PDA

View Full Version : Airbus A321XLR - status


Someone
21-02-2019, 20:17
Airbus nærmer så nå en lansering av A321XLR og er ute å jakter potensielle ordre

https://www.reuters.com/article/us-airbus-a321xlr/airbus-pencils-in-orders-for-new-a321xlr-jet-sources-idUSKCN1QA1Z1

Airbus has begun lining up tentative orders for a longer-range version of its A321 jetliner, seeking to exploit signs of hesitation at arch-rival Boeing over whether to develop a new model in a hotly contested niche of the airplane market.

Basse-HAU
21-02-2019, 23:27
Menge er vel interessert, men er nok mange år frem. En annen faktor er jo om eksisterende 321NEO /LR operatører vil ha den, i frykten for at deres «nye» 321NEO /LR faller stort i verdi.

jameson82
21-02-2019, 23:29
Det avventes sikkert litt til mere er kjent på hva Boeing 797 kan gjøre.

Someone
21-02-2019, 23:43
Det avventes sikkert litt til mere er kjent på hva Boeing 797 kan gjøre.



Eller motsatt. Lansere det så snart som mulig og dermed ta endel av det nedre markedet for 797 og dermed gjøre business caset for Boeing litt dårligere

Det er uansett begrenset hvor mye mer man kan tyne ut av en A321, så her handler det mer om å være først på markedet og makse ut det man har.

Menge er vel interessert, men er nok mange år frem. En annen faktor er jo om eksisterende 321NEO /LR operatører vil ha den, i frykten for at deres «nye» 321NEO /LR faller stort i verdi.



Tja, alt til sitt bruk er det noe som heter [emoji6]

LN-HFH
22-02-2019, 00:01
Kanskje mere Intresannt for DY enn SK, DY har jo allerede skjøvet på leveringene av 321LR, så da kan de jo likså godt skyve enda litt på de for å få litt bedre rekkevidde, og de har forhåpentligvis fått alt opp å stå igjen. Vil jo også da danne en større distanse fra MAX slik at de ikke blir for like. Med en XLR kommer man vel ganske greit inn i Asia fra OSL, og jeg tror at man kan dra mer utfra «mellomstore» byer i India ol. enn fra gokk steder i Irland til gokk steder i USA.

LN-MOW
22-02-2019, 01:53
Det er uansett begrenset hvor mye mer man kan tyne ut av en A321, så her handler det mer om å være først på markedet og makse ut det man har.



Men bedre performance går ofte på bekostning av andre ting. Større fueltanker gir mindre bagasjerom. Så da kreves det høyere passasjerrevenue. Den er tung i dagens prislandskap.

B747-8
22-02-2019, 10:00
Med en XLR kommer man vel ganske greit inn i Asia fra OSL, og jeg tror at man kan dra mer utfra «mellomstore» byer i India ol. enn fra gokk steder i Irland til gokk steder i USA.

Skal A321XLR kunne fly like langt som B757 gjør?

Someone
22-02-2019, 10:05
Skal A321XLR kunne fly like langt som B757 gjør?

Det er ennå ikke kjent, da flyet ikke er lansert ennå. men trolig blir det noe kortere

chrisljo
22-02-2019, 10:11
A321LR skal fly like langt som 757, XLR skal fly 500-700 NM lengre.

Someone
22-02-2019, 10:43
A321LR skal fly like langt som 757, XLR skal fly 500-700 NM lengre.



I praksis mangler A321LR vel noe på 757 sin rekkevidde?

Someone
11-04-2019, 17:49
Selv om ikke maskinen ennå er lansert så sies det at Airbus er ute å selger maskin og har alt flere uoffisielle ordre på hånden

https://leehamnews.com/2019/04/11/from-the-sidelines-at-mro-america-day-2-the-real-reason-for-737-production-rate-cutback/#more-29894

Airbus hasn’t launched the Xtra Long Range A321XLR, nor has it announced an Authority to Offer (ATO), but its sales force is out there selling the airplane.
According to information here in Atlanta, XLR positions for 2023 are already sold out.

The launch is expected at the Paris Air Show.

LN-MOW
11-04-2019, 18:02
United skal være interessert i dem som 757-avløser.

MountainDew
11-04-2019, 20:05
Det er fortsatt et mysterium at Boeing mente at det ikke var marked for fly i 757 størrelsen. Airbus har nok tjent mye penger på denne avgjørelsen siden 2003.

Someone
11-04-2019, 20:22
Det er fortsatt et mysterium at Boeing mente at det ikke var marked for fly i 757 størrelsen. Airbus har nok tjent mye penger på denne avgjørelsen siden 2003.

Vel, på den tiden hadde faktisk flyselskapene sluttet å bestille 757. Og det er også er fly som begynte bli umoderne og for dyrt i drift

LN-TIB
11-04-2019, 23:40
Vel, på den tiden hadde faktisk flyselskapene sluttet å bestille 757. Og det er også er fly som begynte bli umoderne og for dyrt i drift

First flight skiller bare på 5 år mellom A320-serien og 757, så teknologisk sett skal det ikke være stor forskjell. 737 hadde nok heller ikke hatt stor etterspørsel om de ikke har oppgradert den i flere runder.

Someone
11-04-2019, 23:46
First flight skiller bare på 5 år mellom A320-serien og 757, så teknologisk sett skal det ikke være stor forskjell. 737 hadde nok heller ikke hatt stor etterspørsel om de ikke har oppgradert den i flere runder.

Problemet til 757 er vekten og endel høyere vedlikeholdskostnader, og at det i de fleste tilfeller er "for mye fly", med mindre man absolutt trenger 757ens ytelser, hvilket ikke er i veldig mange tilfeller.

Ikke 100% sikkert, men 757 var vel heller ikke det billigste flyet å produsere?

LN-MOW
11-04-2019, 23:46
First flight skiller bare på 5 år mellom A320-serien og 757, så teknologisk sett skal det ikke være stor forskjell. 737 hadde nok heller ikke hatt stor etterspørsel om de ikke har oppgradert den i flere runder.

Du ser nok noe av svaret i utvikiingen av 737, og forsåvidt også Airbus 320. De populære variantene har blitt større og større over tid. De minste variantene, -600 og nå -700 er omtrent blitt borte. Dermed har de over tid kommet mer og mer over i 757'ens territorium. Men dette har jo skjedd etter at 757-produksjonen ble lagt ned ..

Someone
08-06-2019, 10:55
United skal være interessert i dem som 757-avløser.



Og American sier ryktene

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-07/american-air-mulls-longest-range-airbus-a321-to-plug-boeing-gap

American Air Mulls Longest-Range Airbus A321 to Plug Boeing Gap

Someone
13-06-2019, 10:27
Så mange rykter og hint om at den blir lansert på Paris Air Show neste uke, vil det være en gedigen skuffelse om det ikke skjer

https://theaircurrent.com/aircraft-development/airbus-set-for-paris-launch-for-a321xlr/

Airbus set for Paris Air Show launch of A321XLR

Le Bourget launch orders expected to include at least one U.S. airline

jufix
13-06-2019, 11:06
Leeham har også gjort en analyse (delvis bak betalingsmur), men alt indikerer vel at den kommer.


https://leehamnews.com/2019/06/13/how-useful-is-an-airbus-a321xlr-part-2/

Someone
17-06-2019, 11:14
Da var maskinen formelt lansert av Airbus.

Stikkord:

Rekkevidde 4700nm
Leveringer fra 2023
MTOW: 101t (+4t vs LR)
Styrket understell
Permanent senter tank for mer fuel


Ikke noe om ordre foreløpig, men flyet er neppe lansert uten en del ordre i bakhånd som sikkert blir annonsert fortløpende

https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2019/06/airbus-launches-longest-range-singleaisle-airliner-the-a321xlr.html

Airbus launches longest range single-aisle airliner: the A321XLR

https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/a320-family/a321neo/A321XLR-01.jpg?wid=1920&fit=fit,1&qlt=85,0

https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/stock-and-creative/infographic/A321XLR-infografic.jpg?wid=991&fit=fit,1&qlt=85,0

jameson82
17-06-2019, 11:33
Første ordre

haakonks
17-06-2019, 15:10
Enda en ordre på A321XLR, men litt mindre en forrige...
Middle East Airlines (MEA) bestiller 4 stk.

https://twitter.com/thatjohn/status/1140553557684510720

roger
17-06-2019, 16:06
Da var maskinen formelt lansert av Airbus.

Stikkord:

Rekkevidde 4700nm
Leveringer fra 2023
MTOW: 101t (+4t vs LR)
Styrket understell
Permanent senter tank for mer fuel


Ikke noe om ordre foreløpig, men flyet er neppe lansert uten en del ordre i bakhånd som sikkert blir annonsert fortløpende

https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2019/06/airbus-launches-longest-range-singleaisle-airliner-the-a321xlr.html



https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/a320-family/a321neo/A321XLR-01.jpg?wid=1920&fit=fit,1&qlt=85,0

https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/stock-and-creative/infographic/A321XLR-infografic.jpg?wid=991&fit=fit,1&qlt=85,0Lenger rekkevidde enn 757 mao?

LN-MOW
17-06-2019, 16:17
Lenger rekkevidde enn 757 mao?

Når man trekker fra de varlige Airbus-milene, er de nok kanskje littegran bedre. Men med mindre lasteromskapasitet.

London-Miami .. hmmm ... kanskje i 180-pax konfigurasjon. Definitivt ikke i charterkonfig.

Dag Viking
17-06-2019, 21:27
Airbus launches longest range single-aisle airliner: the A321XLR


Ja, det er vel fordi 737-700ER er død det da.

Gammelt triks å bytte bagasjeplass mot ekstra drivstofftanker. Lurer på hvor mye man må betale pr koffert på en transatlantisk flight på dette flyet.

LN-MOW
18-06-2019, 00:25
Ja, det er vel fordi 737-700ER er død det da.

Gammelt triks å bytte bagasjeplass mot ekstra drivstofftanker. Lurer på hvor mye man må betale pr koffert på en transatlantisk flight på dette flyet.

Neppe mer enn på andre fly, men det betyr tapte inntekter ved at det blir mindre plass til post og frakt.

Someone
18-06-2019, 00:38
Gammelt triks å bytte bagasjeplass mot ekstra drivstofftanker. Lurer på hvor mye man må betale pr koffert på en transatlantisk flight på dette flyet.

Den har ikke noe dårligere plass enn dagens A321LR, snarere tvert i mot. LR har jo ACT (ekstratanker) som containere for ekstra fuel, mens XLR får en mer integrert bakre sentertank, som gjør at man får plass til mer drivstoff på mindre plass, da ACTene jo ikke utnytter plassen optimalt.

Og i en longhaul konfigurasjon så bør det heller ikke by på noen problemer

Dag Viking
18-06-2019, 02:42
Den har ikke noe dårligere plass enn dagens A321LR, snarere tvert i mot. LR har jo ACT (ekstratanker) som containere for ekstra fuel, mens XLR får en mer integrert bakre sentertank, som gjør at man får plass til mer drivstoff på mindre plass, da ACTene jo ikke utnytter plassen optimalt.

Og i en longhaul konfigurasjon så bør det heller ikke by på noen problemer

Sammenlignet med dagens 321 NEO da? Eller flyet det gjerne skal ta over for, 752.

Hvorfor vil ikke dette by på et problem i en LH konfigurasjon, for feks DY, som typisk ville satt inn 196 seter. 196 passasjerer til og fra USA betyr rimelig mange kofferter. Har den plass til dette?

Someone
18-06-2019, 10:24
Sammenlignet med dagens 321 NEO da? Eller flyet det gjerne skal ta over for, 752.

Hvorfor vil ikke dette by på et problem i en LH konfigurasjon, for feks DY, som typisk ville satt inn 196 seter. 196 passasjerer til og fra USA betyr rimelig mange kofferter. Har den plass til dette?

Tror ikke det bør være det største problemet. Den før i hvertfall plass til 6 ULD containere (noen spekulerer i 7), samt i plass i "stykkgodsrommet" bakerst. Dette er da ganske mange kofferter.

Someone
19-06-2019, 15:23
En av endringene på XLR er at den får single slot flaps mot double slot på dagens A321.

https://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-how-airbus-is-redesigning-the-a321xlr-hig-459156/

Airbus's revision of the trailing-edge system on the A321XLR will deliver weight and drag improvements as well as a reduction in complexity.

Blubird
19-06-2019, 19:43
Har Airbus publisert noe rundt hva de estimerer som det totale markedspotensialet for XLR? Tenker da i antall maskiner.

Someone
03-07-2019, 22:00
Airbus har annonsert to ikke identifiserte kunder av A321XLR, en ny ordre på 10 maskiner, og en delvis konvertering av eksisterende ordre på 28 A32x som endres to 10 A321XLR og 20 A321

https://www.flightglobal.com/news/articles/two-unidentified-airlines-among-a321xlr-customers-459414/

Airbus has revealed that two additional customers have each signed for 10 A321XLRs, taking the overall number of committed operators to 15.

Totalt er da A321XLR med firm ordre, MoU og LoIs oppe på 249:

American: 50 Firm (20 nye ordre, 30 konverterte)
Indigo Partnes 50 MoU/LoI (32 nye og 18 konverteringer - 20 til Wizz, 18 til Frontier og 12 til JetSmart)
ALC: 27
IAG: 14 Firm (6 til AerLingus og 8 til Iberia)
Middle East Airlines: 4 Firm
Qantas Group: 36 Firm (10 nye og 26 konvertert)
Cebu Pacific: 10 LoI/MoU
FlyNas: 10 LoI/MoU
Ukjent kunde 1: 10
Ukjent kunde 2: 10 (konverteringer)
JetBlue: 13 Firm (konvertert)
Saudia: 15 Firm (konvertert)

Desk pilot
03-07-2019, 22:27
TAP Portugal sier de er interessert i A321XLR.
The same week as the air show, Neeleman was at an event in Washington DC to mark the launch of TAP’s Lisbon-Washington Dulles direct service.

“We will order it,” he told reporters when asked about the XLR. TAP has two A321LRs with 12 more ordered and Neeleman said some might be converted to the XLR. He said the XLR would be a good aircraft for routes such as Lisbon-Chicago and could reach as far as Sao Paulo, but the earliest it would be available is 2023.

https://atwonline.com/airports-routes/tap-portugal-eyes-a321xlr-it-launches-3-us-routes-3-weeks

Someone
23-10-2019, 14:13
Czech Airlines er ny A321XLR kunde når de når omgjør 3 A320neo ordre til A321XLR. I tillegg ble deres resterende A320neo kansellert og endret til A220

https://www.flightglobal.com/news/articles/czech-airlines-emerges-as-a220-and-a321xlr-customer-461719/

But the carrier is converting the three remaining A320neos to the long-range A321XLR which was formally unveiled at the Paris air show earlier this year.

The Czech A321XLRs will be fitted with 195 seats in two classes.

Someone
31-10-2019, 20:31
20 A321XLR til VietJet. 15 er nye ordre og 5 er konversjoner fra eksisterende A321neo ordrebok

https://www.aviation24.be/airlines/vietjet-air/vietjet-orders-5-airbus-a321xlr-aircraft-and-signs-airbus-training-services-agreement/

Vietnamese carrier Vietjet has announced that it will add the A321XLR to its fleet, with a firm order for 15 aircraft and the conversion of five A321neo aircraft from its existing backlog.

Someone
19-11-2019, 13:39
FlyNas: 10 LoI/MoU




Da var denne ordre bekreftet


https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2019/11/flynas-firms-up-10-a321xlrs.html

flynas, Saudi Arabia’s first low-cost airline, has signed a firm order for 10 A321XLRs at the 2019 Dubai Airshow

LN-MOW
04-12-2019, 01:28
Og United smeller til med bestilling på 50 stk ...


https://viewfromthewing.com/united-ordering-50-airbus-a321xlrs/?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook

Airbus now is poised for a big win, as Bloomberg reports, because United is poised to order 50 Airbus A321XLR long range narrowbodies. Since the order is being reported at $7.1 billion we can assume it’s roughly half that. Deliveries would be slated to begin in 2024.

Erik HB
04-12-2019, 02:57
Og dermed er vel 757-erstatteren valgt, for Uniteds del, og det betyr vel et skudd for baugen for Boeing med tanke på MoM, MMA, eller hva de kaller det for denne uken.

LN-MOW
04-12-2019, 04:14
Boeing har for mye å tenke på til å komme med en ny flytype nå. Utviklingsarbeide har måttet vike for brannslukning, så Airbus vil nok beholde dette markedssegmentet for seg selv foreløpig.

BU662
04-12-2019, 09:39
Boeing har for mye å tenke på til å komme med en ny flytype nå. Utviklingsarbeide har måttet vike for brannslukning, så Airbus vil nok beholde dette markedssegmentet for seg selv foreløpig.

Hovedproblemet til Boeing er nå troverdigheten og problemhandtering. MAX*en er relativ død, rett og slett folk i disse dager har en visst mening. Selv om flyet etterhvert blir sikkert.

UA ikke bare bestiller 50 321XLR, de også utsetter sine 45 350 frem til 2027. Dette betyr 10års etter service entry. Man kan like godt anta at de vil aldri ta imot disse fly.

Salgsuksessen av 32Familien blir også fra en visst punktum en problem for Airbus. Fordi selskap er da altfor avhengig fra en produkt-linje.

LN-MOW
04-12-2019, 13:48
Fordi selskap er da altfor avhengig fra en produkt-linje.


Ja, men det gjelder også Boeing, så når de en gang i fremtiden kommer med en tilsvarende modell, vil den også selge godt, ganske enkelt fordi alternativene er begrenset ...

L-1011
04-12-2019, 15:06
UA kör med 757-200 på Arlanda under sommarhalvåret nu
Hoppas de kommer med A321XLR i framtiden.

Someone
04-12-2019, 15:33
UA kör med 757-200 på Arlanda under sommarhalvåret nu
Hoppas de kommer med A321XLR i framtiden.



Så lenge ruten beholdes eller man bytter til et større fly, er det jo mer eller mindre gitt.

Nå er det jo ennå 5 år til de får flyene, men de trekker jo frem muligheten for transatlantisk ekspansjon fra EWR og IAD med A321XLR

dc-8-63
04-12-2019, 22:25
Boeing har for mye å tenke på til å komme med en ny flytype nå. Utviklingsarbeide har måttet vike for brannslukning, så Airbus vil nok beholde dette markedssegmentet for seg selv foreløpig.
Boeing har mye å rette opp, men utviklings avdelingene er godt isolert fra arbeidet med Max og 777-9. Boeing har alltid mer enn et prosjekt under utvikling, 787 var jo prosjekt #2 som ble utviklet i skyggen av Sonic Cruiser, og når Sonic Cruiser ble Sonic Looser - ble 787 hoved prosjektet.
MoM har vært Prosjekt # 1 - men markedet er lite entusiastisk og det har nok allerede skjedd en endring til prosjekt # 2 (som Boeing skulle ha startet i 2010) en ny maskin som ideelt bør ha versjoner fra 150-250+ seter, transatlantisk rekkevidde og ikke veie for mye.

Hovedproblemet til Boeing er nå troverdigheten og problemhandtering. MAX*en er relativ død, rett og slett folk i disse dager har en visst mening. Selv om flyet etterhvert blir sikkert.


Helt enig, derfor er nok hoved fokus på en 737 erstatning.

LN-MOW
04-12-2019, 22:34
Helt enig, derfor er nok hoved fokus på en 737 erstatning.

Som ironisk nok ble droppet til fordel for MAX da American og Southwest ikke ville vente på den helt nye maskinen ...

dc-8-63
04-12-2019, 23:44
Som ironisk nok ble droppet til fordel for MAX da American og Southwest ikke ville vente på den helt nye maskinen ...

Ikke droppet - plassert som # 2 !

Someone
09-12-2019, 19:44
Det chilenske lavprisselskapet Sky, skal kjøpe 10 A321XLR


https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2019/12/chiles-sky-orders-10-a321xlrs-to-expand-its-international-footprint.html

SKY, a Chilean-based ultra-low-cost carrier, has signed a Purchase Agreement with Airbus for 10 A321XLRs. The airline will expand its international route network with the new aircraft.

Someone
22-12-2019, 14:35
Airbus sier de nå har passert 450 ordre på maskinen, fra totalt 22 flyselskap og 2 leasingselskaper


https://www.airbus.com/newsroom/stories/a321xlr-programme-update.html

In the six months since Airbus officially launched its A321XLR, this Xtra-long-range version of the A320neo Family’s longest-fuselage aircraft has logged more than 450 orders and commitments from 22 operators and two lessors around the world

Basse-HAU
22-12-2019, 14:38
Snart halvveis av produserte 757

Someone
24-02-2020, 22:05
Leeham argumenteres hvorfor Alaska Airlines bør gå for A321XLR, i en kombinasjon av blant annet 737-MAX 9 i sin fremtidige flåteplan

https://leehamnews.com/2020/02/23/why-the-a321xlr-makes-sense-for-alaska-airlines/

Why the A321XLR makes sense for Alaska Airlines

I tillegg ryktes det Airbus er nær en ordre med Air Canada for deres Rouge selskap, som innebærer A321XLRs

Someone
21-04-2020, 22:24
Airbus har nå begynte å lage de første delene til A321XLR og plukket ut en rekke underleverandører

https://www.flightglobal.com/air-transport/a321xlr-metal-cut-commences-as-structures-supplier-list-firms-up/138001.article

Airbus has cut the first metal for the centre wing-box at its Nantes facility while French aerospace firm Safran, which is responsible for nose- and main landing-gear, has commenced production of undercarriage forgings.

Premium Aerotec will manufacture the primary structure for the aft centre fuel tank crucial to the variant’s extended range, one of several suppliers newly chosen to produce structures specific to the aircraft.

US firm Spirit AeroSystems will build the inboard single-slotted flap, Austria’s FACC will produce a modified belly fairing, while Collins Aerospace and Parker Aerospace will lead the development of the fuel system and tank inerting measures.

Someone
22-05-2021, 08:02
Airbus skal da ha begynt sette sammen den første maskinen

https://www.aviation24.be/manufacturers/airbus/a320-family/airbus-starts-the-structural-assembly-of-its-1st-a321xlr/

Arbus teams have reached a significant milestone in the making of the first A321XLR – production has started in Germany with the structural assembly of the Centre and Rear fuselages.

Bilde av den spesielle rear center tanken som maskinen får

https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/a320-family/a321/First-delivery-RCT-A321xlr-1.jpg?wid=1920&fit=fit,1&qlt=85,0&fmt=png-alpha

chrisljo
22-05-2021, 17:34
Var er siste om reel distanse med LR i en eventuell SAS innredning? OSL-MIA går greit?

Det må være fristende for SAS å kjøre all langdistanse med A321LR/XLR på OSL og ARN når fe er rene A32x baser (og BGO/SVG lagt ned), samt at piloter må flekse mellom long og short haul hvis SAS ønsker det. (Forstår frakt påvirker konklusjonen).

Someone
22-05-2021, 18:05
Var er siste om reel distanse med LR i en eventuell SAS innredning? OSL-MIA går greit?

Det må være fristende for SAS å kjøre all langdistanse med A321LR/XLR på OSL og ARN når fe er rene A32x baser (og BGO/SVG lagt ned), samt at piloter må flekse mellom long og short haul hvis SAS ønsker det. (Forstår frakt påvirker konklusjonen).


Miami er for langt

Og i hvertfall pre-Korona, ikke tilbyr nok kapasitet på EWR rutene

chrisljo
22-05-2021, 22:33
Miami er for langt

Og i hvertfall pre-Korona, ikke tilbyr nok kapasitet på EWR rutene

Angående, hvor mye buffer på «teoretisk» range bør man ha? MIA er vel 4700 miles og XLR flyr 5400. 15% er kanskje litt snaut?

Angående EWR, er ikke etterspørsel såpass varierende at 2xA321 i høysesong og 1x i lav sesong kunne vært en løsning? Og så sendt det ekstra flyet til vedlikehold og LPA om vinteren.

Someone
22-05-2021, 22:36
Angående, hvor mye buffer på «teoretisk» range bør man ha? MIA er vel 4700 miles og XLR flyr 5400. 15% er kanskje litt snaut?

Angående EWR, er ikke etterspørsel såpass varierende at 2xA321 i høysesong og 1x i lav sesong kunne vært en løsning? Og så sendt det ekstra flyet til vedlikehold og LPA om vinteren.


Nå har jo for det første bare SAS bestilt 3 LR maskiner (og ikke XLR), og for det andre så er jo konfigurasjonen ganske premium heavy. Og det etterspør jo ikke akkurat LPA, som de uansett kan nå med 737/320

Og som du jo nevnte: cargo er jo vesentlig

LN-MOW
22-05-2021, 23:23
Angående, hvor mye buffer på «teoretisk» range bør man ha? MIA er vel 4700 miles og XLR flyr 5400. 15% er kanskje litt snaut?



Hadde Airbus' performancetall vært realistiske, ville 320CEO kunnet operere til Hawaii uten problemer. Det skjedde ikke. 737 derimot, har trafikkert fastlandet-Hawaii i snart 20 år ..

Someone
06-12-2021, 16:14
MSN11000, som blir første XLR testmaskinen skal nå ha rullet ut ferdig satt sammen, dog nok ikke helt klar for first flight ennå

https://twitter.com/Airbus/status/1467844324733997060

The first #A321XLR flight test aircraft - MSN11000 - has now completed structural final assembly in Hamburg

https://pbs.twimg.com/media/FF7To7UXwAEySUZ?format=jpg&name=900x900

Someone
03-05-2022, 11:40
Første prototypen er da ferdigmalt

https://twitter.com/Airbus/status/1521119062637654018

Someone
05-05-2022, 09:41
Airbus ser for seg en forsinkelse her fra slutten av 2023 til starten av 2024, grunnet strengere sertifiseringskrav

Someone
11-06-2022, 19:20
First flight er planlagt 15. juni

Someone
15-06-2022, 12:51
First flight er planlagt 15. juni


First flight er planlagt 15. juni


I luften nå

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220615/c3e14d84173cada1e957dd6506cb3d32.jpg

Someone
08-09-2022, 22:47
Ikke overraskende da de jo alt er en A321LR operatør, men Air Transat har annonsert de også skal ha A321XLR i flåten. I første omgang 4 leaset fra ALC

https://www.flightglobal.com/fleets/air-transat-orders-four-airbus-a321xlrs/150129.article

Canadian leisure carrier Air Transat has placed long-term lease orders for four new Airbus A321XLRs that will be delivered within several years, US lessor Air Lease Corporation (ALC) said on 8 September.

Someone
24-09-2022, 08:24
Den andre av totalt tre testmaskiner har nå vært i luften for første gang

https://www.flightglobal.com/air-transport/second-a321xlr-flight-test-aircraft-joins-certification-programme/150320.article

Airbus has commenced flight-testing with a second A321XLR, which departed Hamburg Finkenwerder for Toulouse on 23 September

Someone
28-10-2022, 11:40
Airbus ser for seg en forsinkelse her fra slutten av 2023 til starten av 2024, grunnet strengere sertifiseringskrav

Nå forsinket til Q2 2024

https://www.flightglobal.com/air-transport/airbus-expects-a321xlr-service-entry-in-second-quarter-of-2024/150741.article

Airbus has flown all three of its A321XLR test aircraft, but expects entry into service will not take place until the second quarter of 2024.

KjetilK
22-11-2022, 02:36
TOS har vel ikke blitt nedrent av 787 og slikt på tross av nordlysturismen. Vil A321XLR kunne fly fra TOS uten store begrensinger?

Jeg titter litt på aircraft characteristics, og det ser ut til 321neo trenger ca 3 km for takeoff ved XLRs sin MTOW, men jeg vet ikke om XLR får såpass andre egenskaper at dette ikke er relevant.

TOS-JFK er snaue 6000 km, men f.eks. NRT er 7400 km. Ville dette vært noe man kunne klart?

KnutW
22-11-2022, 03:19
Ville dette vært noe man kunne klart?

New York går nok bra, Tokyo begynner å bli marginalt. Forutsatt en nogenlunde direkterute over Novaja Semlja og Sibir, tvilsomt i nærmeste fremtid.
På grunn av lavere fart vil den også bruke en drøy halvtime lengre til NY enn 787/350.

Midtiblinken
22-11-2022, 19:12
XLR kommer til og bli brukt fra NY til langt ned i Europa, så TOS skulle ikke være noe problem.

fjasebase
22-11-2022, 21:00
Har flydd 321 med SK over dammen ett par ganger siste året. Narrowbody over hav skulle vært forbudt. Alt for mye trengsel i midtgang, samt litt for klaustrofobisk å sitte i noe så lite så lenge

LTH
22-11-2022, 21:16
Har flydd 321 med SK over dammen ett par ganger siste året. Narrowbody over hav skulle vært forbudt.Alt for mye trengsel i midtgang, samt litt for klaustrofobisk å sitte i noe så lite så lenge

Hmmm….. Hva har det med å Fly over hav å gjøre?

LN-MOW
22-11-2022, 21:38
Så det er ålreit til Asia da, som er dobbelt så langt .. :p

Jeg sier bare .. 757 .. DC-8 .. 707 ...

Narrowbody er helt ok. Færre folk. Hvis det står mye folk i midtgangen, så har det mer med markedet enn flytypen å gjøre. Har fløyet langt med det meste, og en stappfull widebody er heller ikke drømmen hvis man sitter bak ...

LN-AFG
22-11-2022, 21:38
Enig med fjasebase. Prøvde dette da US Airways hadde rute PHL-OSL med 757-200. Det ble med den ene gangen, og jeg oppgraderte på tur hjem fra PHL til Business slik at det ble langt mer levelig på returen.

BGO-OSL-PHL-SEA og retur, ble i meste laget i en lang tube med en midtgang, frister ikke til gjentakelse.

Ser derimot ikke noe som skulle tilsi at XLR og for den del LR fint vil klare TOS til østkysten av Statene. Blir spennende å følge markedet og se hvordan ting vil endre seg vedrørende mer direkte routings de neste årene.

OJB
22-11-2022, 23:41
Litt usikker på hvorfor NY - TOS er eksempel eller tema her. Kan ikke se at noen grunn til nordlys turisme fra Big Apple area til TOS.
De drar vel heller rett nord på sitt eget kontinent?
Churchill i Canada er en plass for nordlys turister f.eks.
Det var nok av nordlys der når jeg mellomlandet for en hau med år siden på en fergeflyging. Kaldt var det også. ca -40 kalde.

raider66
23-11-2022, 19:26
Litt usikker på hvorfor NY - TOS er eksempel eller tema her. Kan ikke se at noen grunn til nordlys turisme fra Big Apple area til TOS.
De drar vel heller rett nord på sitt eget kontinent?
Churchill i Canada er en plass for nordlys turister f.eks.
Det var nok av nordlys der når jeg mellomlandet for en hau med år siden på en fergeflyging. Kaldt var det også. ca -40 kalde.

OT, men likevel. LN-NOR eller -NOS OJB?;)

Espen

Midtiblinken
24-11-2022, 19:08
Nord øst kysten av USA til England er ikke mye lengre enn trans con vestover på vinteren.

OJB
25-11-2022, 13:21
OT, men likevel. LN-NOR eller -NOS OJB?;)

Espen

Nei , G-BNPB , utleid fra AE til NA og videre til Odyssey i Canada.

Alpha
27-11-2022, 17:11
Litt usikker på hvorfor NY - TOS er eksempel eller tema her. Kan ikke se at noen grunn til nordlys turisme fra Big Apple area til TOS.
De drar vel heller rett nord på sitt eget kontinent?
Churchill i Canada er en plass for nordlys turister f.eks.
Det var nok av nordlys der når jeg mellomlandet for en hau med år siden på en fergeflyging. Kaldt var det også. ca -40 kalde.

Ikke vet jeg, men fløy EWR - CPH - OSL - TOS denne uken og det var mye amerikanere ombord. Snakket med to familier og de skulle begge til Tromsø for å se nordlyset.

Someone
27-11-2022, 18:18
New York går nok bra, Tokyo begynner å bli marginalt. Forutsatt en nogenlunde direkterute over Novaja Semlja og Sibir, tvilsomt i nærmeste fremtid.
På grunn av lavere fart vil den også bruke en drøy halvtime lengre til NY enn 787/350.

Hva sags vektbegrensninger vil denne uansett få ut fra TOS?

LN-MOW
27-11-2022, 18:38
Hva sags vektbegrensninger vil denne uansett få ut fra TOS?

For tidlig å gi noe ordentlig svar på, men antar at det går fint så lenge banen er tørr og fin. ;)

B747-8
27-11-2022, 23:38
For tidlig å gi noe ordentlig svar på, men antar at det går fint så lenge banen er tørr og fin. ;)

Er det for takeoff eller landing?

Martin
27-11-2022, 23:39
Hva sags vektbegrensninger vil denne uansett få ut fra TOS?

Er det for takeoff eller landing?

"Ut fra TOS" betyr vel ved take-off fra TOS?

LN-MOW
28-11-2022, 00:09
Er det for takeoff eller landing?

Vektbegrensninger er noe man normalt har ved avgang, men kan også oppstå ved landing når forholdene er ekstremt dårlige.

IL-2
28-11-2022, 03:15
Litt usikker på hvorfor NY - TOS er eksempel eller tema her. Kan ikke se at noen grunn til nordlys turisme fra Big Apple area til TOS.
De drar vel heller rett nord på sitt eget kontinent?
Churchill i Canada er en plass for nordlys turister f.eks.
Det var nok av nordlys der når jeg mellomlandet for en hau med år siden på en fergeflyging. Kaldt var det også. ca -40 kalde.


Churchill i Manitoba er ikke akkurat verdens enkleste sted å nå. Konklusjonen til de ganske mange turistene fra USA og Canada, som jeg har snakka med, er ganske enkel. For å komme helt nord til nordlysbeltet i Amerika må du som regel bruke både mye tid og penger, for å komme til avsides, små steder.

Sammenligna er det nordlige Norden tett befolka, og det er andre tilbud, for en hver smak, fra julenissen til kvalsafari.

I tillegg er det ikke sånn at du risikerer å sitte fast i ei ekstra uke, på grunn av ett fly og/eller ekstremvær, i Nord-Norge (det har de færreste pengesterke turistene tid til!). Det er heller ikke sånn at den jevne turist oppsøker steder der du risikerer at dieseldrevne kjøretøy må stå, pga temperaturen.

En del amerikanere drar til Island for nordlys, men det er jo egentlig for langt sør for ideelle forhold.

Det har jo vært flydd noen kokelimonkeløsninger med interkontinentale turer til TOS, avgang fra EVE, så dette tror jeg det kan være marked for.

LN-MOW
28-11-2022, 03:51
Det har jo vært flydd noen kokelimonkeløsninger med interkontinentale turer til TOS, avgang fra EVE, så dette tror jeg det kan være marked for.


Nja, det var jo japanske turoperatører som kjøpte hele maskinen, så ikke helt sammenlignbart.

Med tanke på årstiden, er jeg litt skeptisk til at et ruteprogram TOS-NYC er gjennomførbart med tilfredsstillende regularitet, men et par 321'er i uka tipper jeg kunne gått rundt, med litt støtte.

IL-2
28-11-2022, 12:05
Absolutt. Det var jo i de banene jeg tenkte: et par flyginger i uka, der f.eks. reiseselskaper kjøper en del seter. Det er jo også interessant med tanke på hurtigruta (ikke nødvendigvis bare vinter).

Ikke sammenlignbart med den japanske løsninga, men at de hele tatt kjørte et så upraktisk opplegg sier jo noe om at det er et marked.

Someone
13-12-2022, 22:33
Solid lonnghaul testflight i dag, med drøye 13 timer i luften

https://twitter.com/flightradar24/status/1602760769161961473

The Xtra Long Range test flight is complete.

13:13 in the air.

OJB
14-12-2022, 15:07
Solid lonnghaul testflight i dag, med drøye 13 timer i luften

https://twitter.com/flightradar24/status/1602760769161961473

Heftig , men så lenge i en narrow body er ingenting for meg!

Midtiblinken
14-12-2022, 18:10
Spørs hvor mange du dytter inn dit. Et godt sete i en 330 er et godt sete i en XLR. En Gulfstream er ikke et stort fly i forhold.

OJB
15-12-2022, 12:04
Spørs hvor mange du dytter inn dit. Et godt sete i en 330 er et godt sete i en XLR. En Gulfstream er ikke et stort fly i forhold.

Widebody gir en bedre mulighet til å bevege seg rundt i kabinen på longhaul , større arealer ved galleys og toaletter.
Jeg greier ikke å sitte lenge i setet før jeg må strekke "skrotten".

Midtiblinken
15-12-2022, 22:54
Større arealer ja, men også hundrevis av uvaska der.

B747-8
15-12-2022, 23:40
Solid lonnghaul testflight i dag, med drøye 13 timer i luften

https://twitter.com/flightradar24/st...60769161961473


Det er jo helt tomt fly, så når de setter inn seter, passasjerer og bagasje da reduseres tiden langt under 10 timer.
13 timer er veldig bra, OSL-SEA hadde gått som en lek :)

Wishmaster
16-12-2022, 00:31
Vektbegrensninger er noe man normalt har ved avgang, men kan også oppstå ved landing når forholdene er ekstremt dårlige.

Jeg prøver å dra den litt videre... Noen er alltid litt nerder og vil alltid ha noen naturlige begrunnelser enn bare 'dårlige forhold' :old

RTOW (ReducedTakeOffWeight) kan bli affektert av dårlige rullebaneforhold v/Takeoff. Det blir bl.a slush, sand, ting som lager rullemotstand, også bl.a dårlig bremseeffekt ved aborted takeoff, mye snø/slush kan gi ekstra motstand ved takeoff. Glatt rullebane gir dårligere bremseeffekt osv...

Tabeller fra flyprodusentene vil alltid spesifisere RWY-conditions ved slike forhold, og samtidig angi en tillatt maksvekt ved slike forskjellige/kombinerte forhold.

I disse tilfellene går det på 'bremsekapasitet' ved aborted takeoff og motorkapasitet/rullekapasitet ved slush, sand, snø og det som gir rullemotstand, det som bremser på dekkene.

Jeg håper det gir gode nok svar.

Man har samtidig evt en slik Redusert Landingweight (RLDW) dersom slike forhold også oppstår ved destination airport, og det er meldt at det ikke blir bedre, evt også for 'alternate airport(s)', slik at bremseeffekter kan ivaretas, evt. ekstra fuel for circling eller til andre extended alternate airports som er lengere unna...

Midtiblinken
16-12-2022, 04:46
XLR blir nok brukt mellom store byer fra USA til Europa, veldig sjelden med redusert landingsvekt, men max landingsvekt kommer ofte inn. Gjennomsnitt person vekt i USA ble nylig økt igjen, ofte opp mot max takeoff og landingsvekt, ikke reduserte. Noen flyplasser i Florida har vært fri for fuel i det siste, da tanker du helt opp til max vekt.

KjetilK
21-12-2022, 01:19
Dette er interessant fordi jeg har et håp om at XLR-opplevelsen kan bli mye bedre enn 757-200-opplevelsen. Jeg hadde noen turer via KEF til BOS med enten Saga Class eller Premium Comfort eller hva det nå het, og det var fint, bortsett fra at den gamle kjerra bråka noe infernalsk. XLR bør bli langt bedre på det området, og da tror jeg single-aisle går helt fint.

Ellers brukte jeg stort sett Norwegian sitt produkt OSL-LGW-BOS med premium på vei bort over og baki på vei hjem, og dermed tenker jeg på om Norse kunne fått til noe tilsvarende med premiumseter i en XLR tilsvarende det som sitter i 787. Nå er vel premiumsetene tyngre, men vel ikke så tunge som helt liggeseter? Så, for å ta et eksempel, hvilken faktisk range vil man kunne se med en slik konfigurasjon?

Someone
04-03-2023, 08:57
Mere forsinkelser

https://www.ch-aviation.com/portal/news/125115-airbus-warns-of-a321neoxlr-delivery-delays-report

Airbus (AIB, Toulouse Blagnac) has warned its customers that their A321-200NY(XLR)s will be delayed, albeit by months rather than years, Bloomberg has reported citing internal sources.

raider66
04-03-2023, 12:12
Mere forsinkelser

https://www.ch-aviation.com/portal/news/125115-airbus-warns-of-a321neoxlr-delivery-delays-report

Hva står NY for i typebetegnelsen?

Espen

Someone
04-03-2023, 12:39
Hva står NY for i typebetegnelsen?

Espen

N er vel Neo, og tror Airbus eller noen her bruker Y som XLR

Turtle
04-03-2023, 14:24
Den A21N jeg akkurat fløy kalles A321-253NX (NEO LR med LEAP motorer), så da har de vel bare fortsatt i alfabetet og funnet ut at NY gjør jobben.

Someone
04-03-2023, 14:34
Den A21N jeg akkurat fløy kalles A321-253NX (NEO LR med LEAP motorer), så da har de vel bare fortsatt i alfabetet og funnet ut at NY gjør jobben.


X’en der står vel for at det er en ACF, Airbus Cabin Flex [emoji6]

Turtle
04-03-2023, 15:42
X’en der står vel for at det er en ACF, Airbus Cabin Flex [emoji6]

Ååååja, da lærte jeg noe nytt i dag også... :D

Someone
17-03-2023, 19:41
Airbus forklarer litt her rundt forbedringer i kabinen på XLR når det kommer til støy og komfort, sammenlignet med vanlige A321neo'r

https://www.airbus.com/en/newsroom/stories/2023-03-proving-the-a321xlrs-airspace-cabin-design-in-flight

Proving the A321XLR’s Airspace Cabin design – in flight

KjetilK
23-07-2023, 02:35
Det ser ut til at de har fått litt problemer med vekten: https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/airbus-a321xlr-faces-growing-range-gap-after-design-tweak-sources-2023-07-21/


Two industry sources said the cumulative total of changes to the structure had added some 700 to 800 kilos to the weight of the plane compared with earlier estimates of 200-300 kilos.

Someone
24-07-2023, 11:27
Det ser ut til at de har fått litt problemer med vekten: https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/airbus-a321xlr-faces-growing-range-gap-after-design-tweak-sources-2023-07-21/

Spiser vel 200nm/370km av den oppgitte rekkevidden, slik jeg forstår det

KjetilK
25-07-2023, 17:53
Ja, så da er vi på 4500nm i teorien. Så hva tror vi da vi vil se i praksis i form av hvilke bypar den vil flys mellom?

A321LR er vel sagt 4000nm i teorien, mens den lengste ruta nå er vel SK sin CPH-IAD (flyr de den fortsatt med A321LR?) på 3540nm.

haakonks
25-07-2023, 20:01
Ja, så da er vi på 4500nm i teorien. Så hva tror vi da vi vil se i praksis i form av hvilke bypar den vil flys mellom?

A321LR er vel sagt 4000nm i teorien, mens den lengste ruta nå er vel SK sin CPH-IAD (flyr de den fortsatt med A321LR?) på 3540nm.
De brukte A321LR der i vinter/vår, hadde selv A321LR på SK926 i påsken.
Nå i sommer bruker de primært A359 til IAD

I sommerprogrammet bruker SAS A321LR til Boston, Toronto og GOT/AAL til Newark.

Someone
13-09-2023, 23:33
Da er de i gang med såkalte "route proving flights"

https://newsroom.aviator.aero/en-route-to-certification-the-a321xlr-embarks-on-first-international-test-flights/

The A321XLR programme has just kicked-off an international flight-test campaign, known as ‘Functional and Reliability Testing’ (FnR). Also referred to as ‘Route Proving’, this is part of Airbus’ certification activity contributing to EASA Type Certification expected for the new variant in 2024.

Someone
23-09-2023, 09:33
Da er de i gang med såkalte "route proving flights"

https://newsroom.aviator.aero/en-route-to-certification-the-a321xlr-embarks-on-first-international-test-flights/

Flightradar24 er med og har skrevet litt om hva som testes etc

https://www.flightradar24.com/blog/a321xlr-route-proving/

On board the Airbus A321XLR’s 11 hour route proving flight

KjetilK
24-12-2023, 00:59
Aer Lingus sier at de kommer til å bli launch operator for A321XLR:

https://simpleflying.com/aer-lingus-first-airbus-a321xlr-operator/

Det er en del destinasjoner de kan nå med 4500 nm rekkevidde:
http://www.gcmap.com/mapui?P=DUB-LAX%0D%0ADUB-FOR%0D%0ADUB-BOG%0D%0ADUB-NBO&R=4500nm%40DUB&MS=wls&DU=nm&SG=0%2C79&SU=mach
uten at det er sagt at det vil være de rette å bruke flyet på, bare at det kanskje går an.

Trdfly
24-12-2023, 15:52
Det er en del destinasjoner de kan nå med 4500 nm rekkevidde:
http://www.gcmap.com/mapui?P=DUB-LAX%0D%0ADUB-FOR%0D%0ADUB-BOG%0D%0ADUB-NBO&R=4500nm%40DUB&MS=wls&DU=nm&SG=0%2C79&SU=mach
uten at det er sagt at det vil være de rette å bruke flyet på, bare at det kanskje går an.

For ikke å snakke om Icelandair:
http://www.gcmap.com/mapui?P=KEF-LAX%0D%0AKEF-FOR%0D%0AKEF-BOG%0D%0AKEF-NBO&R=4500nm%40KEF&MS=wls&DU=nm&SG=0%2C79&SU=mach

Turtle
24-12-2023, 17:26
Aer Lingus sier at de kommer til å bli launch operator for A321XLR:

https://simpleflying.com/aer-lingus-first-airbus-a321xlr-operator/

Det er en del destinasjoner de kan nå med 4500 nm rekkevidde:
http://www.gcmap.com/mapui?P=DUB-LAX%0D%0ADUB-FOR%0D%0ADUB-BOG%0D%0ADUB-NBO&R=4500nm%40DUB&MS=wls&DU=nm&SG=0%2C79&SU=mach
uten at det er sagt at det vil være de rette å bruke flyet på, bare at det kanskje går an.

Den første kommer visstnok i september 2024 og de neste i begynnelsen av 2025, så får en se hvorvidt det blir første operatør eller ikke. Hvis jeg husker riktig er det vel MSP som blir første destinasjon etter hvert.

Someone
15-02-2024, 14:20
Og litt mer forsinket.

https://www.flightglobal.com/air-transport/a321xlr-entry-into-service-slips-into-second-half-of-this-year/156933.article

A321XLR entry into service slips into second half of this year