PDA

View Full Version : SAS til Fredrikstad.


Herlov
09-10-2004, 10:36
Rezidor SAS skal drifte et nytt hotell som skal stå ferdig i Fredrikstad i 2006 .. Det blir et konferansehotell med 150 rom og plass til opptil 2000 konferansedeltakere.

Gøy med en flyaktør her hvor vi ikke er velsignet med en egen flyplass, selv om det ikke direkte har noe med fly å gjøre. ;)

Dersom SAS Braathens eller Wideroe etterhvert ønsker å gå inn på Rygge, så er det jo gunstig å ha god overnatting i nærheten. :)

DY
09-10-2004, 10:40
Kanskje ikke så dumt tenkt om Rygge blir aktuelt for SAS

EB
09-10-2004, 11:00
Why??? Slik jeg kjenner hotelmarkedet i Norge er ikke dette noe jeg ville satset pengen mine på... Hotellene i Østfold sliter nok - for å "lage seg" et marked...

TOS
09-10-2004, 13:08
Originally posted by DY


Kanskje ikke så dumt tenkt om Rygge blir aktuelt for SAS

Jeg kan ikke helt se for meg at Rygge skulle bli aktuell for SAS noensinne. Om det skjer så har man i såfall gått helt bort fra tanken om å være et nettverksselskap, og det håper jeg virkelig ikke skjer.

OSL har vel greit med kapasitet så det burde ikke være problem.

Jy

DY
09-10-2004, 13:22
Håper selvsagt at SAS holder seg til Gardermoen. Men kanskje Widerøe hadde syntes Rygge hadde vært noe?

EB
09-10-2004, 14:50
Rygge kan jo både bli Oslo Syd og Gøteborg Nord for Ryanair...to destinasjoner i en flyplass!!!

Blubird
09-10-2004, 16:55
Herlov...hvor har du funnet dette? Tenker du på Ryen/Høili-prosjektet?

Herlov
09-10-2004, 17:10
Ja, det stemmer. Og ja, jeg vet at ikke kontrakten er underskrevet, men det skulle skje til uka. :D

Blubird
09-10-2004, 17:14
Sånn å forstå! :)
Flott at de nå omsider får revet narko-strøket også da, den gamle Pizzanini-gården og området rundt ser jo ikke ut i tåka lenger.

Herlov
09-10-2004, 17:21
Ja, det blir suverent. Det er deilig å få rydda opp litt. :spin:

EB
09-10-2004, 17:24
Tilbake til hotellet... 2000 konferransedeltakere? Hotellet vil maks kunne huse 300 personer - hvor skal de andre 1700 bo? Dette har jeg liten tro på...Østfold har jo allerede en proff aktør i Quality hotellet v/Sarpsborg...(..som også ligger bedre til m.h.t transport!)

Blubird
09-10-2004, 17:28
Originally posted by EB


Østfold har jo allerede en proff aktør i Quality hotellet v/Sarpsborg...(..som også ligger bedre til m.h.t transport!)

Og hva er galt med en proff aktør til? Quality har ikke enerett på å være et kurs og konferansesenter for Østfold.

EB
09-10-2004, 17:30
For all del... Men hotelleen skal fylles og det gjøres stort sett av folk som kommer fra alle andre steder enn der hotellet ligger. Det er tøfft marked og Fredrikstad vil ikke bare konkurrere med Sarpsborg - men vel så gjerne med Tønsberg, Drammen, Hafjell, Hamar og/eller Lillehammer. Med små marginer så har jeg fortsatt ingen stor tro på at dette prosjektet lykkes. Men som ex-SAS-hotel ansatt så hadde det vært gøy om jeg ble motbevist!!!

Herlov
09-10-2004, 17:41
Når forholdene er som du sier, EB, så viser vel det at Radisson SAS har tro på Fredrikstad? De er jo ikke en gjeng med amatører. :wow:

EB
09-10-2004, 17:50
Hvem vet... For 3-4 år siden sa Radisson SAS at de både skulle bygge i Namsos og I Larvik... Ennå ikke tatt et spadetak her...

Understreker at dette ikke er noen lokaliseringsdebatt... Kun sett med "markedsmessige" øyne. Ingen ting galt med Fredrikstad - men at det blir tøfft er jeg ikke i tvil om. Eller sagt på en annen måte...hotellene rundt Gardermoen sliter!!! Selv med et par flere reisende (fly, tog og bil) i døgnet!!!

Blubird
09-10-2004, 17:51
Har nå lest flere steder at det er tøffe tider innenfor hotellnæringen, når det er sagt så har Rezidor SAS (eller rette vedkommende) hatt laaaang tid på seg til å gjøre nødvendige analyser av markedet. Skal det satses på et nybygget hotell & konferansesenter så er det jo naturlig nok snakk om en ganske tung satsning, og slikt blir ikke gjort av en stor seriøs aktør uten at det er grobunn.

EB
09-10-2004, 17:52
Spør Rezidor SAS om belegget i Nydalen i Oslo... De gjorde nok noen beregninger før det hotellet åpnet også... Did not help much!!!

DY
09-10-2004, 18:58
Må vel snart være nok hoteller i Gardermoenområdet i allefall....men med aksjoner fra flygelederne de nærmeste årene så vil nok mange hotelldirektører klappe i hendene:)

EB
10-10-2004, 09:11
Hoteldirektører og leiebilselskaper klapper og klapper... :wow:

Blubird
10-10-2004, 22:10
Nå går jeg bittelitt off topic, men jeg synes det bør med... Som noen vet så er det planer om ENDA et hotell her i byen, vel - faktisk to til, men ett av dem er svært spektakulært. Vi snakker om et x antall meter høyt hotell som skal ligge på Værste, og som skal være en attraksjon i seg selv. Baren i toppetasjen skal ha utsikt til Sarp og Moss, for å sette ting litt i perspektiv. Og enda bedre, idèmakeren synes det bare er flott at det nå mest sannsynlig blir et SAS-hotell på andre siden av elven, fordi det vil bare bidra positivt på tilstrømningen!! Hallooo...någon hemma??

EB
10-10-2004, 22:24
Noen har for mye penger... Men samtidig vil et nytt SAS-hotel med konferranseplass til 2000 trenge flere nye hotel i nærheten for noen gang å gå i pluss...

Herlov
10-10-2004, 23:14
EB .. 2000 er vel alle møterommene og salene tilsammen. Det er ikke snakk om èn sal med plass til to tusen mann. Jeg tror den største skal ta i overkant av 500. :)

Og hvis Quality på Grålum virkelig er den suksessen det blir sagt, så er det jo ingen tvil om at Fredrikstad kan ta endel av den kaka. Fredrikstad i seg selv er jo mye mer attraktivt sted enn et veikryss på E6. Vi har 20 000 flere innbyggere og et større næringsliv. Og jeg tror ikke folk utelukker det nye hotellet fordi man må kjøre ti minutter lenger med bil eller buss. Men jeg ser at Quality kan være mer aktuelt for f eks busser som kun er interessert i en rask overnatting før de skal videre innover i Norge.

Blubird
11-10-2004, 01:28
Enda mer hotellsnakk: Quality i Sarp kan takke "badeland" for mye av sin suksess. Uten den avdelingen ville hotellet stått vesentlig svakere tilbake. Det er ikke rent lite trafikk som genereres kun på grunn av badeland. Hva pokker er så attraktivt med å overnatte midt i et veikryss, med Esso On The Run og Lidl som nærmeste nabo, og resten bare jorder og skog så langt øyet kan se?
Nei, Fredrikstad har vesentlig mer å by på! :D
Ikke sant, Herlov?

EB
11-10-2004, 07:26
Og Herlov og blubird har gjort dette til en ny stedsdebatt... Det er det ikke!!! Hotellet i Sarpsborg fylles opp med mange store møter hver dag...badelandet er ikke så veødig viktig. For lokalbefolkningen er badelandet topp - men for konferransedeltakere så blir det kanskje max 1 times besøk i løpet av noen dager...

At Fredrikstad er penere og har mer og by på enn veikrysset nord for sarpsborg er jeg 100% enig i...men det hjelper ikke når Fredrikstad skal konkurrere med eksitserende hoteller på hele Østlandet. Selv om salen ikke tar 2000 mennesker på en gang så er det alikevel kapasiteten - og den må fylles - helst hver dag!!

Herlov
11-10-2004, 08:27
Nei, det må den ikke fordi i den summen på 2000 ligger 2 kulturscener (500 + 200) som allerede eksisterer og som skal deles av hotellet og kommunen, samt 6 kinosaler som skal kunne brukes av hotellet etter behov. :) Det som skal bygges nytt er en rekke nye små møterom og en "storsal" med kapasitet på 200.

Da blir det fort ikke så galt. :)

EB
11-10-2004, 08:36
PUH!!! Da er ikke regnestykket så galt... Får Radisson SAS eller Park Inn by Rezidor SAS (vil tro det blir det siste varemerket) inn dyktige selgere tidlig (gjerne et år før dørene åpnes!) kan dette bli bra for Fredrikstad.

Blubird
11-10-2004, 15:17
Originally posted by EB


Og Herlov og blubird har gjort dette til en ny stedsdebatt...


På samme måte som EB har en kronisk tendens til å vri andre debatter ut på viddene. Kast ikke stein i glasshus er et ordtak. ;)

EB
11-10-2004, 15:37
Her sitter jeg vel ikke bare i hus av glass... Når det gjelder hotelnæringen i Norge så har jeg faktisk ganske god kunnskap etter selv mange år i hotelbransjen og nå som kundeansvarlig mot den samme bransjen fra et finanskonsern...

I denne debatten ble det fort til at Fredrikstad er bedre enn Sarpsborg...(...noe jeg i og for seg er enig i) Mitt poeng var behovet og konkurransen i det norsk (østlandske) hotelmarkedet....

Andre innlegg er jeg helt riktig veldig god i å dra i de utroligste retninger - med god hjelp fra dere alle!!!

BEF
11-10-2004, 15:44
Hvor er Fredrikstad?

EB
11-10-2004, 22:28
På solsiden av Sarpsborg?

Blubird
11-10-2004, 23:48
Fredrikstad = byen med 70 000 krokus langs elven. Spenstig PR-stunt fra byens PR-kåte ordfører og avisredaktør.

Herlov
25-11-2004, 13:43
EB fikk rett .. Det ble Park Inn. Det blir det femte i landet og åpner i juni 2006 med 155 rom. :)

Blubird
25-11-2004, 15:49
Herlov; det bildet som ligger ute på f-b.no, hvilken vinkel er det tatt utgangspunkt i der? Kjenner meg overhodet ikke igjen i det krysset der!

Herlov
25-11-2004, 16:03
Bildet er tatt stående på fjellet overfor bussholdeplassen nedenfor Apenesfjellet med ryggen mot Dammyr, tittende ned mot Fredriksstad Blad. På det nærmeste hjørnet er det i dag fjell som skal sprenges bort.

Det er ikke så lett å kjenne seg igjen for hele området blir forvandlet. Fra FOBBL-parkeringsplassen og inn til "bakgården" til rådhuset blir det anlagt en liten veistump som ender i en stor trapp opp til Lykkebergparken. Gata mellom Blå Grotte og Stua blir forøvrig gågate, sammen med gata mellom Malenkij og Verdensspeilet. Gata mellom Aetat og Cewex som i dag er gågate blir åpnet for trafikk igjen.

vadheim
25-11-2004, 16:08
Det er jo ikke så rart at man vil etablere seg i Fredrikstad, Norges 6. største by-kommune med 70.000 innbyggere (større enn Tromsø faktisk og ikke mye mindre enn Kristiansand). Dessuten ligger Sarpsborg som sagt tett på med sine 50.000 innbyggere, tilsammen et område med 130.000 innbyggere!

SAS i Nydalen vet jeg ennå ikke mye om annet en at min arbeidsgiver Handelshøyskolen BI flytter inn vegg til vegg med SAS i august neste år. Her blir det mye aktiviteter med 10.000 studenter og nesten 500-600 ansatte. Antar det vil føre til en del business om den ikke er der i dag.

EB
25-11-2004, 16:39
Bra! Park Inn passer nok best inn i Fredrikstad. I alle fall om man ser hvor andre Park Inn har kommet i Europa.