PDA

View Full Version : Miami Air 737 i elven ved Jacksonville 03MAY19


EB
04-05-2019, 05:06
NRK melder nå at en B737 fra Miami Air har sklidd av rullebanen i Jaksonville og ut i elven. Bilder på www.airliners.net

Someone
04-05-2019, 09:53
Kun noen mindre skader på de ombord, ellers gikk det bra. Tydeligvis ikke så dypt der den gikk ut i elven. Kom fra Guantanamo, så en militærcharter

https://www.flightglobal.com/news/articles/chartered-737-crashes-into-water-during-landing-at-j-457930/

All passengers and crew escaped from a chartered Boeing 737 that slid into water after attempting to land at Naval Air Station Jacksonville in Florida on the evening of 3 May

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190504/5271c890f94b432384e8e74735695f24.jpg

CFM
04-05-2019, 10:16
Det ble Waterdeboarding?

Jetstar
04-05-2019, 10:25
Det ble Waterdeboarding?

Den var faktisk ganske bra!

LN-MOW
04-05-2019, 12:37
N732MA .. Levert ny til Miami Air i 2001.

LN-MOW
06-05-2019, 17:19
Ser ut som at de landet med en thrust reverser inop. Er ikke da 2744m litt i minste laget, spesielt i dårlig vær? (Spør for en venn)

https://www.bbc.com/news/amp/world-us-canada-48172777

"The aircraft had been in maintenance and the maintenance log noted that the left hand thrust reverser was inoperative," Bruce Landsberg, vice-chairman of the US National Transportation Safety Board, told a press conference on Sunday.

LN-RTP
06-05-2019, 17:30
Ser ut som at de landet med en thrust reverser inop. Er ikke da 2744m litt i minste laget, spesielt i dårlig vær? (Spør for en venn)

https://www.bbc.com/news/amp/world-us-canada-48172777

Ja, litt i minste laget når landings hastigheten var 163 knop (air speed) og hastighet over bakken var 178 knop (ground speed).
De bestemte seg for å skifte rulle bane i siste liten og når man velger medvind på våt bane uten revers så kan det fort gå galt. :cry:

CFM
06-05-2019, 17:33
Nei, normalt brukes ikke mere enn idle reverse uansett. Er nok flere faktorer som har hatt innvirkning.
Men litt mere tailwind, litt høy hastighet, landet litt langt inne, en reverse inop. Da baller det raskt på seg.

LN-RTP
06-05-2019, 17:50
. Nei, normalt brukes ikke mere enn idle reverse uansett.

Tja, jeg bruker full revers på våt bane som regel, idle på lang og tørr bane med lite trafikk riktignok, men som regel har man fly bak seg på finale og må pelle seg av banen kjapt, derfor er full revers ganske vanlig der jeg har landet. (Veldig mye på JFK og MIA blant mange andre)

CFM
06-05-2019, 18:09
Tja, jeg bruker full revers på våt bane som regel, idle på lang og tørr bane med lite trafikk riktignok, men som regel har man fly bak seg på finale og må pelle seg av banen kjapt, derfor er full revers ganske vanlig der jeg har landet. (Veldig mye på JFK og MIA blant mange andre)

Har som oftest finvær når jeg lander i JFK eller MIA, så jeg har nøyd meg med idle der og :D

Uansett burde 2700m være nok for en 737 på våt bane selv uten revers.

LN-RTP
06-05-2019, 18:35
Har som oftest finvær når jeg lander i JFK eller MIA, så jeg har nøyd meg med idle der og :D

Uansett burde 2700m være nok for en 737 på våt bane selv uten revers.

Med 15 knop medvind?
Det gikk den veien høna sparker i dette tilfelle, same med AA i Kingston for noen år siden, samt Eastern på LGA 2-3 år siden, skjønt full reverse hjelper kanskje ikke mye hvis man lander halvveis ned banen med regn og medvind :(