View Full Version : Selger flyplass på Dagali. Pris: 6,7 millioner kroner
BraathensSafe1985
19-03-2019, 18:16
Noen her som trenger en landings stripe ? ;-)
Selger flyplass på Dagali. Pris: 6,7 millioner kroner
https://www.dn.no/eiendom/selger-flyplass-pa-dagali-pris-67-millioner-kroner/2-1-568697
Hvor store fly kan denne flyplassen ta i mot ?
Utgift til utgifts ervervelse.....
Løp og kjøp - bare 13,5 kr. pr. kvadratmeter:
https://www.dn.no/eiendom/selger-flyplass-pa-dagali-pris-67-millioner-kroner/2-1-568697
Noen på Flyprat som har vært med på kommersielle flyvninger hit i perioden frem til 2003, eller har kunnskap om hva slags flytyper som ble brukt? Det var vel en del charter fra sentral-Europa med skiturister til Geilo...
Jeg skulle vært nedom der to ganger med Norving høst/vinter 1986 på ruten Fornebu-Dagali-Flesland. Først med en SW-3 Metro , så med en C-441 Conquest. Typisk nok ble begge landingene kansellert fordi det ikke var noen passasjerer hverken til eller fra Dagali, så vi fløy rett til Flesland.
BE200(Bergen) og JS31(Coast) ble også brukt på rute.
Chartertrafikken gikk mye med BAE146, men det ble nok brukt andre typer også. Dagali hadde litt kortere bane (1800 M) enn Leirin, så jeg vet ikke om de fikk besøk av 737 og/eller 757.
En av forumistene har litt av svaret:
...BA Express (Sun Air) operated to Billund, Aarhus and Geilo/Dagali with Jetstream -31, -41 and BAe ATP.http://www.enfb.net/fbu/BA.htm
Dagali er også nevnt her:
Punctuality Statistics
https://www.caa.co.uk/uploadedFiles/CAA/Content/Standard_Content/Data_and_analysis/Punctionality_stats/1998/199801_Punctuality_Statistics.pdf
Har ikke vært med på noen kommersiell flyvning fra Dagali, men var med på en rundtur med LN-WND derfra tidlig på 90-tallet.
Far min fløy en JS31 SVG-Dagali mener det var Coast Air?
Braathen har vært der med 737. De var nede og plukket opp folk, charter.
Har hytte i området der og hørte en søndag på
flyradioen : Da kom Braathen med 737 tom og skulle hente pax: De ba om en low approach før landing da det normalt ikke var så lett å utføre de andre stedene de normalt var.
Far min fløy en JS31 SVG-Dagali mener det var Coast Air?
Det kan nok stemme, Coast hadde en rute der.
Når ga de deres kone en lufthavn sist?
Nå er den solgt.
Foto fra Hallingdølen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190511/0f803bc59b4213243c062fe2f93da249.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190511/6e60c06f3d82498d98809c2b216d3cba.jpg
Vi får se hvordan det går med Scandinavian Mountains airport, men der har man i det minste én flyplass for flere skiområder. En flyplass i stedet for både Dagali og Leirin hadde muligens klart seg bedre.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi får se hvordan det går med Scandinavian Mountains airport, men der har man i det minste én flyplass for flere skiområder. En flyplass i stedet for både Dagali og Leirin hadde muligens klart seg bedre.
Sent from my iPhone using Tapatalk
De har 2 ganger så stor sjans for å ''lykkes'' selv om Leirin og Dagali hadde blitt ''slåt sammen'' og man hadde satset på Klanten for eksempel. Det er fysisk umulig å tjene penger på å fylle opp 737-makiner med folk som skal til Beitostølen, Geilo og Hemsedal fra London og Berlin. Ingen norske alpindestinasjoner har det internasjonale turister krever, som volum i løypenettet (100 løypekilometer har jeg analysert meg frem til som et kritisk nivå), koselig sentrum/landsby med direkte tilknytning til anlegget, og gode matopplevelser basert på kultur. Å satse på dette passer dårlig da majoriteten av de utlendingene som besøker norske anlegg er svensker og dansker som tar med mat og drikke selv og bor i leilighetskomplekser som knapt tilfredsstiller norsk byggestandard.
Trysil og Sälen har samlet i hvert fall et ok volum, og hvis man gidder så kan man jo ta buss og besøke nabolandet en av dagene man er der. Valuta for pengene faktoren er også et punkt norske anlegg vil tape på uansett.
Tenker de kan klare toppen 8 ukentlige avganger med 737/320. Er de heldige å klare en fyllingsgrad på 80% gir dette ca 1150 flere ukentlige gjester forutsatt at de er der en uke, tilsvarende 2 middels store resorthotell. Får de til det bør de være førnøyde, men det vil fortsatt ta en haug av år før prosjektet går i pluss.
Tro det eller ei... [emoji1]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200617/fb616e9d1e36b3e26b897efb078518d6.jpg