PDA

View Full Version : Tre musketerer rider igjen, tar den helt ut denne gang


Dag Viking
28-09-2019, 18:03
Så var det faktisk klart for å ta seg en skikkelig guttetur. Dette ble nesten som en blåtur, siden vi ikke hadde planlagt hvor vi skulle eller hva vi skulle gjøre der. Flightene ble booket dagen før avreise. Hoteller ble bestilt underveis, med tålig bra hell. Reisefølget var denne gangen en pilot i Widerøe og en i Norwegian, samt meg selv, en pilot som la opp på topp.
Som vanlig var det en del skjær i sjøen når man skulle på tur, og som vanlig var transporten til OSL et problem. Denne gangen var det vårt kjære BaneNor som skulle være vanskelig, og flytogappen så derfor slik ut

https://live.staticflickr.com/65535/48808460618_c173c24b71.jpg (https://flic.kr/p/2hn37T5)

Ingen fra flytoget var å se på stasjonen, ingen rekvisisjoner ble gitt. Heldigvis ble ventetiden på taxi overkommelig, og det så fremdeles lyst ut for å rekke flyet. Etter mye kø inn til Oslo S, fant man så ut at flytogene ikke gikk som de skulle derfra heller. Takk for at man gidder sjekke appen til flytoget i tide, og man derfor kommer seg ut døra minst en time før man strengt tatt burde.
Vel framme på OSL sjekket vi selvsagt inn hos SAS, bare for å finne ut at det ikke ville gi oss riktige bagasjelapper. Fast-track fikk vi heller ikke, merkelig opplegg.
Vel oppe i loungen ble det tid til en liten suppetallerken. Boardingpasset i hjørnet vitnet om at det skulle bli en lang dags ferd mot natt.
https://live.staticflickr.com/65535/48808957632_856782015a_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn5ECh)

Maten ombord var knapt verdt et bilde. Det ble en bit med kylling eller svin, og deretter en liten dessert. Ingen grunn til å fylle opp magen med salat.

https://live.staticflickr.com/65535/48808810126_c999bbf07d_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4UM5)

Kanskje noen har gjettet hvor vi skulle etter forrige bilde, flyplassen ser i alle fall slik ut når vi var på downwind til 08L
https://live.staticflickr.com/65535/48808810086_ed50f465f9_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4ULo)

Vi kom inn til satelitten, så egentlig var det greit å strekke på beina og ta en liten togtur til Terminal 2

Inngangen er like nøytral som tidligere, men har interiøret blitt mer spennende etter oppussing?
https://live.staticflickr.com/65535/48808810031_e79e59dbf2_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4UKr)

Det er vel et par år siden den var stengt for renovering. Her sto personalet på pinne fra første stund, og hva er vel da mer naturlig å begynne med enn en Cuvee Louise 2004?
https://live.staticflickr.com/65535/48808460548_ff59479114_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn37RS)

Loungen hadde ikke forandret seg noe, så vidt jeg kan husket hadde den samme layout som tidligere. Mulig interiøret har blitt oppgradert, det er i alle fall i samme stil som den nye loungen og loungene i FRA. Siden vi nå hadde passert lunsjtid med et par timer, var det greit å titte litt på buffeten. Som tidligere var det dette som fristet mest:

https://live.staticflickr.com/65535/48808463573_3fee4c8c19_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn38L2)

Var dette runde 2 eller 3?? Personalet gikk stadig rundt og tigget om å få fylle opp glassene våre, noe vi aller nådigst gikk med på. De hadde GG på menyen, men dessverre var det tomt for denne vinen. GG er jo alltid en hit, spesielt til sushi.

https://live.staticflickr.com/65535/48808809981_67d6421130_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4UJz)

Etter hvert kunne vi konstatere at lunsjtiden var over, og det var på tide å rusle litt for å gjøre seg klar til middag. Vel tilbake i piren var det lett å se at humøret var stigende
https://live.staticflickr.com/65535/48808460488_f37fe72bb1_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn37QQ)

Dag Viking
28-09-2019, 18:10
Det første først, dagens meny i loungen:
https://live.staticflickr.com/65535/48808809461_90cf5933d2_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4UzB)

https://live.staticflickr.com/65535/48808463123_fd928cc64a_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn38Cg)

https://live.staticflickr.com/65535/48808957017_8681a1b183_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn5ErF)

Dagens/ukens/månedens/årets meny
https://live.staticflickr.com/65535/48808463248_94e0a30979_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn38Eq)

https://live.staticflickr.com/65535/48808809606_c446a055f2_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4UC7)

https://live.staticflickr.com/65535/48808463343_e4220c2067_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn38G4)

https://live.staticflickr.com/65535/48808809706_a070965d48_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4UDQ)

Her har vi faktisk dagens spesialmeny
https://live.staticflickr.com/65535/48808957282_2d3aa7c9f3_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn5Ewf)

En liten titt på buffeten måtte til før man klarte å bestemme seg. Her var det bare å fråtse, for maten på bakken er jo alltid bedre enn i lufta.

https://live.staticflickr.com/65535/48808956317_bce20302b9_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn5EeB)

https://live.staticflickr.com/65535/48808956357_f295e6c6f6_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn5Efi)

https://live.staticflickr.com/65535/48808956457_b38391ee9d_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn5Eh2)

https://live.staticflickr.com/65535/48808808981_a87f40a9bb_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4Urk)

https://live.staticflickr.com/65535/48808956517_21ee584987_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn5Ei4)

https://live.staticflickr.com/65535/48808462813_08e4f4ff35_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn38wV)

Dag Viking
28-09-2019, 18:10
Lite folk, som vanlig. Det ble ekstra tomt etter 15-16 rushet, etter det var vi kun 4 stk igjen i loungen. Det var sikkert dobbelt så mange ansatte, og servicen var deretter.

https://live.staticflickr.com/65535/48808463003_f5bc39c309_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn38Ac)

https://live.staticflickr.com/65535/48808462438_1a861a62bb_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn38qs)

Utsikten fra middagsbordet var upåklagelig, og dette gjør denne loungen til min favoritt (muligens etter la Premiere i Paris)
https://live.staticflickr.com/65535/48808463028_95db94ea52_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn38AC)

Det enda med ala carte for alle tre, men uten å være hodeløs og gå løs på pølser og bratwurst og det som tyngre er.

De satte visst pris på å ha gjester, for de ville diske opp med ekstraretter som ikke sto på menyen. Slik holdning kan vi like. Jeg tror det var en laksetartar.
https://live.staticflickr.com/65535/48808809236_6d40658d7a_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4UvJ)

Deretter ble det en reinsdyrcarpaccio, fint og fancy skal det være.
https://live.staticflickr.com/65535/48808809161_77cc8927cf_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4Uur)

Resten koste seg med suppe
https://live.staticflickr.com/65535/48808460428_be621cea4c_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn37PN)

En bitteliten fiskebit, yellow fin tuna.
https://live.staticflickr.com/65535/48808462873_23eabf99c7_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn38xX)

Før avreise ble det faktisk tid til både dusj og dessert, og sistnevnte så slik ut, dagens CB. Ser ut som jeg hadde en slags form for riesling i glasset, uten at det var helt suksess, den hadde ikke sødmen til å bære denne desserten.
https://live.staticflickr.com/65535/48808462353_c0039a76a3_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn38oZ)

Siste post var den supre terassen. Slike skulle det vært flere av. Utsikten skulle gjerne vært mot vest i stedet, men man kan som kjent ikke få alt man ønsker seg.
Her ble også reisefølget spurt om de hadde forbedringsforslag til loungen, og da fikk Lufthansa selvsagt høre at vin må serveres fra vinskap for å holde riktig temperatur. 22-23 grader yter sjelden rettferdighet til edle dråper av mørke druer.

https://live.staticflickr.com/65535/48808954322_9eaae1c9ef_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn5DDd)

Etter en kjapp rusletur var vi ved gaten. Vi var ikke de eneste, det var folk over alt. Rekken for gull/sølv/bronse/first/business/eco pluss/småbarn/eldre/psykisk svake og alle med reisefeber var ekstremt lang. Prioritert boarding i slike tilfeller blir en vits, og jeg skjønner ikke at ikke lufthansa har en bedre ordning for slike som oss. Vi skal om bord først. Før alle andre. Basta. De klarer det fint på utestasjonene, så hvorfor ikke i Luftwaffes høyborg??

https://live.staticflickr.com/65535/48808808616_54df6a6a55_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4Uk3)

Someone
28-09-2019, 18:36
Her ser jeg frem til fortsettelsen [emoji6]

Dag Viking
28-09-2019, 20:54
Her ser jeg frem til fortsettelsen [emoji6]
Det er bra. Det kommer til å ta litt tid, det er ørten hundre bilder som må sorteres og lastes opp. Her kommer et lite drypp til.



Så var det klart for å prøve lufthansas desidert styggeste fly. Jeg er jammen glad for at dette programmet er lagt dødt, for jeg gremmes hver gang jeg ser denne ballongen med vinger. Det finnes så mange estetisk pene fly jeg heller hviler øynene på, jeg nevner i fleng: 744, 748, 346, MD11, 752 og MD80/90. Så hva med upper deck på denne? Noen har jo F på det brede nedre dekk, mens LH har det oppe der veggene er rimelig skrå. SQ er i ferd med å omkonfigurere og bytter da fra nedre til øvre dekk, men til gjengjeld får de 1+1 i bredden. Uansett, jeg liker Lufthansa F. Samme om det er 744, 748, 346 eller 380. Materialer og farger er ypperlige, og mangelen på båser gjør at det hele blir åpent og luftig. Ypperlig når man er et festlig lag på 3 samt 3 som helst vil sove.

https://live.staticflickr.com/65535/48808956072_f266453cb0_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn5Eao)
For å prøve noe nytt valgte jeg faktisk et midtsete denne turen, sammen med mr captain. Har aldri sittet i midtsete på langdistanse tidligere, men tenkte det var greit å være litt sosial når man ikke reiser med sin bedre halvdel. Denne kvelden var det 6 gjester i de 8 setene, og siden midtsetene bak oss var ledige flyttet vi ett hakk bak slik at vi satt på rekke med mr first officer. Medvirkende til dette var også at kvinnen på 1K hadde en unge på et halvår, så greit at de fikk mest mulig boltreplass.
Man merker med en gang om det er et middels, bra eller veldig bra crew, og her var det bare brede smil og god stemning fra første minutt. I tillegg var ene flyvertinna en yppig variant av Jessica Biel, som skjøt hofta ut i beste Marilyn Monroe stil ved de fleste anledninger.

Kveldens hovedscene, og mottakeren av premie for beste birolle
https://live.staticflickr.com/65535/48808808581_7f60eb9f3b_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4Ujr)

Rimelig skrå de veggene. Det er total mangel på bagasjeplass over hodene, men heldigvis har man låsbare garderobeskap av god størrelse. Godt valg lufthansa, takhøyden blir ekstra stor av slikt
Benplassen holder til hengslete nordmenn
https://live.staticflickr.com/65535/48808460318_34f1f8edeb_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn37MU)

Vår lille favoritt klarte visst å snike seg med på de fleste bildene. Om det var bevisst fra hennes eller vår side er uklart, jeg tror det var en kombinasjon.
https://live.staticflickr.com/65535/48808808116_0aacea1c2a_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4Ubq)

Før avgang ble de vanlige ritualene gjennomgått. Nøtter og månedens champis, Grand Siecle. Dette er jo fast inventar hos BA og Swiss, mens Lufthansa er litt mer utfordrende og rullerer på hvilket boblevann de serverer. Godt valg, Lufthansa!
https://live.staticflickr.com/65535/48808808506_a84471cb14_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4Ui9)

Toalettsaker og pysjer ble uttdelt, og også Van Laak skjerf til de som sliter med kald hals om bord i fly.
Kveldens meny så slik ut:
https://live.staticflickr.com/65535/48808807156_3f8ee0360a_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4TTS)

Og frokost for de som ikke har tenkt å sove lengst mulig
https://live.staticflickr.com/65535/48808460163_d7bb024292_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn37Ke)

Selvsagt min favoritt, månedens vinliste
https://live.staticflickr.com/65535/48808462018_f883a63a6a_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn38id)

Kanskje ikke de mest spenstige hvite
https://live.staticflickr.com/65535/48808461943_720b9a93ff_c.jpg

Men desto mer imponerende liste av rød. Som en kuriositet, oppgitt pris (ja, jeg vet det sjelden stemmer, men det kan gi en pekepinn) på vivino er hhv 670, 652, 410 og 1186kr. Holy moly! Her var det bare å glede seg. Ville vi klare vinsmaking etter den harde ettermiddagen i loungen?

[url=https://flic.kr/p/2hn5E4r]https://live.staticflickr.com/65535/48808955727_c8050fb327_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn38gV)

Sjansen var vel liten for at vi ville klare å komme oss helt til disse
https://live.staticflickr.com/65535/48808955692_97ae8721d9_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn5E3Q)

En ting var vi enige om, 380 var stille. Sikkert kult hvis man ikke liker fly, men i vår bok ble det sjarmløst. Fordelen var at det var lettere å føre en samtale på tvers av kabinen.

Først ut etter avgang var en Fnattisk favoritt, selvsagt laks. Denne smakte varmrøkt, og helt på det jevne.
https://live.staticflickr.com/65535/48808955507_25fbb16362_c.jpg

Det er ikke Lufthansa uten kaviar. Denne var rimelig grønn i fargen, men smakte selvsagt som Kalix Løyrom på steroider. Det var altfor langt på kveld til å gurgle ned vodka, så Grand Siecle fikk klare seg.
[url=https://flic.kr/p/2hn389R]https://live.staticflickr.com/65535/48808461533_8f096e7869_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn5DZD)

Deretter kom det som pleier være høydepunktet på Lufthansa long haul, tress i forrett. Vår førstereisgutt i første ute på høyre side har gjort et typisk rookie mistake, han har tatt seg en øl. Det har han angret på siden.
https://live.staticflickr.com/65535/48808460228_a8fa65b054_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn37Lm)

Hummeren var helt klart en innertier , mens resten var på det jevne. Jessica kom ofte forbi for å slå av en prat, eller bare rulle litt med hoftene. Flyvertinnene var jo ekstra interessert i hva pilotene hadde å fortelle, men ingen spurte om hva jeg drev med. Kanskje like greit.
https://live.staticflickr.com/65535/48808955427_5a49e0f5c4_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn5DYg)

Dag Viking
28-09-2019, 20:58
Den store lakmustesten er jo biff. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke ta biff på denne flighten, men med så mange gode biffviner var det helt umulig å stå i mot. Jeg ba om å få den medium. Etter jeg hadde skåret av en bit og smakt, måtte jeg bare vinke flyvertinna over. Hun hadde et drag av frykt i blikket, å servere flypassasjerer en passelig stekt biff er temmelig vanskelig. Selvsagt var den bra. Den var faktisk skikkelig bra. Kun Swiss og ANA har servert noe like bra som dette. Mør, saftig og ikke overstekt. Lufthansa pleier ha litt traurige hovedretter. Fullt spisbare, men mest svin som er langtidsstekt med brun saus til. Dette var ikke noe i nærheten engang, selv om presentasjonen ikke akkurat er Maaemo. Vinen til biffen ble Kai fra Chile. Jeg drakk en gang en vin om bord Lufthansa, jeg tror det var i 2017. Den var fra en produsent som het Errazuriz, og vinen het la Cumbre. Det var den jeg måtte be de legge i en bøtte med is ut fra Chicago. Når de kommer med en vin til fra samme produsent, visste jeg at det måtte bli en hit. Man husker ikke smaken av en vin to år etterpå hvis den ikke var ekstraordinær!
https://live.staticflickr.com/65535/48808807856_a1e6b23406_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4U6W)

Så var man så stappa at det bare var å be om en mikroporsjon med ost. Til osten kunne det smake med en lett moden Bordeaux. Jeg fikk overtalt de andre til å prøve et glass også, men det falt litt på steingrunn. Kai var enstemmig vedtatt som overlegen.
https://live.staticflickr.com/65535/48808807811_14fdd84819_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4U6a)
Kai var så god at den fungerte til sjokoladedessert også. Kai er forresten laget av en veldig mørk drue, som gir saftige og fyldige viner. Druene i Chile er dyrket høyt til fjells, noe som gir ekstra god konsentrasjon og et veldig dypt smaksbilde. Får vann i munnen bare ved tanken. Desserten ble servert 2 timer etter avgang, så rettene kom på løpende bånd.

https://live.staticflickr.com/65535/48808955227_3a644aeef9_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn5DUP)

Deretter fulgte kveldens første feiltrinn, jeg fortsatte å ta et glass vin til. Deretter et feiltrinn til. Før fornuften til slutt kom sigende. Til slutt var det på tide å finne puta. På vei til puta ble det et stopp innom området der 380 briljerer, nemlig størrelse på bad/toalett. Her er det virkelig lett å bytte klær!

https://live.staticflickr.com/65535/48808461313_c810585b25_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn3864)

https://live.staticflickr.com/65535/48808807781_54342cdf54_c.jpg (https://flic.kr/p/2hn4U5D)

Deretter ble det soving. Ingen frokost. Husker ikke engang om jeg drakk juice eller kaffe. Tror det ble litt for mye vin. Det fikk jeg bekreftet utover neste dag.

Så en bitteliten oppsummering av våre tre møter med Lufthansa, den korte flighten i business, den fete F-loungen i Munchen og den lange (ikke lang nok) turen på upper deck i 380.
C intra-Europa er elendig. Jeg foretrekker SAS plus, selv med risiko for å få noen i midtsetet.
Loungene i Munchen er fantastiske. To bittesmå ting som trekker ned er alt jeg klarer å finne, den gamle i T2 er litt liten, og de serverer rødvin litt varm. Ellers er alt superdupert, og man skulle bare ønske man kunne dra dit oftere. Servicen, buffeten, ala carte, badene, terassen og atmosfæren. Minimalt med klysete rike russere, bare en enslig mor og et middelaldrende par. Maten på buffeten er tipp topp. Flere har tidligere sagt at den i FRA er bedre, de har bedre catering firma. Nææ, jeg mener det er motsatt. Dessuten er atmosfæren mer løssluppen. De ansatte smiler bredere, har lavere skuldre og slår lettere av en prat.
Om bord er Lufthansa Lufthansa. Selskapet som aldri skuffer. Jeg husker jeg var lunken til Lufthansa tidligere. Kjærligheten har vokst og vokst med årene, og jeg føler meg mer hjemme der enn noen gang. Jeg mener også at de har hatt en utvikling når det gjelder kvalitet. Både når det gjelder Champagne, vin og hovedretter. Rødvinsutvalget på denne flighten banker det meste, både når det gjelder kvalitet og variasjon. Hva kan man si om en klassisk Bordeaux med noe alder fra en god produsent, en supertoscaner med 96p i Wine Spectator, en limited edition spanjol eller en høyfjellsvin fra den nye verden som slår alt?
Servicen var prikkfri. Den ligger akkurat i skjæringspunktet mellom korrekt, hjertevarm og underholdende. Merker også godt at det blir annerledes når man reiser som trio enn når man er alene. De er jo litt nysgjerrige på tre bønder fra nord som skal ut i verden

Dag Viking
29-09-2019, 16:46
Vel nede på bakken ble vi møtt av hver vår vertinne med vårt navn på et skilt. De skulle liksom vise oss veien. Det enda med at to av oss ble ført til immigrasjon og den siste til transfer. Planen var i utgangspunktet å gjøre noe fornuftig før neste flight, f.eks dra til det nærliggende Hilton og spise en bedre kinesisk lunsj. Dette ble raskt lagt på hylla, siden alle var rimelig trøtte og mette. Etter litt om og men havnet vi alle i transferkøen. Selv om vi var først i denne køen, tok det ca 20 minutter før pass var stemplet og kroppen scannet. De 6-7 kineserne var ikke opptatt av så mye annet enn å få tiden til å gå. Vi sjekket kjapt om vi hadde mulighet til å komme oss inn i first-loungen, men det hadde vi ikke. Samme kunne det være, reiserapporter sier at den og businessloungen er kliss like bortsett fra belegget. Vi havnet derfor i tidenes dårligste lounge, som attpåtil var temmelig full. Makan til trist flyplass. Skralt med handlemuligheter, skralt med serveringssteder og totalt ubrukelige lounger. I løpet av oppholdet ble det 2 cola, to slike og litt pasta. Huff, her gjelder det å komme seg videre så fort som mulig.

https://live.staticflickr.com/65535/48812962307_26b849e282_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnrc5p)

Vi tuslet nedover terminalen og fant ut at dette var et passende valg for neste leg. Siden vi var så godt i gang med 380, så kunne vi jo prøve upper deck på denne også.

https://live.staticflickr.com/65535/48812815861_997b7ed25f_c.jpg

Boarding på denne var helt elendig. Vi fikk ikke stå ved siden av hverandre og prate, man måtte stå en og en slik at rekka ble minst 100 mann lang. Boardingpass og pass ble dessuten sjekket av ikke mindre enn 4 personer. Er det bare arbeid for trygd i dette landet? Det ble i alle fall deilig å komme seg om bord, til en noe svalere luft enn den klamme lufta i terminalen. Dette flyet hadde den gamle konfigurasjonen, med first nede og business oppe. Setene var brede, med 1-2-1 konfigurasjon. Benplassen var derimot ikke noe å skryte av, bena stappes inn i et trangt hull, og likevel passer det nok best for småtasser under 180cm. Seatguru oppgir pitch til 55 tommer. Til sammenligning oppgis SAS sin business til 77 tommer. Følelsen stemmer bra med tallene. Det positive er at setene er brede, har bra skinnkvalitet, og kabinen er pent innredet.

[url=https://flic.kr/p/2hnqrjC]https://live.staticflickr.com/65535/48812815116_3e2d6d8dec_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnqrxt)

https://live.staticflickr.com/65535/48812815831_7ea6320aa9_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnqrwX)


https://live.staticflickr.com/65535/48812815056_f46cd96129_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnqriA)

Her er det trangt ja!!
https://live.staticflickr.com/65535/48812962112_6eaabc2332_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnrc23)

Første del av dagens meny. Hva dette var for noe aner jeg ikke, så ingen som spiste noe av dette. Villedende reklame?
https://live.staticflickr.com/65535/48812815701_8cfe4f7b8d_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnqruH)

Dagens reelle meny


https://live.staticflickr.com/65535/48812962017_f42f40b0f8_c.jpg

Vinlista
[url=https://flic.kr/p/2hnrbXW]https://live.staticflickr.com/65535/48812961932_54f15c8434_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnrbZp)

https://live.staticflickr.com/65535/48812815531_69975d9702_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnqrrM)


https://live.staticflickr.com/65535/48812462798_5a119b7696_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnoCAb)

Før avgang var det kun juice og vann som ble servert, i god kina-ånd. Etter avgang var de derimot rause med boblevannet, og Heidsieck er ikke en dum sjampis i business
https://live.staticflickr.com/65535/48812815406_a548d143ca_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnqrpC)

Vi var temmelig trøtte, og sultne på noe annet enn kinaloungemat på dette tidspunktet. Skuffende var det derfor at det tok 50 minutter før forforretten kom på bordet.
https://live.staticflickr.com/65535/48812462653_5cda3950fd_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnoCxF)
Forretten, en lakseting, brukte hele 2:30 før den kom på bordet. God var den heller ikke.
https://live.staticflickr.com/65535/48812462588_46d7b9ffa7_c.jpg

Jeg hadde brukt BTC og valgt and, som smakte helt greit. Det som ikke var greit, var at den kom på bordet 3 timer etter avgang. Det kan jo være at passasjerene ønsker å jobbe eller sove på turen, ikke sitte i timesvis med hvit duk på bordet og vente på neste rett. Når det gjelder vin så var sjampisen bra, bordeauxen var ganske bra og med en fin sødme til anda, mens chablisen blir for spinkel i lufta. Tørr og tynn luft gjør at den smakte ganske så lite. Enten må man opp på et høyere nivå, eller så er det andre typer vin som funker bedre.

Den andre retten, som ikke var BTC, så slik ut
[url=https://flic.kr/p/2hnoCtT]https://live.staticflickr.com/65535/48812462433_003cff0e6c_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnoCwy)

Dag Viking
29-09-2019, 16:47
Etter dette var målet å sove litt, og det klarte jeg. Dette er en intra-asia-rute, og da tror man kanskje at det er et lite hopp. Feil. PEK-SIN har stort sett samme flytid som JFK-LHR. Jeg synes derfor at produktet til SQ er for dårlig. Kun ett middelmådig måltid som drog utrolig lenge i tid, dårlige seter, men god vin.

Ankomst Singapore var selvsagt det enkleste i hele verden. Minimalt med ventetid på bagasje og i immigrasjonen, og så bar det innover til den for anledningen noe kaotiske byen.

Vi hadde av alle ting valgt å dra til Singapore dagen før Formel-1 sirkuset hadde sin fartshelg i sentrum. Kanskje ikke så rart at et enkelt rom på Conrad kostet 4800kr? Frokosten var i alle fall bra

https://live.staticflickr.com/65535/48813690358_ab5ece1ccf_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnuVv1)

Det var flere enn oss som ankom med staselig transport. For øvrig litt pussig å sitte i hotellbaren med en haug som var ikledd F-1 klær. Som å være på afterski med alpingutta.
https://live.staticflickr.com/65535/48813690298_371657a6a2_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnuVtY)

Dessverre var ikke været det beste. Det ble ikke noen tur til MBS for å se på utsikten, tok heller turen opp i Swisshotel som er like høyt.
https://live.staticflickr.com/65535/48813690263_ef2b458d1d_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnuVtn)

Etter hvert var det på tide å bevege seg videre. Vi ba da om å bli kjørt til denne inngangen, som ligger ved T3. Forventningen var jo at dette skulle være som FCT i FRA eller TG sin F-innsjekking i BKK.
https://live.staticflickr.com/65535/48813688243_53b8442d98_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnuUSx)

Men dengang ei. Dette er det verste innsjekk jeg har vært med på. Dama bak skranken klarte å få fram 6 ord på tiden vi var der. «You are in the wrong terminal». Ikke et hei, ikke noen forklaring på at vi fint kunne sjekke inn hos henne, gå rett opp trappa til loungen, og så når avgang nærmet seg ta toget til gaten vår på 5 minutter. Og det der skal være ansiktet utad mot kunder?? Det er vel på tide å skrive en liten mail til SQ, for slikt ligner ikke noe som helst. Hadde jeg ikke gjort litt research på forhånd, så hadde det sikkert enda med at vi hadde gått ut døra igjen, på leit etter riktig terminal.

Innsjekkingsområdet i seg selv er jo meget flott
https://live.staticflickr.com/65535/48814045366_0060379b38_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnwK2Q)

Og når man går gjennom immigrasjonen kommer man inn i terminalen 10 m fra trappa som leder opp til loungen, uhyre effektivt og enkelt.
https://live.staticflickr.com/65535/48814193337_1676020d57_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnxv24)

Det var ikke loungen som var første stopp. Pilotene skulle innom Rolexbutikk nr 34 på denne turen. Målet var visst et sportsur, som kunne tolles inn i Norge og siden selges med en del titusen i fortjeneste. Selvsagt var ikke noen av de aktuelle modellene å oppdrive i hele Asia, men vi fikk da slått i hjel litt tid.

Deretter bar det opp trappa for å gå inn i en lounge, som ligger i en lounge, som ligger i en lounge. Også kalt bakrommet
https://live.staticflickr.com/65535/48813690098_1fe424305c_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnuVqw)

Klassisk, elegant, luksuriøst og stille er ord som beskriver denne loungen. Har tidligere lest om at den alltid er tom, det var ikke tilfelle under våre besøk, men full var den ikke.
https://live.staticflickr.com/65535/48813688098_c76a8f4fb7_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnuUQ3)

https://live.staticflickr.com/65535/48814044686_c8db3a6bb5_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnwJQ7)

https://live.staticflickr.com/65535/48814045011_4421f0d5e0_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnwJVH)

Flott flott spiseområde. Tydelig at det stort sett er folk som reiser alene, for vår trio kunne ikke akkurat velge og vrake mellom bord som var store nok.
https://live.staticflickr.com/65535/48814192852_2349b91a87_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnxuSG)

https://live.staticflickr.com/65535/48814192722_61f421f2a6_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnxuQs)

Dag Viking
29-09-2019, 16:48
Buffeten er bitteliten, og bortsett fra dessertene innehold den ikke noe som frista

https://live.staticflickr.com/65535/48814192787_89e5b00f67_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnxuRz)

Bad og toaletter var selvsagt prikkfrie

https://live.staticflickr.com/65535/48814192682_4b7f7fc8a1_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnxuPL)


Før middag måtte vi kompensere litt væsketap. Gjett hva dette er??
https://live.staticflickr.com/65535/48814192977_85c3d0cb80_c.jpg

Dagens meny i loungen:

[url=https://flic.kr/p/2hnwJWQ]https://live.staticflickr.com/65535/48814045076_452ce6d72c_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnxuUR)

https://live.staticflickr.com/65535/48813689958_4f41c8364f_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnuVo7)


https://live.staticflickr.com/65535/48814045196_ac334a8177_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnwJYU)

https://live.staticflickr.com/65535/48814045221_51b3aef6c3_c.jpg

Ja, du gjettet selvsagt riktig. Verdens beste loungechampagne??

[url=https://flic.kr/p/2hnuVkX]https://live.staticflickr.com/65535/48813689833_5642cbd37d_z.jpg (https://flic.kr/p/2hnwJZk)

Jeg får si som Georg Anker-Hansen/Jon Brungot: HOY!!

https://live.staticflickr.com/65535/48813688158_c5a1675f85_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnuUR5)

Har også lest litt kritikk mot TPR når det gjelder mat. Det er ikke biff, det er ikke datt. Vel kan buffeten være underwhelming, men alacarten vi smakte var av meget god kvalitet.

https://live.staticflickr.com/65535/48813689303_6a6fa82f39_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnuVbP)

Grønnsakssuppe med ting fra havet, nydelig.

https://live.staticflickr.com/65535/48814044476_a0cce60e7f_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnwJLu)

Konfitert andelår var visst også bra.
[url=https://flic.kr/p/2hnuVcL]https://live.staticflickr.com/65535/48813689358_78c67199c2_c.jpg

Dumpings war ein Knüller!

[url=https://flic.kr/p/2hnwJJf]https://live.staticflickr.com/65535/48814044346_50f5139c65_c.jpg
Til dessert ble det den meget habile Rauzan Segla fra Margaux. Mulig den beste rødvinen jeg har fått i en lounge. Polprisen er da også småpene 1250kr pr flaske. Denne var alle enige om var minst to hakk over Langoa Barton 2006 som Lufthansa hadde om bord, den hadde mye mer frukt og mindre tertiære aromaer.
Så fikk vi melding på øret om at en felles studiekamerat fra florida-tiden var ankommet loungeområdet. Vi fikk ikke gjestet han inn i TPR, men han kom seg inn i kompromisset, First Class Lounge. Mr Avinor var på gjennomreise med SQ, og så ville skjebnen det til at vi skulle møtes 10 000km hjemmefra. Jeg og mr Norwegian stakk videre til neste flight, mens mr Widerøe ble sittende med mr Avinor i påvente av et senere fly.

Dag Viking
29-09-2019, 16:48
Det var nå på tide å fly et noe penere fly, om enn en rarietet. Det er ikke mange av disse i trafikk i verden i dag, jeg kommer til 49 fly totalt sett. Jeg har fløyet med den før, men hadde en mistanke om at denne flighten ville bli noe bedre.
https://live.staticflickr.com/65535/48814192202_40edd59f26_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnxuFu)

Interiøret minnet ganske mye om forrige flight, heldigvis var benplassen bedre
https://live.staticflickr.com/65535/48814192132_97d9d83ed7_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnxuEh)

https://live.staticflickr.com/65535/48814191937_74fdee7ca4_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnxuAV)

Enormt brede. Er det litt overkill? Det gjør jo egentlig ikke noe for komforten.
https://live.staticflickr.com/65535/48814043381_928aba0b5d_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnwJrB)

Litt slitasje og gammelmodig? Ikke virket det helt skikkelig heller.

https://live.staticflickr.com/65535/48814191567_4672c248bb_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnxuux)


https://live.staticflickr.com/65535/48813688568_cc7593dfa4_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnuUY9)

Så kom spørsmålet, vil dere ha Dom eller Krug? Tja, er det årgangs-krug? Joda, det skulle være 2004. Hun gikk for å hente, men kom slukøret tilbake. Krugen var, som forventet, ikke lastet på denne flighten. F på denne ruta er en litt rar sak, og det forsvinner nok når flyet fases ut. Men, ingen grunn til henge med leppa. Dom 2009 var fremdeles ypperlig, så vi storkoste oss i påvente av avgang.

https://live.staticflickr.com/65535/48814044046_461a01a544_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnwJD5)


Dagens meny.
https://live.staticflickr.com/65535/48814191722_6afb6b8618_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnxuxd)

Vinliste hadde de ikke, men vivino sier at vi prøvde Dom og to ypperlige rødviner, Henscke Emphonium 2013 og Bichot st Denis les Sorbets 2014. Sistnevnte er den klart beste pinoten jeg har fått i lufta.

For de som ikke har gjettet det, her er neste stopp
https://live.staticflickr.com/65535/48814191442_b1f622784f_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnxuso)


Ut fra SIN må man jo prøve den klassiske BTC-retten Lobster Thermidor. Kan ikke si jeg ble så imponert, det har jeg ikke blitt før heller.

https://live.staticflickr.com/65535/48813688438_9028f3ca69_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnuUVU)

Sjokoladekaka var toppen, og passet som hånd i hanske med Syrah fra down under.
https://live.staticflickr.com/65535/48814043421_57fbb0ddec_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnwJsi)
Oppsummert: Utrolig bra service, super vin, litt kjip BTC, men ellers mye mer enn man forventer på en så kort flight. Vel er hardproduktet gammelt, men jeg hadde lett tatt 10 timer i dette setet. Litt spesielt er det at man kan gå mellom rad 1 og bulkhead, og også bak rad 2. Kabinen er temmelig romslig, selv med disse kolossene av noen seter. Kan man velge, så er selvsagt LH sitt sete milevis foran på det meste uten bredde.
Hadde bestilt henting hos hotellet, så mellom gaten og immigrasjon ble vi møtt av et par unge og service-innstilte hjelpere. De skysset oss kjapt forbi immigrasjon (trodde egentlig man måtte ha et visum til 35 dollar, men tydeligvis ikke). Så plukket de opp bagasjen og trillet den ut til bilen vår. Kjapt og enkelt. Flyplassen i seg selv virket ny og luftig. Det er visst bare på Nedre Romerike de klarer å bygge smått og med lave tak.

https://live.staticflickr.com/65535/48814190962_161e25ca13_c.jpg (https://flic.kr/p/2hnxuj7)

RescueMe
29-09-2019, 17:01
Enormt brede. Er det litt overkill? Det gjør jo egentlig ikke noe for komforten.

Ser for meg at slike seter ble til etter at noen hadde vært til statene for å gjøre litt research og kommer hjem for å fortelle "we must have huge seats to fit the huge a**es they have over there" :D

LN-RTP
29-09-2019, 20:31
Du verden, det var mye spising og drikking på gang. Pass på å legge ut «Før og Etter Bilde». Dere må vel rulle ut av siste fly mens leveren sender opp hvitt flagg. :D
Er det en Asia rundt reise med bare en natt stopp her og der, eller er formålet å prøvekjøre forskjellig første klasser og lounger?
Uansett spennende å lese, men blir sliten av alle menyene og all champisen.
Dog Bon Voyage og Bon Appetit..:up:

jb1
30-09-2019, 09:39
God tur videre, dette ser levelig ut.

krølle
30-09-2019, 13:21
Har lenge igjen til jeg klarer å meske i meg 14 tallerkener med mat:8:
Som LN-RTP sier, skulle sett før og etter bilder, skjønt vi får vel litt
hint når vi på enkelte WF flighter får beskjed at den er litt fremtung.
Skyldes det "etter":colgate:

Uansett, snaisen turne dere var ute på

FlyingDutchman
01-10-2019, 17:09
Herlig rapport!

Desk pilot
01-10-2019, 21:49
Kanskje de tre musketerer må gjøre som hos Air Greenland?
Skal piloterne også på slankekur?

»Det skal de, uden tvivl. Det har været en af mine jokes i 25 år«, siger Air Greenland-direktøren.

ing.dk/Groenlandsk-fly-maatte-opgive-at-lette-piloter-og-passagerer-var-overvaegtige (https://ing.dk/artikel/groenlandsk-fly-maatte-opgive-at-lette-piloter-passagerer-var-overvaegtige-229125#show_comments)

Dag Viking
02-10-2019, 08:47
Du verden, det var mye spising og drikking på gang. Pass på å legge ut «Før og Etter Bilde». Dere må vel rulle ut av siste fly mens leveren sender opp hvitt flagg. :D
Er det en Asia rundt reise med bare en natt stopp her og der, eller er formålet å prøvekjøre forskjellig første klasser og lounger?
Uansett spennende å lese, men blir sliten av alle menyene og all champisen.
Dog Bon Voyage og Bon Appetit..:up:
Beklager at det blir veldig mye bilder av spising og drikking. LH sin F har blitt beskrevet i detalj mange ganger før, så det er egentlig bare maten og drikken som varierer fra gang til gang.
Målet var ikke så mange flighter som mulig, hadde det vært mulig hadde vi helt klart fløyet direkte til SIN. PEK ble bare en omvei som vi gjerne kunne vært foruten. Men ja, litt av målet var jo at alle tre skulle komme på samme flight med LH first, samt prøve SQ F.

Har lenge igjen til jeg klarer å meske i meg 14 tallerkener med mat:8:
Som LN-RTP sier, skulle sett før og etter bilder, skjønt vi får vel litt
hint når vi på enkelte WF flighter får beskjed at den er litt fremtung.
Skyldes det "etter":colgate:

Uansett, snaisen turne dere var ute på
Tror det gikk bra, vedkommende begynte å snakke om trening og løpeturer allerede før vi var hjemme!

Ellers takk for kommentarer.

Så var det klart for noen dager i Jakarta. Lite hadde vi lest oss opp på forhånd. Det eneste vi trodde vi visste, var at vi slapp å ordne visum på forhånd, og at vaksiner ikke var nødvendig så lenge vi holdt oss i urbane strøk. Visumet hørte vi aldri noe om, og så langt ser det ut til at vi klarte oss bra uten noen form for vaksine.
Det vi ikke var klar over, var terrorfaren. Ser nå at UD skriver:
Indonesiske myndigheter har som en følge av vedvarende fare for terroraksjoner en betydelig og synlig sikkerhetsberedskap på offentlige steder, spesielt ved turiststeder i Jakarta og på Bali

Dette merket vi med en gang vi kom til hotellet, man måtte gjennom betjent bom for å komme fram med bilen, og alle måtte gjennom metalldetektor for å komme inn i lobby. Helt greit egentlig, men det reduserte jo lysten på å vandre gatelangs i tide og utide. Hotellet ligger like ved den tyske ambassaden og er en del av kjeden Mandarin Oriental. Veldig greit å ikke ha noen tilknytning til, eller status i hotellprogrammet, så man kan velge det man vil uten å risikere å gå glipp av bonuspoeng. MO ble valgt ut fra beliggenhet, ratinger på diverse sider og pris.

Lobby
https://live.staticflickr.com/65535/48830214968_c5cae43e0a_c.jpg (https://flic.kr/p/2hoXBG5)

Typisk asiatisk hotell av god standard egentlig. Fantastisk service, bra størrelse på rommene, god frokost og bra beliggenhet. Prisen inkluderte også spabehandling.

Dobbeltrom på ca 50kvm så slik ut:
https://live.staticflickr.com/65535/48830591886_d3749b2b82_c.jpg (https://flic.kr/p/2hoZxJE)

https://live.staticflickr.com/65535/48830215453_9bdebfcd9e_c.jpg (https://flic.kr/p/2hoXBQr)

Mens suite på litt mer så slik ut:
https://live.staticflickr.com/65535/48830758812_84bbf3b253_c.jpg (https://flic.kr/p/2hp1pmG)

https://live.staticflickr.com/65535/48830591676_fa6535334e_c.jpg (https://flic.kr/p/2hoZxF3)

https://live.staticflickr.com/65535/48830591636_47dce96bb5_c.jpg (https://flic.kr/p/2hoZxEm)

Så hva gjør man noen dager i Jakarta? Aner egentlig ikke. Vi brukte tiden på avslapping, øl, shopping, spa og massasje.
https://live.staticflickr.com/65535/48830215143_7275a63972_c.jpg (https://flic.kr/p/2hoXBK6)


https://live.staticflickr.com/65535/48830758607_e6bc810d32_c.jpg (https://flic.kr/p/2hp1pia)


https://live.staticflickr.com/65535/48830758402_036ffc0427_c.jpg (https://flic.kr/p/2hp1peC)


En kveld dro vi rett over gaten til den japanske restauranten Oku. Den er ratet som nr 1 av asiatiske restauranter i Jakarta, og hadde bildemeny på nettbrett i tillegg til vanlige menyer. Et godt tiltak for slike som oss. Det ender jo bare med at man bestiller mer enn man har tenkt, for alt ser jo så godt ut.
Typisk japansk
https://live.staticflickr.com/65535/48830758362_7a90424e8f_c.jpg (https://flic.kr/p/2hp1pdW)

Og litt Wagu til slutt.
https://live.staticflickr.com/65535/48830591201_20a9c3b411_c.jpg (https://flic.kr/p/2hoZxwR)


Stive priser? Nææ, dårlig tilgang på vin gjør jo at det hele blir svært så billig.

https://live.staticflickr.com/65535/48830214658_ed239a157d_c.jpg (https://flic.kr/p/2hoXBAJ)

Vi tok også en middag på hotellrestauranten Li Feng. Jeg har aldri spist så mye god mat for så lite penger. Jeg tipper vi kom under 500kr pr pers. Her kjørte vi på og bestilte en haug med retter, og alle spiste litt av alt. Li Feng er en kantonesisk restaurant, ratet som nr 3 av asiatiske restauranter på tripadvisor. Menyen ligger her, heldigvis med bilder så man kan ha en liten anelse om hva man bestiller.
https://photos.mandarinoriental.com/is/content/MandarinOriental/jakarta-restaurant-li-feng-alacarte?_ga=2.20185336.1727118252.1569997710-2036365685.1567234318

https://live.staticflickr.com/65535/48830214333_347b152613_c.jpg (https://flic.kr/p/2hoXBv8)

Det som er litt pussig med Jakarta er at det ligger en time etter Singapore, selv om det ligger lenger øst. Dette førte til en svært tidlig solnedgang, rundt kl 17 på ettermiddagen.
https://live.staticflickr.com/65535/48830215028_b62eb4eb85_c.jpg (https://flic.kr/p/2hoXBH7)

Dag Viking
02-10-2019, 08:48
Etter hvert var det på tide å bevege seg vestover igjen. Å la hotellet stå for skyss til flyplassen var både komfortabelt og billig, og frykten for å bruke lang tid i kø var helt ubegrunnet. Vi brukte en knapp halvtime fra hotellet til flyplassen. Denne flyplassen er for øvrig den travleste i sørøst-Asia, og den travleste flyplassen på den sørlige halvkule. Den hadde 67 millioner passasjerer i 2018, og skal kunne håndtere 100 millioner etter utvidelser planlagt å stå ferdig i 2025. 67 millioner er for øvrig litt mer enn Singapore og litt mindre enn Frankfurt.

Innsjekk var selvsagt helt uten kø, og de tagget bagasjen helt til Oslo. Det ble utdelt ikke mindre enn 4 boardingpass til hver. Maraton-etappen hjem kunne starte.
https://live.staticflickr.com/65535/48830214638_91c744b610_c.jpg (https://flic.kr/p/2hoXBAo)

Lyst, luftig og med behagelig innetemperatur
https://live.staticflickr.com/65535/48830758097_019aa7b21c_c.jpg (https://flic.kr/p/2hp1p9n)

https://live.staticflickr.com/65535/48830758042_e8e5bc8ff9_c.jpg (https://flic.kr/p/2hp1p8q)


Sikkerhetskontroll og immigrasjon gikk meget kjapt, selv om betjenten prøvde seg på et triks. Han begynte å snakke om Solskjær til mr Widerøe, som så ikke fikk tilbake pennen som lå i passet. Når han ble tatt på fersken så bare gliste han. For en gjeng.

Vi tusla oss ned til denne skrale loungen, der de hadde lite annet enn cola som fristet
https://live.staticflickr.com/65535/48830590876_4c3f1f5327_c.jpg (https://flic.kr/p/2hoZxrf)

https://live.staticflickr.com/65535/48830757747_0da18f81c7_c.jpg (https://flic.kr/p/2hp1p3k)

Heldigvis var det litt utsikt. Desidert mest A320 og 737, men også noen WB fra Cathay og Singapore
https://live.staticflickr.com/65535/48830590796_3d7c059417_c.jpg (https://flic.kr/p/2hoZxpS)

Twin Otter
02-10-2019, 16:56
Steinbra rapport så langt. Gleder meg til fortsettelsen. Hva var flytypen dere fløy mellom Singapore og Jakarta var det en A340-600?

Martin
02-10-2019, 23:15
Steinbra rapport så langt. Gleder meg til fortsettelsen. Hva var flytypen dere fløy mellom Singapore og Jakarta var det en A340-600?

Det har da SQ aldri hatt i flåten en gang? Og bildet øverst ligner vel på en 777? Kanskje en non-ER -300?

LN-MOW
02-10-2019, 23:33
Det har da SQ aldri hatt i flåten en gang? Og bildet øverst ligner vel på en 777? Kanskje en non-ER -300?

Stemmer iflg rutetabellen.

flugger
07-10-2019, 20:34
Takk for bra rapport. Er Jakarta å anbefale? Trygt? Når kommer hjemturen?

Bergern
08-10-2019, 20:52
Nok et råskinn av en tur rapportert fra den kanten.
Som vanlig både underholdende og imponerende.
Tusen takk :)

Dag Viking
19-10-2019, 20:17
Det stemmer at det er en 777-300. Singapore har aldri hatt 340-600, men derimot 340-500.
Deres 777-300 er konfigurert med 8F, 50C, 226Y = 284. Den skal erstattes med 787-10 og A359, som har henholdsvis 36C, 301Y = 337 seter og 40C ,263Y=303 seter i intra-Asia config. Ingen tvil at det blir en god erstatning. Vesentlig flere seter (men mindre C) i fly som er vesentlig billigere i drift. Ulempen er at F forsvinner, men de får jo en god C-klasse. 777-300 brukes blant annet på rutene fra Singapore til Jakarta, Manilla, Shanghai, Brunei, Mumbai, Hong Kong, Tokyo, Ho Chi Minh.

Andre operatører av 777-300 er Cathay med 17, ANA med 7, Thai med 6, Rossyia og Singapore med 5, Japan og Korean med 4 og Air Peace og Alexandria med en hver.

Hjemturen kommer nå. Jakarta var ikke optimalt, men det var nå engang der vi havna. Maten var utrolig bra og billig, men øl og vin var magert og dyrt. Pga terrorfare ble det så som så med turistaktiviteter.
Singapore fristet kun middels siden det var F1. Byen var nesten avstengt og hotellprisene veldig høye. Manilla hadde kanskje vært et bedre valg, men det var vi aldri inne på.

Dag Viking
19-10-2019, 21:42
Like før boarding ble vi hooket tak i av bakkecrew, og eskortert bak sperrebånd. Jeg og mr Capt skulle ikke stå i kø med de andre, og vi skulle boarde først. Vi var tydeligvis de eneste i F på denne flighten, siden vi var de eneste bak sperrebånda. Vi hadde valgt sete 1 og 2 F, men ved boarding fikk vi beskjed om at vi kunne sitte hvor vi ville, siden det var vår egen private kabin. Så var det klart for et lite deja vu. Vår supersøte flyvertinne kom og spurte hva vi ville ha å drikke. Vi kunne velge mellom Dom og Krug. Valget falt selvsagt på Krug. Hun gikk til byssa for å hente godsakene, men vi hørte ingen POPP’er. Hun kom så tilbake med gråten i halsen og forklarte at dessverre så hadde de ikke lastet Krug på dette flyet. Litt trist, men ingen bombe akkurat. Dessuten er DP2009 så god at det var ikke noe savn. Rause glass ble delt ut, og påfyll pushet med hard hånd. Det skulle ikke stå på servicen selv om flyet ikke var loadet slik som flyvertinnene var vandt med. Kabinen var kliss lik den vi hadde på vei til CGK, så ingen grunn til å repetere noe om den. Servicen var også lik. Hjertevarm, profesjonell og prikkfri. Regner med de har ganske så strikte regler for hvordan flyvertinnene skal se ut, for det skiller utrolig lite i høyde, vekt og frisyre mellom de fleste av de.

Vi havna i midten på rad 2 denne gangen også. Utsikt fra flyvindu hadde vi sett før.
https://live.staticflickr.com/65535/48925129416_50a776c63c_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm5s5)
Så tilbake til flighten. Jeg var ekstremt sliten på dette tidspunktet. Bortsett fra Dumpa var det lite jeg fikk ned. Det er ikke BTC ut fra CGK, så da måtte vi ta det vi fikk. Menyen til CGK denne morgenen så slik ut:
https://live.staticflickr.com/65535/48924593098_744855f1aa_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxik2d)

Mens vår flight hadde dette å tilby
https://live.staticflickr.com/65535/48925129686_b77234f4ba_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm5wJ)

Maten så slik ut:
https://live.staticflickr.com/65535/48924593013_2ab32802b4_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxijZK)
Den var ikke spesielt god. Jeg tok et par biter av hovedretten, Beef Hor Fun, men klarte da å spise opp desserten. Rødvinen som ble testet var den australske Keyneton Euphonium 2013, en skikkelig kosevin. Etter det så var jeg så kaputt at jeg sov 20 minutter.

Ved ankomst Singapore så regnet det. Vi hadde planer om å ta lunsj eller en pils på toppen av MBS, for deretter å spise en bedre middag på en bedre restaurant. Lysten på å tusle rundt i Singapore i regnvær forsvant rimelig kjapt, og vi bestemte oss for å finne loungen for å vurdere alternative planer.
Etter de publiserte reglene skal man ha avgang i SQ for for å ha tilgang til TPR. Ankommende SQ F samt avreisende *A F har kun tilgang til First Class lounge. Dette håndhever de tydeligvis ikke så strengt, for jeg og mr DY fikk beskjed om at av kunne gå til TPR, mens mr WF som hadde fløyet C inn til SIN, dessverre ble henvist til FCL. Etter reglene skulle vel han kun hatt Silverkris loungen, men mulig det ble sett på som at vi guestet han inn i FCL.

Vi ville selvsagt være sosiale, og sa at vi kunne sitte i FCL. Ingen problem, vi kunne bare sette oss ned og slappe av. Like etter kom det en kelner fra TPR med menyer til meg og mr DY med beskjed om at vi kunne bestille det alt vi måtte ønske, så skulle de bringe det ut til FCL for oss. Helt fantastisk service, selv om det kanskje var i overkant å håndheve klasseskille på denne måten. Vi hadde ikke tatt oss nær av å måtte spise og drikke det som ble servert i FCL, og kunne når som helst gå inn til TPR for å spise eller drikke.
Her får mr DY servert dumpa i FCL, til andre besøkende i loungen sin store forundring.
https://live.staticflickr.com/65535/48924592368_e6e3b31cd2_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxijNC)

Dagens TPR take-away meny
https://live.staticflickr.com/65535/48924592793_a6972a7751_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxijVX)

Loungen ser forresten slik ut. Dette ble tatt rundt lunsj, da loungen var tilnærmet tom. Det kom mer og mer folk utover dagen, og fra ca 21 til midnatt var det stappa.

The lounge within a lounge
https://live.staticflickr.com/65535/48925326977_d3a7cb5566_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxn6bi)

https://live.staticflickr.com/65535/48925128026_0f8708214b_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm537)

Midt i loungen er det en stor bar
https://live.staticflickr.com/65535/48924592288_65899a2dfa_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxijMf)
Med diverse drikker stående klare. Det var også en bartender som fikset det man måtte ønske. Verdt å merke seg en Champagnen Piper-Heidsieck Rare Millesime 2006, som vivino oppgir en pris på 2900kr. Prismessig var den malplassert, men smaksmessig var det korrekt, da den var vesentlig dårligere enn dumpa.
https://live.staticflickr.com/65535/48925128461_d268d0c104_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm5aB)

Resten av loungen har ganske store sitteområder, der man kan få litt privatliv eller være sosial
https://live.staticflickr.com/65535/48925129026_6bb775991a_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm5km)

https://live.staticflickr.com/65535/48925327837_4a0faf569a_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxn6r8)

Spiseområdet så slik ut, men siden de ikke hadde hvite duker så fristet det ikke all verden
https://live.staticflickr.com/65535/48925128226_84650a10b3_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm56y)

Litt buffet, der det meste som ble testet smakte veldig bra. Spesielt suppa var toppen.
https://live.staticflickr.com/65535/48924591863_5d42423507_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxijDV)

Dessuten sto det en kokk der, men er litt usikker på hva han satte sammen av matretter. Mulig litt omelett og salat?
https://live.staticflickr.com/65535/48925123451_7b8fe66505_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm3Fe)

Dag Viking
19-10-2019, 21:46
Vi fikk dessuten dette levert fra TPR, andelår, litt ost og Rauzan Segla
https://live.staticflickr.com/65535/48924591528_48778bb5bc_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxijy9)

Som de fleste skjønner sleit vi litt med å finne ut hva vi skulle finne på i Singapore. Vi var inne på å ta en gratis sightseeing med busstur, som ble arrangert ut fra flyplassen. Ulempen med dette var at man måtte møte opp over en time før avgang, for at alle de 14 deltakerne skulle rekke å komme gjennom immigrasjonen. Til slutt ble dette enstemmig avlyst, og vi ble sittende oppe i loungen frem til vårt fly skulle gå. Det vil si at vi fikk rundt 12 timer i loungen. Kjedelig? Nei, egentlig ikke. 12 timer i FCL/TPR i SIN går fortere enn 2 timer i FCL i PEK!!
Det ble tid til et par besøk i TPR også, først for litt middag.
En titt på den bittelille buffeten, der kun desserten er fristende
https://live.staticflickr.com/65535/48924591413_bae080374b_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxijwa)

Like bra som en Air China lounge
https://live.staticflickr.com/65535/48924591318_09e814f76e_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxijuw)

https://live.staticflickr.com/65535/48925127641_78ee0e7f43_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm4Vt)

Siden sist hadde de bytta ut noen retter, så da kunne man jo kjøre på med litt hummer i stedet: Helt klart turens beste hummer, den smakte rent og godt.
https://live.staticflickr.com/65535/48925326517_a940e713dc_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxn63n)

Dumplings måtte vi ha
https://live.staticflickr.com/65535/48925326432_a3c20ea9aa_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxn61U)

Godt utvalg av desserter, og en digg Dow’s 20y Tawny til dessert.
https://live.staticflickr.com/65535/48925127346_0a474db7ff_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm4Qo)

Har jo lest at flere av disse superbloggerene sier at TPR ikke er noe bra, men jeg er ikke enig. Jeg synes det er Asias beste lounge, og kun loungene til Swiss, AF og LH er bedre av de jeg har besøkt. Den er intim, stille, har ypperlig service og meget bra ala carte-retter

Someone
20-10-2019, 09:03
Ble sulten igjen nå. Selv rett etter frokost

Dag Viking
28-10-2019, 09:05
Så er det vel slik at all good things must come to an end, og det var på tide å traske til gaten. I Singapore er det sikkerhetskontroll ved gate. Litt uvant, men man trenger ikke beregne så veldig mye ekstra tid av den grunn. Flyplassen er behagelig og lite stressende.
Nytt fly på denne flighten, så det var litt spennende å se om interiøret var vesentlig annerledes enn i 380 og 777-300.
F med kun 1 rad så slik ut:

https://live.staticflickr.com/65535/48924590823_a1c9909d52_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxijkZ)

Ganske lik 777-300 egentlig, med litt oppgraderte farger på skinnet
https://live.staticflickr.com/65535/48925127151_c7358cc9d4_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm4M2)
Jeg havnet dessverre bak her, 2 rad i minikabinen
https://live.staticflickr.com/65535/48925326032_437934582c_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxn5U1)

Nytt og fint interiør også her, med behagelige farger
https://live.staticflickr.com/65535/48925325887_250cd51c02_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxn5Rv)

Vesentlig bedre plass enn på 380, men fremdeles ikke bra
https://live.staticflickr.com/65535/48924590463_7b4d50e846_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxijeM)

Akkurat det man trengte etter å ha gått noen minutter fra TPR, et raust glass med Heidsieck
https://live.staticflickr.com/65535/48924590383_a8c7353f7b_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxijdp)

Nattens meny så slik ut, man kunne velge mellom middag etter avgang eller frokost før landing. Synes kanskje det er litt kjipt med kun 1 servering, når flytid er bare minutter kortere enn New York-London. Sikkert bare jeg som er sær, jeg tror de fleste valgte å sove mest mulig uansett.
https://live.staticflickr.com/65535/48925126661_a62b9b58c4_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm4Cz)
Jeg var også trøtt som en sokk, og angret egentlig på at jeg hadde booket mat ut fra SIN. Måtte visst prøve hummer-rett nr 3, og den var helt på det jevne. Den i loungen var mye bedre.
https://live.staticflickr.com/65535/48925126481_733cbc06b2_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm4zt)

Middagen ble gjort unna så fort som mulig, og deretter ble sengen laget til. Her blir hele setet vippet fram, og senga blir helt grei til å være i business class.
https://live.staticflickr.com/65535/48924590008_84c62371f6_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxij6W)

Den er rimelig trang ved bena, og relativ kort, men bra madrass og dyne trekker opp. Aner ikke om jeg hadde klart å sove der uten dumpa i blodet.
https://live.staticflickr.com/65535/48925325047_143bdbaa37_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxn5B2)

Oppsummert denne flighten på rundt 6 timer:
Hyggelig crew, ganske bra sete, god sjampis og medium mat. Alt i alt en grei tur i business, men synes ikke at den nye businessclassen til Singapore er mind-blowing. Personlig foretrekker jeg helt klart SAS sine businessklasse-seter.

Så var det klart for å slå i hjel noen timer på verdens kjipeste storflyplass i verdens dårligste førsteklasselounge. Heldigvis litt kortere tid enn på utreisen, da vi fikk routet oss om til Frankfurt i stedet for Munchen. Passkontroll for transitt gikk heldigvis kjapt denne gangen, og vips var man oppe i det aller helligste denne flyplassen har å tilby. Den eneste merkbare forskjellen kontra business var belegget. Her var det lenger mellom opptatte stoler.
https://live.staticflickr.com/65535/48925126206_8864f5c44f_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm4uJ)

Utsikten er det eneste positive med denne loungen, og man klarer jo slå i hjel en time mens man ser på avganger og følger med på flightradar
https://live.staticflickr.com/65535/48924589713_3e6f82dc2e_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxij1R)

Ingen frokost på flyet, så da ble det en ekte bondefrokost i loungen. Det var viktig å finne balansen her, så man ikke måtte begynne med champagne på tom mage, og samtidig hadde plass til å smake på en del av maten om bord.

https://live.staticflickr.com/65535/48925125916_bc5a411f7c_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm4pJ)

Prøvde å finne litt smågaver og suvenirer til familien på flyplassen, men slikt eksisterer vel ikke. I stedet får man muligheten til å se litt på en fontene.

https://live.staticflickr.com/65535/48925324667_f1785afbaf_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxn5ut)

Someone
02-11-2019, 06:19
Antar siste del her kommer snart? ;)

Dag Viking
02-11-2019, 09:08
Ja, ting tar bare litt tid. Nå går det mot slutten, bare en post igjen etter denne:

Fulgte med når flyet fra Tyskland landet, og kunne med glede se at det var akkurat dette flyet som skulle ta oss hjem. Ingen kler vel retro bedre enn 747, og 747 kler vel Lufthansa best av alle retro-malinger.
https://live.staticflickr.com/65535/48925125526_fbd2041664_c.jpg

Også på denne boardingen var det ørten damer som sprang rundt og sjekka boardingpass. I og for seg fint nok, siden de tre musketerer da ble hooket tak i, og geleidet innenfor sperrebåndet. Vi kunne da boarde i ro og mak, før boarding i det hele tatt ble annonsert.

Om bord så det selvsagt slik ut
https://live.staticflickr.com/65535/48924587363_f915e2817d_c.jpg

Første tre setninger var som følger:
-Welcome onboard !!
-You can sit anywhere you want, it is just the three of you
-Would you like som champagne??

Kan man få en bedre start på en flytur?

Kabinen er relativt liten, men likevel min favoritt når den ikke er for full. Jeg og mr Propsareforboats satt på 1AK, akkurat som vi gjorde hjem fra JFK sist vi var på tur. Mr DeHaviland satt på 2A, og de andre setene brukte vi som senger når det passet oss. Setene er like resten av flåten til Lufthansa. Ikke tipp topp moderne suite, men meget bra på alle måter likevel. Det eneste jeg kunne ønsket meg annerledes var en skjerm med høy oppløsning i f.eks 32"
https://live.staticflickr.com/65535/48925324137_c93c0c30db_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxn5kk)

En liten rarietet som ikke sto på menyen. Vivino og cellartracker sier 3700kr og 4000kr. Denne har til nå kun blitt laget i 7 årganger.
https://live.staticflickr.com/65535/48925125431_90cc7aa0f6_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm4gn)

En særdeles god start på en særdeles god flytur
https://live.staticflickr.com/65535/48925324257_8dc774f70a_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxn5np)
Vi hadde en særdeles chatty flyvertinne, Ms Godstein. Hun var irsk, så det var egentlig ganske krevende å få med seg hva hun sa, spesielt etter et par glass. Hun hadde virket satt seg fore å dulle og stelle med oss, noe som vi ønsket velkommen etter et par timer i icouldnotcarelesschina.

En hyggelig hilsen lå og ventet på oss, slikt kan man sette pris på.
https://live.staticflickr.com/65535/48925324072_a0acf76a5b_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxn5jd)

Vinlisten var i utgangspunktet lik med utreisen, og her er dagens meny

https://live.staticflickr.com/65535/48924588698_f2abb523fa_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxiiHm)

https://live.staticflickr.com/65535/48925323852_65e820d8ef_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxn5fq)


Det var en flott dag i Kina, og etter avgang ser man hvor langt ute på bygda flyplassen ligger
https://live.staticflickr.com/65535/48925124751_1d2d0b751f_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm44D)


Så, var man gått over til vann? Jeg tror egentlig ikke det. Flyvertinna hadde mange spørsmål og lurte på om vi likte sjampisen osv. Jeg innrømmet at jeg foretrakk Grand Siecle, newbee som jeg er. Hun fortalte at hun hadde åpnet den dyreste til oss, siden hun trodde den var best og at vi foretrakk den. Det kan man kalle proaktiv service. Mr props tok en sjampis-smaking, der han sammenlignet begge, uten å kunne konkludere med hvem han likte best. Selvsagt var Alexandra bra, men den virket noe fersk og stram. Kanskje den er bedre med mat enn som apritiff. Personlig så liker jeg Taittinger Comtes BdB og Rose bedre enn Laurent Perrier. Det er ikke alltid den dyreste som er den beste. Her kom i alle fall en liten apetittvekker, og like etter bildet ble tatt kom Grand Siecle også.
https://live.staticflickr.com/65535/48925124626_e47202d7cb_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm42u)

Kaviar-runde nr 1, ikke akkurat en miniposjon. I følge ms Chatty så ble det alltid lastet to bokser kaviar, det skulle holde til 8 passasjerer i F. Det som ikke ble spist opp, ble kastet. Det var viktig at ting ikke ble levert tilbake, for da kunne de finne på å kutte ned på antallet bokser tilgjengelig i F. Vi fikk versågod spise opp, siden hver boks kostet €1200. Så satt vi der da, og gjorde akkurat som vi hadde fått beskjed om. Etter to solide serveringer så var boksene tomme. Før vi hadde passert Ulan Bator så hadde vi 3 spist kaviar for 24 500kr og drukket champagne for 9000kr.

https://live.staticflickr.com/65535/48924588218_99d9ba8ea1_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxiiz5)


Dagens runde med forretter. Gode de også, men ikke så bra som på utreisen. Liker godt konseptet med tre forretter, så kan man spise det man liker og la være resten. Det skal godt gjøres at man ikke liker noen av de. Enda bedre er Swiss sitt konsept, der man velger forretter fra en buffet på tralla, og kan ta så mix & match akkurat som man vil. Rekene var de beste, men også tomatene var ganske spennende.
https://live.staticflickr.com/65535/48925124396_42e3d08dc0_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm3Xw)

Etter dette var det egentlig på tide å trekke ned gardina. Jeg var ikke klar for hovedrett og ørten glass med vin. 3 timer senere så var man litt mer opplagt, og klar for nye kulinariske opplevelser.

Valget falt på kamskjelldumping, hvis jeg husker riktig. Det smakte i alle fall ganske så godt. Egentlig godt med litt lettere mat når man er ute og flyr, man burde være flinkere til å velge ting som kommer fra havet.
https://live.staticflickr.com/65535/48925124196_506a0e8e97_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm3U5)

Av alle ting så ble det drukket rødvin til dette. Målet var å smake seg gjennom alle rødvinene, det var to som ikke ble smakt på utreisen. Konklusjonen etter denne turen var at Lufthansa overgår seg selv på rødviner. Som regel har jeg funnet 1-2 gode, men her var alle 4 gode. Jeg hadde vært happy dersom bare en av de var om bord, og resten var crappy. Best ut kom Kai, som var en ypperlig smaksbombe i tynn og tørr luft. Deretter kom supertoscaneren, så bordeauxen og til slutt spanjolen. Det ble også tid til en liten ostetallerken, fulgt av dessertvinen fra Kypros. Virkelig spennende valg av Lufthansa dette, og en skikkelig god vin. Uhyre konsentrert og lang, og matchet fint med osten. Den ostetallerken er litt "thai", skulle gjerne se at Lufthansa lærte litt av sin mer raffinerte søster i syd.

https://live.staticflickr.com/65535/48925124131_e8ec5251f0_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm3SX)

Mr props på rad 2 tok en vinsmaking, men jeg sto over. Tanken var å komme hjem uten å være hverken brisen eller fyllesyk.
https://live.staticflickr.com/65535/48925124336_eec0535b57_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm3Wu)


Så ble det en lett sjokoladedessert. Crewet holdt av sjokoladekaken til meg fram til landing, men jeg måtte faktisk kaste inn håndkledet og melde pass på den.
https://live.staticflickr.com/65535/48924587698_b4c16e2f9d_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxiiq7)

En utrolig flytur gikk mot slutten, og da kom ms Chatty til oss og fortalte enda mer om seg selv og takket oss for at hun hadde hatt en utrolig fin tur. Hun ville gjerne jobbe mer i 1.kl, og ba oss derfor sende inn en feedback på turen og hvordan hun hadde vært. Frem til dette hadde jeg syntes hun var blid, hyggelig, serviceminded og noe i overkant pratsom. Det er grenser for hvor mye man gidder å høre om hvor travel schedule de har. Når man begynner å tigge om anbefalinger blir alt bare feil. Det er omtrent på nivå med taxisjåfører som lurer på hvor mye tips de skal legge inn. Dette er ikke slik man gjør i 1. kl, det er rett og slett uproft. Jeg har ikke sendt inn noen feedback, og hvis jeg hadde gjort det hadde det blitt negativt. Kanskje hun bare fikk ekstra lave skuldre siden vi ikke var en del av det vanlige klientellet med dress og slips?
Alt i alt var turen nesten perfekt, men denne flyvertinna klarte å sette et lite skår i gleden.

https://live.staticflickr.com/65535/48925123591_7dfe302f6d_c.jpg (https://flic.kr/p/2hxm3HD)

Someone
02-11-2019, 09:18
Hadde ikke Lufthansa er slik litt med "buffet aktig" forrettservering i First tidligere, sånn type 2011 da jeg fløy dem? Selv om jeg uansett endte opp med full pakke :p

Dag Viking
02-11-2019, 09:23
Hadde ikke Lufthansa er slik litt med "buffet aktig" forrettservering i First tidligere, sånn type 2011 da jeg fløy dem? Selv om jeg uansett endte opp med full pakke :p

Rundt 2011 hadde de tårnet med tre tallerkener i et stativ?

Someone
02-11-2019, 09:25
Rundt 2011 hadde de tårnet med tre tallerkener i et stativ?

Ja, var den jeg tenkte på. Men Swiss sin er vel litt med buffet?

Dag Viking
02-11-2019, 09:32
Ja, var den jeg tenkte på. Men Swiss sin er vel litt med buffet?

Ja, de har en tralle med gjerne 2-3 ulike retter, pluss balik laks og diverse tørket kjøtt. Photobucket har jo ødelagt alt som heter tripreports, så finner ikke igjen noe bilde i farten.

SudCaravelle
02-11-2019, 18:34
Takk for nydelig rapport som lager en ulmende reiselyst.

Denne 2004 Alexandra Rosè hadde de også på mine forrige tur til Miami og var blant de aller beste sjampisene jeg har smakt.

TriStar
03-11-2019, 10:04
Takk for turen! Osteanretningen så utrolig stusselig ut, spesielt med tanke på nivået på kaviar, bobler og rødvin...

oy-viv
03-11-2019, 21:22
Jeg takker også for beretningen om en crazy guttetur !
Alligevel hvisker en lille djævel mig i øret, at det er en besværlig
måde at få et et finere gastronomisk måltid mad på :p. :stir
Hvad er der egentlig i vejen med MAAEMO ??

Erik HB
04-11-2019, 02:20
Hvad er der egentlig i vejen med MAAEMO ??

Høyde over bakken? :colgate::fly

Bergern
04-11-2019, 02:59
Jeg takker også for beretningen om en crazy guttetur !
Alligevel hvisker en lille djævel mig i øret, at det er en besværlig
måde at få et et finere gastronomisk måltid mad på :p. :stir
Hvad er der egentlig i vejen med MAAEMO ??

Håper guttene også har vært innom Maaemo, men dette er jo noe helt annet!
En kø av høykvalites al a carte og tre-fire-femrettere for de som orker, og champagne på høyt nivå, i et høyt tempo, over lang tid.
Maaemo er sprint, dette er 50km kappgang, med veldig myke og behagelige såler. Tror jeg.

MountainDew
07-12-2019, 18:29
Jeg gir denne en stemme som årets reiserapport :up:

Fløy med Mr. DY forleden dag også :fly

Fantastisk flott. Et artig gjensyn med Jakarta. Tror det UD reiserådet har vært det samme i 10 år minst.
De to årene (2010-11) jeg bodde der var det stille. Så har det tatt seg opp.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_terrorist_incidents_in_Indonesia

Dag Viking
07-12-2019, 19:24
Jeg gir denne en stemme som årets reiserapport :up:

Fløy med Mr. DY forleden dag også :fly

Fantastisk flott. Et artig gjensyn med Jakarta. Tror det UD reiserådet har vært det samme i 10 år minst.
De to årene (2010-11) jeg bodde der var det stille. Så har det tatt seg opp.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_terrorist_incidents_in_Indonesia

Spurte du om turen? Husker ikke om dere møttes i DAB den gangen du var hos Mr Lufttransport.

MountainDew
08-12-2019, 20:09
Ja vi pratet mye om turen dere var på, den og NY :)

Kan ikke huske at traff han i DAB.