View Full Version : British Airways - flåte
Etterhvert som nye fly kommer inn, og deler av flåten begynner komme opp i åra, så er det også noe som skal ut. Fra før er det kjent at 747 skal ut i 2024, samt de tre 777-200 (non-ER) er planlagt utfaset innen oktober 2020. Det er også planlagt 15 A319 maskiner innen utgangen av 2020, etterhvert som flere A320neo/A321neo maskiner ble levert.
BA tyvstartet litt med A319 pensjoneringen i fjor, med 2 maskiner som forsvant, 1 original BA og 1 ex-BMI, men nå gikk årets første maskin til huggern i DGX.
Airbus A319 -131 1604 G-EUOH British Airways ferried 05sep19 LHR-DGX, for part-out & scrap
Neste maskin, G-EUPX, skal følge om noen dager, begge 2001 maskiner. Dog har BA etter dette fortsatt 40 A319 maskiner igjen, så utfasingen tar noe tid.
I følge en tråd på a.net skal ytterlige 10 maskiner ut i 2019 og 4 i 2020, typisk etterhvert som leasingen forfaller
Samtidig blir de selskap nummer to (klm første?) som får 787-10 i Europa. Ny CW, og ryktes ny first. Første maskin kommer rett over nyåret ifølge planen.
Fra før vet vi at alle 777-200 som er på LHR, utenom de tre non-ER med registrering G-ZZZ*, skal få ny kabin. Maskinene på LGW beholder dagens oppsett i uoverskuelig fremtid,og har i tillegg fått en ny sardintønneconfig i eco med 10 i bredden istedenfor 9.
Fra før vet vi at alle 777-200 som er på LHR, utenom de tre non-ER med registrering G-ZZZ*, skal få ny kabin. Maskinene på LGW beholder dagens oppsett i uoverskuelig fremtid,og har i tillegg fått en ny sardintønneconfig i eco med 10 i bredden istedenfor 9.
Skulle ikke LHR 777 maskinene også fra 3-4-3?
G-EUPX ble sendt til DGX på fredag, og enda en a319 (-EUOE) skal ut ila denne måneden.
Skulle ikke LHR 777 maskinene også fra 3-4-3?
Jo det stemmer, glemte å skrive det. Første maskin, G-RAES, er i Cardiff nå for retrofit. Blir spennende å se om det kommer ny og oppdatert First i tillegg eller om de bare reduserer antall seter i F fra 14 til 8.
Med levering av G-NEOW i dag er British Airways oppe i 10 A320neo og 7 A321neo
Airbus A321 -251NX 8984 G-NEOW British Airways delivery 25oct19 XFW-LHR ex D-AVYW
G-EUOI ble sendt til DGX 4. november, og etter planen skal ytterligere 7 a319 ut før vi snur kalenderen til 2020.
British Airways planlegger 256 seter, og First Class i deres kommende 787-10
First 8
Business 48
Premium Economy 35
Economy 165
Totalt: 256
Selv om de 3 første og eldste skal forlate flåten til neste år, så planlegger British Airways å fly 777-200ER frem til 2030, selv om de fleste vil bli skiftet ut mellom 2025 og 2030
https://www.flightglobal.com/news/articles/ba-will-still-have-777-200ers-in-2030-462118/
British Airways will turn next year to replacing its large fleet of older-generation Boeing 777s, but indicates it will retain some of the aircraft until at least 2030.
Første 787-10 under montering i Charleston. Første rute er planlagt til å være LHR-ATL fra Q1 2020
Fra twitter
https://pbs.twimg.com/media/EJxmjhzWsAIeu31.jpg