det.
Transitt ‘sitter ombord’, som i nevnte eksempel reiser Lahore-København når maskinen går Lahore-Oslo-København. Disse er i transitt og regnes hverken som av- eller påstigende.
Er du i transitt, betaler du ikke avgifter. En transferpassasjer (som jo bytter fly) gjør det.
Transitt ‘sitter ombord’, som i nevnte eksempel reiser Lahore-København når maskinen går Lahore-Oslo-København. Disse er i transitt og regnes hverken som av- eller påstigende.
Ja. Det var vel omtrent som jeg foreslo, uten alle spørsmålstegnene :D
Det jeg egentlig lurte på, var om transit-pax og transfer-pax behandles likt i statistikkene, og det blir de da kanskje ikke. Pga avgifter telles transit en gang, transfer to. Or?
I transitt blir en passasjer tellende som en passasjer, men ved transfer så telles en passasjer som en inbound og en outbound, altså to passasjerer. Enkelt, ikke sant? For å gjøre det mer komplisert, passasjerer i transitt kan slippes inn i teminalen mens det er refueling og man utfører rengjøring - referer LA706: SCL-MAD-FRA hvis du flyr hele strekningen er du i transitt i MAD - utrolig deilig å stekke på beina før siste leg til FRA.
Blir lite transitt på OSL på grunn av rutestrukturen til flyselskapene. Mens byene "i midten" av kystrutene, eksempelvis Bodø (TRD-BOO-TOS mfl) og Bergen (f.eks. TRD-BGO-SVG) får ganske mange transittpassasjerer. De ser riktignok terminalbygget kun fra utsiden.
KEF i september: 646.415 -34,2%
Så hvem er det da som taper på svensk innenriks? Hvis SAS hevder de så en (liten) oppgang der i september, og i praksis er vel bortimot all innenrikstrafikken deres gjennom ARN, så betyr det at de andre aktørene må ha ganske stygge tall? For nå er det vel ingen effekter etter NextJet konkursen?
Norwegian sine Q3 tall kan gi oss noen hint her, da de rapporterer omsetningen fra det svenske markedet er ned -7%. Dog så vites det jo ikke hva av denne endringen som er innenriks og hva er utenriks (ut av Sverige), men det gir tyder i det minste på Norwegian taper markedsandeler her
Norwegian sine Q3 tall kan gi oss noen hint her, da de rapporterer omsetningen fra det svenske markedet er ned -7%. Dog så vites det jo ikke hva av denne endringen som er innenriks og hva er utenriks (ut av Sverige), men det gir tyder i det minste på Norwegian taper markedsandeler her
SAS er nu klart størst på svensk indenrigs:
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13418
SAS er nu klart størst på svensk indenrigs:
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13418
Svensk innenriks Q3 - 2019
SAS: 48,9%
BRA: 29,9%
Norwegian: 19,1%
Resten: 2,1%