PDA

View Full Version : SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]


LN-AFG
19-06-2019, 01:51
https://flysmart24.no/2019/06/18/sas-flyene-far-litt-endret-utseende-i-lopet-av-aret/

Flyene til SAS har hatt de samme fargene siden 1998. Til høsten kommer det imidlertid en endring som selskapet håper skal gi flyene et mer moderne og mindre prangende utrykk.

Det er ennå ikke tatt noen endelige avgjørelser om hvordan flyene skal se ut i detalj. Etter det flysmart24.no kjenner vil nye farger bli avslørt når selskapet får sine nye langdistansefly, Airbus A350, til forvinteren.

Blubird
19-06-2019, 11:54
Og vi gleder oss i stor spenning!

EvakCPH
19-06-2019, 11:59
Mindre prangende udtryk? På hvilken måde er det nuværende udseende prangende?

Spændende. Jeg tilhører dog dem, som er ganske godt tilfreds med den nuværende bemaling. Synes stadig designet ser frisk ud.

TLS at OSL
19-06-2019, 12:46
Da var det kanskje noe i det Swedeline F28 skrev i sitt innlegg 13. juni?

Och på bilden till samma pressrelease har A350 blå motorer!
https://www.sasgroup.net/en/sas-anno...-and-features/

B747-8
19-06-2019, 13:43
Da var det kanskje noe i det Swedeline F28 skrev i sitt innlegg 13. juni?

Och på bilden till samma pressrelease har A350 blå motorer!
https://www.sasgroup.net/en/sas-anno...-and-features/

Denne siden fungerer ikke.
Den er fjernet...

SpotOn
19-06-2019, 14:03
Neida...

https://www.sasgroup.net/en/sas-announces-first-a350-flights-and-features/

Og selve bildet:
https://mb.cision.com/Public/290/2839244/8bf765dfc000ad29_org.png

FBI2012
20-06-2019, 10:44
SAS kan trygt holde på dekoren 10 år til, etter min mening. Den er lett å spotte på de store flyplassene og oppleves som ren og ryddig. SÅ...med mindre de går for en tøff metallic-retro-look(litt slik som på eldre American Airlines fly), kan de la være.

IL-2
20-06-2019, 13:08
Jeg heier på det gamle, hvite liveryet - uten flaggstripene.

Blubird
20-06-2019, 13:21
Dagens dekor er definitivt nærmest tidløst og holder seg godt i mengden av mye annet rart der ute. Imidlertid er ikke rød-fargen lenger i tråd med SAS' profil, som med tiden er blitt rendyrket blå - dog i ulike nyanser. På den bakgrunn er det både forståelig og på sin plass at røde motorer forsvinner ut, selv om de er en fin identifikasjon på et SAS-fly når man ser de fra bakken. :cool:

Someone
26-06-2019, 13:37
Nå kan er ikke dette nødvendigvis noen fasit, og sier ikke noe om resten av flyet, så ta det for det det er.

Men SAS første A350 har fått påmontert en hale i standard SAS farger

https://twitter.com/gandtea/status/1143766471430066176

https://pbs.twimg.com/media/D995iIOXoAApjZ0.jpg

Blubird
26-06-2019, 14:47
Hvor det sto å lese husker jeg ei, men det ble ihvertfall sagt at endringene primært skulle gjelde motordekslene (blå) samt eventuelt fronten på flyet.

RedLine
18-07-2019, 06:32
I siste utgave av Scandinavian Traveller finnes denne illustrasjonen, vet ikke om det er et hint til noe:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190718/324b9b96782b35293161a277ffd5aefc.jpg

SKJ313
19-07-2019, 00:50
I siste utgave av Scandinavian Traveller finnes denne illustrasjonen, vet ikke om det er et hint til noe:

Ikke usannsynlig det, nei! Litt vel mye Lufthansa-inspirert kanskje, men kan bli fint likevel. Og i så fall nokså enkelt å konvertere fra gammelt til nytt livery på eksisterende flåte. :)

EB
19-07-2019, 07:54
Det ble malt en Fokker F28 i sin tid i det nye designet - men med Scandinavian Airlines i rødt og ikke i sølv. Kanskje kommer nå navnet i en blånyanse?

SKJ313
31-07-2019, 22:27
Kan det tenkes at flyene blir "ordentlig" hvite igjen, siden eksempelvis EI-SIE ikke har fått malt sin nye nese ennå? Har fløyet rundt slik en del uker nå. Mener også at jeg nylig så en av A340'ene deres med hvit nese (husker ikke reg. i farten). Eller er det bare helt andre praktiske årsaker til dette? Er vel ikke akkurat malt på et kvarter heller... :D

Someone
31-07-2019, 22:32
Kan det tenkes at flyene blir "ordentlig" hvite igjen, siden eksempelvis EI-SIE ikke har fått malt sin nye nese ennå? Har fløyet rundt slik en del uker nå. Mener også at jeg nylig så en av A340'ene deres med hvit nese (husker ikke reg. i farten). Eller er det bare helt andre praktiske årsaker til dette? Er vel ikke akkurat malt på et kvarter heller... :D



Det er ikke uvanlig og har vært mange eksempler på det.

Hvit er jo standardfargen, og hvis de ikke har en tilgjengelig i SAS farger når nesetuppen må byttes så ender de opp med en hvit

Man ser også det hos andre selskaper stadig

KnutW
01-08-2019, 09:48
Man ser også det hos andre selskaper stadig

Mange av Norwegians 787’er har hatt hvite neser i det siste.

SKJ313
02-08-2019, 11:43
Nå kan er ikke dette nødvendigvis noen fasit, og sier ikke noe om resten av flyet, så ta det for det det er.

Men SAS første A350 har fått påmontert en hale i standard SAS farger




Blir uansett spennende å følge med i tiden fremover. Etterhvert som SE-RSA monteres sammen kommer det sikkert noen "drypp" fra folk med lange kameralinser før man vet ordet av det. ;)

SKJ313
11-08-2019, 13:08
Fant dette bildet på Instagram;
https://www.instagram.com/p/B1ADTeRhubI/?igshid=16h7lmoakbgoq

Legg merke til helt nederst til venstre på halen, det som helt tydelig er hvitlakkert. Dette ville vel ha vært blått med nåværende livery? Ser ut til at illustrasjonen fra Scandinavian Traveller er et klart hint om hva som kommer. ;)

DC 10-30
12-08-2019, 13:12
Om SAS velger å skifte dekor på flyene tviler jeg sterkt på at det blir på en ny maskin. For det første tar de vekk «med brask og bramm». Med nåtidens internett og telelinser vil jo ethvert forsøk på hemmelighold utebli totalt. For det andre kan vel rorflater kun lakkeres to ganger før de må balanseres på ny?? Det var i det minste slik på eldre flytyper. Da er det jo særdeles dårlig butikk å lakkere sideroret to ganger før flyet i det heletatt har fått luft under vingene... Selvfølgelig bare synsing fra min side. ;)

Someone
12-08-2019, 14:15
Fant dette bildet på Instagram;

https://www.instagram.com/p/B1ADTeRhubI/?igshid=16h7lmoakbgoq



Legg merke til helt nederst til venstre på halen, det som helt tydelig er hvitlakkert. Dette ville vel ha vært blått med nåværende livery? Ser ut til at illustrasjonen fra Scandinavian Traveller er et klart hint om hva som kommer. ;)



Litt usikker, for akkurat den delen er borte nå halen monteres på flyt

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190812/4ea93c103035610f24242907d6891cf0.jpg

SKJ313
12-08-2019, 15:33
Om SAS velger å skifte dekor på flyene tviler jeg sterkt på at det blir på en ny maskin. For det første tar de vekk «med brask og bramm». Med nåtidens internett og telelinser vil jo ethvert forsøk på hemmelighold utebli totalt. For det andre kan vel rorflater kun lakkeres to ganger før de må balanseres på ny?? Det var i det minste slik på eldre flytyper. Da er det jo særdeles dårlig butikk å lakkere sideroret to ganger før flyet i det heletatt har fått luft under vingene... Selvfølgelig bare synsing fra min side. ;)

Utvilsomt et godt poeng du har der! :) Men kan jo tenkes at det er én av årsakene til at SAS (bevisst eller ubevisst) slipper små "teasere" som illustrasjonen i Scandinavian Traveller, bilde av den lakkerte halefinnen, samt den tidligere nevnte dataillustrasjonen av flyet rett forfra, for å skape litt nysgjerrighet og oppmerksomhet, uten å avsløre alt på en gang. Hvem vet. Vi får vente og se! ;)

DC 10-30
12-08-2019, 20:10
Utvilsomt et godt poeng du har der! :) Men kan jo tenkes at det er én av årsakene til at SAS (bevisst eller ubevisst) slipper små "teasere" som illustrasjonen i Scandinavian Traveller, bilde av den lakkerte halefinnen, samt den tidligere nevnte dataillustrasjonen av flyet rett forfra, for å skape litt nysgjerrighet og oppmerksomhet, uten å avsløre alt på en gang. Hvem vet. Vi får vente og se! ;)

Har litt tro på poenget mitt selv også. ;) Husker når dagens dekor ble introdusert var det riktig nok på den aller første 737-600, men svært få visste at det også sto en MD-80 ( OY-KGT ) klar og ferdig malt på FBU som skulle ta den aller siste avgangen 07-okt-98 fra nettopp FBU. Men man må ta i betraktning at den gang var det ikke Twitter, Facebook, Instagram osv på nettet. Vil tro at hvis SAS skifter dekor blir det gjort med et fly i en lakkhangar en eller annen plass med strengt fotoforbud før dørene åpnes og flyet trilles ut. Så får heller den ( de ) første A350 fly med dagens dekor 2-3 år

Someone
12-08-2019, 20:13
Vil tro at hvis SAS skifter dekor blir det gjort med et fly i en lakkhangar en eller annen plass med strengt fotoforbud før dørene åpnes og flyet trilles ut.

Ser man på andre selskaper som nylig har byttet dekor, så har det lekket bilder fra de malerhangarene også.

Uansett, så skal man også være forsiktig med å overtolke ting, enten for eller mot et skifte ;)

LN-MOW
12-08-2019, 20:23
Vi hadde internett den gangen også og Flyprats tidligste forfar var faktisk temmelig aktiv. Jeg var i hangaren (på sykkel) og tok en serie bilder før den ble vist offentlig. Disse var på forumet samme kveld etter at jeg hadde vært på Timefoto. Og KGT var faktisk i trafikk noen dager før stengingen i sine nye klær.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190812/61b174d01be0a05989cfb2db8ee458a9.jpg

Eirik
12-08-2019, 20:50
Vi hadde internett den gangen også og Flyprats tidligste forfar var faktisk temmelig aktiv. Jeg var i hangaren (på sykkel) og tok en serie bilder før den ble vist offentlig. Disse var på forumet samme kveld etter at jeg hadde vært på Timefoto. Og KGT var faktisk i trafikk noen dager før stengingen i sine nye klær.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190812/61b174d01be0a05989cfb2db8ee458a9.jpg

Husker jeg var en smule skuffa, en følelse av antiklimaks da de rullet den ut på Fornebu siste dagen, tenkte vel at dekoren først og fremst var tilpasset 737´ene som var på vei.
(har forøvrig masse video fra siste dagen(e) der ute).

LN-MOW
12-08-2019, 21:53
Husker jeg var en smule skuffa, en følelse av antiklimaks da de rullet den ut på Fornebu siste dagen, tenkte vel at dekoren først og fremst var tilpasset 737´ene som var på vei.
(har forøvrig masse video fra siste dagen(e) der ute).



Den ble ikke ‘rullet ut’ den dagen. Den kom fra København og ble tauet fra 32 til 25.

Alpha
13-08-2019, 01:57
Hurra, endelig forsvinner de oransje motorene, og det var ikke et øyeblikk for tidlig. Samtidig bør vel det norske flagget også bort fra maskinene. Blir gøy med noe nytt, forhåpentligvis blir det noe fint, og som stikker seg ut, basert på det vi har sett så langt blir det vel dessverre ganske anonymt, men vi får se.

Norwegian har et enkelt design, samtidig som haleheltene er interessante, og den røde nesen gjør at de likevel kjapt gir seg til kjenne som et fly fra selskapet. Navnet forplikter at fargetemaet går i rødt, hvitt og blått naturligvis. Alt i alt ganske smart tenkt og et design som har holdt seg godt over tid.

DC 10-30
13-08-2019, 06:48
Norwegian har et enkelt design, samtidig som haleheltene er interessante, og den røde nesen gjør at de likevel kjapt gir seg til kjenne som et fly fra selskapet. Navnet forplikter at fargetemaet går i rødt, hvitt og blått naturligvis. Alt i alt ganske smart tenkt og et design som har holdt seg godt over tid.[/QUOTE]

Vel, det er ganske så enkelt, men rød tupp, blå ring og resten hvitt. Lurer på hva designeren hadde i tankene ( og muligens hånda ) når han kom «opp» med den ideen....??? 😂😂

Blubird
13-08-2019, 08:20
Om SAS velger å skifte dekor på flyene tviler jeg sterkt på at det blir på en ny maskin.



Jeg derimot tror at en eventuell ny dekor vil lanseres samtidig med A350. Poeng som taler for dét er at de allerede har knagget ny dekor på A350, samt at lansering av ny dekor samtidig med lansering av nye A350 vil gi maks publisitet på sistnevnte. Bryter man opp disse to nyhetene i to bolker, risikerer man at fokus på A350 reduseres - noe man ikke vil med det nye flaggskipet.

At det dukker opp spionbilder fra maskinen i en eller annen hangar regner jeg med vil skje, men det spiller ikke all verdens rolle for SAS da folk flest først får det med seg når de sender ut pressemeldingen.

Polaris
13-08-2019, 08:24
Jeg liker de oransje motorene, jeg :)

SudCaravelle
13-08-2019, 08:57
Jeg liker de oransje motorene, jeg :)

DER er vi enige Polaris ;)

closebutnocigar
13-08-2019, 10:32
Liker godt det nåværende designet jeg. De kunne heller brukt pengene på hyppigere vasking, for på mange av flyene skjemmes det visuelle inntrykket av skitt.

Eirik
13-08-2019, 17:40
Den ble ikke ‘rullet ut’ den dagen. Den kom fra København og ble tauet fra 32 til 25.

Ah, har levd i den villfarelse siden 1998. :D

Dette er definitivt min favoritt i nyere tid:
(Korfu, mai 2017)

B747-8
13-08-2019, 20:49
Dette er definitivt min favoritt i nyere tid:
(Korfu, mai 2017)

JA, dette er det peneste flyet SAS har. Du kunne hatt et til i samme farge :)
I hvilket land flyr dette flyet hovedsaklig i?

LN-MOW
13-08-2019, 20:50
JA, dette er det peneste flyet SAS har. Du kunne hatt et til i samme farge :)
I hvilket land flyr dette flyet hovedsaklig i?

Ingen nå. Det var bare malt slik for jubileet.

B747-8
13-08-2019, 20:55
Ingen nå. Det var bare malt slik for jubileet.

Så de har fjernet den pene fargen på LN-RGI??? :(
Er det derfor jeg ikke ser det mer :(

Eirik
13-08-2019, 22:13
JA, dette er det peneste flyet SAS har. Du kunne hatt et til i samme farge :)


Gjerne hele flåten for min del. :D

sk931
13-08-2019, 23:18
Hurra, endelig forsvinner de oransje motorene, og det var ikke et øyeblikk for tidlig. Samtidig bør vel det norske flagget også bort fra maskinene. Blir gøy med noe nytt, forhåpentligvis blir det noe fint, og som stikker seg ut, basert på det vi har sett så langt blir det vel dessverre ganske anonymt, men vi får se.

Hvorfor skal det norske flag fjernes ?? Det hedder jo Scandinavian Airlines og de 3 flag afspejler Skandinavien og ikke ejerskab....

Hilsen Ole

Alpha
14-08-2019, 02:07
Hvorfor skal det norske flag fjernes ?? Det hedder jo Scandinavian Airlines og de 3 flag afspejler Skandinavien og ikke ejerskab....



Hilsen OleNavnet endte slik fordi det var sammenslåingen av Svensk Interkontinental Lufttrafik, Det Norske Luftfartselskap og Det Danske Luftfartselskap. Nå er Norge ute og det snakkes om at Svenskene skal følge etter. Så det kan vel fort bli primært et dansk selskap.

Skal man ha de skandinaviske lands flagg på flyene så må Island, Færøyene og Finland også klistres på, avhengig av hvem man spør om definisjonen på Skandinavia. [emoji57]

LN-MOW
14-08-2019, 02:18
Historieløst ...

Det er mange år siden SAS var statsstyrt og/eller fikk penger fra det offentlige. I dag er det ingen forskjell på statlige og private eiere - de er alle passive. Flaggene reflekterer i dag det fellesskandinaviske driftssamarbeidet og ikke eierskapet.

Alpha
14-08-2019, 02:23
Fellesskandinavisk drift? Det er et Svensk/Dansk flyselskap med en avdeling i Norge og ansatte her. Norwegian putter ikke irske farger på flyet selv om de har norsk-irsk felles drift [emoji12]

Polaris
14-08-2019, 04:58
Please don’t feed the troll, hvordan er det mulig å gjøre enhver diskusjon om til å handle om Norwegian? Gjesp.

EvakCPH
14-08-2019, 06:06
Fellesskandinavisk drift? Det er et Svensk/Dansk flyselskap med en avdeling i Norge og ansatte her. Norwegian putter ikke irske farger på flyet selv om de har norsk-irsk felles drift [emoji12]

Du kan ikke sammenligne de to eksempler. Norwegian har hen ad vejen oprettet afdeling i Irland, mens SAS' aktiviteter i Norge var en del af selskabet fra dag 1. SAS dna er føllesskandinavisk lige meget hvem der ejer det. Det norske flag forbliver på sin plads ;)

JELSC
14-08-2019, 12:18
Skal man ha de skandinaviske lands flagg på flyene så må Island, Færøyene og Finland også klistres på, avhengig av hvem man spør om definisjonen på Skandinavia. [emoji57]

Få lige styr på begreberne:
Skandinavien : DK,N,S
De Nordiske Lande: Skandinavien + Finland+Island+Ålandsøerne+Færøerne+Grønland

TLS at OSL
14-08-2019, 12:38
LN-RGI er nok det beste (minst dårlige) jeg har sett av forslag til SAS-livery'er i denne tråden. Det hvite og blå som er avbildet i post #12 i denne tråden er jo verre enn LHs nye farver!

Når det gjelder "oransje" motordeksler, så er vel ikke de oransje, men røde. Problemet er at rødt falmer og blir "oransje" etterhvert.

Alpha
14-08-2019, 12:47
Få lige styr på begreberne:
Skandinavien : DK,N,S
De Nordiske Lande: Skandinavien + Finland+Island+Ålandsøerne+Færøerne+Grønland
Som jeg skrev, det kommer an på hvem du spør. Engelsk-talende land har ofte en bredere definisjon, eks: https://www.dictionary.com/browse/scandinavia

"Norway, Sweden, Denmark, and sometimes Finland, Iceland, and the Faeroe Islands."

Evt. Mirriam-Webster: https://www.merriam-webster.com/dictionary/Scandinavia

"Definition of Scandinavia
1 peninsula in northern Europe occupied by Norway and Sweden
2 Denmark, Norway, and Sweden
NOTE: Some people also consider Iceland, the Faeroe Islands, and Finland to be part of Scandinavia."


LN-RGI er nok det beste (minst dårlige) jeg har sett av forslag til SAS-livery'er i denne tråden. Det hvite og blå som er avbildet i post #12 i denne tråden er jo verre enn LHs nye farver!

Når det gjelder "oransje" motordeksler, så er vel ikke de oransje, men røde. Problemet er at rødt falmer og blir "oransje" etterhvert.
Splitter ny A320... Ser fortsatt oransje ut på meg. Rødt kunne vært fint, og spiller på flaggfargene til Norge/Danmark i hvert fall :)

EvakCPH
14-08-2019, 13:11
I Skandinavien har "Skandinavien" aldrig nogensinde haft anden betydning end DK, S og N. For den "udvidede familie" bruges udtrykket de nordiske lande eller Norden, som det også påpeges ovenover :)

Jeg tror ikke du kan finde en eneste person i finland, som vil sige, at hen (tak sverige) bor i Skandinavien.

LN-MOW
14-08-2019, 14:17
Dere har vel egentlig alle rett. Fargekoden er E75113.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190814/7817189af3647b34ca149965a17c19c8.jpg

sk931
14-08-2019, 15:36
Ah, har levd i den villfarelse siden 1998. :D

Dette er definitivt min favoritt i nyere tid:
(Korfu, mai 2017)

JEg er helt enig....den må de meget gerne implementere på ALLE flyene
Hilsen Ole

oy-viv
14-08-2019, 15:54
I Skandinavien har "Skandinavien" aldrig nogensinde haft anden betydning end DK, S og N. For den "udvidede familie" bruges udtrykket de nordiske lande eller Norden, som det også påpeges ovenover :)
.

Helt enig!
Og man behøver ikke at gå længere end til UK, før den generelle opfattelse af
begrebet ‘Skandinavien’ er meget diffus, for nu at sige det pænt!
Selvfølgelig skal det norske flag forblive på SAS- maskinerne,
det manglede da bare!

DC 10-30
14-08-2019, 19:35
[QUOTE=Alpha;1173994]Navnet endte slik fordi det var sammenslåingen av Svensk Interkontinental Lufttrafik, Det Norske Luftfartselskap og Det Danske Luftfartselskap. Nå er Norge ute og det snakkes om at Svenskene skal følge etter. Så det kan vel fort bli primært et dansk selskap.

Vel, primært dansk er vel litt skivebom. Den danske stat har vel noe slik som 14,3% av aksjene. Ved siden av den svenske stat er vel den svenske Wallenberg-familien største aksjonær? De tre skandinaviske flaggene kommer til å bestå vil jeg tippe. Om den norske stat har solgt seg ut, så finnes det vel fremdeles norske aksjonærer vil jeg anta.

anders320
14-08-2019, 20:25
Er det ingen her inne med litt photoshop-skills som greier å lage et eksempel på hvordan liveryet publisert i Traveller-magasinet kan se ut?

Alpha
14-08-2019, 20:32
[QUOTE=Alpha;1173994]Navnet endte slik fordi det var sammenslåingen av Svensk Interkontinental Lufttrafik, Det Norske Luftfartselskap og Det Danske Luftfartselskap. Nå er Norge ute og det snakkes om at Svenskene skal følge etter. Så det kan vel fort bli primært et dansk selskap.

Vel, primært dansk er vel litt skivebom. Den danske stat har vel noe slik som 14,3% av aksjene. Ved siden av den svenske stat er vel den svenske Wallenberg-familien største aksjonær? De tre skandinaviske flaggene kommer til å bestå vil jeg tippe. Om den norske stat har solgt seg ut, så finnes det vel fremdeles norske aksjonærer vil jeg anta.
Norge er helt ute ja, og Sverige snakker om det samme. Det er bare en norsk aktør på lista over eiere med mer enn 1% andel, som er Norges Bank. Med 1,1%.

KnutW
14-08-2019, 20:32
[QUOTE=Alpha;1173]Om den norske stat har solgt seg ut, så finnes det vel fremdeles norske aksjonærer vil jeg anta.

Visstnok svært få. De tallene jeg husker da staten solgte seg ut var rundt 2% av totalen.

EB
14-08-2019, 22:15
Norge er vel fortsatt et hjemmemarked...de oransje motorene tenker jeg fint kan pensjoneres nå. Ja til noe i blått.

Gunnar
19-08-2019, 19:49
Og SAS slår et slag for ryktet med denne FB-posten:
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=47418&stc=1&d=1566236952

MFM
19-08-2019, 20:22
Hvilke land som eier eller samarbeider har da ingenting å si, mange passasjerer liker å se flagget sitt på flyet og/eller anser SAS som tilhørende deres land om enn delvis, så å fjerne enkeltflagg er et PR-problem, på samme måte som at "Norwegian Air Shuttle" med grønn, hvit og oransje snute ville vært problematisk. Image =/= selskapsstruktur.

Hva topic angår håper jeg ikke den besje fargen tilhører en ferdigmalt del, å få fly til å se permanent skitne ut er ingen visuell slager i mine øyne (Looking at you, PIA! (forøvrig lurer ikke fargen meg, jeg ser at 777ene faktisk er skitne!))

B767
20-08-2019, 12:31
Jeg tror motordekselen blir lyseblå.

LN-IPA
23-08-2019, 18:00
Ser ganske tydelig i refleksjonen under vinduene på cockpiten her at motordekslene er blå! I tillegg ser man en ny stilering av de tre flaggene, de også under cockpitvinduene. Ser stilig ut :-)
-Thor

RedLine
23-08-2019, 23:07
47478

[emoji848][emoji848][emoji848]

Trdfly
24-08-2019, 01:31
SAS logo på utsiden av WL på A350 er borte...

krølle
24-08-2019, 10:24
Kan jo bruke denne:lol:

livinspeed
24-08-2019, 20:25
Forsiden av motorfestet er her i en rødnyanse, den ser dog ut til å være noe mørkere enn normalt? Er dette et cover som blir erstattet ved montering av motorer, eller kan det gi en pekepin? Ref vedlagt bilde som har annen farge enn cowling.
https://i.ytimg.com/vi/olJ6bw8IWMg/maxresdefault.jpg

Swedeline F28
25-08-2019, 16:14
Det röda är nog bara skyddsplast.
https://live.staticflickr.com/65535/32699378307_fd8427211b.jpg (https://flic.kr/p/RPwRWB)
F-WZFN Airbus A350 Air France (https://flic.kr/p/RPwRWB) by @Eurospot (https://www.flickr.com/photos/146519169@N03/), on Flickr

Nona
25-08-2019, 20:30
SAS dekor, har vært like dørgende kjedelig i alle år. Blir neppe bedre, med det første.

Fnate
26-08-2019, 00:02
Hva er Det som er så kjedelig med et stilrent og klassisk design?

Rane Viking
26-08-2019, 01:36
Hva om motorene ble som kaffekoppene, med blåtonene fra det oppdaterte designprogrammet? Det hadde vært stilig. :lol:

47485

LN-MOW
26-08-2019, 04:17
Det der var faktisk ikke så dumt ... men ikke bakdelen. Too Lufty ...

EB
26-08-2019, 05:36
Den der var utrolig stilig. Tommel opp:-)

Concorde98
26-08-2019, 05:56
Den var bra, allikevel bakparten var litt rar kanskje? Litt lysere farger bak hadde vært bedre?

semmern
26-08-2019, 06:50
SAS dekor, har vært like dørgende kjedelig i alle år. Blir neppe bedre, med det første.

https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/842/755/493.jpg

jameson82
26-08-2019, 06:56
Dette var veldig likt Joon.

Polaris
26-08-2019, 07:41
Hva er det som er så kjedelig med et stilrent og klassisk design?

Det er nok for lite Norwegian ;) (sett i sammenheng med brukerens historikk her inne)

Jeg digger Rane Vikings første forslag! Moderne og fint. Who cares about joon! :D

Rane Viking
26-08-2019, 07:46
Dette var veldig likt Joon.

Jepp, men Joon er heldigvis historie. ;) Men det går f.eks an å tenke seg kaffekruset på halen også...

47487

Denne (og den forrige) mockupen er laget basert på de hintene SAS allerede har gitt oss, og litt fri diktning basert på det gjeldende designprogrammet fra Bold. Det blir uansett spennende fremover. Ha en god uke alle sammen!

KnutW
26-08-2019, 09:18
Knallbra animasjon, Rane! Kan du lage en variant der du snur «kaffekoppen» og tar de fargene bakover på skroget, omtrent fra vingen?

Fellowship
26-08-2019, 12:30
Hva om motorene ble som kaffekoppene, med blåtonene fra det oppdaterte designprogrammet? Det hadde vært stilig. :lol:

47485

Jeg likte denne langt bedre enn det de flyr med nå.
Hva med å lage skikkelige flagg igjen bak vingen, slik som de var på Boeing 767 i "janne-fargene" ?

Det vil igjen frigjøre plass på snuten til å skrive navnet med leselige bokstaver igjen

JELSC
26-08-2019, 12:43
Jeg likte denne langt bedre enn det de flyr med nå.
Hva med å lage skikkelige flagg igjen bak vingen, slik som de var på Boeing 767 i "janne-fargene" ?

Det vil igjen frigjøre plass på snuten til å skrive navnet med leselige bokstaver igjen

Hvis flagene skal være der, er det mere oplagt at sætte dem lige under SAS på flykroppen for at forklare hvad skandinavien er.

Når det så er sagt, mener, jeg de skal væk, for at gøre udtrykket mere enkelt.

Martin
26-08-2019, 12:45
SAS dekor, har vært like dørgende kjedelig i alle år. Blir neppe bedre, med det første.

Ser i hvertfall bedre ut enn en brukt tampong.

Alpha
26-08-2019, 12:53
Ser i hvertfall bedre ut enn en brukt tampong.Det morsomme er at de "bruke tampongene" stort sett alltid er nye, freshe og rene. I motsetning til konkurrenten som ikke har vasket flyene siden de var nye.. I 1999. Ny dekor blir fint, men i likhet med nye fly blir vi neppe å se så mye til det her til lands. Gamle fly får ikke wifi og neppe ny dekor heller. Vi får håpe de i det minste blir flinkere til å vaske.

Og mockupen over her med blå hale og motorer var veldig mye finere enn dagens livery.

C130
26-08-2019, 13:12
Jepp, men Joon er heldigvis historie. ;) Men det går f.eks an å tenke seg kaffekruset på halen også...

47487

Denne (og den forrige) mockupen er laget basert på de hintene SAS allerede har gitt oss, og litt fri diktning basert på det gjeldende designprogrammet fra Bold. Det blir uansett spennende fremover. Ha en god uke alle sammen!
Det blå på halen skulle blitt lysere nedover fra stabilisatorene, og det som da ble lys blått skulle svingt seg mykt framover under hele buken, helt fram til cockpit.

LN-MOW
26-08-2019, 13:37
Det morsomme er at de "bruke tampongene" stort sett alltid er nye, freshe og rene. I motsetning til konkurrenten som ikke har vasket flyene siden de var nye.. I 1999. Ny dekor blir fint, men i likhet med nye fly blir vi neppe å se så mye til det her til lands. Gamle fly får ikke wifi og neppe ny dekor heller.



1999? SAS-flåtens snittalder er 10.19 år ...

Wifi kommer såvidt jeg vet i alle fly, med unntak av de som skal ut av flåten i den nærmeste tid. SAS har vel også wifi i hele landistanseflåten.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Rane Viking
26-08-2019, 14:34
Det morsomme er at de "bruke tampongene" stort sett alltid er nye, freshe og rene. I motsetning til konkurrenten som ikke har vasket flyene siden de var nye.. I 1999. Ny dekor blir fint, men i likhet med nye fly blir vi neppe å se så mye til det her til lands. Gamle fly får ikke wifi og neppe ny dekor heller. Vi får håpe de i det minste blir flinkere til å vaske.

Og mockupen over her med blå hale og motorer var veldig mye finere enn dagens livery.
Kanskje litt O/T dette, men: Det skjedde noe for 6-7 år siden - da begynte SK å vaske flyene sine igjen, etter en periode der 340’ene hadde «sørgerenner» under vinduene, og så generelt litt sovjetiske ut... Siden den gang har jeg ikke reagert på skitne fly.

Bergern
26-08-2019, 16:07
Jeg har likt at det er litt farge på flyene. Kanskje man kunne bytte rødt fra motor til logoen foran? Det helblå blir litt kjedelig syns jeg.

EB
26-08-2019, 16:21
Heter ikke designet til SAS «Blue on Blue» - hørte i allefall Eivind Roald snakke om dette i sin tid...så jeg tror at rødt blir historie.

Bergern
26-08-2019, 16:31
Heter ikke designet til SAS «Blue on Blue» - hørte i allefall Eivind Roald snakke om dette i sin tid...så jeg tror at rødt blir historie.

Det syns jeg ville være veldig synd. Og det enda jeg er blant de blåeste her inne :D

semmern
26-08-2019, 17:05
Heter ikke designet til SAS «Blue on Blue» - hørte i allefall Eivind Roald snakke om dette i sin tid...så jeg tror at rødt blir historie.

Uheldig ordvalg i tilfelle, det er et militært uttrykk man bruker om styrker som beskyter egne! ;)

Someone
26-08-2019, 17:27
Uheldig ordvalg i tilfelle, det er et militært uttrykk man bruker om styrker som beskyter egne! ;)



Tja, samtidig: flybransjen har jo en egen evne til å drive selvskading [emoji849]

EB
26-08-2019, 20:58
Har egentlig aldri likt fargen eller aller minst at det kun er deler av motorene som er malt orangerøde...når vi snakker om tamponger.

Polaris
26-08-2019, 20:59
Har egentlig aldri likt fargen eller aller minst at det kun er deler av motorene som er malt orangerøde...når vi snakker om tamponger.

Hvis en tampong ser ut som SAS' oransje motorer så må man umiddelbart til lege. Vet ikke hva slags tamponger du har sett i ditt liv EB, men det er en "kobling" jeg aldri kunne tenkt meg fram til selv da det er .... MEGET .... lang veg mellom fargene :p

oy-viv
27-08-2019, 06:47
Det der var faktisk ikke så dumt ... men ikke bakdelen. Too Lufty ...

Jeg er helt enig med den ærede taler, og ud over associationen til LH,
så synes jeg, at bemaling ned omkring halepartiet får flyet til at
ligne en æske chokolade ........^_^

JELSC
27-08-2019, 07:32
[QUOTE=oy-viv;1175185]Jeg er helt enig med den ærede taler, og ud over associationen til LH,
QUOTE]
Det er et kompliment - LH er pt et af de mest stylish liveries out there, men det er nok mere et spørgsmål om det rent copyrights mæssigt er ok at lade sig "inspirere" så meget af en konkurrent/partner?

Wahoo
27-08-2019, 08:11
Hvis en tampong ser ut som SAS' oransje motorer så må man umiddelbart til lege. Vet ikke hva slags tamponger du har sett i ditt liv EB, men det er en "kobling" jeg aldri kunne tenkt meg fram til selv da det er .... MEGET .... lang veg mellom fargene :p

Rødfargen til motorene er visstnok Pantone 179C
https://www.pantone.com/color-finder/179-C

W

Rane Viking
27-08-2019, 11:48
Hey, hva med å lage en sånn «swoosh» fra motorene istedenfor, for å unngå søksmål fra Lufty... Og så synes jeg det personlig kunne vært fett med en diger, glinsende SAS-logo i sølv foran. Det er nordic cool så det holder.

47513

Sånn, nå er ihvertfall jeg fornøyd. Bestiller noen hangarplass? :lol:

Someone
27-08-2019, 11:53
Problemet med sølvskrift på hvit bakgrunn er at det blir veldig uleselig i mange lys. Det ser man jo i dag

Alpha
27-08-2019, 12:08
Hvis en tampong ser ut som SAS' oransje motorer så må man umiddelbart til lege. Vet ikke hva slags tamponger du har sett i ditt liv EB, men det er en "kobling" jeg aldri kunne tenkt meg fram til selv da det er .... MEGET .... lang veg mellom fargene :pMeget lang vei mellom rød og oransje? Haha, er du seriøs? [emoji23]

Forøvrig tror jeg ikke det er så mange tamponger der ute med rød tupp og en blå stripe rundt heller.

Polaris
27-08-2019, 12:15
Meget lang vei mellom rød og oransje? Haha, er du seriøs? [emoji23]

Forøvrig tror jeg ikke det er så mange tamponger der ute med rød tupp og en blå stripe rundt heller.

Vi har en tampong og farge-på-mensblod-ekspert her folkens! Drar inn årene fra kvinnebåten min, og lar Alpha-experten ta over talestolen ;)

Martin
27-08-2019, 12:29
Mensblod har jeg lite peiling på, men når jeg ser en SAS-motor tenker jeg først og fremst rød og ikke oransje. Men det er nå meg, da...

Polaris
27-08-2019, 12:32
Mensblod har jeg lite peiling på, men når jeg ser en SAS-motor tenker jeg først og fremst rød og ikke oransje. Men det er nå meg, da...

For ordens skyld, uansett om man kaller det rød eller oransje så bør man med den fargen oppsøke lege. Det er hovedbudskapet ;)

LN-MOW
27-08-2019, 13:28
Dere har vel egentlig alle rett. Fargekoden er E75113.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190814/7817189af3647b34ca149965a17c19c8.jpg



Igjen ... dette er korrekt fargekode. Kommer dette ut nedentil, ring etter ambulanse umiddelbart.

Nona
27-08-2019, 18:03
Det er nok for lite Norwegian ;) (sett i sammenheng med brukerens historikk her inne)

Jeg digger Rane Vikings første forslag! Moderne og fint. Who cares about joon! :D
Alt, uansett hvor dørgende kjedelig det er, er visst bra når det gjelder SAS.Kanskje ikke så rart, når man ser posterens historikk, her inne

Nona
27-08-2019, 18:08
Ser i hvertfall bedre ut enn en brukt tampong.
Du verden, debatt på høyt nivå.:stir

WF789
27-08-2019, 18:26
Du verden, debatt på høyt nivå.:stir

Du har jo satt standarden og enda er det et godt stykke ned før Martin er der.

KnutW
27-08-2019, 18:29
Kan vi være så snill og avslutte denne dustete tampongdebatten? Mens-blod er blått, det har vi sett i årevis med reklame. Derav den blå ringen.

Nona
27-08-2019, 18:41
Du har jo satt standarden og enda er det et godt stykke ned før Martin er der.
Hva? Hva har en relavant oppfatnig; «dørgende kjedelig», med «mensblod», å gjøre. Kan forklare?

ToreD
27-08-2019, 18:50
Skulle ønske et fly kunne få de gamle «Janne fargene» jeg, utover det kan de male de grønne for min del;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
27-08-2019, 18:57
Skulle ønske et fly kunne få de gamle «Janne fargene» jeg, utover det kan de male de grønne for min del;)




De er jo håpløst 80-tall

C130
27-08-2019, 21:50
Hey, hva med å lage en sånn «swoosh» fra motorene istedenfor, for å unngå søksmål fra Lufty... Og så synes jeg det personlig kunne vært fett med en diger, glinsende SAS-logo i sølv foran. Det er nordic cool så det holder.

47513

Sånn, nå er ihvertfall jeg fornøyd. Bestiller noen hangarplass? :lol:
Det der var akkurat slik jeg mente det burde være i innlegget mitt lenger oppe :lol:
Men gjerne med det lys blå helt fram.
Og en blå lining rundt bokstavene i SAS hadde gjort seg.

KnutW
27-08-2019, 22:17
Det siste utkastet til Rane Viking er jækla bra! Personlig ville jeg foretrukket et litt mindre «SCANDINAVIAN» i SAS-font over vinduene i stedet for SAS gjentatt to ganger foran og bak med store bokstaver. Jeg synes sølv likevel gjør seg bedre enn blått i titlene på skroget, kanskje med noe omriss/skygge i blåtone? «Airlines» trenger ikke å være med, og «System» har ikke blitt brukt siden 1966, så det er neppe noe tema.

Nona
27-08-2019, 23:09
Meget lang vei mellom rød og oransje? Haha, er du seriøs? [emoji23]

Forøvrig tror jeg ikke det er så mange tamponger der ute med rød tupp og en blå stripe rundt heller.
Nei, og siden dette dreier seg om SAS-dekoren. Så må alt snakket om tampong-blod, være deres røde motorer. I allefall det eneste som frisker opp litt, opp i alt det triste grå.

livinspeed
28-08-2019, 00:20
Flotte forslag av Rane Viking! Tok meg frihet (og fri i morgen, tenke seg til!) til å skru sammen et forslag på det som muligens kan være mer realistisk. Tok meg veldig frihet med å bytte ut Scandinavian med SAS-logo, samt at flaggene ikke stemmer overens med Airbus-render, men dere skjønner forhåpentligvis tegninga.

https://i.imgur.com/C7epi9g.jpg

livinspeed
28-08-2019, 00:52
...og siden man tok seg så fint fri i morgen (hva skal man med gode karakterer på bachelor?), hvorfor ikke se hvordan fruen hadde sett ut med Janne-livery?

https://i.imgur.com/uks7KMI.jpg

Flaggene bak er helt bak mål, men håper resten stemmer sånn halvveis overens. Driver å leker meg med drage-livery nå for å fullføre trifectaen.

livinspeed
28-08-2019, 02:06
Ikke meningen å spamme tråden, men hvorfor ikke slenge med en liten vri på dragen når man først er i gang. Selv om det ble litt så som så med mix av *A merke foran i stedet for vikingnavn, lavinnsatsflagg bak samt elendig remake av gammel font, så synes jeg 350 tok seg utrolig godt ut i dragedekor :)

https://i.imgur.com/enKWbdI.jpg

B767
28-08-2019, 12:04
Flotte forslag av Rane Viking! Tok meg frihet (og fri i morgen, tenke seg til!) til å skru sammen et forslag på det som muligens kan være mer realistisk. Tok meg veldig frihet med å bytte ut Scandinavian med SAS-logo, samt at flaggene ikke stemmer overens med Airbus-render, men dere skjønner forhåpentligvis tegninga.

https://i.imgur.com/C7epi9g.jpg jeg tror at motordekselene blir lyse blå. Lik den vi ser inne i kabinen.... husker ikke helt hvor i kabinen eg såg, men iallefall lik den type varm lyseblå.

LN-IPA
28-08-2019, 12:09
Flotte forslag!
Nysgjerrig: Hvilket program bruker dere for å lage disse forslagene til dekor på flyene?

-Thor

sk931
28-08-2019, 17:42
Synes nu at skriften er for lille....
Hilsen Ole

livinspeed
28-08-2019, 18:54
Flotte forslag!
Nysgjerrig: Hvilket program bruker dere for å lage disse forslagene til dekor på flyene?

-Thor

Gode gamle Adobe Photoshop jeg snekrer i her.

Synes nu at skriften er for lille....
Hilsen Ole

Hvilken skrift tenkte du på? SAS-logoen på skrog hentet jeg ut ca samme dimensjoner som på 70 års 737, den er til og med noe større, hvis det var den du siktet til.

jeg tror at motordekselene blir lyse blå. Lik den vi ser inne i kabinen.... husker ikke helt hvor i kabinen eg såg, men iallefall lik den type varm lyseblå.

Forsøkte noen utgaver med det jeg tror er fargen du sikter til, synes ikke det ble kledelig i det hele tatt, ser veldig malplassert ut i mine øyne?

https://i.imgur.com/gQSClyQ.jpg
https://i.imgur.com/yS7mrV0.jpg
https://i.imgur.com/5zTGg46.jpg
https://i.imgur.com/aCAFsTb.jpg

Om noen har noen andre forslag i hodet som de ikke får ned på papiret er jeg lutter øre :)

Blubird
28-08-2019, 19:41
Artig å se ulike, mer og mindre heldige utkast. :)

La oss gå tilbake til monteringshallen og bildet av halefinnen; jeg tror ikke man hadde tatt seg bryet med å lakkere den helt nedre og fremre delen av finnen hvit, om ikke den blå profilen skulle føres videre ned på skroget i rett eller buet linje. Altså, om det er kun halefinnen som fortsatt skal være blå antar jeg man ville lakkert hele finnen blå, både av økonomiske og visuelle årsaker.

Når det gjelder farge på motordekslene så er det vel enkelte illustrasjoner som kan hinte til at disse får en lysere blåtone enn halefinnen, selv om jeg innerst inne er litt skeptisk til å tro på det selv.

Noe jeg derimot er ganske sikker på er at dagens "greige"-lakkerte skrog forsvinner til fordel for en renere hvit.

Alt over er selvsagt kun ren gjetning.

TLS at OSL
28-08-2019, 20:45
Det er mange veldig bra forslag her, men jeg må innrømme at jeg savner noe i rødt (et eller annet sted).
Flykroppen må være hvit (slik forslagene er), SAS (eller Scandinavian / Scandinavian Airlines / Scandinavian Airlines System) bør være lakkert langs kroppen i synlige bokstaver, og ikke slik det er i dag med hvitt på lys beige. Å ha to forskjellige blåfarver, passer dårlig synes jeg.

Kan noen lage enda et nytt forslag?

livinspeed
28-08-2019, 21:08
Kan noen lage enda et nytt forslag?

Prøver meg med litt forskjellig, hysterisk nok var ikke en mixmatch av Janne, Lufthansen-hale og lyseblå cowlings så ekkelt å se på i det hele tatt i mine øyne. Kom gjerne med forslag så skal jeg visualisere det etter beste evne. Legger ved supermixen under.

https://i.imgur.com/nYKCxTD.jpg

LN-MOW
28-08-2019, 21:10
Prøver meg med litt forskjellig, hysterisk nok var ikke en mixmatch av Janne, Lufthansen-hale og lyseblå cowlings så ekkelt å se på i det hele tatt i mine øyne. Kom gjerne med forslag så skal jeg visualisere det etter beste evne. Legger ved supermixen under.

https://i.imgur.com/nYKCxTD.jpg

Jeg vet ikke hva du drikker i kveld, men kan du sende meg litt? :D

LN-MOW
28-08-2019, 21:10
Hva med dette?


http://enfb.net/stuff/sasnew.jpg

raider66
28-08-2019, 21:19
Jeg hadde satt pris på å se en utgave med den siste dragehodedekoren. Altså den vi så på A300, B747, DC-8-62/63, DC-9 og DC-10. Håper å få se denne på en retrofarget A350 live også :-)

Espen

Polaris
28-08-2019, 21:34
Utrolig kule bidrag :)

livinspeed
28-08-2019, 21:51
Jeg vet ikke hva du drikker i kveld, men kan du sende meg litt? :D

Litt fra bryggerier i Oslo og Bergen, muligens derfor alt er skakt. Fint bidrag du kom med der!

livinspeed
28-08-2019, 21:55
Jeg hadde satt pris på å se en utgave med den siste dragehodedekoren. Altså den vi så på A300, B747, DC-8-62/63, DC-9 og DC-10. Håper å få se denne på en retrofarget A350 live også :-)

Espen

Nå er jeg ikke megabereist i de forskjellige liverys, men er den så veldig forskjellig fra den jeg postet en side tilbake? Etter det jeg kan se forskjell fra DC-10/747 til A320 er det at dragen er flat i stedet for at halsen stikker opp, og det blir veldig vrient å tilpasse noe særlig mer enn det som er gjort mtp flykroppen. Selvfølgelig kan cowlings farges grå som magen, men krom er vrient å få frem "flatt" digitalt :)

Har ikke en døyt å gjøre før neste uke annet enn å slappe av, så jeg er veldig åpen for ideer.

Radiv
28-08-2019, 22:06
Fine disse også, og SAS kunne jo gjøre litt mer utav det.
Det er ett selskap man kjenner igjen, og det er Southwest, med friske farger, det burde SAS også ha. Hvite fly er det nok av!!

https://www.google.com/searchq=sas+half+blue+livery&rlz=1C9BKJA_enNO852NO852&hl=nb&prmd=isnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjb4u_Kq6bkAhURtosKHRNlBZIQ_AUoAXoECA0QA Q&biw=1024&bih=648#imgrc=j2YZciyj_bBGBM

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/df/Douglas_DC-3%2C_SE-CFP.jpg/440px-Douglas_DC-3%2C_SE-CFP.jpg

https://i.pinimg.com/236x/ed/69/e0/ed69e0adf9cbe9a6566b082e832ffe9f--sas-airlines-scandinavian.jpg

semmern
28-08-2019, 22:18
Prøver meg med litt forskjellig, hysterisk nok var ikke en mixmatch av Janne, Lufthansen-hale og lyseblå cowlings så ekkelt å se på i det hele tatt i mine øyne. Kom gjerne med forslag så skal jeg visualisere det etter beste evne. Legger ved supermixen under.

https://i.imgur.com/nYKCxTD.jpg

Denne med hvite motorer og fargematch på hale og font kunne vært kul. Kan du trylle frem en sånn? :) Eventuelt en med Jannestripene på hvite cowlings?

Ellers har jeg alltid vært av den mening at dragehodene bør komme tilbake!

livinspeed
28-08-2019, 22:18
For å bygge litt mer på MOW's forslag, her er en med LH-hale, og to med linjer som går med kroppen, litt linje langs bunnen á la BU.

https://i.imgur.com/EEjEGtf.jpg
https://i.imgur.com/Rg9TDBU.jpg
https://i.imgur.com/r2E7ggO.jpg

Denne med hvite motorer og fargematch på hale og font kunne vært kul. Kan du trylle frem en sånn? :)

Ellers har jeg alltid vært av den mening at dragehodene bør komme tilbake!

Mener du fargematch mellom "scandinavian" og det blå på halen?

raider66
28-08-2019, 22:28
Nå er jeg ikke megabereist i de forskjellige liverys, men er den så veldig forskjellig fra den jeg postet en side tilbake? Etter det jeg kan se forskjell fra DC-10/747 til A320 er det at dragen er flat i stedet for at halsen stikker opp, og det blir veldig vrient å tilpasse noe særlig mer enn det som er gjort mtp flykroppen. Selvfølgelig kan cowlings farges grå som magen, men krom er vrient å få frem "flatt" digitalt :)

Har ikke en døyt å gjøre før neste uke annet enn å slappe av, så jeg er veldig åpen for ideer.

Forskjellen består i at den røde stripen er tatt bort og at den blå fargen er vesentlig lysere. Det var kun en kort rød "vinge" rett bak dragehodet.

Flotte bilder du har laget så langt:D Smak og behag blir man jo aldri enige om - heldigvis ;)

Espen

livinspeed
28-08-2019, 23:00
Denne med hvite motorer og fargematch på hale og font kunne vært kul. Kan du trylle frem en sånn? :) Eventuelt en med Jannestripene på hvite cowlings?

Ellers har jeg alltid vært av den mening at dragehodene bør komme tilbake!

Noe slikt?
https://i.imgur.com/iF6NtLS.jpg

Forskjellen består i at den røde stripen er tatt bort og at den blå fargen er vesentlig lysere. Det var kun en kort rød "vinge" rett bak dragehodet.

Flotte bilder du har laget så langt:D Smak og behag blir man jo aldri enige om - heldigvis ;)

Espen

Håper jeg ikke skuffer min navnebror?
https://i.imgur.com/ZcTMWfG.jpg

Samme versjon med grå cowlings ink logo
https://i.imgur.com/GDH0LIG.jpg

Begge fikk av en eller annen grunn blå winglets, lukk heller øynene for det :)

KnutW
29-08-2019, 00:07
Kjempeflotte bidrag, livinspeed! Takk for at du tar deg jobben med designet, her var det mye bra! Men det var da fælt som de dragene henger med hodet? Hvis du søker opp et bilde av SAS 747 eller A300 ser du hvordan de så ut. Eventuelt de første fargene på DC-8, Caravelle og CV-990 hvis du vil ha den mørkeblå og røde stripen.

Hvis du kan klare å lage et utkast slik jeg beskriver i post 109 hadde det vært interessant å se hvordan det blir. Altså med gradvis overgang fra lyse- til mørkeblått bakover på hele skroget fra forkant av vingen til halen og «Scandinavian» i SAS-font med sølv bokstaver foran.

livinspeed
29-08-2019, 00:37
Kjempeflotte bidrag, livinspeed! Takk for at du tar deg jobben med designet, her var det mye bra! Men det var da fælt som de dragene henger med hodet? Hvis du søker opp et bilde av SAS 747 eller A300 ser du hvordan de så ut. Eventuelt de første fargene på DC-8, Caravelle og CV-990 hvis du vil ha den mørkeblå og røde stripen.

Hvis du kan klare å lage et utkast slik jeg beskriver i post 109 hadde det vært interessant å se hvordan det blir. Altså med gradvis overgang fra lyse- til mørkeblått bakover på hele skroget fra forkant av vingen til halen og «Scandinavian» i SAS-font med sølv bokstaver foran.

Noe á la dette?

https://i.imgur.com/nIEIC3E.jpg

Snakket for øvrig litt med dragen, og den ble i litt bedre humør. Hodet havnet litt over vinduslinja som virker å være optimal plassering og av en eller annen grunn ble det med to ekstra ord etter Scandinavian, men det funker nå som illustrasjon enn så lenge:
https://i.imgur.com/CewEm4A.jpg

raider66
29-08-2019, 06:34
Håper jeg ikke skuffer min navnebror?
https://i.imgur.com/ZcTMWfG.jpg

Overhodet ingen fare for det:D:D

Takk skal du ha Espen!

Espen

Ludde
29-08-2019, 07:34
Hvis du kan klare å lage et utkast slik jeg beskriver i post 109 hadde det vært interessant å se hvordan det blir. Altså med gradvis overgang fra lyse- til mørkeblått bakover på hele skroget fra forkant av vingen til halen og «Scandinavian» i SAS-font med sølv bokstaver foran.

Det är ju Blue1 liveryn den. ;)

https://www.airliners.net/photo/Blue1/Boeing-717-2CM/5397827/L?qsp=eJwtjLEKwkAQBf9lay1EsEhnGi2EWPgDy%2B5Dg9E79h biEfLvrofdMAOzkKS34%2BO3mkEdFbDJgzaU2fhVqFvoiTon02 Aaztv%2Bcopaknlfwyg7jiLIDv37wRT2SyjSRvcY7wJg18a0P4 TXseSJ2wPO40Tr%2BgUV1S40

KnutW
29-08-2019, 09:14
Det är ju Blue1 liveryn

Ja, med et kraftig innslag av Nordica også.

Fellowship
29-08-2019, 10:42
Veldig mange fine forslag her

Hva med å løfte "SAS" logoen på halen tilbake til litt mer midt på halen, jeg synes det var mer stil over det enn når den står helt nederst.

darkcho
29-08-2019, 11:13
https://i.imgur.com/ZcTMWfG.jpg



Rått design, ville vært utrolig kult om de gikk den veien. Men det gjør de nok ikke :)

KnutW
29-08-2019, 11:44
Noe á la dette?

https://i.imgur.com/nIEIC3E.jpg


Veldig bra! Men kan du lage en der overgangen til mørkeblå er litt mer trukket ut, slik at den mørkeste delen (dagens halefarge) ikke starter før ved selve halepartiet, trekk «SAS» opp til midt på halefinnen, bruk den gamle fonten (samme som i SAS på halen og retroskjemaene) på «SCANDINAVIAN» og sølv i SAS på halen også? Litt usikker på hvordan motordekslene bør være på den, kanskje de kan være sølv? Prøv deg frem og se hva som funker best. Personlig synes jeg mørkeblått ble litt for voldsomt sett mot den lysere tonen på skroget.
Keep’em coming!

kekker
29-08-2019, 12:49
Litt usikker på hvordan motordekslene bør være på den, kanskje de kan være sølv? Prøv deg frem og se hva som funker best. Personlig synes jeg mørkeblått ble litt for voldsomt sett mot den lysere tonen på skroget.
Keep’em coming!




Enig der, det motordekslet er ikke helt optimalt, ellers er jeg dypt imponert over folk som får til det der! :-D

Rane Viking
29-08-2019, 14:22
Oooh her var det skjedd mye moro siden sist.

Jeg tenker at SAS kanskje ikke kommer til å bruke «Scandinavian» lenger på flykroppen, siden det er tatt vekk i logomateriell ellers, og stilisert til kun SAS. Og blir det værende, tipper jeg at det kommer i en mer bold variant av «Scandinavian»-fonten, og ikke Rotis Sans Serif.

Vet ikke hvem som designer den nye liveryen, forrige gang var det Sthlm Lab - fin mimreside her (https://www.stockholmdesignlab.se/work/sas).

Siste justering ble gjort av Bold i 2016 - med en fin oppsummeringsside her (http://www.boldscandinavia.com/work/sas/). Vil tro det er dem som utformer liveryen som siste steg i fordy...fornyingsprosessen. :lol:

livinspeed
29-08-2019, 23:49
Siden jeg er skikkelig usikker på hva som skjer foran med logo ref Rane Viking's siste post, så velger jeg å bare fortsette med Scandinavian og følger KnutW's forslag med henholdsvis lyseblå og grå cowlings. Forsøkte med kaffekopp-gradient på de, men det tok seg så lite ut at jeg valgte å ikke laste opp. Samtidi er det vel lite realistisk med gradienter på skrog mtp vanskelighetsgraden ved maling, men det hadde jo vært gøy å se! Håper dette stemte sånn halvveis @KnutW, ellers er det bare å komme med innspill igjen :)

https://i.imgur.com/IMulFsU.jpg
https://i.imgur.com/KITCIMA.jpg

LN-MOW
30-08-2019, 00:29
Grå cowlings tok seg dårlig ut. Den nederste var bedre. Liker ikke helt skrift over døren .. kanskje Scandinavian skulle vært trukket bakover, som det var i 'vikingtiden' .. ?

livinspeed
30-08-2019, 00:38
Grå cowlings tok seg dårlig ut. Den nederste var bedre. Liker ikke helt skrift over døren .. kanskje Scandinavian skulle vært trukket bakover, som det var i 'vikingtiden' .. ?

Noe á la dette?
https://i.imgur.com/BFb0MWx.jpg
https://i.imgur.com/rnrfkOb.jpg

Som sagt, gi en lyd om det er noen ønsker, jeg er lutter øre tross begrensede fotofiklingskunnskaper når det kommer til superfancy ting.

LN-MOW
30-08-2019, 01:10
Ja, den siste, men det blir litt feil med tanke på fargene ...

Litt vrien, den der.

kekker
30-08-2019, 07:56
Cowlingene er vriene, resten er veldig bra.. :-D

KnutW
30-08-2019, 11:42
Tror «SCANDINAVIAN» bør reduseres i størrelse og settes mellom de to forreste dørene, det må i hvert fall stå foran der overgangen til blått begynner. Kroppen og halen begynner å bli bra, jeg synes SAS i sølv midt på halen tar seg godt ut. Enig i at hverken mørkeblått, lyseblått eller sølvgrått passer på motorene. Kan du prøve med hvite motorer, kanskje med en liten SAS-logo på de?

semmern
30-08-2019, 14:11
Hvite motorer med de tre flaggene på hadde vært kult :)

TLS at OSL
30-08-2019, 14:34
Utrolig kreativitet blant dere som designer nye livery'er her!

"Scandinavian" i sølv/grått passer overhodet ikke. :-( Jeg er heller ikke begeistret for overgangen fra mørk blå til lys blå. Det må være èn blåfarve, ellers blir det for rotete og for mye likt Blue1.
Som jeg skrev tidligere; det mangler noe i rødt, og flaggene bør med på en eller annen måte.

EB
31-08-2019, 05:28
Morsomt å se de forskjellige alternativene. Tror fortsatt at det blir en mindre endring enn dette.

Concorde98
31-08-2019, 07:27
Så mange flotte forslag! Ser gjerne at det blir noe lignende på maskinene i fremtiden, det hadde vært kult! :)

livinspeed
01-09-2019, 00:12
Tror «SCANDINAVIAN» bør reduseres i størrelse og settes mellom de to forreste dørene, det må i hvert fall stå foran der overgangen til blått begynner. Kroppen og halen begynner å bli bra, jeg synes SAS i sølv midt på halen tar seg godt ut. Enig i at hverken mørkeblått, lyseblått eller sølvgrått passer på motorene. Kan du prøve med hvite motorer, kanskje med en liten SAS-logo på de?

https://i.imgur.com/lUPbYd2.jpg

Hvite motorer med de tre flaggene på hadde vært kult :)

Slike flagg du tenkte på, eller mer retro vertikale med kroner?
https://i.imgur.com/qpkBGPk.jpg

Morsomt å se de forskjellige alternativene. Tror fortsatt at det blir en mindre endring enn dette.

Enig, men det er lov å håpe :)

Scooter01
01-09-2019, 00:34
Slike flagg du tenkte på, eller mer retro vertikale med kroner?
https://i.imgur.com/qpkBGPk.jpg





Vertikale med kroner høres bra ut, men bare synd at reklamebyrået som SAS har gitt jobben til allerede har sagt sitt.

Scooter01

KnutW
01-09-2019, 01:29
Vertikale med kroner høres bra ut, men bare synd at reklamebyrået som SAS har gitt jobben til allerede har sagt sitt.

Hjertens enig! Det som irriterer meg mest med dagens fargeskjema er køddingen med flaggene. Fra det lille som har lekket ut hittil kan det se ut som de kutter ned til noe alà bare den øverste raden i flaggene. Om det kommer noe bedre bakpå -eller et annet sted- får vi se etterhvert.

semmern
01-09-2019, 08:14
https://i.imgur.com/lUPbYd2.jpg



Slike flagg du tenkte på, eller mer retro vertikale med kroner?
https://i.imgur.com/qpkBGPk.jpg



Enig, men det er lov å håpe :)

Disse var flotte, men de gamle med krone hadde vært enda lekrere. Dette er i mine øyne den fineste av de med «fade to blue» du har laget hittil :)

Når det er sagt er det ingenting som slår dragehodet. Alle passasjerfly blir penere med en stripe langs vinduene.

livinspeed
01-09-2019, 23:47
Vertikale med kroner høres bra ut, men bare synd at reklamebyrået som SAS har gitt jobben til allerede har sagt sitt.

Scooter01
Hjertens enig! Det som irriterer meg mest med dagens fargeskjema er køddingen med flaggene. Fra det lille som har lekket ut hittil kan det se ut som de kutter ned til noe alà bare den øverste raden i flaggene. Om det kommer noe bedre bakpå -eller et annet sted- får vi se etterhvert.
Disse var flotte, men de gamle med krone hadde vært enda lekrere. Dette er i mine øyne den fineste av de med «fade to blue» du har laget hittil :)

Når det er sagt er det ingenting som slår dragehodet. Alle passasjerfly blir penere med en stripe langs vinduene.

Håper det var dette dere mente, forsøkte med vannrett plassering, men synes ikke det tok seg noe fint ut. Syntes for øvrig nåværende flaggløsning også var finere, så jeg lar dette bli det siste for denne gang med mindre noen har noen ville ideer, tror jeg har spammet forumet nok den siste uken og burde la fotofiklingen ligge :)

https://i.imgur.com/JcjoMeJ.jpg

Takk til alle som har gitt likes og tilbakemeldinger på det jeg la ut, det var gøy å leke litt med det her, nå når det nærmer seg ti år siden sist jeg åpnet programmet :)

Scooter01
01-09-2019, 23:58
Takk for å være med å leke litt...

Scooter01

Someone
09-09-2019, 15:34
Planlagt lansering og pressekonferanse i København 19 september....

anders320
09-09-2019, 19:27
https://www.facebook.com/140344030787/posts/10162322072855788?sfns=xmwa

Her er en teaser. Noen som greier å spikre sammen bildene til ett, så har vi en god pekepinn

Someone
09-09-2019, 19:29
Selv om de drar frem og hinter om noe blått, så blir det nok mest hvitt

jameson82
09-09-2019, 19:56
Ser også ut som det blir noe rød og blå små vertikale striper på siden

C130
09-09-2019, 20:09
Ser også ut som det blir noe rød og blå små vertikale striper på siden
Dette likner jo mistenkelig mye på en del av "flaggrekka" på 1990-liveryet...

Alpha
09-09-2019, 20:16
Flaggstripe på skroget.. Blå stripe ved cowlingen på motorene, resten hvitt. Ser ut som blått haleror, resten hvitt. Ser ut som middels minus, som er typisk SAS.

Martin
09-09-2019, 20:25
Dette likner jo mistenkelig mye på en del av "flaggrekka" på 1990-liveryet...


1990? Kom ikke det i 1983?

DC 10-30
09-09-2019, 20:35
1990? Kom ikke det i 1983?

Det har du helt rett i. Det fargeskjemaet kom sammen med innføringen av det som da het «First business class» på langrutene og var det «Euro class» det het på europarutene?

Scandinavian
09-09-2019, 20:45
https://www.facebook.com/140344030787/posts/10162322072855788?sfns=xmwa

Her er en teaser. Noen som greier å spikre sammen bildene til ett, så har vi en god pekepinn

Det er ikke så veldig mye de røper.

https://i.imgur.com/tFORSbv.jpg

jameson82
09-09-2019, 20:48
Det er ikke så veldig mye de røper.

https://i.imgur.com/tFORSbv.jpg

Blir SAS istedet for scandinavian på siden i en hvit utgave ser det ut som. Og hvite motorer med blå cowling

LN-HFH
09-09-2019, 21:00
Det der virker potte kjedelig, synes de burde tatt en titt her på forumet etter inspirasjon. Kunne likså godt beholdt de rød motorene enn å ha denne lille blå stripen.

SKJ313
09-09-2019, 23:16
I siste utgave av Scandinavian Traveller finnes denne illustrasjonen, vet ikke om det er et hint til noe:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190718/324b9b96782b35293161a277ffd5aefc.jpg

Da er det nok noe i denne likevel. Stor "SAS" i sølvgrå foran, og ellers som illustrasjonen over og teaseren fra monteringshallen (av halen) for øvrig, så tenker jeg vi er der. ;)

livinspeed
09-09-2019, 23:28
Prøver meg på en liten cheeky edit fra tidligere. Klarer ikke helt bli enig om hvor gigantisk SAS-logoen blir, men den ser kanskje ut til å bli større enn det jeg har her.
https://i.imgur.com/Jj1Cv7V.jpg

Rane Viking
09-09-2019, 23:29
Da blir det kanskje ikke så langt unna det jeg spådde, dog med litt kjedeligere motorer (synes jeg).

Noe sånt som dette her, kanskje.

47627

Alpha
09-09-2019, 23:33
Da blir det kanskje ikke så langt unna det jeg spådde, dog med litt kjedeligere motorer (synes jeg).



Noe sånt som dette her, kanskje.



47627Tviler på at det blir flaggstripe foran og bak. Tviler også på at det blir blått nedover skroget, det er for hipt for sas.

livinspeed
09-09-2019, 23:54
Da blir det kanskje ikke så langt unna det jeg spådde, dog med litt kjedeligere motorer (synes jeg).

Noe sånt som dette her, kanskje.

Likte flaggløsningen din mye bedre enn min, så jeg fikset litt på mitt forslag med ny og ifølge google riktig hex for blåfargen. Synes den er noe lilla på min skjerm, men så er det også den billigste jeg fant i 144hz :)
https://i.imgur.com/Fqxpf1Z.jpg

Tviler på at det blir flaggstripe foran og bak. Tviler også på at det blir blått nedover skroget, det er for hipt for sas.

Her minus luftwaffel-hale
https://i.imgur.com/jutPdI2.jpg

Alpha
10-09-2019, 00:02
Det er skremmende likt Looofthansa uansett, så med eller uten farge på hekken spiller vel mindre rolle. Tror siste forslag her er omtrent fasit. Mulig med SAS i blått.

EB
10-09-2019, 04:53
Bare å glede seg til 19/9...igjen kjempeimponert over hobbydesignere her på forumet. Tommel opp.

Rane Viking
10-09-2019, 06:55
Likte flaggløsningen din mye bedre enn min, så jeg fikset litt på mitt forslag med ny og ifølge google riktig hex for blåfargen. Synes den er noe lilla på min skjerm, men så er det også den billigste jeg fant i 144hz :)

Hvis du fikser opp SAS-logoen foran så den blir den «nye» fra post 1998 og ikke åttitallsversjonen, og legger inn flagg og navn på nesen, slik vi har sett i mockupen fra SAS, så tror jeg det er helt riktig - mao akkurat som min versjon som jeg posta NØYAKTIG samtidig med deg igår kveld :lol: :cool:

Jeg heier og tror på LH’ish hale. Det er også det de selv har hintet om, og det rimer med hvorfor halefinnen manglet blåmaling helt foran nede.

Edit: Her er en flyvende mockup!
Edit2: Her er en flyvende mockup med *-logo foran og uten SAS-winglets utad.
Edit3: Hvilken vei "sildesalaten" står, er litt uklart for meg, men jeg er ganske sikker på at den blir i stor versjon bak og liten på nesen (som i dag egentlig).

47629

JELSC
10-09-2019, 08:43
47629

Håber virkelig ikke det bliver sådan en rodebutik: Skrog og motor i forskellig farve. det ser ufærdigt ud hvis de vælger at gøre det.
Sildesalat på bagkroppen - der bryder totalt med et enkelt look. (fint nok hvis det er i lille størrelse på næsen sammen med flynavn (hvis den besyndelige skik fortsættes....)

livinspeed
10-09-2019, 12:29
Hvis du fikser opp SAS-logoen foran så den blir den «nye» fra post 1998 og ikke åttitallsversjonen, og legger inn flagg og navn på nesen, slik vi har sett i mockupen fra SAS, så tror jeg det er helt riktig - mao akkurat som min versjon som jeg posta NØYAKTIG samtidig med deg igår kveld :lol: :cool:

Jeg heier og tror på LH’ish hale. Det er også det de selv har hintet om, og det rimer med hvorfor halefinnen manglet blåmaling helt foran nede.

God koordinering av fotofiklingen i går kveld, ja. Nå med hundre prosent nyere logo (har ikke funnet noe nyere?), lik farge på fuselage og cowlings, samt flaggrekke og navn foran. Lar dette bli siste :')

https://i.imgur.com/W8lbJWP.jpg
https://i.imgur.com/96zRhEZ.jpg

LN-MOW
10-09-2019, 12:35
Grått skrog og hvite motorer? Jeg tror vi misser noe ..

Blubird
10-09-2019, 13:48
Hva er den graderte blåfargen som kan skimtes ved vingeroten, da?

LN-AFG
10-09-2019, 13:56
Dette var tamme greier. Ser ut som noe interim greier på innleie fra ett wetlease selskap. Det var veldig mange flotte konsepter i denne tråden, dessverre ser trenden ut til å være svært enkle fargeskjemaer for å spare penger på malekostnader.

Til dere flinke photoshoppere. Husk på at SAS logen på halen er større på haleroret på siden der SAS logoen følger formen på roret. Dvs. den dere har brukt til å lage utkastene deres.

Se bildebevis her:
https://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines-SAS/Airbus-A330-343/5378905/L

https://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines-SAS/Airbus-A330-343/5012303/L

En bakfra som viser størrelsesforskjellen:
https://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines-SAS/Airbus-A340-313/1589241/L

Someone
10-09-2019, 14:10
Selv om jeg tror kanskje resultatet blir litt mot det kjedeligere, men kanskje mer mot enkelthet og lett eleganse, så har jeg ennå ikke hørt om noen selskaper som har solgt flere flybilletter på grunn av fancy farger.

Så derfor bør det holde med å være billig og gjenkjennelig

EvakCPH
10-09-2019, 15:24
Da er det nok noe i denne likevel. Stor "SAS" i sølvgrå foran, og ellers som illustrasjonen over og teaseren fra monteringshallen (av halen) for øvrig, så tenker jeg vi er der. ;)

Med mindre SAS-personalet også kigger på forslag fra Flyprat, så så jeg just nu et billede med samme halebemaling (blå farve hele vejen ned) på en af deres iPads ;)

Mads93
10-09-2019, 15:39
Med mindre SAS-personalet også kigger på forslag fra Flyprat, så så jeg just nu et billede med samme halebemaling (blå farve hele vejen ned) på en af deres iPads ;)

Linker til denne tråden og check-in.dk sin sak ligger på intrasidene sammen pressemeldingen.

Twin Otter
11-09-2019, 01:24
Kan vi utelukke at det kommer en ny retro-maskin med de nye flyenes ankomst?

KnutW
11-09-2019, 11:44
Kan vi utelukke at det kommer en ny retro-maskin med de nye flyenes ankomst?

Sannsynligvis. Men det hadde vært utrolig kult om de ifm 75-års jubileet i 2021 og leveringene av de nye A350 hadde gjort som BA og malt tre maskiner i hhv 1960-, 1970- og 1990-skjema!

FBI2012
11-09-2019, 12:11
Ser SAS begrunner valg av ny livery med de endringer som allerede er foretatt i innvendig interiør. Slik jeg forstår det skal nå utvendig og innvendig fargekombinasjon henge mer sammen. Dette gir jo mening, men om de lykkes gjenstår og se.
Det vil uansett være en tilvendingsperiode for oss alle uansett om vi reiser mye eller lite med SAS.

"The new livery is in other a visual proof of a new era; an era where we are speeding up our journey towards an even more sustainable and competitive future for SAS. The new livery also fulfills an ambition to align the exterior and interior of SAS, building on the SAS cabin design and onboard concept introduced in 2015.

The A320neo and A350, the market's most modern and fuel-efficient aircraft, will be the first to feature the new livery, reminding travelers that SAS will ensure that also future generations can experience the important value of travel by taking serious and responsible steps to reduce the climate impact of aviation.
The repaint of our existing aircraft will follow the normal maintenance program of the aircraft, meaning the existing fleet will be updated with the new livery in accordance to an already scheduled repaint process each 5-6 years as normal. All SAS aircraft will feature the new livery by 2024."

Ja,ja..den 19. september blir vi alle litt klokere.

Someone
11-09-2019, 12:53
Og uansett hvordan det blir seende ut er det jo alltid noen som vil klage. Det ser vi jo bare her [emoji13]

Edvard
11-09-2019, 22:33
har jeg ennå ikke hørt om noen selskaper som har solgt flere flybilletter på grunn av fancy farger.

Tony hos AirAsia (https://www.instagram.com/airasia/) vil teste din påstand og tar fram malekosten (A321neo).

https://pbs.twimg.com/media/EEKqBGbUcAAFJ5t?format=jpg&name=4096x4096

B747-8
12-09-2019, 06:20
Blir det ikke litt for mye farge??
Og er det ikke dyrt å male hele flyet?

Henshaw
12-09-2019, 08:15
Tja, man maler stort sett hele flyet uansett, de fleste gjør det bare i hvitt. Og akkurat som på en hus, så har vel maling på fly en beskyttende funksjon også?

Alpha
12-09-2019, 08:31
Flyene leveres grunnet hvit fra fabrikk, skal man ha en annen farge blir et ekstra lag maling på. Problemet? Pris og vekt. Maling og jobben koster. Og et fargelag kan veie over 500kg. I tillegg reflekterer hvit mer varme som kan være et poeng når flyet står i solsteiken på tarmacen. For Concorde var det kritisk for overlydshastighet. Flyet var malt i en spesiell varmereflekterende hvit. Pepsi spesial-liveryen kunne bare fly i mach 2 i kortere perioder fordi flykroppen ble for varm. Concorde maltes også hvert tredje år fordi malingen fikk mye juling når flyet strekker seg 30cm ved mach 2.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190912/a1ca878345344614489972eab0e74623.jpg

LN-MOW
12-09-2019, 12:39
Pepsi spesial-liveryen kunne bare fly i mach 2 i kortere perioder fordi flykroppen ble for varm.



Nesten riktig. Pepsi chartret en Air France Concorde i forbindelse med en rebranding og maskinen fløy 16 chartere i disse fargene. Det var korte rundturer og maks hastighet var mach 1.5.

KnutW
12-09-2019, 22:34
maks hastighet var mach 1.5.

Sikker på at det ikke var M 1.05? Mener å huske at de knapt var supersonisk?

Alpha
12-09-2019, 22:53
Fra Jalopnik:

"Whether flying the colors of British Airways, Air France or Singapore Airlines, the Concorde required a specially formulated high reflectivity white paint scheme with minimal logos in order to dissipate as much heat as possible. Sierra Delta could not sustain Mach 2 speeds for more than 20 minutes as a result of the Pepsi livery, as the blue paint did not reflect or radiate heat as effectively as the standard white. However, there were no thermal issues with sustaining speeds up to Mach 1.7. The Pepsi livery wings retained their white color so as not to disrupt the temperature of the fuel stored within, although the Pepsi corporate typeface was applied on the slender delta wing’s upper surface."

LN-MOW
12-09-2019, 22:53
Jeg mente også å huske det, men i artikkelen jeg fant sto det 1.5. Det kan jo være feil. #hviskeleken

LN-MOW
14-09-2019, 18:16
Men motorrød-/oransjefargen var ikke død ..... ;)

http://enfb.net/stuff/motor.jpg

Someone
14-09-2019, 18:47
Et annet spørsmål er om noen av 737 maskinene vil bli malt eller om ingen av dem uansett skal ha ny maling før utfasingen om 3-4 år?

LN-MOW
14-09-2019, 18:56
Et annet spørsmål er om noen av 737 maskinene vil bli malt eller om ingen av dem uansett skal ha ny maling før utfasingen om 3-4 år?

Regner med at kun de som likevel må males om blir tatt. Men de sier jo at prosessen vil vare til ca 2024, som passer bra med utfasingen.

Alpha
14-09-2019, 18:58
Et annet spørsmål er om noen av 737 maskinene vil bli malt eller om ingen av dem uansett skal ha ny maling før utfasingen om 3-4 år?På samme måte som de ikke putter nytt interiør eller wifi på de eldste maskinene blir det heller ikke ny dekor. Så på norsk innenriks vil du fortsatt se den gamle dekoren i mange år til.

Forøvrig tragisk om de beholder oransje-fargen.

FlyHi
14-09-2019, 19:59
Et annet spørsmål er om noen av 737 maskinene vil bli malt eller om ingen av dem uansett skal ha ny maling før utfasingen om 3-4 år?



SAS har sagt at nyt livery vil blive ifm normal scheduleret vedligehold/maling. Så det kommer til at tage nogle år. Bliver nok primært Airbus som får nyt livery

livinspeed
14-09-2019, 21:36
Men motorrød-/oransjefargen var ikke død ..... ;)


Nei, nå skjønner jeg ingenting 😅

LN-MOW
14-09-2019, 22:44
Nei, nå skjønner jeg ingenting 😅

Kom deg i arbeid .... :D

Rane Viking
15-09-2019, 14:15
Men motorrød-/oransjefargen var ikke død ..... ;)

http://enfb.net/stuff/motor.jpg

Sildesalaten kanskje?
47659

LN-MOW
15-09-2019, 14:37
Sildesalaten kanskje?


Nei, det er ikke flaggfarge. Flaggfargene kan ikke tukles med.

Rane Viking
15-09-2019, 14:54
Nei, det er ikke flaggfarge. Flaggfargene kan ikke tukles med.

Sant det. Kanskje det skal stå sas.no i rødt noe sted, f.eks under buken på Emirates-vis?

Fargen heter Red Bac -> Red Back -> edderkopp -> web... :cool:

Wahoo
15-09-2019, 15:03
muligens stor grå skrift på siden? Lenger bak enn forslagene så langt i såfall.. Så kanskje "Scandinavian" og ikke "SAS"...

LCH
15-09-2019, 21:02
Nei, det er ikke flaggfarge. Flaggfargene kan ikke tukles med.

Tja, SAS brukte vel rødoransje og blåfargen fra hale/logo i flaggene i 1998-skjemaet?

livinspeed
15-09-2019, 21:22
Kom deg i arbeid .... :D

Skulle gjerne, men har ikke snøring på hvor denne rødfargen skal brukes!

muligens stor grå skrift på siden? Lenger bak enn forslagene så langt i såfall.. Så kanskje "Scandinavian" og ikke "SAS"...

Har snust litt på hva det der kan være selv...

LN-MOW
15-09-2019, 21:38
Tja, SAS brukte vel rødoransje og blåfargen fra hale/logo i flaggene i 1998-skjemaet?

Rødfargen i flaggene er noe skarpere. Hvis du holder fargeleseren i bildebehandlingsprogrammet ditt over fargene, ser du klare forskjeller i fargekodene.

http://enfb.net/stuff/colors2.jpg

Someone
15-09-2019, 21:51
Hvem vet, Lufthansa påstår jo de har gult i sitt nye livery, selv om det bare er en «prikk» ved døren

livinspeed
15-09-2019, 22:52
Det er ikke så veldig mye de røper.

https://i.imgur.com/tFORSbv.jpg

Tror dette her er en mer riktig sammensetning av mosaikken, da antennen er lengre bak mot vingeroten enn det du har limt inn der. Morsomt nok er videoene på FB og LinkedIn to forskjellige, der den på LinkedIn mangler motor-ruta, men har en øvre del av fuselage uten noenting på som erstatning.

https://i.imgur.com/ahiOxYp.jpg

Da kan det jo hende at logoen er gigantisk og starter rundt vingerota og har midtpunktet av første S sånn ca ved antennen som her. Speilvendte tegningen så det blir litt lettere å "følge med". Har også fjernet den mer lillablå fargen og gått tilbake til en mer vanlig blå siden jeg så den fikk litt kritikk ute på det store internett der noen hadde plukket opp en tegning eller tre.
https://i.imgur.com/8961A4k.jpg

Hva den rødfargen skal være til har jeg dog ingen verdens idé om...

PS: Hei SAS, ønsker meg klappsetetur til jul om jeg treffer riktig

Edvard
15-09-2019, 23:38
Hva den rødfargen skal være til har jeg dog ingen verdens idé om...

https://thumbs.dreamstime.com/b/rood-besnuffeld-rendier-35469281.jpg

LN-MOW
15-09-2019, 23:51
Fort og gæli ... :D

livinspeed
16-09-2019, 00:06
Fort og gæli ... :D

Vet ikke hva dere har borti lunsjkaffien borte i Atlanta, men...
https://media.makeameme.org/created/somethings-not-right-5a5eb6.jpg

Someone
16-09-2019, 08:36
Basert på bilder av første A320neo som tilsynelatende før de nye fargene så ser det ut som SAS titlene på halen vokser marginalt. Vanskelig å se da lyset kan lure, men er blåtonen et kvart knepp lysere?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190916/ecc32f2af80d2f43ab86071306c91653.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190916/c6aa4f10fbde00af744edcfc2738a593.jpg

Someone
16-09-2019, 08:48
Tror dette her er en mer riktig sammensetning av mosaikken, da antennen er lengre bak mot vingeroten enn det du har limt inn der. Morsomt nok er videoene på FB og LinkedIn to forskjellige, der den på LinkedIn mangler motor-ruta, men har en øvre del av fuselage uten noenting på som erstatning.

https://i.imgur.com/ahiOxYp.jpg

Da kan det jo hende at logoen er gigantisk og starter rundt vingerota og har midtpunktet av første S sånn ca ved antennen som her. Speilvendte tegningen så det blir litt lettere å "følge med". Har også fjernet den mer lillablå fargen og gått tilbake til en mer vanlig blå siden jeg så den fikk litt kritikk ute på det store internett der noen hadde plukket opp en tegning eller tre.
https://i.imgur.com/8961A4k.jpg

Hva den rødfargen skal være til har jeg dog ingen verdens idé om...

PS: Hei SAS, ønsker meg klappsetetur til jul om jeg treffer riktig



Jeg tror du kanskje bommer på hvitfargen? Teaser bildene eller data bildene virker være laget i solnedgangen eller svakt lys? Da kan hvitfargen endre farge til noe mørkere. Ser man på den delen av halen som er hvit (innerst ved roten) så ser vel den ganske så «Euro white» ut, slik at flykroppen trolig blir lysere? Hvilket igjen betyr SAS logoen i front bør bli mørkere?

Blubird
16-09-2019, 12:25
Hvitfargen på skroget i dagens teaser-bilde synes å være ganske så euro.

livinspeed
16-09-2019, 13:20
Jeg tror du kanskje bommer på hvitfargen? Teaser bildene eller data bildene virker være laget i solnedgangen eller svakt lys? Da kan hvitfargen endre farge til noe mørkere. Ser man på den delen av halen som er hvit (innerst ved roten) så ser vel den ganske så «Euro white» ut, slik at flykroppen trolig blir lysere? Hvilket igjen betyr SAS logoen i front bør bli mørkere?

Hvitfargen på skroget i dagens teaser-bilde synes å være ganske så euro.

Enighet. Dagens teaser ser ut til å være fra bakre del av vingen, eller tar jeg feil? Skjønner ikke helt maskeringen der da rett under vindusrekka, men jeg skal ikke skryte på meg at jeg er en flylakkerer, så maskeringen kan forsåvidt gi mening likevel. Har moderert meg til det nærmeste jeg kommer eurowhite under. En liten slenger med annen haledesign også bare for å helgardere bingobrettet.
https://i.imgur.com/IRqMH7f.jpg
https://i.imgur.com/9yvQlK9.jpg

Sliter fortsatt med å plassere rødfargen noe vettugt sted.

Wahoo
16-09-2019, 16:55
Nærme nå tror jeg. Vil tippe at det står "Scandinavian" et sted også. Kanskje i rødt på motoren (siden airbusmotoren over er pakket så voldsomt inn)

Swedeline F28
16-09-2019, 17:33
Nærme nå tror jeg. Vil tippe at det står "Scandinavian" et sted også. Kanskje på motorene (siden airbusmotoren over er pakket så voldsomt inn)
Med dagens utveckling kan de ju lika gärna skita i det? Vi har väl i dagens datum drygt 30% av produktionen som snarare är Irish eller Estonian? :P


Kan inte säga att jag är imponerad av en stor billboard sas-logga för den delen heller. Nog för att Monös typsnitt är fint och så men det behövs rum runt dem. Det finns ändå en anledning till att boxen fanns runt dem förut och att det aldrig stod SAS i billboard på Landormålningen :skep


Edit: Med det sagt så har man väl vant sig om sådär 5 år

Trdfly
16-09-2019, 17:38
Mye gode forslag, bare noen dager igjen, så er fasiten der da...19/9.

oy-viv
16-09-2019, 21:07
Sliter fortsatt med å plassere rødfargen noe vettugt sted.

Anti collision lights ? :colgate:

Trdfly
16-09-2019, 23:58
Det kan se ut som at SAS logo på utsiden av WL kanskje forsvinner, for på SE-ROH/-RSA er det ikke SAS logo på utsiden .. men bare noen dager igjen til fasit så vi får se.

LCH
17-09-2019, 01:42
Det kan se ut som at SAS logo på utsiden av WL kanskje forsvinner, for på SE-ROH/-RSA er det ikke SAS logo på utsiden .. men bare noen dager igjen til fasit så vi får se.

Winglet på A350 er dårlig egnet for logo på utsiden, så det kan sikkert stemme.

Someone
17-09-2019, 09:15
Er det forresten kjent hvem som står bak det nye SAS designet? Antar det neppe er en junior controller som har fått oppgaven å fikse noe i Paint.....

L-1011
17-09-2019, 09:27
Er det forresten kjent hvem som står bak det nye SAS designet? Antar det neppe er en junior controller som har fått oppgaven å fikse noe i Paint.....

Det ska vara samma designbyrå som tog fram SAS 70 years livery(2016) på en Boeing 737-800.

B747-8
17-09-2019, 15:45
Planlagt lansering og pressekonferanse i København 19 september....

Hvilket tidspunkt er den på torsdag?

LCH
18-09-2019, 15:25
Er det bare meg, eller har logotypen til SAS flyttet seg oppover til midten av ikonet til appen? Kanskje «firkanten» til SAS blir oppdatert tilsvarende?

Twin Otter
18-09-2019, 15:31
:oldHvilket tidspunkt er den på torsdag?

Ved middagstid. Klokken 12:00.

B747-8
18-09-2019, 15:39
Ved middagstid. Klokken 12:00.

Takk :)
Da er det bare å glede seg til i morgen :)

JELSC
18-09-2019, 15:55
:old

Ved middagstid. Klokken 12:00.

Spændende, flyver ind til CPH fra morgenstunden - måske der er noget at se!

LN-MOW
18-09-2019, 16:01
Spændende, flyver ind til CPH fra morgenstunden - måske der er noget at se!

Maskinen må jo ut i friluft i TLS hvis den skal flys til CPH for 'avduking', så noen der vil i såfall få den på brikka i morgen tidlig.

Så det skal bli interessant når og hvor det første bildet dukker opp ..

EB
18-09-2019, 16:35
Maskinen må jo ut i friluft i TLS hvis den skal flys til CPH for 'avduking', så noen der vil i såfall få den på brikka i morgen tidlig.

Så det skal bli interessant når og hvor det første bildet dukker opp ..

Kanskje blir det nye designet presentert uten at det vises på et fysisk fly...

Trdfly
18-09-2019, 16:40
Kanskje blir det nye designet presentert uten at det vises på et fysisk fly...

Presentasjonen skulle vell bli presentert på et hotell i København så vidt jeg fikk det med meg, så blir nok kun live overføring om så...

foxyhoxy
18-09-2019, 18:08
Er det bare meg, eller har logotypen til SAS flyttet seg oppover til midten av ikonet til appen? Kanskje «firkanten» til SAS blir oppdatert tilsvarende?

Har reagert på det samme

Trdfly
18-09-2019, 18:26
Kanskje «firkanten» til SAS blir oppdatert tilsvarende?

SAS har sluttet å bruke «firkanten», ble slutt på det da de gikk bort fra den lyseblåe fargen, og heller brukte den mørke isteden.

B747-8
19-09-2019, 06:24
Kan det være at de også presenterer en ny rute i dag med A350??

Someone
19-09-2019, 06:48
Kan det være at de også presenterer en ny rute i dag med A350??



Neppe

Dessuten er de første A50 rutene alt presentert

aznhandles
19-09-2019, 09:37
Kan man livestream eventet?

Blubird
19-09-2019, 11:06
Kan man livestream eventet?

Ser ut som det skal streames live på Face.

jameson82
19-09-2019, 11:28
Fra Eurospot på Toulouse

livinspeed
19-09-2019, 11:33
Dæven, bomma ikke så halvgæli med siste slengeren da :)

RIBRO
19-09-2019, 11:33
Fra Eurospot på Toulouse

Oh no! Den SAS logoen på flykroppen ser helt malplasert ut!
Hva skjedde med "Scandinavian Airlines"???

Trdfly
19-09-2019, 11:34
Fra Eurospot på Toulouse

Bildet kom på nett for ei uke siden...

darkcho
19-09-2019, 11:34
Finner ikke det bildet på noen av sidene til Eurospot, ser vel også litt photoshoppet ut?

Discus
19-09-2019, 12:18
Fra Eurospot på Toulouse

Bildet kom på nett for ei uke siden...
Den er jo en photoshop-sak, den stemmer ikke med det som er presentert.

Someone
19-09-2019, 12:22
Moderator

Nå som det er offisielt og ikke bare rykter eller teasere, så fortsetter diskusjonen her

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=149802

/moderator