PDA

View Full Version : Trafikktall SAS mars 2019


Someone
05-04-2019, 13:09
SAS har annonsert tallene sine for mars, som er litt "forurenset" ved at påsken i fjor var i mars, og påsken er normalt litt negativt for SAS. Derfor er innenriks opp, og utenriks ned. Lavere kabinfaktor, men mer betalt per sete

Passasjerer: 2.461 +3,1% (2,530 +3,3% inkludert charter)
ASK: +1,1%
RPK: -2,8%
Load factor: 70,4% -2,8pp
Yield: 0,98 SEK +9,4% (+5,3% justert for valuta)
PASK: 0,69 SEK +5,3% (+1,3% justert for valuta)

https://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2019/04/sas-in-march-sas-achieved-growth-in-passenger-numbers-and-an-improvement-in-unit-revenue-190405.pdf

TripleAction
05-04-2019, 13:24
Dn kommenterte SAS' trafikktall i dag med overskriften; "Sterk vekst for SAS i mars". To minutter senere endret de overskriften til; "Sterk vekst for SAS". To minutter etter det igjen kom de ned på jorden med; "Sterk måned for SAS". Faktum er at SAS har lavest vekst av europeiske flyselskaper. I kroner og øre gikk det likevel ikke så galt.
Men load begynner å bli farlig lav. SAS kan jo innføre permanent softblock på alle midtseter i sine A320 og 737 når LF kommer ned mot 70%.

LTH
05-04-2019, 14:32
Virker å være lav kabinfaktor når man vet at man benytter CRJ og tidels ATR i stor grad også....

WF789
05-04-2019, 15:18
De siste to årene er jo ca 20 736-er erstattet med A320neo som har 50% flere seter. Det må påvirke kabinfaktoren en del. Samtidig er vel tripkosten nokså lik for disse? (Om ikke lavere for Neo)

TripleAction
05-04-2019, 15:32
De siste to årene er jo ca 20 736-er erstattet med A320neo som har 50% flere seter. Det må påvirke kabinfaktoren en del. Samtidig er vel tripkosten nokså lik for disse? (Om ikke lavere for Neo)

Jo, det er klart, men de konkurrerer jo ikke med seg selv ;), og alle flyselskap må etterhvert bytte til Neo, Max e.l. 1 mill ledige seter er for mye.

WF789
05-04-2019, 15:34
Hovedsaken er jo å tjene penger, hjelper ikke med fulle fly om du selger billettene under kostpris.

TripleAction
05-04-2019, 15:42
Hovedsaken er jo å tjene penger, hjelper ikke med fulle fly om du selger billettene under kostpris.

Helt enig! :)

I kroner og øre gikk det likevel ikke så galt.

englundjesper
05-04-2019, 17:43
Är det Norsk inrikes som fyller volyn? Var ju en ganska stor nedgång inrikes Sverige på ARN.

Someone
05-04-2019, 17:45
Är det Norsk inrikes som fyller volyn? Var ju en ganska stor nedgång inrikes Sverige på ARN.



Norsk innenriks går generelt bra, men er en kraftig påskeeffekt her da landet nærmest står stille et par av dagene i påsken

semmern
05-04-2019, 21:30
Dn kommenterte SAS' trafikktall i dag med overskriften; "Sterk vekst for SAS i mars". To minutter senere endret de overskriften til; "Sterk vekst for SAS". To minutter etter det igjen kom de ned på jorden med; "Sterk måned for SAS". Faktum er at SAS har lavest vekst av europeiske flyselskaper. I kroner og øre gikk det likevel ikke så galt.
Men load begynner å bli farlig lav. SAS kan jo innføre permanent softblock på alle midtseter i sine A320 og 737 når LF kommer ned mot 70%.

Hvorfor skal alt vokse hele tiden? Er det ikke bra nok å finne seg en nisje, fylle den, og tjene godt for hvert sete man selger? Alt kan ikke vokse inn i himmelen..

Someone
05-04-2019, 21:40
Alt kan ikke vokse inn i himmelen..



Eller vokse seg inn i skifteretten, som flere nylige eksempler har gjort

Rland
05-04-2019, 23:33
Hvorfor skal alt vokse hele tiden? Er det ikke bra nok å finne seg en nisje, fylle den, og tjene godt for hvert sete man selger? Alt kan ikke vokse inn i himmelen..

Helt enig. Men for mange så er det Bjørn Kjos som forvalter sannheten om driftsmodeller innen luftfart. Til nå har vekst vært det eneste riktige. Fra nå blir konsolidering det riktige.
Tidene forandrer seg.

TripleAction
05-04-2019, 23:48
Hvorfor skal alt vokse hele tiden? Er det ikke bra nok å finne seg en nisje, fylle den, og tjene godt for hvert sete man selger? Alt kan ikke vokse inn i himmelen..

Det jeg påpekte var at Dagens Næringsliv skrev at SAS hadde sterk vekst. Det medfører ikke riktighet. Videre nevnte jeg at 70% loadfactor er lavt. Enig? For å få opp fyllingsgraden må SAS sannsynligvis senke prisene, for lavere vekst enn de har nå blir vanskelig å få til med utskifting av flyparken til større fly.

TOS
06-04-2019, 01:17
Det jeg påpekte var at Dagens Næringsliv skrev at SAS hadde sterk vekst. Det medfører ikke riktighet. Videre nevnte jeg at 70% loadfactor er lavt. Enig? For å få opp fyllingsgraden må SAS sannsynligvis senke prisene, for lavere vekst enn de har nå blir vanskelig å få til med utskifting av flyparken til større fly.

Kabinfaktor er jo definitivt ikke alt, og siden SAS rapporterer at yield øker mer enn kabinfaktoren reduseres så er jo enhetsinntekten opp. Det er jo det som er det vesentlige - ikke kabinfaktoren per se. Det er overhodet ikke nødvendigvis en fornuftig strategi å skulle redusere priser for å øke kabinfaktoren, for det er jo lønnsomhet som er målsettingen.

TripleAction
06-04-2019, 10:37
Kabinfaktor er jo definitivt ikke alt, og siden SAS rapporterer at yield øker mer enn kabinfaktoren reduseres så er jo enhetsinntekten opp. Det er jo det som er det vesentlige - ikke kabinfaktoren per se. Det er overhodet ikke nødvendigvis en fornuftig strategi å skulle redusere priser for å øke kabinfaktoren, for det er jo lønnsomhet som er målsettingen.

Det er ikke jeg som sier at SAS skal øke veksten. Det er SAS som har guidet økt vekst (vesentlig på grunn av nye fly med flere seter). Alt annet likt vil jo fyllingsgraden da bli enda lavere. Sammenliknet med andre europeiske flyselskaper er det lavt allerede.

TOS
06-04-2019, 12:24
Det er ikke jeg som sier at SAS skal øke veksten. Det er SAS som har guidet økt vekst (vesentlig på grunn av nye fly med flere seter). Alt annet likt vil jo fyllingsgraden da bli enda lavere. Sammenliknet med andre europeiske flyselskaper er det lavt allerede.

Så lenge SAS øker den relevante enhetsinntekten PASK så er jeg ikke umiddelbart veldig bekymret for at de har lavere kabinfaktor enn andre. Jeg leste kun dine innlegg og så ingen referanser til SAS sin guiding, og tolket det derfor som ditt syn. Det viktigste er uansett at PASK er høyere enn CASK, og ikke hva kabinfaktoren er. Man tjener ikke penger på kabinfaktoren.

semmern
06-04-2019, 13:19
Det er ikke jeg som sier at SAS skal øke veksten. Det er SAS som har guidet økt vekst (vesentlig på grunn av nye fly med flere seter). Alt annet likt vil jo fyllingsgraden da bli enda lavere. Sammenliknet med andre europeiske flyselskaper er det lavt allerede.

Sammenlignet med mange europeiske selskap tjener jo SAS knakende godt med nåværende fyllingsgrad, så jeg ser ikke noen grunn til panikk. Klart det er en bonus å fylle flere seter, men på nåværende tidspunkt ikke et must.

TripleAction
06-04-2019, 13:40
Sammenlignet med mange europeiske selskap tjener jo SAS knakende godt med nåværende fyllingsgrad, så jeg ser ikke noen grunn til panikk. Klart det er en bonus å fylle flere seter, men på nåværende tidspunkt ikke et must.

Når SAS øker den satte produksjonen (ASK), må de også øke trafikken (RPK) for å beholde LF på samme nivå som nå. Det er fakta vi alle kan være enig om. Ingen grunn til panikk. SAS gjør det forholdsvis bra nå. :)