View Full Version : Novair legger ned Oslo-basen
Da var det offisielt...
Det svenske charterselskapet Apollo følger i fotsporene på TUI-gruppen og legger ned sin base ved Oslo Lufthavn. Det betyr at de kabinansatte nå mister jobben.
-Basen vil bli i Stockholm, dermed vil Oslo-basen legges ned i høst. Dette innebærer dessverre at 30 dyktige og dedikerte kabinpersonale blir berørt, noe vi naturligvis er utrolig lei oss for, legger Rivera til.
https://www.hangar.no/legger-ned-basen-pa-gardermoen-30-ansatte-mister-jobben/
Vil flightene da bli operert ut fra ARN eller er det andre selskap som da tar over flyvningene fra OSL, og den ene fra TRF?
Trist å lese. Har hatt veldig sansen for Novair. Håper SAS klarer å sikre seg disse. SAS skal ha nyansettelse av kabincrew til høsten.
Trist å lese. Har hatt veldig sansen for Novair. Håper SAS klarer å sikre seg disse. SAS skal ha nyansettelse av kabincrew til høsten.
Enig, jeg hadde min første chartertur med Novair - det var en fin opplevelse :) Synd at "race to the bottom" spiser opp Novair og andre fine aktører.
Enig, jeg hadde min første chartertur med Novair - det var en fin opplevelse :) Synd at "race to the bottom" spiser opp Novair og andre fine aktører.
Du kan ikke gi "race to the bottom" skylden for alt du ikke liker. Bare det å ha en base med kun 1 fly sier seg selv ikke gir grunnlag for veldig effektiv drift
Det var vel dessverre bare et spørsmål om tid her også ja. Synd, men som nevnt gir ikke 1 fly veldig smidig og effektiv drift. Og igjen bryr vel ikke PAX seg nevneverdig nye om hva som står på utsiden eller innsiden av flyet så lenge de kommer seg til Kreta.
Novair har jo på ein måda vært nedadgående i lengre tid, fra "storhetstiden" da de driftet 3 stykk B738 og 2 A332 - dog ble vel én av de to leaset ut temmelig kjapt.
Det er sikkert rasjonelt å samle "flåten" på ARN, men det blir likevel interessant å se hvor lenge til de holder de gående med kun disse 2 maskinene. Noen stordrift er det på ingen måte.
Vil flightene da bli operert ut fra ARN eller er det andre selskap som da tar over flyvningene fra OSL, og den ene fra TRF?
Husk at den legges ned etter sommerprogrammets slutt ;)
Husk at den legges ned etter sommerprogrammets slutt ;)
Ja, men de har jo fløyet fra OSL om vinteren også
I know the feeling! Min første chartertur var med Scanair sin A300 fra Gardermoen til Las Palmas. Satt i fremre kabinen. HERLIGE minner....som den første forelskelsen;-)
De er dessverre også gått over i historien;-(
Ja, men de har jo fløyet fra OSL om vinteren også
Til vintern er det SAS som flyver LPA, TFS, FUE, ACE og HRG fra Oslo for Apollo, men TRF har de vel bare fløyet på sommeren. Regner med SAS stikker av med det meste av charter fra Oslo neste sommer for Apollo, TRF blir sikkert noen annen, Aegean eller Widerøe kanskje.
Du kan ikke gi "race to the bottom" skylden for alt du ikke liker. Bare det å ha en base med kun 1 fly sier seg selv ikke gir grunnlag for veldig effektiv drift
Beklager Someone, jeg tenkte ikke på å spesifisere at jeg ikke refererte til Novair "anno" 1 fly på 1 base. Så vidt jeg husker hadde Novair oppmot 4 fly, og ganske ryddige ansettelsesforhold, for noen år tilbake (vi snakker 5-10 år siden). Siden den gang gikk det i nedoverbakke. Det synes jeg er leit, og tipper det har noe med at de var dyrere å drifte enn "avion express" :) Er åpen for å få økonomikerforklart hvordan det ikke var utkonkurrering gjennom billigere driftskostnader som drev novair til graven.
Beklager Someone, jeg tenkte ikke på å spesifisere at jeg ikke refererte til Novair "anno" 1 fly på 1 base. Så vidt jeg husker hadde Novair oppmot 4 fly, og ganske ryddige ansettelsesforhold, for noen år tilbake (vi snakker 5-10 år siden). Siden den gang gikk det i nedoverbakke. Det synes jeg er leit, og tipper det har noe med at de var dyrere å drifte enn "avion express" :) Er åpen for å få økonomikerforklart hvordan det ikke var utkonkurrering gjennom billigere driftskostnader som drev novair til graven.
Novair, det vil si Apollo, har stort sett SAS til å fly for seg
Novair, det vil si Apollo, har stort sett SAS til å fly for seg
....som også går i retning "nedover" ifht. irske registreringer, kreativ basesammensetning, tidvis rævva ansettelsesforhold, og diverse ymse wetlease. Still I do not see the error in what I just wrote :)
Regner med du har full kontroll på at Avion Express .... eller rettere sakt konkurrenten SmartLynx Airlines flyver med A320/A321 for Novair pga. at SE-RKA står på Billund og repareres etter den fikk tailstrike 8. februar... derfor det!
Ser ut som Novair er tilbake på OSL neste sommer igjen, i Apollos flyprogram og bookingsider ligger de inne med nesten det samme flyprogrammet som i år, neste år også.
I tilligg til Sandefjord - Rhodos, skal Novair også fly Ålesund - Chania.
Så ser ut som sommerbase på Oslo lufthavn.
Apollo og Novair starter charter mellom Norge og Danmark:
https://www.hangar.no/apollo-setter-opp-charterfly-mellom-norge-og-danmark/
Dette er et godt eksempel på å være tilpasningsdyktig;)
FlightDeck
16-06-2020, 09:58
Apollo og Novair starter charter mellom Norge og Danmark:
https://www.hangar.no/apollo-setter-opp-charterfly-mellom-norge-og-danmark/
Dette er et godt eksempel på å være tilpasningsdyktig;)
Her er oversikten:
Fly i perioden: 4/ 7-15/8 2020
Oslo - København
Lørdager kl. 14.05
København - Oslo
Lørdager kl. 16.00
Ålborg - Bergen
Lørdager kl. 08.40
Bergen - Ålborg (kommer snart)
Lørdager kl. 10.25
Ålborg - Oslo
Lørdager kl. 12.10
Oslo - Ålborg
Lørdager kl. 07.00
https://www.apollo.no/reiser/europa/danmark/fly-til-danmark?searchProductCategoryCodes=TwoWayFlightOnl y
Her har Apollo og Novair vært flinke! Men de burde vel lett ha klart å få satt opp charter Norge - Gotland i hvertfall én avgang i uken ut sommeren(OSL-VBY evt SVG-VBY/BGO-VBY).
Twin Otter
16-06-2020, 12:24
Her har Apollo og Novair vært flinke! Men de burde vel lett ha klart å få satt opp charter Norge - Gotland i hvertfall én avgang i uken ut sommeren(OSL-VBY evt SVG-VBY/BGO-VBY).
Rullebanen på VBY er vel for kort for en fullastet A321neo så det er nok ikke like lønnsomt.
Rullebanen på VBY er vel for kort for en fullastet A321neo så det er nok ikke like lønnsomt.
Den er 2000m eller noe der omkring, og en A321neo som bare skal til Norge bør klare det greit. Er jo mye korte baner på greske øyer som flyes på fra Scandinavia
Poenget er vel også Apollo eller andre må ha på plass et opplegg eller lignende på Gotland, skal de kunne tilby en ordentlig pakkereise