PDA

View Full Version : Takeoff fra taxebanen på OSL

EspenRR
16-08-2019, 12:47
Heisann hoppsann!

For noen uker siden tok jeg en tur til Bergen og datt nesten av stolen da flyet tok av fra taxebanen. I forbindelse med turen laget jeg en liten video som fanger både takeoff fra taxebanen og en vakker innflyvning til Bergen. Konstruktiv kritikk mottas med stor takk :D

(Takeoff skjer ca 03:15 i videoen)
https://www.youtube.com/watch?v=_6nhfZymIMI

LN-MOW
16-08-2019, 13:21
Ikke taksebane. Offisielt designert rullebane, selv om det bare var midlertidig.

KnutW
16-08-2019, 15:28
Bra kvalitet på dette! Stødig filming (GoPro med sugekopp på vinduet?) og bra regi. Tekstingen er bra og ryddig. Personlig liker jeg ikke at bokstavene «detter ned» på slutten, men det er ingen stor sak -smak og behag.

Når det gjelder take-off fra taksebanen kan du for å forklare kanskje endre teksten til noe sånt som «Due to resurfacing work on runway 01R/19L, the parallell taxiway T was modified and renamed runway 01C/19C for six weeks during July and August. It was used only for take-offs, and only in daylight.

Fun fact om «Runway Tango»: Det ble foretatt over 6000 avganger fra 01C/19C ila. anleggsperioden, det tilsvarer 40% av alle avganger i den perioden.

PS: Når man beskriver en eller flere rullebane(r) i en tekst er det alltid laveste rullebanenummer som settes først. Således skriver man alltid 01/19, 06/24, 17L/35R osv.