PDA

View Full Version : Penguin på Torp


KnutW
12-05-2019, 00:27
Er det noen som har noe informasjon og/eller bilder av Penguin Air Service som ble opprettet i 1969 med Jotun og Norsk Flytjeneste som eiere? Finner noe i Audun Tjomslands bok fra 2005 «Høyt spill om Torp» - men skulle gjerne visst mer og ikke minst ha noen bilder.

1944vintage
12-05-2019, 11:45
Noe fra "husken" og notater:

Penguin stammer fra varemerket til malingsfabrikken Jotun.
I 1969 ble Penguin Air Service dannet i samarbeid med Øivind Skaunfelts Norsk Flytjeneste,
tidligere Vestfoldfly.

Selskapet begynte med Pipper Navajo PA-31-310 LN-NPY. Dnne ble beholdt til 1982.
I 1975 økte flåten med Navajo PA31-310C LN-NPZ som ble med videre da Anders Jahres Kosmos
overtok Jotuns aksjer i 1985 og selskapet ble til Norsk Air.
Foto LN-NPZ: https://www.aviationphotocompany.com/p390250994/h70A8F068#h70a8f068

Jotungruppen eide 1982-h985 Beech C90 LN-FOD, og denne ble nok operert av Penguin.
Foto med Kosmosflagg på halen: https://abpic.co.uk/pictures/registration/LN-FOD

Selskapet ble senere til Widerøe Norsk Air, og dette forklarer Widerøes tilstedeværelse på Torp.

Som sagt: dette er mest etter husken, og andre kan sikkert utdype/korrigere.

KnutW
12-05-2019, 12:52
Tusen takk skal du ha!

LN-BFT
12-05-2019, 18:33
Svaret du har fått, er så korrekt som det går an!
Kan bekrefte at NPY ble erstattet av FOD 1982.Det var kortvarig testet ut turbine ops med Cheyenne AET.Det var Norsk Flytjeneste som hele tiden hadde drifttillatelse med crew og teknisk.
Kosmos;dengang med Bjørn Bettum fattet interesse for Torp og linjetaxi/rute, og overtok NF fra Skaunfelt 1985(linjetaxi Stavanger var da startet med innleid Beech 200 OY-CBV)

LN-BFT
14-05-2019, 23:23
Forsøk på bilder:

LN-BFT
14-05-2019, 23:43
Det gikk ikke heelt bra,men håper det er bedre enn ingenting.
Begge bildene er fra Torp 1982; foran Norsk Flytjenestes to hangarer(borte nå)
Ser at fargene på FOD er dårlig gjengitt;den lyse er mer mot orange og den mørke er mørk rød(ikke brun)

KnutW
14-05-2019, 23:45
Takk skal du ha, BFT!

LN-KOG
17-10-2020, 15:18
De var i Antwerpen også

https://www.planepictures.net/a/42/73/1135706109.jpg

LN-BFT
18-10-2020, 18:00
Takk for fint bilde!Tok ikke mange mens jeg fløy den selv 1981-82.Legger merke til at den har original lakk(se motornacelle).På bilde fra 82 har den fått Jotuns eget produkt "Gulli".
Jotun var forøvrig ingen stor bruker av flyene, det var mest vanlig taxi og noe mannskap til f.eks supplyship.LN-NPZ hadde rød og svart lakkering fra fabrikk,før den ble lik NPY.

perpåhøvik
06-03-2021, 10:56
Hei KnutW. Har ikke sett innlegget ditt før nå, 6/3-21, så det er kanskje ikke aktuelt, mitt svar, men det gikk vel an å prøve å kontakte Odd Gleditsch dy, Jotun, om dine spørsmål.
Har vært litt i kontakt med "Gleditsch-familien", dog i andre sammenheng, men svært hyggelige og hjelpsomme de jeg har vært i kontakt med ihvertfall.
"perpåhøvik"

KnutW
06-03-2021, 14:12
Takk for info, Per.

Cessna182
08-03-2021, 00:08
Ja jeg kan jo supplere med noen opplysninger om Penguin Airservice og LN NPZ og NPY.
Jobbet på Jotun Gimle i Sandefjord siden 1973. 15.september 1976 kl. 19:45 smalt det på Jotun Fabrikker i Sandefjord med en katastrofal brann med 6 omkomne. Allerede 4 dager etter måtte Jotuns den gang tre andre fabrikker ihhv Bergen,Oslo og Fredrikstad sette alle kluter til for å opprettholde produksjonen av maling. Selv ble jeg overført til Bergen og da var det flytransport som gjaldt. Hadde 56 (femtiseks) turer med hhv NPY og NPZ i tiden 21.sept. 1976 til 2.april 1977 over fjellet mellom Torp og Bergen. Vi pendlet hver helg frem og tilbake.Alle turene gikk helt greit bortsett fra en retur til Torp pga uvær i Bergen og 2-3 divertinger til Gardermoen og Fornebu pga tåke på Torp. Torp hadde ikke ILS den gangen. Piloter var Lundstrøm, Riebe og Thorsen som jeg husker. Flyene var fulle hver gang og en av oss ‘’måtte’’ sitte i høyresete foran. Jeg hadde mange turer der.

Someone
08-03-2021, 07:42
Var det på den tiden annen regulær kommersiell trafikk på Torp, eller var alt av denne typen charter/GA trafikk?

Cessna182
08-03-2021, 16:30
Var det på den tiden annen regulær kommersiell trafikk på Torp, eller var alt av denne typen charter/GA trafikk?

Nei, det var GA og charter.
Når vi begynte å pendle til Bergen hver helg gikk jo jungeltelegrafen om dette. Var det noe ledig sete så var det bare å hoppe på (gratis). Tror det var dette som viste at det dukket opp et behov for pax Bergen/Sandefjord. Kort tid etterpå startet Norsk Air opp med rutetrafikk mellom byene.

LN-BFT
08-03-2021, 18:23
Artig å lese om Jotuns luftbro!(før min tid på NPY og NPZ 1981-2)
Regulær trafikk er vel tøylig begrep:Vestfoldfly hentet VG på Fornebu med Cessna 172 fra 1961.Det var avisreklame for å sitte på mot betaling.Ellers hadde Nor-Fly trafikk(charter) svært regelmessig iallefall fra 1973 med Dakota og fra 76 med Metropolitan(base Torp med crew og tekniker).Grunnlag for faste Vestlandsruter begynte nok å vise seg med disse olje-charterene.Først 1984 begynte ordinære ruter;samtidig Norsk Flytjeneste og Braathens(med F.27 fra Busy Bee)