View Full Version : Air Antwerp - nytt belgisk selskap -> Konkurs
Da forsøker noen seg å blåse liv i resten av gamle VLM og etablere trafikk ut fra Antwerpen, til blant annet London City
Selskapet skal satse på Fokker 50 og skal ha blant annet City Jet og KLM på eiersiden
Men jeg er som alltid skeptisk.....
https://www.aviation24.be/airports/antwerp/a-new-airline-in-the-belgian-sky-air-antwerp/
On 19 May 2019, Travel Magazine revealed the name of a new airline in development: Air Antwerp, which hopes to fly from the 2nd busiest Belgian city as from Autumn 2019.
The new airline expects be the “successor” of VLM Airlines, which went into liquidation in August 2018.
Alltid artig med selskaper som
holder liv i gamle flytyper.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dette er vel VLM-miljøet og de er avhengig av å kunne bruke ressurser som nettopp kan F50. Det har tradisjonelt vært en liten operasjon og nøkkelruten er til LCY med sine begrensninger på flytyper. F50 er jo også en behagelig flytype for passasjerer synes jeg.
Spørs bare hvor godt kombinasjonen marginale ruter, liten flyplass / landingsstripe, kort vei til Brussel (som alltid har vært problemet til Antwerp International) og gammel flytype fungerer i praksis i 2019. De gangene jeg har flydd LCY-Antwerpen har de ikke akkurat tatt overpris.
Men ønsker dem alt godt, husker VLM med gode minner med rute liten flyplass til liten flyplass med behagelig fly og veldig hyggelig service og betjening.
F50 er jo også en behagelig flytype for passasjerer synes jeg.
Wenche Foss synes ikke det ... Husker hun kom inn med Cityline en gang og sukket ‘for en forferdelig flyvemaskin’ da hun ploppet ned i rullestolen. :D
Første fly malt og levert. 1990 modell med fortid hos DLT, Lufthansa Cityline, Air Nostrum, VLM, CityJet og nå sist, svenske Amapola Flyg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190728/ec3b7b62bee21408eaafd83951b889b6.jpg
FlightDeck
28-07-2019, 10:57
Interessant at det er KLM og CityJet som eier aksjene i selskapet - det hadde kanskje vært mer intuitivt om det var KLM Cityhopper eller CityJet som fløy. Ellers har vel Antwerpen lange tradisjoner for å ha en rute til London City Airport - og det var vel bare et tidsspørsmål før et eller annet selskap dukket opp etter at VLM nok en gang forsvant.
AOC er nå innvilget. Planen er å starte flyvninger fra 9 september. 3x daglig fra Antwerpen til London City på ukedagene, og en tur på søndager. KLM får codeshare på ruten
MountainDew
14-11-2019, 20:51
Ei lita reiseskildring: https://youtu.be/qXMzXJBehg4
Air Antwerp kommer tidligst tilbake i luften 13 september etter vært koronaparkerte siden i våres
https://www.aviation24.be/airlines/air-antwerp/air-antwerp-keeps-its-aircraft-grounded-until-13-september/
Air Antwerp keeps its aircraft grounded until 13 September
Da var det slutt for Air Antwerp og selskaper blir likvidert
https://www.ch-aviation.com/portal/news/104629-belgiums-air-antwerp-calls-it-quits-to-be-liquidated
Air Antwerp (WP, Antwerp) has thrown in the towel and will be liquidated as the impact of the COVID-19 pandemic on European aviation continues to spread.
Air Antwerp sit eneste fly, OO-VLS (F50) eies av det Svenske leasingselksapet Largus Aviation AB, så vil tro at flyet går opp til MMX for lagring/service. Mulig Amapola Flyg er interressert i flyet igjen.. begynner jo å bli en del pax-ops på Amapola Flyg for tiden.
Da er det Luxair sin tur til å prøve seg på Antwerpen-London City ruten
https://www.ch-aviation.com/portal/news/121234-luxair-to-return-to-markets-not-touching-luxembourg
Luxair (LG, Luxembourg) will launch a new route between Antwerp and London City on January 16, 2023, marking its return to services not touching its home base at Luxembourg airport. [/url]
Da er det Luxair sin tur til å prøve seg på Antwerpen-London City ruten
https://www.ch-aviation.com/portal/news/121234-luxair-to-return-to-markets-not-touching-luxembourg
De holdt ut i cirka 1.5 år.
https://www.aeroroutes.com/eng/240513-lgmay24anr
Luxair at the end of this month is discontinuing Antwerp – London City route, with last flight scheduled on 30MAY24.