View Full Version : Frontier Airlines kjøper 10 Q400
Bombardier Sells 10 Q400 Turboprops to Frontier Airlines
Toronto, September 06, 2006
Bombardier Aerospace announced today that Frontier Airlines of Denver, Colorado has signed a contract to acquire 10 Bombardier Q400 74-seat airliners. The contract includes options on 10 additional Q400 aircraft.
The value of the firm orders based on list price is $256.8 million US. The value could rise to $520.3 million US if the 10 options are exercised.
The Q400 aircraft is the airline’s first turboprop. Frontier operates 280 flights a day to 57 destinations in the U.S., Canada and Mexico, some of which are flown by Horizon Air as Frontier JetExpress using Bombardier CRJ700 regional jets.
“Only the Bombardier Q400 aircraft has the very low operating costs and operational characteristics that we require to develop new flying from our hub in Denver to points in Colorado and surrounding states,” said Jeff Potter, President and Chief Executive Officer, Frontier Airlines. “The aircraft’s high cruise speed and excellent passenger comfort complete an extremely attractive package. Judging from the experience of other Q400 operators, our passengers are going to enjoy flying in this aircraft.”
“We are delighted that Frontier Airlines has recognized the superb qualities of the Bombardier Q400,” said Steven Ridolfi, President, Bombardier Regional Aircraft. “This aircraft is in a class by itself. There is no other regional aircraft that comes close to matching its low operating costs and we look forward to supporting Frontier’s future growth.”
Frontier Airlines becomes the 18th operator to order the Bombardier Q400. Firm orders stood at 185 aircraft as of July 31, 2006, with 125 having been delivered.
Betyr dette at samarbeidet med Horizon opphører?
Frontier gjør altså som JetBlue, og bryter med lavprisfilosofien om at man bare skal fly en flytype. Jeg tror de er inne på noe, men tiden vil vise.
det kan godt hende de vil operere disse flyene selv, eller contracte det ut til Horizon. Med dagens fuelpriser er det nok ikke dumt å satse på turbprops som feedermaskiner.
Bl.a flybe har jo gjort suksess med -Q400 i lavkostsammenheng, noe som sikkert blir lagt merke til rundt om.
jeg er overrasket over at Frontier velger 74 seter. WF har i dag 76 (og SAS er i ferd med å bygge om sine til 76), mens maks antall seter faktisk er 78!
Og vi har 72 i våre.
Er ikke så overraskende at turboprop er attraktivt med dagens fuelpriser, men komforten i Q400 er da noe oppskrytt :)
Det er mulig de gjør som JetBlue og har større avstand mellom setene i bakre del av kabinen. Men på A319 flyvningene har de ihvertfall seating, og da forsvinner jo mye av vitsen med større benplass bak.
Interessant å se at Bombardier får flere order for Q400. Det er jo bare litt over et år siden det var fullstendig ordretørke for Q400 og de diskuterte å legge ned produksjonen.
Høye drivstoff priser er årsaken til oppsvinget. Det er flere andre selskaper som er i ferd med å bestille Q400 også. Vi vil nok se ytterligere bestillinger .
Continental kommer mest sansynlig til å bestille Q400 for så å la et feederselskap drive dem. De har sendt ut RFP til både Bombardier og produsenten av ATR.
Selv om Continental har operert ATR tidligere fortår jeg at Q400 er foretrukket ifølge en bekjent av meg i Continental.
Det er ikke bare Q400 det er snakk om. Horizon opererer 9 CRJ-700 for Frontier. Frontier oensker aa oeke denne flaaten til rundt 20 individer. De er naa i samtaler med Frontier om dette, ettersom deres avtale er i ferd med aa gaa ut. De forhandler ogsaa med andre CRJ-operatoerer.
'''"Our 12-year contract with Horizon Air allows for either party to initiate a review of the terms for changes to be agreed to after three years, and we are currently in discussions with Horizon in this regard," said Paul Tate, senior vice president and CFO of Frontier. "We intend to distribute a request for proposal (RFP) to Horizon Air and other RJ operators within the next 30 days that will enable us to execute our growth strategy."''
Gleder meg til å se Q400 i Frontier sin design... Samarbeidet med Horizon fortsetter vel i enda en del år...
Originally posted by CFM
.... men komforten i Q400 er da noe oppskrytt :)
Pytt sann! For oss som er vant med å humpe opp og ned med Dash8-100 er Q400 som en drøm. Overlever lett et par timer i en slik maskin jeg!! ^_^
Originally posted by EB
Gleder meg til å se Q400 i Frontier sin design... Samarbeidet med Horizon fortsetter vel i enda en del år...
Har sendt et billede til CK og MOW i håb om at det kan komme ud her...
Billedet kommer fra en intern mail i Frontier, hvor en god gammel SAS bekendt nu slaar
sine folder.
Hilsen
Ole
da har Avdeling Øst fått krympet bildet ned i et format som gjør at det kan lastes opp.
Lekkerbisken!! Her snakker vi muligheter for ELG I SOLNEDGANG!
Tak skal du have CK for hjælpen til at formidle billedet ud i vores verden
Eller som kommentaren til billedet internt i Frontier var:
"this is how the beast looks like"
hilsen
Ole
Stilig maskin! Selv om det ikke akkurat er noen elg på halefinnen... ;)
Originally posted by CK
jeg er overrasket over at Frontier velger 74 seter. WF har i dag 76 (og SAS er i ferd med å bygge om sine til 76), mens maks antall seter faktisk er 78!
Det kan max være 80 mennesker ombord i en Q400. 2 piloter og 2 cabinansatte gir da max 76, eller?
Originally posted by Kua
Originally posted by CK
jeg er overrasket over at Frontier velger 74 seter. WF har i dag 76 (og SAS er i ferd med å bygge om sine til 76), mens maks antall seter faktisk er 78!
Det kan max være 80 mennesker ombord i en Q400. 2 piloter og 2 cabinansatte gir da max 76, eller?
Fra aerospace.bombardier.com
General
Crew 2
Flight Attendants 2 or 3
Passengers 68-78
Originally posted by CK
da har Avdeling Øst fått krympet bildet ned i et format som gjør at det kan lastes opp.
Lekkerbisken!! Her snakker vi muligheter for ELG I SOLNEDGANG!
<Kremt>ELK i solnedgang, CK, det der er ingen elg. :p</kremt>
Riktig... Frontier flyr rundt med både Elk og Moose...
MountainDew
07-09-2006, 23:09
Har flydd med SAS Q400 og syntes det var en meget behagelig maskin :up: , men overhørte noen kommentarer fra mine medpassasjerer:
Typisk SAS å stille opp med noe slikt....
Skal vi virkelig reise med dette greiene....?
Konen: Er dette et gammelt fly?
Mannen: JA det er det
Propell er økonomisk, men uvitende pax setter desverre ikke pris på slike fine flygplan :shake
Hadde Norwegian fløyet Q400 hadde den samme mannen skrytt av hvor nye og fine fly Norwegian hadde i forhold til SAS...
MountainDew, det har jeg også hørt en del av , men det er mest i helger hvor det er et annet reisende publikum enn om hverdagene.
I ukedagene har du et annet reisende publikum som er mer reisevant og som aksepterer turboprop materiell på en annen måte.
Det har også med regioner å gjøre hvor folk reiser ifra.
Fra SVG f. eks. har vi vært vant til F27/F50 og Q400 siden slutten på -80tallet på ruten SVG-CPH. Paxen her er vant til kjerrer med props.
Men det var nok av klager da SAS satte inn F27/50 på ruten SVG-CPH...
Originally posted by CK
Originally posted by Kua
Originally posted by CK
jeg er overrasket over at Frontier velger 74 seter. WF har i dag 76 (og SAS er i ferd med å bygge om sine til 76), mens maks antall seter faktisk er 78!
Det kan max være 80 mennesker ombord i en Q400. 2 piloter og 2 cabinansatte gir da max 76, eller?
Fra aerospace.bombardier.com
General
Crew 2
Flight Attendants 2 or 3
Passengers 68-78
Flisespikking men, du kan kanskje ha 78 passasjerer i Q400 hvis det er en privat flygning. Skal du derimot fly kommersielt må du ha 2 flygere og en kabinannsatt per 50 seter, altså 2 stk totalt.
Max pax, "including infants" er 80, "due to supplemental oxygen requirements".
Dette er regler alle europeiske selskaper må følge.
Så i praksis blir tallet 76, inklusiv de uten tenner.
men siden supplemental oxygen i Dashen dekkes av bærbare flasker som er plassert div. steder i kabinen burde det vel være mulig med noen flere av dem for å dekke opp det kravet?
MountainDew
08-09-2006, 23:26
Det var siste avgang for kvelden fra CPH - BGO jeg overhørte de her kommentarer. Tror det var en Onsdag nu i sommer. Sikkert flest feriereisende på en slik sen avgang.
Folk forventer vel heller ikke "propell" på en reise mellom København og Bergen, så det kan nok ha en betydning.
Men jeg synes at Q400 er en flott maskin :up:
Originally posted by CFM
men siden supplemental oxygen i Dashen dekkes av bærbare flasker som er plassert div. steder i kabinen burde det vel være mulig med noen flere av dem for å dekke opp det kravet?
Grønne oksygen flasker finnes i alle rutefly. Deres hovedformål er ikke bruk ved trykkfall i cabinen.
De grønne flaskene skal hovedsaklig brukes til førstehjelp, nødsituasjoner til kabinannsatte i spesielle situasjoner etc.
Hvor mange grønne flasker det skal være om bord er også myndighetsbestemt .
En slik flaske er i utgangspunktet "Dangerous goods", altså noe farlige greier. En operatør(flyselskap) er ikke interessert å ha alt for mange av disse slengende rundt i kabinen.
En Q400 kan max fly i 25000 fot pga oksygenkravet til passasjerene. Ved trykkfall i kabinen skal den stupe ned til 13000 fot på 4 min.
Under denne tiden har pax ikke tilgang til ekstra oksygen. De grønne flaskene kan da brukes til pax med størst behov for ekstra oksygen.
Slo opp i AOM, jeg burde kanskje gjøre det litt oftere...
Opptil 78 pax, 2-3 CA og opptil 3 i cockpit, men andre ord 84.pers.
Originally posted by CFM
Slo opp i AOM, jeg burde kanskje gjøre det litt oftere...
Opptil 78 pax, 2-3 CA og opptil 3 i cockpit, men andre ord 84.pers.
Jeg gjetter på at det er WF AOM du refererer til? Da er det ikke rart WF er ønsket propeller operatør i SAS Norge. 4 pers flere enn SAS inn i en Q400. Imponerende!
Originally posted by Kua
Originally posted by CFM
Slo opp i AOM, jeg burde kanskje gjøre det litt oftere...
Opptil 78 pax, 2-3 CA og opptil 3 i cockpit, men andre ord 84.pers.
Jeg gjetter på at det er WF AOM du refererer til? Da er det ikke rart WF er ønsket propeller operatør i SAS Norge. 4 pers flere enn SAS inn i en Q400. Imponerende!
SAS bygger også om sine Q400 fra 72 seter til 76 seter.
Originally posted by Kua
Originally posted by CFM
Slo opp i AOM, jeg burde kanskje gjøre det litt oftere...
Opptil 78 pax, 2-3 CA og opptil 3 i cockpit, men andre ord 84.pers.
Jeg gjetter på at det er WF AOM du refererer til? Da er det ikke rart WF er ønsket propeller operatør i SAS Norge. 4 pers flere enn SAS inn i en Q400. Imponerende!
Jeg gjetter paa Avataren til CFM :D
Originally posted by dc-8-63
Jeg gjetter paa Avataren til CFM :D
Er det det som kalles en educated guess ;)
Det er Tyrolean AOM ja, men også nøyaktig det samme som står i Flight Saftey sin FCOM, Flight Crew Operating Manual for Q400. Det er hva den er sertifisert for. Vi har fortsatt 72 pax seter i våre og jeg har ikke hørt om noen planer om å forandre på det.