PDA

View Full Version : Glad lørdag fra Ris


EB
28-09-2019, 06:57
God morgen:-) Første Nespresso`n er i koppen og jeg er klar for en lørdag foran peisen. Beste været å være inne i...og det skal nok bli lest både nyheter og bok. Ha en behagelig lørdag du også.

Someone
28-09-2019, 07:33
Mornings fra Odalen. Snart klar med børsa. Fikk løsnet skudd i går, men det hjelper jo ikke når fuglen flyr så fort at jeg ikke treffer den. Dagens filosofiske spørsmål: Hvorfor har folk på landet så utrolig mye skrot, rot og søppel stående i hagene eller på tomtene sine?

EB
28-09-2019, 08:30
Mornings fra Odalen. Snart klar med børsa. Fikk løsnet skudd i går, men det hjelper jo ikke når fuglen flyr så fort at jeg ikke treffer den. Dagens filosofiske spørsmål: Hvorfor har folk på landet så utrolig mye skrot, rot og søppel stående i hagene eller på tomtene sine?

Fordi de har plass...

roger
28-09-2019, 10:10
Fordi de har plass...Får jo bruk for det ein gang!

Discus
28-09-2019, 10:25
Mornings fra Odalen.

...
Hvorfor har folk på landet så utrolig mye skrot, rot og søppel stående i hagene eller på tomtene sine?


https://www.youtube.com/watch?v=gL_TtqBjtrs


Ha en fin dag med eller uten loppemarked på gårdsplassen

FQTV
28-09-2019, 11:19
God dag fra SK909 som snart skal depart for EWR.

Ble flybytte til en A340 og den har mindre seter enn 330 så de var på hugget til å finne folk til å stå igjen til ettermiddags avgangen for €300 cash eller €600 voucher for bruk på sas.com/no/dk/se

Eg var litt sein i avtrekkeren så det ble ombord og rett i mitt tildelte sete uten kompensasjon og forsinkelse.

Får satse på litt søvn siden det ble mangelvare i natt.

Fortsatt God helg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

robertaas
28-09-2019, 12:51
God formiddag fra Omis. Var ikke tidlig nok ute til å rekke helt opp på toppen av fjellet før sen utsjekking. Fikk uansett godt med svette og solskille, men litt utsikt ble det likevel.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=47750&stc=1&d=1569664064

Hotellsuiten har den merkelige kombinasjonen dusj i boblebad så nå skal boblebadet prøves før jeg skal skifte hotell og komme med til en annen strand.

Skal også igjen prøve å sjekke inn til søndagens flight igjen senere, det er med Austrian billettert av Croatia Airlines og det er bare særeløsnigner og unntak for innsjekking fra Split så skal prøve alle alternativer igjen når det er 24 timer til innsjelling.

Ha en god en alle som skal boble i dusjen i løpet av dagen.

LN-MOW
28-09-2019, 14:34
De fleste selskaper har kun flyplassinnsjekking i Split, men lykke til. ;)

G’morgen! Her har man vært ute og fanget frokost, og nå er det klart for fotball. Litt torden i omegnen, men det ser ut som den holder avstand ...


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190928/6dace9690888371ed7765ff000a6af43.jpg

robertaas
28-09-2019, 14:45
G’morgen! Her har man vært ute og fanget frokost, og nå er det klart for fotball.

Nåe jeg endelig tror jeg har skjønt hva usa-ianere legger i "biscuit" så lærer man at de også finnes i vill tilstand.

Fnate
28-09-2019, 15:17
De fleste selskaper har kun flyplassinnsjekking i Split, men lykke til. ;)

G’morgen! Her har man vært ute og fanget frokost, og nå er det klart for fotball. Litt torden i omegnen, men det ser ut som den holder avstand ...


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190928/6dace9690888371ed7765ff000a6af43.jpg

Ser ut som om de trenger tipsen til et strøk maling

God dag fra Lillestrøm. Bare å loffe rundt i dag.

Ha en fin en

Polaris
28-09-2019, 17:02
Mornings fra Odalen. Snart klar med børsa. Fikk løsnet skudd i går, men det hjelper jo ikke når fuglen flyr så fort at jeg ikke treffer den. Dagens filosofiske spørsmål: Hvorfor har folk på landet så utrolig mye skrot, rot og søppel stående i hagene eller på tomtene sine?

Flott å høre at folk uten særlig skuddsikkerhet vaser rundt i fjellet med høyere odds for å skadeskyte enn å drepe... Det i en tid hvor fjellrypa, som alle andre dyr i Norge, bare peker nedover i bestandantall. Med mindre det er tamme, utsatte, fasaner eller ender dere løper etter.... Norsk "jakt" i et nøtteskall. Cringeworthy.

Hallais fra Europa. Her vaskes det gulv og klær :)

Someone
28-09-2019, 18:41
Flott å høre at folk uten særlig skuddsikkerhet vaser rundt i fjellet med høyere odds for å skadeskyte enn å drepe... Det i en tid hvor fjellrypa, som alle andre dyr i Norge, bare peker nedover i bestandantall. Med mindre det er tamme, utsatte, fasaner eller ender dere løper etter.... Norsk "jakt" i et nøtteskall. Cringeworthy.





Lite Rype i Odalen, så du må nok lese deg opp på litt sør norsk geografi og fauna [emoji6]

Men med hagle mot fugl: enten treffet mann (og fugler ramler ned) eller så bommer man.

robertaas
28-09-2019, 20:37
De fleste selskaper har kun flyplassinnsjekking i Split, men lykke til. ;)
Ga meg ikke og klarte det til slutt slik at jeg fikk ønsket sete.

Polaris
29-09-2019, 12:37
Lite Rype i Odalen, så du må nok lese deg opp på litt sør norsk geografi og fauna [emoji6]

Men med hagle mot fugl: enten treffet mann (og fugler ramler ned) eller så bommer man.

Man kan fint skadeskyte, men det er nok best å leve i liksomverdenen hvor jegere bare er joviale folk som gjør naturen en helt uselvisk, uegoistisk tjeneste... ;)

Jeg poengterte at det kunne være andre fugler, du må gjerne forklare hva slags utrydningstruet dyreart det er - ingen av fuglene som hører til norske økosystemer har eksepsjonelt sterke bestander man bør beskatte. Så med mindre dere jakter duer eller andre opportunister, så utgjør det ingen forskjell :)

Martin
29-09-2019, 12:42
Jeg poengterte at det kunne være andre fugler, du må gjerne forklare hva slags utrydningstruet dyreart det er - ingen av fuglene som hører til norske økosystemer har eksepsjonelt sterke bestander man bør beskatte. Så med mindre dere jakter duer eller andre opportunister, så utgjør det ingen forskjell :)


Hvis han jakter, så har han vel fått et jaktkort for å jakte der han jakter, og det hadde vel ikke de lokale «jaktmyndighetene» delt ut om de mente at det ikke burde skytes fugl der han er?

(Sånn har hvertfall jeg forstått at det funker etter å ha vokst opp med en småviltjeger til far)

Polaris
29-09-2019, 14:21
Hvis han jakter, så har han vel fått et jaktkort for å jakte der han jakter, og det hadde vel ikke de lokale «jaktmyndighetene» delt ut om de mente at det ikke burde skytes fugl der han er?

(Sånn har hvertfall jeg forstått at det funker etter å ha vokst opp med en småviltjeger til far)

Norske jaktkvoter settes av en gruppe særs lite objektivt innstilte menn (og kvinner). Det er litt som om Michael O’Leary skulle sitte i EASA og bestemme om ståplasser er ok eller ei ombord i fly. Og verre blir det, hele Norge er generelt ett U-land hva gjelder natur/miljøvern, noe de færreste er klar over. I Norge er det en gammel «tradisjonstro» om at jegere er noe urnorsk som aldri gjør feil - heldigvis kommer den vanvittige lobbyismen og «losje-pregete» gjennomsyrede kulturen mer og mer for dagens lys :)

https://www.nrk.no/ytring/den-store-jaktskronen-1.14717256


Andre land forsøker å bevare urskog og utrydningstruede dyrearter - i Norge er skogseiers interesser satt over alle andre interesser :) Skogen skal lønne seg, og alle som truer lønnsomheten skal skytes. Dette skal etterhvert nå også gjelde selv bokfinken.

https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2019/09/28/Hva-slags-skade-av-vesentlig-betydning-kan-bokfinken-gj%C3%B8re-20038926.ece

roger
29-09-2019, 15:25
Norske jaktkvoter settes av en gruppe særs lite objektivt innstilte menn (og kvinner). Det er litt som om Michael O’Leary skulle sitte i EASA og bestemme om ståplasser er ok eller ei ombord i fly. Og verre blir det, hele Norge er generelt ett U-land hva gjelder natur/miljøvern, noe de færreste er klar over. I Norge er det en gammel «tradisjonstro» om at jegere er noe urnorsk som aldri gjør feil - heldigvis kommer den vanvittige lobbyismen og «losje-pregete» gjennomsyrede kulturen mer og mer for dagens lys :)



https://www.nrk.no/ytring/den-store-jaktskronen-1.14717256





Andre land forsøker å bevare urskog og utrydningstruede dyrearter - i Norge er skogseiers interesser satt over alle andre interesser :) Skogen skal lønne seg, og alle som truer lønnsomheten skal skytes. Dette skal etterhvert nå også gjelde selv bokfinken.



https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2019/09/28/Hva-slags-skade-av-vesentlig-betydning-kan-bokfinken-gj%C3%B8re-20038926.eceNett det om bokfinken er vel i kategori fjas, men einig i at det kan sjå litt rart ut. Elles burde det vel vore opna for langt kraftigare avskyting/forvalting av hjortevilt. I mange område er bestanden i drøy vekst. Det er ikkje heilt bra det heller.

Fugl har eg ikkje greie på, det får andre synse om :)