PDA

View Full Version : Thomas Cook Airlines Scandinavia - Statustråd


Twin Otter
23-09-2019, 21:54
Ving melder om at de ønsker å fortsette driften og melder at flyene kommer til å gå som normalt på tirsdag. Hvordan dette kommer til å se ut i praksis mtp. brand på flyene osv er ikke klart enda. Men det er mulig det vil komme flere detaljer om dette på en varslet pressekonferanse i morgen tirsdag.

Ving vil fortsette driften – flyr allerede tirsdag

http://e24.no/naeringsliv/i/qLXEge/ving-vil-fortsette-driften-flyr-allerede-tirsdag

Etter et høydramatisk døgn opplyser Ving at den nordiske Vinggruppen vil fortsette driften av de selvstendige selskapene. Det kommer frem i en pressemelding.

– Nå har vi sittet i møter i hele kveld med banker og långivere, men alle de økonomiske bitene er ikke på plass ennå. Vi må komme tilbake til detaljene, men driften fortsetter, og vi er veldig lettet, sier Vings pressekontakt Siri Røhr-Staff til E24.

LN-MOW
23-09-2019, 22:34
Det er ihvertfall tre fly klare. VKG, VKI og VKD skal fly i morgen.

Twin Otter
23-09-2019, 22:51
Det er ihvertfall tre fly klare. VKG, VKI og VKD skal fly i morgen.

Antar de ikke har fått malt over Thomas Cook-logoen enda og de vil fly med full TC-branding?

Someone
23-09-2019, 23:10
Antar de ikke har fått malt over Thomas Cook-logoen enda og de vil fly med full TC-branding?



Flyselskapet heter fortsatt Thomas Cook Scandinavia. Og de bruker jo fortsatt samme logo

LN-MOW
23-09-2019, 23:11
Helt sikkert - akkurat som alle wetleasene til Titan gjør. De har jo leid inn en haug med litauere som allerede fløy for TC UK.

Branding er antagelig nummer 887 på huskelista akkurat nå.

MountainDew
24-09-2019, 02:21
Kunne ikke dette vært klargjort på forhånd før en eventuell konkurs?

econ
24-09-2019, 08:45
Nå kan jeg ikke mye om konkursrett, men hvordan kan et heleid datterselskap fortsette å opperere når morselskapet er konkurs?

Er det ikke kreditorene nå som eier TC skandinavia?

Er det de som som godkjenner at driften fortsetter inntil videre, og i såfall hvorfor ønsker de det?

Blubird
24-09-2019, 08:55
Et lønnsomt selskap i drift vil i de fleste tilfeller ha større verdi og være mer attraktivt enn et konkursbo.

Someone
24-09-2019, 09:11
Og da var OY-VKG på vei med ferierende fra OSL også, litt forsinket riktignok

Hva er status på de flyene som har vært lånt/leid mellom de forskjellige Thomas Cookene? Det har vel vært en A330-200 fra UK som har fløyet for Scandinavia og en A330-300 motsatt vei


Kunne ikke dette vært klargjort på forhånd før en eventuell konkurs?



Hva da?

econ
24-09-2019, 09:18
Et lønnsomt selskap i drift vil i de fleste tilfeller ha større verdi og være mer attraktivt enn et konkursbo.

Men er de så lønnsomme på kort sikt? Det er vel ingen ved sine fulle 5 som booker noe nytt med Ving nå. Så det kommer jo ikke inn "nye" penger. Og de har vel en del utgifter som jeg regner med de må betale upfront, og hvor kommer da disse pengene fra?


Hvis ikke det kommer en kjøper på banen veldig raskt er vel dette en kortvarig god nyhet.

Tally-Ho
24-09-2019, 09:18
En kort info her:
TCNE (TCAS, VING, SPIES, TJÆREBORG, GLOBETROTTER etc) er en egen juridisk enhet, under moderselskapet.
Et problem for TCAS var at de var en del av Group Airline (TC), og leasingavtaler gjorde det uoversiktlig og komplisert.
TCNE har i mange år vært kronjuvelen i TC, og har i flere år gitt milliardoverskudd. Man har parallelt med konkursfaren i UK arbeidet med plan B, C osv. her hjemme,
I går startet arbeidet i form av en contingency operation, som gjør at man kjører på et "reservesystem" i TCAS, med sikte på rask normal drift.
En stor jobb er utført i kulissene, slikt at et selskap med røtter i bl.a. Scanair kan fortsette å fly feriefolk til sol og varme.

Spekulasjoner om navnebytte og farge på flyene er underordnet her. Det kommer når det kommer. Nå er det back to business som gjelder. Fortsatt med norske og skandinaviske ansatte i alle funksjoner.

Tally-Ho

Blubird
24-09-2019, 09:28
Men er de så lønnsomme på kort sikt? Det er vel ingen ved sine fulle 5 som booker noe nytt med Ving nå. Så det kommer jo ikke inn "nye" penger. Og de har vel en del utgifter som jeg regner med de må betale upfront, og hvor kommer da disse pengene fra?


Hvis ikke det kommer en kjøper på banen veldig raskt er vel dette en kortvarig god nyhet.

Hvem sier, eventuelt skriver, at den nordiske divisjonen ikke har cash til å gjøre opp for seg? Det er ingen hemmelighet at denne delen av TC går meget bra.

Someone
24-09-2019, 09:46
Men er de så lønnsomme på kort sikt? Det er vel ingen ved sine fulle 5 som booker noe nytt med Ving nå. Så det kommer jo ikke inn "nye" penger. Og de har vel en del utgifter som jeg regner med de må betale upfront, og hvor kommer da disse pengene fra?





Hvis ikke det kommer en kjøper på banen veldig raskt er vel dette en kortvarig god nyhet.



Tja, jeg hadde ikke hatt noen issues med å booke med dem nå

Dessuten, når man booket med Ving, så betaler man først et lite depositum. I motsetning med vanlige flybilletter (og ufleksible hotellrom) hvor alt gjerne betales med en gang. Mesteparten betales først en måned før avreise. Hvilket tyder på heller ikke Ving har så mange «upfront» kostnader.

Dessuten ser det ut som den nordiske delen har en brukbar balanse og kan tåle noen tap. Langt bedre enn f.eks Norwegian

Selvfølgelig må den nordiske delen ha en ny eier, men det er heller ingen akutt bråhast slik de nå har organisert seg. Nå skal man alltid være forsiktig med å sammenligne konkursen da ingen selskaper og konkurser er like, men dette kan delvis sammenligne med Norske Skog. Der gikk morselskapet konkurs på grunn av skyhøy gjeld etter flere dårlige strategiske beslutninger fra gammelt av. Aksjonærene og de usikrede kreditorene tapte mer eller mindre alt, mens datterselskapene (og fabrikkene) fortsatte driften som normalt. Også før de endelige eierforholdene var i boks. Men mye er jo selvsagt opp til kreditorene og bostyrer

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190924/0aabf38a9a46320f27b7e2cbbaf4b25d.jpg

Someone
24-09-2019, 14:38
Ser at ingen av flyene som dro til Palma i morges har returnert. Forsøker flyplassen bruke dem til å tvinge frem betaling for ting Thomas Cook skylder?

sarpingen87
24-09-2019, 14:43
Ser at ingen av flyene som dro til Palma i morges har returnert. Forsøker flyplassen bruke dem til å tvinge frem betaling for ting Thomas Cook skylder?

Leser på Facebook noen sier de ikke får drivstoff på Palma. Fryktet det kunne skje selv om TCAS er ett eget firma at de kunne få trøbbel.

jameson82
24-09-2019, 15:11
OY-VKI er i luften nå PMI-ARN

Tertit54
24-09-2019, 15:12
Leser på Facebook noen sier de ikke får drivstoff på Palma. Fryktet det kunne skje selv om TCAS er ett eget firma at de kunne få trøbbel.

Ser DK1723 til Arlanda fra PMI er på veg, så dette løser seg nok.

FBI2012
24-09-2019, 21:44
Antar de ikke har fått malt over Thomas Cook-logoen enda og de vil fly med full TC-branding?

Thomas Cook Scandinavia navnet vil nok raskt bli endret. Skal bli interessant å se hvilket navn de endrer til: Scanair, Premiair, My Travel....? Hørte noen omtale dem som `My Cook`...her er mange navn å velge;)

LTH
24-09-2019, 21:49
Ser at DK772 fra Trondheim til Antalia er innstilt i kveld. Palma avgangen tidligere i dag gikk som planlagt. Mere trøbbel i kulissene???

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/oy-tci

Ser ut til at det er kanseleringer framover...

Someone
24-09-2019, 21:53
Thomas Cook Scandinavia navnet vil nok raskt bli endret.

Men ikke før det kommer en ny eier

Ser at DK772 fra Trondheim til Antalia er innstilt i kveld. Palma avgangen tidligere i dag gikk som planlagt. Mere trøbbel i kulissene???

Leser på a.net at det skal være problemer med leasingavtalene på to av A321 maskinene deres

LN-MOW
25-09-2019, 17:58
Etter hva jeg kan se har jettime 4 737'er og Orange2Fly 1 A320 i sving på DK flightnumre.

Og en GetJet 737.

Someone
25-09-2019, 18:21
Mener jeg leste tidligere i dag det fortsatt var «leasingproblemer» med et par A321, samt at flyplassen i Antalya var litt vrange

LN-RJJ
25-09-2019, 20:50
Thomas Cook Scandinavia navnet vil nok raskt bli endret. Skal bli interessant å se hvilket navn de endrer til: Scanair, Premiair, My Travel....? Hørte noen omtale dem som `My Cook`...her er mange navn å velge;)

Eller kanskje «Viking Airlines/Airways»,
de har jo «Viking» som callsign (VKG). 😉

LN-MOW
25-09-2019, 21:35
Eller kanskje «Viking Airlines/Airways»,
de har jo «Viking» som callsign (VKG). 😉

Det navnet er temmelig belastet - vi får håpe på noe bedre.

Glenn
25-09-2019, 21:40
Nå ser det ut til at det har ordnet seg med flyplassen i Antalya, OY-TCF har tatt av fra Værnes retning tyrkiske riviera.

Martin
25-09-2019, 22:56
Det navnet er temmelig belastet - vi får håpe på noe bedre.

FlyViking?

LN-MOW
25-09-2019, 23:28
FlyViking?

Det var ikke de jeg tenkte på, men i første rekke de som skulle fly 747 Combi fra Lakselv til USA samt det svenske selskapet, som drev i flere varianter.

Sikkert flere også .. ingen har overlevd.

RYKogREIS
26-09-2019, 03:05
Men er de så lønnsomme på kort sikt? Det er vel ingen ved sine fulle 5 som booker noe nytt med Ving nå. Så det kommer jo ikke inn "nye" penger. Og de har vel en del utgifter som jeg regner med de må betale upfront, og hvor kommer da disse pengene fra?


Hvis ikke det kommer en kjøper på banen veldig raskt er vel dette en kortvarig god nyhet.
Ving er bare best og det tror jeg mange andre også er enige i. Så jeg bestiller garantert mine faste 2 uker i mai på Gran Canaria på mitt faste hotell med Ving som jeg har gjort siste 10 årene <3 Å fly små SAS og Norwegian fly med bare en midtgang uten skjermer, skrapelodd, bra tax free og best crew og guider hadde vært en gedigen nedtur ;-)

Glenn
27-09-2019, 19:32
DNB kan ende med å bli eier av Thomas Cook Northern Europe (Ving, Spies, Tjäreborg).
TCNE skal nå ha overtatt Thomas Cook Airlines Scandinavia (TCAS) ved hjelp av konkursforvalteren i følge DN.

https://www.dn.no/reiseliv/thomas-cook/dnb/ving-norge/dnb-kan-ende-som-eier-av-thomas-cook-i-norden/2-1-679702

HenrikL92
28-09-2019, 11:04
Eller så blir det något med Ving

Typ fly Ving eller Ving fly, typ som Tui Fly.

FBI2012
28-09-2019, 14:03
Eller så blir det något med Ving

Typ fly Ving eller Ving fly, typ som Tui Fly.

Ja her er uendelig mange muligheter for navnbytte enten de går for å være litt `evolution` eller `revolution´ i valg av navn.

Uansett for hvilket navn de velger å gå for...er jeg veldig sikker på at SNOWFLAKE ikke havner på listen. Dette leissure-segmentet i SAS smeltet i sin tid bare bort før det kom i gang og det til tross for at livery´n faktisk var ganske fresh og innovativ.

ATle
28-09-2019, 20:47
Ser på A.net at OY-TCI er sendt til lagring i Toulouse...

Så da har TCAS mistet ett fly?

sarpingen87
29-09-2019, 03:46
Eller så blir det något med Ving

Typ fly Ving eller Ving fly, typ som Tui Fly.

I og med at flyene er dansk registrerte så kan vi vel bruke det danske navnet på reisebyrået også som jeg syns klinger godt for ett flyselskap «Spies Air» eller noget med «Spies....» hvertfall.

EB
29-09-2019, 06:53
Likte DN sitt forslag jeg; DNB Airlines

Glenn
29-09-2019, 12:02
Ser på A.net at OY-TCI er sendt til lagring i Toulouse...

Så da har TCAS mistet ett fly?
Kan se sånn ut. Ser i samme tråd at OY-VKF skal flys hjem (den står vel enda på JFK?).

Someone
29-09-2019, 12:03
Har Thomas Cook Scandinavia kommet i gang med longhaul sesongen eller er det først senere på vinteren/høsten?

oy-viv
29-09-2019, 16:28
I og med at flyene er dansk registrerte så kan vi vel bruke det danske navnet på reisebyrået også som jeg syns klinger godt for ett flyselskap «Spies Air» eller noget med «Spies....» hvertfall.

Nu er det jo ikke sikkert, at flyene forbliver dansk registrerede, hvis selskabet får ny ejer!

Er der noget til hinder for, at man kunne vende tilbage til navnet Scanair???
Spies’ eget flyselskab hed i øvrigt Conair. Det gik vældig godt, indtil den
unge Jannie Spies fik det sat over styr!

Someone
29-09-2019, 16:30
Spiller det overhodet noen rolle hvor flyene er registrert?

LN-CGJ
29-09-2019, 22:04
Nu er det jo ikke sikkert, at flyene forbliver dansk registrerede, hvis selskabet får ny ejer!

Er der noget til hinder for, at man kunne vende tilbage til navnet Scanair???
Spies’ eget flyselskab hed i øvrigt Conair. Det gik vældig godt, indtil den
unge Jannie Spies fik det sat over styr!

Støtter den. Hadde vært flott å sett Scanair tilbake i luftfarten. Vet ikke hvem som eier navnet/brandet lenger? Følger det med videre ifm virksomhetsoverdragelser?

Someone
29-09-2019, 22:24
Ser på A.net at OY-TCI er sendt til lagring i Toulouse...

Så da har TCAS mistet ett fly?

Skyliner har markert den som "returned to lessor"

ATle
29-09-2019, 23:37
Bør vel være rom for å skaffe seg en av disse Thomas Cook maskinene igjen?
Slippe å betale for lakking og seter?

Trdfly
30-09-2019, 13:45
Ser ut som SmartLynx Airlines skal fly to A321 (YL-LCX/-LCZ) fra 01OKT19-16OKT19 for TCAS.
Disse er jo allerede i Thomas Cook-farger.

LN-MOW
30-09-2019, 15:40
Mye friske forsinkelser nå .. både VKG og VKI er over døgnet forsinket, og VKD er 11 timer sen. Alt fra OSL .....

RescueMe
30-09-2019, 15:44
Sett en del reklame for "store" rabatter på reiser med Ving siste dagene, noe som vet om dette er normale rabatter, eller har de tatt ekstra i for å sikre seg kunder og cash flow?

Trdfly
01-10-2019, 14:39
Disse er jo allerede i Thomas Cook-farger.
Nesten iallfall .. https://www.flickr.com/photos/lynothehammer/48823264027/

Glenn
03-10-2019, 22:50
Nå er OY-VKF på tur hjem fra JFK til København etter å ha vært strandet der siden konkursen.

LN-MOW
06-10-2019, 05:29
Ser at både YL-LCZ (321 i TC farger) og en Olympus A321 brukes for å få kabalen til å gå opp.

Tally-Ho
06-10-2019, 14:42
Det er naturligvis en del spørsmål omkring fortsettelsen for TCAS og TCNE. Etter «the black Monday», der konkursen i UK og i TC Group Airlines holdt på å ta med seg den nordiske delen i dragsuget, har det vært en seig kamp for å holde operasjonene i gang her hjemme. Kundene og markedet har tatt forsinkelser med stoisk ro. De kompenseres selvfølgelig, men uavhengig av dette har det vært «Our finest hours», fritt sitert etter Churchill. I dag er de fleste fly i TCAS på plass. En A330 (VKH) står fortsatt for check i MAN, og VKF er klar snart i CPH, etter å ha blitt hentet i New York. De øvrige A330 flyr dag og natt nå. Det samme gjør A321’ene, bortsett fra et individ som er levert tilbake til lessors i TOU. To gamle kjenninger i TCAS, (to A321’er) er også ventet tilbake, samtidig som man for øyeblikket har wetleaset to A321 fra Smart Lynx i to uker. De flyr med Thomas Cook logo.
Det er kjent at det foregår forhandlinger om oppkjøp nå. I mellomtiden har noen store banker her hjemme garantert driften videre.
TCNE har i mange år levert milliardoverskudd (sist år 1,25 milliarder SEK i overskudd), så kjøperne burde kunne få en sunn forretning.

Tally-Ho

MountainDew
06-10-2019, 18:21
Hvem er potensielle oppkjøpere? Bare for å spekulere litt :)

Portugisiske Hifly var vel nevnt for en tid tilbake...

raider66
06-10-2019, 20:17
BH Air LZ-BHM A320 opererer også for TCS i kveld.

Espen

jjessen
06-10-2019, 23:59
Hvem er potensielle oppkjøpere? Bare for å spekulere litt :)

Portugisiske Hifly var vel nevnt for en tid tilbake...



Triton la vel bud på den nordiske delen av TC før sommeren og er vel en sterk kandidat. Om flyselskapet var en del av budet er jeg usikker på.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
07-10-2019, 07:54
Portugisiske Hifly var vel nevnt for en tid tilbake...



Neppe hvis det er snakk om å selge det samlet. Såvidt meg bekjent driver ikke HiFly som reiseoperatør.

FlightDeck
12-10-2019, 20:25
Ser OY-VKF (A330-200) er ute og flyr igjen etter å ha kommer tilbake til København fra New York 3. oktober. Fløyet København-Las Palmas-Bergen i dag. Denne brukes vel normalt til Thailand og andre langdistanseruter. Skal den brukes mer i Europa fremover?

Skal fly Thomas Cook til Las Palmas i februar, og det er som vanlig satt opp med A330-300. Disse flyene er jo oppgraderte og fine på innsiden, men drar på årene. Spørsmålet er om Thomas Cook Scandinavia (eller hva det nå blir hetende) vil ha økonomi til å legge inn bestilling på nye langdistansefly?

LN-MOW
13-10-2019, 01:23
Ser OY-VKF (A330-200) er ute og flyr igjen etter å ha kommer tilbake til København fra New York 3. oktober. Fløyet København-Las Palmas-Bergen i dag. Denne brukes vel normalt til Thailand og andre langdistanseruter. Skal den brukes mer i Europa fremover?

Skal fly Thomas Cook til Las Palmas i februar, og det er som vanlig satt opp med A330-300. Disse flyene er jo oppgraderte og fine på innsiden, men drar på årene. Spørsmålet er om Thomas Cook Scandinavia (eller hva det nå blir hetende) vil ha økonomi til å legge inn bestilling på nye langdistansefly?

Det mangler visst en -300 og en -200 i vinterprogrammet. Regner med at de blir dekket opp ganske kjapt. Neppe i bostyrets interesse å skape trøbbel i trafikkavviklingen, og penger har de jo ..

Airbus 330
13-10-2019, 13:46
Det mangler visst en -300 og en -200 i vinterprogrammet. Regner med at de blir dekket opp ganske kjapt. Neppe i bostyrets interesse å skape trøbbel i trafikkavviklingen, og penger har de jo ..

Hadde det da ikke vært enklere å betalt den forsikringen for å få utført servicen på OY-VKH, slik at den kan komme tilbake i tjeneste?

Eller begynner den å merke årene og bli sliten?

LN-MOW
13-10-2019, 14:03
Det er nok eierens beslutning, ikke operatøren.

Trdfly
14-10-2019, 03:08
Ser ut som TCAS forventer OY-VKC tilbake i produksjon fra slutten av denne uken.
OY-TCG ser ut til å komme tilbake fra service/sjekk på TLL fra midten av denne uka.
Mens den ene A321 fra SmartLynx vil fly to dager lengre enn først planlagt, altså til 18oct19.

Someone
15-10-2019, 11:18
Fortsatt bare rykter, men Triton skal være nær et oppkjøp av Ving og resten av den skandinaviske delen

http://min.e24.no/sky-news-investeringsfond-skal-v-re-n-r-oppkj-p-av-ving/a/0nOqKB

Sky News: Investeringsfond skal være nær oppkjøp av Ving

Someone
16-10-2019, 11:18
Blir det Fosun? Da trengs det uansett en med-investor, da de ikke kan eie mer enn 49% av flyselskapet, men så mye de vil av reisebyråene

https://finansavisen.no/nyheter/reiseliv/2019/10/15/7461568/fosun-forsoker-a-kapre-ving-foran-nesa-pa-triton

Fosun forsøker å kapre Ving foran nesa på Triton

econ
16-10-2019, 16:37
Blir det Fosun? Da trengs det uansett en med-investor, da de ikke kan eie mer enn 49% av flyselskapet, men så mye de vil av reisebyråene

https://finansavisen.no/nyheter/reiseliv/2019/10/15/7461568/fosun-forsoker-a-kapre-ving-foran-nesa-pa-triton

Spm er vel om de ønsker å kjøpe flyselskapet? Kan fort være mye billigere å kjøpe allotment og chartre fly istedet for å ha egen flyflåte. Kundene gir vel bæng om det er et thomas cook fly eller SAS/Norwegian evt et eller annet charterfly.

Trdfly
18-10-2019, 13:17
OY-TCG står nå ute på tarmac i Tallinn, ser ut som de gjør siste sjekker før avgang ... back in business.

Tally-Ho
18-10-2019, 17:01
OY-TCG står nå ute på tarmac i Tallinn, ser ut som de gjør siste sjekker før avgang ... back in business.
——
Du er godt informert. TCG har en test flight i dag, og på vei tilbake i produksjon nå. VKC skal ha ny motor, og er også ventet klar i produksjon til uken. Nå mangler kun VKH (A330-300) som fortsatt står i MAN.
Flere budgivere er nå på banen, og de som er mest aktuelle antas å være Fosun (Kina) og Triton (Sverige/Tyskland). Men flere gjedder lurer i sivet, og Easyjet er nevnt.

Tally-Ho

Trdfly
18-10-2019, 20:22
Du er godt informert.
Tally-Ho

Hehe, fløy fra Trondheim til Stockholm via Tallinn i dag, så la merke til at det var aktivitet rundt den ;)

ATle
18-10-2019, 20:26
——
Nå mangler kun VKH (A330-300) som fortsatt står i MAN.


Gikk da noe rykter om at VKH er gått med i dragsuget av konkursen...mer igjen for det som delefly enn å sette tilbake i stand siden det står halvferdig MAN?

raider66
18-10-2019, 21:13
-VKF (-200) landet på CPH i ettermiddag fra LPA. Rett bak kom det også en A321 fra TCAS, også den fra LPA. Hadde kanskje klart seg med en -300 istedenfor 2 parallellflyginger....

Espen

Tally-Ho
18-10-2019, 22:09
Gikk da noe rykter om at VKH er gått med i dragsuget av konkursen...mer igjen for det som delefly enn å sette tilbake i stand siden det står halvferdig MAN?

——
VKH eies av TCNE (Skandinavia), så det vil være rart om den går med i dragsuget i den britiske konkursen.
Men det er en utfordring at den står i hangaren i MAN, som jo er rammet av nevnte konkurs.
Tipper det krever en del papirarbeid å få den ut, men ser det som trolig at det løses snart.

Tally-Ho

Trdfly
25-10-2019, 01:38
Ser ut som en viss spansk B772 stepper inn for å hjelpe til fra neste uke...

Airbus 330
26-10-2019, 11:47
Ser ut som en viss spansk B772 stepper inn for å hjelpe til fra neste uke...

Er vel i neste uke at langrutene til Thailand og Karibien starter opp vel, dette betyr at OY-VKH ikke er frigitt enda?

De mangler vel både en -200 og -300.

kekker
29-10-2019, 16:05
Ting er pågang.. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191029/0f99699c37e35359bc951f32851ccfe1.jpg

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk

jjessen
29-10-2019, 19:21
Hva tipper folket på? Fosun, Triton eller en outsider?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trdfly
29-10-2019, 19:51
Hva tipper folket på? Fosun, Triton eller en outsider?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det får vi svar på i morgen .. samt så er jo dette en statustråd.

Trdfly
01-11-2019, 01:41
MOD

Videre diskusjon om nye SunClass Airlines og videre drift skjer i denne tråden: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=150136

Hvis diskusjon om gamle Thomas Cook Airlines Scandinavia og driften før bytte til SunClass Airlines fra 31.oktober 2019, kan mann fortsette diskusjon i denne tråden.

MOD

Someone
21-11-2019, 10:45
Ved at selskapet i Sverige formelt ble slått konkurs, slipper nye Ving å betale feriepenger og endel skyldig pensjon, siden den svenske staten og forsikringsordninger istedet må dekke dette.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2019/11/19/7473877/den-svenske-staten-tar-millionkostnad-for-stordalen

– I Ving Sverige er det 500-600 personer som kommer å få feriepengene sine for både 2019 og 2018 gjennom den statlige lønnsgarantien. I tillegg må innarbeidet tjenestepensjon betales av PRI Pensionsgaranti i fremtiden, sier Lars Zetterberg, konkursforvalter, til Svenska Dagbladet.

Samtidig kjøper de nå 12 hoteller på spanske ferieøyer

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/11/21/7475027/ving-kjoper-spansk-hotellselskap

Vinggruppen i Norden kjøper det spanske hotellselskapet AROE, går det frem av en melding.

Selskapet eier 12 hotell med cirka 2.000 rom på Mallorca, Menorca og Kanariøyene.

Master Caution
21-11-2019, 13:20
Ved at selskapet i Sverige formelt ble slått konkurs, slipper nye Ving å betale feriepenger og endel skyldig pensjon, siden den svenske staten og forsikringsordninger istedet må dekke dette.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2019/11/19/7473877/den-svenske-staten-tar-millionkostnad-for-stordalen


I Norge så har staten fortrinnsberettiget krav i boet til å få dekket inn igjen lønnskrav som er utbetalt av lønnsgarantifondet, foran andre krav normale kreditorer måtte ha. Har man ikke dette i svensk konkurslov?

Someone
12-12-2019, 13:36
Apollo, som skal ha vært en av 26 som var interessert i Ving, er ute å sutrer litt i media for at de ikke fikk kjøpe


https://www.dn.no/luftfart/ving/petter-stordalen/apollo/apollo-sjefen-vi-ville-kjope-ving-men-ble-avvist/2-1-722737

Apollo-sjefen: Vi ville kjøpe Ving, men ble avvist

MountainDew
12-12-2019, 15:53
Apollo har da akkurat kuttet OSL basen så de er på en nedadgående trend. Ble nok ikke sett på som sterke nok.

Kanon
14-04-2020, 13:11
Eierne av Ving Norge spytter inn over 400 millioner kroner

Konsernet som eier Ving Norge styrket reiseselskapets egenkapital med 413 millioner kroner i mars. https://e24.no/naeringsliv/i/dO1Q3O/eierne-av-ving-norge-spytter-inn-over-400-millioner-kroner


Kan si mye rart om Stordalen, men han skyter iallefall inn penger.

LN-MOW
14-04-2020, 14:02
Charter kommer tilbake før individuelle reiser. Jeg ser klart for meg at charterselskapene styrker seg med flere ‘egne’ hoteller og kanskje til og med egne soner, i likhet med hva cruiseselskapene har på Bahamas.

Someone
14-04-2020, 14:04
https://e24.no/naeringsliv/i/dO1Q3O/eierne-av-ving-norge-spytter-inn-over-400-millioner-kroner


Kan si mye rart om Stordalen, men han skyter iallefall inn penger.


Har han gått inn med mer, eller er det her snakk om å flytte midler internt i konsernet?

Kanon
14-04-2020, 14:23
Ikke godt å si?
Konsernet som eier Ving Norge, Nordic Leisure Travel Group Holdings, har betalt inn totalt 413 millioner kroner på sin egen konsernkonto.

Ving Norge kan bruke penger fra denne konsernkontoen hvis det skulle ha behov for midler.

Basse-HAU
14-04-2020, 15:45
De sitter vel å venter på DY er ferdig og overtar en del av deres fly og ruter. Charter ruter først og fremst, men hvem vet hva som kan dukke opp av hatten når det gjelder Stordalen

Blubird
14-04-2020, 16:05
De sitter vel å venter på DY er ferdig og overtar en del av deres fly og ruter. Charter ruter først og fremst, men hvem vet hva som kan dukke opp av hatten når det gjelder Stordalen

I disse dager vil jeg tro Stordalen har mer enn nok med å holde hotellene sine flytende i noe annet enn eget blod - for å bruke litt av sjargongen hans.

Someone
26-05-2023, 13:35
Da blir det Haji-charter for Garude på begge de gamle Thomas Cook maskinene VKH og VKG

Airbus A330 -343 349 T7-ULS San Marino Executive Aviation posn 19may23 ISL-SOC on Hajj-lease to Garuda Indonesia ex N349UK
Airbus A330 -343 356 T7-SERES San Marino Executive Aviation posn 21may23 ISL-SOC after storage, for Garuda Hajj ops? ex N356UK

I farger som er mer Thomas Cook enn Garuda

https://www.planespotters.net/photo/1430116/t7-uls-garuda-indonesia-airbus-a330-343

Trdfly
28-05-2023, 16:34
Moderator
Minner på om at selskapet Sunclass Airlines har egen tråd: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=150136

Diskusjon om gamle Thomas Cook Airlines Scandinavia kan fortsette i denne tråden.

Moderator

Someone
30-10-2023, 13:57
Da blir det Haji-charter for Garude på begge de gamle Thomas Cook maskinene VKH og VKG



I farger som er mer Thomas Cook enn Garuda

https://www.planespotters.net/photo/1430116/t7-uls-garuda-indonesia-airbus-a330-343

Da er det vel gamle Thomas Cook OY-VKG som nå skal få montert stor cargodør i Tyrkia nå

https://newsroom.aviator.aero/efws-latest-freighter-conversion-site-in-turkey-commences-operation-with-first-a330p2f-induction/

Germany and Turkey, 30th October 2022 – Elbe Flugzeugwerke GmbH (EFW), center of excellence for Airbus Passenger-to-Freighter (P2F) conversions has commenced operation at its new third-party freighter conversion site in Istanbul, Turkey, after its first A330P2F was inducted as scheduled in October. This new Istanbul site is set up in collaboration with Turkish Technic, a leading MRO company certified around the world as Part 145 and Part 21 J&G organization. With the Istanbul site, EFW has a total of nine modifications sites carrying out its conversion programs across the globe.