View Full Version : Vulgært å legge ned seteryggen ?
Er det virkelig vulgært å legge ned seteryggen når man er ute og flyr ?
Fra Flysmart 24:
En skribent i et anerkjent amerikanske livsstilsmagasin går til frontalangrep på flypassasjerer som legger ned stolryggen på fly: – Dere er monstre! Norske reiseaktører vil ikke gå så langt, men mener at den tiden da vi breiet oss uhemmet på fly, langt på vei er over.
https://flysmart24.no/2019/04/13/reisetopp-vulgaert-a-legge-ned-seteryggen-pa-fly/
Hva mener folket ?
Jeg legger glatt ned seteryggen når jeg er ute og flyr.
Det mener jeg at jeg er i min fulle rett til å gjøre, så lenge det går an å legge ned seteryggen. Det er jo derfor det er slik !
Dersom man ikke skal kunne legge ned steryggen så får man gjøre som Ryanair; installere seter der dette ikke går an.
Jeg tar hensyn, ingen bak - no problem. Sitter der noen bak så kanskje jeg legger den ørlite ned. Fordrar ikke å ha en seterygg i bordplata i et allerede trangt område, så da trenger jeg ikke breie meg ned heller
SudCaravelle
13-04-2019, 12:45
Aldri på dagflight, aldri under måltider og de få gangene jeg vipper så spør jeg alltid de bak om det er OK.
Nå er ikke jeg verdens slankeste person. Men jeg kunne godt tenkt meg at stolryggen var låst på short-haul. Vi sitter så trangt i utgangspunktet at det er nærmere urimelig at den som sitter foran skal bestemme hvor god plass man har.
Hvis jeg reiser økonomi på natta, tipper jeg ryggen hvis vedkommende bak meg samtykker eller sover. På dagtid er det helt unødvendig.
Ikke på shorthaul, og på langhaul gjør jeg det ikke før servering er ferdig, og da kjører man ned setet litt sakte.
dodgeflyer
13-04-2019, 16:46
Flyr kun økonomiseter short haul, og om du legger ned sete så er mitt kne i veien. Usympatisk vil sikkert noen tro, men når standardposisjon på feks BA er at mine knær er oppe i seteryggen så blir det blokkert.
robertaas
13-04-2019, 16:59
Ryanair var tidlig ute med seter tilpasset dannede reisende.
Skuggenheimer
13-04-2019, 18:22
I motsatt fall har jeg rett til å plante knærne i seteryggen foran slik at setet ikke kan legges ned.
Hadde en interessant stille "krig" på etpar timer på en AF flight fra BOG-CDG for endel år tilbake. Fikk melkesyre men ga meg ikke før personen foran ga opp å legge seteryggen tilbake. Ingen ord utvekslet, bare sure blikk.
Flyr ikke så mye øko lenger og har i tillegg muligens blitt mer moden..
SudCaravelle
13-04-2019, 19:51
Jeg har hatt noen turer på Cathay monkey hvor de har den løsningen at selve skallet på setet er fast når du legger ned setet - nydelig løsning. På short haul er jo låst seterygg mer eller mindre genialt.
I motsatt fall har jeg rett til å plante knærne i seteryggen foran slik at setet ikke kan legges ned.
Hadde en interessant stille "krig" på etpar timer på en AF flight fra BOG-CDG for endel år tilbake. Fikk melkesyre men ga meg ikke før personen foran ga opp å legge seteryggen tilbake. Ingen ord utvekslet, bare sure blikk.
Flyr ikke så mye øko lenger og har i tillegg muligens blitt mer moden..
Hadde en slik liten krig på AA CDG-MIA 2013. Havnet i «turist klasse» og la ned sete ryggen etter middagen. En ung jente bak meg var ikke enig og sparket og ristet i ryggen min. Snudde meg og ga stygge blikk samt klaget til vertinnene så det ble rolig etter noen timer.
Den jenta skjønte ikke at hun betalte for trange seter men trodde hun fikk i pose og sekk: Brette ned egen seterygg og nekte naboen foran å gjøre det samme.
Ubehagelig flytur og sverget på aldri å fly over dammen i kveg klasse. Har holdt mitt ord. (Verste jeg har gjort etter den turen var AA Economy Plus (Premium) på 777.)
Synes egentlig at Kjos sin 787 Premium er et hakk bedre, ikke på mat eller service, men på sete og benplass. (Klaus Faktor)
Og Delta nå har startet endre setene på deres A320 for å redusere hvor langt man kan lege setene ned. Usikker på hvorfor kun A320?
https://www.forbes.com/sites/garystoller/2019/04/12/how-will-passengers-react-to-delta-air-lines-move-to-limit-seat-recline/#230ce27d19d1
The Points Guy, a website that provides consumers with travel advice and information, reports that, beginning Saturday, Delta Air Lines will retrofit its fleet of Airbus A320 jets to reduce the coach-seat recline from four inches at the top of the seat to two inches. First-class seat recline will drop two inches, from 5 1/2 inches to 3 1/2 inches, and it’s expected to take two months to alter all 62 jets in the A320 fleet, The Points Guy says.
Er det virkelig vulgært å legge ned seteryggen når man er ute og flyr ?
Fra Flysmart 24:
https://flysmart24.no/2019/04/13/reisetopp-vulgaert-a-legge-ned-seteryggen-pa-fly/
Hva mener folket ?
Jeg legger glatt ned seteryggen når jeg er ute og flyr.
Det mener jeg at jeg er i min fulle rett til å gjøre, så lenge det går an å legge ned seteryggen. Det er jo derfor det er slik !
Dersom man ikke skal kunne legge ned steryggen så får man gjøre som Ryanair; installere seter der dette ikke går an.
Enig med deg jeg, legger ned seteryggen når jeg vil sove/slappe av, og det gjør meg heller ingenting om personen i setet foran legger ned sitt sete. Unntaket for min del er på korte flygninger og under servering. Og så legger jeg ned setet i en rolig bevegelse slik at evt drikkevarer på bordet bak ikke farer rett i fanget på passasjeren der.
Ombord LH 320 serien er det jo minimalt hva en kan legge ned setet....
Som flere har påpekt her, lengden min er nok til å blokkere setet foran, på short haul - economy. Selv legger jeg bare bak setet om det ikke sitter noen bak meg.
Og Delta nå har startet endre setene på deres A320 for å redusere hvor langt man kan lege setene ned. Usikker på hvorfor kun A320?
De kaller det en test foreløpig ...
https://onemileatatime.com/delta-reducing-seat-recline-320/
På med headset, ned med ryggen. Snakkes.
Jeg pleier å bikke setet noen grader bakover også på korte innenlandsruter med mindre jeg har en stor person rett bak meg, da jeg rett og slett får skikkelig vondt i ryggen av den veldig oppreiste setestillingen. Jeg syns for øvrig det generelt virker å ha blitt noe større avstand mellom setene enn tidligere, men det hender at jeg sitter med knærne inn i setet foran når jeg har stumpen helt trykket inn mot seteryggen. Og da går det rett og slett ikke at den foran meg slår ned setet.
SKY-LIMITED
15-04-2019, 10:51
Short haul, rygg opp dersom det sitter noen i setet bak. Selv om jeg har en lei tendens til å sovne allerede under taxing...
Long haul, headset og rygg i "hvileposisjon" så lenge det ikke er matservering. Venter også alltid til vedkommende bak meg er ferdig med spising før setet går bakover.
Det er litt sånn normal folkesikk og alminnelig hensyn.
Føler litt sånn "vis hensyn, men ikke overdreven" til akkurat dette. Jeg godtar nemlig alltid at personen foran legger ned sitt sete. Er også hensynsfull når jeg går inn og ut av mitt sete, og passer på å ikke bruke setet foran som håndtak for å komme meg ut og inn.
Med mine bare 1,75 cm måtte jeg nok likeveø legge ned seteryggen på economy i QF9 PER-LHR i januar, - flytiden var 17H 33m
Legger gjerne ned ryggen etter litt hyggelig kommunikasjon med personen på raden bak.
Dette er vel samme type rabatt som føttene opp etter veggen.
Easyjet har vel låst rygg på mange. Hvertfall fra Osl.
robertaas
19-04-2019, 19:51
Easyjet har vel låst rygg på mange. Hvertfall fra Osl.
De har gjort det på alle fly. Det er et flyselskap for kultiverte mennesker og de ligger langt forran de andre selskapene. De andre har stort sett kopiert alle konsepter fra Ryanair, men de ligger fortsatt mange år på etterskudd....fx for fastmonterte seterygger.
Fastmonterte seterygger fordi en fyr en sjelden gang i blant irriterer en annen fyr med å legge den ned blir like dumt som å nekte enkelte nasjonaliteter opphold i landet fordi en fra det landet en gang gjorde noe dumt.
Det er sykt kjipt å ikke kunne lene setet sitt litt bakover når man er sliten og ikke plager noen.
Tja, en fordel med fastmonterte seterygger er mindre vedlikehold. Var for noen år siden på en av SK sine NG-maskiner, og rett etter Vr lå jeg mye lengere bak enn hva jeg var vant med :p
Tja, en fordel med fastmonterte seterygger er mindre vedlikehold. Var for noen år siden på en av SK sine NG-maskiner, og rett etter Vr lå jeg mye lengere bak enn hva jeg var vant med :pSkjer meg stort sett alltid. Prøver å vere forsiktig, men ganske ofte held ikkje ryggen seg på plass, uansett.