PDA

View Full Version : Streik i SAS (April 2019)

Pages : [1] 2

RescueMe
02-04-2019, 11:41
https://www.dn.no/luftfart/brudd-i-forhandlingene-mulig-sas-streik-fra-26-april/2-1-578812

Kan bli pilotstreik i SAS fra 26. april

kimpe
02-04-2019, 11:53
https://www.dn.no/luftfart/brudd-i-forhandlingene-mulig-sas-streik-fra-26-april/2-1-578812

Fint at jeg er på reisefot denne dagen da... :( :(

Kim

sail4fun
02-04-2019, 19:28

For å balanser dette, den andre siden
http://flyger.no/?p=5153&fbclid=IwAR29Phz37_1rrafG93zZu6TqNFkAGLA7mMVO2llK3 8OXthvIr2g8PMYil5s

Nona
10-04-2019, 09:45
Er det noe nytt, om den potensielle streiken, blant SAS-pilotene, fra 26. april? Noen tilnærming mellom partene?

OttoL
10-04-2019, 09:47
Er det noe nytt, om den potensielle streiken, blant SAS-pilotene, fra 26. april? Noen tilnærming mellom partene?
Ikke noe mer enn at det stod en sak om det i dagens DN
46811

Nona
22-04-2019, 02:52
Hvordan vil den varslede pilot-streiken i SAS fra 26.4, i alle skandinaviske land påvirke, operasjonen? Vil irske piloter fortsette å fly?

WF789
22-04-2019, 12:20
Sist jeg sjekket var ikke Irland i Skandinavia.

Nona
22-04-2019, 21:07
Ok. Mer opplysende info fra E.24.no idag, som melder at det vil bli fullt kaos i SAS-trafikken, om ikke enighet nås innen fredag.

Polaris
22-04-2019, 21:14
Ja, kjipt nok vil de ha kunnskap om nårtid de skal jobbe. Slitsomt med sånne ansatte :)

En SAS-pilot vet normalt ikke når og hvor lenge de skal jobbe i neste måned. De har jobbfri en helg i måneden, men det kan også falle slik at det er jobbing i sju helger på rad. I tillegg har SAS sagt opp to andre sentrale avtaler de har med sine piloter. Den ene gjelder forutsigbarhet i karriereutvikling og ansiennitet, og den andre handler om rollefordeling på forskjellige vakter.

(QUOTE E24.no)

SASCC
23-04-2019, 00:31
Full støtte til pilotene i SAS! Etter år med sparing, kutt i lønn og økt arbeidstid er det på tide at vi ansatte får tilbake noe av godene vi har blitt fratatt. SAS går med overskudd, og det er ingen unnskyldning for å knipe igjen lenger.. Pilotene i år, kabinen neste år. Nok er nok

Nona
23-04-2019, 05:01
Full støtte til pilotene i SAS! Etter år med sparing, kutt i lønn og økt arbeidstid er det på tide at vi ansatte får tilbake noe av godene vi har blitt fratatt. SAS går med overskudd, og det er ingen unnskyldning for å knipe igjen lenger.. Pilotene i år, kabinen neste år. Nok er nok
Enig med deg. Rekordoverskudd på grunn av pilotenes og andre ansattes måtehold, igennom mange år, så må de ansatte få ta del i gevinsten.

ClassOne
23-04-2019, 09:46
Ang mulig SAS streik førstkommende fredag, jeg finner ikke noe klokkeslett streiken evt vil starte. Jeg har 06:15 fra HAU til OSL og skal videre ut med LH. Men lurer jo på om jeg kanskje bør vurdere å komme meg til OSL torsdag kveld for å være på den sikre siden.
Der kommer kanskje noe mer detaljert info de neste dagene?

OttoL
23-04-2019, 10:05
Ang mulig SAS streik førstkommende fredag, jeg finner ikke noe klokkeslett streiken evt vil starte. Jeg har 06:15 fra HAU til OSL og skal videre ut med LH. Men lurer jo på om jeg kanskje bør vurdere å komme meg til OSL torsdag kveld for å være på den sikre siden.
Der kommer kanskje noe mer detaljert info de neste dagene?
Umulig å si. Ved forrige konflikt (høsten 2017) begynte SAS å kansellere flighter dagen før selv om de kom til enighet på overtid. Ville dunket inn en DY-flex om du må være i Oslo. Bare å avbestille om ting ordner seg.

Og btw. Wigan? :lol:

Rland
23-04-2019, 14:36
Enig med deg. Rekordoverskudd på grunn av pilotenes og andre ansattes måtehold, igennom mange år, så må de ansatte få ta del i gevinsten.
SAS kan nok lære noen skitne triks hos Norwegian hvordan piloter i streik kan omplasseres og passiviseres

JoeW
23-04-2019, 23:38

Alt er relativt, det er ikke akkurat eksepsjonelle overskudd - de fleste andre selskaper av samme størrelse forventes faktisk å levere overskudd hvert eneste år og hvert kvartal... Brannfakkel, men kanskje sikre en langsiktig lønnsom forretning før man begynner å snakke om å ta del i et begrenset overskudd... Det ble vel heller ikke utbetalt utbytte til aksjonærene for forrige regnskaps-år - og helt riktig i så måte.

Sherpa
24-04-2019, 00:52
Alt er relativt, det er ikke akkurat eksepsjonelle overskudd - de fleste andre selskaper av samme størrelse forventes faktisk å levere overskudd hvert eneste år og hvert kvartal... Brannfakkel, men kanskje sikre en langsiktig lønnsom forretning før man begynner å snakke om å ta del i et begrenset overskudd... Det ble vel heller ikke utbetalt utbytte til aksjonærene for forrige regnskaps-år - og helt riktig i så måte.

Men hvis jeg leser dette riktig så er det vel heller ikke å høste utbytte pilotene ønsker. Det eneste jeg har lest er at de ønsker en markedslønn... Er dette et rart krav å komme med? Dersom et selskap ikke kan eksistere på makedsbeingelser, har det retten til overlevelse?

JoeW
24-04-2019, 09:13
Dersom et selskap ikke kan eksistere på makedsbeingelser, har det retten til overlevelse? Det er vel det store spørsmålet ja!

TripleAction
24-04-2019, 10:19
Etter min mening er det to grunner til å drive et kommersielt selskap: Aksjonærene og de ansatte skal tjene på det. Hvis et selskap må kutte kostnader for å oppnå ønsket inntjening så bør de derfor (etter min mening) ikke kutte i lønnskostnader før alle andre kostnader er minimert. Et eksempel; SAS flyr med gamle A340 som sluker drivstoff (stor kostnad). De burde først byttet ut de flyene mot nye drivstoffvennlige fly før de kuttet lønninger. Altså: Må du kutte kostnader, så kutt lønninger til slutt. Der feiler SAS litt synes jeg.

Henshaw
24-04-2019, 10:34
Et eksempel; SAS flyr med gamle A340 som sluker drivstoff (stor kostnad). De burde først byttet ut de flyene mot nye drivstoffvennlige fly før de kuttet lønninger. Altså: Må du kutte kostnader, så kutt lønninger til slutt. Der feiler SAS litt synes jeg.

Nå er ikke akkurat nye, drivstoffvennlige fly noe man shopper, plukker opp på parkeringsplassen og flyr hjem samme ettermiddag. SAS bestilte flyene du etterspør allerede i 2013

LN-HFH
24-04-2019, 10:46
Det (etter min oppfatning) ganske SAS-vennlige nettstedet Flysmart24 prøver å roe ned og dekke til alvoret med å skrive og fremheve at mange av flygningene vil gå som normalt (de som flys av Cityjet og SAIL naturligvis). (ja, jeg vet det er fakta, men når overskriften og Facebookinnlegget legger vekt på flygningene som ikke rammes, og artikkelen i grunn ikke gir oss noe nytt, lurer jeg jo litt...)

Hvor fritt står derimot ledelsen til å omdisponere disse flyene til å fly de mest tunge rutene isteden for tynne ruter ved en eventuell konflikt? Man kan vel dra inn ganske mye mer gryn ved å flytte et fly fra en spaniarute til hovedstadstriangelet for eksempel?

Det er bare å gjøre seg klare for myyye skriking i media, russetreff i Tryvann til helgen, og deretter Landstreff i Stavanger helgen etter, som vel er et av de største faste arrangementene i stavangerregionen på årsbasis?

econ
24-04-2019, 12:02
https://www.sas.se/trafikinformation/operating-flights/?fbclid=IwAR3YOv0_DjC4DtCe_n7ARYEleYlcNxdf9XrnR3_i c1dOiYj8yyXW1anZrLM

liste over SAS fly som ikke blir påvirket av streik.

Jeg er meget skeptisk til om denne listen stemmer for det er mange fly som er opperert av SAS Norge som står på listen og som opplagt burde bli påvirket, men men vi får vente å se

SudCaravelle
24-04-2019, 12:16
Noen som vet når de bestemmer seg for streik, og hvor behjelpelige de i såfall vil bli med å komme seg hjem fra SVG på fredag?

Hypern
24-04-2019, 12:34
Noen som vet når de bestemmer seg for streik, og hvor behjelpelige de i såfall vil bli med å komme seg hjem fra SVG på fredag?

Meklingsfristen er i morgen kl 24:00 så en streik kan tidligst starte fra første flygningene på fredag. Men erfaringsmessig så går disse meklingene på overtid så det kan like gjerne drøye lenge før man får en avklaring. Så antar at morgentrafikken går som normalt og dersom streik kan det bli tull i ettermiddag og kveldstrafikken.

OttoL
24-04-2019, 12:42
Hah ser DY har tatt vekk muligheten til å bestille flex-billetter i dagene fremover. Mulig flere har oppdaget "hullet" i systemet med den type billetter.

Someone
24-04-2019, 12:46

Hvis ikke får du kjøpe med deg en øl og sette deg på toget [emoji13]

Trdfly
24-04-2019, 13:05

Hva legger du i behjelpeleig?
- Neida, vi skal få deg hjem, vi leier et charterfly.
- Eller tenkte du mer på taxi hjem til SVG?

Streik er streik, regner med det vil bli satt opp buss for fly.

LN-TIB
24-04-2019, 13:06
Hah ser DY har tatt vekk muligheten til å bestille flex-billetter i dagene fremover. Mulig flere har oppdaget "hullet" i systemet med den type billetter.

Ingen tvil om at de satser på å tjene litt ekstra i tillegg. Surt for de som er trofast mot DY og som får dette "rett i fleisen"

SudCaravelle
24-04-2019, 13:15
Hva legger du i behjelpeleig?
- Neida, vi skal få deg hjem, vi leier et charterfly.
- Eller tenkte du mer på taxi hjem til SVG?

Streik er streik, regner med det vil bli satt opp buss for fly.

Takk for koselig svar.

Ja det mente jeg.. Eller alternativt om de booker deg om til DY eller lignende. har heldigvis ikke vært "rammet" av streik før.

econ
24-04-2019, 13:22
Ingen tvil om at de satser på å tjene litt ekstra i tillegg. Surt for de som er trofast mot DY og som får dette "rett i fleisen"

Problemet er jo at hvis folk booker opp flexklasser som en forsikring mot SAS streik så er det plutselig Norwgian som sitter igjen med svarteper hvis det ikke blir streik og får mange tusen billetter refundert. På denne måten sikrer de seg mot nettopp dette.

LN-MOW
24-04-2019, 13:28

Blir det streik, vil alle ansatte bli dynget ned. Både på callsenter og flyplass. Så jo mer du kan ordne selv, jo bedre er det for deg. Vet ikke hva SAS vil dekke av ekstra utgifter ved streik, men det er alltid en løsning å samle kvitteringer og sende inn i ettertid og se hva de vil refundere.

SAS har ikke interlineavtale med DY, så det er heller ikke mulig for billettkontorene å skrive om billettene til disse.

TRjumper
24-04-2019, 13:33
Nogen der kan se fornuften i disse priser?

LN-TIB
24-04-2019, 13:33
Problemet er jo at hvis folk booker opp flexklasser som en forsikring mot SAS streik så er det plutselig Norwgian som sitter igjen med svarteper hvis det ikke blir streik og får mange tusen billetter refundert. På denne måten sikrer de seg mot nettopp dette.

Jeg tenkte mer på prisene på Lowfare billettene. Disse er vel ikke refunderbar uansett.

Hickok
24-04-2019, 14:19
Takk for koselig svar.

Ja det mente jeg.. Eller alternativt om de booker deg om til DY eller lignende. har heldigvis ikke vært "rammet" av streik før.

Streik er Force Majeure, altså noe de ikke er pliktig til å dekke ekstrautgifter for, så jeg tviler på at de kommer til å gjøre annet enn å refundere billetten du ikke får brukt.

Edyybru
24-04-2019, 14:43
Streik er Force Majeure, altså noe de ikke er pliktig til å dekke ekstrautgifter for, så jeg tviler på at de kommer til å gjøre annet enn å refundere billetten du ikke får brukt.

Er ikke sikker på denne strejke er omfattet af Force majeur, da den har været varslet længe i forvejen. Jeg mener TUI blev dømt til at betale kompensation til deres passagerer, da der var strejke hos dem i Tyskland for et par år siden. Det var noget med, at de havde varslet nogle organisationsændringer og eller sammenlægning med et andet flyselskab, og der fandt retten, at det var "deres egen skyld" og dermed ikke force majeur.

Men uanset har SAS åbnet for ombookning på deres hjemmeside. Foreløbig for perioden 26.-29. april.

Someone
24-04-2019, 14:47
Er ikke sikker på denne strejke er omfattet af Force majeur, da den har været varslet længe i forvejen.

Dette er en "vanlig" streik og vil gå under force majeur.

Den TUI saken var ganske spesiell hvis jeg husker rett

Jens W
24-04-2019, 16:53
Jeg tenkte mer på prisene på Lowfare billettene. Disse er vel ikke refunderbar uansett.

Nå er vel det der ikke en helt uvanlig pris når vi snakker 2 dager frem i tid. Det koster å være sent ute.

LN-TIB
24-04-2019, 17:21
Nogen der kan se fornuften i disse priser?

Vanlig fenomen hos Norwegian og har ikke noe med SAS streiken å gjøre. Litt usikker hva det kommer av, men tror de har priset de høyeste klassene i Lowfare kunstig høyt. Har bestilt et par ganger samme dag, og fått opp samme.

view
24-04-2019, 21:03
Streiken nærmer seg. SAS har publisert om en liste over flyvininger som ikke blir berørt av eventuell streik:
https://www.sas.no/traffic-information/operating-flights/

SBT
24-04-2019, 23:00
Da er altså alle langrutene i fare for streik. Betyr ,ombokning’ at man blir tilbudt å fly med et annet selskap ?

SudCaravelle
24-04-2019, 23:12

Jeg ringte SAS hvor det var flere telefonsvarere som varslet om at det (forståelig nok) var mer eller mindre var umulig å komme gjennom og deretter summetone. Ringte eng gang til og avbrøt svareren med EBD nummer og kom igjennom umiddelbart (Imponerende). Der fortalte de at min opprinnelige SVG OSL flight var truet og at en tidligere flight var fredet. Denne kunne jeg få, men da jobben bruker reisebyrå måtte jeg ringe de direkte. Alt tok 5 minutter så var helgen i hovedstaden reddet, men laaaang egg og bacon frokost fredag spolert ;)

ATC-flyradar
25-04-2019, 08:06
Går fristen ut kl 23:59 i kveld (Torsdag) med mulighet for mekling på overtid - er dette riktig tidspunkt ??

Star Flyer
25-04-2019, 09:34
https://www.sas.se/trafikinformation/operating-flights/?fbclid=IwAR3YOv0_DjC4DtCe_n7ARYEleYlcNxdf9XrnR3_i c1dOiYj8yyXW1anZrLM

liste over SAS fly som ikke blir påvirket av streik.

Jeg er meget skeptisk til om denne listen stemmer for det er mange fly som er opperert av SAS Norge som står på listen og som opplagt burde bli påvirket, men men vi får vente å se

Hvis det blir streik fredag 00:00, får SAS-SK likevel fly flyene hjem til base (OSL/CPH/ARN) fredag morgen, som vanlig.
Dermed vil alle morgenavganger fra utestasjon bli fløyet mer eller mindre som normalt.

TRjumper
25-04-2019, 13:49
Hvis det blir streik fredag 00:00, får SAS-SK likevel fly flyene hjem til base (OSL/CPH/ARN) fredag morgen, som vanlig.
Dermed vil alle morgenavganger fra utestasjon bli fløyet mer eller mindre som normalt.

De har vel også base i SVG og TRD?

LN-MOW
25-04-2019, 13:57
De har vel også base i SVG og TRD?

Nei, det er kun overnatting der.

sail4fun
25-04-2019, 14:31
Nei, det er kun overnatting der.

?! Det er vel fortsatt crew baser der for CC ?

LN-MOW
25-04-2019, 15:18
?! Det er vel fortsatt crew baser der for CC ?

Beklager - påminnet at jeg husket feil. Var det DY som gjorde dette kanskje?

Stone
25-04-2019, 17:17
Beklager - påminnet at jeg husket feil. Var det DY som gjorde dette kanskje?
Nei, DY har crewbaser ved SVG, BGO og TRD. Man bør vel også skjele til hvor SK har teknisk til å ta vare på flyene (SVG & TRD) eller teknisk avtale med WF (BGO, TOS og BOO(?))

gustavf
25-04-2019, 18:15
Er det parallelle meklinger og forhandlinger i tre land, eller foregår alt nå hos Riksmekleren i Norge?

NorFlight
25-04-2019, 18:35
Forhandling i alle 3 land.
Danmark startet visstnok mandag, Sverige tirsdag og Norge kom etter på onsdag.
Samme frist slik jeg har forstått.

Om det kreves enighet alle plasser eller kun en, vet jeg ikke.
Før de meldte om plassfratredelse var de jo i forhandlinger i alle landene, og da var det slik at om et land ble enig så gjaldt den for alle etter hva jeg forsto.

Mjolnir
25-04-2019, 19:56
Dersom forhandlingene skulle fortsette utover dagen i morgen, hvor lenge kan en da regne med det går fra et evt. Brudd til avganger blir kansellert?

Har lagt kriseplaner dersom flyene skulle stå stille i morgen, men er jo avhengig av å vite litt i forveien dersom planene må tas i bruk.

Hypern
25-04-2019, 19:57
SAS har uansett hatt en del innstillinger i dag og ser ut til å ha innstilt en del i morgen og. Vet ikke hva de i dag skyldes dog.

Someone
25-04-2019, 20:27
SAS har uansett hatt en del innstillinger i dag og ser ut til å ha innstilt en del i morgen og. Vet ikke hva de i dag skyldes dog.

Skyldes forberedelser til streik for å sørge for å ha minst mulig fly og mannskap på feil sted. Akkurat det samme skjedde forrige gang

gustavf
25-04-2019, 21:02
Forhandling i alle 3 land.

Det kompliserer jo en del, med delegasjer på tre steder som må samordne synspunkter, tilbud og svar. Dersom det ikke er åpenbart at det blir brudd i meklingene, så antar jeg det kommer til å drøye en del timer over fristen før vi får endelig avklaring.

NorFlight
25-04-2019, 21:35
Ifølge NRK har de allerede innstilt 205 avganger i morgen.

http://https://www.nrk.no/norge/sas-innstiller-avganger-i-tilfelle-streik-1.14528009

staale
25-04-2019, 21:44
Skulle flydd SVG-OSL med SK 4014 i morgen, retur med SK4045.

SK 4014 er allerede kansellert fra SAS sin side uavhengig av streik eller ei. Men artig nok så har de ikke da kansellert hjemreisen. Blir litt tricky å fly hjem fra Oslo når du aldri flydde til Oslo liksom.

Har nå prøvd å nå SAS via chat, FB, tlf selvsagt håpløst. Får tlf svarer med beskjed om at info ligger under oransje boks på netsiden. Men trykker du på den lastes aldri neste side inn. Prøver også å gå på mine bestillinger, for å se om jeg kan kansellere derfra, den siden lastes heller ikke inn.

Satser bare på å ikke dukke opp til utreisen og satse på at SAS tilbakebetaler billetten :-)

Nona
25-04-2019, 21:46
205 SAS avganger nå kansellert for imorgen, fredag.

LN-MOW
25-04-2019, 21:56
Skulle flydd SVG-OSL med SK 4014 i morgen, retur med SK4045.

SK 4014 er allerede kansellert fra SAS sin side uavhengig av streik eller ei. Men artig nok så har de ikke da kansellert hjemreisen. Blir litt tricky å fly hjem fra Oslo når du aldri flydde til Oslo liksom.

Satser bare på å ikke dukke opp til utreisen og satse på at SAS tilbakebetaler billetten :-)

Du kjøper generelt to enveisbilletter. Derfor har du hverken tur eller retur. Bare to reiser. ;)

Du må selv initiere refusjonen, men sikkert greit å vente til det roer seg litt.

LN-HFH
25-04-2019, 22:02
interessant å følge andre skandinaviske medier. SVT melder nå om at det også er uenighet om hva pilotene i dag tjener, i tillegg har pilotene takket nei til et tilbud fra ledelsen. Det skal vel svært mye til for at det ikke blir streik.

Var også på tide at denne tråden ble flyttet til hovedforumet, den har aldri hatt noe i Småprat å gjøre.

Tjab
25-04-2019, 22:32
Der ble 205 flighter kansellert gitt.

Twin Otter
25-04-2019, 22:35
Skyldes forberedelser til streik for å sørge for å ha minst mulig fly og mannskap på feil sted. Akkurat det samme skjedde forrige gang

Eksempelvis ferger SK nå f.eks OY-KBT fra SVG til CPH etter å ha fløyet SK1876 nå i kveld og har dermed kansellert første CPH-avgangen i morgen tidlig. Hvorfor skal dette være mer gunstig en å ha maskin og eventuelt crew tilgjengelig til å fly avgangen i morgen tidlig dersom streiken avverges før den tid?

EvakCPH
25-04-2019, 23:22
Forhandlingerne er brudt sammen i Sverige, men der forhandles videre i Danmark og Norge

SudCaravelle
26-04-2019, 00:12
Nå ble min «fredete» SK morgenflight fra SVG 0800 også kansellert så jeg måtte booke Widerøe på ny billett til Torp.. Man kommer seg i alle fall til Østlandet, men jeg må komme meg opp til Galemoen for å hente føneren (elbilen).

Kunne vært verre, men noe senere i sofaen med Dragen.

Gleder meg til propellfly.

Twin Otter
26-04-2019, 00:32
Du kan reise med toget mellom Torp og Gardermoen uten togbytte underveis. Avgang hver time. Billetter hos Vy.

PSC TOS
26-04-2019, 01:04
https://www.sas.no/traffic-information/info/

Som følge av streikevarsel fra pilotforeningene i Danmark, Norge og Sverige, tar SAS preventive grep for å minimere konsekvensene for reisende og ansatte. Det betyr at et antall flyavganger vil bli kansellert 26APR19 inntil 12:00CET, for å unngå at reisende og crew ikke kommer seg hjem igjen. Hvis du har booket en reise, vennligst sjekk status på din flight før du reiser til flyplassen.

Mulig det er jeg som er treig i nøtta, men jeg forstår ikke logikken her. Hvordan kan det å kansellere avganger minimere konsekvenser for de reisende? Og hvordan kan man unngå at reisende ikke kommer seg hjem ved å kansellere?

Skjønner jo at de vil ha crew og fly hjemme på basene og ikke strandet ute, men av de reisende som allerede er på reise og skal hjem i morgen så vil de jo bli nettopp det.

Hypern
26-04-2019, 06:05
Da er streiken et faktum i følge alle media

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

kekker
26-04-2019, 06:16
Da er streiken et faktum i følge alle media

Sent fra min SM-G950F via TapatalkKjenner jeg er glad for at vi har to selskaper sånn i det daglige!

0 flex billetter, som forsåvidt er forståelig, omstendighetene tatt i betraktning. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190426/a5efd516326787d96e96100163467e73.jpg

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk

SudCaravelle
26-04-2019, 06:36
Det kommer ikke like tydelig frem i media selvfølgelig, men Widerøe tar seg også svært godt betalt i dag (noe jeg forstår godt). Ble vel 2.500 til Torp fra SVG med Economy vanlig billett.

EvakCPH
26-04-2019, 06:42
Uheldigt. Håber de hurtigt indleder nye forhandlinger.

Jeg forstår ikke, hvem der får noget ud af de her strejker.. Alle ved jo, at parterne før eller siden SKAL indgå en aftale. Så hvorfor altid trække det til sidste øjeblik????

Jeg tænker altid, at SAS da må regne på, hvor mange strejkedage der skal til, før personalets krav alligevel er fosset ud af kassen..

Læste et sted at en 14 dages strejke er nok til at SAS kan vinke farvel til overskud for i år.. der skal med andre ord ikke mange dages strejke til..

:(

Someone
26-04-2019, 06:45
Første dage og litt til er jo «gratis» for SAS for nå slipper de utbetale den bonus på 100 mill til alle ansatte, som de kostnadsførte i fjor

EvakCPH
26-04-2019, 06:50
Hårde ord fra Jacob i Sydbank til piloterne:

“På mellem 10 og 14 dage vil det overskud på en milliard svenske kroner være væk, som jeg havde regnet med,” siger Jacob Pedersen til CHECK-IN.dk.

Sydbank-analytikeren, der har fulgt SAS gennem 15 år er usædvanlig hård i sin kritik af piloternes ageren, da det, ifølge ham, ødelægger de flotte resultater, som SAS har skabt gennem de senere år.

“Piloternes magt i forhold til at kunne smadre selskabets indtjening har jeg ikke set tilsvarende i andre virksomheder, som jeg har dækket,” siger Jacob Pedersen.

https://check-in.dk/svenske-sas-piloter-i-strejke/

Vi andre går ikke ud i strejke, hvis ikke vi kan få opfyldt vores lønkrav og andre jobmæssige forhold. Er man utilfreds, så finder man et nyt job. Der mangler masser piloter i verden og hvis forholdene er så meget bedre andre steder, så skal man da bare skynde sig og pakke sine ting og gå. Eller er piloterne så loyale over for SAS, at de hellere vil køre firmaet igennem den her "mølle" end bare at finde en ny arbejdsgiver? Det må da være lidt af en konflikt rent følelsesmæssigt... der er vist brug for par-terapi i det her ægteskab.

TRjumper
26-04-2019, 06:57
Hårde ord fra Jacob i Sydbank til piloterne:

“På mellem 10 og 14 dage vil det overskud på en milliard svenske kroner være væk, som jeg havde regnet med,” siger Jacob Pedersen til CHECK-IN.dk.

Sydbank-analytikeren, der har fulgt SAS gennem 15 år er usædvanlig hård i sin kritik af piloternes ageren, da det, ifølge ham, ødelægger de flotte resultater, som SAS har skabt gennem de senere år.

“Piloternes magt i forhold til at kunne smadre selskabets indtjening har jeg ikke set tilsvarende i andre virksomheder, som jeg har dækket,” siger Jacob Pedersen.

https://check-in.dk/svenske-sas-piloter-i-strejke/

Tjo, men det er egentlig sjovt så få der stiller spørgsmålstegn ved ledelsens ageren i forhold til at oprette et selskab med base i London, der flyver skandinavisk produktion med løst kontraktansatte og det brud på loyalitet det viser for de nuværende medarbejdere. Man kunne da for længe siden have indset at det ville føre til en konflikt hvis den analytiker titel man ifører sig var noget værd.

EvakCPH
26-04-2019, 07:00
Tjo, men det er egentlig sjovt så få der stiller spørgsmålstegn ved ledelsens ageren i forhold til at oprette et selskab med base i London, der flyver skandinavisk produktion med løst kontraktansatte og det brud på loyalitet det viser for de nuværende medarbejdere. Man kunne da for længe siden have indset at det ville føre til en konflikt hvis den analytiker titel man ifører sig var noget værd.

Enig, en ting er at køre noget produktion hos eksterne leverandører. En anden ting er at oprette et "SAS light" i udlandet..

Men det er altid nemt at gøre sig klog på andres vegne hjemme fra sofaen..

Men i de her konflikter synes jeg begge parter fejler. Og det er vel ganske sigende for mange af SAS' konflikter. De burde snart have lært det med alle de års træning!

EvakCPH
26-04-2019, 07:05
Det her bringer minder til den gang, hvor SAS-ansatte skrev SMSer til de kabineansatte, som valgte at møde op på arbejde som aftalt... og hvor SAS endte med at sætte ultimatum om at møde op eller få sparket.

Lad os se hvor langt vi skal ud denne gang :) Det er jo ikke tale om ulovlig strejke heldigvis

krølle
26-04-2019, 07:15
Vi andre går ikke ud i strejke, hvis ikke vi kan få opfyldt vores lønkrav og andre jobmæssige forhold. .

Følger han ikke med i timene? Hvor mange andre yrkesgrupper har ikke gjort nettopp dette for å få bedre lønn og betingelser?

krølle
26-04-2019, 07:15
Nå ble min «fredete»

Er vel bare ledelsen i SAS som er "fredet":8:

Journal
26-04-2019, 07:33
Artig.

7. april kjøpte jeg fleksibel billett for en reise i dag fra TRD til OSL for 1179,-. Nå ser det likevel ut til at mitt SK359 ikke blir rammet av streik.

EvakCPH
26-04-2019, 07:34
Følger han ikke med i timene? Hvor mange andre yrkesgrupper har ikke gjort nettopp dette for å få bedre lønn og betingelser?

Det er sandt... men hvis man grundlæggerne er utilfreds bør man nok finde sig et andet arbejde. Det er ikke ulovligt at strejke, men det er da håbløst gammeldags. Og jeg vil mene at det ofte skyldes dårlige forhandlere, når det ender med strejke

Journal
26-04-2019, 07:46
Artig.

7. april kjøpte jeg fleksibel billett for en reise i dag fra TRD til OSL for 1179,-. Nå ser det likevel ut til at mitt SK359 ikke blir rammet av streik.

OBS! På appen og på avinor sine sider står det at flyet er kansellert. Anbefaler derfor ingen å stole på denne nettsida: https://www.sas.no/traffic-information/operating-flights/

EDIT: De har oppdatert dette nå, riktignok. Men i 5-tida stod det at flyet skulle gå i dag.

Eirik
26-04-2019, 08:25
Kjenner jeg er glad for at vi har to selskaper sånn i det daglige!

0 flex billetter, som forsåvidt er forståelig, omstendighetene tatt i betraktning.

Finner Flex igjen fra 1. mai.

Eirik
26-04-2019, 08:27
OBS! På appen og på avinor sine sider står det at flyet er kansellert. Anbefaler derfor ingen å stole på denne nettsida: https://www.sas.no/traffic-information/operating-flights/

Innenlands er det vel avgangene med CRJ som kommer til å gå som normalt neste dagene (?)

LN-TIB
26-04-2019, 08:27
Finner Flex igjen fra 1. mai.De har ligget der hele tiden.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

blazius
26-04-2019, 08:40
Er det noen som vet hvor langt frem i tid SAS kansellerer? Jeg har plass på siste SK-flight EVE-OSL søndag kveld, og vurderer å kjøpe plass på DY i stedet. Billettene som selges der er dyre nonref-billetter, så vil helst ikke kjøpe den før SK faktisk kansellerer flyet jeg har plass på. Altså - på hvilket tidpsunkt bestemmer de seg om de vil fly på søndag eller ikke?

(Jeg har uansett booket en fullpris med Vy Fauske-Oslo lørdag kveld, med sovevogn, sånn i tilfelle DY skulle bli utsolgt før SK evt kansellerer...)

Eirik
26-04-2019, 08:55
Er det noen som vet hvor langt frem SAS kansellerer? Jeg har plass på siste SK-flight EVE-OSL søndag kveld, og vurderer å kjøpe plass på DY i stedet. Billettene som selges der er dyre nonref-billetter, så vil helst ikke kjøpe den før SK faktisk kansellerer flyet jeg har plass på. Altså - på hvilket tidpsunkt bestemmer de seg om de vil fly på søndag eller ikke?

(Jeg har uansett booket en fullpris med Vy Fauske-Oslo lørdag kveld, med sovevogn, sånn i tilfelle DY skulle bli utsolgt før SK evt kansellerer...)

Alt (Sas`Norge/737) t.o.m søndag ser ut til å være tatt ut på sas.no, fra mandag av er det foreløpig mulig å gjøre bookinger.
Finnes et par avganger til fx. Stavanger, Bergen og Trondheim i helgen med CRJ.

SudCaravelle
26-04-2019, 09:04
Ha ha, satt på middag med kunder i går som også var rammet av streiken og forsvarte SAS. Jeg fortalte det jeg trodde; at det var kun på grunn av svært lite familievennlige turnuser - så serx jeg nå på NRK nå at pilotene hadde sagt nei til 10% lønnsøkning.. Slikt skaper mye sympati i sosialdemokratiske Norge. Det er jo trist, når endelig butikken går i pluss og SAS har blitt innafor igjen.

Trdfly
26-04-2019, 09:42
Apollo starter opp Chania/Rhodos fra flere flyplasser i helgen ...
Spørs om det blir en del innleie her da, hvis det finnes ledige fly.
Avreisedato Flynummer Strekning Status
Lørdag 27. april
27.4 SK7375 Chania - Oslo Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.4 SK7376 Oslo - Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.4 SK7309 Kristiansand - Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.4 SK7303 Stavanger - Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.4 SK7301 Ålesund – Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.4 SK7313 Bodø - Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.04 SK7381 Evenes - Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.04 SK7355 Tromsø – Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
Søndag 28. april
28.4 SK7371 Stavanger - Rhodos Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
https://www.apollo.no/viktig-informasjon

Oteren
26-04-2019, 09:53
Ha ha, satt på middag med kunder i går som også var rammet av streiken og forsvarte SAS. Jeg fortalte det jeg trodde; at det var kun på grunn av svært lite familievennlige turnuser - så serx jeg nå på NRK nå at pilotene hadde sagt nei til 10% lønnsøkning.. Slikt skaper mye sympati i sosialdemokratiske Norge. Det er jo trist, når endelig butikken går i pluss og SAS har blitt innafor igjen.

Nå sitter ikke jeg på noen slags informasjon om SAS sine krav og lønninger, men i flybransjen er det generelt ett stort spenn i lønninger mellom de nyeste i ett selskap og de som har mange års fartstid. Nå er det ikke nødvendigvis de som sitter med høyest lønn som får det største utbytte av en lønnsøkning. I media sier foreningen at de ønsker markedslønn, det kan bety en høyere økning for nyansatte enn for de best betalte, men i gjennomsnitt en høy prosentuell økning.

Robin882
26-04-2019, 11:22
Noen som vet om longhaul er berørt? Tenker rute OSL-EWR 2. Mai

view
26-04-2019, 11:39
Noen som vet om longhaul er berørt? Tenker rute OSL-EWR 2. Mai

Longhaul er berørt ja, men ingen som vet om det fortsatt er streik neste torsdag, det er langt frem i en slik situasjon. Jeg tviler på de fortsatt streiker da.

Jens W
26-04-2019, 11:40
Apollo starter opp Chania/Rhodos fra flere flyplasser i helgen ...
Spørs om det blir en del innleie her da, hvis det finnes ledige fly.

https://www.apollo.no/viktig-informasjon

Har dukket opp en NVR i morgen OSL-CHQ (NVR1247), så spørs om det er plan B der.

Northrider
26-04-2019, 12:17

Men 10 prosent lønnsøkning er kanskje ikke verdt noe, hvis arbeidshverdagen blir som i dag?

TOS
26-04-2019, 12:19

Uten at jeg kjenner detaljene i dette så er det såvidt meg bekjent ikke riktig at pilotene er tilbudt 10 prosent lønnsøkning. Det NHO Luftfart selv sier er at de er tilbudt en lønnsøkning på lik linje med resten av NHOs område, noe som indikerer et sted mellom 2 og 3 prosent lønnsøkning.

Om jeg forstår konflikten riktig så er det i hovedsak turnusproblematikken og oppsigelsene av avtalene som sikrer forutsigbarhet om fremtiden for skandinaviske piloter. Det vil si blant annet avtalen om begrensninger på innleie av andre og begrensninger på omfanget av SAIL, samt muligens også ansiennitetslistene.

På meg virker det ganske utrolig at SAS ikke klarer å få til det som veldig mange andre selskaper klarer - nemlig en fast turnus (med 5 dager på og 4 dager fri). SAIL klarer f.eks. det, og Norwegian klarer det.

Hva angår SAIL så er mitt klare inntrykk at SAS gjør akkurat det samme som DY gjorde i sin tid - SAIL skulle i utgangspunktet kun fly ut fra AGP og LHR og kun tilleggsproduksjon, noe som man stadig har endret på (og nå flyr de på en rekke andre destinasjoner i den ordinære produksjonen, herunder også på hovedstadstriangelet hvor jeg har fløyet med dem og også mellom BRU og OSL).

I tillegg kan man jo stille seg spørsmål ved om det i det hele tatt er økonomisk bærekraftig med en egen AOC med kun 9 fly (og det er sikkert årsaken til at denne maksgrensen synes å ha blitt litt mer flytende i senere tid...). Pilotene tjener neppe så veldig mye mindre enn pilotene i SAS Scandi, men de sparer kanskje litt (men ikke mye) på kabinpersonalet. Sistnevnte tjener ikke akkurat store summer i f.eks. Norge. Oppå dette har man så en egen administrasjon som må til for å opprettholde AOC'en. I tillegg så reduserer det den totale fleksibiliteten når noen fly er koblet opp mot et annet AOC.

Tjab
26-04-2019, 13:00
En følelse jeg ofte har hatt i forbindelse med disse pilot og CC streikene rundt om er at foreningene er veldig dårlige på å formidle sin sak og sine poenger utad. Ergo får de kanskje ikke den sympatien de fortjener blant kundene.

Slik som nå finner jeg lite konkret fra pilotene som gir meg en forståelse. SAS virket for meg friskmeldt, men dette kan koste seriøst med cash.

Someone
26-04-2019, 13:04
En følelse jeg ofte har hatt i forbindelse med disse pilot og CC streikene rundt om er at foreningene er veldig dårlige på å formidle sin sak og sine poenger utad. Ergo får de kanskje ikke den sympatien de fortjener blant kundene.

Joda, men på en annen måte, har de egentlig noen nytte og behov for sympati? Det er vanskelig å omgjøre sympati inn i cash, arbeidsplaner og feriedager [emoji6]

kekker
26-04-2019, 13:08
Som den ukuelige optimesten jeg er, så har jeg booka SK flighter, delvis i allefall, OSL <--> BNN, fredag om ei uke.

Nå er det ikke verdens undergang om jeg ikke kommer meg avgårde, men ser ikke for meg at det her kommer til å vare så lenge.

Tjab
26-04-2019, 13:11
Joda, men på en annen måte, har de egentlig noen nytte og behov for sympati? Det er vanskelig å omgjøre sympati inn i cash, arbeidsplaner og feriedager [emoji6]

Helt enig, men kunder uten sympati til selskapets ansatte har vel lettere for å booke hos noen andre. Og er det virkelig slik at de ikke skjønner viktigheten av å bidra til sin arbeidsgiver så er de jo på bærtur. Tusenvis av nye stillinger dukker ikke opp over natten skulle dette skade selskapet i for stor grad.

Jeg var hovedtillitsvalgt samt på avtalenivå i forbund i 6/3 år, og for oss var det de få gangene vi hadde konflikt med arbeidsgiver organisasjon var vi særs tydelige på hvorfor vi vurderte streik. Så slapp vi å oppfattes som en gjeng med tullinger helt uten gangsyn.

anders320
26-04-2019, 13:21
å serx jeg nå på NRK nå at pilotene hadde sagt nei til 10% lønnsøkning..

Kilde? I Sverige ble pilotene tilbudt 2,3%

SudCaravelle
26-04-2019, 13:40
Kilde? I Sverige ble pilotene tilbudt 2,3%

Jeg er faktisk ikke sikker på NRK sine kilder. Var en av de yngre reporterne.

anders320
26-04-2019, 14:51
Jeg er faktisk ikke sikker på NRK sine kilder. Var en av de yngre reporterne.

Er 100% sikker på at pilotene ikke har blitt TILBUDT 10%.
Er vel heller det de ønsker, men ikke får.....

blazius
26-04-2019, 15:43
Altså - på hvilket tidpsunkt bestemmer de seg om de vil fly på søndag eller ikke?

I følge NRK (https://www.nrk.no/norge/sas-flygerne-gar-ut-i-streik-_-over-70.000-passasjerer-rammet-fredag-1.14528009)er alle SAS' avganger på lørdag kansellert.

sail4fun
26-04-2019, 15:52
I følge NRK (https://www.nrk.no/norge/sas-flygerne-gar-ut-i-streik-_-over-70.000-passasjerer-rammet-fredag-1.14528009)er alle SAS' avganger på lørdag kansellert.

Men det stemmer vel ikke med
https://www.sas.no/traffic-information/operating-flights/ og flighter operert av SAIL og underleverandører

73H
26-04-2019, 16:05
Men det stemmer vel ikke med
https://www.sas.no/traffic-information/operating-flights/ og flighter operert av SAIL og underleverandører

Tør vedde en wienerpølse i lompe på at verken journalisten i NRK eller menigmann i gata klarer å skille mellom SAS Norden, SAS Irland eller SAS innleie med SAS dekor selv om det kun er det opprinnelige SAS som streiker.... Blå hale og SAS logo = SAS.

sail4fun
26-04-2019, 16:17
Tør vedde en wienerpølse i lompe på at verken journalisten i NRK eller menigmann i gata klarer å skille mellom SAS Norden, SAS Irland eller SAS innleie med SAS dekor selv om det kun er det opprinnelige SAS som streiker.... Blå hale og SAS logo = SAS.

Men... da er det veldig feil av NRK å melde som de gjør , om det var det de sa i forhold til kunder som har bestilt på flights som opereres.

LN-MOW
26-04-2019, 17:06
Men... da er det veldig feil av NRK å melde som de gjør , om det var det de sa i forhold til kunder som har bestilt på flights som opereres.

Når du ser hvor mye feil pressen skriver om ting du har kunnskap om, tenk da på hvordan det er i fagfelt du ikke har kunnskap om ...

Jeg så flere steder i går at pilotene krevde 13% ...

SBT
26-04-2019, 18:00
For noen dager siden, hadde Hainan air et roadshow på 3 steder i Europa, og reklamerte med inntil USD 305000 for kaptein, det er vel omtrent dobbelt så mye som en SAS kaptein tjener, og pilotene i SAS har vel ikke hatt noen lønnsøkning å snakke om på de siste 15 årene. Men, den lønna hos Hainan er vel det vel bare amerikanske selskaper som AA som har.

C-klasse
26-04-2019, 18:21
Har disse SAS pilotene glemt at firmaet de jobber for var minutter unna konkurs for 6 1/2 år siden? Synes synd på de bakkeansatte i SAS som nok en gang lider etter rare påfunn fra de flyvende.

eisa01
26-04-2019, 18:31
Er det noen som har sett en oversikt over snittlengde på SAS streiker?

Hadde planlagt godt før påske, så hadde allerede Norwegian flights for i dag og mandag :)

Hypern
26-04-2019, 18:34
Er det noen som har sett en oversikt over snittlengde på SAS streiker?

Hadde planlagt godt før påske, så hadde allerede Norwegian flights for i dag og mandag :)Dette vet man ikke på forhånd men innen to uker er nok dette slutt .

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

RedLine
26-04-2019, 19:18
Har disse SAS pilotene glemt at firmaet de jobber for var minutter unna konkurs for 6 1/2 år siden?

Det har de neppe, tror heller de er mektig lei etter å ha tatt kutt etter kutt og strukket seg langt for å være med å redde selskapet. Når skipet er i ferd med å snus igjen så ønsker vel de også å få tilbake litt av det de ga i fra seg. At de ikke skal kunne ha forutsigbar arbeidsrotasjon finner jeg helt latterlig når både Ryanair, Norwegian, WizzAir med flere klarer det uten problemer.

Jeg jobber som pilot på langt mindre fly, men i motsetning til SAS piloter så har jeg garantert to helger fri hver måned, dessuten så måtte jeg ha tatt et lønskutt på 25.000kr pr mnd hvis jeg ville hjem til SAS. Så å tro at de streiker for millionlønninger til alle er vill fantasi. SAS har faktisk noen av de dårligste lønningene i bransjen.

Dersom SAS er avhengig av å gi sine piloter dårligere betingelser enn dem som jobber hos deres wet lease partnere (CityJet, RegionalJet, SAIL) så er det på tide å spørre seg om SAS i det hele har livets rett. Det er fortsatt mye rom for å rydde og spare penger i den kube-designenede direktør avdelingen til SAS, men de er vel for opptatt med å regne på bonusene sine.

Jeg håper virkelig mine kolleger i SAS går seirende ut av dette, for jeg ønsker faktisk en dag å komme hjem til ordentlige vilkår i Skandinavia.

FL002
26-04-2019, 20:14
USD 305000 for kaptein, det er vel omtrent dobbelt så mye som en SAS kaptein tjener, Det er nok en hel del mere enn dobbelt så mye.

Har disse SAS pilotene glemt at firmaet de jobber for var minutter unna konkurs for 6 1/2 år siden? Dette er like mye tøv som den påståtte snittlønnen til piloter. Les regnskapet, SAS var ikke i nærheten av en konkurs. Når det er forhandlinger kommer ledelsen med den ene skrønen etter den andre, vel vitende om at media ikke faktasjekker noe som helst lenger, før de skriver det (senest Dagsrevyen nå i kveld), og vel vitende om at publikum kjøper det blindt.
SOP for alle store bedrifter, ikke kun SAS eller NAS.
SOP er også at både ledelsen og styret ga seg selv store bonuser og økte egen kompensasjon med flere titalls prosent kun kort tid etter at de ansatte måtte ta kutt i lønn, pensjon og vilkår.
Det var det ikke mange som hisset seg opp over, ikke i media og ikke her på forumet.

Jeg er ekstremt imponert over kunnskapen til folk på disse sidene når det gjelder identifisering av flytyper og -selskap og -plasser. Men når det gjelder det meste annet ved denne bransjen er dere like naive som Ola Dunk.

RedLine sitt innlegg over er det første fornuftige som er skrevet i denne tråden.

LN-KOG
26-04-2019, 21:41
Denne (https://www.nrk.no/ytring/derfor-er-sas-konflikten-sa-vanskelig-a-lose-1.14528905) kommentaren er ikke helt dum

FL002
26-04-2019, 22:13
Hvis du virkelig mener det, må du forklare matten i dette sitatet: "Lønnskravet fra pilotene tilsvarer et løft i lønnskostnadene til pilotene på godt over ti prosent. Det kan bety nesten en milliard kroner i økte lønnskostnader for SAS."

LN-MOW
26-04-2019, 22:38
Norwegian setter opp ekstrafly - med de streikendes velsignelse. Burde ikke SAS med samme logikk kunne skaffet noen wetleasefly til å hjelpe? Begge deler rammer SAS økonomisk samtidig som det hjelper kundene ...

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/sas/streik/norwegian-med-ekstraavganger-under-sas-streiken/2-1-593963?fbclid=IwAR3LjVRhIw2uFcDBsqQKUr_87lE_hQPUzw lUTq8Q4MUmTnwMS4yaGV6mTRA

– Vi ønsker ikke å ramme tredjepart, altså passasjerene. Det er til hjelp at Norwegian har kapasitet til å sette opp ekstra avganger, sier leder Jan Levi Skogvang i Scandinavian Norge Flygerforening til NTB på vegne av de streikende pilotene.

Bergern
26-04-2019, 23:32
Hvis du virkelig mener det, må du forklare matten i dette sitatet: "Lønnskravet fra pilotene tilsvarer et løft i lønnskostnadene til pilotene på godt over ti prosent. Det kan bety nesten en milliard kroner i økte lønnskostnader for SAS."

Er det ikke forskjell på lønn og lønnskostnader? Lønn er vel pilotenes årslønn, mens lønnskostnader, arbeidsgivers fulle utgifter heftet ved avlønningen, også inkluderer feriepenger, arbeidsgiveravgift og avsetning til pensjon. Mange tillegg som overtid og ubekvem arbeidstid er også ofte basert på grunnlønn, og kanskje er det endel forsikringer som også speiler lønnsnivået. Om dette bidrar til et 10 prosent løft i kostnadene vet jeg ikke, men de blir ihvertfall betydelig høyere enn lønnsøkningen alene.

LN-TIB
26-04-2019, 23:41
Norwegian setter opp ekstrafly - med de streikendes velsignelse. Burde ikke SAS med samme logikk kunne skaffet noen wetleasefly til å hjelpe? Begge deler rammer SAS økonomisk samtidig som det hjelper kundene ...

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/sas/streik/norwegian-med-ekstraavganger-under-sas-streiken/2-1-593963?fbclid=IwAR3LjVRhIw2uFcDBsqQKUr_87lE_hQPUzw lUTq8Q4MUmTnwMS4yaGV6mTRA

Egentlig litt uvanlig i arbeidskonflikter. Normalt vil det ropes streikebryteri. Har selv jobbet med logistikk i lang tid tidligere, og der var regelen å holde seg lang unna last til streikende selskaper.

Nobelt av foreningen å ikke bruke passasjerene som "gisler" men tillate dette. I tillegg opptrer Norwegian fornuftig ved å holde relativt lave priser på ekstraavgangene. 1500 OSL-BOO er ikke galt en dag før avgang.

Kanskje vi ser en start på at streik er en kamp mellom to parter og ikke tre?

Når ser vi forresten første Dreamliner på innenriks? ;)

Dag Viking
26-04-2019, 23:46
Denne (https://www.nrk.no/ytring/derfor-er-sas-konflikten-sa-vanskelig-a-lose-1.14528905) kommentaren er ikke helt dum

Liker best kommentarfeltet
:colgate:

ENBO
27-04-2019, 00:37
Mye av konflikten ser ut til å være forutsigbar arbeidstid. "Cirka halvparten av dem har en forutsigbarhet herfra til evigheten. Den andre halvparten får turnusen sin utlevert to uker i forkant, sier Knut Morten Johansen, kommunikasjonssjef i SAS, om pilotenes arbeidshverdag." Dette iflølge E24 https://e24.no/boers-og-finans/sas/dette-er-arbeidshverdagen-sas-pilotene-kaller-uverdig/24610090

Hvorfor klarer ikke SAS å få på plass en forutsigbar turnusplan; dette er jo ikke diskusjon i andre selskaper så vidt jeg har sett. Det ser jo ut som norsk helsevesen på sitt verste.

For øvrig en gla'sak fra nord i streiken; en liten gutt (1) i Troms ventet på en hjerteoperasjon som var i ferd med å gå i vasken pga streiken, men SAS booket om familien til Norwegian. Les saken bak betalingsmur i Nordlys.
I verste fall kunne operasjonen til ett år gamle Julian bli utsatt på grunn av pilotstreiken i SAS. Så trådte flyselskapet til med en uvanlig gest.
https://www.nordlys.no/streik/sas/tromso/fryktet-at-julian-1-skulle-miste-operasjonen-sas-booket-flybillett-hos-konkurrenten/s/5-34-1109636

Men tilbake til mitt store spørsmål; hvorfor sliter SAS sånn med arbeidsplanleggingen?

Eirik
27-04-2019, 06:59
Innenlandsloungen på OSL holder åpent, men at det kun er 3 personer her inne får jeg vel neppe oppleve igjen.

Wahoo
27-04-2019, 07:49
Burde vel egentlig være enklere for SAS enn DY å få til fast turnus. DY har i større grad fritidsreisende enn SAS som har mer forretningsreisende. Med andre ord har DY større sesongsvingninger enn SAS. Men det er vel kanskje summen av kravene her som er det største problemet.

KHANSEN
27-04-2019, 09:02
Det ser ud til at enkelte A320/A321 er på vingerne i dag, og de er ikke opereret af SAS Ireland. Er nogle af piloterne ikke medlem af fagforening, eller har SAS lånt personale fra SAS Ireland.
F.eks. er OY-KBF på vej til PMI

LN-TIB
27-04-2019, 09:39
Burde vel egentlig være enklere for SAS enn DY å få til fast turnus. DY har i større grad fritidsreisende enn SAS som har mer forretningsreisende. Med andre ord har DY større sesongsvingninger enn SAS. Men det er vel kanskje summen av kravene her som er det største problemet.

Tja, det svinger vel i begge markeder, bare motsatt?

Star Flyer
27-04-2019, 10:10
Det ser ud til at enkelte A320/A321 er på vingerne i dag, og de er ikke opereret af SAS Ireland. Er nogle af piloterne ikke medlem af fagforening, eller har SAS lånt personale fra SAS Ireland.
F.eks. er OY-KBF på vej til PMI

SZS og SAS er to forskjellige AOCer, så de kan ikke fly hverandres fly.
Det er nok piloter som ikke er fagorganiserte.

bamseh
27-04-2019, 11:26
Er det ikke forskjell på lønn og lønnskostnader? Lønn er vel pilotenes årslønn, mens lønnskostnader, arbeidsgivers fulle utgifter heftet ved avlønningen, også inkluderer feriepenger, arbeidsgiveravgift og avsetning til pensjon. Mange tillegg som overtid og ubekvem arbeidstid er også ofte basert på grunnlønn, og kanskje er det endel forsikringer som også speiler lønnsnivået. Om dette bidrar til et 10 prosent løft i kostnadene vet jeg ikke, men de blir ihvertfall betydelig høyere enn lønnsøkningen alene.
Lønn og lønnskostnader følger vel hverandre, rent prosentmessig. 10% lønnnsøkning vil generelt gi 10% økning i lønnskostnadene. Men det kan godt være at 500 mill lønnsøkning til massen gir 750 mill økning i lønnskostnadene i kroner når man inkluderer arbeidsgiveravgift, pensjon etc.
Hvis derimot man endrer andel pensjonsinnbetaling etc, så vil det være forskjeller på lønnsøkning/lønnskostnader.
I tillegg kan man for eksempel regne inn kostnader forbundet med andre avtaler (i dette tilfellet forutsigbar turnus?, andre ting?), kanskje vil utnyttelsen per hode bli noe lavere, som dermed fører til økt behov -> høyere lønnskostnader, selv om det ikke påvirker lønna per hode.

Alpha
27-04-2019, 11:33
Når ser vi forresten første Dreamliner på innenriks? ;)

Tror det blir lenge til du ser en DY Dreamliner, alle er jo i ordinær produksjon, og vel så det nå som MAX er grounded.

tdb
27-04-2019, 11:55
SZS og SAS er to forskjellige AOCer, så de kan ikke fly hverandres fly.
Det er nok piloter som ikke er fagorganiserte.

Det er streikebryteri å endre schedule på uorganiserte piloter slik at de kan fly. De skandinaviske SAS flyene som er på vingene er fløyet av ledelsen ,som Chief pilot etc.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Star Flyer
27-04-2019, 12:06
Det er streikebryteri å endre schedule på uorganiserte piloter slik at de kan fly. De skandinaviske SAS flyene som er på vingene er fløyet av ledelsen ,som Chief pilot etc.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er riktig.

Men ikke-fagorganiserte kan fortsatt fly det de var satt opp på.

I dag er følgende fly fra SK i luften:
OY-KBK SK7725/SK7726 CPH-CHQ-OSL
OY-KAN SK7657/SK7658 GOT-AYT-GOT
SE-ROA SK7619/SK7620 ARN-AYT-ARN
OY-KBF SK7705/SK7706 CPH-PMI-CPH
LN-RRE SK7103/SK7104 DUS-HER-DUS

KHANSEN
27-04-2019, 13:26
Det er riktig.

Men ikke-fagorganiserte kan fortsatt fly det de var satt opp på.

I dag er følgende fly fra SK i luften:
OY-KBK SK7725/SK7726 CPH-CHQ-OSL
OY-KAN SK7657/SK7658 GOT-AYT-GOT
SE-ROA SK7619/SK7620 ARN-AYT-ARN
OY-KBF SK7705/SK7706 CPH-PMI-CPH
LN-RRE SK7103/SK7104 DUS-HER-DUS

Måske har ledelsen også været proaktive, da man lavede vagtplanen i fjord, og med vilje har sat skruebrækkerne sammen på de samme flyvninger. Det koster jo SAS en klækkelig bøde til Apollo, at man ikke flyver de bestilte SK7xxx flyvninger

JELSC
27-04-2019, 13:46
Principielt kommer fagforeningsmedlemsskabet ikke arbejdsgiver ved. Det er en privatsag.
Når det så er sagt er det smart tænkt at schdulere dem man måtte vide ikke er medlemmer i faglige organisation på samme flyvning , forudsat naturligvis at kvalifikationerne er til det.

LN-HFH
27-04-2019, 14:34
oversikt over Norwegian sine oppsatte ekstraavganger i helgen:
Lørdag 27. april:
Oslo til Tromsø, avgang ‪klokken 13.00
Tromsø til Oslo, avgang ‪klokken 15.25
Bodø til Oslo, avgang ‪klokken 11.00
Trondheim til Oslo, avgang ‪klokken 13.05
Oslo til Trondheim, avgang ‪klokken 14.30
Bergen til Oslo, avgang ‪klokken 16.45
Oslo til Bergen, avgang ‪klokken 18.10
Oslo til Ålesund, avgang ‪klokken 20.50
Ålesund til Oslo, avgang ‪klokken 22.20
Stavanger til Oslo, avgang klokken 19.30

Søndag 28. april:

Bergen til Oslo, avgang klokken 09.00
Oslo til Bergen, avgang klokken 10.30
Oslo til Trondheim, avgang klokken 22.00
Trondheim til Oslo, avgang klokken 23.25
disse har rutenummer DY84XX.

Går utfra at det etter hvert kan bli snakk om ekstraavganger på hovedstadstriangelet og innenriks i Sverige og, hvis Norwegian finner kapasitet. Også ganske interessant at pilotene i SAS er positive til at Norwegian setter opp ekstra, det hindrer jo også et eventuelt internt opprør i DY om støtte til sine kolleger osv.

Field in sight
27-04-2019, 16:37
Går utfra at det etter hvert kan bli snakk om ekstraavganger på hovedstadstriangelet og innenriks i Sverige og, hvis Norwegian finner kapasitet. Også ganske interessant at pilotene i SAS er positive til at Norwegian setter opp ekstra, det hindrer jo også et eventuelt internt opprør i DY om støtte til sine kolleger osv.

Min oppfattelse er at dette har med omdømme og hva som skrives i media og gjøre. Det er ganske tydelig at begge parter forsøker å minimere negativ omtale.

Discus
28-04-2019, 09:08
Artikkel om SAS-pilot i VG i dag hvor det er fokus på uforutsigbarheten i jobben. Er det i bunn og grunn et (godt gammeldags) ledelses/organisatorisk problem at de ikke greier å lage mer faste turnuser. Dvs. at ledelsen ikke vil gi slipp på makt eller er det bare komplett mangel på evne til å planlegge fremover i tid for ledelsen som gir utslag for pilotene?

Jeg synes begrunnelsen fra SAS høres tynn ut, det er jo ikke slik at SAS endrer rutetilbudet sitt ukentlig heller, slik Knut Morten Johansen får det til å høres ut som (min utheving under). Det høres nesten ut som SAS endrer den daglige rutetabellen på superkort varsel om "Mr Viktigper" kjøper en billett til Bergen...

Grunnen er at vi må ha en ruteplan som er attraktiv for de som SAS har definert som sine kjernekunder. Det er kunder som flyr mer enn fem ganger i året, de som kalles frekvente reisende. De velger SAS blant annet fordi vi flyr når de ønsker å fly.Etterspørselen er forskjellig fra sommer til vinter, fra måned til måned, fra dag til dag, og i løpet av en dag. Derfor må vi ha en bemanning i samsvar med disse variasjonene, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mRKlRl/ingrid-28-streiker-for-aa-faa-tid-til-venner-familie-og-kjaereste

Dag Viking
28-04-2019, 09:20
Artikkel om SAS-pilot i VG i dag hvor det er fokus på uforutsigbarheten i jobben. Er det i bunn og grunn et (godt gammeldags) ledelses/organisatorisk problem at de ikke greier å lage mer faste turnuser. Dvs. at ledelsen ikke vil gi slipp på makt eller er det bare komplett mangel på evne til å planlegge fremover i tid for ledelsen som gir utslag for pilotene?

Jeg synes begrunnelsen fra SAS høres tynn ut, det er jo ikke slik at SAS endrer rutetilbudet sitt ukentlig heller, slik Knut Morten Johansen får det til å høres ut som (min utheving under). Det høres nesten ut som SAS endrer den daglige rutetabellen på superkort varsel om "Mr Viktigper" kjøper en billett til Bergen...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mRKlRl/ingrid-28-streiker-for-aa-faa-tid-til-venner-familie-og-kjaereste

Det kommer til syvende og sist ned til kostnad. 5-4 krever flere piloter, siden man da har lik bemanning hver eneste dag, og dermed ”overskudd” ift produksjon flere dager i uka. Med helvariabel turnus kan man utnytte pilotene bedre, man kan la mange fly når det er som travlest og gi mange fri på rolige dager. Sitter ikke på tall, men blir ikke forundret om det dreier seg om 5-10%
flere piloter.

Norwegian har vel også en avtale som sier at for å beholde 5-4 så risikerer man å ikke få ferie i henhold til ferieloven, Dvs når alle andre har fri.

mrabcx
28-04-2019, 09:44
Det bør vel likevel være mulig for SAS å få satt opp turnusen enda tidligere hvis det er en del av problemet ?

Når det er sagt så forstår jeg ikke helt hvorfor nettopp flygere klager så mye over mye jobbing i helger/ferier ol. Kan ikke helt huske at kabinpersonale, bakkemannskap og andre ansatte på flyplassene har streiket over dette temaet.
Som omtalt tidligere gjelder dette mange andre yrker. Som ung og student tenker man nok ikke på slike ting, men det hadde vært vanskelig å få ting til å fungere hvis leger ikke kunne stille opp midt på natten, alle journalister tok seg fri etter kl 1600 eller politiet var utilgjengelig på helger.

Discus
28-04-2019, 09:55
Det kommer til syvende og sist ned til kostnad. 5-4 krever flere piloter, siden man da har lik bemanning hver eneste dag, og dermed ”overskudd” ift produksjon flere dager i uka. Med helvariabel turnus kan man utnytte pilotene bedre, man kan la mange fly når det er som travlest og gi mange fri på rolige dager. Sitter ikke på tall, men blir ikke forundret om det dreier seg om 5-10%
flere piloter.

Norwegian har vel også en avtale som sier at for å beholde 5-4 så risikerer man å ikke få ferie i henhold til ferieloven, Dvs når alle andre har fri.

Når det gjelder forutsigbarhet her så er det vel ikke snakk om at det må være 5-4? Generelt så burde det jo være mulighet for å lage mer forutsigbarhet totalt sett. Det er jo ikke sånn at februar et "et sort hull" rutemessig frem til 15. januar? Og at man ikke vet hva som skal flys av produksjon i mars før man er godt uti februar osv. osv.

Og det med fast turnus (i flybransjen) har jo ofte noen bakdeler ifht. eks. ferie som du sier, men det er tross alt kanskje bedre med forutsigbarhet enn ferie i juli? (Jeg aner ikke om SAS-pilotene nå har forutsigbar ferie heller)

Jeg har selv jobbet i landbasert transport og der var det fullt mulig å lage turnuser og rotasjoner som var forutsigbare fremover i tid tross variabel etterspørsel gjennom dagen, uka, sesongvariasjoner, samt omfattet av AML samt kjøre og hviletidsbestemmelser. Om ikke det var 100% forutsigbarhet i arbeidstid (start/stopp) pr. dag så var det forutsigbarhet i hvilke dager man skulle jobbe.

Ja, kostnader spiller inn, men det koster å ha både ansatte og kunder. Det lukter litt maktkamp av hele greia her, ledelsen er livredd for å miste fleksibilitet og kontroll.

Når det er sagt så forstår jeg ikke helt hvorfor nettopp flygere klager så mye over mye jobbing i helger/ferier ol. Kan ikke helt huske at kabinpersonale, bakkemannskap og andre ansatte på flyplassene har streiket over dette temaet.

i denne saken er det vel ikke skiftjobbing som er utfordringen? Utfordringen er at man ikke aner når man skal på jobb annet enn de neste 14 dagene (ref artikkelen).

Someone
28-04-2019, 09:55
Det bør vel likevel være mulig for SAS å få satt opp turnusen enda tidligere hvis det er en del av problemet ?

Som omtalt tidligere gjelder dette mange andre yrker. Som ung og student tenker man nok ikke på slike ting, men det hadde vært vanskelig å få ting til å fungere hvis leger ikke kunne stille opp midt på natten, alle journalister tok seg fri etter kl 1600 eller politiet var utilgjengelig på helger.

Problemet er vel ikke først og fremst helgejobbing i seg selv, men at det er veldig uforutsigbart og lite planlagt, og at turnusen kun er planlagt kort tid fremover

Eirik
28-04-2019, 10:23
Et sikkert helt umulig/`dumt spørsmål, men hva er sannsynligheten for at streiken kan være over allerede om 2 døgn eller så ?

Flap15
28-04-2019, 10:59

Selvfølgelig skal man jobbe helg, helligdager og ferier når man er pilot. Men hvilke helger man skal jobbe, får man vite 2 uker før. Problemet er også at det kan jobbes 7 helger på rad. Du har krav på kun ÉN frihelg i måneden.

Jeg ser at du nevner mange andre yrker der dette er vanlig? Det er feil. Ingen av yrkene du nevner (politi, helsevesen, journalister) jobber syv helger på rad, bortsett fra frivillige ekstravakter. Det ville blitt ramaskrik i samfunnet, dersom din påstand stemte. Og pilotene krever ikke å dra hjem kl 1600. Vekkerklokken ringer som oftest før kl 04.00, eller så jobber man til over midnatt. Dette er vanlige arbeidsdager. Det er ingen tillegg i lønnen for disse arbeidstidene. Kun grunnlønn. Du nevner også kabinpersonalet. Kabinpersonalet har gitt sin støtteerklæring til streiken.

Når de fleste selskaper i Europa (til og med SAS Ireland) klarer å gi forutsigbarhet, en bedre ordning med fast turnus, er det rart at SK ikke klarer det samme.

krølle
28-04-2019, 11:20

Vi på bakken, iallefall her hvor jeg jobber, går 1/2 årlige turnuser, med varsel om en såkalt noteplan som justerer for sesongendringer, les typiske sommer måneder. Noen jobber annen hver helg, de fleste hver 3de

anders320
28-04-2019, 11:22
Problemet er vel ikke først og fremst helgejobbing i seg selv, men at det er veldig uforutsigbart og lite planlagt, og at turnusen kun er planlagt kort tid fremover

På generelt grunnlag;
Mange ikke-flygende forstår ikke helt hva konseptet å være bortreist 130-150 døgn i året betyr. Det er 130-150 kvelder i året, hvor andre kan være med kjæreste, familie og venner. Men også gjøre forfallende arbeid.
Som flygende har man ikke mye liv, når man er f.eks bortreist på en fire-dagers tur og har fri i to dager, før man skal ut igjen. De to dagene rekker man knapt å vaske klær og støvsuge og sove i egen seng, før man skal ut igjen.

Dersom man jobber 5 på, 3 av, 4 på og drar på en hyttetur, er man ikke hjemme i egen seng på 12 dager/nesten en halv måned.

95% av produksjonen til de store flyselskapene er planlagt fem-seks måneder frem i tid. Nå er ikke logistikk mitt felt, men jeg forstår ikke hvorfor ikke arbeidsplanen kan gis ut før 15 dager i forveien. Og hvorfor kan ikke den uplanlagte produksjonen løses med flere standbys etc?

Sykepleiere er streikeklare, fordi de må jobbe hver tredje helg, og SAS-piloter har i årevis jobbet syv helger på rad(!!!)

Wahoo
28-04-2019, 11:35
Kom over denne masteroppgaven fra en SAS pilot som tok en MBA i luftfartsledelse.

PDF: Luftfartens sesongvariasjoner, pilotressurser og feriebehov. (https://core.ac.uk/download/pdf/52122738.pdf)

Enkelte steder er den litt subjektiv og farget av hans bakgrunn, men ellers mye interessant info og historie som belyser mange
sider av problemstillingen.

Discus
28-04-2019, 12:32
Et sikkert helt umulig/`dumt spørsmål, men hva er sannsynligheten for at streiken kan være over allerede om 2 døgn eller så ?
Neppe:

667 flyginger innstilles mandag, mens 546 avganger kanselleres tirsdag, noe som rammer 110.000 passasjerer.

https://e24.no/naeringsliv/sas/pilotstreiken-sas-kansellerer-flyginger-ogsaa-mandag-og-tirsdag/24611159

72rompe
28-04-2019, 14:12
Jeg jobber som økonom, shipping relatert, tjener over 1 MNOK, er tilgjengelig for kapteinene på skipene, meglere, agenter 24/7, året rundt. Forstår piloter ønsker forutsigbarhet, men lønnskravet er hinsides. Argumentene med at man må ta igjen lønnskutt etterslepet fra 2012 må vurderes utfra at lønningene og betingelsene tidligere ikke var liv laget. Nå skal man ta igjen etterslepet samtidig som selskaper rundt så vidt overlever, Lufthansa gikk vel på en smell. Når kapteiner i SAS med 1,5 MNOK sammenligner seg med lærere og sykepleiere må jeg smile. Min far var kaptein i SAS og tatt den diskusjonen noen ganger. Noen av de som ønsker samfunnets støtte nå var de samme som flyttet til Monaco og pendlet for noen år siden grunnet skatten var så høy i Norge. Solidaritet må du vise i gode tider for å få sympati i dårlige. Og til nyutdannede flygere, dere vet hva vær dagen bringer i Luftfartsbransjen, uforutsigbarhet er nøkkelordet. Ansenitet i ett selskap fra begynnelse til slutt blir vel mer og mer uvanlig. Innen shipping ser man at sittende regjering ønsker å tillate utenlandske sjøfolk på Colorline (ble vel unngått i siste liten). Personlig er jeg absolutt langt fra enig i denne utflaggingen som skjer inkl. kjøp avgiftsfritt på nett som undergraver butikker i Norge. Det koster å bo i Norge, da må man ha ok lønninger og regulerte arbeidsdager. Men å kreve 13% lønns øke er en dårlig sak, særlig om agendaen er mer forutsigbarhet.

mrabcx
28-04-2019, 14:16
Det at en ikke får arbeidsplanen "før to uker før den starter" (sitat fra VG artikkelen) er veldig urimelig. Forunderlig at dette har vært akseptert praksis i ganske(?) mange år og hvorfor man ikke har kommet til noe form for enighet via normale møter mellom arbeidsgiver og arbeidstakerforeningene.

Så er det klart at det å være mye borte fra hjemmet er utfordrende kombinert med familieliv. Dette må da også sees i sammenheng med at lønnsnivået, i snitt, er det sjette beste i Norge.

TG923
28-04-2019, 14:22
Mange sammenligninger her med andre yrker, bakkeansatte etc., men forskjellen er vel bl.a. at både i helse, bakkeansatte og buss/godstransport er det mange deltidsstillinger og timeansatte som dekker opp både helgejobbing og ved andre topper.
Hvordan er dette blant piloter?
Antar det ikke er på langt nær like litt å skaffe piloter som jobber som reserver/deltid som i andre bransjer?

Wf-pax
28-04-2019, 15:32
Ja, det er vanskelig å ha en fleksibel fritid når man får arbeidplanen to uker før. Men er dette virkelig en overraskelse? Samtlige av pilotene vet hva de gikk til når de valgte yrket sitt; de må fly når kundene ønsker det, dit kundene vil. Ingen selskaper vil tjene penger om man skal fly til tider/steder hvor kundemassen ikke vil. Luftarten er ikke en jobb som utføres mandag til fredag mellom 08:00 - 16:00... I tillegg har SAS startet arbeidet med en mer fleksibel arbeidshverdag for sine ansatte, hvor de nettopp kan planlegge fritiden sin bedre. En slik streik som dette fører bare til at avstanden mellom arbeidstaker og arbeidsgiver blir enda større og dårligere for fremtiden. Er man ikke fornøyd med jobben, så kan man bare stikke et annet sted enkelt og greit.. Denne streiken beviser bare nok en gang at man kan stole mer på dem man leier inn på Wet-lease, enn sine egne ansatte.

Jobber selv for et av Norges største selskaper hvor det er vanlig at flere av mine kollegaer til stadighet blir "hentet" ut på jobb til kunder ute i havet/utlandet. Dette har skjedd mens de har vært på ferie, samme dag som de skal feire bursdagen til barna sine, dagen før de skal i begravelse til nære familiemedlemmer. På slike reiser vet man aldri når man er tilbake til familien sin, pga det ofte er i utlandet og man vet sjelden hvor lang tid jobben vil ta. Grunnlønnen for disse er ca 50-60% av hva en pilot tjener i SAS. Jeg har omtrent aldri hørt noen som klager. Som en av mine nærmeste kollegaer pleier å si: "Vi er her av fri vilje og har ingenting å klage på".

EvakCPH
28-04-2019, 15:47
Med de nye aflysninger, så er vi oppe på fem dage uden fly i luften. Og hvis det koster mellem 60 og 80 millioner svenske kroner om dagen, så er vi allerede oppe på et anseligt trecifret millionbeløb, det har kostet SAS.
- Inden strejken brød ud, havde jeg en forventning om, at SAS i 2019 ville tjene omkring 1,2 milliarder svenske kroner før skat. Så hvis strejken varer i omtrent 14 dage, så er det overskud vekslet til underskud.
- Men hvis SAS giver efter for piloternes krav, så kan man være ret sikker på, at SAS inden for ganske få kvartaler vil give underskud og skulle til at kæmpe for at overleve, siger Jacob Pedersen.

https://www.dr.dk/nyheder/penge/aktieanalytiker-sas-vil-give-underskud-pa-fa-kvartaler

Field in sight
28-04-2019, 15:51
Ja, det er vanskelig å ha en fleksibel fritid når man får arbeidplanen to uker før. Men er dette virkelig en overraskelse? Samtlige av pilotene vet hva de gikk til når de valgte yrket sitt; de må fly når kundene ønsker det, dit kundene vil. Ingen selskaper vil tjene penger om man skal fly til tider/steder hvor kundemassen ikke vil. Luftarten er ikke en jobb som utføres mandag til fredag mellom 08:00 - 16:00...
Nå blander du to helt forskjellige ting. Dette handler om når man vet når man skal jobbe, ikke tidspunktene man jobber eller hvor man flyr.

Jeg jobber selv som flygeleder, og vår bemanning er også i forhold til hvor mange som er ute og flyr. Men jeg vet heldigvis når jeg skal jobbe lenge før 14 dager før, og jeg jobber aldri mer enn to helger på rad. I tillegg så slipper jeg å bo på hotell, og får dra hjem når arbeidsdagen er over. Jeg skjønner SAS-pilotene godt, og støtter de fullt ut i denne streiken. Det er en viktig kamp de tar nå.

Wahoo
28-04-2019, 15:53
Tja, det svinger vel i begge markeder, bare motsatt?

Nja, DY har større svingninger uansett. Hvis du ser på grafikken nedenfor så ser du at det er større
avstander mellom top og bunn hos DY de senere årene. SAS har også en klar "dupp" om sommeren hvor
DY har en "topp". Det *kan* vel bety at SAS piloter i større grad får ferien sin om sommeren enn DY piloter gjør
og at dette er en av forklaringene til at DY klarer 5-4... (DY piloter tar mer ferie off-season når det er stille)

W

EvakCPH
28-04-2019, 15:55
Branchedirektør Michael Svane, brancheforeningen Dansk Luftfart under DI, der SAS Danmarks organisation, slår i en kommentar fast, at de nuværende strejker i SAS sker på en baggrund, hvor den internationale konkurrence i luftfarten er hårdere end nogensinde.

"Konkurrencen i lufthavnsbranchen er hård. Vi ser, at flyselskaberne både i Danmark og resten af verden har et konstant fokus på at nedbringe deres omkostninger. Hele den dansk luftfart er under et alvorligt pres. Det er simpelthen ikke muligt at drive et selskab, hvor særlige grupper af medarbejdere har en lønudvikling, som ligger langt over, hvad der gælder for resten af samfundet. Og den strejke, vi ser nu, gør kun situationen vanskeligere," siger Michael Svane.

https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/380541/sas_aflyser_over_1200_fly_mandag_og_tirsdag_110000 _passagerer_rammes_-_ingen_nye_forhandlinger_aftalt.html?utm_source=fo rside&utm_campaign=nyhed_01

Landkrabbe
28-04-2019, 17:32
Greit at forutsigbarhet verdsettes av SAS-pilotene, men er det så verdsatt at de er villige til å gå ned på lønnsveksten? Dette er jo et kostnadsspørsmål. Piloter tjener sinnsykt bra. Man får selvfølgelig ingen sympati når man vil ha både i pose og sekk.

anders320
28-04-2019, 17:37
Artikkel fra 2009
https://e24.no/makro-og-politikk/sas/dette-tjener-sas-pilotene/3217207
Ifølge avisen tjener en norsk pilot i gjennomsnitt 90.300 kroner (105.000 svenske kroner) inkludert tillegg hver måned. Det gir en årslønn på nær 1,1 millioner kroner.

Artikkel fra 2019
https://e24.no/naeringsliv/analytiker-pilotstreik-kan-koste-sas-hele-overskuddet-paa-to-uker/24609316
Pilotene i SAS har ifølge flyselskapet selv en snittlønn på 93.000 svenske kroner før skatt, inkludert tillegg og diett,skriver Expressen.

Tar du utgangspunkt i 2% inflasjon siden 2009, skulle lønnen på 105 000 SEK vært 128 449 SEK i 2019.

Inflasjonsjustert 2009-lønn: 128 449 SEK
2019-lønn: 93 000 SEK
= 35 499 SEK

Det vil med andre ord si at pilotene har 425 388 SEK lavere lønn i 2019 enn i 2009, tar man utgangspunkt i at "snittlønnen" stemmer.

Er det da urimelig å kreve samme lønn som Norwegian, som tilsvarer ca 10%?

Argumentene med at man må ta igjen lønnskutt etterslepet fra 2012 må vurderes utfra at lønningene og betingelsene tidligere ikke var liv laget.

Merkelig at SAS har blant de laveste lønningene i bransjen i hele Europa, til tross for at vi bor i et av verdens dyreste land? Ryanair, Norwegian og EasyJet greier å betale bedre, så hvorfor skal ikke SAS greie det da?

anders320
28-04-2019, 17:47
Jeg jobber som økonom, shipping relatert, tjener over 1 MNOK, er tilgjengelig for kapteinene på skipene, meglere, agenter 24/7, året rundt.

Jeg regner med at du også brukte over en million kroner på utdannelsen din, hadde 15-20 års ansiennitet før du tjente til første millionlønn, jobber i et begrenset marked med kun tre reelle arbeidsgivere, hvor det var kun 50% sjanse for at du noensinne fikk jobb i Norge, er bortreist 130-150 dager i året fra familien din, får ikke fri til begravelse om din nærmeste kompis dør og kan aldri selv velge når du skal ha fri og kan dra på hytta?

mrabcx
28-04-2019, 18:09
SAS har da endret seg ganske mye i løpet av de siste 10 årene, noe som vi kan takke lavprisselskapene for. Alternativet da ville vært å gå konkurs.

Det er ellers helt vanlig at lønnsnivået varierer selv om man gjør samme type jobb. Akkurat det argumentet om at man skal ha samme lønn som de i DY eller FR gir derfor lite mening. Bare å bytte jobb hvis man får bedre betingelser andre steder. Hvis et selskap begynner å miste viktige medarbeidere og sliter med å rekruttere vil selskapet ikke ha noe valg enn å revurdere sine betingelser.

LN-HFH
28-04-2019, 18:11
Norwegian fortsetter å sette opp ekstra avganger mandag og tirsdag:

Mandag 29. april:
Oslo til Trondheim, avgang klokken 07.00
Trondheim til Oslo, avgang klokken 08.25
Oslo til Tromsø, avgang klokken 17.45
Oslo til Tromsø, avgang klokken 22.00
Tromsø til Oslo, avgang klokken 19.40
Tromsø til Oslo, avgang klokken 20.05
Oslo til Bodø, avgang klokken 07.30
Bodø til Oslo, avgang klokken 09.30

Tirsdag 30. april:
Oslo til Trondheim, avgang klokken 19.30
Oslo til Trondheim, avgang klokken 22.10
Trondheim til Oslo, avgang klokken 20.50
Trondheim til Oslo, avgang klokken 23.30
Oslo til Bergen, avgang klokken 19.55
Oslo til Bergen, avgang klokken 22.30
Bergen til Oslo, avgang klokken 21.15
Bergen til Oslo, avgang klokken 23.50
Oslo til Stavanger, avgang klokken 20.00
Stavanger til Oslo, avgang klokken 21.15
Oslo til Tromsø, avgang klokken 22.00
Tromsø til Oslo, avgang klokken 19.40
Oslo til Bodø, avgang klokken 20.55
Bodø til Oslo, avgang klokken 22.50

https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-setter-opp-ekstra-avganger-mandag-og-tirsdag-2865389

mrabcx
28-04-2019, 18:18
Jeg regner med at du også brukte over en million kroner på utdannelsen din, hadde 15-20 års ansiennitet før du tjente til første millionlønn, jobber i et begrenset marked med kun tre reelle arbeidsgivere, hvor det var kun 50% sjanse for at du noensinne fikk jobb i Norge, er bortreist 130-150 dager i året fra familien din, får ikke fri til begravelse om din nærmeste kompis dør og kan aldri selv velge når du skal ha fri og kan dra på hytta?

Mye av dette er personlige valg som man selv har tatt. Det blir feil at uskyldige passasjerer skal lide for en livsstil som pilotene med vilje og viten har gått inn for.
Når det er sagt så er jo kompensasjonen veldig høy, på nivå med mange toppledere og meglere innen finans og shipping.

anders320
28-04-2019, 18:27
Bare å bytte jobb hvis man får bedre betingelser andre steder. .

Kjenner du egentlig til hvordan senoritetssystemet fungerer i flybransjen?
Rask innføring; Du får null kreditt for erfaring. Dvs at kapteiner som jobbet i TUI, måtte gå ned til èn stripe på nederste lønnstrinn, da TUI la ned basen.

Så nei, det er ikke "bare" å bytte jobb. Man er derimot indirekte bundet når man velger selskap.

SASCC
28-04-2019, 18:33
Det er tydelig at mange her har veldig lite forståelse for hvordan det er å jobbe 100% variabelt. Pilotene tar en viktig kamp, og de har min fulle støtte. Dette er en kamp kabinforeningene kommer til å streike for neste år - med mindre pilotene forhåpentligvis snart vinner frem for oss alle

RescueMe
28-04-2019, 18:53
Kjenner du egentlig til hvordan senoritetssystemet fungerer i flybransjen?
Rask innføring; Du får null kreditt for erfaring. Dvs at kapteiner som jobbet i TUI, måtte gå ned til èn stripe på nederste lønnstrinn, da TUI la ned basen.

Så nei, det er ikke "bare" å bytte jobb. Man er derimot indirekte bundet når man velger selskap.

Akkurat dette hadde det vært forståelig om noen forsøkte å gjøre noe med. Det er jo helt motsatt av de fleste andre bransjer, der man fort bytter jobb for å rykke opp og tjene mer.

EvakCPH
28-04-2019, 18:59
Det er tydelig at mange her har veldig lite forståelse for hvordan det er å jobbe 100% variabelt. Pilotene tar en viktig kamp, og de har min fulle støtte. Dette er en kamp kabinforeningene kommer til å streike for neste år - med mindre pilotene forhåpentligvis snart vinner frem for oss alle

Mere strejke? Flere krav?

Jeg skal ikke gå ind og vurdere, hvad som er rimeligt, men hvad nytter det at sejre, hvis arbejdsgiveren efterfølgende bukker under og al jeres anciennitet forsvinder, når I skal ud at søge nyt job?

Landkrabbe
28-04-2019, 19:34

Du skjønner vel at du ikke kan streike for å endre luftfartens natur? Dette er et kostnadsspørsmål. Det er fullt mulig å få en mer forutsigbar arbeidshverdag for SAS-pilotene, men det vil utgjøre økte kostnader for SAS. SAS-pilotene må velge om de vil prioritere forutsigbarhet over lønnsvekst.

Hvis SAS-pilotene vinner frem, innebærer det høyere kostnader for SAS, som selvfølgelig ikke vil være en fordel for dere kabinansatte når dere er de neste.

Hvis de ansatte alltid skal ha både i pose og sekk, innebærer det over tid at skandinaviske flyselskaper ikke kan overleve alene. Norwegian er i store problemer og SAS har vært i store problemer og er såvidt levedyktig. Da vil andre komme inn som kan leve med litt lavere lønninger, eller uforutsigbar arbeidstid. Det er kanskje like greit..?

cliean
28-04-2019, 19:47
Tror faktisk ganske få her skjønner hva dette innebærer. Hvis det ikke er liv laget for at folk skal kunne ha fritid med familien sin, kunne planlegge livene sine, vite om de kan si ja til bryllup osv før 2 uker før, ja da må vi dessverre slutte helt med skandinavisk luftfart. Da fpr vi få inn selskaper som driver med sosial dumping istede. Skulle likt å se diskusjonen her inne da. Og slutt med at piloter tjener fett. De piloter jeg kjenner som er i 30 årene tjener ikke 600.000 engang. Millionlønninger er noen veldig få i selskapet undt....

Landkrabbe
28-04-2019, 19:56
^^

Vi trenger ikke å basere oss på anekdoter om pilotlønn. Det finnes det tall for. Og de er redegjort for i tråden.

Nona
28-04-2019, 20:03
Mere strejke? Flere krav?

Jeg skal ikke gå ind og vurdere, hvad som er rimeligt, men hvad nytter det at sejre, hvis arbejdsgiveren efterfølgende bukker under og al jeres anciennitet forsvinder, når I skal ud at søge nyt job?
Arbeidsgiveren går med rekordoverskudd, blant annet på grunn av pilotenes måtehold, gjennom en årrekke. Likevel har de dårligere betingelser, en hovedkonkurrenten, som går med store underskudd. Etter innslaget på Dagsrevyen ikveld, er det helt klart, at spesielt styrmenn, ikke tjener mye. Og hvor den kompensasjonen for ubekvem arbeidstid er, skjønner i alle fall ikke jeg. Ekstremt mye helge-jobbing. Og man kan ikke si at man har helgefri, hvis man jobber enten lørdag eller søndag. Jeg ville aldri hatt et slikt yrke, med så få helger helt fri, i løpet av et år. Og håpløst lite forutsigbarhet til å planlegge egn fritid. Og samtidig ikke bli kompensert bedre.

Discus
28-04-2019, 20:37
... de må fly når kundene ønsker det, dit kundene vil. Ingen selskaper vil tjene penger om man skal fly til tider/steder hvor kundemassen ikke vil. Luftarten er ikke en jobb som utføres mandag til fredag mellom 08:00 - 16:00...

Men ruteplanen/produksjonen legges lenge i forkant av 14 dager. Det er jo ikke sånn at en onsdag er det plutselig behov for dobbelt så mange piloter som onsdagen neste uke. Om det er tilfelle så har SAS veldig dårlig styring. SAS har vel også relativt lite ad-hoc-produksjon.

Det er vel ingen som påstår at arbeidstiden skal være mand-fredg 8-16?

view
28-04-2019, 21:05
Men ruteplanen/produksjonen legges lenge i forkant av 14 dager. Det er jo ikke sånn at en onsdag er det plutselig behov for dobbelt så mange piloter som onsdagen neste uke. Om det er tilfelle så har SAS veldig dårlig styring. SAS har vel også relativt lite ad-hoc-produksjon.

Jeg sliter også litt med denne argumentasjonen til SAS, ruteprogrammet er klart lang tid i forveien så det burde bidra til å lette planleggingen av mannskap også skulle jeg tro.

Swedeline F28
28-04-2019, 21:11
Nu verkar det som att SPF i Sverige vill att fortsatta förhandlingar ska ske i Norge.
Men fackförbundet Svensk pilotförening avfärdar arbetsgivarorganisationen Transportföretagen som man menar inte ens är förhandlingspart. I stället vill piloterna återuppta förhandlingarna i Norge som pilotfacken i Sverige, Norge och Danmark gått samman kring i ett avtal.

Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen i Svensk pilotförening.

Hela förhandlingen med SAS har skett i Norge i det norska medlingssystemet där Svenskt näringsliv och Transportföretagen inte har deltagit. Det medlarbud som presenterades i Sverige som vi förkastade var ett slarvligt skambud som innehöll direkta felaktigheter och det var inte baserat på den diskussion och förhandling som varit i Norge, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen i Svensk pilotförening.

Han är mycket kritisk till Torbjörn Granevärn från Transportföretagen som är SAS förhandlingschef i Sverige.
– Mitt råd till Torbjörn Granevärn att ta en paus några dagar och göra något annat. Han stör hela processen och har ingen inblick i vad som sagts mellan parterna under förhandlingen i Norge. Min bedömning är att om det skulle bli en kontakt så är det där man fortsätter. Att backa bandet och börja om i Sverige är helt orimligt, säger Wilhelm Tersmeden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8Gr49/sas-konflikt-djupnar--piloterna-nobbar-forhandlingschef

LN-HFH
28-04-2019, 21:42
ikke overaskende kreves det litt å håndtere alle de strandede:
SAS-ansatte sendt til legevakten etter massivt press fra sinte passasjerer
https://www.tv2.no/nyheter/10574744/

Hvordan stiller de bakkeansatte i SGH og i informasjonsskrankene seg til konflikten egentlig? Skulle det bli noen form for sympatistreik er jo en streik blant de bakkeansatte det eneste som vil kunne lamme trafikken fullstendig da det vil ramme Cityjet og SAIL, de kabinansatte er jo allerede på bakken...

EvakCPH
28-04-2019, 21:52
Lederen for NHO Luftfart mener streik har blitt en dårlig vane, og at pilotene må realitetsorientere seg.

– Jeg mener at de har svært gode lønns- og arbeidsvilkår sammenholdt med andre i norsk arbeidsliv og da kan de ikke sette sine egne arbeidsplasser på spill med at selskapet taper ekstreme beløp i flere dager. Da er selskapet utkonkurrert og selskapet kan i prinsippet gå over ende, sier Torbjørn Lothe til TV 2.

https://www.tv2.no/nyheter/10574557/

Man hører samme hårde toner fra Danmark og Sverige. Hele selskabets overlevelse sættes på spil i denne konflikt. Fuldstændig vanvittigt !

gustavf
28-04-2019, 22:01
3 dager med konflikt og det er litt interessant hva som kommer av pressedekning.

SAS og arbeidsgiverorganisasjonene snakker mye om urimelige lønnskrav, men ser ikke ut til å kommentere arbeidstider og forutsigbarhet. Samtidig ser det ut som fagforeningene i mindre grad er villige til å snakke mye om lønnskravene, men fokuserer på arbeidstid.

Skal vi gjette på at det kommer en løsning om noen dager, der SAS gir noe mer forutsigbar arbeidstid og lønningene ikke øker nevneverdig?

EvakCPH
28-04-2019, 22:14
3 dager med konflikt og det er litt interessant hva som kommer av pressedekning.

SAS og arbeidsgiverorganisasjonene snakker mye om urimelige lønnskrav, men ser ikke ut til å kommentere arbeidstider og forutsigbarhet. Samtidig ser det ut som fagforeningene i mindre grad er villige til å snakke mye om lønnskravene, men fokuserer på arbeidstid.

Skal vi gjette på at det kommer en løsning om noen dager, der SAS gir noe mer forutsigbar arbeidstid og lønningene ikke øker nevneverdig?

Et sådant tilbud fra mægleren virker til at være blevet afvist af de svenske piloter tidligere på ugen:

"På kvällen den 25 april lade medlarna i Sverige fram ett bud till parterna. Budet innehöll, enligt arbetsgivaren, att fler piloter ska kunna påverka och överblicka ett mer förutsägbart schema, samt få en löneökning på 2,3 procent. Fackets krav har beräknats innebära en löneökning på 13 procent.

Piloterna sade nej till budet, medan arbetsgivaren sade ja."

http://tt.omni.se/fler-an-1-200-sas-avgangar-stalls-in/a/jdvewe

gustavf
28-04-2019, 22:28
Et sådant tilbud fra mægleren virker til at være blevet afvist af de svenske piloter tidligere på ugen:

Ja, men en streik bruker som regel å endre på dynamikken i ei konflikt. Det blir viktigere for alle parter å finne en løsning. Et tilbud kan også endres litt på, slik at "alle vinner" og løsningen kan presenteres som en seier for alle involverte.

72rompe
28-04-2019, 23:59
Har man 5/6 års utdannelse etter videregående sitter man med en halv mill i gjeld, nyutdannede piloter har 1 mill gjeld og et par års utdannelse. For øvrig har jeg to høyere utdannelser, jeg blir ikke kompensert av min arbeidsgiver. Så piloter er i inntektsgivende arbeid relativt sett flere år, det oppveier noe. Forøvrig er det ganske irrelevant for arbeidsgiver hvor mye studiegjeld en ansatt har. En pilot i SAS har etter 3 til 4 års ansiennitet 600 000 Nok i lønn. Fri halvparten av årets dager. Det andre du nevner med kun 3 arbeidsgivere i Norge er vel heller ikke et argument for høyere lønn. Forøvrig finnes vel charterselskaper, taxi og ambulanse selskaper. Hadde jeg vært flyger i SAS i dag ville jeg vært engstelig for hvor lenge selskapet holder seg flytende. Dere bruker argumentasjon om at Norwegian turnuser og lønninger er bedre, kanskje Ryanair og SAS Irland også. Om dette inkl. pensjon nevnes ikke. Ofte blir ikke epler sammenlignet med epler i konfliktsituasjoner. Men Norwegian taper penger. Det er realiteten, konkurrenten har bedre betingelser, men går MED underskudd. Ryanair tjener penger, men der vil man ikke jobbe selv om man tjenere bedre og de har elendig personal politikk sies det. Hva bør du som ansatt i SAS gjøre da? Kreve bedre betingelser enn Norwegian. Det henger ikke på greip. Med et hjemmemarked på 6 millioner mennesker er det begrenset med hvor mange piloter som kan jobbe utfra Norge. Jeg skal på jobbreise til US i slutten av uken, SAS er ganske så dyre. Spørsmålet jeg stiller meg er om arbeidsgiveren min skal betale mange tusen mer for at jeg flyr SAS business kontra United, Air Canada, Air France, KLM. SAS ligger rundt 28 000, de andre rundt 20. Hvor lenge kan SAS ta høyere pris? Jevnt over er prisen økt ganske bra de siste par årene. Og bidratt til ett sårt etterlengtet overskudd. Store investeringer skal finansieres også. Nei, jeg hadde vært happy med å sitte i SAS , takket ja til 3% lønnsøke og hatt fokus på bedre forutsigbarhet. At ledelsen tar ut mye økt lønn knekker ikke selskapet. At mange tusen ansatte piloter skal ha 13% gjør det kanskje. Så kommer kabinen etter. Pilotene vil jo støtte dem når de streiker med samme begrunnelse.

TOS
29-04-2019, 00:09

Jeg vil tippe at du har helt rett, Gustav!

Jeg tror ikke det er nødvendig at SAS trenger å love alle pilotene fast gruppe, for det er nok alltid noen som ønsker å jobbe variabelt (man får da typisk lengre fri i perioder utenfor høysesongen som kanskje passer en del).
Så la oss tenke at de tilbyr minst 80% av pilotene fast gruppe (eller evt "nesten" alle som ønsker det), publiserer schedule tidligere enn den 15. i hver måned, gir dem rundt 3 prosent lønnsøkning (3.2% var rammen i det sentrale oppgjøret mellom NHO og LO), samt at de gjeninnfører avtalene som er sagt opp i forhold til innleie og karriereutvikling.

Det er selvsagt helt sjanseløst å tro at man skal få 10-13 prosent lønnsøkning, men det vet helt sikkert også pilotforeningene.

Flap15
29-04-2019, 08:15

Det er vel ingen som påstår at arbeidstiden skal være mand-fredg 8-16?

Endelig en som skjønner hva det handler om.

krølle
29-04-2019, 08:44
en liten snutt...

https://www.youtube.com/watch?v=EK7FHZwRLgA&fbclid=IwAR0MyxvvmHHIJQuv14bOrhZjpLuScgc9D6E-X_q1eIg9G3dYWduYhW_8ELM

Beechdriver
29-04-2019, 08:51
Jeg stiller nok noen spørsmålstegn, særlig til proporsjonalitet når det gjelder streik på ubestemt tid.

Jeg har nå fulgt med på flere slike konflikter rundt om kring i Europa (bl.a. Easyjet, Lufthansa, Air France, Transavia).

Jeg begrenser meg til 4 elementer som jeg legger merke til når jeg følger konflikten gjennom media.

Det første er at SAS flygere, direkte etter at meglingen ikke førte fram, gikk ut i streik på ubestemt tid. Det synes jeg ikke er proporsjonelt overfor kundene som betaler lønnen til arbeidstakerne: Passasjerene. Hvordan i all verden kan man forvente at når man kunngjør streik på fredag morgen at man på lørdag kan endre reiserute på lørdag eller søndag når man skal rekke begravelse, konfirmasjon, dåp osv. Jeg synes det er uetisk å gisle de reisende på den måten.

Det andre er at situasjonen i SAS ikke kan sammenlignes med for eksempel Ryanair, Easyjet og Lufthansa. Ingen av dem har vært på konkursens rand i de siste 10-15 årene. Men hva skjedde med SAS i 2012? Det at det endelig går litt bedre med SAS i 2917/2018 enn i 2012, rettferdiggjør jo ikke at arbeidsgiveren skal få 1 miljard kroner i økte strukturelle lønnskostnader, kun for pilotene? Jeg kan tenke meg at det må finnes andre muligheter som for eksempel å splitte opp lønnen i en fast komponent og en variabel, resultatsavhengig, komponent. Jeg er overbevist om at dagens SAS,uavhengig av streik eller ikke, ikke kommer i nærheten av BA, FR, EZY og LH når det gjelder økonomisk robusthet. Jeg tror nok at førstnevnte selskap kommer til å overleve en neste økonomisk krise men det er langt ifra sikker at SAS er sterke nok til å klare det.

Det tredje er at en sammenligning med Easyjet og Ryanair er grunnleggende feil. Det fordi men sammenligner arbeidsforholdene i et skandivisk flyselskap med angelsaksiske selskap. Da bør man vel også akseptere at arbeidgiverens lønnskostnader for skandnaviske flygere er betydelig høyere enn hos britiske/irske organsasjoner for tilsvarende lønn pga velferdsordninger som finansieres gjennom arbeidsgiveravgifter. Det er å sammenligne epler med pærer.

Det fjerde er at fagforeningene ser arbeidsgiver og arbeidstaker som motstandere i stedet for å bekrefte at de har en felles interesse: Et økonomisk solid SAS. En økonomisk frisk SAS kan gjøre mye mer for arbeidstakerne enn når man snart streiker bort kapital i milliardklassen. Hva i all verden forventer fagforeningene å oppnå med denne aksjonen? Jeg hadde nok forventet en litt mere balansert, og forsvarlig, tilnærming fra flygerne.

gustavf
29-04-2019, 09:07
Det første er at SAS flygere, direkte etter at meglingen ikke førte fram, gikk ut i streik på ubestemt tid.

Selvfølgelig er en streik på ubestemt tid. Man kan jo ikke ved starten på en streik si at man ikke er villig til å streike mer enn, for eksempel, 5 dager. Streik varer til konflikta er løst.

Jeg synes kanskje det er litt overraskende at samtlige piloter ble tatt ut med en gang. I Norge er det jo ganske vanlig at en streik begynner litt forsiktig og trappes opp etterhvert, men her kan ulike vurderinger og kulturer ha spilt inn.

Beechdriver
29-04-2019, 09:14
Selvfølgelig er en streik på ubestemt tid.

I bransjen er det ikke selvfølgelig i det hele tatt. Eksempler har jeg nevnt i mitt tidligere innlegg. Streik på ubestemt tid er uvanlig i europesik luftfart rett etter at meglingen mislykker. En gradvis opptrapping til en mulig streik på ubestemt tid er nok den mest vanlige fremgangsmåten i Europa, men ikke fom dag 1.

Noen lenker til hvordan streik ser ut hos flere andre store europeiske flyselskap:

Ryanair:
https://www.reuters.com/article/us-ryanair-unions/ryanair-strike-hits-55000-passengers-across-europe-idUSKBN1KU2R9

Easyjet:
https://www.reuters.com/article/easyjet-netherlands-strike-idUSL8N1961TQ

Lufthansa:
https://www.reuters.com/article/us-lufthansa-unions-idUSKBN13M0AX

Transavia:
https://www.reuters.com/article/air-france-klm-transavia-strike-idUSL5N1EF5BT

Air France:
https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/air-france-strikes-latest-news-flights-cancelled-passenger-delays-april-a8295661.html

Polaris
29-04-2019, 09:23
Spørsmål fra lekmann(kvinne):

Det første er at SAS flygere, direkte etter at meglingen ikke førte fram, gikk ut i streik på ubestemt tid. Det synes jeg ikke er proporsjonelt overfor kundene som betaler lønnen til arbeidstakerne: Passasjerene. Hvordan i all verden kan man forvente at når man kunngjør streik på fredag morgen at man på lørdag kan endre reiserute på lørdag eller søndag når man skal rekke begravelse, konfirmasjon, dåp osv. Jeg synes det er uetisk å gisle de reisende på den måten.

På hvilken måte er en streik effektiv om jeg sier at jeg streiker i 4 dager og varsler det 2mnd i forvegen. Lønnen betaler ikke passasjerene direkte (AFAIK), den går via SAS-konsernet. Pilotene trenger å presse SAS, de kan presse SAS gjennom å minske inntektene til SAS. For andre som jobber i f.eks en... tannkrem-fabrikk (pre robot-tid...), ville en "nå streiker vi 4 dager varslet 2mnd i forvegen" vært mer skadelig for arbeidsgiver - fordi det er faktisk produsering av produktet som skaper inntekt og den tapes så fort folk ikke lager tannkremen. Hvordan skal pilotene presse arbeidsgiver SAS om folk uansett bare booker om til andre dager og SAS ikke taper inntekt? Da trekker SAS på skuldrene og sier "so what?" om streik.

Det tredje er at en sammenligning med Easyjet og Ryanair er grunnleggende feil. Det fordi men sammenligner arbeidsforholdene i et skandivisk flyselskap med angelsaksiske selskap. Da bør man vel også akseptere at arbeidgiverens lønnskostnader for skandnaviske flygere er betydelig høyere enn hos britiske/irske organsasjoner for tilsvarende lønn pga velferdsordninger som finansieres gjennom arbeidsgiveravgifter. Det er å sammenligne epler med pærer.

Med denne argumentasjonen kan vi vel egentlig bare legge ned alle skandinaviske flyselskap: de konkurrerer på samme marked som Easyjet og Ryanair. Hvis noen produserer samme produkt solgt i samme butikk og ser helt likt ut, og det ene koster mer å produsere enn det andre - så vil det ene produktet tape. Altså kan vi da takke Ryanair og Easyjet for å ødelegge f.eks nord-norsk god flydekning, og for at "halleluja" alle i Oslo kan fly Oslo-London for 199kr når de måtte ønske...

Det fjerde er at fagforeningene ser arbeidsgiver og arbeidstaker som motstandere i stedet for å bekrefte at de har en felles interesse: Et økonomisk solid SAS. En økonomisk frisk SAS kan gjøre mye mer for arbeidstakerne enn når man snart streiker bort kapital i milliardklassen. Hva i all verden forventer fagforeningene å oppnå med denne aksjonen? Jeg hadde nok forventet en litt mere balansert, og forsvarlig, tilnærming fra flygerne.

Det spørs vel hva fagforeningene sitter på av informasjon? Jeg tror SAS skusler bort eksepsjonelt mye penger på rare plasser, og at de vet at mer kan tilpasses pilotene. Prinsipper er uansett prinsipper, og uten streikerett så vil vi få et veldig kaldt og vanskelig samfunn. Tror jeg :)

Beechdriver
29-04-2019, 09:45
Spørsmål fra lekmann(kvinne):
På hvilken måte er en streik effektiv om jeg sier at jeg streiker i 4 dager og varsler det 2mnd i forvegen.

Fra eksemplene jeg referer til viser det seg å være effektivt. Man varsler jo ikke 2 måneder i forveien. Rett etter meklingen hos Easyjet mislykket, varslet fagforeningen 48 timer i forkant om en 4 timers streik. Dermed viser man alvor ovenfor arbeidsgiveren og samtidig gir man passasjerene en reel mulighet til å endre reiseplanene. Det er en balansert tilnærming om man også tenker på sympati fra publikum i tilfelle en langvarig konflikt. Det er jo primært de reisende en streik går utover, ikke ledelsen i flyselskapet.

Dersom første streik ikke resulterer i en løsning, da øker man f.eks til en 12-timer streik som blir varslet 24 timer i forkant 2-3 dager etter den første streiken. På den måten er publikum informert om konflikten og kan de enten endre reisesplanene (utsette møte) eller reise med konkurrenten. Til slutt, steg 4 eller 5, så kan man selvfølgelig trappe opp streiken til ubestemt tid. Men da er også publikum godt forberedt.

Og ja, streikerett er et gode man har i samfunnnet. Ikke bare i Skandinavia men også i land som Tyskland og Frankrike.

Det er ikke noe feil med å tenke litt pragmatisk og være klar over at britiske, italienske og spanske flyselskap har samme adgang til innenriksmarkedet i Skandinavia som SAS har. I den forbindelse er det ikke er noen selvfølge at skandinaviske flyselskap kommer til å dominere det intra-skandinaviske markedet på sikt. Det er en survival of the fittest, ikke noe annet.

jameson82
29-04-2019, 09:51
Det som forundrer meg med sånne konflikter er at det ikke forhandles kontinuerlig.. Først krasjer forhandlingene, så starter streiken. Så går det flere dager hvor selskapet blør penger, passasjerene blir sure. Det skjitkastes i media. Men til slutt så blir det alltid en løsning. Hvorfor ikke jobbe på å finne den løsningen så fort som mulig?

RIBRO
29-04-2019, 09:58
Og nå permitterer WF ansatte pga SAS-streiken

https://www.nrk.no/nordland/wideroe-permitterer-grunnet-streik-1.14531341

kekker
29-04-2019, 10:12
Kan vel virke som om forhandlingene sakte men sikkert vil komme igang igjen.

Dagbladet (https://www.dagbladet.no/nyheter/nho-signaliserer-forhandlingsvilje-om-pilot-turnus/71022698) skriver i allefall at det er forhandlingsvilje om turnusordningen.

Forhandlingsvilje om turnus

Lothe sier at selskapet har signalisert at forbedringer i turnusen er noe de vil jobbe «knallhardt» med.

- Vi er enige i at det er et viktig og prioritert område for selskapet. Spørsmålet er hva vi kan få til. Vi er innforstått med at vi har en utfordring, sier han til Dagbladet.

Martin
29-04-2019, 10:35
Jeg skjønner meg ikke på det med turnusen.

Man kan gjerne booke flybilletter et år fram i tid, og selv om det kan komme endringer underveis, så er vel programmet 90% spikret da? Hvorfor er det ikke mulig å sette opp en turnus før 2 uker før planen skal begynne? Er det ikke bare å gjøre samme jobben men for eksempel en 4-5 måneder tidligere?

RIBRO
29-04-2019, 10:38
Jeg skjønner meg ikke på det med turnusen.

Man kan gjerne booke flybilletter et år fram i tid, og selv om det kan komme endringer underveis, så er vel programmet 90% spikret da? Hvorfor er det ikke mulig å sette opp en turnus før 2 uker før planen skal begynne? Er det ikke bare å gjøre samme jobben men for eksempel en 4-5 måneder tidligere?

Enig - det høres helt sykt ut at de først 2 uker før vet hvordan de skal jobbe neste måned. Jeg hadde nok ikke klart å ha det sånn, så ofte det kommer invitasjoner, bursdagsfester, happenings etc som man får 2-3-4 måneder frem i tid.

Hvordan er det med kabin? Vet de også kun 2 uker før neste måned når de skal jobbe?

Invitasjoner til piloter burde komme i Outlook; Accept - Tentative - Decline :D

KHANSEN
29-04-2019, 11:39
Kan se at SK907 er på vingerne i dag

ILS2
29-04-2019, 11:53
Men returnerer så vidt jeg kan se til CPH som SK 6910. SK 908 er fortsatt kansellert.

RIBRO
29-04-2019, 12:06

Hvordan kan den gå? Er det piloter som ikke er organisert? Blir vel i så fall skikkelig populært hos de som streiker?

WF789
29-04-2019, 12:11
Leste her eller på et annet forum at de skulle ha med rundt 100 streikefaste ansatte på retur.

RIBRO
29-04-2019, 12:12
Leste her eller på et annet forum at de skulle ha med rundt 100 streikefaste ansatte på retur.

Høres jo rart ut at de da flyr med SK907 og ikke f.eks SK6907 eller noe?

TOS
29-04-2019, 12:13
Hvordan er det med kabin? Vet de også kun 2 uker før neste måned når de skal jobbe?

Hvis de jobber i variabel gruppe, så ja. Roster publiseres for alle samtidig, og da finner også de som er i fast gruppe ut hvilket program de skal fly, hvor de har stopp, osv..
Det er ganske mange av de kabinansatte som er i variabel gruppe - i likhet med pilotene.

Polaris
29-04-2019, 12:17
Det er ikke noe feil med å tenke litt pragmatisk og være klar over at britiske, italienske og spanske flyselskap har samme adgang til innenriksmarkedet i Skandinavia som SAS har. I den forbindelse er det ikke er noen selvfølge at skandinaviske flyselskap kommer til å dominere det intra-skandinaviske markedet på sikt. Det er en survival of the fittest, ikke noe annet.

Men gir de meg 8-9 flights Oslo-Tromsø, 6 flights Oslo-Evenes - også med lavere pax-antall? Gjennom hele året? Jeg bryr meg ikke om hvem som gir meg det - så lenge de gjør det på en fornuftig måte (at de ikke sender noen som har flydd spania i 5 år på en rundtur til Tromsø i Desember) og at de gjør det med stabilitet (så man kan forvente å faktisk komme seg fram). Alle disse tingene leverer SAS og Widerøe. Stabilitet, trygghet og den beste nordnorgedekninga. Det er what matters. Opportunistiske selskap som lager ruter og stenger de neste år er uønsket fra min side.

oy-viv
29-04-2019, 12:28
SK907 står som almindelig afgang både på Gardermoens hjemmeside og
på FR24. Jeg tror ikke, at den ville have stået der, hvis den var en ferry- eller en positioning flight.
Så mon ikke den har revenue pax ombord?

Beechdriver
29-04-2019, 12:38
Men gir de meg 8-9 flights Oslo-Tromsø, 6 flights Oslo-Evenes - også med lavere pax-antall? Gjennom hele året? Jeg bryr meg ikke om hvem som gir meg det - så lenge de gjør det på en fornuftig måte (at de ikke sender noen som har flydd spania i 5 år på en rundtur til Tromsø i Desember) og at de gjør det med stabilitet (så man kan forvente å faktisk komme seg fram). Alle disse tingene leverer SAS og Widerøe. Stabilitet, trygghet og den beste nordnorgedekninga. Det er what matters. Opportunistiske selskap som lager ruter og stenger de neste år er uønsket fra min side.

I utgangspunkt helt enig! Det er også det som jeg som passasjer vektlegger.

Når samfunnet tenker likt, da bør rutene du nevner kanskje bli anbudsruter og ikke overlate dem til det frie markedet?

Men har man en gang valgt å liberalisere nesten hele innenriksmarkedet, med unntak av noen FOT-ruter, da bør man også være villig til å akseptere de uønskede bi-effektene som du nevner. Lave billettpriser har sin pris.....

Someone
29-04-2019, 12:39
Hvordan kan den gå? Er det piloter som ikke er organisert? Blir vel i så fall skikkelig populært hos de som streiker?

Nå er det jo også sånn at enkelte piloter, f.eks management piloter etc, ikke streiker. Derfor går det jo en og annen 737 og A320 flight i blant også

LN-MOW
29-04-2019, 12:53

Det sto ‘retur’. Det vil bli SK910. Antagelig strandede crew fra flere byer som er booket på vanlige billetter.

WF789
29-04-2019, 12:54

De har helt klart med passasjerer på utreisen.

jcnorway
29-04-2019, 14:03
Her er tre Nordlendinger som tydeligvis har erfaring med gisselsituasjoner fra tidligere, siden de mener det å sitte på et hotell i Alicante betalt av SAS føles ut som en gisselsituasjon :headbang:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbgGog/streikefaste-i-spania-man-foeler-seg-som-et-gissel?utm_source=vgfront&utm_content=row-2

Jan Erik Krogstad (63) fra Bodø har vært på en ukes ferietur med sin kjæreste og hennes datter og barnebarn. De skulle dratt hjem til Norge lørdag, men flygingen ble innstilt og familien ble plassert på et hotell i Alicante.

Bussturen fra flyplassen til Alicante og hotellutgiftene blir betalt av SAS. Nå sitter familien på hotellet på snart tredje døgnet og lurer på når de skal få komme hjem.

– Man føler seg som et gissel, sier Krogstad til VG.

gustavf
29-04-2019, 14:57
I bransjen er det ikke selvfølgelig i det hele tatt. Eksempler har jeg nevnt i mitt tidligere innlegg. Streik på ubestemt tid er uvanlig i europesik luftfart rett etter at meglingen mislykker.

Det virker lite relevant å vise til hvordan tariffavtaler forhandles fram i andre europeiske land. Det som er avgjørende for hvordan arbeidskonflikter håndteres i Norge er norsk lov og norske hovedavtaler. Det finnes, heldigvis, ikke bransjeavhengige arbeidstvistlover.

Eksemplene du nevner har andre utgangspunkt når det gjelder på juss, tradisjon og type konflikt.

I Norge ville disse streikene i utgangspunktet vært ulovlige. Jeg kjenner ikke til hvordan fredsplikt og meklingsinstituttet fungerer i andre land, men i Norge kan man ikke streike mellom forhandlingene og streiker må følge kravene til plassoppsigelse i hovedavtale og arbeidstvistloven. Tidsbegrenset streik gir ikke mening i dette systemet.

I praksis har Norge metoder for å hindre en type langvarig lavnivå-konflikt med kortvarige streiker. Det er bra med den norske måten å håndtere tarifforhandlinger på. Ulempen er at konfliktene som først oppstår blir store og krevende.

Jeg står ved at en streik, slik arbeidslivet fungerer i Norge, helt selvfølgelig er tidsubegrenset.

semmern
29-04-2019, 15:02
Har man 5/6 års utdannelse etter videregående sitter man med en halv mill i gjeld, nyutdannede piloter har 1 mill gjeld og et par års utdannelse. For øvrig har jeg to høyere utdannelser, jeg blir ikke kompensert av min arbeidsgiver. Så piloter er i inntektsgivende arbeid relativt sett flere år, det oppveier noe. Forøvrig er det ganske irrelevant for arbeidsgiver hvor mye studiegjeld en ansatt har. En pilot i SAS har etter 3 til 4 års ansiennitet 600 000 Nok i lønn. Fri halvparten av årets dager. Det andre du nevner med kun 3 arbeidsgivere i Norge er vel heller ikke et argument for høyere lønn. Forøvrig finnes vel charterselskaper, taxi og ambulanse selskaper. Hadde jeg vært flyger i SAS i dag ville jeg vært engstelig for hvor lenge selskapet holder seg flytende. Dere bruker argumentasjon om at Norwegian turnuser og lønninger er bedre, kanskje Ryanair og SAS Irland også. Om dette inkl. pensjon nevnes ikke. Ofte blir ikke epler sammenlignet med epler i konfliktsituasjoner. Men Norwegian taper penger. Det er realiteten, konkurrenten har bedre betingelser, men går MED underskudd. Ryanair tjener penger, men der vil man ikke jobbe selv om man tjenere bedre og de har elendig personal politikk sies det. Hva bør du som ansatt i SAS gjøre da? Kreve bedre betingelser enn Norwegian. Det henger ikke på greip. Med et hjemmemarked på 6 millioner mennesker er det begrenset med hvor mange piloter som kan jobbe utfra Norge. Jeg skal på jobbreise til US i slutten av uken, SAS er ganske så dyre. Spørsmålet jeg stiller meg er om arbeidsgiveren min skal betale mange tusen mer for at jeg flyr SAS business kontra United, Air Canada, Air France, KLM. SAS ligger rundt 28 000, de andre rundt 20. Hvor lenge kan SAS ta høyere pris? Jevnt over er prisen økt ganske bra de siste par årene. Og bidratt til ett sårt etterlengtet overskudd. Store investeringer skal finansieres også. Nei, jeg hadde vært happy med å sitte i SAS , takket ja til 3% lønnsøke og hatt fokus på bedre forutsigbarhet. At ledelsen tar ut mye økt lønn knekker ikke selskapet. At mange tusen ansatte piloter skal ha 13% gjør det kanskje. Så kommer kabinen etter. Pilotene vil jo støtte dem når de streiker med samme begrunnelse.

Her legger du jo til grunn for argumentasjonen din at det er pilotenes bedre vilkår i Norwegian som gjør at selskapet taper penger. Det er feil.. Både SAS og Norwegian kan være lønnsomme selskap med gode vilkår for de ansatte.

Mjolnir
29-04-2019, 15:07
Booket akkurat innenriksreise med SAS 1 uke fram i tid. Knapt nok en eneste reiserute med Norwegian tilgjengelig tidlig på dagen.

Beechdriver
29-04-2019, 15:19

Det virker lite relevant å vise til hvordan tariffavtaler forhandles fram i andre europeiske land. Det som er avgjørende for hvordan arbeidskonflikter håndteres i Norge er norsk lov og norske hovedavtaler. Det finnes, heldigvis, ikke bransjeavhengige arbeidstvistlover.

Eksemplene du nevner har andre utgangspunkt når det gjelder på juss, tradisjon og type konflikt.

I Norge ville disse streikene i utgangspunktet vært ulovlige. Jeg kjenner ikke til hvordan fredsplikt og meklingsinstituttet fungerer i andre land, men i Norge kan man ikke streike mellom forhandlingene og streiker må følge kravene til plassoppsigelse i hovedavtale og arbeidstvistloven. Tidsbegrenset streik gir ikke mening i dette systemet.

I praksis har Norge metoder for å hindre en type langvarig lavnivå-konflikt med kortvarige streiker. Det er bra med den norske måten å håndtere tarifforhandlinger på. Ulempen er at konfliktene som først oppstår blir store og krevende.

Jeg står ved at en streik, slik arbeidslivet fungerer i Norge, helt selvfølgelig er tidsubegrenset.

Takk for presiseringen, da har jeg lært meg noe nytt.

Landkrabbe
29-04-2019, 15:35
Ja, og en utfordring her er kanskje sammenblanding av nasjonale kulturer og praksis ved koordinering av strategi, som kan gi urealistiske forventninger hos pilotene.

I Norge er det viktig at streiker fremstår som rettferdige, slik at de streikende får opinionen med seg. Akkurat hvilke mekanismer som gjør at det er så viktig å ha opinionen med seg her, er jeg ikke sikker på, men det kan ha med pilotenes streikevilje å gjøre, og så påvirker det selvfølgelig forholdene rundt meglerbordet. Arbeidslivskonflikter er mer "politiserte" her, kan en kanskje si. Og i det lange løp, er det selvfølgelig viktig for arbeidstakerorganisasjonene at de ikke blir upopulære.

Som kjent, så har det vært et voldsomt fokus i mediene på forutsigbar arbeidstid, men i de faktiske kravene til SAS så var jo hovedfokus på økt lønn. At de i mediene får det til å virke som om de kun streiker for å få en mer forutsigbar hverdag er da selvfølgelig PR og spill for galleriet.

I utgangspunktet synes folk streiken er unødvendig aggressiv og belastende for tredjepart. Den er ikke proporsjonal og oppfattes ikke som rettferdig. PR-pushet har helt klart hjulpet, men nå slår jo SAS tilbake mot det og sier "hvis det er dette som er så viktig for dere, så må dere omformulere kravene". Som sagt tidligere, det er et kostnadsspørsmål. SAS kan ikke påta seg økte kostnader på begge fronter. Pilotene kan ikke få i pose og sekk. Og løsningen på forutsigbarhet burde kunne finnes uten å gå til streik. Det handler selvfølgelig om lønn.

EvakCPH
29-04-2019, 16:08
Apropos PR.. Berlingske Tidende sender et hårdt stød i maven på piloterne med den her overskrift:

Her er SAS-piloternes overenskomst: 4-stjernede hoteller, lange weekender og en million om året

https://www.berlingske.dk/virksomheder/her-er-sas-piloternes-overenskomst-4-stjernede-hoteller-lange

Martin
29-04-2019, 16:08
Som sagt tidligere, det er et kostnadsspørsmål. SAS kan ikke påta seg økte kostnader på begge fronter. Pilotene kan ikke få i pose og sekk. Og løsningen på forutsigbarhet burde kunne finnes uten å gå til streik. Det handler selvfølgelig om lønn.

At økt lønn koster mer penger skjønner jeg, men koster det mer penger å planlegge turnusen en 3-4 måneder tidligere enn de gjør i dag?

(Nei, jeg kan ikke det døyt om turnusplanlegging, men innbiller meg at det bare er å gjøre den samme jobben x antall måneder tidligere enn de gjør den i dag).

Fredrik74
29-04-2019, 16:19
(Nei, jeg kan ikke det døyt om turnusplanlegging, men innbiller meg at det bare er å gjøre den samme jobben x antall måneder tidligere enn de gjør den i dag).

Jag inbillar mig att de skulle kunna göra det samtidigt som de gör sommar eller vintertidtabellen

Wahoo
29-04-2019, 16:32
Man kunne jo valgt å ikke ta alle ut i streik samtidig slik mange andre sektorer gjør - kun deler?
Så evt trappe opp etterhvert. (DY pilotene gjorde vel noe sånt sist?)
Å brenne av opp mot 100 mill om dagen fra dag 1 er idioti og uansvarlig etter min mening.

Det er som å trekke ut bunn-proppen av den skjøre båten man sitter i halvveis over atlanteren når man er misfornøyd med forholdene ombord.
Man må tross alt ha i bakhodet at alle må komme seg helskinnet over på andre siden når uoverenstemmelsen er over. Og med en båt
halvfull av vann er det ikke store stormen som skal til før det går dukken...

W

Landkrabbe
29-04-2019, 16:35
At økt lønn koster mer penger skjønner jeg, men koster det mer penger å planlegge turnusen en 3-4 måneder tidligere enn de gjør i dag?

Jeg har heller ikke noe fagkunnskap om turnusplanlegging, men man går ikke til streik for å løse et problem som bare handler om å bruke noen timer på å klekke sammen et smartere opplegg.

Fleksibilitet koster. Hvis pilotene i snitt blir mindre fleksible, må SAS bruke mer penger på overtid/redundans/innleie for å oppnå samme produksjon. Så det er et kostnadsspørsmål.

Det er helt legitimt at pilotene ønsker mer forutsigbarhet, men det må sees i sammenheng med lønnskostnader, evt andre kostnader som ferie og så videre.

SAS er jo ikke helt amatører på å drive flyselskap og en ender ikke opp med streik bare fordi SAS ikke gidder å ordne opp internlogistikken. Det er en grunn til at ting er som de er i dag. Og det med forutsigbarhet er noe vi diskuterer fordi det er blitt fremhevet i mediene av pilotene. I følge SAS så har lønnsøkningen vært fokus i de faktiske pilotkravene. Det er selvfølgelig en grunn til at pilotene fokuserer på forutsigbarhet, og det er at det er lettere å få sympati med det poenget enn med lønnsøkningen.

Turtle
29-04-2019, 17:03

Det virker enkelt men det er ikke så enkelt. De selskap jeg kjenner til ligger skiftplanen ca. 3-4 måneders tid foran nåtiden. Selvfølgelig vet de jo det fundamentale programmet på sesong-basis men det er ikke alltid så enkelt heller da salgsavdelingen kan forandre dette i løpet av sesongen også. Så kommer det jo vilkårlige variabler som driftsforstyrrelser, sykdom, arbeidstidsbestemmelser etc. etc. og dette er jo noe en ikke vet før det faktisk har skjedd. Hvis et fly blir stående et sted blir også mannskapet og det umiddelbare programmet påvirket. Det kan så påvirke programmet mange uker inn i fremtiden hvis arbeidstiden til de direkte involverte endres samt mannskapet som blir utkalt til å dekke flygingene som det involverte mannskapet opprinnelig skulle ha. Dette er i mange tilfeller endringer en som flyger stort sett aldri ser da den delen av skiftplanen ikke er publisert, f. eks. de hadde planlagt dager med lange flyginger men nå må en ha korte flyginger får å holde seg innenfor maks-grensene eller "kjøpe" seg timer for å dekke lange flyginger enda lenger fram i tid.

Jo lenger fram i tid en skiftplan blir publisert jo mindre pålitelig blir den og det er jo et annet poeng, når skal man kunne stole på den? To uker før, fire uker før, 10 uker før eller fra når den er publisert? Det å forandre på fridager som allerede er publisert er ikke populært for å si det sånn, og det vil også ofte ende med en eller annen form for kompensasjon. Det er jo nesten bedre å ikke vite enn å planlegge noe i henhold til publiserte fridager for så at alle fridagene flytter på seg, selv om en får penger eller hva det skal være for det, da planene uansett er ødelagt...

Det å ha faste dager (5/3/5/4, 5/3, 5/4, 4/4 eller hva det skal være) er ofte mindre fleksibelt for alle men mer forutsigbart for brukerne. Selskapene pleier å løse det med å ha enten en variabel måned for hver enkelt eller noen som jobber fast og andre variabelt. Å ha alle på fast turnus vil kreve altfor mye arbeidskraft så det skal nok noe til med mindre lønn eller andre ting oppveier dette, noe som var tilfelle i et selskap som gikk fra variabel løsning til fast.

Som det antydes, noen like det ene og noen liker det andre og ingen vil noensinne bli enige da det er personlige preferanser. Jeg har prøvd begge og ingen er perfekte men for øyeblikket synes jeg variabelt fungerer aldeles utmerket. Min roster publiseres 14 dager av gangen ca. 3 uker før så jeg ser stort sett mellom ca. 1 og 2 måneder fram i tid. Det er mer vanlig med at 28 dager publiseres hver 28. dag hvor en da ser fra 2-3 uker fram i tid til bortimot 2 måneder avhengig av hvor en er i syklusen.

Jeg har et bra utvalg av garanterte fridager og ferie en kan sette seg opp fra ca. 4 måneder fram i tid og utover. De nærmeste 4 månedene famler en litt i blinde men en kan prøve å sette seg opp for en fridag innenfor 4 måneder og noen ganger går det, noen ganger ikke. Helger blir visst delt likt mellom alle men det bryr jeg meg ikke om så det er som det er. For min del vil jeg bli fullstendig sprø om jeg skulle jobbe mandag-fredag 9-4 igjen!

Alle selskap er forskjellige. Noen er mer rigide mens andre er mer fleksible, igjen, jeg har prøvd begge. Jo eldre de er jo verre kan det være da gamle avtaler og praksis ikke alltid er tilpasset nåtiden og der kan være enorm motstand til å forandre noe som helst fra alle retninger (d.v.s. planleggerne og brukerne). Men hvis noen arbeider 7 helger på rad må der jo være noen som ikke jobber 7 helger på rad ellers kan jo ikke programmet gå opp i ukedagene. Det kan jo være mange grunner til det, men mangel på "rettferdig" planlegging er vel sånnsett ikke noe nytt...

LN-HFH
29-04-2019, 19:54
Følgende DY84xx-avganger er satt opp fra OSL på onsdag:

DY8404 EVE 09:20
DY8407 TOS 06:35
DY8409 KKN 14:25
DY8411 BGO 19:55
DY8418 TOS 22:15
DY8403 TRD 22:20
DY8400 SVG 22:25

Beechdriver
29-04-2019, 20:28
Man kunne jo valgt å ikke ta alle ut i streik samtidig slik mange andre sektorer gjør - kun deler?
Så evt trappe opp etterhvert. (DY pilotene gjorde vel noe sånt sist?)
Å brenne av opp mot 100 mill om dagen fra dag 1 er idioti og uansvarlig etter min mening.

Det er som å trekke ut bunn-proppen av den skjøre båten man sitter i halvveis over atlanteren når man er misfornøyd med forholdene ombord.
Man må tross alt ha i bakhodet at alle må komme seg helskinnet over på andre siden når uoverenstemmelsen er over. Og med en båt
halvfull av vann er det ikke store stormen som skal til før det går dukken...

W

Ja, jeg tenker nok litt det samme. gustavf forklarte hvorfor det ikke er mulig å gradvis øke presset ved forhandlingsmomenter mellom flere streik iht det norske systemet i et tidligere innlegg.

Kanskje streikemethoden kan være litt anderdledes i formen enn på kontinentet men hensikten bør jo være det samme: Øk presset gradvis på arbeidsgiveren og ikke minst: Forsøk samtidig å beholde, eller enda bedre, vinn sympati fra publikum (de reisende). Det er jo dem streiken går hardest utover og som ikke er part i konflikten i det hele tatt (tredjepart).

Selv om jeg er oppfatter meg som en nøytral part til selve konflikten, så opplever jeg argumentatsjonen fra ledelsen i SAS som betydelig sterkere enn argumentasjonen fra fagforeningene.

Uansett, så håper jeg på en snarlig løsning.

SBT
29-04-2019, 20:29
Det går en SAS maskin fra HongKong til København nå, og imorgen skal SAS fly t/r Tokyo.

raider66
29-04-2019, 21:21
SK907 til EWR har også operert, iallefall en av dagene :-)

Espen

ENTO
30-04-2019, 01:11
Forhandlinger burde foregå som følgende som når man velger ny pave:
Bli sittende inne til man er enig.
Ingen kommer ut før man er enig. Alle vet at en eller annen gang må man bli enig.

Someone
30-04-2019, 06:19
Akkurat nå virker det jo ikke som det er noe kontakt mellom partene?

LN-KOG
30-04-2019, 08:41
Dette (https://www.nrk.no/norge/sas-sjefen-fikk-35-prosent-lonnsokning-i-2016-1.14532464)hjelper vel ikke særlig på tilliten mellom partene...

SAS-sjefen fikk 35 prosent lønnsøkning i 2016

I 2012 gikk ansatte og ledelsen i SAS ned i lønn for å redde selskapet. Nå reagerer de streikende pilotene på at toppsjef Rickard Gustafson har tatt igjen etterslepet, mens de henger etter.

SudCaravelle
30-04-2019, 09:13
Dette (https://www.nrk.no/norge/sas-sjefen-fikk-35-prosent-lonnsokning-i-2016-1.14532464)hjelper vel ikke særlig på tilliten mellom partene...

Hvor "teit" er han da? Han vet jo så inderlig godt at det blir bråk.. Pilotene var jo ikke akkurat happy med dealen i 2012, og at han da tør å tirre på seg en såpass streike-glad gjeng er merkelig.

Eirik
30-04-2019, 09:19
Muligens OT, men fikk kjøpt en DY Flex-billett fra HAU til OSL før de stoppet å selge disse.
Føles lett surrealistisk å ikke kunne bytte til en annen avgang nå selv om ledig i både low fare og low fare+ med begrunnellsen `gjeldende klasse er ikke tilgjengelig´.
3.999,- for strekningen i dag (Low fare) må vel være ny `verdensrekord. :wow:

Beechdriver
30-04-2019, 09:25

Både "ja" og "nei".

"Ja" fordi det å kreve moderasjon fra andre mens man selv får en lønnsøkning kanskje ikke vekker sympati.

"Nei" fordi man bør sammenligne epler med epler. Når CEO-lønnen er i tråd med lønnen som CEO-er får i andre børsnoterte skandinaviske selskap da er det vel ingen grunn til å gjøre en stor sak om det.

Det samme gjelder jo også flygerlønnene. Dersom arbeidsvilkårene til flygerne er i tråd med tilsvarende stillinger i Skandinavia da er vel ingen grunn til å ta det opp heller? Eller skal stuerne og kabinansatte også vise til pilotlønningene og kreve 10+% mer i lønn? Da er det fort gjort med skandinavisk luftfart.

2012 ligger langt bak oss. Det er 7 år siden! Man kan ikke til i all evighet kreve en tilbakebetaling for justeringen som man gjorde for flere år siden for å redde selskapet fra konkurs. Med mindre flygerne og ledelsen i SAS i 2012 hadde blitt enige om at lønnsnedgangen til flygerne skulle korrigeres i bedre tider, inklusiv konkrete måltall om hva "bedre tider" er.

Jeg vet ikke hvordan det er orndet i SAS men jeg tror at det kan være fornuftig å dele lønn opp i 2 komponenter for alle ansatte: 1 fast komponent og en resultatsavhengig variabel komponent. Med en variabel komponent får alle i selskapet et personlig "eierskap" til resultat noe som har vist seg å fungere bra hos flere bedrifter. Risiko på konflikter/streik reduseres og folk er villige å gi det lille ekstra fordi man styrker en felles interesse i stedet for å se på hverandre som (økonomiske) motparter.

tiemand
30-04-2019, 09:27
Ja. . . .

Gustavsson klarer helt fin å skape steile fronter.

I tillegg klarer Torbjørn Lothe det mesterverket hver gang det er snakk
om slike konflikter å bringe inn en helt spesiell evne til usmakelig opptreden
og spredning av uetterrettelig informasjon.

Hvis de herrene er ute etter en virkelig ødeleggende streik er det nettopp det de får.

DY_ENZV
30-04-2019, 10:01
Hvor komplisert er crewplanlegging i SAS egentlig?

Det kan godt være at jeg tar feil så kom gjerne med en forklaring hvis jeg gjør det. Denne oppfattningen bygger på at i Norwegian, når et crew starter sin arbeidsdag, følger crewet i hovedsak sammen hele dagen og jobber på samme fly til dagen er over, uansett om det er innland og utland de flyr til.

Av de utallige gangene jeg har reist med SAS, føler jeg at det svært ofte, nesten alltid, er snakk om crewbytte på turnaround uansett når på dagen, enten om det er kun cockpit, cabin crew eller hele gjengen. Det skjer også noen ganger at fly må holdes igjen fordi crewmedlemmer som skal fly fra en annen plass må være med. Er det dette SAS mener de trenger fleksibiliteten til og dermed ikke kan tilby bedre turnus? Hadde det ikke vært mye enklere for SAS når det gjelder planlegging å følge Norwegian sin modell at Crew følger samme gjeng og fly hele dagen uten å måtte bytte flere ganger i løpet av en dag? Kanskje må det noen justeringer til i flyprogrammet/avgangstider, men på sikt må vel en slik løsning være mest optimal?

econ
30-04-2019, 10:31
Muligens OT, men fikk kjøpt en DY Flex-billett fra HAU til OSL før de stoppet å selge disse.
Føles lett surrealistisk å ikke kunne bytte til en annen avgang nå selv om ledig i både low fare og low fare+ med begrunnellsen `gjeldende klasse er ikke tilgjengelig´.
3.999,- for strekningen i dag (Low fare) må vel være ny `verdensrekord. :wow:

Det går, det er bare tekninsk ikke mulig å gjøre selv så du må ringe inn eller gjøre det på flyplassen.

Eirik
30-04-2019, 11:00
Det går, det er bare tekninsk ikke mulig å gjøre selv så du må ringe inn eller gjøre det på flyplassen.

Ringte, de kunne heller ikke gjøre det. Riktignok en engelsktalende agent, men burde vel være det samme.

eggs
30-04-2019, 11:11
Det er klart det koster noe mer for SAS med fast 5/4. Men de får også mye igjen, det havner bare på et annet Excel-ark. Ting som høyere motivasjon og lavere sykefravær har en effekt selv om den kan være vanskelig å måle. Og jeg er overbevist om at Norwegian ville slitt hardt med å rekruttere nok nye piloter til den massive ekspansjonen som har vært uten fast 5/4 og gode pendleløsninger.

-

Jeg har prøvd litt forskjellige skjema å jobbe etter. Fra en telefon hver kveld om hva jeg skal fly dagen etter, via skjema tilsvarende SAS, og fast 5/4. Med tanke på livskvalitet er fast 5/4 milevis forran! Satt litt på spissen vil jeg ha en lønnsøkning på 100% for å frivillig bytte til variabel, så jeg kan gå ned og jobbe 50% og prøve å få livet til å henge sammen igjen.

Vi skal selvfølgelig jobbe når kunden ønsker å fly! Vi jobber grisetidlig og sent, helger, røde helligdager og ferier. Og det er helt greit, vi vet det må være sånn. Selv med 5/4 vet jeg det er ca 50% av alle ting jeg blir invitert til jeg ikke kan være med på. Men jeg kan i det miste gi et svar. Der det virkelig skiller er ved egen planlegging. Når kompiser spør om vi skal dra på hyttetur første eller andre helgen i september kan jeg være med å velge den helgen jeg kan. Det gjør at jeg faktisk blir spurt, ofte først. Det ble jeg ikke da jeg jobbet variabelt. Jeg kan ta initiativet og planlegge sosiale sammenkomster selv, og venner støtter opp om det fordi de vet at det faktisk er gjennomførbart.

At vi så sitter 20 kapteiner på standby på 17.mai mens de fleste egentlig kunne hatt fri er en minimal pris å betale. For jeg vet jeg har fri på 17.mai neste år. Og også i 2020.

Full støtte til pilotene i SAS herfra!

-eggs

Stromoren
30-04-2019, 11:13
#backasaspiloterna
Se video!
https://t.co/OfyZgfGnui

kekker
30-04-2019, 12:13
Hagler inn nyhetsmeldinger om at det ryker 504 avganger på onsdag.. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190430/ca46824657bca1f864299711e35056f9.jpg

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk

Beechdriver
30-04-2019, 13:20
[QUOTE=eggs;1165315] Med tanke på livskvalitet er fast 5/4 milevis forran!
/QUOTE]

Mener du med 5/4 5 dager duty og 4 dager fri?

Gjøres det i hele Norwegian eller kun på 737?

Jeg kan ikke tenke meg at arbeidsgiver er interessert i et slikt system når f.eks. en A330/340/350 pilot skal fly Oslo - New York på mandag, retur på tirsdag og landing i Oslo på onsdag. Da har flygeren jobbet i 3 dager. Pga arbeidstidsbestemmelsene/ flight time limitation forventer jeg ikke at piloten får jobbe på torsdag (dag 4). På fredag (dag 5) kan vedkommende ikke bli satt inn på en ny flygning fordi han/hun skal være fri på lø, sø, ma, ti.

Slik jeg forstår 5/4 systemet, så er brukbarheten meget begrenset på SAS sin widebody-flåte. Det blir da i praksis et 3/6 eller 4/5 skjema. Jeg forstår at arbeidstakerne foretrekker det men jeg har også forståelse for at arbeidsgiveren har et litt annet sysnpunkt.

For 737 og A319/A320/A321 bør 5/4 være mindre komplisert å gjennomføre men flygerne ønsker jo at 5/4 skal gjelde for alle pilotene?

Eller er det noe som jeg misforstår?

krølle
30-04-2019, 13:45
Om dette stemmer og det er dette de vil endre, ja då backar jag ut från sympati til apati:(

Sakset fra Ekstrabladet..

"* Piloterne og SAS er også uenige om weekendarbejde. Piloterne skal have én friweekend om måneden. En weekendvagt for piloter hos SAS ligger i tidsrummet fra fredag klokken 16 og mandag klokken 07. Det betyder, at hvis en pilot har haft fri fra arbejde 16.30 om fredagen, men ikke møder på arbejde igen før mandag klokken 07, så er der tale om en weekendvagt.

* Det gælder også, hvis piloten har fri fredag, lørdag og søndag og først igen møder på arbejde klokken 06 om mandagen. Piloten har da ikke haft en friweekend, da vedkommende møder før klokken 07 mandag. Der er enkelte eksempler på, at piloter hos SAS har arbejdet syv weekender i træk - altså mellem fredag klokken 16 og mandag klokken 07."

FL002
30-04-2019, 14:03
Dette blir for dumt. Selvfølgelig er det ikke snakk om 5/4 på langrutene. Og det er ingen som blir schedulert slik "krølle" postulerer.
Umulig å ha en fornuftig diskusjon når kunnskapsnivået på deltagerne er på bunnivå.

Vixun
30-04-2019, 14:05
Litt oppklaring: Fast 5/4 har aldri vært ett tema for de som flyr 330/340, dette gjelder kun for de som flyr 737/320.
Ryanair, Norwegian, EasyJet og SAS Ireland har 5/4 for stort sett alle piloter, i SAS ønsker en å øke denne gruppen fra 40% som den er i dag. De som flyr 330/340 er ikke med i statistikken så reelt sett har kanskje rundt 20% av alle pilotene i SAS fast rotasjon med dagens avtale.

krølle
30-04-2019, 14:10
Dette blir for dumt. Selvfølgelig er det ikke snakk om 5/4 på langrutene. Og det er ingen som blir schedulert slik "krølle" postulerer.
Umulig å ha en fornuftig diskusjon når kunnskapsnivået på deltagerne er på bunnivå.

Mulig det er på bunnnivå, var et utklipp fra en avisartikkel. Om det er slik vet jeg, ikke, håper inderlig ikke det er rett..

Men siden vi er inne på streik. Hvorfor er der ingen streikevakter fra pilotene tilstede på Sola? Endel av de som er i streik har tilhørighet her????
Når DY streiket satt de "mannsterke", mens SAS sine glimter med sitt fravær

LN-KGL
30-04-2019, 14:25
FL002, du får bare tenke på at det ikke er bare profesjonelle her på forumet. Derfor må du nok tilpasse budskapet ditt til dette mangslungne publikumet, og ikke kjeft på dem for de er dumme. Det er en rekke her som har kunnskapsnivå som langt overgår både din og min, men innen et annet felt enn hva du og jeg har som spesialfelt. Jeg er bare en IT spesialist, og med bakgrunn som kjemiker, musiker, kunstner, systemiker, historiker, med professorvenner i Національний авіаційний університет (Nasionalt Luftfartsuniversitet i Kiev, Ukraina). Det er mye en lærer i løpet av årene, men slik jeg ser det er viktig å dele med hverandre. En slik streikesituasjon gjør at noen blir stresset og irritert, men innen er slik bransje som flybransjen er det viktig å holde hodet kaldt. Dette er bare noen tanker fra en som nettopp har blir 58 og nærmer seg pensjonistenes rekker med stormskitt.

Beechdriver
30-04-2019, 14:35

Jeg må bare innrømme at mitt kunnskapsnivå er på bunnivå. Akkurat fordi mitt kunnskapsnivå er på bunnivå stiller jeg spørsmål hos ekspertene her på forumet for å få avklart om min persepsjon av det som jeg får meg meg fra media er riktig eller ikke. Dette forumet er vel fritt tilgjengelig for interesserte? Dersom det er hensikten at dette er en lukket diskusjon som kun er ment for å være tilgjengelig for ekspertene, da beklager jeg at jeg har forstyrt dere med mine spørsmål.

Beechdriver
30-04-2019, 14:37
Litt oppklaring: Fast 5/4 har aldri vært ett tema for de som flyr 330/340, dette gjelder kun for de som flyr 737/320.
Ryanair, Norwegian, EasyJet og SAS Ireland har 5/4 for stort sett alle piloter, i SAS ønsker en å øke denne gruppen fra 40% som den er i dag. De som flyr 330/340 er ikke med i statistikken så reelt sett har kanskje rundt 20% av alle pilotene i SAS fast rotasjon med dagens avtale.

Takk for oppklaringen.

FL002
30-04-2019, 14:48
FL002, du får bare tenke på at det ikke er bare profesjonelle her på forumet. Derfor må du nok tilpasse budskapet ditt til dette mangslungne publikumet,.... og nærmer seg pensjonistenes rekker med stormskitt.

Nemlig, du har helt rett. Men jeg går ikke inn på "Konkuransetråd: Hvilken flyplass" og roper ut "Gardermoen" og "Fornebu" med utropstegn hver gang noen legger ut et bilde.
Og selv da jeg var mange årtier yngre enn jeg er nå, visste jeg at man ikke skal stole blindt på det som står i avisen.

krølle
30-04-2019, 14:55
Og selv da jeg var mange årtier yngre enn jeg er nå, visste jeg at man ikke skal stole blindt på det som står i avisen.

Og derfor stod der - om - riktig nok ikke med store bokstaver, men^_^

WF789
30-04-2019, 16:26
930 kabinansatte permittert:

https://www.nrk.no/norge/sas-permitterer-over-1000-medarbeidarar-1.14532836

sail4fun
30-04-2019, 18:11
930 kabinansatte permittert:

https://www.nrk.no/norge/sas-permitterer-over-1000-medarbeidarar-1.14532836

Right, så nå har man assistert i NAV prosessen med å søke om dagpenger...

mrabcx
30-04-2019, 18:41
Ved permittering: "Arbeidsgiver skal betale deg lønn de 15 første dagene du er permittert" (NAV) .... tenker SAS ledelsen at streiken kan bli veldig langvarig ?

Sondbjo
30-04-2019, 18:43
Hvor lenge kan de streike før de er konk?

Dag Viking
30-04-2019, 18:53
Ved permittering: "Arbeidsgiver skal betale deg lønn de 15 første dagene du er permittert" (NAV) .... tenker SAS ledelsen at streiken kan bli veldig langvarig ?

Dette stemmer ikke for denne typen permittering. Man får dagpenger etter 3 ventedager.

C-klasse
30-04-2019, 19:47
Hvor lenge kan de streike før de er konk?
Det lurer jeg på også, kassa til SAS er vel ikke stappfull med cash.

FlightDeck
30-04-2019, 19:48
Ser det er enkelte SAS-avganger som går som ikke er operert av datterselskap, bl.a. SK4425, som går Oslo-Tromsø-Longyearbyen-Tromsø-Oslo. Er det en spesiell årsak til det - har det noe med Longyearbyen å gjøre, kanskje?

SK983 til Tokyo går også.

OttoL
30-04-2019, 19:59
Ser det er enkelte SAS-avganger som går som ikke er operert av datterselskap, bl.a. SK4425, som går Oslo-Tromsø-Longyearbyen-Tromsø-Oslo. Er det en spesiell årsak til det - har det noe med Longyearbyen å gjøre, kanskje?

Er noen som ikke er fagorganisert som kan jobbe.

sukram
30-04-2019, 20:02

Ja, SAS har opplyst at de vil prioritere Longyearbyen.

Bakgrunnen er den åpenbare, den totale mangelen på alternativ transport.

SAS-Steward
30-04-2019, 20:07

Siden du er en slik ekspert burde du heller kanskje komme med en god oppklarende forklaring en slik surmuling.
Mange på dette forumet er kun folk med en interesse og er ikke fagfolk. Ha respekt for hverandre burde kanskje være en god start?
Dette blir bare surmuling, da er det lov å puste, telle til ti og ta seg en bolle mens pulsen synker ;-)

Someone
30-04-2019, 20:23
Det lurer jeg på også, kassa til SAS er vel ikke stappfull med cash.

Ved utgangen av januar hadde det 7,2 milliarder SEK i "cash and cash equivalents" + mer i ubenyttede kredittlinjer

KHANSEN
30-04-2019, 20:24
SAS har ca 50 uorganiserede piloter. Det er dem, der pt flyver.
Flyvningen til Tokyo i dag var topprioritet, da der er kejserskifte i Japan.

Bacardi
30-04-2019, 20:52
Hvor lenge har SAS sine pilotstreiker tidligere vart?

BU595
30-04-2019, 22:40
Hvor lenge har SAS sine pilotstreiker tidligere vart?

Har det noe med streiken nå å gjøre da ?
Det er vel hva de streiker for som avgjør dette, ikke hvor lenge de har streiket vært før...eller ?

Bacardi
30-04-2019, 22:47
Har det noe med streiken nå å gjøre da ?
Det er vel hva de streiker for som avgjør dette, ikke hvor lenge de har streiket vært før...eller ?

Mitt originalspørsmål er egentlig "hvor lenge varer denne streiken". Svaret på dette vet jo ingen. Jeg mener å huske at tidligere streiker har vart 3-10 dager, men husker ikke. Selv om hver streik er unik vil det overraske om det skulle bli en revolusjonerende lang streikeperiode denne gangen.

For å svare på spørsmålene dine, så er dette selvsagt nei og ja, selv om det kanskje var retorisk stilt :):)