PDA

View Full Version : Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19


SudCaravelle
05-05-2019, 19:06
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GGwRwQ/brann-i-fly-i-moskva?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Ifølge nyhetsbyrået Interfax var det et passasjerfly på vei til Murmansk, som måtte returnere til Moskva på grunn av en brann og gjennomføre en hard landing, melder NTB.

Concorde98
05-05-2019, 19:06
Dette ser ikke bra ut. Håper alle kom seg ut.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GGwRwQ/brann-i-fly-i-moskva?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

SudCaravelle
05-05-2019, 19:16
Det kommer frem noen steder at det er Aeroflot og at det begynte aa brenne i luften.

IL-2
05-05-2019, 19:19
SuperJet? Den begynner å få noen minuspoeng nå.

eriwe737
05-05-2019, 19:19
Hvis min kjappe søking er riktig så er det flyet med regnr RA-89098 som brenner

meliiis
05-05-2019, 19:26
Fra fr24:

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ra-89098#20671283

Twin Otter
05-05-2019, 19:31
Brant allerede ganske heftig før det landet. Se videoen på vedlagte link.

https://twitter.com/dimsmirnov175/status/1125068956644126720

SudCaravelle
05-05-2019, 19:34
Brant allerede ganske heftig før det landet. Se videoen på vedlagte link.

https://twitter.com/dimsmirnov175/status/1125068956644126720

Huff - det der så grusomt ut. Sprøtt at det ser ut som de fleste eller alle har klart seg..

Concorde98
05-05-2019, 19:45
Ja ser ikke bra ut i det hele tatt. Utrolig hvis flesteparten kom ut i live. Håper alle lot håndbagasjen bli igjen. Her teller sekundene...

IL-2
05-05-2019, 19:45
Såpass! Godt gjort å få det der ned, og slik det høres ut som til nå, folk ut!

Trdfly
05-05-2019, 19:46
10 occupants perished in the accident, most occupants were able to evacuate the aircraft, it is unknown how many injuries occurred.

Russian News Agencies claim the aircraft received a lightning strike causing a total electrical failure and subsequent return and a hard landing.
http://avherald.com/h?article=4c78f3e6&opt=0

SudCaravelle
05-05-2019, 19:48
Merkelig at det ikke var noen brannbiler klare, dette må jo ha blitt varslet. Her er et stykke ut i evakueringen og ingen brannbiler:
(Forøvrig kan vi se at håndbagasjen er med...)


https://t.co/TSu4EOcxAe

Kenneth
05-05-2019, 20:02
Det er trist å se at noen synes det er så viktig med bagasjen, at de kan risikere å forsinke evakuering, med de følger det kan få. Håper det var ingen dødsfall, men det vil overraske meg, med tenke på hvor voldsom brannen ser ut til å være.

LN-MOW
05-05-2019, 20:10
Flere utenlandske media sier 'at least 10 perished' .. altså minst 10 døde. Det tar nok litt tid før de får oversikt.

Hyperion
05-05-2019, 20:40
Merkelig at det ikke var noen brannbiler klare, dette må jo ha blitt varslet. Her er et stykke ut i evakueringen og ingen brannbiler:
(Forøvrig kan vi se at håndbagasjen er med...)


https://t.co/TSu4EOcxAe

Reagerte på det samme da jeg så den andre videoen. I denne videoen ser det jo ut som en toalettservice-bil var først på stedet.
Brann i fly i luften må være grusomt. Blir interessant å se hva som har skjedd.

Hypern
05-05-2019, 20:50
Ikke bra for Aeroflot dette. De har jo i det siste klart å gjøre selskapet stuerent igjen etter et frynsete rykte.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

krølle
05-05-2019, 20:50
Reagerte på det samme da jeg så den andre videoen. I denne videoen ser det jo ut som en toalettservice-bil var først på stedet.
Brann i fly i luften må være grusomt. Blir interessant å se hva som har skjedd.


Er det ikke prosedyre med brann/redning stby når et fly squaker 7700?
Den kom iallefall opp med 7700 på FR24.
For som du sier, var vel toalettvogna som var raskest

robertaas
05-05-2019, 20:50
Mitt tips er at det har noe å gjøre med røyking på do.

Rosalie
05-05-2019, 20:51
I følge Dagbladet.no har minst 13 personer omkommet etter at flyet ble truffet av lyn

https://www.dagbladet.no/nyheter/13-personer-har-omkommet/71043844

robertaas
05-05-2019, 20:59
Skal ikke fly tåle lyn?

Concorde98
05-05-2019, 21:16
Fly skal vel tåle lyn har jeg lest. Mine tanker er at dette kan jo være det sjeldne tilfellet der det ikke tålte det. Men jeg er ingen ekspert på sånt. Vi får vente på nye opplysninger etterhvert. Godt så mange kom seg ut!

Someone
05-05-2019, 21:28
Playback fra Flightradar24. Ser de kom seg til drøye 10.000 fot før de returnerte. De gjorde også en holdingrunde, uten at de brukte den til å tape høyde

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190505/c5f3e3b0a1bb6fb38090e0a44d8471b3.jpg

Lite igjen av bakparten, men fronten var overraskende hel etter alle flammene

Fra Twitter
https://pbs.twimg.com/media/D50ZlG-X4AA0tf0?format=jpg&name=small

robertaas
05-05-2019, 21:43
Lar Capain Joe forklare og demonstrere.
https://www.youtube.com/watch?v=olxaFBtCV4Q

Field in sight
05-05-2019, 22:06
Er det ikke prosedyre med brann/redning stby når et fly squaker 7700?
Den kom iallefall opp med 7700 på FR24.
For som du sier, var vel toalettvogna som var raskest
Selv om et fly squawker 7700, så er det ikke direkte dette som trigger hvilken beredskap som holdes. Altså: et fly som squawker 7700 og lander møtes nok nesten utelukkende med full beredskap - men det er nok mer hva som blir sagt på frekvens som trigger dette.

Hva gjelder for norske lufthavner står dette beskrevet i BSL E 4-4. Vet et slikt nødstilfelle defineres uten tvil som full beredskap:
Full beredskap iverksettes når det vites/antas at et luftfartøy har slike vanskeligheter at det er fare for havari.
Og da gjelder følgende:
1. Utrykningskjøretøyene bemannes og kjøres ut til angitt posisjon ved rullebanen.
2. Samtlige mannskaper i henhold til havariplanen møter på sine respektive møteplasser.
3. Politiet varsles, og eksterne hjelpestyrker i henhold til politiets katastrofeplan møter på flyplassen.

I tillegg er det krav om innsatstid på maksimum 120 sekunder til hvor som helst innenfor manøvreringområdet.

Hvordan det er hos vår nabo i øst er litt vanskeligere å si, men det ville overrasket meg om det ikke er noenlunde likt.

Blubird
05-05-2019, 22:18
Drivstoffet skal ha antent i forbindelse med at understellet ga etter ved bakkekontakt etter tre "bounce", i følge øyenvitner og (som alltid) etterrettelige The Aviation Herald:

A ground observer reported he witnessed the landing. The aircraft bounced, on the third critical touchdown both main gear struts collapsed and the aircraft caught fire.

http://avherald.com/h?article=4c78f3e6&opt=0

livinspeed
05-05-2019, 23:50
https://mobile.twitter.com/RuslanLeviev/status/1125122213789802503?s=09

Video her viser at det ikke brant før det ser ut som understell ikke overraskende ikke klarer å ta for etter siste sprett og knekker sammen.

Kenneth
06-05-2019, 00:01
https://mobile.twitter.com/RuslanLeviev/status/1125122213789802503?s=09

Video her viser at det ikke brant før det ser ut som understell ikke overraskende ikke klarer å ta for etter siste sprett og knekker sammen.

Det lille vi kan se minner litt om Fedex MD-11 ulykken.

https://www.youtube.com/watch?v=by4w6sapQ90

geirs
06-05-2019, 00:05
Meldes om frykt for 41 omkomne nå. Ifølge Interfax.

MountainDew
06-05-2019, 00:09
https://mobile.twitter.com/RuslanLeviev/status/1125122213789802503?s=09

Video her viser at det ikke brant før det ser ut som understell ikke overraskende ikke klarer å ta for etter siste sprett og knekker sammen.

Vet ikke om det er videoen som går fort eller om flyet lander i en alvorlig høy hastighet.

Concorde
06-05-2019, 00:25
Flyet hadde først en hard landing og spratt opp for å lande hardt den andre gangen og tok deretter fyr før siste nedslaget kom i følge Twitter.
Det var ikke brann i flyet før den traff rullebanen 2. gangen


Sent from my iPhone using Tapatalk

LN-MOW
06-05-2019, 00:58
Flightprofilen med at de bare foretok høyresvinger minner litt om United-ulykken i Sioux City .. Det kan også forklare at de kom inn svært hot ..

kaijoar
06-05-2019, 00:58
https://www.nrk.no/urix/41-skal-vaere-dode-etter-nodlanding-pa-moskva-flyplass-1.14539307
41 omkomne ifølge NRK, og det aller verste er vel dette:
"Nyhetsbyrået Interfax siterer kilder som hevder at hovedårsaken til det høye dødstallet var at mange av passasjerene forsøkte å få med seg bagasjen sin under evakueringen."
Vi ventet vel alle bare på at dette skulle skje... Men hva i all verden skal man gjøre med dette problemet?? Så ufattelig trist...

robertaas
06-05-2019, 01:16
Men hva i all verden skal man gjøre med dette problemet?? Så ufattelig trist...
Enkelt, lås på bagasjehyllene. Den skal settes på og åpnes av pilot under avgang og under landing. Tror nok at dette kan komme.


Og man sikrer at man ikke vil oppleve det jeg opplevde ved ankost Vilnius... folk som stod i kø ved utgangsdøren med bagasje og snakket i mobil... før flyet hadde svingt unna landingsbanen.

Trdfly
06-05-2019, 02:45
Noen skikkelige hopp etter første touchdown; https://twitter.com/JacdecNew/status/1125124874006147072

rampen
06-05-2019, 04:31
Det sies at flyet returnerte pga kommunikasjonsproblemer etter lynnedslag, første landingsforsøk ble avbrutt pga for høy hastighet. Når man ser video av landingen over så kan det se ut som at hastigheten er høy her også. Om dette er årsaken til at flyet hopper avgårde skal ikke jeg uttale meg om. Men kommunikasjonsproblemer kan kanskje være en medvirkende årsak til at ingen brannbiler eller redningsmannskap sto ved rullebanen.

Sundet81
06-05-2019, 11:38
Det er simpelthen ufattelig å se video av evakueringen, hvor sjokkerende mange av passasjerene som kommer ruslende etter turen ned sklia drar trillekofferter etter seg. Man kan jo bare forestille seg hvordan det må ha forsinket evakueringen at de personene der har stått og fiklet i bagasjehyllene og haulet med seg koffertene sine, mens bakre del av flyet sto i full fyr og giftig røyk fylte kabinen.

robertaas
06-05-2019, 12:19
Det er ganske klart at det foruten selve grenskningen av hva som skjedde må komme en reaksjon og konkrete tiltak når man så konsekvensene av hvordan evakueringen foregikk.

Mitt forslag en en sentral låsing av bagasjehyllene.

Polaris
06-05-2019, 12:34
Det er simpelthen ufattelig å se video av evakueringen, hvor sjokkerende mange av passasjerene som kommer ruslende etter turen ned sklia drar trillekofferter etter seg. Man kan jo bare forestille seg hvordan det må ha forsinket evakueringen at de personene der har stått og fiklet i bagasjehyllene og haulet med seg koffertene sine, mens bakre del av flyet sto i full fyr og giftig røyk fylte kabinen.

Det verste er: at selv om det vil være de som "bare" har handlet i panikk og ikke tenkt over hva de gjorde - som nå senere kommer til å ha alvorlige problemer og ettervirkninger når de vet hva følgene av deres handlinger var...... Så kommer det til å være en god del av de som drassa med seg trillekofferten som stiller seg 100% uforståelige til det - eller bare rett og slett ikke bryr seg om hva - som skjedde pga dem. Det er da jeg kjenner at menneskeheten trenger en pest/plage. Jeg kan nesten garantere at det sitter noen igjen etter denne hendelsen som 101% tror og føler at deres baggasje var så viktig at det er likegyldig for dem at noen døde. Så ufattelig ignorant og dum er folk i dagens samfunn. Får enda mindre lyst til å bruke fly som framkomstmiddel når jeg tenker på slikt.

Hypern
06-05-2019, 12:47
Det er jo en grunn til at de sier leave your handluggage behind you i sikkerhetsdemoen...og en grunn til at jeg enten har jakka på meg eller sitter med den i hånda i tilfelle man må evakuere under takeoff og landing. På den måten får man greit med seg verdisakene uten å bruke ekstra tid.

Bergern
06-05-2019, 12:49
Noen skikkelige hopp etter første touchdown; https://twitter.com/JacdecNew/status/1125124874006147072

I alle dager. Mon tro hva som har foregått i cockpit der. Hvis de måtte ned umiddelbart, så må det jo bare stå til, men hadde de tid, virker dette helt utrolig.

robertaas
06-05-2019, 12:49
Det verste er: at selv om det vil være de som "bare" har handlet i panikk og ikke tenkt over hva de gjorde - som nå senere kommer til å ha alvorlige problemer og ettervirkninger når de vet hva følgene av deres handlinger var...... Så kommer det til å være en god del av de som drassa med seg trillekofferten som stiller seg 100% uforståelige til det - eller bare rett og slett ikke bryr seg om hva - som skjedde pga dem. Det er da jeg kjenner at menneskeheten trenger en pest/plage. Jeg kan nesten garantere at det sitter noen igjen etter denne hendelsen som 101% tror og føler at deres baggasje var så viktig at det er likegyldig for dem at noen døde. Så ufattelig ignorant og dum er folk i dagens samfunn. Får enda mindre lyst til å bruke fly som framkomstmiddel når jeg tenker på slikt.
Jeg har lurt på om man kan ha en slags juridisk reaksjon mot de som kom valsende ut med trillekofferter.

Og at folk bokstavelig talt kan gå over lik og påføre andre stor risiko og skade for å selv få en liten fordel er noe som man kan oppleve overalt i en krisesituasjon, og ikke bare på fly.

I Russland har man fått en særdeles rå og brutal kapitalisme kombinert med mye korrupsjon og kriminalitet som har gitt mye egoisme og store sosiale forskjeller. Det er derfor lett å tenke at det vi så var typisk russisk oppførsel, men slike personer kunne man nok funnet overalt i verden.

robertaas
06-05-2019, 12:58
Det er jo en grunn til at de sier leave your handluggage behind you i sikkerhetsdemoen...og en grunn til at jeg enten har jakka på meg eller sitter med den i hånda i tilfelle man må evakuere under takeoff og landing. På den måten får man greit med seg verdisakene uten å bruke ekstra tid.
Jeg skjønner at å havne et sted, spesielt i et fremmed land, uten pass og kort kan by på mange praktisk utfordringer. Derfor har jeg det aldri liggende i bagasjehylla. Jakke kan jeg derimot lett få tak i en ny av.

Jeg er alltid forberedt når jeg reiser. :old

gustavf
06-05-2019, 13:53
Jeg slutter aldri å la meg facinere av hvor skråsikre flypratere er på hvordan de vil oppføre seg i en panikksituasjon. Det er klart, å ha tenkt gjennom hva man skal gjøre vil hjelpe, så sannsynligvis er det færre her enn andre steder som vil ta med seg håndbagasjen av refleks.

På den annen side, de fleste har gått ut av et fly noen hundre ganger. Alltid med håndbagasje. Den rutina kan sitte hardere i enn man er klar over.

TLS at OSL
06-05-2019, 14:21
Jeg slutter aldri å la meg facinere av hvor skråsikre flypratere er på hvordan de vil oppføre seg i en panikksituasjon. Det er klart, å ha tenkt gjennom hva man skal gjøre vil hjelpe, så sannsynligvis er det færre her enn andre steder som vil ta med seg håndbagasjen av refleks.

På den annen side, de fleste har gått ut av et fly noen hundre ganger. Alltid med håndbagasje. Den rutina kan sitte hardere i enn man er klar over.

Jeg tror ingen tar med seg håndbagasjen "av refleks". I tillegg er det langt fra alle som har gått ut av et fly "noen hundre ganger".
Som andre skriver her, opplyses det ALLTID under sikkerhetsdemoen om at håndbagasjen skal ligge igjen ved en evt. evakuering. Jeg har heldigvis aldri vært med på en "ekte" evakuering, men jeg er ganske sikker på at kabinpersonalet sier fra at håndbagasjen må etterlates når det virkelig gjelder.

Selvfølgelig er det problematisk når du mister alt du eier og har av pass, penger, kort, mobiltlf., o.s.v. i utlandet, men det er tross alt bedre enn at noen omkommer fordi enkelte tullinger og idioter ikke tar hensyn til andre og bare tenker på seg selv.

LN-MOW
06-05-2019, 14:26
Ikke forvent at folk vil reagere logisk i en slik situasjon. Du vil se hele spekteret av reaksjoner.

gustavf
06-05-2019, 14:49
Jeg tror ingen tar med seg håndbagasjen "av refleks". I tillegg er det langt fra alle som har gått ut av et fly "noen hundre ganger".

Jeg tror ingen tar med seg håndbagasjen fordi de har vurdert om det er viktigere å ta den med seg enn å sikre at man kommer seg unna et brennende fly raskest mulig. Om man da vil kalle det refleks eller noe annet, er litt utenfor mitt fagfelt. Noen nøye vurdert handling tviler jeg, i hvert fall, på at det er.

Det er også de færreste som tar med seg bagasjen ut.

robertaas
06-05-2019, 15:05
Jeg tror ikke det bare er refleks. Om jeg skulle raskt ut av et fly et fremmed sted og alt av pass og kort lå inni kofferten så kan kan jeg ikke garantere at jeg ikke ville prøvd å få den med meg. Ikke for sokker og undertøy, men pga pass og kort. Og det er antagelig raskere å ta hele greia med seg enn å plukke ut det mest nødvendige.

Jeg har altså sikret med mot å måtte gjøre denne vurderingen for pass og kort, men om det er landing på vann så vet jeg at jakken vil fungere litt som våtdrakt og gi meg et par minutter lengere overlevelse i kjølig vann. Jeg er ærlig nok til å si at jeg ikke kan garantere at jeg ikke ville prøvd å få jakken med meg.

IL-2
06-05-2019, 15:10
Det er håpløst å spekulere i hva folk gjør i panikk. Vil man unngå at folk prøver å drasse med seg sakene sine, så må man låse bagasjen, og selv da vil sikkert noen bruke tid i en evakueringssituasjon på å forsøke å bryte opp hylla. Sjansen for mye verre, irrasjonelle handlinger, enn å ta med seg bagasjen, er fullstendig tilstede.

krølle
06-05-2019, 16:21
Når jeg så videoen på AVherald fra innsiden, kom jeg til å tenke på denne. Verden er dessverre snurret i den retningen, meg, mitt. Ufattelig trist det som skjedde

Fnate
06-05-2019, 21:05
Kan vi legge diskusjonen om håndbagasje død? Please?
Evt ta det i en annen tråd.

Trdfly
06-05-2019, 22:22
Ser Aeroflot har en veldig spesiell måte å utgi informasjon om ulykken.
Ut fra det selskapene jeg kjenner til, ville de ikke gjort som Aeroflot, som å legge ut pax-liste og liste over overlevende rett ut på nettsiden, samt legge ut hvor mye overlevende og etterlatte vil få i kompensasjon m.m., veldig spesielt.

Bergern
06-05-2019, 22:37
Ser Aeroflot har en veldig spesiell måte å utgi informasjon om ulykken.
Ut fra det selskapene jeg kjenner til, ville de ikke gjort som Aeroflot, som å legge ut pax-liste og liste over overlevende rett ut på nettsiden, samt legge ut hvor mye overlevende og etterlatte vil få i kompensasjon m.m., veldig spesielt.

Jøsses... Det var spesielt, ja. Putin give, what Putin get. Må være for å vise ansvar og kontroll. Neppe skyld. Den kommer nok til å bli pent fordelt utover folk som ikke er nødvendige lenger.

Polaris
06-05-2019, 23:33
Kan vi legge diskusjonen om håndbagasje død? Please?
Evt ta det i en annen tråd.

Så mye som jeg forstår hvorfor du skriver det, så skjønner jeg allikevel ikke: det er en stor del av diskusjonen i alle medier etter ulykken - og eventuelt sogar en "gamechanger" for framtidens flyvning. Hvis det viser seg at en "tjukk" russer (quote The Daily mail: https://www.dailymail.co.uk/news/article-6996559/Heroic-stewardess-pushed-passengers-safety-reveals-terror-Russian-plane-crash.html ) har blokkert midtgangen mens han sleit ut kofferten sin fra overhead, slik at alle som satt bak ham døde... Da kan nok flyhverdagen endre seg for oss alle. Således er det litt rart om diskusjonen skal legges død, om du spør meg.

LN-MOW
07-05-2019, 00:04
Ser Aeroflot har en veldig spesiell måte å utgi informasjon om ulykken.
Ut fra det selskapene jeg kjenner til, ville de ikke gjort som Aeroflot, som å legge ut pax-liste og liste over overlevende rett ut på nettsiden, samt legge ut hvor mye overlevende og etterlatte vil få i kompensasjon m.m., veldig spesielt.

Ikke uvanlig når det gjelder russiske myndigheter. Kjappe konklusjoner og på sparket-uttalelser er ikke uvanlig når det skjer ulykker der.

robertaas
07-05-2019, 00:08
130.000 NOK for å valse fra krasjet med trillekoffert. Er det normalt å kompensere uskadde overlevende på den måten.

dc-8-63
07-05-2019, 00:19
Så mye som jeg forstår hvorfor du skriver det, så skjønner jeg allikevel ikke: det er en stor del av diskusjonen i alle medier etter ulykken - og eventuelt sogar en "gamechanger" for framtidens flyvning. Hvis det viser seg at en "tjukk" russer (quote The Daily mail: https://www.dailymail.co.uk/news/article-6996559/Heroic-stewardess-pushed-passengers-safety-reveals-terror-Russian-plane-crash.html ) har blokkert midtgangen mens han sleit ut kofferten sin fra overhead, slik at alle som satt bak ham døde... Da kan nok flyhverdagen endre seg for oss alle. Således er det litt rart om diskusjonen skal legges død, om du spør meg.
Jeg heller i retning av senor Fnat - av litt andre årsaker, jeg har opplevd en evakuering etter «av banen» vel vi stoppet på fast dekke men solid plantet i landings lys og det jeg husker er at selv om vi aldri var i luften, var oppbremsingen såpass kraftig at de fleste «overhead bins» åpnet seg og mesteparten av håndbagasjen ble slengt ut. Når en ser de «hoppene» denne maskinen gjorde - var det nok mere snakk om å plukke opp fra gulvet enn slite ut av hyllene.....

Polaris
07-05-2019, 00:25
Jeg heller i retning av senor Fnat - av litt andre årsaker, jeg har opplevd en evakuering etter «av banen» vel vi stoppet på fast dekke men solid plantet i landings lys og det jeg husker er at selv om vi aldri var i luften, var oppbremsingen såpass kraftig at de fleste «overhead bins» åpnet seg og mesteparten av håndbagasjen ble slengt ut. Når en ser de «hoppene» denne maskinen gjorde - var det nok mere snakk om å plukke opp fra gulvet enn slite ut av hyllene.....

As much as I'd like to agree, så er det vel her snakk om to villt forskjellige flytyper og lite kausalitet mellom de to hendelsene. Å trekke konklusjoner fra fysikken fra din hendelse (i det jeg vil anta er et mye eldre fly enn en Sukhoi) direkte til denne er vel .. jaja, iallefall like tynt som å gå ut i fra at noen stod og forsøkte å få ut baggasje? Med det antyder jeg ikke at de utelukkende fiklet med døråpneren, men også f.eks forsøkte å trekke ut baggasje fra sammenknøvla fly, eller liknende.

B767
07-05-2019, 00:39
Etter å ha sett i noe episoder av programmet "aircrash investigation" har eg sett at det ble laget en ny prosedyre når det skjer at en fly humper opp etter første treff i bakken, skal avbryte landingsforsøk og begynne å gi full gass og fly opp igjen og ta en runde og forsøke å lande på nytt. Det fordi det har skjedd tilfeller flyulykke etter å ha humpet flere ganger på rullebanen , så kræsjer. Slik det som skjedde i Sioux City.
Så lurer eg på om i det tilfelle som skjedde i Sheremetjevo flyplass burde pilotene avbryte landingen? Russerne er vel kjent med denne prosedyret?

LN-MOW
07-05-2019, 00:44
Etter å ha sett i noe episoder av programmet "aircrash investigation" har eg sett at det ble laget en ny prosedyre når det skjer at en fly humper opp etter første treff i bakken, skal avbryte landingsforsøk og begynne å gi full gass og fly opp igjen og ta en runde og forsøke å lande på nytt. Det fordi det har skjedd tilfeller flyulykke etter å ha humpet flere ganger på rullebanen , så kræsjer. Slik det som skjedde i Sioux City.
Så lurer eg på om i det tilfelle som skjedde i Sheremetjevo flyplass burde pilotene avbryte landingen? Russerne er vel kjent med denne prosedyret?

Det forutsetter at du har kontroll på maskinen. Når det gjaldt Sioux City var det ikke noe alternativ å gå rundt. De måtte ned.

TLS at OSL
07-05-2019, 10:29
Fra Aftenposten:
https://www.aftenposten.no/verden/i/1nRAAM/Flyvertinne-om-evakueringen--Enkelte-matte-jeg-dra-ut-etter-kragen

IL-2
07-05-2019, 10:49
Er det ikke ganske oppsiktsvekkende dersom det er lyn som har ført til dette? Aftenposten viser til at siste flystyrt på grunn av lyn var i 1967 (stemmer det?). Nå er jo ikke dette en styrt, men likevel, er det andre eksempler i den ikke alt for fjerne fortid på at lyn slår ut elektronikken i fly?

Scandinavian
07-05-2019, 11:54
Om ikke det var på grunn av elektronikken, så førte jo et lynnedslag til at en Katoair Dornier 228 landet hardt/krasjet på rullebanen i Bodø i 2003. De måtte vel også kjempe mot flyet.

krølle
10-05-2019, 22:49
Fant denne videoen
'
https://www.liveleak.com/view?t=aOnbL_1557230227

Someone
11-05-2019, 07:16
Bjørn hos Leeham har noen tanker om hva som ulykken kan skyldes

https://leehamnews.com/2019/05/10/bjorns-corner-aeroflot-ssj100-crash-at-moscow-sheremetyevo-airport/

We shall look closer at the likely cause of the accident, which involves the SSJ100 Fly-By-Wire (FBW) control system working in Direct law.

KnutW
11-05-2019, 12:14
Akkurat det samme jeg tenkte. Kraftig PIO i utflatingen som forårsaket havariet.
Det koker ned til trening og erfaring med å håndfly uten dataduppeditter, noe stort sett ingen trener på.

Endel paralleller til denne under, som heldigvis endte på Heathrow og ikke i London sentrum:

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20130524-2

Turtle
11-05-2019, 13:11
Det koker ned til trening og erfaring med å håndfly uten dataduppeditter, noe stort sett ingen trener på.


Det skal man trene på i en eller annen form hver gang en er i simulator. Å sette et fly i direct law under vanlig flyging er ikke noe man gjør og fly-by-wire kan, i realiteten, ikke flys uten en eller annen form for "datadupeditter".

Det vil vel dessverre ikke bli publisert i detalj hva som skjedde her (gitt operatør, flytype og land) selv om det ville være svært interessant fra et teknisk perspektiv. Hvorfor de hadde så hastverk med å lande selv om flyet virket å være under kontroll hele tiden og der var vel heller ikke noe brann før landing. Sammenlignet med f.eks. Air Astana E190 (delvis f-b-w) i Portugal hvor de hadde et fly med store kontrollproblemer men tok tiden til hjelp og brukte all den plassen de kunne og dermed fikk et positivt resultat til slutt. BA762 hadde normal law hele tiden siden de vel kun mistet et hydraulisk system (sett fra et flight control perspektiv).

KnutW
11-05-2019, 21:29
BA762 hadde normal law hele tiden siden de vel kun mistet et hydraulisk system (sett fra et flight control perspektiv).

Mener å huske at de gikk i alternate law (direct law?). De hadde en kraftig drivstofflekkasje, hydraulikkskade og motorbrann. De stoppet også én motor.

Someone
11-05-2019, 22:00
Mener å huske at de gikk i alternate law (direct law?). De hadde en kraftig drivstofflekkasje, hydraulikkskade og motorbrann. De stoppet også én motor.



Airbus har vel flere nivåer, avhengig av hva som «mangler»

Normal Law
Alternate Law 1
Alternate Law 2
Direct Law

Aner ikke om Superjeten har en lignende oppbygging?

Turtle
12-05-2019, 00:32
Tap av en motor er ikke grunn for nedgradering...Kan fortsatt utføre en autoland (CAT IIIA) uten problemer. Tap av ett hydraulisk system gir heller ikke nedgradering. Så vidt jeg kunne se fra rapporten (skum lest) er der ingen grunn til at de skulle hatt en nedgradering. Uansett, flyet ville vært i alternate law etterfulgt av direct law når understellet er nede.

Someone har korrekt med sin gjengivelse av lovene.

Vil ikke bli overrasket om SSJ er veldig lik da det ser ut som de har brukt mange like knapper og kontroller og vil anta at de fleste f-b-w har store likhetstrekk.

Stone
14-05-2019, 00:03
Ting kan tyde på at Aeroflot bruker SuperJet med en viss forsiktighet:
https://www.nrk.no/urix/aeroflot-innstiller-flyvninger-med-sukhoj-superjet-1.14548744
- selv om man etter artikkelen skal være forsiktig med å trekke konklusjoner.

Uansett, i mine øyne burde det være en tanke å se på flyets evne til å motstå elektriske utladninger, f.eks. strukturens ledeevne og bonding mellom forskjellige komponenter. Om det er det de gjør er ikke godt å si, det er jo i god russisk tradisjon lite informasjon som tilflyter offentligheten.

Jeg har gjennom årene gjort et utall inspeksjoner av fly etter lynnedslag, og de eneste systemfeilene jeg har sett var en værradar som døde samt en tvilsom VOR-antenne. Antennene sitter jo en smule utsatt til. Småskader i skroget er en annen sak; det er jo ganske vanlig, men ikke umiddelbart farlig.

Discus
14-05-2019, 09:07
Ting kan tyde på at Aeroflot bruker SuperJet med en viss forsiktighet:
https://www.nrk.no/urix/aeroflot-innstiller-flyvninger-med-sukhoj-superjet-1.14548744
- selv om man etter artikkelen skal være forsiktig med å trekke konklusjoner.

Det var en del som allerede stod på bakken før ulykken pga. snag og mangel på deler også:

– Det var mange innstillinger av Sukhoj Superjet 100 også før den siste ulykken, sier flyeksperten Boris Rybak i InfoMost til Kommersant.

Someone
14-05-2019, 09:45
Det var en del som allerede stod på bakken før ulykken pga. snag og mangel på deler også:



Ja, Superjet har jo hos alle operatørene en elendig regularitet, mye på grunn av mangel på deler. Ikke nødvendigvis at flyet går mer i stykker. Virker som Sukhoi har bommet totalt her. Og er jo en grunn av de fleste (av de få) som har flyet utenom den «russiske sfæren» forsøker kvitte seg med det

Someone
16-05-2019, 13:56
Foreløpige undersøkelser tyder på at flyet har «landet» 4 ganger, med omtrent 200m mellom hver gang. Hvor det på det siste brakk understellet og tok fyr, før det skled omtrent 1km bortover rullebanen

https://www.flightglobal.com/news/articles/clearer-details-emerge-of-superjets-fatal-bounce-se-458226/

Newly-emerged video images of the Aeroflot Sukhoi Superjet 100 accident at Moscow Sheremetyevo have provided the clearest indication of the increasing severity of the landing bounces which eventually resulted in the destruction of the aircraft.

Bergern
16-05-2019, 14:17
Det var vel nesten dømt til å gå i dass med den farten og den vinkelen under landing. Hva skal til, for at man absolutt MÅ ned, utover brann eller pistol mot hodet?

LN-MOW
16-05-2019, 14:30
Hydraulisk og/eller elektrisk sammenbrudd? Det kommer vel ut når rapporten en gang kommer.

LN-DYA
17-05-2019, 10:48
Fant denne videoen
'
https://www.liveleak.com/view?t=aOnbL_1557230227

Fra et profesjonelt ståsted, etter å ha sett flere filmer fra ulykken, undrer jeg over hvorfor i all verden ground service kjøretøy kommer i hopetall før flyplass brannvesenet og annet redningspersonell??

meliiis
17-05-2019, 13:05
Er vel like logisk som at ambulanser sjeldent er først på et ulykkessted?

C130
17-05-2019, 13:25
Fra et profesjonelt ståsted, etter å ha sett flere filmer fra ulykken, undrer jeg over hvorfor i all verden ground service kjøretøy kommer i hopetall før flyplass brannvesenet og annet redningspersonell??
Sannsynligvis fordi ground-service-kjøretøyene allerede var ute og trillet da hendelsen inntraff, mens brannbilene måtte bemannes etter at ulykken hadde skjedd.
Ingen visste før de "landa" at flyet ville ta fyr.

IL-2
17-05-2019, 20:51
Sannsynligvis fordi ground-service-kjøretøyene allerede var ute og trillet da hendelsen inntraff, mens brannbilene måtte bemannes etter at ulykken hadde skjedd.
Ingen visste før de "landa" at flyet ville ta fyr.

Jeg vet ingen ting om dette, men det høres svært rart ut at det ikke er prosedyre å klargjøre brannbiler i det øyeblikket man har et fly på tur inn for nødlanding.

Someone
17-05-2019, 20:52
Prosedyre eller ikke, brannbilene skal ha vært på plass innen grensen for maks utrykningstid

C130
17-05-2019, 21:58
Jeg vet ingen ting om dette, men det høres svært rart ut at det ikke er prosedyre å klargjøre brannbiler i det øyeblikket man har et fly på tur inn for nødlanding.
Etter det jeg har hørt ble det fra flygerne sagt at det ikke var nødvendig med noe assistanse eller beredskap i forbindelse med landingen.... ?

IL-2
18-05-2019, 00:51
Nå er jeg lykkelig intetanende om den konkrete beredskapen på flyplasser, men: Jeg antar at en stor flyplass har brannmannskap tilgjengelig. Er det ikke logisk at disse blir satt i høyere/aktiv beredskap, i det øyeblikket man har en nødlandingssituasjon, uavhengig av hva en flyger måtte melde? Det er jo uansett en risikosituasjon, og det er jo ikke noe som opptrer mange ganger per dag, per flyplass.

Wahoo
18-05-2019, 11:51
Vet ikke om denne videoen har vært linket til før, viser hele landingen med 4 "landingsforsøk"

https://www.youtube.com/watch?v=wB2iD_lE2gs

imm
18-05-2019, 11:59
Vet ikke om denne videoen har vært linket til før, viser hele landingen med 4 "landingsforsøk"

https://www.youtube.com/watch?v=wB2iD_lE2gs

For meg ser det ut som om de forsøker å ta av igjen i siste sprett. Går det virkelig ann å sprette opp så høyt uten mye motorkraft?

LN-MOW
18-05-2019, 15:23
For meg ser det ut som om de forsøker å ta av igjen i siste sprett. Går det virkelig ann å sprette opp så høyt uten mye motorkraft?

Enig med deg, men de hadde kanskje ikke nok hastighet ..? Det tar vel noen sekunder for motorene å spole opp også ..

Blubird
18-05-2019, 20:30
Det foreligger nå en foreløpig beskrivelse av hendelsesforløpet fra offisielt hold:

http://avherald.com/h?article=4c78f3e6&opt=0

Basse-HAU
19-05-2019, 11:10
Mye tyder vel på at ikke alt gikk etter boka. For mye last og litt feil på innflygningen om jeg skjønner det rett her?

https://www.flightglobal.com/news/articles/crashed-superjets-pitch-fluctuated-before-fatal-tou-458282/

Nå er jeg ikke noe ekspert, og det er sikkert en rimelig stresset situasjon å sitte i cockpiten på ett fly som ikke er helt som det skal. Men man kan sammenligne litt med en bil man laster rundt maksvekt og kjører samme fart over fartsdumpene i nabolaget som man eller gjør alene. Her er situasjonen at du i tillegg har en overlastet henger med jetfuel bak som begynner å lekke og slår gnister når du er nedi fartshumpen!!!

LN-CGJ
19-05-2019, 12:37
Det foreligger nå en foreløpig beskrivelse av hendelsesforløpet fra offisielt hold:

http://avherald.com/h?article=4c78f3e6&opt=0

Merker meg dette fra rapporten.

The spoilers did not deploy, in DIRECT MODE they are not permitted to operate automatically and need to be extended manually, however, the spoilers were not manually extended by the crew.

Når er ikke jeg flyger, men skal du kutte oppdriften så må vel spoilere opp asap! Var ikke dette en medvirkende årsak på Stord ulykken også?!

Turtle
19-05-2019, 13:46
For meg ser det ut som om de forsøker å ta av igjen i siste sprett. Går det virkelig ann å sprette opp så høyt uten mye motorkraft?

Ja, for flyet hadde veldig mye energi p.g.a. hastighetsøkningen under landingen og bounced landing som de hadde er i utgangspunktet en dynamisk ustabil tilstand så lenge der er et overskudd av energi. Flyet får større og større oscillasjoner til det ender i asfalten med nesen først eller som i dette tilfellet hvor de driver hovedhjulene ned i bakken med måten de instinktivt gir store høyderor bevegelser for å heve nesen.

Merker meg dette fra rapporten.

The spoilers did not deploy, in DIRECT MODE they are not permitted to operate automatically and need to be extended manually, however, the spoilers were not manually extended by the crew.

Når er ikke jeg flyger, men skal du kutte oppdriften så må vel spoilere opp asap! Var ikke dette en medvirkende årsak på Stord ulykken også?!

Spoilerne skal ikke brukes før flyet er på bakken ellers kan det ramle ned som en stein med tilsvarende utfall. Kanskje det kunne stoppet oscillasjonene men energien de hadde fra første landing var veldig høy og der er nok en grunn til at den automatiske funksjonen til spoilerne ikke kan brukes i direct mode. Bruk av spoilere har som regel en effekt på nesestillingen til flyet (ofte nese opp) og i direct law kan det kanskje være vanskelig å kontrollere hvis det skjer automatisk.

Med de lange rullebanene som vel er på Sheremetyevo kan jeg ikke tenke meg at det er et problem å stoppe med et fly på SSJ størrelse selv om spoilerne kommer ut sent eller ikke i det hele tatt. MD11 hadde vel noen ulykker med tilsvarende forløp hvor der var mulighet for tap av kontroll hvis landingen ikke ble utført korrekt etter en hard første landing.

Someone
29-05-2019, 14:18
Og nå krangles det internt i Russland, mellom Aeroflot og guvernøren i delstaten Superjet produseres

https://www.flightglobal.com/news/articles/aeroflot-lambasts-governor-over-superjet-accident-cl-458537/

Russian flag-carrier Aeroflot has sharply criticised comments from the regional governor of Khabarovsk suggesting the fatal accident involving a Sukhoi Superjet 100 was entirely the result of human factors.

krølle
02-06-2019, 15:16
Kom over disse bildene, og video

http://englishrussia.com/2019/05/08/the-pilot-gets-back-into-the-burning-plane/

Someone
03-10-2019, 09:20
Kapteinen her skal nå være siktet

Aner ikke om det er standard prosedyre der borte eller ikke, men usikker på om det bidrar til økt flysikkerhet å anmelde folk for «driter seg ut»

https://www.flightglobal.com/news/articles/aeroflot-superjet-captain-charged-over-fatal-landing-461241/

Aeroflot Superjet captain charged over fatal landing accident

Wahoo
03-10-2019, 10:42
Kapteinen her skal nå være siktet

Aner ikke om det er standard prosedyre der borte eller ikke, men usikker på om det bidrar til økt flysikkerhet å anmelde folk for «driter seg ut»


Neppe, men det bidrar til å ikke trekke sikkerheten til Superjet i tvil ved å skylde på piloten. Prestisje og økonomi..

C130
16-04-2020, 01:43
Her er en meget dramatisk video av det brennende flyet frigitt 15. April:
https://sol.no/video/frigir-bilder-fra-flyulykke/MtKN3tdN

OttoL
17-04-2020, 09:04
Head of aviation safety i British Airways, samt kaptain på airbus a319/20/21-flåten, har kommet med noen egne tanker om ulykken. Interessant lesning:
https://twitter.com/mmsBA/status/1250865988637200386