PDA

View Full Version : Oslo-Vilnius..

EB
08-09-2006, 22:49
Vi er 3 stykker som lurer på en tur til Riga eller Vilnius. Noen som har erfaring fra byene og ikke minst selskapene airBaltic og/eller Estonian.

LN-KGL
09-09-2006, 00:32
Var ikke CK på tur med airbaltic?
KOG var i hvert på tur med Estonian til TLL, men det har du sikkert lest om i Airways EB? hint, hint :old

LN-MOW
09-09-2006, 14:21
MD11 var jo ogsaa bortover i den retningen .. Soek, Eivind. Soek.

EB
09-09-2006, 16:51
Men er det noen som har fløyet begge selskapene og kan gi en sammenligning?

MD11
10-09-2006, 00:23
Hei:D

Styr unna Estonian, fryktelig dårlig service og surt kabinpersonale. Fløy med de Tallinn-Kiev i sommer, meget skuffende og jeg ble faktisk så irritert at jeg ikke kjøpte noe som helst fra trallene deres. De virket uintressert i jobben sin.

Air Baltic derimot var en positiv opplevelse. Brukte de på Simferopol-Riga ( F50 i 4 timer...) og Riga-København. Meget hyggelig personalet, god service og fin stemning ombord. Da dro jeg opp lommeboka og kjøpte meg varm middag og rødvin....:cool:

Riga som by er herlig, anbefales på det varmeste. Vi bodde på hotel Metropole, kjempefint hotell i gamlebyen, sentralt til alt og kun 15 minutter fra flyplassen. De tilbyr også rimelig transfer til og fra flyplassen.

Tallinn er også flott, men har ingenting å by på utenom Gamlebyen. Vilnius har jeg ikke besøkt.

Estonian Inflight:

http://i2.photobucket.com/albums/y40/Trhgutt/Aircraft%20photos/1c802b3c.jpg

Air Baltic inflight:

http://i2.photobucket.com/albums/y40/Trhgutt/Aircraft%20photos/4024d161.jpg

EB
10-09-2006, 07:22
Takker og bukker... AirBaltic har også den beste og enkleste hjemmesiden for booking. Det blir Riga på oss i begynnelsen av 2007!!! Gleder meg til nytt land, ny by og ikke minst nyt flyselskap!

Andrev
11-09-2006, 13:31
Riga er en flott by. Flott arkitektur (masse jugendstil blant annet), sjarmerende gamleby, osv. Og god mat og drikke. Et besøk på Lido (den store) er vel like obligatorisk som det er kitschy.

Anbefaler Emilhs Gustavs sjokolade-kaféene som finnes flere steder i Riga nå. Kjøp med konfekt hjem! Og husk at det kan blir svinekaldt der borte. Vet ikke hvilken prisklasse dere shopper hotell i, men kan anbefale Radi un draugi i gamlebyen i den bra-men-rimelige prisklassen. I den litt mer fancy klassen har jeg hørt bra ting om Hotel Bergs, som ligger like ved det nye shoppingområdet Berga Bazars. Og ta en tur i operaen :) Ellers bør dere være klar over at det er mange useriøse taxiselskaper i Riga, greit å ha en idé om hva man skal betale. De røde taxiene (http://www.rtp.lv/eng/cabs.html) kjører på taksameter, og er seriøse.

EB
11-09-2006, 15:54
Kjempebra!!! Scanair.no gir deg alltid de beste tipsene...:D

PW14
14-09-2006, 19:04
Når det gjelder flyselskap så synes jeg ikke det er noe særlig forskjell på Estonian og airBaltic. Har vært tre ganger i Estland, en gang i Riga og en gang i Vilnius siste året, og alle flightene har storsett vært like med tanke på service (vil stortsett si ingen service på økonomi). Eneste jeg virkelig ikke likte var Lithuanian Airways (eller FlyLAL som de visstnok heter) som jeg fløy HEL-VNO/VNO-HEL (finnair fra Oslo).

Vilnius er den byen jeg kjenner best. Masse spennende histore og mye god mat!

Sist jeg var der bodde jeg på Mabre Residence Hotel (http://www.mabre.lt/) Veldig hyggelig og nærme gamlebyen. Anbefales absolutt.

EB
14-09-2006, 20:00
Vil du anbefale Vilnius fremfor Riga?

LN-RKF
16-09-2006, 12:21
Jeg har vært både i Riga og Vilnius og likte begge byene. Vilnius` gamle bebyggelse er større enn gamlebyen i Riga, selv om Riga er største by i innbyggertall. Vi besøkte Vilnius for ca et år siden, og Riga på samme tid året før. Begge byer er absolutt verd et besøk og jeg synes det er vanskelig å anbefale den ene foran den andre.

Til Riga fløy vi AirBaltic direkte fra OSL, Avro146 nedover og 737-500 hjem igjen. Har ingenting å utsette på dem, helt gjennomsnittlig service og du må betale for alt med mindre du sitter på business. Som hos de fleste andre selskaper.

Til Vilnius fløy vi via CPH med SK / AirBaltic, 737-500 mellom CPH og VNO. Det går også an å fly direkte fra OSL (vi valgte å fly om CPH da det var fullt fra OSL)

Aftenposten`s reisesider har noen bra artikler med nyttig info om begge steder:

Riga (http://forbruker.no/reise/article975099.ece)

Vilnius (http://forbruker.no/reise/article975101.ece)

EB
16-09-2006, 14:03
Finner stort sett billigere billetter til Vilnius...kanskje er det dit vi drar!

EB
18-09-2006, 12:14
Det ble Vilnius. Nå er vi booket t/r Vilnius en helg i februar og prisen for tre personer kom på totalt NOK 972,-. Så blir det overnatting på Radisson SAS i Vilnius... Nytt land og ikke minst nytt flyselskap...

litt-amatør
20-09-2006, 14:25
Det høres ut som et meget godt valg. Radisson SAS i Vilnius så ut som et fantastisk bra hotell da jeg var der i sommer. Perfekt beliggenhet midt i gamlebyen. I en gammel flott bygning. I februar er nok den store plassen utenfor ferdig oppusset også. Det var byggeplass der i juli.
:D

Ellers kan jeg bekrefte at Vilnius er en spennende og hyggelig by med muligheter for å spise god mat til veldig hyggelige priser. Ellers er folk vennlige der med stor sans for nordmenn. Selv bodde jeg på Scandic Neringa (hadde en del HH- poeng). Det lå utenfor gamlebyen, men var ellers veldig bra. Det lå ikke langt unna det gamle KGB- hovedkvarteret som kan være vel verdt et besøk. Her får man se på nært hold og grundig dokumentert hva KGB holdt på med. Ta en tur ned i kjelleren og man blir ganske rystet. Inngangen er så godt som gratis (ca 5 NOK tror jeg).

Flyplassen må også nevnes. De bygger ny, men enn så lenge er den utrolig liten. Det begynte å bli ganske trangt med SU- avgang til Moskva, LH til FRA samt 150 pax som ventet på et fullbooket DY- fly til Oslo. Ikke så mye utvalg av tax free der. Alkohol var f eks dyrt.

EB
20-09-2006, 14:38
Med avreise 06:40 mandag morgen er det grenser for hvor mye alkohol jeg tenker på å kjøpe ved avreise...ved ankomst Gardermoen har nok lysten kommet for fullt!!!

EB
20-09-2006, 20:37
Da var Radisson SAS i Vilnius bekreftet...også det ble veldig billig! Mottar gjerne tips om restauranter og kanskje info om spa-behandlinger...Noe må vi jo gjøre på søndagen også.

Andrev
21-09-2006, 07:42
God tur! Vilnius har jeg ikke vært i ennå, forventer utførlig rapport ;)

Hurum
22-09-2006, 11:14
Vilnius er litt glemt blant nordmenn....men synes Vilnius var den mest spennende byen å være i, sammenliknet med Riga. Riga var flott den også....men ble litt mye Dressmann, Narvesen, Rimi etc....nesten som å være hjemme. I Riga var det 4 store haller hvor en kunne få kjøpt det meste. Prisene er billige selvsagt, men opplevde vel at en fikk mer for pengene i Vilnius...om det er et poeng da.

Fløy AirBaltic og synes servicen var på samme nivå som med SAS Braathens/Norwegian....hverken mer eller mindre. Menykort utlevert og priser som forventet. Besetningen var OK, men virket ikek særlig engasjert. Satt på economy...selvsagt.
Har ikke fløyet Estonian.

EB
22-09-2006, 12:00
Enig! Virker som Riga er mer i media... Glad det ble Vilnius - denne gangen. Hvis det blir bra - så skal vi ikke se bort i fra at det blir Riga eller Tallin neste gang. Med prisene til airBaltic så er det i allefall ingen grunn til å bli hjemme...:D

Hurum
23-09-2006, 16:57
Og prisene til Norwegian er 297,- kr hver veg til både Riga og Vilnius så ingen grunn til å bli hjemme nei.

EB
23-09-2006, 21:57
Rådyrt i forhold til airBaltic...

Hurum
24-09-2006, 16:50
Ja hvorfor selge seg billig når folk er villig til å betale mer....
Ikke alltid billig er best! :lol:

MountainDew
24-09-2006, 18:14
Trip Report ønskes :-p

EB
28-09-2006, 06:18
Skal se det blir både rapport og bilder...

EB
02-02-2007, 04:56
Da er vi klare for avreise... jeg er klar for mitt 67. flyselskap!

EB
05-02-2007, 16:29
airBaltic imponerte ikke... Vet ikke om førsteinntrykket ble trukket ned fordi vi hadde fått nok vin hos Gino Valente kvelden før og dermed fikk "sjokk" av de grelle og skittengrønne "headcovers" som hang på de slitte blå skinnstolene. Når veggene er beigebrune (håper ikke de bare var skitne?) så blir ikke det visuelle inntrykket særlig positivt.

Maskinen kom inn 30 minutter forsinket og dro 1 minutt før rutetid...:clap Seterad 11 var "vår og ved rad 8 slutter de høye setene og det var ikke særlig komfortabelt å sette seg ned...trangt!!! og absolutt ingen hodestøtte. Når de lukket døren og rad 9 var ledig flyttet vi frem til fortsatt lave seterygger - men ved nødutgang og det gjorde reisen mye bedre. For første gang på mange år fikk jeg også smake (ja vi kjøpte frivillig - eller gjorde vi det?) Freixnet... Flyvertinnen opplyste mnemlig på dårlig østblokkengelsk og et enda dårligere PA-system - You will get drinks in 5 minutes!!! Og vi tørr jo ikke nekte en slik ordre...

Landet 15 minutter før tid i et snerikt Vilnius...og en flyplass som mest av alt minnet om en liten tysk jernbanestasjon:angry:

Returen var litt bedre...forsinket men det var tydligvis ikke noe man beøvde å beklage. Flyet var "renere" og hadde hvite vegger men fortsatt slitte stoler og grelle "headcovers" - fikk nødutgang ved sjekkinn så vi sov veien vestover...når man står opp 03:30 så er det godt med en liten morgenlur...

Av det jeg har fløyet Norwegian så har de ikke mye å frykte fra airBaltic...

Someone
05-02-2007, 18:34
Fin rapport, men hvorfor har de forskjellige seter ombord? Er ikke AirBaltic kun en klasse?

Og du skulle ha tatt bilder av interøet:p

EB
05-02-2007, 18:52
Nei da... airBaltic har flere rader med business og gardin. Du ville IKKE likt bildene...

Hurum
06-02-2007, 00:16
Flere klasser ombord ja: http://www.airbaltic.com/public/26551.html

Mange muligheter hos air Baltic: http://www.airbaltic.com/public/26585.html

EB
06-02-2007, 06:14
Absolutt morsomt å se hvor mye som skjer med airBaltic og hvilke planer de har...en liten suksesshistorie - selv om ikke jeg er blant de størst tilhengerne.

Hurum
06-02-2007, 11:10
Kanskje ikke latviere er vant til samme standard som skandinaviere når dem skal fly...:smile2

EB
06-02-2007, 11:40
Gjelder nok ikke bar det å fly... De har fortsatt en laaaang vei å gå før de nærmer seg vestlig standard - og da er flystandard absolutt noe av det siste jeg vile ha prioritert!!!

Hurum
06-02-2007, 16:37
Originally posted by EB

Gjelder nok ikke bar det å fly... De har fortsatt en laaaang vei å gå før de nærmer seg vestlig standard - og da er flystandard absolutt noe av det siste jeg vile ha prioritert!!!

Ja Riga var ikke helt på høyde med resten av Europa....men mye bra har skjedd, og mer kommer det til å bli....mye takket være overføringer og hjelp fra EU :-p

3tflyer
08-02-2007, 08:15
Har noen erfaringer med oppgradering på Air Baltic. Skal med fruen til Vilnius i slutten av juni. Betaler kr. 300.- pr. bilettt!:lol: Vi er EBG og EBS. Gjør de i det heltatt oppgraderinger fra Y til C?

EB
09-02-2007, 15:16
Tror ikke det er så veldig mye bedre foran gardinen...^_^

Hurum
20-02-2007, 14:42
Originally posted by EB

Tror ikke det er så veldig mye bedre foran gardinen...^_^

Tror ikke du sitter så mye bedre, men får vel litt bedre servering...og den er jo gratis.