PDA

View Full Version : Avinors El-fly nødlandet i Arendal 14AUG19

73H
14-08-2019, 16:44
Politiet i Agder melder at et mikrofly har nødlandet øst for Arendal lufthavn Gullknapp onsdag ettermiddag.

https://www.aftenposten.no/norge/i/4qXze9/Elfly-har-nodlandet-i-vann-i-Arendal

B350ER
14-08-2019, 17:14
Ser ut til at det var hell i uhell her. Flightradar viser rask hastighetsreduksjon i 1200ft rett over Gullknapp flyplass etter en 20 min tur. Foto her:

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/K3ep95/Meldte-mayday-Elfly-har-nodlandet-i-vann-i-Arendal

C130
14-08-2019, 17:44
Da var det vel game over for dette tenker jeg....

CRJ900
14-08-2019, 17:47
Da var det vel game over for dette tenker jeg....

Og det er game over fordi?

Cecilie
14-08-2019, 17:51
Dag Falk Petersen bak spakene og Aase Marthe Horrigmo, statssekretær i Kommunaldepartementet, var de to om bord.

KnutW
14-08-2019, 17:53
Og det er game over fordi?

Flyet ligger opp-ned delvis under vann. Sannsynligvis strukturskader og i allefall vannskader.

CRJ900
14-08-2019, 18:05
Flyet ligger opp-ned delvis under vann. Sannsynligvis strukturskader og i allefall vannskader.

Og derfor legges strategien til Avinor om elfly på kortbanenettet på is?

Wig-wag
14-08-2019, 18:12

De snakker kanskje om dette enkelte flyindividet, som ligger havarert og delvis under vann, og ikke om visjonen om elektriske fly?

KnutW
14-08-2019, 18:14

Forhåpentligvis ikke. Men LN-ELA ser jo ut fra bildet til å bli vraket.

Wig-wag
14-08-2019, 18:17
Hvis noen har lurt på hvordan resultatet av en kontrollert sikkerhetslanding ser ut:

"– Elflyet har foretatt en kontrollert sikkerhetslanding i forbindelse med flyging under Arendalsuka. Passasjer og pilot er uskadd, heldigvis. Utover det kan vi ikke si noe om hendelsesforløp og årsak, sier pressekontakt Lasse A. Vangstein i Avinor til NTB."

https://fvn.mnocdn.no/images/127b7a78-ebe8-4422-90d3-a2d5eb47da4c?fit=crop&h=810&q=80&w=1440

Field in sight
14-08-2019, 19:15
Bra at det har gått bra med alle ombord.

Humrer litt når jeg leser at VG kaller det for et "skrytefly". De treffer spikeren på hodet der.

KnutW
14-08-2019, 19:22
Intervju med de to her: https://dntv.dn.no/m/QuANbUmf/avinorsjefen-matte-nodlande-elfly-i-arendal

Bergern
14-08-2019, 19:51
Humrer litt når jeg leser at VG kaller det for et "skrytefly". De treffer spikeren på hodet der.

Alle markedsføringstiltak er vel (selv)skryt? At noen som prøver å fremme innovasjon skulle latterligjøres for det, er tåpelig, spør du meg. Har aldri lest eller hørt noen kalle en colareklame for skrytebilder, eller han som deler ut smaksprøver på fiskekaker i butikken for skrytemannen.
Det er viktig å vise frem det man har å selge. Det går ikke alltid bra :D

Field in sight
14-08-2019, 20:30
At noen som prøver å fremme innovasjon skulle latterligjøres for det, er tåpelig, spør du meg.
Tror du misforstår litt.

Grunnen til at jeg syntes det var litt artig at VG kaller det et skrytefly, er at jeg har inntrykk av at flyet brukes til å få Avinor til å virke innovative på elflyfronten uten at det nødvendigvis er tilfellet. Det brukes jo primært på flyturer med diverse besøk sammen med store ord om fremtiden til elektrisk luftfart - uten at jeg har sett noen handlinger som støtter opp under ordene.

Er selvfølgelig enig i at innovasjon er både bra og viktig, og at man ikke skal kritiseres for å ligge i front eller gi smaksprøver på et produkt man faktisk skal selge.

Someone
14-08-2019, 20:44
Og det mangler jo ikke akkurat på eksempler på mikrofly og småfly med bensinmotor som har gått i bakken ;)

AirbusTrond
14-08-2019, 22:02
Problemer med bærekraften her? ^_^

gustavf
15-08-2019, 00:45
Hvis noen har lurt på hvordan resultatet av en kontrollert sikkerhetslanding ser ut:

Jeg var på klubbhytta på Kjeller da denne nyheta kom i dag. Etter at det ble klart at alle hadde klart seg uten skader, var det på tide å le litt av kommunikasjonsavdelingen sin ordbruk. Det virket som det var generell enighet om at "Mayday" som resulterer i landing på et vann og fly som synker ikke er naturlig å omtale som "sikkerhetslanding".

Så får Havarikommisjonen noen nye utfordringer å bryne seg på også. Det er vel ikke så veldig mange elmotorer de har undersøkt før.

Someone
15-08-2019, 07:53
Er det ikke faktisk innenfor å kalle dette en krasj?

Wig-wag
15-08-2019, 08:44

Nei, det blir feil. En krasj vil jeg si er resultatet av å gå ukontrollert i bakken.

I dette tilfellet har motoren stoppet, og da blir det en nødlanding, og jeg vil ikke kalle det noe annet enn det.

Ut fra de forutsetninger man har, må man bare gjøre det beste ut av det, og det synes jeg at han klarte her. Når et fly med hjul lander på vannet vil det mest sannsynlig slå rundt. Men han har hatt kontroll nok til at begge ombord kom fra det uten skader. Sånn sett vil jeg si at det var bra jobba av flyveren. Han klarte til og med å få passasjeren til å føle seg trygg på at det kom til å gå bra.

Å komme med bortforklaringer som "kontrollert sikkerhetslanding" er snikk-snakk.

gustavf
15-08-2019, 11:02
Nei, det blir feil. En krasj vil jeg si er resultatet av å gå ukontrollert i bakken.

NAOB sier riktignok "falle ned" og "støte voldsomt mot bakken", men jeg tror de fleste vil være enige i at også situasjoner som "controlled flight into terrain" kan ende med et krasj. Det stemmer også med den generelle definisjonen "det å støte mot noe med ødeleggende virkning; voldsomt sammenstøt; kollisjon". Når flyet treffer vannet og går rundt, vil jeg si at det har støtt mot noe med ødeleggende virkning.

Jeg synes det ligner veldig på et krasj.

Polaris
15-08-2019, 12:32
Fytterakkern så utrolig mange usmakelige kommentarer som florerer i kommentarfelt og på facebook om denne saken. Både i Norge og i Tyskland. Hva har skjedd med verden? En haug med eldre, hvite menn (ut i fra profilbilder) som sitter og flirer av saken, og lager usmakelige, smålige, uvitenskaplige, "jeg-har-ikke-lest-saken-videre-enn-til-overskriften" spøker.

https://i.imgur.com/CoIoZZM.png

På den positive siden står en fantastisk sympatisk avinorsjef fram i intervjuet til DN og forklarer saklig, tørt og enkelt hva som har skjedd og sier at alt var udramatisk. Med 80% batterikapasitet fikk han motorbortfall og begynte å se seg rundt etter egnet sted å lande, i glideflukt. Pga mangel på store jorder fant han i stedet et tjern. Jeg vil tro de ville parkert fint på et jorde om de hadde funnet et, så jeg ser ingen grunn til å kalle det et krasj som sådan. Det ser jo ikke akkurat voldsomt ut det sammenstøtet, når de kunne klatre ut av flyet over vingene. Jeg vil tro et slikt fly fort går sønder og sammen om det ville vært et voldsomt sammenstøt med både tjern og vannkant.

CRJ900
15-08-2019, 16:21
Teknisk Ukeblad skriver om saken, hvor Pipstrel mener at nødlandingen i går ikke har likhetstrekk med dødsulykken i Nederland:
https://www.tu.no/artikler/elflyprodusent-ingen-likhetstrekk-med-dodsulykken-i-nederland/471608

Pilot1
15-08-2019, 22:57

Jo helt klart. Eller havari, flyulykke eller luftfarsulykke. Nødlanding er feil uttrykk. Grunnen til at de overlevde og kan skjønnmale havariet er bare at det flyet går så sakte. Nødlanding var det han prøvde på, resultatet var havari.

Lovdata:
"Med luftfartsulykke menes en uønsket begivenhet som inntreffer i forbindelse med bruk av et luftfartøy fra det tidspunkt en person går om bord i fartøyet med flygning som formål, til alle har forlatt fartøyet,.......luftfartøyet utsettes for skade som nedsetter strukturens styrke eller fartøyets yteevne eller flygeegenskaper, og som normalt nødvendiggjør større reparasjon eller utskifting av angjeldende del eller komponent."

Discus
15-08-2019, 23:41
FMed 80% batterikapasitet fikk han motorbortfall og begynte å se seg rundt etter egnet sted å lande, i glideflukt. Pga mangel på store jorder fant han i stedet et tjern. Jeg vil tro de ville parkert fint på et jorde om de hadde funnet et, så jeg ser ingen grunn til å kalle det et krasj som sådan. Det ser jo ikke akkurat voldsomt ut det sammenstøtet, når de kunne klatre ut av flyet over vingene. Jeg vil tro et slikt fly fort går sønder og sammen om det ville vært et voldsomt sammenstøt med både tjern og vannkant.

Det var intervju på nyhetene i dag, og han var veldig nøktern og ville ikke si noe om hva han trodde var feil. Også nevnte han at det var et jorde som han først hadde sett seg ut, men han så det var uegnet bl.a. pga høyspent (eller ledinger eller noe) så da ble det vannet som annet alternativ. Høres hvertfall ut som de ikke var panikk i cockpit.

Speedbird
16-08-2019, 04:06
Trist sak for Avinor (btw: som jeg er ansatt hos.), men er veldig glad for at det gikk bra med Dag og statssekretæren.
Tekniske feil oppstår også på luftfartøy drevet av fossilt brennstoff, og dette blir gjerne en god mulighet for SHT og fabrikant å identifisere potensielle utfordringer med denne formen for fremdrift.
Personlig har jeg stor tro på fremtiden for elektrifisert fremtid for luftfart, og spesielt lette fly i bruk av flyskoler i første omgang.

Radiv
16-08-2019, 09:47
Skal bli interessant å se konklusjonene til kommisjonen om hva som skjedde rent teknisk her. Hvorfor sluttet fremdriften å virke?

Litt avhengig av årsak må det jo være mulig å legge inn et backup system, som gjør at man har et "nødbatteri" som kan hjelpe piloten å få flymaskinen trygt ned ved feil mellom hovedbatteri og motor, som jeg tipper kan være årsaken her.

RJon
20-09-2019, 03:31
https://www.tu.no/artikler/elflyprodusent-advarer-i-handboka-motoren-kan-stoppe-nar-som-helst-uten-forhandsvarsel/474173

Elflyprodusent advarer i håndboka: Motoren kan stoppe når som helst – uten forvarsel
Avinor-sjefen forteller at han fikk temperaturvarsel før motoren stoppet.

Polaris
20-09-2019, 11:39
https://www.tu.no/artikler/elflyprodusent-advarer-i-handboka-motoren-kan-stoppe-nar-som-helst-uten-forhandsvarsel/474173

Ja, jeg så det er enda en runde med usmakelige, smålige, og skadefro kommentarer på facebook.

Someone
20-09-2019, 12:41
Enhver motor kan jo stoppe plutselig. Det blir jo litt som mulige bivirkninger med legemidler hvor det ikke er måte på hva man potensielt kan stryke med av [emoji13]

RJon
21-09-2019, 03:40
Jeg har kun førstehånds erfaring med service på utstyr til badekaret med propeller jeg jobber på, hvor heller ingen kan garantere at alt utstyr fungerer 100% hele tiden. Men har ennå til gode å lese i en manual at noe kan stoppe opp når som helst uten forvarsel. I det minste faller ikke vi ned fra himmelen, men stopp på maskineri/utstyr kan få andre store konsekvenser.

Det som får det til å høres spesielt ut i mine ører er at dette står i manualen til en motor i et fly. Selvfølgelig er det alltid spennende med komponenter som ikke er sertifisert til den applikasjonen de er puttet inn i.

Jo, skipsfart og luftfart er forskjellig, men felles er at utstyret ombord sertifiseres for å sikre driftssikkerheten og sikkerheten til personell.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Polaris
21-09-2019, 09:55
Jeg har kun førstehånds erfaring med service på utstyr til badekaret med propeller jeg jobber på, hvor heller ingen kan garantere at alt utstyr fungerer 100% hele tiden. Men har ennå til gode å lese i en manual at noe kan stoppe opp når som helst uten forvarsel. I det minste faller ikke vi ned fra himmelen, men stopp på maskineri/utstyr kan få andre store konsekvenser.

Det som får det til å høres spesielt ut i mine ører er at dette står i manualen til en motor i et fly. Selvfølgelig er det alltid spennende med komponenter som ikke er sertifisert til den applikasjonen de er puttet inn i.

Jo, skipsfart og luftfart er forskjellig, men felles er at utstyret ombord sertifiseres for å sikre driftssikkerheten og sikkerheten til personell.

Baljene du skrur på er vel ikke «experimental» eller «konsepter» - men faktiske ferdige produkter. Så jeg ser ikke sammenlikningsgrunnlaget?

RJon
21-09-2019, 15:27
Baljene du skrur på er vel ikke «experimental» eller «konsepter» - men faktiske ferdige produkter. Så jeg ser ikke sammenlikningsgrunnlaget?Heligvis ikke.

Men om dette flyet er så "experimental", hadde jeg likt å sett risikoanalysen til Avinor hvor sjefen sjøl flyr rundt på diverse samfunnstopper for å få pr rundt elektrisk fremdrift.

BU9001/V2.0
21-09-2019, 17:05

Jeg har ennå tilgode å fly et fly hvor det ikke står i manualen at en motor kan stoppe. ;)
Har ganske mange timer med trening på hva jeg skal gjøre hvis dette skjer også.

Dette er ny teknologi som er under utvikling. Man prøver nok å redusere risikoen så mye som mulig. Som alltid vil alle hendelser føre til erfaringer som gjør teknologien ennå sikrere.

:fly

Polaris
21-09-2019, 18:51
Heligvis ikke.

Men om dette flyet er så "experimental", hadde jeg likt å sett risikoanalysen til Avinor hvor sjefen sjøl flyr rundt på diverse samfunnstopper for å få pr rundt elektrisk fremdrift.

Det står "experimental" på begge sidene av flyet, så ja.... Alle har vært frivillige passasjerer, flyet er afaik ikke godkjent for passasjertransport og all flyvning skjer på eget ansvar.

https://img.gfx.no/2438/2438354/image_from_ios.2000x1126.jpg