View Full Version : Lufthansa anno 1968
Utrolig hva man finner når man leter etter noe helt annet.
Jeg kom over noen godbiter fra Lufthansa anno 1968, interessant å se på spesielt rutekartet. Sovjet og Kina var store grå hull, og ingen hadde den gangen hørt om Doha, Abu Dhabi og Dubai.
Concorde og Boeing SST sto derimot på planen, det skal dog sies at Lufthansa slett ikke var alene om å ha planer for disse.
Slike gamle rout-map er SUPER-interessante! Mye god fly historie som ligger under disse strekene;)
Interessant å se at LH den gangen faktisk hadde fly forbindelse rundt meste av Sør-Amerika (noe de ikke har i dag) med avganger til både Santiago de Chile, Lima Peru og Guayaquil i Ecuador. Nå har LH kun direkte flighter til Buenos Aires, Sáo Paulo, Rio de Janeiro og Bogota.
Den gangen var det riktignok flighter via-via(som f.eks FRA-JFK-LIMA), men så var dette også før de store fly-alliansene.
Antar besetningen var mer som sjømenn...lenge mellom hver gang de kom hjem. Snakket med LH-flyvertinnen da jeg fløy FRA-EZE nå i april og de hadde kun 24 timers stopp in Buenos Aires så tidene har forandret seg.
Kom i prat med purser på KLM-maskinen mellom EZE-SCL og de var 8 dager borte fra AMS, så der er det nok fortsatt litt som ´good old days´. Da fløy de riktignok litt via-via AMS-EZE-SCL-EZE-AMS, med 2 netter i EZE, 4 i SCL og 1-2 netter i EZE før hjem til AMS.
Utrolig hva man finner når man leter etter noe helt annet.
Jeg kom over noen godbiter fra Lufthansa anno 1968, interessant å se på spesielt rutekartet. Sovjet og Kina var store grå hull, og ingen hadde den gangen hørt om Doha, Abu Dhabi og Dubai.
Concorde og Boeing SST sto derimot på planen, det skal dog sies at Lufthansa slett ikke var alene om å ha planer for disse.
Det var tida av den kalde krig og DXB, AUH og Co la i landt som regnes nær Østen i denne tida...
Legg også merke til til Teheran og Karachi. I disse dager ble disse steder som BCN eller Roma idag. Vestlige forhold og mange unger på hippie-trail.