View Full Version : Radarproblemer 05APR19
Ser det meldes om problemer med flytrafikken både på ARN og Vestlandet på grunn av radarproblemer
Laterman
05-04-2019, 18:51
Teknisk sett er det ikke radarproblemer, siden Vestlandet kun benytter radar som backup. Det er hovedsystemet WAM (Wide Area Multilateration) som er ute. Siden man da kun har 1 kilde, så har man ikke redundans, og da benytter man større avstand mellom flyene
Kan du forklare litt nærmere hva det innebærer?
Ordet "Multilateration" får meg til å tenke på hvordan fr24 kan vise fly uten ADS-B-transponder når de har minimum 3 signalkilder... Blir den sammenhengen riktig?
Belarnion
06-04-2019, 10:20
WAM kan, blant annet, bruke mode-S-transponderen som FR24 gjør i sin MLAT. I tillegg kan den bruke andre signaler fra flyene. Se f.eks. https://www.eurocontrol.int/publications/introduction-wide-area-multi-lateration
Laterman
06-04-2019, 11:37
For de som ikke orker å lese alle 94 sidene i rapporten, så kan WAM oppsummeres som triangulering av signalene fra flyene. WAM benytter Mode A, C og S. Det er mye mer nøyaktig enn tradisjonell radar.
Field in sight
07-04-2019, 08:30
At WAM er nede gir vel ikke så store restriksjoner som det vi så på fredag? Jeg var av det inntrykk at det reduserer kapasitet litt, og ga gir økt separasjonsminima i enkelte tilfeller (type 3NM til 5NM i TMA)?
Og nyaktig hvor store var restriksjonenen på fredag, tror du?
Når slikt skjer er det kun en ting å gjøre, stanse all trafikk som ikke er fløyet inn i området allerede. Man må få oversikt over hva som har skjedd, hvordan skal man få det i normal gjenge igjen og da er det kun en ting som MÅ gjøres, stoppe trafikken. Og det skjedde. Toralt tok det en halv time før man slapp inn begrenset trafikk igjen og klokken 1030 var man tilbake til normal drift. På det tidspunktet var forsinkelsene på 10 minutter.
Er dette store restriksjoner? Jeg mener nei, det er "err on the side of caution", ikke noe annet. Det er jo fornøyelig å lese at enkelte synes vi skulle drive cowboy med flysikkerheten, men det gjør vi heldigvis ikke!
Mvh,
Field in sight
07-04-2019, 15:13
Og nyaktig hvor store var restriksjonenen på fredag, tror du?
Når slikt skjer er det kun en ting å gjøre, stanse all trafikk som ikke er fløyet inn i området allerede. Man må få oversikt over hva som har skjedd, hvordan skal man få det i normal gjenge igjen og da er det kun en ting som MÅ gjøres, stoppe trafikken. Og det skjedde. Toralt tok det en halv time før man slapp inn begrenset trafikk igjen og klokken 1030 var man tilbake til normal drift. På det tidspunktet var forsinkelsene på 10 minutter.
Er dette store restriksjoner? Jeg mener nei, det er "err on the side of caution", ikke noe annet. Det er jo fornøyelig å lese at enkelte synes vi skulle drive cowboy med flysikkerheten, men det gjør vi heldigvis ikke!
Mvh,
Du syntes ikke at du kanskje legger litt ord i munnen på andre nå?
Mitt innlegg er spørrende ettersom at jeg, basert på mine erfaringer, syntes det høres litt overraskende ut at luftrommet stenges ene og alene fordi WAM er nede når samtlige radarer og ARTAS fortsatt er inne.
Hvis du sier det er tilfellet, så er det jo sikkert det. Og jeg sier ikke noe på avgjørelser som er tatt, eller hva som er rett og galt. Så når det kommer til din sarkastiske kommentar vedrørende «cowboy med flysikkerheten», så kan du bare spare deg for det.
Laterman
09-04-2019, 19:22
WAM er som sagt hovedsensor inn til ARTAS, og har tilnærmet 100% dekning. Resterende radarer er kun backup, og har tildels begrenset dekning. Når man står igjen med kun backup, stoppes trafikken og vi finner ut hva som var årsaken. Når det var klart, ble trafikk igjen tillatt med enkelte restriksjoner.
Så selv om ARTAS fremdeles var online, så var det ikke fullgod dekning fra de tilgjengelige sensorene som ARTAS hadde.
WAM er ikke en forutsetning for 3NM atskillelse (noe kun ENBR på Vestlandet har), men det er et godt steg i riktig retning når man skal søke om det