Blubird
01-09-2006, 18:43
I forbindelse med at jeg skulle besøke bekjente på Mallorca nylig, ble det anledning til å prøve ut kun flybillett med MyTravel. Noen få hundrelapper, inklusive avgifter, tur/retur Oslo-Palma betrakter jeg som en røverpris.
Som vel de fleste vet stenger innsjekk på charterflygninger urimelig tidlig, og selv om jeg ankom terminalen i god tid var køene foran manuell innsjekking grusomt lange. I en armlengdes avstand fra den ene ytterkanten på køområdet står innsjekkingsautomatene, tilnærmet ubrukt. Mens jeg sto der og sjekket meg selv inn så jeg kun en håndfull andre som gjorde det samme, hvorfor? Utrolig behagelig å kunne spasere rett forbi mengden med kofferter og morgenpregede familier etter å ha droppet ett stykk baggasje.
Innsjekkingsautomatene lar deg ikke velge sete selv på disse charterflygningene, så hvor man havner i flyet blir et rent lotteri.
Security gikk heldigvis raskt, faktisk var det null kø i alle slusene, noe som overrasket meg noe med tanke på hvor mange charteravganger det er fra OSL på lørdag morgen. Antar at det verste trykket ikke hadde satt inn da jeg passerte.
Vel ombord oppdaget jeg at setet mitt var ved nødutgang, en plass jeg hører at mange betaler ekstra for å få på charterflygningene. Kabinen var glissen, over PA-anlegget ble det meldt at ca 100 seter sto ledig på den vanligvis så tettpakkede 400-seters maskinen A333.
Avgang et par minutter etter oppsatt, service ombord underveis bød ikke på noe utenom det vanlige, og maten var enkelt og greit begredelig. En variant av pytt i panne med en klump omelett som smakte alt annet enn akkurat dét. Med en liten Contreau og noe musikk på øret gikk turen forholdsvis raskt unna; 3 timer og kvarteret etter avgang var vi på Mallorcansk jord. På vei mot baggasjebåndene får man for seg hvordan kyrne har det på vei til slakting, først skal man presses gjennom en trang trang sluse med en gjeng småfrekke, snøftende tyskere pesende bak seg, før man må la seg drive med mot (forhåpentligvis) riktig baggasjebånd, der x antall hundre andre skandinaver også står og skuer etter sine eiendeler. Maken til trengsel.
På vei ut greide jeg såvidt å gå klar av fangarmene til de orange, blå, gule og rød-kledde som står med permene høyt over hodet og guider hjelpesløse vikinger på tur til riktig buss. Så da var det bare å la lungene fylle seg med varm og lun middelhavsluft før det bar i vei til endelig destinasjon.
Returen var mye av samme sort, omtrent like mange seter ledige som på turen nedover og ordinær seteplass som innebærer at knærne akkurat beføler setelommen på setet foran deg. På grunn av sykdom tidligere på dagen og et mindre fly som hadde havarert på den sørlige banen på PMI, ble avgangen ca. halvannen time sen. Heldigvis var maten som ble servert denne gang vesentlig bedre, og besto av kylling med tilbehør. Forøvrig et ganske hyggelig og noe mer spenstig kabinpersonale denne gangen. Ankomst på OSL i kraftig bygevær ble en time og kvarteret sen.
Oppsummering? Et helt dugelig lavpris-alternativ når man skal forflytte seg rimelig fra A til B, uten å forvente noe ekstra. Naturlig nok oser flygningen av charter, men det får man heller medregne. Innvendig er A333'erne til MYT helt okej, ikke spesielt slitt til å ha temmelig nøyaktig 6 år med charter bak seg. 'Redningsvest befinner seg under setet' sto også på det jeg tipper er Indonesisk(?) på bordplaten, siden disse maskinene ofte blir leid ut til Garuda ifm. pilgrimsflygninger.
Som vel de fleste vet stenger innsjekk på charterflygninger urimelig tidlig, og selv om jeg ankom terminalen i god tid var køene foran manuell innsjekking grusomt lange. I en armlengdes avstand fra den ene ytterkanten på køområdet står innsjekkingsautomatene, tilnærmet ubrukt. Mens jeg sto der og sjekket meg selv inn så jeg kun en håndfull andre som gjorde det samme, hvorfor? Utrolig behagelig å kunne spasere rett forbi mengden med kofferter og morgenpregede familier etter å ha droppet ett stykk baggasje.
Innsjekkingsautomatene lar deg ikke velge sete selv på disse charterflygningene, så hvor man havner i flyet blir et rent lotteri.
Security gikk heldigvis raskt, faktisk var det null kø i alle slusene, noe som overrasket meg noe med tanke på hvor mange charteravganger det er fra OSL på lørdag morgen. Antar at det verste trykket ikke hadde satt inn da jeg passerte.
Vel ombord oppdaget jeg at setet mitt var ved nødutgang, en plass jeg hører at mange betaler ekstra for å få på charterflygningene. Kabinen var glissen, over PA-anlegget ble det meldt at ca 100 seter sto ledig på den vanligvis så tettpakkede 400-seters maskinen A333.
Avgang et par minutter etter oppsatt, service ombord underveis bød ikke på noe utenom det vanlige, og maten var enkelt og greit begredelig. En variant av pytt i panne med en klump omelett som smakte alt annet enn akkurat dét. Med en liten Contreau og noe musikk på øret gikk turen forholdsvis raskt unna; 3 timer og kvarteret etter avgang var vi på Mallorcansk jord. På vei mot baggasjebåndene får man for seg hvordan kyrne har det på vei til slakting, først skal man presses gjennom en trang trang sluse med en gjeng småfrekke, snøftende tyskere pesende bak seg, før man må la seg drive med mot (forhåpentligvis) riktig baggasjebånd, der x antall hundre andre skandinaver også står og skuer etter sine eiendeler. Maken til trengsel.
På vei ut greide jeg såvidt å gå klar av fangarmene til de orange, blå, gule og rød-kledde som står med permene høyt over hodet og guider hjelpesløse vikinger på tur til riktig buss. Så da var det bare å la lungene fylle seg med varm og lun middelhavsluft før det bar i vei til endelig destinasjon.
Returen var mye av samme sort, omtrent like mange seter ledige som på turen nedover og ordinær seteplass som innebærer at knærne akkurat beføler setelommen på setet foran deg. På grunn av sykdom tidligere på dagen og et mindre fly som hadde havarert på den sørlige banen på PMI, ble avgangen ca. halvannen time sen. Heldigvis var maten som ble servert denne gang vesentlig bedre, og besto av kylling med tilbehør. Forøvrig et ganske hyggelig og noe mer spenstig kabinpersonale denne gangen. Ankomst på OSL i kraftig bygevær ble en time og kvarteret sen.
Oppsummering? Et helt dugelig lavpris-alternativ når man skal forflytte seg rimelig fra A til B, uten å forvente noe ekstra. Naturlig nok oser flygningen av charter, men det får man heller medregne. Innvendig er A333'erne til MYT helt okej, ikke spesielt slitt til å ha temmelig nøyaktig 6 år med charter bak seg. 'Redningsvest befinner seg under setet' sto også på det jeg tipper er Indonesisk(?) på bordplaten, siden disse maskinene ofte blir leid ut til Garuda ifm. pilgrimsflygninger.