PDA

View Full Version : Oslo - FBU NOV 1995 ruter

Someone
18-09-2019, 09:25
En ting var at jeg ikke var klar over at Oslo har vært host for World Routes (1997) men det betyr også Airlineroute har laget en oversikt over programmet fra FBU i november 1995

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/286396/world-routes-25-1997-host-oslo-network-in-nov-1995/

Endel er ganske likt, som f.eks LHR, BRU og AMS (minus DY) eller er det mange nye destinasjoner, selskaper og frekvenser.

Ellers var det endel mindre propellfly og var ikke klar over SAS var så ofte innom FBU med Fokker-50. Bare HAU og GOT alene var jo til sammen langt over 10 daglige

Twin Otter
18-09-2019, 11:09
Interessant at Widerøe fløy en ukentlig tur til Stavanger. Kan det ha vært i forbindelse med posisjonering av maskiner? Ellers var jo SK/BU tungt inne med flere avganger på ruta.

FK27
18-09-2019, 12:35
Med det forbehold at jeg husker feil......

Når det gjelder Widerøe på Stavanger-Fornebu så var det en posisjoneringsflight egentlig, men som en solgte biletter på og tjente en liten slant. Husker ikke når det gikk fra Dash-7 til Dash-8, muligens ved vinterprogrammets start høst 1995. På vinteren 1994/95 var det en Dash-7 ihvertfall. Vel, denne flyvningen hang sammen med hvordan flyet og crewet ble slynget. Søndag kveld fra Bodø via Brønnøysund til Fornebu og videre tom til Torp. Mandag var det stort press på Torp-Sola og flyet gikk da Torp-Sola-Torp-Sola og til Fornebu. (Widerøe NorskAir fløy i tillegg egen ruter). Matpause og så Fornebu-Brønnøysund-Bodø. Tror crewet gikk av i Brønnøysund (usikker, lenge siden dette). Noen motsatt rotasjon på fredag var det ikke, da passasjerstrømmen Sola-Torp var mere spredt i slutten av uka.

Men at SAS fløy mellom Fornebu og Landvetter i november 1995 må være en feil, da var vel Widerøe alene på det segmentet? Mener denne ruten ble gitt fra SAS til Widerøe på høsten 1995 som gjorde at SAS kunne flytte sine Fokker 50 vekk fra Fornebu og samle dem på Kastrup og Tromsø.

Korriger meg gjerne hvis jeg husker feil...

Hilsen
FK-27
Friendship Forever!

jb1
18-09-2019, 12:37
En ting var at jeg ikke var klar over at Oslo har vært host for World Routes (1997) men det betyr også Airlineroute har laget en oversikt over programmet fra FBU i november 1995

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/286396/world-routes-25-1997-host-oslo-network-in-nov-1995/

Endel er ganske likt, som f.eks LHR, BRU og AMS (minus DY) eller er det mange nye destinasjoner, selskaper og frekvenser.

Ellers var det endel mindre propellfly og var ikke klar over SAS var så ofte innom FBU med Fokker-50. Bare HAU og GOT alene var jo til sammen langt over 10 daglige

Det var t.o.m. ekte Euroclass service paa FBU-GOT med F-50.

Martin
18-09-2019, 17:51
Det gikk altså flere daglige fly til Molde enn til Heathrow

Someone
18-09-2019, 18:09
Det gikk altså flere daglige fly til Molde enn til Heathrow

Når ble 6>7?

Martin
18-09-2019, 18:16
Når ble 6>7?

Det har det selvsagt aldri vært. Meg og hoderegning når jeg egentlig burde vært hjemme for et par timer siden...

econ
18-09-2019, 21:31
Morsomt å lese.

Rart at Malaga kun hadde en ukentlig avgang, i dag har vel Norwegian 3 daglige og SAS 1 nå i skulder, sommeren er det vel opp mot 10 daglige totalt i helg.

Hvilke ruter som opereres i dag har hatt størst økning i seter?

LN-MOW
18-09-2019, 21:40
Morsomt å lese.

Rart at Malaga kun hadde en ukentlig avgang, i dag har vel Norwegian 3 daglige og SAS 1 nå i skulder, sommeren er det vel opp mot 10 daglige totalt i helg.

BU begynte så smått å plukke den trafikken tidlig på nittitallet. Det ergret oss som jobbet på FBU og så trafikkstrømmene hos BU (direkte) samt alt som gikk med Swissair, KLM osv ... Vi visste jo godtatdet varet stort marked der.
Men markedsfolka svarte alltid på infomøter at det ikke var nok business-trafikk og at det ikke passet i konseptet med Euroclass og utenlandsproduktet. Vi sa at det var nonsens - fyll opp innenlandsmaskinene og drit i Euroclass, men det var altså ikke aktuelt .... Det måtte en Norwegian til for at SAS våknet ...

Someone
18-09-2019, 21:55
BU begynte så smått å plukke den trafikken tidlig på nittitallet. Det ergret oss som jobbet på FBU og så trafikkstrømmene hos BU (direkte) samt alt som gikk med Swissair, KLM osv ... Vi visste jo godtatdet varet stort marked der.

Men markedsfolka svarte alltid på infomøter at det ikke var nok business-trafikk og at det ikke passet i konseptet med Euroclass og utenlandsproduktet. Vi sa at det var nonsens - fyll opp innenlandsmaskinene og drit i Euroclass, men det var altså ikke aktuelt .... Det måtte en Norwegian til for at SAS våknet ...

Man samtidig, så kan man jo spørre seg på datidens SAS kostnadsnivå kunne klart det? Er som kjent forskjell på å fylle flyene og tjene penger

Dessuten, på 90-tallet gikk det jo fremdeles charter til fastlands Spania. Husker selv Sterling 727 til ALC

En veldig rask kikk så kan man vel fastslå at LHR, AMS og CDG har vokst mindre enn totalmarkedet

LN-MOW
18-09-2019, 22:57
Helt klart. Men det var helt sikkert også mange som kunne tenke seg å betale litt ekstra for å kunne fly direkte. Og prisnivået den gang var jo også høyere.

Tror fortsatt SAS lot en god mulighet gå fra seg der.

Someone
19-09-2019, 07:01
Trodde Swissair forresten fløy på FBU hele 90-tallet, eller hadde de sine pauser?

Mener jeg fløy dem FBU-ZRH-FCO våren 1995

LN-MOW
19-09-2019, 14:21
De stoppet i 1990, og jeg mistet jobben .. Husker ikke nøyaktig når de var tilbake, men 1995 er mulig. Det var imidlertid hovedsaklig med Crossair.

Someone
19-09-2019, 15:39
De stoppet i 1990, og jeg mistet jobben .. Husker ikke nøyaktig når de var tilbake, men 1995 er mulig. Det var imidlertid hovedsaklig med Crossair.

Kanskje de satte inn ekstra kapasitet, da jeg fløy dem med MD-80 FBU-ZRH-FCO i forbindelse med en pilotstreik i SAS pinsen 1995

jb1
19-09-2019, 15:44
Trodde Swissair forresten fløy på FBU hele 90-tallet, eller hadde de sine pauser?

Jeg tror de hadde pauser og at det var code share da SAS opererte ruten "for begge". Jeg tror Crossair floey da Fornebo stengte, da de ivhertfall floey de foerste aaret paa Gardermoen foer Swissair selv tok over til de gikk i bakken finansielt sett.

Someone
19-09-2019, 15:48
Jeg tror de hadde pauser og at det var code share da SAS opererte ruten "for begge". Jeg tror Crossair floey da Fornebo stengte, da de ivhertfall floey de foerste aaret paa Gardermoen foer Swissair selv tok over til de gikk i bakken finansielt sett.

Swissair, altså ikke Swiss eller Crossair, fløy på OSL sommeren 1999.

jb1
19-09-2019, 15:53

Sikkert riktig, men Crossair floey den foerste vinteren, jeg reiste med deres BAe maskiner da. Og senere med Swissair, ja det gamle Swissair noen ganger senere. Jeg sved av noen Qualiflyer-poeng etter konkursen da Swissairs maskiner fortsatt floey foer Swiss ble dannet.

LN-MOW
19-09-2019, 16:30

Det var blanding av Swissair A319/320 og Crossair Avro, som det var før FBU ble stengt.

http://enfb.net/FBU2018/HB-IJB.jpg

http://enfb.net/FBU2018/HB-IXR.jpg

jb1
14-10-2019, 14:10
Jeg vet at Alitalia floey til FBU fra Milano paa 90 tallet, da jeg selv floey ruten en gang. Jeg har foersoekt aa finne ut om dette var til Linate eller Malpensa? Noen som vet. Selv ikke gode gamle Airlines at FBU har opplysninger om dette. http://www.enfb.net/fbu/

dc-8-63
14-10-2019, 14:31
Jeg vet at Alitalia floey til FBU fra Milano paa 90 tallet, da jeg selv floey ruten en gang. Jeg har foersoekt aa finne ut om dette var til Linate eller Malpensa? Noen som vet. Selv ikke gode gamle Airlines at FBU har opplysninger om dette. http://www.enfb.net/fbu/

Det var Linate - Alitalia hadde vel en artig kombinasjon en periode paa 90 tallet, en rute LIN-CPH-FBU og en FCO-CPH-ARN som ankom CPH samtidig i begge retninger og dermed hadde tilbud baade OSL-LIN og OSL-FCO t/r (og ARN-LIN og ARN-FCO)

jb1
14-10-2019, 14:57
Det var Linate - Alitalia hadde vel en artig kombinasjon en periode paa 90 tallet, en rute LIN-CPH-FBU og en FCO-CPH-ARN som ankom CPH samtidig i begge retninger og dermed hadde tilbud baade OSL-LIN og OSL-FCO t/r (og ARN-LIN og ARN-FCO)

Takk, jeg trodde det var Linate, men googlesoek har ikke kunnet bekrefte dette. Det var da nonstop FBU-LIN da jeg floey, jeg tror det var i 1990 med videreforbindelse til FCO.

Iberia hadde et lignende opplegg som du skisserer over med "byttemoete" i Hamburg. Det var FBU-HAM-MAD og jeg tror HEL-HAM-BCN.