View Full Version : Når er det mest påsketrafikk på OSL?
Hei
Når er det mest trafikk på OSL i påsken? Kommer det noen store fly i påsken?
espenlok
08-04-2019, 00:14
Hei
Når er det mest trafikk på OSL i påsken?
I følge VG så blir det fredag 12. april med over 102 500 passasjerer.
https://www.vg.no/reise/i/y35pLg/oslo-lufthavn-forventer-passasjerrekord-i-pasken
Når er det mest trafikk på OSL i påsken? Kommer det noen store fly i påsken?
dinside.no har oversikt over antall reisende alle dagene. Det varierer fra 102530 den 12. april til 41123 på påskeaften.
https://www.dinside.no/reise/den-travleste-paska-noensinne/70951369
Ser det er spådd ca. 76.000 reisende på palmesøndagen. Da lurer jeg på: Er det mye?
Ser det er reltativt lite i forhold til den 102.000 som skal gjennom der i dag, men hvordan er det i forhold til en normal dag?
Ser det er spådd ca. 76.000 reisende på palmesøndagen. Da lurer jeg på: Er det mye?
Ser det er reltativt lite i forhold til den 102.000 som skal gjennom der i dag, men hvordan er det i forhold til en normal dag?
76.000 er omtrent det som var gjennomsnittet i mars. Antall passasjerer delt på 31 dager ;)
AirbusTrond
12-04-2019, 22:20
Når NRK Dagsrevyen er inne direkte er det omtrent helt folketomt. Ellers er det registrert en haug med innslag på radio og tv i dag om påsketrafikken på OSL. Vinklingen har vært at det er rekord, at mange flere velger utenlandsturer (storbyferie, visstnok) og at det sjekkes inn flere golfbager enn skiposer.
Men 103.000 i dag blir holdt opp med snittet på en vanlig dag, men mon tro hva som er vanlig for en fredag?
Og så lurer jeg på hvor de har tallene på at det det er flere enn "vanlig for påske" som reiser utenlands... eller om det bare er antakelser...
Tatt i betraktning den sene påsken, er det nok mange som 'automatisk' droppet skiferie. Mange equipment upgrades i dag - 321 for mindre fly f.eks (Finnair, BA, TAP, Aeroflot, Lufhansa) men kun en ekstra widebody (Turkish 333)
Med tanke på at utenlandstrafikken gjerne går tidligere på dagen og innenrikstrafikken sikkert allerede er innskrenket litt, er det helt logisk at det ser stille ut på OSL ved 7-8 tiden selv om det fortsatt er fly som går. Hvis Security erfullt bemannet hjelper det godt.