View Full Version : China Eastern Airlines - erfaringer/spørsmål etc.
Jeg har bestilt førsteklasse med China Eastern MU5112 fra Beijing til Shanghai i februar. Gledet meg stort til førsteklasse i 777-300ER, men når jeg skal reservere sete får jeg kun tilgang til rad 6-20 som er business.
SeatGuru (https://www.seatguru.com/airlines/China_Eastern/China_Eastern_Boeing_777_300ER.php?flightno=5112)
Bekreftelsen min sier First class og bookingklassen er P. Er det noen som har tips eller erfaringer?
Jeg har snakket med China Eastern og de bekrefter at flyet er Boeing 777-300ER (773) og at min billett er første klasse. De sier at første rad er rad nummer 6. Rad 6-12 er første, 12-20 business. Det stemmer dårlig med SeatGuru (link over). Pussig.
Kan de hende de forenkler førsteklasse på domestic flights og sperrer for booking av rad 1-2?
Chriscross
02-01-2017, 17:41
Kan det være slik tg gjør at nummereringen av radene er litt rar siden det er noe om at alle klasser skal starte på samme setenummer uavhengig av flytype. Seatguru har vel ikke vært så god referanse etter at storkapitalen kjøpte opp nettsiden.
Har du funnet noe setekart på Flyselskapets egne sider?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk for svar! Det er mulig det er noe spesielt med nummereringen, men jeg finner samme setekart for China Eastern 777-300ER (773) flere steder, med 1-2 som first og 6-20 som business. Jeg finner ikke setekart for 773 hos CE, kun eldre maskiner.
Fra bilder (eksempel1 (https://thedesignair.files.wordpress.com/2015/02/06-mood-lighting-sunset_00000.jpg), eksempel2 (https://static1.squarespace.com/static/56a63075cbced66ef8678f51/56c4dd7445bf21edd2658ab4/56c4dd7445bf21edd2658ad2/1455742329476/China+Eastern+seats+FC+1.jpeg)) er det også tydelig en egen førsteklasse med 6 åpne "suiter". 2D og 2H skal forøvrig kunne slås sammen til dobbeltseng(!) :)
Ved valg av sete hos China Eastern vises kun rad 6-20 og det stemmer jo veldig godt med Business class på Seatguru.
Telefonsamtale var utfordrende, så jeg har forsøkt meg på å sende en email til China Eastern, så får vi se hvordan det går.
Jeg vett ikke med China Eastern, men fløy for noen år siden med China Southern. Og da booket jeg First Class (som var business), da First Class på domestic het Royal First. Jeg var klar over det da jeg booket. Så er mulig at du har booket en business billett!
Fra jeg kan se, så ser det kun ut som om det bookes Econemy og First på domestic, hvor First er business, rad 6-20 på en B77W.
Fra jeg kan se, så ser det kun ut som om det bookes Econemy og First på domestic, hvor First er business, rad 6-20 på en B77W.
Takk for svar. Blokkerer de altså den "ekte" førsteklassen? Det går jo ikke an å booke høyere klasse. Da har de jo i så fall seks tomme førsteklasse-seter de kunne tjent ekstra på. Vet du hvorfor det gjøres slik?
Ikke uvanlig praksis. Blir det fullt 'oppgraderer' man ofte top tier statusholdere med stort sete og business service.
Forstår. Jeg synes det da er rart at billettene selges som "First class" og faktisk samme bookingklasser som første. Men, det blir sikkert uansett en fin tur :)
Forstår. Jeg synes det da er rart at billettene selges som "First class" og faktisk samme bookingklasser som første. Men, det blir sikkert uansett en fin tur :)
Er som domestic US og short-haul i midtøsten bl.a., sort sett First og Economy/Coach
Sitter å ser på tur "down under" i C, hvor China Eastern A332 ene veien er et rimelig alternativ. Er dette god knall?
Hei
Noen her som har fløyet med China Eastern (MU) i det siste og har noen erfaringer å
dele?
Har akkurat booket 3 loung haul flyvinger med de (og en med air France) og er noe skeptisk da omtalene på nett stort sett ikke er veldig positive. Det var pris og kun det som gjorde at valget falt på dem denne gang for flyvinger til Australia over jul og nyttår som ikke var noen billig affære. Det skilte nesten 15.000 til nest billigste alternativ for 3. pers på datoene vi skal reise.
Flyr economy CDG-PVG-BNE t/r med 1x77W og 2x332 fra MU og 1x388 fra AF.
Og er dere enig i at MU har vel omtrent det kjedeligst livery som er der ute?
-Norwing-
Hei
Noen her som har fløyet med China Eastern (MU) i det siste og har noen erfaringer å
dele?
Har akkurat booket 3 loung haul flyvinger med de (og en med air France) og er noe skeptisk da omtalene på nett stort sett ikke er veldig positive. Det var pris og kun det som gjorde at valget falt på dem denne gang for flyvinger til Australia over jul og nyttår som ikke var noen billig affære. Det skilte nesten 15.000 til nest billigste alternativ for 3. pers på datoene vi skal reise.
Flyr economy CDG-PVG-BNE t/r med 1x77W og 2x332 fra MU og 1x388 fra AF.
Og er dere enig i at MU har vel omtrent det kjedeligst livery som er der ute?
-Norwing-
Hvilke konsekvenser, utover å stålsette seg, vil tilbakemeldinger her kunne føre til for dere? Regner med det ikke er fleksible billetter, så ombooking er vel neppe aktuelt?
Snorreth
27-09-2019, 22:08
Mange har en tendens å fothåndsdømme kinesiske selskaper. Det er synd, men de tar ikke skamfeil.
Jeg har fløyet China Eastern på business, mellom Xi'an og Moskva for cirka to år siden. Pris og forventing var oppfylt.
Fikk vestlig mat, vin og vestlig undrholdning. Aller viktigst - sovet.
Nå var nevnte episoden den eneste gang jeg har fløyet longhaul med de, men har fløyet deres A330-serie flere ganger innenriks i økonomi og har blandet erfaring med hardware produkt.
For å helgardere deg ville jeg fulgt nøye med på setereservasjon, hvis mulig.
De har Coca Cola, Fanta - helt garantert. Maten et spiselig, helt garantert.
Nei det er ikke fleksible billetter. Det eneste jeg lurer på er hva jeg kan forvente meg. Jeg stoler mer på førstehånds erfaringer herfra, enn alle som har noe på hjertet på TripAdvisor og lignende fora. Så vidt jeg kan huske er MU ikke et selskap som har vært diskutert spesielt mye på flyprat. Ikke ute etter synsing om selskapet er bedre eller dårligere enn ryktet tilsier, men om noen virkelig har flydd med de og kan gi et nyansert bilde av hva man kan forvente seg. Jeg gleder meg uansett til tur, selv om vi ikke ikke hadde mulighet til å velge selskap fra øverste hylle denne gang.
Nei det er ikke fleksible billetter. Det eneste jeg lurer på er hva jeg kan forvente meg. Jeg stoler mer på førstehånds erfaringer herfra, enn alle som har noe på hjertet på TripAdvisor og lignende fora. Så vidt jeg kan huske er MU ikke et selskap som har vært diskutert spesielt mye på flyprat. Ikke ute etter synsing om selskapet er bedre eller dårligere enn ryktet tilsier, men om noen virkelig har flydd med de og kan gi et nyansert bilde av hva man kan forvente seg. Jeg gleder meg uansett til tur, selv om vi ikke ikke hadde mulighet til å velge selskap fra øverste hylle denne gang.
Skjønner. Lurte bare på om du vurderte billettene dine, men det er altså ombordopplevelsen. Hvis jeg hadde booket et selskap for en så lang tur som jeg er i tvil om, ville jeg uansett tilbakemelding, hatt backup med vann, vin og litt å bite i. Og sjal/pledd/genser i sekken. Og setevalg på forhånd. Kineserne er ikke så nøye på benplass.
Flaug med ein anna himmelretning (Southern) for eit par år sidan. Det var bra besetning, og elles eit fly :). Vestleg catering er muuuuligens betre enn catering på heimturen. Det meinte i alle fall dei eg reiste med :). Elles skjønar eg vurderinga, var nøyaktig same grunn til at vi gjorde det slik. Singapore til dømes,vart for dyr differanse. Eg vart vel alt i alt positivt overraska.
Mange har en tendens å fothåndsdømme kinesiske selskaper. Det er synd, men de tar ikke skamfeil.
Jeg har fløyet China Eastern på business, mellom Xi'an og Moskva for cirka to år siden. Pris og forventing var oppfylt.
Fikk vestlig mat, vin og vestlig undrholdning. Aller viktigst - sovet.
Nå var nevnte episoden den eneste gang jeg har fløyet longhaul med de, men har fløyet deres A330-serie flere ganger innenriks i økonomi og har blandet erfaring med hardware produkt.
For å helgardere deg ville jeg fulgt nøye med på setereservasjon, hvis mulig.
De har Coca Cola, Fanta - helt garantert. Maten et spiselig, helt garantert.
Hva mener du med følge med på setereservasjonene? Har reservert seter på alle tre legs (AF flyvningen er den eneste det ikke går på). Er ikke spesilet interessert i hverken cola, Fanta eller vestlig mat. Får jeg en kinesisk øl og lokal mat er jeg mer enn fornøyd. Utrykte meg nok litt feil når jeg sa jeg var skeptisk, er mer nysgjerrig på hva som fører til at de har 90% negative omtaler i forhold til mer kjente selskaper. Economy er og blir economy så hva kan være så mye verre? Hvis jeg er skeptisk til noe er det vel mine kinesiske medpassasjerer.
Har tidligere prøvd air china på shorthaul og kun gode minner fra det.
Flaug med ein anna himmelretning (Southern) for eit par år sidan. Det var bra besetning, og elles eit fly :). Vestleg catering er muuuuligens betre enn catering på heimturen. Det meinte i alle fall dei eg reiste med :). Elles skjønar eg vurderinga, var nøyaktig same grunn til at vi gjorde det slik. Singapore til dømes,vart for dyr differanse. Eg vart vel alt i alt positivt overraska.
Takk for tilbakemelding! Selv om det var ett annet selskap ser jeg for meg at de ikke har så ulik opplæring og kultur. Ingen problem med brautende og ufine kinesiske medreisende?
Snorreth
27-09-2019, 22:43
Hva mener du med følge med på setereservasjonene? Har reservert seter på alle tre legs (AF flyvningen er den eneste det ikke går på). Er ikke spesilet interessert i hverken cola, Fanta eller vestlig mat. Får jeg en kinesisk øl og lokal mat er jeg mer enn fornøyd. Utrykte meg nok litt feil når jeg sa jeg var skeptisk, er mer nysgjerrig på hva som fører til at de har 90% negative omtaler i forhold til mer kjente selskaper. Economy er og blir economy så hva kan være så mye verre? Hvis jeg er skeptisk til noe er det vel mine kinesiske medpassasjerer.
Har tidligere prøvd air china på shorthaul og kun gode minner fra det.
Med å følge med på setereservasjon er nettopp dette med medpassasjerer. Ville unngått de.
Ellers er intet frykte på service og hardware da, hvis du taklet Air China.
China Eastern er litt bedre enn Air China, etter min erfaring, som er 125-150 flyvninger med kinesiske selskaper de siste 3,5 årene.
Min liste er Hainan Airlines, China Eastern, Air China.
Det er oppførsel til medpassasjerne som trekker ned, uansett selskap fra Kina.
Men synes det er urettferdig å klandre selskapet for det. Har fløyet mange vestlige selskaper som burde vært strengere mot passasjene, men de tør vel ikke i frykt for klikk-mentaliteten som herjer.
Ellers er bloggere betalt og bias...
Skjønner. Lurte bare på om du vurderte billettene dine, men det er altså ombordopplevelsen. Hvis jeg hadde booket et selskap for en så lang tur som jeg er i tvil om, ville jeg uansett tilbakemelding, hatt backup med vann, vin og litt å bite i. Og sjal/pledd/genser i sekken. Og setevalg på forhånd. Kineserne er ikke så nøye på benplass.
Neida, tur skal det bli! Om jeg gidder å dra med meg medbrakt vinflaske(r) er vel heller tvilsomt 😛, men vann og noe snacks kan nok være en ide. Kan virkelig pleddene som deles ut være noe tynnere enn qantas/emirates/Singapore/malysian/Lufthansa sine? Ingen av de er spesielt mange mm tykke, men har nå fått noen timers halvdårlig søvn under de uansett.
Seter er reservert etter beste evne. Benplassen er oppgitt til 32” som vel er mer eller mindre standard. 3-4-3 i 77W er vel også blitt standard.
Med å følge med på setereservasjon er nettopp dette med medpassasjerer. Ville unngått de.
Ellers er intet frykte på service og hardware da, hvis du taklet Air China.
China Eastern er litt bedre enn Air China, etter min erfaring, som er 125-150 flyvninger med kinesiske selskaper de siste 3,5 årene.
Min liste er Hainan Airlines, China Eastern, Air China.
Det er oppførsel til medpassasjerne som trekker ned, uansett selskap fra Kina.
Men synes det er urettferdig å klandre selskapet for det. Har fløyet mange vestlige selskaper som burde vært strengere mot passasjene, men de tør vel ikke i frykt for klikk-mentaliteten som herjer.
Ellers er bloggere betalt og bias...
Takk for tilbakemelding! Skal prøve så langt det lar seg gjøre å holde avstand til medpassasjerer, selv om forhåpningene vel er noe små med utreise rett før jul og hjemreise en uke etter nyttår.
Det skulle vært oppgitt nasjonalitet på opptatte plasser på setekartene 😛
Snorreth
27-09-2019, 23:17
Kinesere reiser året rundt, men juletiden er ikke deres peak-sesong. Det blir mellom 22-31. januar, for da feires kinesisk nyttår
Takk for tilbakemelding! Selv om det var ett annet selskap ser jeg for meg at de ikke har så ulik opplæring og kultur. Ingen problem med brautende og ufine kinesiske medreisende?Nei, veldig roleg og trivelege flights, alle fire. Det var nok konstant flux av folk bak i galley for å fylle hett vatn på termos (kan sjå ut som det er ein ting) og hente nudlar. Men fin stemning. Så om ein set langt bak var det kansje i det tilfellet litt stok, men eg sat lenger fram i economy og hadde det greitt.