View Full Version : Flyruter Norge - USA
Lurte bare på angående flyruter mellom Norge og USA. Vet at SAS har flydd til New-York, samt Northwest til Minneapolis. Mener og huske fra et program jeg så om Gardermoen for en del år siden at det var snakk om et PanAm-fly på vei til Gardermoen, eller noe sånt.
Hvilke selskaper har egentlig flydd mellom Norge og USA gjennom tidene, hvilke flytyper ble brukt, og har det vært trafikk til noen andre byer en NY og Minneapolis??
NE har floeyet til Oslo ogsaa tidligere .. den gang til JFK (fra Gardermoen, selvsagt..)
Ellers har TWA, Tower Air, Air Florida og United (Lillehammer OL) floeyet fra Gardermoen - PanAm, Delta og TWA fra Fornebu ..
SAS til JFK og Chicago fra Gardermoen, Newark fra Fornebu og JFK fra Bergen.
Og da har jeg sikkert glemt charterselskaper og litt annet ...
MyTravel flyr jo hvert år chartere til KMIA/MIA Miami Intl. fra Gardermoen (søkte på restplass der på siste avgangen for sesongen for en tid tilbake og kom opp med 5990 NOK ink skatter for 2 voksne og 1 barn, kun fly, hotell kom i tillegg... DET VAR SNYT BILLIG DET!).
Northwest gikk til Mineapolis MSP fra Gardermoen. Var jo i forbindelse med alliansen mellom NW, KLM og Braathens. Mener de brukte både MD11 og B747...(arrest me if I´m wrong). Min søster var så heldig å få være med på åpningsturen fra Gardermoen, GRATIS!! Livet er ikke rettferdig!:p
Northwest floey i fra Gardermoen med 747-200 til JFK og senere til MSP via LGW. Etter at OSL aapnet floey de en sesong med DC-10 MSP - OSL - MSP i samarbeide med Braathens ikke med KLM...sistnevnte var litt sure paa den ruten som tok passajerer i fra deres ruter via AMS .....
Originally posted by Cedlind
Northwests rute gikk vel til/kom fra vestksyten et sted? LAX eller SFO?
(Med stop i MSP da selvfølgelig)
Jo, jeg tror den gikk til/kom fra SFO, men mener også at jeg leste på enav dette forumets forgjengere at etappen mellom MSP og SFO gikk med A320, mens en DC-10 fløy mellom MSP og OSL. Men jeg kan ta feil der..
Fløy også gratis på business class til MSP... Rutenummeret gikk helt til SFO - men det var som man sier et flybytte til en A320 i MSP! Oslo fikk bare besø av DC-10`ere - NW har jo ikke MD11.
Northwest sine DC-10 ble vel banned til Oslo pga manglende kabinkomfort! :D
Det var en drøm å sitte i DC-10`ern til NW. Det så også helt ok ut bak gardinen... Fløy også DC-10 fra SEA til MSP - på turistklasse og det var også helt ok!!!
Nå må dere ikke glemme rutene som gikk :
CPH-BGO-MSP
CPH-BGO-ORD
m.m.
Med DC8 .............:sarc
EilertMich
18-12-2020, 11:21
NW fløy GEN (gammel kode på Gardermoen) til JFK med B747-200 fra Juni 1980, og fram til slutten av 80 tallet. Noen sommere hadde de også rute 033/034, som gikk non-stop til MSP, dette var vel i 1983 og 84 tror jeg... de brukte rutenummer NW036/037 på den som gikk JFK-GEN-ARN t/r og 030/031 på den som gikk JFK-GEN-CPH. Noen av disse rutenummerene ble også brukt videre innenlands i USA, med andre flytyper. På 80 tallet var dette B727 og DC10.
Fellowship
18-12-2020, 11:35
NW fløy GEN (gammel kode på Gardermoen) til JFK med B747-200 fra Juni 1980, og fram til slutten av 80 tallet. Noen sommere hadde de også rute 033/034, som gikk non-stop til MSP, dette var vel i 1983 og 84 tror jeg... de brukte rutenummer NW036/037 på den som gikk JFK-GEN-ARN t/r og 030/031 på den som gikk JFK-GEN-CPH. Noen av disse rutenummerene ble også brukt videre innenlands i USA, med andre flytyper. På 80 tallet var dette B727 og DC10.
Den ruta NW startet i juni 1980, ble avsluttet høsten 1986, tror jeg. I mai 1986 var Pan Am tilbake på Fornebu med rute via LHR med flybytte der.
Ruta i 1999 gikk bare en sesong, som NW097/098 til og fra Minneapolis med DC-10-30.
Den ruta NW startet i juni 1980, ble avsluttet høsten 1986, tror jeg. I mai 1986 var Pan Am tilbake på Fornebu med rute via LHR med flybytte der.
Ruta i 1999 gikk bare en sesong, som NW097/098 til og fra Minneapolis med DC-10-30.
North West Orient hadde også 747-100. Ble de brukt på Gardermoen? Jeg ser for meg at 747-200 ble brukt over Stillehavet og 747-100 ble brukt på de kortere (enn over Stillehavet) rutene over Atlanteren.
Fellowship
18-12-2020, 13:32
North West Orient hadde også 747-100. Ble de brukt på Gardermoen? Jeg ser for meg at 747-200 ble brukt over Stillehavet og 747-100 ble brukt på de kortere (enn over Stillehavet) rutene over Atlanteren.
Jeg tror du har rett i at det var 747-100 de brukte på GEN fra JFK, men at de senere ruten som ble omtalt kanskje ble fløyet med 747-200
De fløy vel før 1980? Husker tanta mi fløy dem over en gang, og det må ha vært tidlig eller midt på 70-tallet ...
Har et lite tillegg tll Fellowship ovenfor.;)
16.10-25.10 1986 hadde jeg FBU-LHR-MIA-LHR-FBU med PA 737-747-747-727...
De fløy vel før 1980? Husker tanta mi fløy dem over en gang, og det må ha vært tidlig eller midt på 70-tallet ...
Jeg er ganske sikker paa at NW startet i 1980 - dels fordi Fellowship har orden paa sy sakene og fordi de startet etter at jeg begynte som Vikar i SAS (i Januar 1980).
Mamma er ganske sikker hun fløy NW GEN-JFK i november 1987.
Jeg tror ikke, at din tante har fløjet så tidligt med NW
fra en skandinavisk lufthavn! I er ret enige om, at NW
kom til GEN i 1980;
spørgsmålet er så, om de blev online på alle tre
hovedstæder samtidig? Hvad CPH angår vil jeg gætte
på slutningen på 70-tallet, og jeg hænger min hat på
følgende: I årene 1977- 1979 incl. passerede jeg
hver dag PanAMs store bykontor på vej til arbejde.
En dag var det pludselig lukket, og kort tid efter indtog
Northwest de samme lokaler. Men om de først fløj på
CPH fra 1980 er slet ikke umuligt!
Selv fløj jeg NW JFK - GEN-CPH i 1982.
Jeg må ha husket feil. Leste imidlertid en plass at ARN/CPH kom året før GEN.
I mai 1986 var Pan Am tilbake på Fornebu med rute via LHR med flybytte der.
Brukte de Boeing 727 på FBU-LHR ?
De gikk et par år LHR-BGO-FBU og retur FBU-LHR med 727. Mener de var de samme flyene de brukte innenlands i Vest-Tyskland.
I 1972-73 fløy de JFK-BGO T/R med 707 om sommeren.
raider66
19-12-2020, 12:51
Ja. B727-200. Mener også den fortsatte til HEL i en periode. LHR-FBU-HEL og motsatt. Men i en annen periode var det overnatting for flyet på FBU.
Espen
De brukte 737-200 også. I en periode brukte de jo London-maskinen til å gå til Berlin (via CPH). Denne ble etterhvert byttet ut med en ATR-42.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Fellowship
19-12-2020, 13:33
Har et lite tillegg tll Fellowship ovenfor.;)
16.10-25.10 1986 hadde jeg FBU-LHR-MIA-LHR-FBU med PA 737-747-747-727...
Jeg gjetter på at din reise traff akkurat når de skiftet fra sommerruter til vinterrutene høsten 1986, for det var da de skiftet fra B737-200 til B727-200 på LHR-FBU t/r
Fellowship
19-12-2020, 13:36
De gikk et par år LHR-BGO-FBU og retur FBU-LHR med 727. Mener de var de samme flyene de brukte innenlands i Vest-Tyskland.
I 1972-73 fløy de JFK-BGO T/R med 707 om sommeren.
Det stemmer at det var de samme flyene som de benyttet i Vest-Tyskland. På FBU gikk Pan Am med B727-100 mellom 1976 og 1978. De kuttet da nyheten kom om at konsesjonen ble gitt til NW, som altså startet opp i 1980.
Fellowship
19-12-2020, 13:37
Mamma er ganske sikker hun fløy NW GEN-JFK i november 1987.
Det kan hun sikkert ha rett i, at det var i 1987 de stoppet å fly til GEN
Men når PanAm fløy til FBU som endel av sitt intra-europeiske nettverk med 737/727, vil jeg ikke akkurat si at de fløy Norge-USA
Fellowship
19-12-2020, 13:38
Men når PanAm fløy til FBU som endel av sitt intra-europeiske nettverk med 737/727, vil jeg ikke akkurat si at de fløy Norge-USA
De fløy vel mellom Berlin og London også, så da benyttet de de samme flyene til å lage connction til Oslo via LHR
Jeg husker ikke i min tur hvor 737/727 kom fra/skulle til, om det var Tempelhof.
Men i april 1974 hadde jeg HAM-THF dagstur med PA 727-21 . En opplevelse på landing og takeoff. Ikke langt ned til hustak...
I 1977 hadde jeg t/r FBU-LHR med 727-21. Den kom fra THF og tilbake dit etter FBU.
Da de fløy til Berlin på slutten av åttitallet, var det Tegel. Da de byttet til ATR mener jeg de flyttet ruta til Tempelhof.
Ah, det var self. snakk om Pan Am og ikke Northwest, husker jo 727 og ATR på FBU der.
Jeg er litt uenig med deg, fra FBU til LHR var det ikke intra europeisk, du kunne ikke kjoepe en - tur-retur fra Oslo til London med Pan Am, du maatte kjoepe en billett til USA.
Berlin var unntaket - det var jo kun Pan Am, British Airways og Air France som kunne fly til Berlin paa den tiden. Lufthansa hadde ikke lov til aa fly til Berlin. Dette var saapass strengt at den Lufthansa 707 som naa dessverre staar og forfaller i Berlin ikke kunne flyes inn med Lufthansa Livery.
Pan Am var jo ogsaa verdens mestre i Direct Flights - Oslo ruten endte faktisk i en periode paa Honolulu med 2-3 flybytter.
Pan Am var jo ogsaa verdens mestre i Direct Flights - Oslo ruten endte faktisk i en periode paa Honolulu med 2-3 flybytter.
Nei, den æren tilfaller TWA. Deres Oslo-JFK hadde minst 15 'direkteruter' som fortsatte til alle mulige store og mellomstore byer .. Det dukket opp pax med billetter til TW1234 Oslo-San Antonio, TW1236 Oslo-Orlando, TW1238 Oslo-St Louis osv osv .. Husker det ble klaget på at billettoppgjøret etter flighten var en smule komplisert ...
Jeg er litt uenig med deg, fra FBU til LHR... Berlin var unntaket - det var jo kun Pan Am, British Airways og Air France som kunne fly til Berlin paa den tiden.
Det er ikke ofte vi er uenig her på forumet Finn Erik, men jeg må si at på akkurat denne støtter jeg Someone 100%. Når du flyr med en 727 fra Oslo til London flyr du ikke fra Norge til USA.
Jada, jada, jeg vet du har gjennomgående billetter osv osv, men allikavæl’a?
Nuvel. Når det gjelder Berlin bør det kanskje presiseres overfor ungdommen (tiden går, over 30 år nå..!) om at her snakker vi om Vest-Berlin. Bortsett fra Lufthansa var det vel nesten «fritt frem» i Øst-Berlin? SAS hadde mellomlanding på Schönefeld på vei sydover i mange år?
Restriksjonene til/fra Vest-Berlin gjaldt vel også kun rutetrafikk? Bl.a. Modern fløy charter fra Tegel.
Nuvel. Når det gjelder Berlin bør det kanskje presiseres overfor ungdommen (tiden går, over 30 år nå..!) om at her snakker vi om Vest-Berlin. Bortsett fra Lufthansa var det vel nesten «fritt frem» i Øst-Berlin? SAS hadde mellomlanding på Schönefeld på vei sydover i mange år?
Restriksjonene til/fra Vest-Berlin gjaldt vel også kun rutetrafikk? Bl.a. Modern fløy charter fra Tegel.
Ingenting som var 'fritt frem' på den tiden. Du måtte søke konsesjon for alt. Selv ikke på norsk innenriks kunne du fly fritt.
Ja, nettopp derfor står «fritt frem» i hermetegn. Det jeg mente var at det ikke var de samme restriksjonene/begrensningene på rutetrafikk til Øst-Berlin som for V-Berlin, altså at andre selskap enn Interflug, Aeroflot & co også kunne fly dit. Vel og merke med behørig konsesjon fra Sovj, unnskyld, Øst-Tyske myndigheter.
Det er ikke ofte vi er uenig her på forumet Finn Erik, men jeg må si at på akkurat denne støtter jeg Someone 100%. Når du flyr med en 727 fra Oslo til London flyr du ikke fra Norge til USA.
Jada, jada, jeg vet du har gjennomgående billetter osv osv, men allikavæl’a?
Stort sett er vi svaert enige - men i denne saken har du ennaa ikke overbevist meg, ja du og Someone har et poeng med at PanAm’s operasjoner med 727/737 var Intra Europeiske - men jeg er litt forundret over at Someone totalt glemmer / ignorerer passasjerene ??
Lov messig var ingen av Pan Am’s passasjerer Intra Europeiske - alle som gikk ombord hos Pan Am i Oslo - London endte opp i USA (eller fortsatte via USA til land i det Amrikanske Kontinentet)
Jeg er dypt forundret over at Someone naa har forlatt tanken om at flyselskap skal ha inntekter ?? Som 200% ikke oekonom skjoenner selv denne enkle nerden at inntekter maa til - og 100% av Pan Am’s inntekter fra den ikke fullt Intra Europeiske ruten Oslo London forutsatte at billettene var solgt Norge-USA
Og jeg har ennaa ikke gaatt off - topic med Slot ruletten mellom BA, SK og PA paa den tiden - hmmmm mulig at en maa finne frem start kabler paa Fornebu Leeks traaden ;)
Vel, jeg er enig at PanAms operasjoner her jo er litt i et tvilstilfelle, men føler fortsatt de ikke fløy mellom Norge og USA all den tid man fløy via LHR på et lite fly, som jo ikke ble operert i USA, og byttet til et større IC fly der. Eneste forskjellen på å fly f.eks British Airways via LHR i dag er jo at PanAm ikke hadde rettigheter for lokaltrafikk, slik jeg skjønner det.
Cloudmaster
20-12-2020, 11:35
Litt mimring og ett spørsmål: I 1988 dro jeg og en kamerat med TWA (B767) fra Oslo via ARN til JFK. Jeg husker ikke om vi dro fra FBU eller GEN - noen som kan hjelpe meg? Men jeg husker godt at vi ble oppgradert til business til tross for at vi hadde de billigste bilettene som fantes og null statuskort. Vår forklaring var at vi sjekket inn i siste liten. Etter halvannen måned på kryss og tvers i USA med Windys Express, en 1975 Chevrolet Caprice kjøpt for noen hundre dollar i New York, dro jeg hjem fra SFO med PanAm via LHR. LHR-FBU var med B727. Fin tur!
raider66
20-12-2020, 13:55
TWA B767 i 1988 må ha vært fra FBU. Det året så jeg også TWA med L1011 på FBU, trolig som reservemaskin for B767 med snag.
Espen
Var 767`n fra ARN, at de brukte L1011 til FBU det året ?
Hadde TW L1011-100 GEN-STO-JFK 10.02.89 ( videre LGA-STL-HNL snere )
Hjem TW L1011-100 JFK-GEN 26.02.89
TWA flyttet til FBU da de skiftet fra 747 til 767/L-1011. Tror de fløy en periode med Tristar før det ble 767 fast.
De fløy jo også med 727 til London en periode. Tror det var siste året før de la ned.
raider66
20-12-2020, 15:08
Jeg observerte kun B727-100 med TWA på FBU. Var det også B727-200 innom med dette selskapet?
Espen
Fellowship
20-12-2020, 15:26
Jeg observerte kun B727-100 med TWA på FBU. Var det også B727-200 innom med dette selskapet?
Espen
Nei.
TWA startet vel ruta til GEN med B767-200 i 1988.
Så da Gardermoen ble stengt pga aslfaltering og oppgradering av rullebanen fra 1.mai 1989, flyttet TWA til FBU og satte inn L-1011 TriStar (noen få uker midt på sommeren i 1989 kom de med B767-200 i stedet) . De fikk lov til å fortsette på FBU da GEN åpnet igjen, og fløy også med TriStar sommeren 1990.
Det var vinter-sesongen 1989/1990 at de brukte B7327-100 til og fra London.
De la ned ruten til Oslo når sommerrutene sluttet i 1990, og i april 1991 var jo Pan Am på plass med nonstop rute med A310. Den ble overtatt av Delta, som fløy til de la ned ruta ca 15.september 1994
Vi landa på FBU med en Tower Air 747-100 i 1992 pga. tåke på GEN (fra Miami via Alanda), noen andre som har en 747-opplevelse på Fornebu?
Var det andre selkaper enn Tower som var nede med Jumbo?
Fellowship
20-12-2020, 17:25
Vi landa på FBU med en Tower Air 747-100 i 1992 pga. tåke på GEN (fra Miami via Alanda), noen andre som har en 747-opplevelse på Fornebu?
Var det andre selkaper enn Tower som var nede med Jumbo?
Tower Air brukte 747 ca en gang i uka fra mai til juli i 1989. Eneste andre selskap som har vært nede med 747 på Fornebu er Cargolux med en 747-200F.
SAS fløy lowpass med sin nyleverte 747 i 1971, men nedom var den aldri.
Teknisk sett var det tre. Orion Air fløy subcharter for Tower.
http://enfb.net/Flybilder/FBU_new/N751PA.jpg
Fellowship
20-12-2020, 17:50
Ja det stemmer. Den kom på Tower-Air rutenummer som vel var FF
Ja det stemmer. Den kom på Tower-Air rutenummer som vel var FF
Det er korrekt. Husker ikke om det var Miami- eller NYC-maskinen, men de var på bakken samtidig.
http://enfb.net/Flybilder/FBU_new/tower.jpg
Fellowship
20-12-2020, 18:38
Det er korrekt. Husker ikke om det var Miami- eller NYC-maskinen, men de var på bakken samtidig.
http://enfb.net/Flybilder/FBU_new/tower.jpg
Fint bilde, Andreas! :)
Tror det var tre helger på rad at det kom to, Miami-ruta sluttet vel i slutten av mai, og JFK ruta fortsatte på torsdager til uti juli en gang.
31/5-63 landet første direkte ordinære rutefly med jet fra New York til Norge på BGO. Det var OY-KTA en DC8-33 fra SAS. I begynnelsen var denne ruten en sommerrute, men på slutten av 60- og 70-tallet økte det til en helårsrute begge veier. Det ble brukt alle varianter av DC8 som SAS hadde. Fra 70 tallet ble det satt inn 747 og senere DC10. Rundt 1980? ble mer og mer av trafikken overført til GEN og fra 1988/89 ble ruten nedlagt.I tillegg ble det på begynnelsen av 70-tallet fløyet en ukentlig sommerrute CPH-BGO-Ord via Montreal og CPH-BGO-SEA-LAX.
Det var i de tider det var moro å være spotter på Flesland:D
Scooter01
21-12-2020, 23:44
I tillegg ble det på begynnelsen av 70-tallet fløyet en ukentlig sommerrute CPH-BGO-Ord via Montreal.
Jeg tok den ruten et par ganger, og jeg husker at en gang under nedstigingen til YUL, var det en kunngjøring fra "kontoret" foran om at det ville bli "noe risting" i et par minutter.
Og det ble det -alt som ikke var sikret danset rundt ganske høylytt og da jeg kikket ut av vinduene, så jeg at motor #2 og #3 hadde utløst reverseringsklaffene.
Senere har jeg funnet ut at dette var en ganske vanlig prosedyre under en bratt nedstiging med DC-8.
Scooter01
...så jeg at motor #2 og #3 hadde utløst reverseringsklaffene.
Senere har jeg funnet ut at dette var en ganske vanlig prosedyre under en bratt nedstiging med DC-8.
Scooter01
Såvidt jeg vet var det bare DC-8 og IL-62 som var sertifisert for reversering i luften. Jeg har også vært med på det med DC-8 et par ganger.
Scooter01
22-12-2020, 18:24
Såvidt jeg vet var det bare DC-8 og IL-62 som var sertifisert for reversering i luften. Jeg har også vært med på det med DC-8 et par ganger.
Jeg har også lest på et annet forum (Airliners.net) at Concorde kunne, men er ikke sikker...
Scooter01
Jeg har også lest på et annet forum (Airliners.net) at Concorde kunne, men er ikke sikker...
Scooter01
Det stemmer: "The inboard engines may be set to idle reverse in flight to increase rate of descent."
Artig tråd, jeg vet at mine foreldre fløy med NW/SKGEN-JFK noen ganger. Selv har jeg fløyet med Tower Air, jeg tror i 1989. Ruten var FBU-ARN-JFK-FBU. Det var alt annet enn luksus i de 747, men det artig med Jumbo på FBU.
SAS fløy direkte fra GEN til USA med Jumbo: https://www.tu.no/artikler/i-dag-er-det-50-ar-siden-boeing-747-floy-for-forste-gang/456744
Hvor lenge hadde SAS Amerika-trafikk på GEN?
Det ble også fløyet DC-10 fra SAS fra FBU, i det mindre ifølge denne artikkelen (ARN-FBU-JFK): https://aviation-safety.net/database/record.php?id=19840228-0
Sent from my iPhone using Tapatalk
Scooter01
23-12-2020, 23:45
Jeg var også med på noen av disse turene... denne gang fra JFK til GEN rett før påsken '83.
En kort stund etter Grieg's "Morgenstund" begynte vi nedstigingen til GEN. Vi kom inn i skyene og var der ganske lenge... Plutselig kunne jeg se trær under oss gjennom vinduet samtidig som jeg følte at det ble gitt full gass og at flyet trakk opp. Da vi endelig kom opp over skylaget, var det en kunngjøring fra kapteinen om at tåken på GEN var for tykk til en trygg landing og at han ville prøve FBU -ellers måtte vi fortsette til ARN.
-Heldigvis kom vi oss ned på FBU og jeg var vel hjemme på Sollerud med kaffen klar til mine foreldre som forgjeves hadde reist til Gardermoen for å møte meg.
Scooter01
1. mai 1989 var SK901 fra GEN historie og SK907 begynte å fly fra FBU. Dette var også sammenfallende med oppstarten av 767-operasjonen til SAS og flytting av fra JFK til EWR som ankomstflyplass. FBU var først ute, så fulgte ARN og CPH over til EWR etterhvert som flere 767-maskiner ble faset inn
raider66
24-12-2020, 08:54
Jeg tror ikke SAS på fast basis fløy DC-10 fra FBU til JFK. Unntaket var i perioden mai-juni 1989 ifm reasfalteringen av rullebanen på GEN.
Espen
Jeg tror ikke SAS på fast basis fløy DC-10 fra FBU til JFK. Unntaket var i perioden mai-juni 1989 ifm reasfalteringen av rullebanen på GEN.
Espen
Det var 767 hele perioden.
Så Sas DC-10 var sjelden å se på FBU, og aldri i fast rute ?
Så Sas DC-10 var sjelden å se på FBU, og aldri i fast rute ?
Kun som diversions.
raider66
24-12-2020, 12:27
Det var 767 hele perioden.
Det stemmer jo selvfølgelig:D Glemte meg litt der....;)
Espen
Her står SK907 på en litt uvant plass også - mulig den var forsinket den dagen. Det var manko på widebodyplasser på piren enkelte dager.
http://enfb.net/Flybilder/FBU_new/N601BN_2.jpg
I juni 1987 var vi noen kompiser som dro på tur til USA med Northwest Orient. Husken er ikke helt patent, men mener det var 747 nonstop fra GEN til MSP. Flybytte der og videre til LAX. Retur 3 uker senere SFO-MSP-GEN. Om dette ikke kan stemme, så korriger gjerne. Men er bråsikker på NW, 747 og MSP.
Det kan stemme bra det, Tristar
Fin artikkel om Pan Am i Norge, bak mur dog
https://www.aftenposten.no/historie/i/x3M2El/husker-du-pan-am-selskapet-gikk-dukken-men-har-en-rik-historie-i-nor
Det er også en oversikt over hvilke selskaper som har hatt direktetrafikk mellom USA og Norge.
Sent from my iPhone using Tapatalk