View Full Version : Swiss(air) på OSL
Hei,
Ved litt søking på forumet fant ut at Swiss gjenåpnet på OSL i 2009. Men husker noen når de forsvant før det? Husken min kan bare erindre at jeg leste noe om at Crossair i sin tid fløy for daværende Swissair ved åpningen av OSL i 1998.
Jeg fløy Swissair med A320 OSL-ZRH-NCE sommeren 1999. Husker jeg rett var det faktisk transitt i ZRH så vi forlot aldri flyet
Skulle fly samme routing hjem, men bytte fly i ZRH. Det rakk vi ikke, så fikk en overnatting i ZRH og deretter Crossair Avro ZRH-CPH, også SAS siste stykket hjem
Swissair fløy vel frem til konkursen. Husker ikke om Swiss tok opp ruten og så la den ned, men mener å huske de fløy med E-145 en periode.
Crossair fløy for Swissair da OSL åpnet, men det dukket opp en Airbus i ny og ne. Det var jo også Crossair som overtok en del av restene av Swissair og rebrandet seg til Swiss.
Bildet er fra siste dag på Fornebu.
http://www.enfb.net/lastday/11.jpg
De var innom med MD11 en gang i blant også. Jeg husker godt jeg observerte en fra Swiss Air Asia der en gang for 18-20 år siden. Jeg husker ikke om Swiss Air Asia eksisterte på det tidspunktet, men maskinen var iallefall malt i Swiss Air Asia sine farger. Jeg tror de satte den inn på grunn av behov for ekstra kapasitet i forbindelse med et world cup på ski.
Det var et par fuel- eller cateringstopp på den tiden. Ellers høres det kjent ut med den WC-charteren. Lurer på om ikke det var WF med alt sitt widebodyutstyr som hadde handlingen ...
SR Asia gikk forøvrig vanlig rotasjon. Vi så dem innimellom i Atlanta også.
https://www.airpics.com/pics/public/4dee6508-8c9e-48ed-b9ad-8aaa3992553f/large.jpg
Kjapt søk på Airpics avslørte hvertfall det jeg lurte på: De fløy der i 2003.
(Har nettopp lest en bok der det nevnes ran av en pengetransport som kom med et fly fra SwissAir i slutten av mai 2003. Får prøve å tilgi fortfatteren at han kalte selskapet SwissAir og brukte et flightnummer som i hvertfall i dag brukes på en codeshareaavgang som flys av SAS)
Swissair fløy frem til konkursen og etter et lite opphold kom de tilbake i en midlertidig form Swissair/Swiss som jeg rakk å bruke mine siste Qualiflyer poeng med i 2002. Deretter kom vel det nye Swiss en stund, men det gikk jo først riktig dårlig og Lufthansa kom inn. Kostnadskutt gjorde først at de droppet nattstopp på OSL og så forsvant de. Det står når over. De gjenåpnet også uten nattstopp, og slik har det vel forblitt. Det er et riktig bra selskap, men dessverre påvirket av LHs elendige bonusprogram.
Var ikke comebacket etter konkursen med ERJ-145 også?
Ellers virker det som SAS og Swiss samarbeider relativt bra på ruten i dag
De hadde jo rundt 20 ERJ’er da de rebrandet, så disse ble satt inn på tynne ruter som OSL i starten.
De hadde jo rundt 20 ERJ’er da de rebrandet, så disse ble satt inn på tynne ruter som OSL i starten.
Fløy de i noe annet enn Crossair farger?
Fløy de i noe annet enn Crossair farger?
Ja, de ble malt om. Tjuvlåner et bilde fra CK.
https://www.airpics.com/pics/public/37847/large.jpg