PDA

View Full Version : Fly i sjøen ved Mandal 22JUN19


C130
22-06-2019, 19:24
Tre personer er plukket opp av sjøen etter at et småfly styrtet i ettermiddag.
Fra VG:
Det bekrefter pressesjef Anders Bang Hansen ved Hovedredningssentralen på Sola overfor VG.
– Vi har nå plukket opp tre personer fra sjøen. Tilstanden er uavklart og de flys til sykehus på land, sier Anders Bang Andersen, pressesjef for Hovedredningssentralen på Sola.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1nxoye/tre-personer-hentet-opp-av-sjoeen-etter-flystyrt?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

C130
22-06-2019, 19:39
Flyet var på oppdrag for Agder Politidistrikt i søket etter en person som falt over bord fra "Stavangerfjord" natt til i dag:
https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/awaOy7/Tre-personer-hentet-opp-av-sjoen-etter-flystyrt-utenfor-Mandal

GF1
23-06-2019, 19:44
Ifølge Stavanger Aftenblad var flyet LN-MTJ. De som var om bord var to fra Sola flyklubb og en fra Kjevik flyklubb.

B350ER
23-06-2019, 22:07
Er det vanlig at politiet ber flyklubber bistå med lavtflygende søk etter små objekter (folk) over åpent hav? Det er jo nok av helikopterkapasitet på Sola....(i den offentlige etaten jeg arbeidet, var minimumskravet for flyvning over hav tomotors turbindrevet fly med to flygere)

Tertit54
23-06-2019, 23:03
Er det vanlig at politiet ber flyklubber bistå med lavtflygende søk etter små objekter (folk) over åpent hav? Det er jo nok av helikopterkapasitet på Sola....(i den offentlige etaten jeg arbeidet, var minimumskravet for flyvning over hav tomotors turbindrevet fly med to flygere)

Norsk Aeroklubb (NAK) er en SAR avtale ( search and rescue ) som gjør at noen av flyene og flyverene til Flyklubbene er trenet for ettersøknings oppdrag , både til lands og vann.

Piper
23-06-2019, 23:34
Norsk Aeroklubb (NAK) er en SAR avtale ( search and rescue ) som gjør at noen av flyene og flyverene til Flyklubbene er trenet for ettersøknings oppdrag , både til lands og vann.

Som kan leses mer om her http://www.nlf.no/motorfly/nlfs-flytjeneste (http://www.nlf.no/motorfly/nlfs-flytjeneste)

Speedbird
24-06-2019, 00:53
Ifølge Stavanger Aftenblad var flyet LN-MTJ. De som var om bord var to fra Sola flyklubb og en fra Kjevik flyklubb.

I følgte HRS var det en PA28 som gikk ned, og det er også det som refereres til i VG:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Opayml/havarikommisjonen-de-laa-veldig-lenge-i-sjoeen?utm_source=vgfront&utm_content=row-2

På SFK sine sider ser jeg at de tidvis leier inn LN-PAL fra Norrønafly mens deres fly er på verksted:
https://solaflyklubb.wordpress.com/klubben/flyparken/

Denne finner jeg ikke på FlightRadar og kan ikke se aktiviteten på, men kanskje noen her har sett den siste dagene?

Forøvrig må jeg si jeg er utrolig glad det gikk såpass bra med to av dem, og håper virkelig tredjemann også kommer godt fra dette.
Dette er flygere som på frivillig basis setter sitt eget liv i kalkulert risiko for å hjelpe andre, og det er trist når det ender med en ulykke for dem selv.

Speedbird
24-06-2019, 01:03
Er det vanlig at politiet ber flyklubber bistå med lavtflygende søk etter små objekter (folk) over åpent hav? Det er jo nok av helikopterkapasitet på Sola....(i den offentlige etaten jeg arbeidet, var minimumskravet for flyvning over hav tomotors turbindrevet fly med to flygere)

Ja, - dette er helt normalt og hvert år "kjøpes" hundrevis av timer fra forskjellige flyklubber til bistand ved søk eller brannvakt.

Tidligere var det to avdelinger som her "NAK skogbranntjeneste" og "NAK redningstjeneste", men disse ble for noen år tilbake siden slått sammen til NLF Flytjeneste.
Se her for mer informasjon:
http://www.nlf.no/motorfly/nlfs-flytjeneste

Jeg er selv PPL-A flyger og aktiv i Flytjenesten, og har bidratt både med å ha med innsatsleder Brann fra lokalt brannvesen ved lyng- og skogbrann, og jeg har hatt med meg Politiet ved søk etter savnede.

Kravet til oss som flyr er minimum 200 timer og 20 timer siste år, og vi har årlige øvelser sammen med andre etater, og deltar på ressursmøter med det offentlige.

Ofte mens personer er savnet har det offentlige et bestemt budsjett for søk etter savnede personer, og når det er brukt opp har man "en pott" som kan brukes etter ønske fra de pårørende til f. eks. Flytjenesten, Røde Kors eller andre organisasjoner.
Selv har jeg også vært med å flydd søk hvor vi hadde en synsk person på land som styrte hvor vi skulle fly søk via kontakt med en politimann som jeg og min observatør hadde i baksetet.

NLF Flytjenesten gjør et flott stykke arbeid, som også jevnlig har gjort funn eller bidratt til å løse situasjoner. Spesielt i områder langt unna Politiets eller Luftforsvarets flygende materiell er det ofte lavterskel å be om bistand fra NLF.

Vi som flyr gjør dette på frivillig basis, og flytimer for å opprettholde kravene dekkes av oss selv.

Trdfly
24-06-2019, 01:31
Her er bilde av flyet på Trondheim lufthavn Værnes i fjor sommer: https://www.airplane-pictures.net/photo/1093271/ln-mtj-private-piper-pa-28-cherokee/

B350ER
24-06-2019, 09:43
Ja, - dette er helt normalt og hvert år "kjøpes" hundrevis av timer fra forskjellige flyklubber til bistand ved søk eller brannvakt....

Mange takk for redegjørelsen. Det norske "samvirkeprinsippet" i praksis, der altså. Brannvakta er jo nokså allment kjent, men søk over åpent hav var ukjent for meg. VFR i lav høyde der himmel og hav "glir over i hverandre" i sommerdis, fikk vi en del synspunkter på fra de som fløy på kontrakt for oss på 1990-tallet. Historien om synsk person vekket minner fra den gangen jeg jobbet i vakttjenesten i direktoratet, som den gangen hadde et nasjonalt nødnummer. Ganske mange synske som ringte for å varsle om ting som snart ville skje... skipskollisjoner, branner mm.

Field in sight
24-06-2019, 15:01
Brannvakta er jo nokså allment kjent, men søk over åpent hav var ukjent for meg.

Ser ofte det samme når det er båter som er savnet (små fiskebåter med turister har jo vært tilfellet flere ganger). Det er mange aktører som deltar i et slike søk, alt fra overvåkningsfly til småfly med lokal tilhørighet.

semmern
24-06-2019, 23:11
Har noen timer i MTJ fra dens tid i Nedre Romerike Flyklubb. Krysser fingrene for at det går bra med sistemann! Ikke noe moro med Piper på sjøen. Kun én dør på høyre side...

B350ER
25-06-2019, 11:22
Har noen timer i MTJ fra dens tid i Nedre Romerike Flyklubb. Krysser fingrene for at det går bra med sistemann! Ikke noe moro med Piper på sjøen. Kun én dør på høyre side...

Det gikk dessverre ikke bra for sistemann. I tillegg melder NRK at det var en motorsvikt i lav høyde.

MountainDew
26-06-2019, 16:50
Hadde de ingen kontakt med ATC og under radarhøyde? 6 timer fra ulykken skjedde til de ble berget.