PDA

View Full Version : Comet 70 år


KnutW
27-07-2019, 22:19
Etter det jeg kan se her på forumet har vi rent glemt å nevne dagens 70-års jubilant, de Havilland Comet. Et jubileum som vel bør markeres selv om det kan diskuteres hvorvidt den var verdens første sivile jetpassasjerfly (Vickers Nene Viking?) og om det er 70-års jubileum for passasjerflyging med jetfly. (Den startet ikke passasjerflyging før i 1952, dessuten var det to års glippe fra Comet ble satt på bakken i 1954 til TU-104 tok over i 1956.)

Gratulerer åkkesom!

SK384
28-07-2019, 10:29
Jubilanten er verd å markere. Den første flyturen som jeg husker var med Comet. Da var jeg 8 år gammlen og ferden gikk fra Bergen til Newcastle med Dan Air. Året var 1977. Etter en titt i et gammelt album fant jeg et bilde av flyet og meg selv i en ung utgave. Jeg er litt usikker på om bildet ble tatt på Flesland eller i Newcastle.

KnutW
28-07-2019, 11:45
Da får man jo også gratulere SK384 med 50-års jubileet i år! Bildet er nok tatt i Newcastle, det ser ut til å stå "Newcastle" på trappen ved flyet.

SK384
28-07-2019, 11:58
Takk for det. Dagen for mitt jubileum var 11. april, så det er noen måneder siden. Du har rett i at det bildet må være tatt i Newcastle. Jeg så ikke det i farten.

Scooter01
28-07-2019, 13:36
Slutten av juli markerer også noen spesielle dager for meg, fordi at i 1970 hadde jeg 2 "første" på samme turen. Det startet med en Pan Am 747 fra JFK til LHR og hjem til FBU med en BEA Comet. Det ble mange turer med 747 siden, men det ble kun denne ene turen med Comet.

Scooter01 :fly

oy-viv
29-07-2019, 08:39
Etter det jeg kan se her på forumet har vi rent glemt å nevne dagens 70-års jubilant, de Havilland Comet. Et jubileum som vel bør markeres selv om det kan diskuteres hvorvidt den var verdens første sivile jetpassasjerfly (Vickers Nene Viking?) og om det er 70-års jubileum for passasjerflyging med jetfly. (Den startet ikke passasjerflyging før i 1952, dessuten var det to års glippe fra Comet ble satt på bakken i 1954 til TU-104 tok over i 1956.)

Gratulerer åkkesom!

Hvordan fik man egentlig Comet’en tilbage i drift efter de rædderlige crash i begyndelsen? Jeg tænker både konstruktionsmæssigt og rent image- mæssigt?
Det sidste kan da ikke ha været helt let?

KnutW
29-07-2019, 12:00
Hvordan fik man egentlig Comet’en tilbage i drift efter de rædderlige crash i begyndelsen?

Godt spørsmål. På den tekniske siden modifiserte de flyet betraktelig, det mest åpenbare var selvsagt at vinduene ble ovale (noe som faktisk var planen uansett, men som kom for sent), skroget ble forlenget for å øke kapasiteten, tykkelsen på skrogplatene ble øket kraftig og flere "usynlige" endringer ble foretatt.

Comet 4 ble nok forsåvidt et bra fly, men den var for liten og kom for sent til å ta noe særlig av markedet. Kommersielt ble det ingen suksess, med få unntak var det kun britene selv og gamle kolonier som fløy den. Ett eksemplar ble verdens første VIP-jetliner hos Saudi Arabia.

Det som kanskje kunne gitt britene mer av verdensmarkedet var om de hadde skrotet hele Comet-prosjektet og heller fortsatt utviklingen av Vickers V1000/VC7. Den ville hatt omtrent samme størrelse, kapasitet og ytelser som 707 og DC-8 og kommet på markedet omtrent samtidig.

I stedet ble britisk flyindustri låst i en navlebeskuende tåke av survete politikk og stadig skiftende meninger hos BEA og BOAC. (Boeing Only Aircraft Corporation)
Trident og VC10 er tragiske eksempler på dette.

oy-viv
30-07-2019, 18:10
Det navlebeskuende lader til at være en (især) engelsk paradedisciplin........;)

KnutW
30-07-2019, 23:42
Det navlebeskuende lader til at være en (især) engelsk paradedisciplin........;)

Så sant, så sant. Mange gode idéer og flotte fly som har blitt tullet bort i innadvendt sneverhet. Enn så lenge holder Airbus stand på Boris Island, men av rundt 25 fly- og motorfabrikker rett etter krigen er det ikke mye igjen.