PDA

View Full Version : Ekstra hjul på IL-62?


MartinL
07-09-2006, 21:32
Ser jeg riktig når denne maskinen til LOT på 80 tallet har et hjul bakerst under halen?

Om jeg se riktig hvilken funksjon har den?

http://www.airliners.net/open.file?id=1077026&size=L&width=1024&height=695& sok=&photo_nr=

dc-8-63
07-09-2006, 21:34
Du ser helt rett, IL-62 var vel noe baktung, og dette hjulet var for forhindre at den satte seg paa baken mens den ble lastet, og ogsaa mens den var tom.....

MartinL
07-09-2006, 21:35
ok. takk. det var nytt for meg.

ENGM RAMP
07-09-2006, 21:43
Apropos.....IL62

For et par år siden så fant jeg en videosnutt med den nevnte maskinen som landet på et jorde i Russland / Polen eller lignende, for så havne på museum.....

Den landingen var hard og heftig, og er jo omtalt mang en gang siden, men kan noe hjelpe meg finne video-snutten igjen ?


:drunk:

LN-AFG
07-09-2006, 21:47
Under den kalde krigen spionerte sovjeterne ganske krafig på både Amerikanerne og Engelskmennene, både militært men også industri ble spionert på.

Engelske Vickers var godt i gang med planene sine for langdistanseflyet VC-10, da man må ha funnet ut at sovjeterne spionerte på planene for flyet. Det man da gjorde var å gi Sovjeterne feile tegninger og spesifikasjoner, slik at da Il-62 ble laget, endte man opp med ett fly som hadde store problemer med balansering av vekt.

Derfor ble flyet modifisert med det snodige ekstra hjulet bak for at man ikke skulle ende "på ræv" som man sier på godt Bergensk under lasting av flyet :colgate:

Blubird
07-09-2006, 21:53
Originally posted by ENGM RAMP

Apropos.....IL62

For et par år siden så fant jeg en videosnutt med den nevnte maskinen som landet på et jorde i Russland / Polen eller lignende, for så havne på museum.....

:drunk:

Den landet på en gress-stripe i tyske Stölln, hvor man også finner verdens eldste 'lufthavn' som fortsatt er i drift.

ENGM RAMP
08-09-2006, 00:35
Den landet på en gress-stripe i tyske Stölln, hvor man også finner verdens eldste 'lufthavn' som fortsatt er i drift.

Ok :) Takk for den oppklaringa :) Men FILMSNUTTEN a? Noen som har den / har sett den?

HVI
08-09-2006, 00:53
Here you go (http://www.andre-fabricius.de/luftfahrt/video/il62_landung_stoelln.mpeg) :wow:

LN-SSL
08-09-2006, 01:04
Og hva i himmelens navn var bakgrunnen for den landingen der...!!???:huh:

ENGM RAMP
08-09-2006, 02:07
Aaaaaah mange takk :devot:

Den er jo bare rååå....

OG SSL, om jeg ikke husker feil så var dette en av de siste Interflug-maskinene fra det gamle Øst-Tyskland som skulle stille ut på denne flyplassen som såvidt meg bekjent også vel er et museum vel?

Men det vet sikkert mange andre her inne mere om enn meg....KGL? Errru våken enda?

;)

brendas
08-09-2006, 04:10
Originally posted by ENGM RAMP
OG SSL, om jeg ikke husker feil så var dette en av de siste Interflug-maskinene fra det gamle Øst-Tyskland som skulle stille ut på denne flyplassen som såvidt meg bekjent også vel er et museum vel?

Bilde av maskinen og litt ekstra info i teksten kan sees her:
http://www.airliners.net/ (http://www.airliners.net/open.file?id=1092576&size=L)

Someone
08-09-2006, 11:13
Ha ha den "rullebanen" der var jo omtrent like rett som Flesland :lol

OJB
08-09-2006, 11:47
Artig film, det så ut som minst 2 landinger...
Kanskje de fikk rabatt på landingsavgiften..

TOS
08-09-2006, 12:48
Hva ville skjedd om man hadde forsøkt en slik landing med en B737 eller MD-80? Holder understellet til slikt..?

dc-8-63
08-09-2006, 16:53
En 737-300 gjennomfoerte en slik landing ved New Orleans, det var en noedlanding men maskinen ble floeyet ut fra gressstripa etterpaa og flyr den dag i dag for Southwest. Mener at det var et Mellom Amerikansk selskap....737-200 ble jo ogsaa levert i "Bush" utgave, Busy Bee sin var et eksemplar, og denne kunne operere i fra grusbaner...og gjorde det i Alaska....

MD-80 er jo bedre enn 737 i all aspekter, saa den kan allt:lol:

LN-KGL
08-09-2006, 17:32
Originally posted by dc-8-63
MD-80 er jo bedre enn 737 i all aspekter, saa den kan allt:lol:

Til og med brekke halen når den landet hardt - video, hint, hint

Canopy
08-09-2006, 17:39
Originally posted by LN-KGL

Originally posted by dc-8-63
MD-80 er jo bedre enn 737 i all aspekter, saa den kan allt:lol:

Til og med brekke halen når den landet hardt - video, hint, hint

Men det var vel en test flight?

dc-8-63
08-09-2006, 19:49
Det har vel skjedd 2 ganger at halen brakk paa DC-9, den ene var en DC-9-80 under testflight....men det skjedde vel ogsaa med en DC-9-30 eller -50 fra Eastern ?

LN-KGL
08-09-2006, 21:10
Gissur Viking (SE-DAT) på TRD i 1987 var vel heller ikke så langt unna

dc-8-63
08-09-2006, 21:15
...og i hvertfall i 2 av tilfellene uten personskader :exclamati er ikke sikker paa Eastern om det var noen skader der....

LN-MEH
08-09-2006, 21:30
Originally posted by dc-8-63

Det har vel skjedd 2 ganger at halen brakk paa DC-9, den ene var en DC-9-80 under testflight....men det skjedde vel ogsaa med en DC-9-30 eller -50 fra Eastern ?

Det stemmer,det var N8961E,en DC-9-31 som landet så hardt at både halen og hovedhjulene brakk av.Det skjedde den 18/5 1972 i Fort Lauderdale.Står om denne på Aviation safety network.