Log in

View Full Version : Boarding uten boardingpass, nå deles passasjerers biometriske data uten aksept

robertaas
23-04-2019, 03:05
I USA har man begynt såvidt bruke biometriske data istedenfor boardngkort ved gatene. Og enkelte passasjerer lurer selvsagt hvor flyselskapene har fått tak i disse dataene og når de aksepterte at disse dataene ble spredt.

Fra tidligere test:
https://www.wbur.org/bostonomix/2017/06/21/jetblue-facial-recognition-pilot

Og passasjer som ble sjokkert:
https://www.iflscience.com/technology/this-conversation-should-terrify-you-viral-thread-about-airport-tech-is-creeping-out-the-internet/

LN-MOW
23-04-2019, 03:36
Har brukt dette et par ganger på ATL og det det er er en slags oppgradert AQQ/APIS hvor dine ansiktsdetaljer brukes i tillegg til dokumentinformasjonen som allerede finnes.

Jeg forsto det slik at ansiktsgjenkjennelsen kun ble brukt til å sikre at det var samme person som sjekket inn og boardet, på samme måte som de gjorde med fingeravtrykkene på OSL for noen år siden og ansiktsgjenkjennelsen som britene også eksprimenterte med, men at det lagres hos DHS bør egentlig ikke overraske noen. Man fotograferes jo også ved ankomst inn i USA.

Dette er vel et nytt teknologisk skritt, men på internasjonale flighter blir man jo allerede nå
‘veid og målt’ allerede, så jeg ser ikke helt den store nyheten her.

robertaas
23-04-2019, 09:37
Veldig mange er veldig naive når det kommer til biometriske data. Ja, de er unike, men de er også lett å kopiere og når de har blitt kopiert og misbrukt så kan man ikke få utstedt nye slik som man kan gjøre med fx kredittkort.

Og er det greit an annonsører også tar tak i og bruker dataene de kan og følger deg bortover gata?
https://www.dinside.no/okonomi/reklameskilt-ser-hvem-du-er/67552025

LN-MOW
23-04-2019, 12:22
Nå kan vel ikke disse kameraene identifisere deg (ennå), så det er vel relativt uskyldig. Det er verre når telefonen din pusher personifisert reklame når du passerer en butikk ..

robertaas
23-04-2019, 12:49
Nå kan vel ikke disse kameraene identifisere deg (ennå), så det er vel relativt uskyldig. Det er verre når telefonen din pusher personifisert reklame når du passerer en butikk ..
Det som vi så noen eksempler på i Norge i 2017 var reklameplakater med kamera som analyserte din ansikt for å putte seg i en kundegruppe. Med tilgang til biometrisk data fra myndighetene slik man nå ser i USA kan reklameskilt faktisk se hvem du er og de vil lett kunne kjøpe mere info fra google eller facebook som de så kan bruke.

Og ja folk har kritikkløst godtatt på mobilen at alle mulige firmaer skal ha tilgang til deres fysiske posisjon dørnet rundt, hvem deres venner er og all elektronisk kommunikasjon. Man må nesten regne med at dette kan og vil bli misbrukt.

Selv prøvde jeg et par apper for å måte hastigheten på flyet da jeg fløy tilbake fra en helgetur i Bahrein. Jeg ble ganske så overrasket da det på en oversikt fra Google over for hvor jeg hadde reist den måneden ble påstått at jeg derfor hadde vært i Saudi-Arabia. Det er sikkert informasjon som mange kunne vært interessert i og å prøve slette sporene hos Google ville antagelig ikke sett mindre mistenkelig ut. Jeg får uansett alltid "kryss" på immigrasjonsautomatene i USA og dette kan jo være en forklaring.

LN-MOW
23-04-2019, 14:19
‘Kan’ er et deilig ord for eksperter, journalister og konspiratorikere .. Men ja, selvfølgelig kan det misbrukes. Myndighetene har imidlertid en tendens til å bygge opp egne kildenettverk, så da faller de kommersielle for det meste inn i kategorien ‘irriterende’ og ikke så mye ‘bekymringsfullt’. Men her kommer jo ordet ‘kan’ så beleilig inn ... ;)

LN-MOW
23-04-2019, 15:04
Litt mer her:

https://yourmileagemayvary.net/2019/04/23/u-s-border-protection-is-ramping-up-facial-recognition-technology-are-they-and-we-ready-for-it/?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook

How it works: Before you board your plane, the airport or airline you’re flying with takes a picture of your face at the gate, and sends the encrypted image to the U.S. Customs and Border Protection’s (CBP) Traveler Verification Service system, which runs on a cloud server. CBP’s face-matching algorithm confirms that the person in the image is the same one that’s in your passport photo by creating a biometric template based on your photograph. The template is a set of measurements of the size and shape of features, such as your eyes, and the distance between your features, like your nose and upper lip (similar technology, using your fingerprint, is used at Walt Disney World). The system then compares that template to a preloaded gallery of passenger photos that are pulled from government-issued photos such as passports, visas and driver’s licenses.

Discus
23-04-2019, 16:16
I USA er det jo ikke egen emigrasjon, de forsøkte jo med egne automater (på SEA hvertfall) en periode, der man måtte frem med både ansikt og fingrene (som ved immigrasjon), så en del av dette er jo i samme gata.

In the background, and before letting you through, your face scan was immediately transmitted to DHS, and compared with your pre-existing biometric data held by the government. (You provided a selfie to DHS when you applied for and received your passport.) For non-US passport holders, this is compared to images previously captured on any previous entry to the US.https://thepointsguy.com/2018/01/we-tried-british-airways-new-biometric-screening/

Men det som er bekymring her er at (ref noe jeg leste i en artikkel om dette på LAX for en stund siden) er at de som driver automatene selv kan bestemme hvem de deler data med. (Finner ikke igjen artikkelen nå)

jameson82
23-04-2019, 16:23
Hva skjer om man ankommer med skjegg som en i ZZ Top og drar hjem raka? Var forøvrig slik boarding i Miami med Lufthansa

Discus
23-04-2019, 16:35
Hva skjer om man ankommer med skjegg som en i ZZ Top og drar hjem raka? Var forøvrig slik boarding i Miami med Lufthansa
Om systemet ikke kjenner deg igjen så er det vel vanlig manuell sjekk med BP, pass osv som man har brukt i årevis vil jeg tro. Var hvertfall noen som ble håndtert manuelt i LAX sist jeg var der. Samme måte som de som blir avvist i auto-pass-sakene på div flyplasser.

LN-MOW
23-04-2019, 16:52
Det heter vel også i de fleste land at hvis ditt utseende har endret seg betydlig, skal man få seg nytt pass - men i praksis er vel ikke dette så lett ...

robertaas
23-04-2019, 21:24
And here we go. Slikt vil vi se mere av, noen som misbruker andres biometri:

https://nypost.com/2019/04/22/apples-facial-recognition-software-led-to-false-arrest-suit/
"A New York man filed a $1 billion lawsuit against Apple, claiming the tech giant’s facial-recognition software wrongly blamed him for stealing from Apple stores."

C130
24-04-2019, 21:21
Det må vel være omtrent det samme som skjer når man benytter de automatiske slusene ved ankomst UK ?
Da må man se inn i et kamera samtidig som man skanner passet.
Der blir vel bildet på passet sammenlignet med det som kameraet ser... ?

staale
28-04-2019, 09:56
Ser vel ikke problemet med dette her jeg. Er vant med å bruke automatiske passkontroller der det er mulig, og blir jo tatt fingeravtrykk av, og fotografert feks på vei inn til USA. Antar jo da at disse bildene på ett eller annet vis brukes til å sjekke at jeg er meg og ikke Bin Laden.

Denne twitterbrukeren som krangler med Jetblue lurer på hvordan de har fått tak i hans foto, men det er jo ikke tilfellet. Bildet sendes jo inn til myndighetene for sammenligning, så Jetblue har vel ikke hans foto. Han spør også om hvortid han aksepterte en slik deling av sitt bilde. Vel, han har jo tatt et passfoto som han må vite er lagret?

Eneste her må kanskje være informasjonen, at man feks ved boarding kan få et valg mellom manuell kontroll av boardingpass eller automatisk.

robertaas
30-04-2019, 19:55
Tro om de kunne brukt bilder herifra?

https://www.buzzfeednews.com/article/nicolenguyen/united-airlines-covers-seat-back-cameras
"United Airlines and Delta have covered the cameras on their entertainment systems after passenger outcry over privacy concerns. American Airlines said plans to do the same."