PDA

View Full Version : SAS starter Tromsø-Brüssel


FlyingDutchman
11-04-2019, 14:27
https://www.nrk.no/troms/sas-med-direkterute-til-brussel-1.14512471

11. april 2019 kl. 09:42 SAS med direkterute til Brüssel SAS åpner ny direkterute mellom Brüssel og Tromsø. Flyselskapet opplever økt internasjonal interesse for byen Tromsø og Nord-Norge. SAS vil fly til og fra Belgias hovedstad med en Boeing 737-800, på lørdager fra januar til mars.

Nordlysturisme?

Polaris
11-04-2019, 14:29
Hgnnnnnnn hvorfor ikke AMSTERDAM? :D Mann mann mann mann... Så nært, akk så fjernt.. :p

Men tøft for Tromsø. Med suksess kan det jo hende at Amsterdam rykker nærmere :)

sukram
11-04-2019, 14:37
Det går jo allerede en del charter fra AMS til TOS ila. vintersesongen, så godt mulig at en slik rute kommer.

I hvert fall når det er grunnlag for en rute fra Brüssel, den så jeg ikke helt komme.

Someone
11-04-2019, 14:48
Det går jo allerede en del charter fra AMS til TOS ila. vintersesongen, så godt mulig at en slik rute kommer.

I hvert fall når det er grunnlag for en rute fra Brüssel, den så jeg ikke helt komme.

Det er vel ikke umulig mye av flighten her allerede er solgt som charter eller til reisebyråer?

Uansett ligger det nå billetter ute. Fra 927kr i GO Light TOS-BRU og drøye 1000 lappen motsatt vei. ikke så ille for en 3,5 times flight

TOS-BRU: 09:35 – 12:55
BRU-TOS: 14:00 – 17:25

IL-2
11-04-2019, 17:00
Hgnnnnnnn hvorfor ikke AMSTERDAM? :D Mann mann mann mann... Så nært, akk så fjernt.. :p

Men tøft for Tromsø. Med suksess kan det jo hende at Amsterdam rykker nærmere :)


Det er vel helst KLM som dukker opp, om det kommer ei rute fra AMS? Men nå er anledninga der, bare kom i konkurranse med SAS, KLM!

Polaris
11-04-2019, 17:22
Det er vel helst KLM som dukker opp, om det kommer ei rute fra AMS? Men nå er anledninga der, bare kom i konkurranse med SAS, KLM!

Scheiss egal sier jeg, hauptsache kommer det noen på ruta :) Hehe.

IL-2
11-04-2019, 17:45
Scheiss egal sier jeg, hauptsache kommer det noen på ruta :) Hehe.

Lufthansa er førstevalget? :D

Beechdriver
12-04-2019, 16:34
Hgnnnnnnn hvorfor ikke AMSTERDAM? :D Mann mann mann mann... Så nært, akk så fjernt.. :p

Men tøft for Tromsø. Med suksess kan det jo hende at Amsterdam rykker nærmere :)


Amsterdam er problematisk pga slots.

IL-2
13-04-2019, 00:57
Amsterdam er problematisk pga slots.

Også på lørdager? Det virker jo som om det først og fremst er ledig lørdagskapasitet som sendes fra utlandet til Tromsø, for så eventuelt å bli utvida ved suksess.

Beechdriver
13-04-2019, 16:28
Også på lørdager? Det virker jo som om det først og fremst er ledig lørdagskapasitet som sendes fra utlandet til Tromsø, for så eventuelt å bli utvida ved suksess.

Ukedagen spiller egentlig ingen rolle. Problemet på Schiphol er at myndighetene har satt en restriksjon på 500.000 flybevegelser per år på grunn av miljø(støy). I 2018 ble det gjennomført 499.000 flygninger. De 1.000 som mangler for å nå 500.000 skyldes kanselleringer.

IL-2
14-04-2019, 00:30
Aha! Mens vi venter på Lelystad...

Beechdriver
15-04-2019, 11:59
Aha! Mens vi venter på Lelystad...

Vi blir vel noen år til før Lelystad åpner......

OttoL
15-04-2019, 12:51
Ukedagen spiller egentlig ingen rolle. Problemet på Schiphol er at myndighetene har satt en restriksjon på 500.000 flybevegelser per år på grunn av miljø(støy). I 2018 ble det gjennomført 499.000 flygninger. De 1.000 som mangler for å nå 500.000 skyldes kanselleringer.
Er det samme grunn til at BA for eksempel ikke får landingsrettigheter i Eindhoven? Ble ikke helt klok på denne aritkkelen:
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/british-airways-wil-naar-eindhoven-vliegen-maar-mag-niet

Beechdriver
15-04-2019, 14:59
Er det samme grunn til at BA for eksempel ikke får landingsrettigheter i Eindhoven? Ble ikke helt klok på denne aritkkelen:
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/british-airways-wil-naar-eindhoven-vliegen-maar-mag-niet


Ja, samme problemstilling også på flyplassene i Eindhoven og Rotterdam.

OttoL
15-04-2019, 15:27
Ja, samme problemstilling også på flyplassene i Eindhoven og Rotterdam.
Ok takk. Skulle forresten stå "ble ikke helt klok på google-translate oversettelsen av denne artikkelen", men samme det.



Er dette noe som har kommet de senere årene i forbindelse med mer utbygging? Har alltid tenkt (noe arrogant?) at om du bosetter deg nær en flyplass må du nesten tåle konsekvensene..

Polaris
15-04-2019, 16:29
Er dette noe som har kommet de senere årene i forbindelse med mer utbygging? Har alltid tenkt (noe arrogant?) at om du bosetter deg nær en flyplass må du nesten tåle konsekvensene..

Når man bor i Nederland, Belgia og deler av Tyskland så er det "skjit samma" hvor du bor: du har en flyplass i nærheten, uansett F.... Altså er det nok noe arrogant å forvente at folk skal måtte bosette seg i et annet land om de ikke ønsker ubegrenset økning av flyavganger i sitt nærområde :)

OttoL
15-04-2019, 16:38
Når man bor i Nederland, Belgia og deler av Tyskland så er det "skjit samma" hvor du bor: du har en flyplass i nærheten, uansett F.... Altså er det nok noe arrogant å forvente at folk skal måtte bosette seg i et annet land om de ikke ønsker ubegrenset økning av flyavganger i sitt nærområde :)
Hvis du skal være snarky kan du også svare på spørsmålet mitt i tillegg. :up:

PSC TOS
15-04-2019, 22:51
Skal man diskutere Tromsø-Brüssel eller begrensninger på flyplasser i Nederland og landene rundt?

IL-2
15-04-2019, 23:36
Skal man diskutere Tromsø-Brüssel eller begrensninger på flyplasser i Nederland og landene rundt?

Det ser for meg ikke ut til at noen har tatt skade av diskusjonen. Her går den etter mitt syn på fornuftig vis - fra hovedtema, innom noen beslektede problemstillinger og tilbake. Det er ikke noe å være surmaget for, og det er ganske selvsagt at øyenbryn heves over at det startes rute til Brüssel fremfor Schiphol, som tross alt er en litt større flyplass, men med delvis samme nedslagsfelt. Det ville også være en logisk reaksjon fra en viss konkurrent, fra en viss konkurrerende allianse å lansere AMS - TOS som svar, derfor er trafikksituasjonen i Nederland relevant. Skal en treffe Nederland og skandofile nederlendere med ruter til TOS, som ikke går fra Nederland, er Bru et mye bedre "påfunn" fra SAS enn å fly til de nord-vestlige delene av Tyskland, som er mye mer "utland" enn Belgia, på mange måter.

IL-2
18-05-2019, 12:10
Nå er jo flyprisenes logikk uransakelig, men det er i alle fall "noe" med denne ruta prisene ligger omtrent på det dobbelte av å fly med mellomlanding mellom TOS og Bru. Er det fordi flyene begynner å bli fulle, eller er det fordi de retter seg mot pengesterke, som gjerne betaler 5000t/r for å slippe mellomlanding?