PDA

View Full Version : Mitsubishi kjøper CRJ-linjen fra Bombardier


LN-AFG
05-06-2019, 11:53
Mitsubishi ser ut til å bli eier av CRJ-linjen og vil nok da kvitte seg med en av hovedkonkurrentene sine. I tillegg vil det da ikke bli noen CRJ-NEO ved at noen konkurrenter tar over produksjonen. Bombardier vil med dette salget ha kommet seg helt ut av passasjerfly-produksjon, og kun ha fokus på Bizjet markedet.

https://theaircurrent.com/industry-strategy/mitsubishi-in-advanced-negotiations-to-acquire-bombardiers-crj-program/

Someone
05-06-2019, 12:13
CRJ, om ikke død, er jo uansett i praksis ferdig. Og ikke bare-bare å ta en NEO på denne

Ironisk nok har disse samtidig saksøkt hverandre over noen patentrettigheter :p

roger
05-06-2019, 13:15
Ferdig er det vel kansje, men burde ikkje MRJ vise til litt resultat før dei blir kjepphøge og vil legge ned andre :)

Kva med Dash-8? Har Bombardier kvitta seg med Q400 også?

Someone
05-06-2019, 13:21
Kva med Dash-8? Har Bombardier kvitta seg med Q400 også?

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=147331


Jepp, så skal de fly noe nytt som er made by BBD i fremtiden må du ha nok cash til en bizjet, som er det de tjener penger på og det de skal beholde. Men jeg hadde ikke sagt nei takk til en Global Express 7000 :D

WF789
05-06-2019, 13:32
Ferdig er det vel kansje, men burde ikkje MRJ vise til litt resultat før dei blir kjepphøge og vil legge ned andre :)


Billigere å kjøpe opp enn å gjennomføre rettsaker kanskje :p

raider66
05-06-2019, 13:46
Ironisk nok har disse samtidig saksøkt hverandre over noen patentrettigheter :p

Bombardier har saksøkt japanerne fordi de ifm utviklingen og sertifiseringen av MRJ har rekruttert nøkkelpersonell fra Bombardiers CS-prosjekt og som de påstår tok med seg bedriftshemmeligheter og sertifiseringsdokumentasjon til konkurrenten.

Japanerne har etablert seg i USA for å speede opp sertifiseringsprosessen og det er til de amerikanske myndighetene at Bombardier har anmledt sine påstander.

Espen

roger
05-06-2019, 16:53
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=147331





Jepp, så skal de fly noe nytt som er made by BBD i fremtiden må du ha nok cash til en bizjet, som er det de tjener penger på og det de skal beholde. Men jeg hadde ikke sagt nei takk til en Global Express 7000 :DMuuulig at eg må sjå meg om etter ny jobb då...

Someone
06-06-2019, 19:18
I følge denne artikkelen i Flightglobal er det neppe CRJ i seg selv Mitsubishi er interessert i, men mer strukturen og ressursene som følger med

https://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-how-the-crj-could-save-the-mrj-458742/

An acquisition by Mitsubishi Heavy Industries of Bombardier's CRJ could inject new life into the MRJ programme, potentially helping Mitsubishi Aircraft establish a firmer global footing and secure more orders from the largest regional airlines.

Someone
25-06-2019, 19:26
Da er det offisielt: Mitsubishi kjøper hele CRJ programmet, bokstavelig talt på rot, med all infrastrukturen på plass for 500 millioner USD og får med seg 200 millioner gjeld på kjøpet

https://www.mhi.com/news/story/190625.html

Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI) (TOKYO:7011) and Bombardier Inc. (TSX: BBD.B) announced today they have entered into a definitive agreement, whereby MHI will acquire Bombardier's regional jet program for a cash consideration of $550 million USD, payable to Bombardier upon closing, and the assumption by MHI of liabilities amounting to approximately $200 million USD. Under the agreement, Bombardier's net beneficial interest in the Regional Aircraft Securitization Program (RASPRO), which is valued at approximately $180 million USD, will be transferred to MHI.

Pursuant to the agreement, MHI will acquire the maintenance, support, refurbishment, marketing, and sales activities for the CRJ Series aircraft, including the related services and support network located in Montréal, Québec, and Toronto, Ontario, and its service centers located in Bridgeport, West Virginia, and Tucson, Arizona, as well as the type certificates.

Dog er det infrastrukturen rundt, og ikke selve flyprogrammet de er interessert i seg de regner med å legge ned CRJ produksjonen når backloggen er levert i siste halvdel av 2020

CRJ production is expected to conclude in the second half of 2020, following the delivery of the current backlog of aircraft.

Blubird
25-06-2019, 19:54
Det er jo en aldri så liten milepæl i historien dette, selv om ikke all verdens skjer over natta.

Someone
02-06-2020, 10:09
Da var transaksjonen gjennomført, men spørs om de hadde fått sammen pris hadde de satt seg ned i dag. Om i det hele tatt salget hadde latt seg gjennomføre

https://www.aviation24.be/manufacturers/bombardier/bombardier-concludes-sale-of-the-crj-series-regional-jet-programme-to-mitsubishi-heavy-industries/

Bombardier concludes sale of the CRJ Series regional jet programme to Mitsubishi Heavy Industries

Someone
06-07-2021, 19:27
Mitsubishi vurderer visstnok restarte CRJ produksjonen

https://leehamnews.com/2021/07/06/exclusive-mitsubishi-ponders-restarting-crj-production/#more-36911

Mitsubishi is considering restarting production of the discontinued CRJ, LNA confirmed with multiple sources.