PDA

View Full Version : Nordiske trafikktall mars 2019

Someone
11-04-2019, 08:21
CPH: 2.373.332 -0,4%

For CPH sin del så er påsken positiv, slik at det slår negativt ut på statistikken at påsken i fjor var i mars.

Someone
11-04-2019, 09:46
Helsinki i mars, aner ikke hvordan påsken slår ut her:

Innenriks: 330.790 (+2,7%)
Utenriks: 1.415.343 (+2,8%)
Totalt: 1.746.133 (+2,8%)

Totalt hittil i år: 4.840.806 (+3,6%)

RIBRO
11-04-2019, 10:32
Arlanda:
Innland: 456.792 -5%
Utland: 1.622.256 -6%
Totalt: 2.079.048 -6%

Someone
11-04-2019, 10:34
Antar det er en påskeeffekt for ARN, men tallene derfra nå begynner ikke se bra ut

RIBRO
11-04-2019, 10:38
Antar det er en påskeeffekt for ARN, men tallene derfra nå begynner ikke se bra ut

En del påskeeffekt, men også en del Greta Thunberg-effekt. Folk har begynt å bli mye mer miljøbevisste, og prøver å minimerere fly og bruke mer tog.

LN-KGL
11-04-2019, 10:59
OSL:
Innland: 1 060 861 +7,1%
Utland: 1 267 503 -1,0%
Totalt: 2 328 364 +2,5%

Mye av påsketrafikken på OSL ser ut til å gå utenlands, mens tilbudet for innenlands reduseres. Totalen er positiv så veksten er større enn både ARN og CPH (begge negativ vekst) og omtrent samme nivå som HEL målt i antall passasjerer.

EvakCPH
11-04-2019, 11:05
OSL:
Innland: 1 060 861 +7,1%
Utland: 1 267 503 -1,0%
Totalt: 2 328 364 +2,5%

Mye av påsketrafikken på OSL ser ut til å gå utenlands, mens tilbudet for innenlands reduseres. Totalen er positiv så veksten er større enn både ARN og CPH (begge negativ vekst) og omtrent samme nivå som HEL målt i antall passasjerer.

Sælg ikke skindet før bjørnen er skudt... eller hvad man nu siger.

Plejer vi ikke at måle marts-april samlet, før vi går ud med de store forklaringer? ;)

Interessant hvordan debatten i Sverige om flyskat, miljø, klimabelastning osv. er så stærk at den påvirker svenskernes vaner i så kraftig grad, selvom vi selvfølgelig ikke direkte kan måle effekten.

Bongo-Anders
11-04-2019, 12:26
Det skriver someone også i hans/hendes første indlæg.

Men om Gardermoen skulle ende ud med at have flere passagerer ødelægger ikke min nattesøvn.

Jeg forstår ikke hvorfor der tit går landskamp i disse statistikker.

Gardermoen er jo lige så veldrevet en lufthavn som den plejer selv om Kastrup er større.

jikswoboB
11-04-2019, 21:09
Interessant hvordan debatten i Sverige om flyskat, miljø, klimabelastning osv. er så stærk at den påvirker svenskernes vaner i så kraftig grad, selvom vi selvfølgelig ikke direkte kan måle effekten.

Jo, miljödebatten är förvånansvärt framträdande här i Sverige. Men den finns väl även i Danmark, eller? Men jag är ändå tveksam till att den har så stor påverkan i statistiken. För mars tror jag främst på påskeffekten och så tror jag svaga svenska kronan börjar få ordentlig effekt på flygresandet utanför Sveriges gränser.

EvakCPH
11-04-2019, 22:01
Jo, miljödebatten är förvånansvärt framträdande här i Sverige. Men den finns väl även i Danmark, eller? Men jag är ändå tveksam till att den har så stor påverkan i statistiken. För mars tror jag främst på påskeffekten och så tror jag svaga svenska kronan börjar få ordentlig effekt på flygresandet utanför Sveriges gränser.

Den findes selvfølgelig også i Danmark, men jeg tror ikke den får nogen til at rejse mindre og ingen taler seriøst om, at vi skal begynde at rejse mere med nattog til Europa. Jeg følger Sydsvenskan på Facebook og der er en helt anden debat end i danske aviser. I Sverige virker man meget konkrete og ser færre rejser med fly som eneste løsning på problemet. I Danmark er ingen mennesker parat til at opgive flyet for klimaets skyld. Vi har lige haft en offentlig reklamekampagne som støtte til og oplysning om indenrigsflyvning!! Flyet bliver en integreret del af Danmarks transport på rejseplanen.dk på lige fod med busser, tog og metro.

Mekum
13-04-2019, 07:17
En del påskeeffekt, men også en del Greta Thunberg-effekt. Folk har begynt å bli mye mer miljøbevisste, og prøver å minimerere fly og bruke mer tog.

DN har en video om fjorårets nyord i Sverige, “FlySkam” og snakker blant annet om hvordan dette har slått ut i fallende passasjervekst i Sverige - gjør også et poeng ut av at ingen i Norge virker å ha noe skam forbundet med å fly (ennå).

https://www.dn.no/DNtv/video/2019/04/12/1726/slik-gikk-det-da-vi-lette-etter-flyskam-pa-gardermoen

Bongo-Anders
13-04-2019, 13:43
Jeg tog toget til og fra Stockholm her for nyligt men det var ikke fordi at jeg var fly forskrækket men kun fordi at togbilletten var langt billigere.

Jeg bookede turen om fredagen og var afsted manddag og tirsdag ugen efter.

Togbilletten kom ud i 800 kroner for en retur og SAS skulle have næsten 3000 for samme tur.

Norwegian havde noget lidt billigere billetter men når man tilføjede prisen for Arlanda Express så var det ikke så billigt længere.

Ja jeg ved godt at der findes billigere busser men jeg er ikke fan af at køre i bus :lol:

Nona
13-04-2019, 17:09
DN har en video om fjorårets nyord i Sverige, “FlySkam” og snakker blant annet om hvordan dette har slått ut i fallende passasjervekst i Sverige - gjør også et poeng ut av at ingen i Norge virker å ha noe skam forbundet med å fly (ennå).

https://www.dn.no/DNtv/video/2019/04/12/1726/slik-gikk-det-da-vi-lette-etter-flyskam-pa-gardermoen
Only in Sweden. -Hadde de satt seg litt mer inn i Co2-utslipp, hadde de prøvd å påvirke land som fortsatt benytter kullkraftverk, og spyr ut Co2, i enorme mengder. - Utslippene kjenner ikke grenser. Men personer som Gretha Thunberg, er mer opptatt av seg selv, og eget image, enn jordens klima. Heldigvis er det ikke fullt så håpløst i Norge.

Bongo-Anders
14-04-2019, 00:54
Jeg tror jeg skal være glad for at jeg ikke aner hvem Gretha Thunberg er.

Jeg hørte først om hende der jeg læste at Roskilde Festival forgæves havde forsøgt at booke hende til nogle talks som det hedder på moderne dansk.

Someone
14-04-2019, 07:10
Jeg tror jeg skal være glad for at jeg ikke aner hvem Gretha Thunberg er.

Jeg hørte først om hende der jeg læste at Roskilde Festival forgæves havde forsøgt at booke hende til nogle talks som det hedder på moderne dansk.

En svensk autist......

Ikke at hun ikke har noen poenger, men ekstremisme er neppe veien å gå. Men svenskene kaster seg på på.

litt-amatør
14-04-2019, 11:54
Er veldig glad jeg ikke ante hvem hun var. Men måtte jo google henne. Og hallo- hun er 16 år gammel. Vær så snill ikke si at svenskene lar seg påvirke til å endre reisemønster av en veslevoksen skoleelevpå 16 år??����

LN-TIB
14-04-2019, 11:58
En svensk autist......

Ikke at hun ikke har noen poenger, men ekstremisme er neppe veien å gå. Men svenskene kaster seg på på.

Autister er vel kjent for å gå all in når de får noe for seg, så det du kaller ekstremisme er nok bare autisme.

LN-MOW
14-04-2019, 13:17
Autister er vel kjent for å gå all in når de får noe for seg, så det du kaller ekstremisme er nok bare autisme.

Tja, hvor setter man egentlig grensen? Det er gjerne drivkraften som skaper ekstremisten og autister har ofte sterkere drivkraft enn folk flest ...

Hilsen en med en autist i huset.

jikswoboB
15-04-2019, 00:09
Nu ger ni Greta Thunberg lite för mycket cred för svenskars minskade flygresande (som antagligen handlar mer om konjunkturläge än om miljöhänsyn). Hon är snarare ett uttryck för miljödiskussionen som pågår i Sverige (och i andra länder för den delen med) och som hon knappast har gett upphov till. Hennes rörelse är väl för övrigt global och verkar göra avtryck även på andra håll. Men med det sagt är jag inget fan av hennes ungdomliga idealism eller andra som tycker att jag ska känna "flygskam" så fort jag funderar på att boka en flygbiljett. Pekpinnar och moraliserande som mycket av debatten handlar om gör bara att jag vill flyga mer.

Polaris
15-04-2019, 01:15
Skal man kritisere og hetse en ung jente, så kan man i det minste sette seg såpass inn i saken at man klarer å skille på en autist, og noen med Aspbergers inkl. OCD (hentet direkte fra hennes egen TED-Speech).

Hårreisende og skuffende holdning fra flere her inne, men det passer jo inn i den misogynistiske og hetsende trenden, om "gud forby" at en kvinne skal uttale seg i medier, som man allerede har observert i andre tråder. Kritiser gjerne, men forsøk helst å sette deg inn i materien før man roper ut basert på 3 overskrifter fra VG og første resultatside på google.no.... :rolleyes: Jeez.

kaijoar
15-04-2019, 03:28
Makan til degradering på grunn av både autisme og alder, skjerp dere gamlinger. Hun har bare, som jiks sier, blitt et symbol på denne saken. Flyprat trenger ikke bli et politisk forum på denne måten.

Someone
17-04-2019, 12:17
KEF i mars: 586 873 -12,9%. WOW sluttet å fly først mot slutten av mars, så april blir nok vesentlig dårligere