View Full Version : En Retro som fikk meg tilbake til barndommen :)
Fellowship
10-06-2019, 20:27
Ingen retro har gitt meg større forventning hittil, enn nyheten i vår om at BA med sin "100 års markering" vill male en aktuell Oslo-maskin i det første skjemaet British European Airways brukte da de begynte å fly jetfly. "Red square" kunne vi mellom 1959 og 1972 se på FBU med Viscount 800, Comet 4B, Vanguard og Trident 1C og Trident 2E. Og da jeg som 11-åring fant en plass på hjemveien der jeg kunne se rett over mot terminalen, hendte det rett som det var at jeg sto der til jeg så hva BEA kom med i dag, på sin daglige BE782 fra LHR. På det tidspunktet var propellflyene ikke lenger i bruk på Osloruta, men de kunne komme en Comet eller en Trident, og de kunne i 1969 komme i "gamle farger", slik som G-EUPJ nå er malt, eller de kunne komme i "nye farger", det Union Jack inspirerte skjemaet som var det siste BEA brukte, og som ble innført fra 1968. For øvrig en farge jeg aldri ble helt klok på, i ulikt lys og vær kunne den sr blå ut, den kunne se grå ut og den kunne se grønn ut. Som regel en blanding av alle de tre, man aldri bare blå slik den i ettertid av og til bli tegnet.
Ikke vanskelig å kle seg i fullt regnutstyr for å ta imot BEA Red square som BA766 sist fredag..
https://live.staticflickr.com/65535/48037153546_1092bfdbb5_b.jpg (https://flic.kr/p/2gbSYah)BA A319-131 G-EUPJ in BEA retro colours, as BA766 from LHR 08-06-2019 (https://flic.kr/p/2gbSYah) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
https://live.staticflickr.com/65535/48037256167_f94d1bb5a5_b.jpg (https://flic.kr/p/2gbTuEB)BA A319-131 G-EUPJ in BEA retro colours, as BA766 from LHR 08-06-2019 (https://flic.kr/p/2gbTuEB) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Sto gladelig og ventet på avgangen en time seinere, og været lettet litt. Legger ved et bilde tatt på lang avstand der den har funnet taxeveien ut fra byggeplassen. Dette bildet viser på en måte avstanden jeg var vant til å se flyene hjemmefra der jeg vokste opp.
Jeg har prøvd å følge litt med på bevegelsene til denne for muligens å få tatt den på Galemoen, men annet program gjorde at den glapp begge dagene nå i det siste. Takk til Ole Johan som trosset været og fikk tatt et par gode bilder.
Husker godt BEA Trident og -litt sjeldnere- Comet over hustaket på Skillebekk. Det var spesielt de røde vingene som gjorde at jeg merket meg akkurat de. Synd at A319 ikke kunne male vingene røde, litt av retroen forsvinner på en måte.
Så fint at du fikk den med deg Ole Johan - jeg har vært en del i Nannestad i det siste og håpet at den skulle stikke innom, men nei ;-)
Får satse på bedre hell i sommerferien!
Fellowship
12-06-2019, 22:00
Husker godt BEA Trident og -litt sjeldnere- Comet over hustaket på Skillebekk. Det var spesielt de røde vingene som gjorde at jeg merket meg akkurat de. Synd at A319 ikke kunne male vingene røde, litt av retroen forsvinner på en måte.
Rødfargen på vingene var kanskje det mest unike med BEA, ja.
De har i hvertfall malt hoveddelen av undersiden av vingen rød, jfr bildet tatt rett fra siden. Slats og flaps er grå, men undersiden av vingen er rød.
Oversiden er bare grå.
Neste gang jeg evt får muligheten til å ta den på landing, vil jeg prøve å stå slik at jeg får tatt bilde av vingen i det den passerer over meg på innflyging.
Evt stå ved avgang slik jeg kan ta den litt på skrå når den er i lufta.
Fellowship
12-06-2019, 22:01
Så fint at du fikk den med deg Ole Johan - jeg har vært en del i Nannestad i det siste og håpet at den skulle stikke innom, men nei ;-)
Får satse på bedre hell i sommerferien!
Better luck next time :)
For øvrig er vel dette en sommer et flyplasshotell ved LHR kan være aktuelt en langhelg :)
Husker godt BEA Trident og -litt sjeldnere- Comet over hustaket på Skillebekk. Det var spesielt de røde vingene som gjorde at jeg merket meg akkurat de.
Comet’ en var vel kun ‘afløser’ på Fornebu?
Jeg husker, at i begyndelsen af 70erne, kom BEA en sjælden
gang på Kastrup med en Comet, i BEA Airtours livery.
Jeg husker også, at jeg stod måbende ude på gaten og betragtede
denne ‘museumsgenstand’ !!
Scooter01
13-06-2019, 01:46
Comet’ en var vel kun ‘afløser’ på Fornebu?
Neida, etter at 06/24 banen åpnet var den der daglig (før det brukte BEA Gardermoen).
Etter at Tridenten overtok i slutten av 60-tallet var det enkelte flyvninger til FBU med Cometen, var selv passasjer med en i august 1970.
Scooter01
Blåser i Google og spør flyprat i stedet: Hvor lenge var det BEA fløy Comet, og hvor lenge etterpå fløy de for Airtours?
Fellowship
13-06-2019, 13:12
Blåser i Google og spør flyprat i stedet: Hvor lenge var det BEA fløy Comet, og hvor lenge etterpå fløy de for Airtours?
Siste gang jeg så BEA med Comet 4B på Fornebu, var i 1971. Min far hadde vært i New York og jeg var i velkomstkomitéen som skulle ta imot ham. Det var tåkedag på Fornebu, og vi ventet i spenning på om det ville komme noen fly, rullebanen var stengt for trafikk på forventet ankomsttid.
Jeg var ikke veldig overasket, men desto mer imponert, da nettopp BEA sin nymalte G-APMF som første fly kom taxende ut av tåkehavet som BE782 med far om bord :)
BEA tok vel Comet 4B i bruk i 1959, på Fornebu fra 1962. Den var hovedmaskin på rutetabellen til ca 1968, men det hindret ikke at det kunne komme en Viscount, eller en Vanguard (sjelden!) eller en Trident. Det var vel mellom 1969 og 1971 at BEA overførte noen Cometer til BEA Airtours. Og hvor lenge de brukte dem husker jeg ikke. Søk på Airlners.net, så finner du svar i bildene der.
Fellowship
13-06-2019, 13:14
Comet’ en var vel kun ‘afløser’ på Fornebu?
Jeg husker, at i begyndelsen af 70erne, kom BEA en sjælden
gang på Kastrup med en Comet, i BEA Airtours livery.
Jeg husker også, at jeg stod måbende ude på gaten og betragtede
denne ‘museumsgenstand’ !!
Nei, det var Viscount, Vanguard og Trident som inntil 1968 var "avløsere" for Comet. Etter 1968 var Comet avløser for Trident.
Fellowship
13-06-2019, 13:15
Neida, etter at 06/24 banen åpnet var den der daglig (før det brukte BEA Gardermoen).
Etter at Tridenten overtok i slutten av 60-tallet var det enkelte flyvninger til FBU med Cometen, var selv passasjer med en i august 1970.
Scooter01
Fløy de ikke fast til Fornebu med Viscount helt til Comet kunne ta i bruk den nye rullebanen i 1962 ?
Scooter01
13-06-2019, 22:35
Fløy de ikke fast til Fornebu med Viscount helt til Comet kunne ta i bruk den nye rullebanen i 1962 ?
Jo, så vidt jeg husker så har du nok rett i det.
Kan vel si at jeg ble litt skuffet da de gikk fra de gamle hvite toppene og to røde stripene over den rene aliminiumshuden til "Red Square", men så er jo maling "bare" rustbeskyttelse.
Scooter01
Fellowship
01-07-2019, 23:14
Jeg har prøvd å følge litt med på bevegelsene til denne for muligens å få tatt den på Galemoen, men annet program gjorde at den glapp begge dagene nå i det siste. Takk til Ole Johan som trosset været og fikk tatt et par gode bilder.
Husker godt BEA Trident og -litt sjeldnere- Comet over hustaket på Skillebekk. Det var spesielt de røde vingene som gjorde at jeg merket meg akkurat de. Synd at A319 ikke kunne male vingene røde, litt av retroen forsvinner på en måte.
I dag kom den igjen, og på formiddagsruta BA762/763
Da rakk jeg å komme meg opp til Flysamlingen før avgangen, og gikk nordover langs gjerdet til ca foran hotellet vis-a-vis frakter-plattformen. Da ville det være mulig å dokumenter de røde fargene på undersiden av vingen. Og både BEA under styrbord vinge og registreringen under babord vinge er helt som de var på 60-tallet :) (SAS har virkelig mye å lære av britene mht å ta vare på historien, jfr OY-KBO som aldri blir noe annet enn en hybrid)
https://live.staticflickr.com/65535/48173714982_6fc5b25309_b.jpg (https://flic.kr/p/2goWT7N)BA A319-131 G-EUPJ as BA763 lifting from rwy 19R today @OSL 01-07-2019 (https://flic.kr/p/2goWT7N) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Takk for innsatsen, Ole Johan! Det ble et bra bilde fra undersiden, og du har helt rett mht rødfargen.
Supre bilder og fine historer.