PDA

View Full Version : Problemer hos Boeing


Helimaf
15-03-2019, 16:11
For en tid tilbake så jeg denne dokumentaren:

https://www.youtube.com/watch?v=rvkEpstd9os&t=

Kombinert med dette:

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/air-force-wont-accept-any-more-boeing-tankers-until-manufacturing-process-is-cleaned-up/

..samt Max-grounding sier meg bedriftskulturen har endret seg radikalt hos Boeing siden NG og 777-programmene var ferdig utviklet.

Når de ansatte etterlater seg skrot og drit i flyet de har levert til USAF, må man lure på hva som gjør at det har blitt slik og ikke minst hvor ille det blir nå.

Jeg mistenker at profitt, aksjekurs og blidgjøring av aksjonærer (som igjen har ført til massiv outsourcing hvor de ikke har kontroll over kvalitet i leveranse) har vært en faktor som har senket kvaliteten drastisk.

Hva sier godtfolket her?

LN-MOW
15-03-2019, 17:39
Det er nok litt for mye press for å få opp produksjonstempoet. Mulig de burde trekke pusten og ta et skritt bakover. Dette kan være rett tidspunkt å gjøre det på. Kan bli dyrt men kan lønne seg på lang sikt ..

Helimaf
15-03-2019, 18:10
Ja det vil jeg også tro. Beinhard konkurranse. Jeg har alltid forent Amerikansk ingeniørskap med kvalitet.

Det viser også at dess mer du outsourcer, dess viktigere er det å ha kontroll over hvordan det produseres.

Om ikke de nå tar tre steg tilbake og gjør en gjennomført jobb med Max, men forhaster seg, så kommer de til å gå dukken.

Klette
15-03-2019, 19:56
Jeg har bodd i USA i 3 år nå, og har blitt noe skuffet over kulturen her borte når det gjelder grådighet. Måtte det være infrastruktur, energibransjen, helsebransjen, militæret, media, politikk, berømmelse osv, så er det som oftest profitt som er klart prioritert mer enn noe annet. Det er så perverst at man blir paranoid av det man bevitner. Man må alltid spørre seg selv hva intensjonene bak diverse handlinger er, og om det kun er profitt som er drivkraften.

Med det i tankene, angående Boeing, så blir jeg ikke særlig forbløffet om ulykkene skylles hendelser som er relatert til kutt av kostnader, til tross for rekord i omsetning i 2018.

dc-8-63
15-03-2019, 21:46
Ja det vil jeg også tro. Beinhard konkurranse. Jeg har alltid forent Amerikansk ingeniørskap med kvalitet.

Det viser også at dess mer du outsourcer, dess viktigere er det å ha kontroll over hvordan det produseres.

Om ikke de nå tar tre steg tilbake og gjør en gjennomført jobb med Max, men forhaster seg, så kommer de til å gå dukken.
Etter 787 programmet har faktisk Boeing redusert Outsourcing - mest ved at de har kjøpt og overtatt flere av selskapene som er under leverandører. (Min kone trener Boeing ansatte som flytter for å drive disse selskapene)

Jeg har bodd i USA i 3 år nå, og har blitt noe skuffet over kulturen her borte når det gjelder grådighet. Måtte det være infrastruktur, energibransjen, helsebransjen, militæret, media, politikk, berømmelse osv, så er det som oftest profitt som er klart prioritert mer enn noe annet. Det er så perverst at man blir paranoid av det man bevitner. Man må alltid spørre seg selv hva intensjonene bak diverse handlinger er, og om det kun er profitt som er drivkraften.

Med det i tankene, angående Boeing, så blir jeg ikke særlig forbløffet om ulykkene skylles hendelser som er relatert til kutt av kostnader, til tross for rekord i omsetning i 2018.
Etter 20 år her borte er jeg ikke uenig med deg, men jeg ser vel en større forskjell mellom selskapene - jeg er heldig som har andledning til jobbe med og i en del av de større (Amazon, AWS og Apple) og sammenlignet med hva jeg opplevde i Norge 2011 - 2014 er disse i en helt annen liga - hos Amazon er jeg på plass og jobber i løpet av 20-25 minutter (nettverk, MacBook, adgang etc.) mens hos et av de selskapene i Norge som styrer en stor andel av Minibankene tok det samme 21 dager !

Helimaf
15-03-2019, 21:55
Etter 787 programmet har faktisk Boeing redusert Outsourcing - mest ved at de har kjøpt og overtatt flere av selskapene som er under leverandører. (Min kone trener Boeing ansatte som flytter for å drive disse selskapene)

Det er jo lovende! Kjekt å få input av noen som har mer innsikt.

LN-RTP
15-03-2019, 22:05
Jeg har bodd i USA i 3 år nå, og har blitt noe skuffet over kulturen her borte når det gjelder grådighet. Måtte det være infrastruktur, energibransjen, helsebransjen, militæret, media, politikk, berømmelse osv, så er det som oftest profitt som er klart prioritert mer enn noe annet. Det er så perverst at man blir paranoid av det man bevitner. Man må alltid spørre seg selv hva intensjonene bak diverse handlinger er, og om det kun er profitt som er drivkraften.

Med det i tankene, angående Boeing, så blir jeg ikke særlig forbløffet om ulykkene skylles hendelser som er relatert til kutt av kostnader, til tross for rekord i omsetning i 2018.

Enig med Du: Etter 40 år i USA kan det bare bekreftes at penger er viktigere enn alt og styrer alt.
Egentlig ikke noen overaskelse, men på et mere personlig plan så er man omgitt av naboer og venner som forbinder lykke med penger..:cry:
Jo mere penger, jo lykkeligere er man. Det er litt deprimerende.
(Jeg nevner stadig Christina Onassis, er av verdens rikeste damer, men som tok selvmord, ikke mye lykke der)

Penger er viktig hvis man ikke har dem.
(Ok, filosofi over)

At alle maser for å kutte kostnader, inkludert Boeing og flyselskaper, bilfabrikker etc er vanlig, selv om dem går med pene overskudd. (Få opp aksjeprisen, mere verdi for aksjeeiere, mere bonuser for sjefer)
Når dem taper penger er det mye mer aggressiv «cost cutting», har selv følt det på kroppen etter å ha jobbet for 3-4 flyselskaper som etterhvert gikk konkurs.

Someone
18-03-2019, 06:43
Det er nok litt for mye press for å få opp produksjonstempoet. Mulig de burde trekke pusten og ta et skritt bakover. Dette kan være rett tidspunkt å gjøre det på. Kan bli dyrt men kan lønne seg på lang sikt ..

Produksjonstempoet er vel en ting, men her virker det vel så mye som man kanskje har tatt litt vel store snarveier i utviklingsarbeidet. Det var jo også her 787 feilet totalt rent økonomisk, dog på en annen måte og med andre konsekvenser

En utfordring for Boeing er vel at de har lovet bort svært høye utbytter fremover. Det kan sette press på å opprettholde en svært god cash flow, dog så bør de ansatte vel ha et incentiv her da jeg forstår det slik at de har store deler av pensjonen i Boeing aksjer, mener jeg å ha lest?

Som andre er inne på så gikk jo utviklingen av NG og 777 veldig bra, mens mye som har kommet etter har det jo vært større eller mindre smeller med

Bluescan
18-03-2019, 06:52
Det er vel da også relevant å ta denne frem igjen, som omtaler kvalitetsproblemer med 737NG:

https://youtu.be/vWxxtzBTxGU

Helimaf
18-03-2019, 17:48
Det er vel da også relevant å ta denne frem igjen, som omtaler kvalitetsproblemer med 737NG:

https://youtu.be/vWxxtzBTxGU

Wow.. Denne hadde jeg ikke sett! I all verden...

Jeg visste om rudder pcu-problemene, men dette..

storg
23-04-2019, 14:30
The daily har sett litt på Boeing.

https://overcast.fm/+LHycFpjoo

KnutW
23-04-2019, 23:13
The daily har sett litt på Boeing.
https://overcast.fm/+LHycFpjoo

Dette intervjuet forsterker bare inntrykket av at Boeing har store problemer med kvaliteten for tiden. Det var en post tidligere her i tråden med link til en reportasje om to kvalitetssjekkere som ble sparket da de rapporterte brudd og avvik fra standarderen hos underleverandører. Og å høre en «quality manager» si han ikke vil fly med 787 produsert i Charlton er heller ikke særlig betryggende.

Someone
28-06-2019, 11:59
Boeing hevder det var en engang hendelse, men de har nå blitt tatt med buksene nede igjen, denne gangen med å levere en 787 med falske papirer til Air Canada, som litt senere fikk en drivstoffstoff lekasje

https://www.cbc.ca/news/business/boeing-air-canada-jet-fuel-leak-1.5193550

Boeing falsified records for 787 jet sold to Air Canada. It developed a fuel leak

LN-MOW
28-06-2019, 12:50
Underlig sak og mange ubesvarte spørsmål. Hva ble gjort annerledes i godkjenningsprosesen av denne maskinen?

LN-MOW
29-06-2019, 05:12
Så går vi videre til dette ... jeg kjenner dette så jævlig godt igjen fra tidligere jobb .....

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-28/boeing-s-737-max-software-outsourced-to-9-an-hour-engineers

Increasingly, the iconic American planemaker and its subcontractors have relied on temporary workers making as little as $9 an hour to develop and test software, often from countries lacking a deep background in aerospace -- notably India.

In offices across from Seattle’s Boeing Field, recent college graduates employed by the Indian software developer HCL Technologies Ltd. occupied several rows of desks, said Mark Rabin, a former Boeing software engineer who worked in a flight-test group that supported the Max.

The coders from HCL were typically designing to specifications set by Boeing. Still, “it was controversial because it was far less efficient than Boeing engineers just writing the code,” Rabin said. Frequently, he recalled, “it took many rounds going back and forth because the code was not done correctly.”

MountainDew
29-06-2019, 13:23
Boeings øverste ledere sitter vel fortsatt i Chicago, på trygg avstand fra "gutta og jentene på gølvet"?

Someone
05-08-2019, 05:56
Og nå begynner kundene å klage på kvaliteten på 787 maskinene som produseres i Charleston

https://www.bizjournals.com/seattle/news/2019/08/04/report-leaked-documents-raise-concerns-about.html?ana=yahoo&yptr=yahoo

Some airlines buying 787 Dreamliners built at Boeing’s North Charleston campus in South Carolina have complained about “unacceptable” production mistakes and poor quality, The Post and Courier of Charleston reported Sunday.


The airline complaints — from KLM of the Netherlands, Gulf carrier Etihad, Eva Air of Taiwan, and Singapore Airlines — were spelled out in internal surveys, which Boeing asks airlines to complete when a 787 plane is delivered.

LN-MOW
05-08-2019, 12:22
Og nå begynner kundene å klage på kvaliteten på 787 maskinene som produseres i Charleston



Dette har vel pågått en stund. Qatar’s Al Baker har allerede sagt at han ikke vil ha fly derfra.

KnutW
05-08-2019, 22:47
For hva det er verdt; Var det ikke der en eller flere av kvalitetskontrollørene fikk sparken eller sa opp frivillig? Og vedkommende uttalte til media at han aldri ville fly en 789 som var laget på den fabrikken?

Selv om man trekker fra medias generelt survete omgang med "facts and figures" må man jo spørre seg om hva som foregår hos Boeing -og FAA- for tiden.

Polaris
06-08-2019, 00:04
Tyske medier fokuserer også på "dødelig uvitenhet hos myndighetene" (fordi myndighetene tilegner Boeing stadig mer selvjustis): https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/boeing-737-max-mcas-1.4544733

Someone
06-11-2019, 10:03
Flere problemer som nå dukker opp?

https://www.bbc.com/news/business-50293927

A Boeing whistleblower has claimed that passengers on its 787 Dreamliner could be left without oxygen if the cabin were to suffer a sudden decompression.

John Barnett says tests suggest up to a quarter of the oxygen systems could be faulty and might not work when needed.

Blubird
06-11-2019, 10:16
Noen benytter uttrykket "if it ain't Boeing, I ain't going". Andre tenker nå kanskje i stedet "if it IS Boeing, I ain't going"?

krølle
06-11-2019, 16:43
Begynner å bli mye etterhvert. Var vel et tv program for en tid siden hvor South Carolina fabrikken vel var i søkelyset

Erik HB
07-11-2019, 03:48
Det er vel ikke bekreftet ennå, og i disse tider kan det kanskje være enkelt å henge seg på det som allerede foregår.

Det sagt, blir det bekreftet er det ganske alvorlig.

Radiv
09-11-2019, 15:43
Til dere som følger godt med i flyverden.

Hva er, og hva kan i verste fall bli konsekvensene for Boeing etter både ulykker med Max, sprekker ved vinger på annen 737, der mange mener begge saker munner i en litt nonchalant innstilling til flysikkerhet, samt dårligere oppfølging fra FAA i USA.

Til sammen vil dette koste mye penger og anseelse i markedet. Hvor ille kan det bli for kjempen Boeing?

Flyselskapene merker jo nå ulempen med duopolet som har utviklet seg i denne bransjen.

LN-MOW
09-11-2019, 15:50
Boeing har mange ben å stå på, de vil aldri gå under. God tid å kjøpe aksjer på.

Vixun
09-11-2019, 17:08
Kanskje mer riktig å si: USA vil aldri la Boeing gå konkurs?

Someone
09-11-2019, 17:20
Kanskje mer riktig å si: USA vil aldri la Boeing gå konkurs?



Og skulle de det, er det uansett noe som heter Chapter 11 som «rydder opp» og fjerner gjeld

Radiv
09-11-2019, 17:33
Men for de som planlegger flykjøp, der sikkerhet er en viktig komponent, ville i alle fall jeg unngått Boeing.

Finnes det flyprodusenter med 100 pax og større fly, som ikke er kjøpt opp eller er i samarbeid med en av de to store?

fluxie
09-11-2019, 19:03
Men for de som planlegger flykjøp, der sikkerhet er en viktig komponent, ville i alle fall jeg unngått Boeing.



Finnes det flyprodusenter med 100 pax og større fly, som ikke er kjøpt opp eller er i samarbeid med en av de to store?Sukhoi og Comac er 2 aktører man kan handle hos :)

Someone
09-11-2019, 19:14
Sukhoi og Comac er 2 aktører man kan handle hos :)



Men de har vel per i dag ikke noe som konkurrerer over «regional jet» for ikke snakke om minst en av dem sliter jo under hele tatt å få sertifisert flyene

Someone
27-01-2020, 22:10
Boeing skal visstnok nå sikret seg nye lån og finansiering på 12 milliarder Dollar, tilsvarende 109 milliarder kroner, for å komme seg gjennom MAX-krisen


https://e24.no/boers-og-finans/i/y3nXqE/cnbc-boeing-sikrer-milliardfinansiering-i-moete-med-max-krisen

Boeing skal ha sikret over 12 milliarder dollar, tilsvarende 109 milliarder kroner, i finansiering fra en rekke banker for å komme seg gjennom 737 Max-krisen, ifølge nyhetskanalens kilder.

jb1
28-01-2020, 10:43
Burde ikke Boeing snart betale erstatning til sine Maxkunder saa de ikke gaar konkurs og dermed gir Boeing ytterligere problemer?

Someone
29-01-2020, 14:12
$2,67 milliarder rant det ut fra Beoing i fjerde kvartal 2019, samtidig som de har avsatt $18 mrd i tap relatert til MAX. Da fordelt på følgende:

$4B of abnormal production costs to restart 737 MAX production, $8.3B in compensation and $6.3B added to the overall costs of producing the MAX

https://www.reuters.com/article/us-boeing-results/boeing-737-max-charges-to-top-18-billion-idUSKBN1ZS1L9

Boeing Co said on Wednesday it expects more than $18 billion in costs related to the grounding of its 737 MAX jet

2019 ble også første gang siden 1997 at Boeing tapte penger på årsbasis,

https://www.cnbc.com/2020/01/29/boeing-ba-earnings-q4-2019.html

Boeing said it lost $636 million in 2019, marking the first annual loss since 1997. As a comparison, Boeing had posted a profit of $10.46 billion in 2018.

Someone
01-05-2020, 06:52
Problemene hos Boeing ble jo ikke mindre av Korona, så nå trengs det mer penger. Dog kan man si det er et slags sunnhetstegn at Boeing satser på å finansiere seg gjennom markedet. Så derfor skal de nå utstede enorme obligasjonslån på $25 milliarder, fordelt på 7 lån med løpetider mellom 3 og 40 år


https://www.cnbc.com/2020/04/30/boeing-raises-monster-25-billion-in-bond-offering-rules-out-federal-aid.html

Boeing on Thursday said it raised a whopping $25 billion in a bond offering and it won’t seek federal aid as the aerospace giant faces the fallout from the coronavirus pandemic

Someone
16-12-2020, 10:28
Det ryktes i markedet at Boeing planlegger en emisjon på $30 milliarder.

Christian V
16-12-2020, 11:01
For om lag 15 år siden hadde jeg skrekk for å fly. Jeg hadde imidlertid en jobb som etterhvert krevde mer og mer reising med fly. Jeg bestemte meg for å få bukt med skrekken, og fløy så mye jeg kunne, dette for å bli vant til å fly.

De første årene følte jeg meg veldig trygg i Boeing fly siden jeg visste at disse hadde vært flyprodusent i veldig mange år, og hadde enorm erfaring. Det føltes liksom mer trygt å fly Boeing.

Airbus virket for meg dengang som et litt mer "billigmerke", da det hadde "bus" i navnet, og om jeg kunne velge så fløy jeg helst reiser med Boeing.

Nå, mange år senere, og mye mer oppdatert på fly og flyteknologi, har jeg fått et litt mer balansert bilde. Nå virker Airbus for meg en mye mer solid og velrenommert produsent, og Boeing litt som Tesla - dvs elendig byggekvalitet.

Det er ganske sjokkerende å lese om alt hva som skjer med Boeing, og det virker heller ikke som om det er i ferd med å stoppe heller.

B350ER
16-12-2020, 12:37
Nå, mange år senere, og mye mer oppdatert på fly og flyteknologi, har jeg fått et litt mer balansert bilde. Nå virker Airbus for meg en mye mer solid og velrenommert produsent, og Boeing litt som Tesla - dvs elendig byggekvalitet..

Statistikk over hendelser viser ingen systematiske forskjeller. Med ditt syn på risiko, ville jeg nok rettet fokus på sannsynlighet for å bli rammet av en hendelse (pr. time) i fly sammenliknet med andre transportformer som å kjøre bil, båt eller tog. Jeg er langt mer urolig når mine barn fraktes i bil, enn i et fly (i den industrialiserte delen av verden).

Someone
29-12-2020, 17:53
DN med en artikkel om Boeing Annus Horribilis

https://www.dn.no/boeing/airbus/fly/annus-horribilis-for-boeing/2-1-937040


Annus horribilis for Boeing

Flyprodusentens ansatte i delstaten Washington nordvest i USA frykter for framtiden.

Someone
06-01-2021, 13:27
Nye kutt: nå et R&D senter i Seattle som ryker

https://twitter.com/dominicgates/status/1346648460712235012

Boeing to close its storied Seattle manufacturing R&D center

jameson82
07-01-2021, 22:33
Begynner ikke så bra året her eller

. Boeing will pay a total criminal monetary amount of over $2.5 billion, composed of a criminal monetary penalty of $243.6 million, compensation payments to Boeing’s 737 MAX airline customers of $1.77 billion, and the establishment of a $500 million crash-victim beneficiaries fund to compensate the heirs, relatives, and legal beneficiaries of the 346 passengers who died in the Boeing 737 MAX crashes of Lion Air Flight 610 and Ethiopian Airlines Flight 302.

https://www.justice.gov/opa/pr/boeing-charged-737-max-fraud-conspiracy-and-agrees-pay-over-25-billion

jb1
08-01-2021, 06:27
Begynner ikke så bra året her eller



https://www.justice.gov/opa/pr/boeing-charged-737-max-fraud-conspiracy-and-agrees-pay-over-25-billion


Vil dette øke sannsynligheten for erstatning til flyselskaper som har kjøpt MAX? De erkjenner her meget alvorlige forhold og slik at produktet de solgte mildt sagt ikke holdt den standard kundene kunne forvente.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
27-01-2021, 14:09
Boeing endte 2020 med et massivt tap på $11,9 mrd. Dog var det 777X og ikke MAX som forårsaket det største tapet, da de tok et tap på $6,5 mrd på programmet her

https://www.cnbc.com/2021/01/27/boeing-ba-q4-2020-earnings.html

Boeing’s 2020 net loss hits record $11.9 billion

Someone
14-03-2021, 21:31
Emiratessjefen er relativt nådeløs og hard i sin nylige omtale av Boeing og hele ledelsen

https://www.businessinsider.com/emirates-tim-clark-slams-boeing-leadership-737-max-787-dreamliner-2021-3

An influential airline exec is sounding the alarm on Boeing and its leadership over the 737 Max and 787 Dreamliner scandals

Someone
30-09-2021, 10:02
Selv om de jo ikke akkurat tjener på passasjerflyene om dagen så er det fint for dem at de har andre inntektsstrømmer. De neste ti årene kan de få opptil $23,8 milliarder for å skru på USAFs C-17 maskiner

https://www.aviation24.be/manufacturers/boeing/boeing-defense/boeing-u-s-air-force-extend-c-17-sustainment-partnership-with-phased-contract-valued-at-up-to-23-8-billion/

Boeing & U.S. Air Force extend C-17 sustainment partnership with phased contract valued at up to $23.8 billion

Someone
27-04-2022, 17:52
Minus $1,2 mrd for Boeing i første kvartal i år, av en omsetning på $14 mrd. Hvilket var vesentlig dårligere enn ventet

De sliter nå og tar store tap på blant annet 777X, Air Force One og T-7A Red Hawk programmet

https://leehamnews.com/2022/04/27/boeing-delays-777x-first-delivery-delayed-until-2025/

The aerospace giant’s Q1 earnings report is soaked in red ink: a $1.2 billion net loss, a $3.6 billion loss in free cash flow and a $2.06 GAAP loss per share and a $2.75 core (non-GAAP) loss per share. The results fell far below the roughly 20 cents per share loss expected by Wall Street analysts.

Someone
06-05-2022, 08:20
Ikke akkurat godord angående Boeing fra sjefen i leasingselskapet Avolon

https://money.usnews.com/investing/news/articles/2022-05-05/major-aircraft-lessor-avolon-says-boeing-has-lost-its-way

Major Aircraft Lessor Avolon Says Boeing Has 'Lost Its Way'

OJB
06-05-2022, 09:55
I tillegg foretar de en betydelig omstrukturering og flytter hovedkontoret fra Chicago til Virginia.

Someone
28-10-2022, 14:04
Minus i Q3 også for Boeing, med $2,8 mrd. Dog det positive var at de omsider kunne vise til positiv kontantstrøm. Det som trekker kraftig ned er store av- og nedskrivninger innen forsvarsdelen, blant annet på KC-46 tankeren og nye "Air Force One" hvor Boeing har gått på en smell på sine fastpriskontrakter

https://leehamnews.com/2022/10/26/boeing-posts-fifth-quarterly-loss/

Oct. 26, 2022, (c) Leeham News: The Boeing Co. posted a loss from operations of nearly $2.8 billion for the third quarter, citing losses on fixed-price defense development programs that offset an overall 4% growth in revenues.

Someone
14-02-2023, 09:50
Boeing har (i førsteomgang?) vunnet i søksmålet fra LOT og Smartwings, som krevde erstatning for MAX problemene

https://www.ch-aviation.com/portal/news/124482-lot-smartwings-lose-bid-for-compensation-from-boeing


LOT, Smartwings lose bid for compensation from Boeing

Someone
04-03-2023, 07:53
Nå røk bonuses til sjefen også

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/boeing-denies-ceo-calhoun-7-million-bonus-due-777x-delays-2023-03-03/

Boeing denies CEO Calhoun $7 million bonus due to 777X delays

raider66
04-03-2023, 11:15
Nå røk bonuses til sjefen også

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/boeing-denies-ceo-calhoun-7-million-bonus-due-777x-delays-2023-03-03/

Skulle jaggu bare mangle:drunk::angry:

Espen

Futura
04-03-2023, 14:52
Nå røk bonuses til sjefen også

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/boeing-denies-ceo-calhoun-7-million-bonus-due-777x-delays-2023-03-03/
Stakkars. Dersom jeg hadde fått kuttet lønnen med 70 millioner kroner, hadde det ikke vært mye igjen til å betale for hushjelper, privatsjåfører og privatflyet.

Hva er fastlønnen hans?

Skydreamer
04-03-2023, 15:17
Nå røk bonuses til sjefen også

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/boeing-denies-ceo-calhoun-7-million-bonus-due-777x-delays-2023-03-03/


Ja det er surt...
Bare småpenger for han:cool:

Someone
27-07-2023, 08:13
Et lite tap på $99 mill i Q2,

https://leehamnews.com/2023/07/26/boeing-posts-quarterly-loss-as-it-increases-commercial-production-rates/

The Boeing Co. on Wednesday reported a quarterly loss of $99 million, due in part to spending tied to production rate increases in its Commercial Airplanes division.


Men nå begynner også forsvarsdivisjonen å slite etter ha inngått alt for mange fastpriskontrakter også gått på store kostnadssmeller

https://twitter.com/dominicgates/status/1684318129361387520

$514M in write-offs in space and defense

https://leehamnews.com/2023/07/24/bds-another-problem-for-boeing/

Fixed priced contracts Boeing won proved to be underbid. BDS has taken a stream of big write-offs that don’t seem to have an end in sight.

Someone
25-10-2023, 22:20
Solid tap for Boeing i Q3. Spesielt nye "Air Force One" virker være et tapsprosjekt til de grader. Nye tap var det også på 767 tankeren. Tenkt hvor mye Boeing hadde spart hvis de hadde tapt den kontrakten til Airbus

https://leehamnews.com/2023/10/25/developing-boeing-cuts-737-delivery-estimate-in-blood-red-3q-earnings-report/#more-43148

Boeing recorded a loss of $1.6bn in the third quarter, its worst quarterly performance this year

Boeing Defense, Space and Security recorded a $428mn loss on its Air Force One (VC-25B) program and a $315 million loss on a satellite contract.

OJB
25-10-2023, 23:23
National Pride teller mer en kommersielle hensyn her vil jeg tro.

Someone
28-02-2024, 21:46
FAA har gitt Boeing en 90 dagers frist på å komme opp med en plan på hvordan de skal bedre kvaliteten.

https://www.dn.no/luftfart/boeing-far-90-dager-til-a-fikse-kvalitetsproblemer/2-1-1605307

Luftfartsverket i USA gir Boeing en frist på 90 dager til å legge fram en plan for å fikse problemer med kvalitetskontrollen.

raider66
28-02-2024, 22:58
Fortsetter produksjonen i mellomtiden?

Espen

Someone
01-03-2024, 10:10
Fortsetter produksjonen i mellomtiden?

Espen

Ja, men den kan ikke økes.

Someone
02-03-2024, 07:37
Boeing skal være i samtaler om å kjøpe (tilbake) Spirit Aerosystems.

https://www.cnbc.com/2024/03/01/spirit-aerosystems-boeing.html

Boeing is in talks to buy back Spirit AeroSystems, which makes fuselages for Boeing’s 737 Max jets, the companies said Friday, as the manufacturers scramble to stamp out production flaws on the top-selling plane.

LN-AFG
03-03-2024, 01:54
Doom and gloom fra Maximus Aviation, som spår at Boeing slik vi kjenner dem er ferdig som kommersiell flyrprodusent innen 2030.

https://www.youtube.com/watch?v=r621ZXG71S0

Jens W
07-03-2024, 17:35
John Oliver hadde Boeing som hovedsegment i siste episode av Last Week Tonight.

https://www.youtube.com/watch?v=Q8oCilY4szc

EspenLia
07-03-2024, 17:45
Når Boeing er oppe i media nå om dagen er det fylt med en viss negativitet. Begynner Boeings omdømme strikk å synge på siste verset nå eller?

Blubird
07-03-2024, 22:10
Tro om man har funnet en ny utfordring?

A United Boeing 737-8 MAX, registration N47280 performing flight UA-1539 from Nassau (Bahamas) to Newark,NJ (USA) with 155 passengers and 6 crew, landed on Newark's runway 04R when during roll out the rudder pedals were stuck in the neutral position.

(...)

On February 28, 2024, the Systems group met at the Collins Aerospace facility in Cedar Rapids, Iowa to examine and test the SVO-730 rollout guidance servo removed from the incident airplane. The testing was conducted to evaluate the effects that temperature “cold soaking” of the servo might have on the torque required to move the servo’s output crank arm.

Testing at room temperature found that the torque to rotate the servo’s output crank arm was within design specifications.

The unit was then “cold soaked” for 1 hour and the test was repeated. That testing found that the torque to move the servo’s output crank arm was significantly beyond the specified design limits. Because the servo output crank arm is mechanically connected to the rudder input torque tube, the restricted movement of the servo’s output crank arm would prevent the rudder pedals from moving as observed during flight 1539 and the test flight.

Further examination of the SVO-730 rollout guidance servo will be conducted as the investigation continues.

https://avherald.com/h?article=515dab89&opt=0

KnutW
07-03-2024, 22:51
Vites det om denne «servo crank arm» er nydesignet for Max, eller er det noe som har vært med på den 60 år lange 737-ferden?

Blubird
08-03-2024, 08:10
Vites det om denne «servo crank arm» er nydesignet for Max, eller er det noe som har vært med på den 60 år lange 737-ferden?

To tilsvarende hendelser skal visst ha vært rapportert i 2019, på NG-serien. Deler ble da byttet ut i etterkant.

Dette er dog interessant, ihvertfall for oss teknisk ukyndige;

"United said the faulty parts are not part of the typical configuration used on its aircraft. The plane was originally built for another airline but went to United instead"

https://edition.cnn.com/2024/03/07/business/ntsb-probing-stuck-control-incident-on-boeing-737-max/index.html

Desk pilot
12-03-2024, 14:36
CNN har gått gjennom alle hendelsene med Boeing-fly siden nyttår. Selskapet har hatt en miserabel start på 2024. Det som kanskje er mest alarmerende er at FAA har funnet avvik på produksjonslinja som ikke bare dreier seg om manglende dokumentasjon av arbeid.
FAA Administrator Mike Whitaker said Monday that the regulator found issues with “really important” aspects of Boeing’s manufacturing and assembly line.

“It wasn’t just paperwork issues,” Whitaker said at a news conference. “Sometimes, it’s the order the work is done. Sometimes it’s tool management. It sounds kind of pedestrian, but it’s really important in a factory that you have a way of tracking your tools effectively so that you have the right tool and that you know you haven’t left it behind.”

https://edition.cnn.com/2024/03/12/investing/boeing-is-in-big-trouble/index.html

magtje
12-03-2024, 14:48
https://e24.no/naeringsliv/i/2BLE1a/boeing-varsler-funnet-doed

John Barnett, en tidligere Boeing produksjonsleder ved Charleston fabrikken ble funnet død i bilen hans på lørdag, dagen etter han vitnet for kongressen i USA.
Dødsfallet har offisielt blitt erklært som selvmord selv om flere stiller tvil om det

John Barnett skal ha fortalt kongressen om store sikkerhets - og kvalitetsproblemer i Boeing der profitt og ideologi (WOKE) har tatt prioritet foran sikkerhet og kvalitet.
I tillegg skal det ha kommer frem (fra andre kilder) at man har prioriter mangfold (aka innkvartering av minoriteter) i ansettelser istedenfor utdanning og erfaringer noe som kan forklare alle problemene Boeing og nå også United Airlines (som har opplevende tilsvarende problemer i det siste).

Midtiblinken
12-03-2024, 18:43
https://e24.no/naeringsliv/i/2BLE1a/boeing-varsler-funnet-doed

John Barnett, en tidligere Boeing produksjonsleder ved Charleston fabrikken ble funnet død i bilen hans på lørdag, dagen etter han vitnet for kongressen i USA.
Dødsfallet har offisielt blitt erklært som selvmord selv om flere stiller tvil om det

John Barnett skal ha fortalt kongressen om store sikkerhets - og kvalitetsproblemer i Boeing der profitt og ideologi (WOKE) har tatt prioritet foran sikkerhet og kvalitet.
I tillegg skal det ha kommer frem (fra andre kilder) at man har prioriter mangfold (aka innkvartering av minoriteter) i ansettelser istedenfor utdanning og erfaringer noe som kan forklare alle problemene Boeing og nå også United Airlines (som har opplevende tilsvarende problemer i det siste).

Og alle er overrasket at det ble slik……

dc-8-63
12-03-2024, 19:39
https://e24.no/naeringsliv/i/2BLE1a/boeing-varsler-funnet-doed

John Barnett, en tidligere Boeing produksjonsleder ved Charleston fabrikken ble funnet død i bilen hans på lørdag, dagen etter han vitnet for kongressen i USA.
Dødsfallet har offisielt blitt erklært som selvmord selv om flere stiller tvil om det

John Barnett skal ha fortalt kongressen om store sikkerhets - og kvalitetsproblemer i Boeing der profitt og ideologi (WOKE) har tatt prioritet foran sikkerhet og kvalitet.
I tillegg skal det ha kommer frem (fra andre kilder) at man har prioriter mangfold (aka innkvartering av minoriteter) i ansettelser istedenfor utdanning og erfaringer noe som kan forklare alle problemene Boeing og nå også United Airlines (som har opplevende tilsvarende problemer i det siste).

John Barnett var whistlerblower ved 787 fabrikken i South Carolina og han satte lyset på masse problemer hos Boeing.

At det har vært drevet av Profitt er det lett å være enig i, Ideologi - spesiellt WOKE skjønner jeg overhodet ikke ?? Jeg sliter med å skjønne WOKE i seg selv, synes på meg som bor i en delstat som kritisert for å være WOKE (men som det er veldig bra og bo i) bor på en øy som også kritiseres for å være WOKE (igjen dette er blant de beste stedene i USA og bo) jeg jobber for et firma som til stadighet kritiseres for å være WOKE, men resultatene vi leverer betyr i såfall at WOKE betyr utrolig lønnsomhet ;)

California hvor mitt firma holder til kritiseres også for å være WOKE, men er i ferd med å bli verdens fjerde største økonomi !, Så WOKE betyr fantastisk vekst og økonomisk stabilitet.

It is good to be WOKE I guess :p

Tilbake til Boeing og mine kilder er i hovedsak Air Currant - Jon Ostrower en annen WOKE fyr her i Seattle området, min lokale PBS Radiostasjon har interjuver med Jon nesten daglig. I tillegg er Seattle Times en god kilde, sammen med New York Times.

«Innkvartering av minoriteter» har jeg aldri hørt om, det som South Carolina Fabrikken (787) stod for var No Union - ingen fag foreninger ! Og det sammen med flytting vekk fra SPEA Fagforeningene her i Seattle, har pågått lenge, slik mistet Boeing utrolig mye kunnskap - og mest kritisk kommunikasjonen mellom ingeniørene og ledelsen, se på allt som ble ignorert rundt utviklingen av MAX, det er kjernen i Boeings Problemer.

Boeing ansatter i stor grad meget godt utdannede, de henter svært mange fra utlandet (min kone er meget liten del av den prosessen, hun trener alle nyansatte som flytter til Seattle fra utlandet, inkludert Kanada ;) ) Jeg seiler sammen med en av disse som kom fra Brasil (gjett hvor han jobbet ?)

Fra tid til annen kommer gode venner av han på besøk fra Frankrike, gjett hvor de jobber.

Midtiblinken
12-03-2024, 19:51
Woke er et problem når de presser en agenda i ansettelser som kun skal passe inn i deres egen. Du kan ikke presse gjennom ansettelser i en airline(UA) som utelater den største søkergruppe pga deres hudfarge, kjønn eller legning. De vil heller ha folk uten erfaring og interesse enn en med de om han ikke passer i båsen. Da går det ikke bra over tid, og vi ser det i United i dag. Jeg vet lite om Boeing, men ikke overrasket om det er et problem. For det blir det om du ikke ansetter den beste for jobben, uansett hvem de er.

magtje
12-03-2024, 20:15
WOKE og innkvotering av minoriteter er sikkert fint og bra i flere tilfeller, men når man ansetter folk i flybransjen (og andre bransjer der liv, helse og sikkerhet er viktig) uten de riktige kvalikasjoner og erfaringer men istedenfor basert på som Midtblinken beskriver på kjønn, etnisitet, religion og idelogi så vil dette medføre til alvorlige problemer inkl ulykker med tap av liv og helse.
Det er det som John Barnett og andre nå begynner å fortelle om at nå skjer i flybransjen (fra topp til bunn) i USA.

Og når man kobler dårlig/ ingen kunnskaper (inkl generelt basiskunnskaper), ikke relevant personlige egenskaper og samfunns krav med dårlig opptrening, rutiner (som ikke blir avdekket nå pga ansattes kunnskaper) og selskapenes profittjag så skjer slik hendelser og ulykker vi nå ser i stadig større omfang i USA og/ eller med Boeing fly.

Someone
13-03-2024, 06:55
Moderator

Det er ryddet i tråden for å forsøke få den tilbake til tema. Som ikke er amerikanske innenrikspolitikk

/moderator

LN-MOW
13-03-2024, 19:05
Tilbake til tema, ja ...

Desk pilot
13-03-2024, 21:20
FAA har auditert både Boeing og Spirit og funnet mange avvik. Mye går på kvalitetsforståelse og hvordan man agerer i forhold til denne forståelsen. Og det er ikke bare de som jobber med monteringen som strever med dette:
The F.A.A.’s examination also explored how well Boeing’s employees understood the company’s quality-control processes. The agency interviewed six company engineers and scored their responses, and the overall average score came out to only 58 percent.

www.nytimes.com/faa-audit-boeing-737-max.html (https://www.nytimes.com/2024/03/11/us/politics/faa-audit-boeing-737-max.html)

dc-8-63
14-03-2024, 03:18
Woke er et problem når de presser en agenda i ansettelser som kun skal passe inn i deres egen. Du kan ikke presse gjennom ansettelser i en airline(UA) som utelater den største søkergruppe pga deres hudfarge, kjønn eller legning. De vil heller ha folk uten erfaring og interesse enn en med de om han ikke passer i båsen. Da går det ikke bra over tid, og vi ser det i United i dag. Jeg vet lite om Boeing, men ikke overrasket om det er et problem. For det blir det om du ikke ansetter den beste for jobben, uansett hvem de er.

Jeg kjenner ikke til UA (men vi har en fra Ledelsen i Chicago her :p) Derimot kjenner jeg veldig godt til Boeing og der er det ingen annen agenda enn å finne nok ansatte med kvalifikasjoner, vi har ingen reel arbeidsledighet, det er er langt flere jobber enn jobbsøkere i de stillingene Boeing trenger ! (Dog kan en vel si at det er nok hvite menn med styreambisjoner uten kunnskap i dagens styre !!)


WOKE og innkvotering av minoriteter er sikkert fint og bra i flere tilfeller, men når man ansetter folk i flybransjen (og andre bransjer der liv, helse og sikkerhet er viktig) uten de riktige kvalikasjoner og erfaringer men istedenfor basert på som Midtblinken beskriver på kjønn, etnisitet, religion og idelogi så vil dette medføre til alvorlige problemer inkl ulykker med tap av liv og helse.
Det er det som John Barnett og andre nå begynner å fortelle om at nå skjer i flybransjen (fra topp til bunn) i USA.

Og når man kobler dårlig/ ingen kunnskaper (inkl generelt basiskunnskaper), ikke relevant personlige egenskaper og samfunns krav med dårlig opptrening, rutiner (som ikke blir avdekket nå pga ansattes kunnskaper) og selskapenes profittjag så skjer slik hendelser og ulykker vi nå ser i stadig større omfang i USA og/ eller med Boeing fly.

Det er faktisk helt motsatt av det du skriver, på meg virker det som du skriver med Norske øyne og Norske fakta. Først og fremst som nevnt over, det er ingen arbeidsledighet i de stillingene Boeing ansatter og forsøker å finne arbeidskraft.

Her i USA er det absolutt ingen innkvotering, vi har regler og regelverk som ALLE store bedrifter må følge - DEI som står for Division, Equality, Inclusion - her i kveld sitter jeg igjen med kurs i blant annet DEI som jeg må før jeg starte mitt neste prosjekt for et av de største Livsforsikrings Selskapene i USA. Dette er rutine for meg og jeg begynner å bli en ekspert i dette fordi alle firmaene jeg jobber med (også mitt eget firma) krever dette, og de krever at vi består sertfiseringene.

Både hos Amazon (AWS) og Facebook måtte vi sertifiseres før vi fikk adgang til å bruke MacBooken vi fikk utlevert. Og alle disse videoene starter med hva det koster firmaet om disse reglene brytes -dette er absolutt ikke WOKE, det hva Business (den delen som tjener store penger) forholder seg til.

Dette gjelder Boeing også, uten å gå i detaljer, er ingen av de nye Boeing ansatte min kone Coacher hver uke innkvotert, for å gi deg en liten tanke vekker, våren 2022 valgte Boeing å stenge et av sine store kontorer (hovedsak design) i utlandet, Boeing gav ALLE ansatte tilbud om å flytte til USA - i hovedsak hit i Seattle, og omtrent alle menn i vernepliktig alder tok tilbudet med glede. Hver eneste familie koster Boeing USD 75.000 - 85.000 for å skaffe Green Card (ja det kan kjøpes via et firma jeg ikke kan nevne, men som også er en av mine klienter!).

Boeing har absolutt ikke noe kvoterings problem - det er absurd og en veldig unyttig avsporing av debatten (De som skriker WOKE høyest her, skriker like høyt i mot støtte til Ukraina - en tanke !)

Ja flertallet av nyansatte min kone for tiden jobber med kommer fra India, ingen minoritet her og den utdannelsen og kunnskapen de har passer absolutt ikke inn i din beskrivelse ! Om du fjernet: Hunder, Excel og Indere fra AWS vil du bli sjokkert over hva du mistet av applikasjoner, systemer, web sider du er avhengig av til daglig :angry:

Og nå til avslutting - kommer det en 777-9 lavt innover huset vårt, Boeing versjonen av Elg i Solnedgang! Nyyyydelig (og det står ennå 777-X under buken)

Midtiblinken
14-03-2024, 13:16
Jeg jobber i et selskap med DEI Director og vi er gjennomsyret av kvote ansattelser. Vi har store problemer på mange områder der alle uvesentlige kvalifikasjoner må foran erfaring. Sier du et landet ikke innkvoterer, men at selskaper må innkotere for og bli sertifisert?
I UA er det blitt et problem allerede, og verre blir det. Når sikkerhet går bak agenda så ender det ikke godt.

magtje
16-03-2024, 11:52
Jeg jobber i et selskap med DEI Director og vi er gjennomsyret av kvote ansattelser. Vi har store problemer på mange områder der alle uvesentlige kvalifikasjoner må foran erfaring. Sier du et landet ikke innkvoterer, men at selskaper må innkotere for og bli sertifisert?
I UA er det blitt et problem allerede, og verre blir det. Når sikkerhet går bak agenda så ender det ikke godt.
UA fikk nå igår sin 7. uønskede hendelse (rullebane avgjørelse, nødlanding, mistede flydeler) på ca 1.uke.
Når dette skjer så ofte på kort tid tyder vel mye på at dette handler om interne forhold, og basert på det som nå kommer ut i det offentlige, også fra ansatte hos UA, så kan vel mye tyde på at DEI agendaen (som har rammet USA hardt) spiller en vesentlig rolle i alle disse uønskede hendelsene.

OJB
18-03-2024, 10:46
Sakset fra FlightGlobal i dag :

Airlines candid on Boeing concerns

Southwest-737-Max-c-Markus-Mainka_580px

Good weeks have been few and far between at Boeing for some time, but the past few days have proven particularly challenging as the airframer works to move beyond its various issues.

Most notably, the death of whistle-blower John Barnett generated headlines around the world.

But among the airframer’s customers, United Airlines chief executive Scott Kirby this week acknowledged that the carrier is considering an Airbus A321neo order to replace previously ordered Boeing 737 Max 10s – certification of which remains subject to delays.

“As much as I would like those deliveries, this is not a 12-month issue,” Kirby says of Boeing. “This is a two-decade issue.”

Speaking during the same JP Morgan conference, Southwest Airlines chief executive Bob Jordan cited Boeing 737 Max delivery delays as he described the carrier’s highly constrained 2024 growth plan.

“Fix the culture, whatever is at work here,” Jordan says of Boeing. “We all need Boeing stronger two years from now, five years from now, 10 years from now. And that takes precedent over delivery delays. Boeing needs to become a better company – and the deliveries will follow that.”

Boeing itself released data this week showing the pace of 737 Max deliveries slowed again in February amid intense scrutiny over product quality, although it did accelerate deliveries to the key China market.

The 27 aircraft it handed over in February was flat month-on-month and slower than the year-ago pace.

In a memo to staff, the airframer separately outlined steps it is taking to address quality and safety concerns raised by two recent investigations into its 737 Max assembly site in Renton.

Boeing Commercial chief executive Stan Deal said his team is working directly with specific employees flagged by investigators and has stepped up its quality inspections.

The airframer also confirmed to federal accident investigators this week that it has no records of work completed last year on a 737 Max 9 door plug that failed during an Alaska Airlines flight, nor does it know which employees performed the work.

Alaska Airlines itself said this week that the grounding of its 737 Max 9s following the door plug blow-out resulted in lost profits of at least $150 million.

A tough few days for an airframer that acknowledges the scale of work it has left to do.

OJB
21-03-2024, 15:18
Sakset fra FlightGlobal i dag ;

Boeing’s current 737 production rate is in ‘low- to mid-30s’ per month: CFO

Wed, 20 Mar 2024 11:33:00 GMT

Boeing’s current production rate of the 737 currently sits in the “low-to-mid 30s”, and the airframer will restrict output to “below 38” jets per month as it works through quality issues raised by two recent safety audits.

Blubird
23-03-2024, 11:25
Michael O’Leary pratet litt om Boeing forleden:

“We find little things like spanners under floors and handles missing on seats which we wouldn’t really expect to find on a $100m piece of kit.”

(...)

“Boeing needs leadership. Stan [Deal] needs to get his finger out.”

https://aviationsourcenews.com/airline/boeing-spanners-found-in-ryanair-737-maxs/

Blubird
25-03-2024, 13:10
Og da er Calhoun ferdig.

jb1
25-03-2024, 13:21
Og da er Calhoun ferdig.

Det var vel ikke helt overraskende.

https://www.dn.no/luftfart/boeing/boeing-sjefen-gar-av/2-1-1615855

OJB
25-03-2024, 14:48
Fra NTB-Reuters nå :

Nyheten om at selskapets tre øverste ledere gir seg kommer samtidig som den amerikanske flyprodusenten er under hardt press for å iverksette tiltak som kan sikre selskapets fly mot tekniske feil.

Boeing har i flere år strevd med kvalitetsproblemer og ulykker, særlig knyttet til Max-serien.

Nyhetsbyrået Reuters skriver mandag at Kellner har orientert styret om at han ikke stiller til gjenvalg på selskapets kommende generalforsamling. Han har vært selskapets styreleder siden 2019.

Så sent som i midten av mars ble det avdekket av ett av selskapets fly manglet et panel, noe som først ble oppdaget etter at det landet i Medford i Oregon.

I januar i år løsnet et dørpanel i et Boeing-fly av typen 737 Max 9. Flyet måtte dermed nødlande med et gapende hull i flysiden. Undersøkelser har avdekket at bolter som skulle holde panelet på plass, manglet etter at flyet var blitt reparert.
I 2018 og 2019 styrtet to 737 Max-fly i henholdsvis Indonesia og Etiopia på grunn av feil ved flyenes automatiserte styringssystemer. I alt 346 personer mistet livet. Det førte til at flymodellen ble satt på bakken i to år.

Amerikanske flymyndigheter har også iverksatt omfattende granskninger etter de siste hendelsene. Nylig ble det gitt ordre om en undersøkelse av arbeidet ved en av Boeings fabrikker ved Seattle. Her bygges modellen 737 Max som opplevde å miste et dørpanel i luften 5. januar.

Trdfly
25-03-2024, 16:31
Litt dumt at hendelsen i midten av mars med United som mistet et panel rundt hjulbrønnen linkes opp mot Boeing.. men de har vel gjort seg fortjent til det, til tross for at det nok ikke er Boeing sin feil.

Flyet som nevnes har flydd rundt siden 1998 hos Continental og United, så er nok hos United problemet lå. I lys av flere hendelser hos United har ført til ar FAA nå har satt i gang tilsyn av deler av United sin virksomhet.

Midtiblinken
25-03-2024, 16:38
Tilsyn? FAA har gått inn i United med bøtte lys, og det er nok fortjent.

Someone
25-03-2024, 20:56
Og da er Calhoun ferdig.


Og Stan Deal hos Boeing Commercial.

Dog går de jo av med pensjon og blir sittende ut året.

Someone
21-05-2024, 20:43
Det var tilslutt sjefene for de store amerikanske flyselskapene United, American, Alaska og Southwest som nærmest tvang frem et lederskifte hos Boeing.

https://theaircurrent.com/industry-strategy/boeing-csuite-changes-calhoun-deal-kellner-pope/

U.S. airlines, fed up, forced change in the Boeing C-suite

Someone
13-06-2024, 17:30
Boeing fortsetter å sliter med å skru 787 sammen riktig.

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/boeing-investigates-quality-problem-undelivered-787s-sources-say-2024-06-13/

June 13 (Reuters) - Boeing (BA.N), opens new tab is investigating a new quality problem with its 787 Dreamliner after discovering that hundreds of fasteners have been incorrectly installed on the fuselages of some undelivered jets, two people familiar with the matter said.

OJB
18-06-2024, 15:18
Sakset fra FlightGlobal i dag ;

NTSB opens inquiry into Southwest 737 Max 8 ‘oscillation event’

Fri, 14 Jun 2024 22:35:00 GMT

The US National Transportation Safety Board (NTSB) has launched an investigation into why a Southwest Airlines Boeing 737 Max 8 experienced what pilots called a “Dutch roll” during a 25 May flight.

storg
18-06-2024, 21:25
Også sliter de med å finne en CEO.

https://www.wsj.com/business/airlines/boeings-ceo-search-hits-some-turbulence-78bc27b9?st=6axbkvjr50dd0q2&reflink=article_copyURL_share


Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
19-06-2024, 10:11
Også sliter de med å finne en CEO.


Tja, men samtidig så bør man kanskje lete utenfor Beoing, GE, Spirit systemet for litt nytt blod?

RJon
21-06-2024, 18:44
Dave Calhoon sleit litt med å forklare seg for kongressen

https://youtu.be/zi7Oy53Wu-A?feature=shared

Sent fra min SM-S918B via Tapatalk

Someone
08-07-2024, 07:46
Prinsippavtale om er forlik med amerikanske myndigheter som innebærer en bot på 244 millioner USD etter MAX-ulykkene

https://www.nettavisen.no/nyheter/boeing-bekrefter-forlik-med-amerikanske-myndigheter-etter-737-max-ulykker/s/5-95-1906608

Flyprodusenten Boeing har inngått en avtale med det amerikanske justisdepartementet etter en gransking av to 737 Max-flystyrter, melder selskapet.

dc-8-63
10-07-2024, 21:38
Prinsippavtale om er forlik med amerikanske myndigheter som innebærer en bot på 244 millioner USD etter MAX-ulykkene

https://www.nettavisen.no/nyheter/boeing-bekrefter-forlik-med-amerikanske-myndigheter-etter-737-max-ulykker/s/5-95-1906608

Lettavisen.no er kanskje ikke den grundigste kilden, det er ganske mye rundt dette som kan har store konsekvenser for fremtidens Boeing.

Normalt i slike forlik er det vanlig at tiltalte bedrift «Admits No Wrongdoing» og betaler boten. Boeing har i denne avtalen (den er ikke endelig ennå) «Plead Guilty» og det kan medføre til at Boeing ikke kan tildeles «Defense Contracts».

Det spekuleres i at Boeing kan bli delt i 2 - Boeing Commercial Aircraft og Boeing Space and Military. Med unntak av 767 Tankerene er det ikke mye overlapping og ikke felles fabrikker.

Jeg skal også dele en Podcast om Boeing og 737MAX spesiellt On Point fra vår lokale NPR stasjon, jeg hørte deler av denne Live nettopp og den blir lastet opp i løpet av noen timer.

dc-8-63
10-07-2024, 22:02
Dagens On Point Podcast om Boeing og 737MAX:

https://www.wbur.org/onpoint/2024/07/10/boeing-promo

dc-8-63
31-07-2024, 18:44
Også sliter de med å finne en CEO.

https://www.wsj.com/business/airlines/boeings-ceo-search-hits-some-turbulence-78bc27b9?st=6axbkvjr50dd0q2&reflink=article_copyURL_share


Sent from my iPhone using Tapatalk

Naa er den nye Boeing CEO funnet Kelly Ortberg, og en god start (begynner 08 August) er at han har valgt basere seg i Seattle

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeing-chief-coming-home-new-ceo-will-be-based-in-seattle/?utm_source=marketingcloud&utm_medium=email&utm_campaign=BNA_073124160532+Boeing%27s+new+CEO+w ill+be+Seattle-based_7_31_2024&utm_term=Registered%20User

CFM
31-07-2024, 23:44
Flere som jobbet under han hos Rockwell Collins har mye positivt å si, så skal bli interessant hva han kan utrette.

view
01-08-2024, 00:42
Endelig en ingeniør igjen

EB
01-08-2024, 05:59
Høres lovende ut…selv om Boeing måtte oppheve egen pensjonsalder for at han skal få tid på seg til å snu skuta.

KnutW
02-08-2024, 09:02
Endelig en ingeniør igjen

Muilenburg var også ingeniør…

Someone
08-09-2024, 18:58
Da skal en ny avtale med ansatte i produksjonen være inngått, selv om den skal stemmes over først.

https://www.aviation24.be/manufacturers/boeing/boeing-reaches-historic-contract-agreement-with-iam-union/

Boeing announced a tentative historic contract agreement with IAM Districts 751 & W24, representing over 33,000 employees in Washington, Oregon, and California.

Someone
13-09-2024, 07:23
Da skal en ny avtale med ansatte i produksjonen være inngått, selv om den skal stemmes over først.

https://www.aviation24.be/manufacturers/boeing/boeing-reaches-historic-contract-agreement-with-iam-union/


Eller ikke. Avtalen ble solid nedstemt så nå går 30.000 ansatte ut i streik.

https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#154206

Det meste av flyproduksjonen til Boeing stanses når over 30.000 ansatte går ut i streik fredag. Streiken er den første blant Boeing-ansatte på 16 år.

Det er Boeings amerikanske fabrikkarbeidere på vestkysten som går ut i streik etter at 96 prosent i fagforeningen stemte for å legge ned arbeidet.

EB
15-09-2024, 08:14
…og i Seattle Times kan vi lese at den nye toppsjefen har kjøpt seg hus i Seattle. Flyttes også hovedkontoret kanskje tilbake til Seattle igjen?

OJB
18-09-2024, 14:30
Sakset fra FlightGlobal i dag :

Boeing halts supplier shipments and hiring as strike continuesBy Jon Hemmerdinger17 September 2024Boeing's 737 assembly facility in Renton, Washington 25 June 2024

Source: Jennifer Buchanan, Seattle Times

Boeing will ask suppliers to stop shipping most parts to its Pacific Northwest aircraft assembly sites and is considering furloughing employees as part of a broader plan to save cash amid an ongoing machinists’ strike.

Someone
18-09-2024, 20:48
Der kom permiteringene

https://www.dn.no/investor/nyhetsstudio/154416

Kelly Ortberg, konsernets leder, fortalte onsdag at de ville permittere et stort antall ansatte.

Permitteringene er ventet å påvirke titusener av arbeidere. Ifølge Ortberg vil de ansatte bli permittert en uke av gangen hver fjerde uke.

OJB
19-09-2024, 12:51
Sakset fra FlightGlobal i dag :


Boeing to begin furloughing staff in ‘coming days’ due to machinists’ strike

Wed, 18 Sep 2024 17:32:00 GMT

Boeing will soon begin furloughing employees and cutting executives’ salaries to save cash during a costly and ongoing strike by 33,000 members of its machinists union.

Someone
21-09-2024, 07:56
Den nye sjefen har startet rydde opp, og har nå sparket sjefen for forsvars- og romfartsdelen av Boeing.

https://www.seattletimes.com/business/boeing-defense-chief-out-in-new-ceos-first-executive-move

Boeing Co. ousted the top executive for its defense and space division, in the first major shakeup by Kelly Ortberg since he took over as chief executive officer last month.

Ted Colbert, a 15-year veteran at Boeing, will leave the company with immediate effect and be succeeded on an interim basis by Steve Parker, the defense unit’s chief operating officer, Ortberg said in a message to employees on Friday

Someone
23-09-2024, 22:31
Boeing har lagt et nytt tilbud frem for de ansatte.

https://www.airwaysmag.com/new-post/boeing-sweetens-contract-iam-mechanics

In a bid to end the ongoing strike, Boeing has presented a "Best and Final Offer" (BAFO) to the International Association of Machinists and Aerospace Workers (IAM) District Lodges 751 and W24.

Someone
25-09-2024, 22:17
Boeing har lagt et nytt tilbud frem for de ansatte.

https://www.airwaysmag.com/new-post/boeing-sweetens-contract-iam-mechanics

Avvist av de ansatte

https://www.aviation24.be/manufacturers/boeing/boeing-strike-continues-as-machinists-reject-final-offerwithout-ratification-vote/

Boeing’s latest “best and final offer” to 33,000 striking machinists has been rejected by the International Association of Machinists and Aerospace Workers (IAM), District 751, without a vote. The union accused Boeing of publicising the offer without consulting union negotiators.

Someone
05-10-2024, 07:56
Tilbake til forhangdlingsbordet på mandag

https://x.com/jonostrower/status/1842271615998218384

Boeing and IAM set to return to formal negotiations on Monday, October 7.

Someone
09-10-2024, 07:46
Tilbake til forhangdlingsbordet på mandag

https://x.com/jonostrower/status/1842271615998218384

Gikk tydeligvis ikke så bra

https://e24.no/naeringsliv/i/GywGVl/boeing-trekker-tilbake-loennstilbud

Boeing trekker tilbake lønnstilbudet til rundt 33.000 streikende arbeidere etter at forhandlinger med fagforeningen mislyktes.

LN-MOW
11-10-2024, 23:43
Nå skal 17.000 (10%) av arbeidsstokken kastes på dør ...

https://e24.no/boers-og-finans/i/dRqLoz/boeing-skal-kutte-17000-jobber?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Flyselskapet Boeing sier at de planlegger å kutte 10 prosent av arbeidsstokken, skriver Bloomberg.

Bakgrunnen er ifølge Boeing en krise som skyldes langvarig streik og manglende likviditet.

EB
12-10-2024, 05:34
…og 777X utsettes ytterligere og 767 i frakterutgave skal legges ned.

Someone
12-10-2024, 07:50
Og forsvarsdivisjonen deres virker tape penger på det meste de gjør. Så ikke akkurat det som kan redde dem.

https://breakingdefense.com/2024/10/boeings-defense-unit-logs-massive-2-billion-in-losses-for-third-quarter/

Boeing’s defense unit logs massive $2 billion in losses for third quarter
"In BDS [Boeing Defense Space and Security], our performance on fixed-price development programs is simply not where it needs to be," Boeing CEO Kelly Ortberg said.

Ellers var vel planen lenge å avslutte 767 produksjonen i 2027, selv om de vel tilslutt fikk forlenget tillatelsen til å produsere denne.

EB
12-10-2024, 07:59
Hvordan er det egentlig mulig at Boeing havnet i denne situasjonen? Hvem hadde trodd dette den gang de overtok McDonnel Douglas og med det fjernet en av to konkurrenter…

Someone
12-10-2024, 08:09
Hvordan er det egentlig mulig at Boeing havnet i denne situasjonen? Hvem hadde trodd dette den gang de overtok McDonnel Douglas og med det fjernet en av to konkurrenter…

Overtagelsen av McDonnel kan jo argumenteres for var endel av starten på problemene. Virker som endel av kulturen der bidro til å stå feil vei når de skulle pisse ut av teltet.....

EB
12-10-2024, 08:14
Har (heldigvis) aldri skjønt gleden over telt….

Desk pilot
12-10-2024, 10:13
Hvordan er det egentlig mulig at Boeing havnet i denne situasjonen? Hvem hadde trodd dette den gang de overtok McDonnel Douglas og med det fjernet en av to konkurrenter…
Jeg vil påstå at det er håndtverket som har sviktet. Ledelseshåndtverket.

Radiv
12-10-2024, 10:34
Hvordan er det egentlig mulig at Boeing havnet i denne situasjonen? Hvem hadde trodd dette den gang de overtok McDonnel Douglas og med det fjernet en av to konkurrenter…

Dette er det vel laget film om, om at MD gjengen overtok mange sjefsjobber i det nye selskapet, og med det var fokus og signaler fra ledelsen endret fra engineering til corporate. Da mister man kontakten med "gølvet" og rapportering overtar i management. Målet blir endret fra å produsere verdens beste flymaskiner til å tjene mest mulig penger!
Mange selskapet har opplevd det samme, og det går skjelden godt i lengden!

KnutW
12-10-2024, 23:35
Overtagelsen av McDonnel kan jo argumenteres for var endel av starten på problemene.

Og starten på dét igjen var da MD slo seg sammen med / overtok Douglas.
MD hadde null erfaring med sivile fly og flyselskapers måte å drive butikk, de var vant til å være sigarbuddies med Pentagon. I tillegg var "Mr. Mac" en aldersigen gniten gubbe som hadde det siste ordet i det meste. Og det ordet var som regel "Nei"

Dette resulterte i at DC-10 faktisk var den siste helt nye sivile maskinen de laget om man ser bort fra ørten forlengelser og modifiseringer av stakkars gamle DC-9 frem til MD-90 og utviklingen av DC-10 til den noe tafatte MD11.
Sistnevnte hadde fortjent en langt bedre skjebne enn den fikk, men Mr. Mac sa nei til å designe nye vinger. Mac er som kjent skotsk, og nye vinger koster penger. Mye penger. Det resulterte i for kort rekkevidde og en del fancy flip-overs på landing.

Så når denne gjengen overtok litt for mange ledelsesposisjoner i Boeing gikk det som det måtte gå. Boeing har kun kommet med én helt ny konstruksjon, 787, de siste 30 årene, og denne presterte å bli satt på bakken ganske lenge før de fikk skikk på den. Tilsvarende med den "nye" 737 Max.

dc-8-63
13-10-2024, 03:02
Fra markedsleder til en uvirkelig situasjon (del 1).

Hvordan er det egentlig mulig at Boeing havnet i denne situasjonen? Hvem hadde trodd dette den gang de overtok McDonnel Douglas og med det fjernet en av to konkurrenter…

Mange grunner til dette, en er at her i Seattle er det å tjene masse penger på mange måter en ettertanke (Oooh shit we made money - shit a hell of a lot of money - how did that happen :o

På tide å bytte ut Subaruen og Patagonia Fleece med noe mere stylish.

Boeings ledelse var «easy targets» for StonedCipher og ledelsen fra McDD. DE hadde style, godt siktet inn mot å tjene penger, masse penger, ennå mere penger. Mens Boeing på den tiden ønsket å bygge gode fly…..

Overtagelsen av McDonnel kan jo argumenteres for var endel av starten på problemene. Virker som endel av kulturen der bidro til å stå feil vei når de skulle pisse ut av teltet.....

Ja i Fase 1 var nettopp dette hva som skjedde, fokus ble endret fra å bygge fly til å tjene masse penger !

Man flytte hovedkontoret vekk fra den brysomme Business delen, ingeniører, fag foreninger og lukten av fly !!

Og kanskje det værste vekk fra kundene ! På denne tiden hadde alle store Boeing kunder egne kontorer på Renton og Everett, de var en del av utviklingen (jeg bivånet dette med 777-300ER hvor launch customer Air France bidro sammen med andre til løsninger som nesehjulets heve mekanisme som sørger for at Standard «High Loaders» kan benyttes (uten dette ville bakerste Bagasje luke være for høy og flyselskapene vill måtte investere i spesial High Loaders.

Og starten på dét igjen var da MD slo seg sammen med / overtok Douglas.
MD hadde null erfaring med sivile fly og flyselskapers måte å drive butikk, de var vant til å være sigarbuddies med Pentagon. I tillegg var "Mr. Mac" en aldersigen gniten gubbe som hadde det siste ordet i det meste. Og det ordet var som regel "Nei"

Dette resulterte i at DC-10 faktisk var den siste helt nye sivile maskinen de laget om man ser bort fra ørten forlengelser og modifiseringer av stakkars gamle DC-9 frem til MD-90 og utviklingen av DC-10 til den noe tafatte MD11.
Sistnevnte hadde fortjent en langt bedre skjebne enn den fikk, men Mr. Mac sa nei til å designe nye vinger. Mac er som kjent skotsk, og nye vinger koster penger. Mye penger. Det resulterte i for kort rekkevidde og en del fancy flip-overs på landing.

Så når denne gjengen overtok litt for mange ledelsesposisjoner i Boeing gikk det som det måtte gå. Boeing har kun kommet med én helt ny konstruksjon, 787, de siste 30 årene, og denne presterte å bli satt på bakken ganske lenge før de fikk skikk på den. Tilsvarende med den "nye" 737 Max.

I denne fasen var Boeing absolutt på rett stødig kurs, med 777-300ER, 737-800 begge meget solide fly som virkelig har levert og leverer for Flyselskapene.

På denne tiden var Airbus «stuck med 4 Engines» A380 og A340 - mens Boeing faktisk var 100% rett kurs !!

Men så kom StonedCipher fra McDD og endret kurs, først med en endring av hvem er vår kunde ! Harry (ja StonedCipher het Harry) hadde et klart bilde om at US Carriers er de vi tjener penger på, all other Airlines will only be the Icing on Cake. En strategi som gav Boeing the real Winners som 767-400, 757-300 og 737-900 (ikke 737-900ER!!)

Too be continued…..

OJB
13-10-2024, 23:54
Fra markedsleder til en uvirkelig situasjon (del 1).

På tide å bytte ut Subaruen og Patagonia Fleece med noe mere stylish.

.

Nei for pokker , jeg har nettopp supplert mine 2 SAABer med en Subaru Outback !

dc-8-63
14-10-2024, 00:18
Nei for pokker , jeg har nettopp supplert mine 2 SAABer med en Subaru Outback !


Det er en grunn til at vi aldri har sett en trip rapport fra Forumets JetSetter SudCaravelle fra Seattle :p tror den godeste SudCaravelle ville bli miljøskader om han satte foten inn i et at Amazon eller AWS HQ her i Seattle - Ingen har slips !! Ingen har dress, de har jo kun shorts og t skjorter og alle har hunder inne på kontoret !! (Ja jeg har jobbet dypt inne i AWS hatt med egen hund, i et kontorlandskap med 8 skrivebord og 12 hunder !! :lol: )

Som sagt Seattle er ikke akkurat som andre byer !! Men vi kan fremdeles tjene og omsette mere enn BP og gjengen :colgate:

dc-8-63
14-10-2024, 01:39
Fra Sonic Cruiser til Dreamliner som ikke gikk så bra det heller !! (Del 2)

Som antyder i del 1 var ikke StonedCipher og hans ledelse team fra McDD ikke veldig opptatt av dialog med kundene, i Harrys verden var det kun noe oljesøl og masse sand i Dubai og de andre Emiratene og Saudi Arabia hadde ikke akkurat kjøpt masse fly og de valgte L-1011 over DC-10 :angry:

I lokal avisen var det et stort oppslag om Boeings nye Sonic Cruise, flott grafikk, mye om hvor fort en kunne komme seg fra London til Los Angeles alt så fremtids messing ut, hva kunne gå galt for Boeing mens Airbus drev med 4 motorer (til dels hårfønere) og 777 var det kundene ønsket seg !!

Men hvor lenge var Adam (Harry) i paradiset !! I løpet av dager ! Var Sonic Cruise rebranded til Sonic Looser - kundene (de som betaler for flyet !!) var svaret No Sale !!

Skulle ønske en kunne sett Boeings Presentasjon foran de store kundene, BA, AF, UA, AA, dl, JL, SQ - som nok sjelden snakker unisont - men denne formiddagen i Westin Seattle var det helt sikkert et STORT UNISONT WTF !!! This is the crap you will sell us !! No way Harry !!!

Så ble det stille, veldig stille, uker gikk og plutselig kom fugl fønix opp av Sonic Looser asken…..Dreams of a Dreamliner……dette var noe kundene (de fleste - unntatt - ikke dl) ville ha, ting var på gang igjen. Boeing hadde et fly som var løsningen på mye, what could go wrong, vel det meste og det skjedde.

Så Boeing hadde et solid fremtidsrettet design, et fly som ville ble en Game Changer !! Flyselskapene så for seg Nice - New York, Glasgow - Los Angeles, Kirkenes - Tuscaloosa (ok ble litt ivrig her :8: )

Harry likte ikke denne utviklingen og Alan Mullaly, antagelig den Commercial Director som var pappa´en til 737-800 og 777-300ER ble plutselig FORD CEO, ok han valgte ikke Toyota, men utvilsomt gjorde han en meget god jobb for Ford. Alan M var helt sikkert ikke perfekt, men han kunne snakke med SPEA, med Someone, med investorer og han kunne lytte til kundene.

Så Boeing hadde et meget fremskrittsrettet fly, virkelig det første helt nye design siden 747-100, selv 777 hadde visstnok en meget liten del arvet fra 767 som hadde arvet fra 737 - ikke helt bekreftet, så muligens var 767 pure.

Så what the f….klarte Boeing å gjøre. Vel ført og framst «la oss bygge Dreamliner» rundt om i verden (Lego anyone ?) - helt realistisk hadde Boeing med 777 gjort et meget stort fremskritt som ikke er lett å oppdage, 777 var 100% designet i CAD - tidligere ble det bygget tremodeller og masse annet rart, men 777 seksjonene fra CAD design gikk sammen med millimeter presisjon, absolutt 0 - null modifikasjoner!!

Så hvorfor ikke bygge deler i Japan (de gutta kan jo bygge Toyota og det som verre er !) i Italia (ok som gift med en fantastisk liten italienerinne er jeg en smule skeptisk �� (no darling all ok out here on the Porch)) Den samme italienerinnen endte opp med en meget dyp samtale om kulturelle forskjeller mellom sør Italia og USA med en Boeing Direktør.

Dreamlifter ble designet og utviklet av Boeing Moskva !! (En av de Ukrainske Boeing ansatte i Moskva som jobbet med Dreamlifter er nå her i Seattle og jobber med 777-9)

Vel 787 som etter hvert Dreamliner ble til introduserte en ny fase av Boeings road to Missouri

KnutW
14-10-2024, 01:45
Nei for pokker , jeg har nettopp supplert mine 2 SAABer med en Subaru Outback !

Subaru?! Ikke bare hos Boeing det er problemer om dagen…

Someone
14-10-2024, 21:51
Emirates sjefen er ikke veldig fornøyd:

https://www.airwaysmag.com/new-post/emirates-boeing-new-777x-delays

Emirates Bashes Boeing Over New 777X Delays

OJB
14-10-2024, 23:17
Følg med på Airbus 350-1000 bestillinger fremover. Rykter i City i London sier noe er på gang som et resultat av 777-9 problemer.

KnutW
14-10-2024, 23:58
Følg med på Airbus 350-1000 bestillinger fremover. Rykter i City i London sier noe er på gang som et resultat av 777-9 problemer.

Airbus har vel også en gryteklar A350-1100 de ganske «kjapt» kan få i lufta?

LN-MOW
15-10-2024, 00:11
Airbus har vel også en gryteklar A350-1100 de ganske «kjapt» kan få i lufta?

Hvis det finnes motorer å få …. Trent/RR er mangelvare om dagen ….

Someone
15-10-2024, 07:14
Dessuten er Airbus utsolgt de nærmeste årene, og klarer jo heller ikke levere alt på tid. Er bare de fremstår så mye bedre når Boeing er såpass dårlig på det.

https://leehamnews.com/2024/10/11/how-boeings-actions-affect-products-airbus-analysis/

https://leehamnews.com/wp-content/uploads/2024/10/A350-Del-Stream-10-2024.png

Blubird
15-10-2024, 08:25
Airbus har vel også en gryteklar A350-1100 de ganske «kjapt» kan få i lufta?

Som kort forklart vil utgjøre hvilken forskjell fra dagens -1000? Spør for en venn.

jufix
15-10-2024, 09:05
Som kort forklart vil utgjøre hvilken forskjell fra dagens -1000? Spør for en venn.

Større, nærmere 777-9 i kapasitet.

KnutW
15-10-2024, 10:56
Som kort forklart vil utgjøre hvilken forskjell fra dagens -1000? Spør for en venn.

4 meter lengre, ca 78 meter, og opptil 45 pax mer:

Airbus has explored the possibility of a further stretch offering 45 more seats.[118] A potential 4 m (13 ft) stretch would remain within the exit limit of four door pairs, and a modest MTOW increase from 308 t to 319 t would need only 3% more thrust, within the Rolls-Royce Trent XWB-97 capabilities, and would allow a 7,600 nmi (14,100 km; 8,700 mi) range to compete with the 777-9's capabilities.[119] This variant was to be a replacement for the 747-400,[120] tentatively called the A350-8000,[121] -2000[122] or -1100.

Someone
15-10-2024, 20:19
Planlegges fylle på med friske penger i kassen til Boeing.

https://www.dn.no/investor/nyhetsstudio/155680

Kriserammede Boeing meldte tirsdag om planer om å hente inntil 25 milliarder dollar i friske penger, samt at det har inngått en kredittfasilitet på 10 milliarder dollar.

OJB
16-10-2024, 11:49
Sakset fra FlightGlobal i dag :


Emirates’ CEO questions Boeing’s new 777-9 timeline

Tue, 15 Oct 2024 19:13:00 GMT

The chief executive of Emirates Airline is sceptical Boeing can meet its new goal of delivering the first 777-9 in 2026, citing the programme’s currently stalled type inspection authorisation and a crippling strike.

Someone
19-10-2024, 17:12
Nytt forslag fra Boeing skal være presentert til de streikende.

https://www.airwaysmag.com/new-post/boeing-strike-deal-iam-union-vote-new-offer

Boeing has forwarded a negotiated proposal and resolution to the IAM Union District 751 to end the strike.

SudCaravelle
19-10-2024, 18:00
Airbus har vel også en gryteklar A350-1100 de ganske «kjapt» kan få i lufta?

Oj.. det kan bli en smekker kjerre :-)

55244

Blubird
19-10-2024, 23:04
Den maskinen blir så lang at pilotene sitter én tidssone foran resten av kabinen.

EB
21-10-2024, 06:36
Hvor lang blir A350-1100 iforhold til A340-600?

Someone
21-10-2024, 07:06
Nå virker det egentlig som en A350-1100 er lagt i skuffen på ubestemt tid...

KnutW
21-10-2024, 10:43
Hvor lang blir A350-1100 iforhold til A340-600?

2,5 meter lengre.

ENGM RAMP
21-10-2024, 12:07
2,5 meter lengre.

Er det da ikke drøyt 4m lengre ut fra hva jeg har lest ? (uten at jeg husker konkret hvilke nettsteder jeg leste det på)

LN-MOW
21-10-2024, 13:16
Er det da ikke drøyt 4m lengre ut fra hva jeg har lest ? (uten at jeg husker konkret hvilke nettsteder jeg leste det på)

Den er 4m lenger enn A350-1000.

dc-8-63
24-10-2024, 04:47
Nytt forslag fra Boeing skal være presentert til de streikende.

https://www.airwaysmag.com/new-post/boeing-strike-deal-iam-union-vote-new-offer

Og forslaget ble nedstemt 😞

OJB
25-10-2024, 00:02
Sakset fra dagens FlightGlobal :

Machinists’ strike to continue as union rejects Boeing’s new contract proposal

Thu, 24 Oct 2024 03:16:00 GMT

Boeing’s largest labour union has rejected again a revised contract proposal that promised a larger wage increase over a four-year period.

EB
25-10-2024, 05:41
Kan Boeing gå konkurs om denne streiken fortsetter?

OttoL
25-10-2024, 09:39
Det som fascinerer meg med Boeing, i det som effektivt sett er et duopol med ventelister på haugevis av år, er at de klarer å gjøre det så crap. Tipper de kan godta lønnskravene til de streikende og velte hele prisen over på de som skal kjøpe fly fremover. For hvor skal man ellers gå? Airbus og den evig lange ventelisten det selskapet har?

OJB
25-10-2024, 10:43
Kan Boeing gå konkurs om denne streiken fortsetter?

Chapter 11 er et mulig scenario hvis dette fortsetter

storg
25-10-2024, 15:28
Podcasten Odd Lots med en episode om Boeing.

https://podcasts.apple.com/no/podcast/lots-more-on-the-ongoing-mess-that-is-boeing/id1056200096?i=1000674415618&l=nb

Shares of Boeing, America's biggest aerospace manufacturer, have plummeted 40% so far this year. The company is facing a string of challenges, including fatal crashes of its 737 Max jet, a door blowing off another 737 aircraft, striking workers, and difficulties ramping up production. That's opened up some pretty existential questions for the company — including whether this former national champion will even survive for much longer. In the meantime, Boeing executives are trying to turn things around by raising additional capital and slashing the workforce to bring down costs. But will it work? In this episode, we speak with aerospace veteran Richard Aboulafia, a managing director at AeroDynamic Advisory, about the ongoing mess that is Boeing.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Futura
25-10-2024, 15:51
Kan Boeing gå konkurs om denne streiken fortsetter?
Akkurat som Kodak, to big to fail..... Men Kodak solgte et utdatert produkt (unntatt til spesielt interesserte) mens Boeing enda ikke har blitt utkonkurrert av kineserne.

joandreas
26-10-2024, 18:57
De vil selge deler romdelen. Sls delen beholdes. Tviler spacex vil ha det.

(Fly er vanskeligere lage grunnet underleverandører)

https://www.finansavisen.no/industri/2024/10/26/8197502/boeing-utforsker-salg-av-romfartsvirksomhet?zephr_sso_ott=osI39x

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Someone
26-10-2024, 19:06
De vil selge deler romdelen. Sls delen beholdes. Tviler spacex vil ha det.



Vurderer, står det…

Someone
01-11-2024, 08:19
Nytt forslag ute, men avstemning på mandag.

https://x.com/dominicgates/status/1852168556529750077

Boeing Machinists to vote Monday on new contract offer meant to end strike

The new offer adds 3% to the general wage increase.
Otherwise the economic gain is the same as in the previous rejected offer

dc-8-63
05-11-2024, 06:54
Nytt forslag ute, men avstemning på mandag.

https://x.com/dominicgates/status/1852168556529750077

Og forslaget ble godkjent!

Someone
05-11-2024, 07:47
Så var det ultimatummet/truselene eller de litt forbedrede vilkårene som ble avgjørende?

Someone
08-11-2024, 08:11
Ser ut som de som ble permitert under streiken hos Boeing vil få lønnen sin kompensert melder Ostrower på Bsky

https://bsky.app/profile/jonostrower.bsky.social/post/3lafllh4k3t25

NEWS: In an internal message to employees, Boeing CEO Kelly Ortberg tells workers who went on furlough during the 53-day IAM strike that their lost pay would be repaid by the company.

Someone
12-11-2024, 07:00
Boeing har inngått et forlik for å slippe en rettsak etter Ethiopian Max ulykken.

https://www.bluewin.ch/en/news/boeing-reaches-settlement-before-civil-trial-begins-2442961.html

Shortly before the planned start of a civil trial in the USA, Boeing has reached an out-of-court settlement to avoid the trial. The case is related to the crash of a Boeing 737 MAX in Ethiopia in 2019.

OJB
22-11-2024, 12:20
Sakset fra FlightGlobal i dag :

Manufacturing issue prompts FAA to propose 787 stabiliser inspections

Thu, 21 Nov 2024 18:46:00 GMT

The Federal Aviation Administration intends to require airlines to inspect horizontal stabiliser hardware on Boeing 787s due to components possibly being assembled incorrectly by the company during manufacturing.

petter380
28-12-2024, 07:58
Oppsummering fra BBC;

https://www.bbc.com/news/articles/c4gxvkq109ko


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

scanman
28-12-2024, 22:46
Takk for BBC-linken , nyhetsformidleren er omstendelig og grundig på sak som vanlig. BBC har gratis nyhetsformidling som virkelig kan anbefales. De tør kanskje heller ikke spekulere for mye rundt dødsfallene til de to varslerne i Boeing, og det er kanskje lurt. Flere kilder meldte jo om den ene varsleren som under pause før hoved-innlegg i en rettsak i år ("mot" Boeing) ble skutt i hodet i sin bil på parkeringsplassen utenfor rettshuset mens han skal ha tatt seg en røyk..(Politiet samme sted skal ha sagt det var selvmord - og det kan vel bidra til enda mer spekulasjon . . . )

dc-8-63
29-12-2024, 01:32
Takk for BBC-linken , nyhetsformidleren er omstendelig og grundig på sak som vanlig. BBC har gratis nyhetsformidling som virkelig kan anbefales. De tør kanskje heller ikke spekulere for mye rundt dødsfallene til de to varslerne i Boeing, og det er kanskje lurt. Flere kilder meldte jo om den ene varsleren som under pause før hoved-innlegg i en rettsak i år ("mot" Boeing) ble skutt i hodet i sin bil på parkeringsplassen utenfor rettshuset mens han skal ha tatt seg en røyk..(Politiet samme sted skal ha sagt det var selvmord - og det kan vel bidra til enda mer spekulasjon . . . )

Det er vanskelig aa vite hva som ligger bak, selv er jeg aapen for at dette kunne vaere bestillt, samtidig er nok presset fra (u) sosiale media mot en som setter kollegaers arbeid i tvil, det er nok dessverre nok til at en velger en tragisk utvei. FuckFaceBookTwitterandforGoodMeasureFuckElonFusk

Alpha
29-12-2024, 11:43
Det er vanskelig aa vite hva som ligger bak, selv er jeg aapen for at dette kunne vaere bestillt, samtidig er nok presset fra (u) sosiale media mot en som setter kollegaers arbeid i tvil, det er nok dessverre nok til at en velger en tragisk utvei. FuckFaceBookTwitterandforGoodMeasureFuckElonFuskÅ være på sosiale medier er valgfritt. Å møte konsekvenser av å sladre på Boeing, not so much. Musk gjorde Twitter om fra et langt ute på venstre ekkokammer til et ute på høyre ekkokammer. Usikker på hva som er verst.

Sent fra min FCP-N49 via Tapatalk

OJB
29-01-2025, 16:04
Sakset fra FlightGlobal i dag :

Boeing’s 2024 results bring six-year losses to $36bn, as CEO eyes ‘streamlining our portfolio’

Tue, 28 Jan 2025 14:17:00 GMT

Boeing’s six-year sequence of financial strife continued in 2024 with an $11.8 billion loss, bringing the airframer’s total losses since 2019 and the grounding of the 737 Max to $36 billion.

ThomAAs
29-01-2025, 22:08
Sakset fra FlightGlobal i dag :

Boeing’s 2024 results bring six-year losses to $36bn, as CEO eyes ‘streamlining our portfolio’

Tue, 28 Jan 2025 14:17:00 GMT

Boeing’s six-year sequence of financial strife continued in 2024 with an $11.8 billion loss, bringing the airframer’s total losses since 2019 and the grounding of the 737 Max to $36 billion.

Hva skal de "streamline"? På kommersiell side er det en mer eller mindre mislykka 737MAX, en særdeles haltende og ikke eksisterende produksjon av 777 eller 787 som de av en eller annen grunn ikke klarer å produsere kvalitetsmessig bra nok til tider.

Men men, han måtte vel si noe :cool:

OJB
31-01-2025, 10:41
Sakset fra FlightGlobal i dag :

Boeing working to bring 787 production rates higher this year

Thu, 30 Jan 2025 00:48:00 GMT

Boeing hopes by year-end to be producing seven 787s monthly, up from five monthly, though the company continues dealing with shortages of critical parts and with challenges related to certifying seats.

Julsyl
04-03-2025, 12:35
Nye problemer oppstår stadig. Nå må de endre motorfestet på 737 ng.
https://www.hangar.no/faa-palegger-endringer-pa-motorfester-pa-boeing-737ng/

B747-8
04-03-2025, 19:53
Nye problemer oppstår stadig. Nå må de endre motorfestet på 737 ng.
https://www.hangar.no/faa-palegger-endringer-pa-motorfester-pa-boeing-737ng/

Det er ikke mulig å lese hva som står der, den er bak betalingsmur.
Det er vel noen internasjonale aviser som har skrevet om dette?

Desk pilot
05-03-2025, 08:49
Ser du som det er forsterking av nacellen slik at komponenter ikke slynges inn mot flyskroget ved f.eks. turbinhavari. Gjelder CFM56.
“The FAA is issuing this AD to address fan cowls that are not strengthened, which could, in the event of [a fan-blade out] occurrence, depart the nacelle, potentially damaging a stabiliser… [or] strike the fuselage and window,” says one the FAA’s new orders.
https://www.flightglobal.com/engines/faa-mandates-737ng-nacelle-changes-following-deadly-2018-cfm56-failure/162036.article

Someone
23-04-2025, 14:20
Boeing selger unna det de kalles for digital solutions, og får dermed inn $10.55 mrd i friske midler.

https://boeing.mediaroom.com/2025-04-22-Boeing-to-Sell-Portions-of-Digital-Aviation-Solutions-to-Thoma-Bravo-for-10-55-Billion

Boeing [NYSE: BA] has entered into a definitive agreement to sell portions of its Digital Aviation Solutions business, including its Jeppesen, ForeFlight, AerData and OzRunways assets, to Thoma Bravo, a leading software investment firm. This all-cash transaction is valued at $10.55 billion

Someone
23-04-2025, 19:34
Bare et lite underskudd for Boeing i årets første kvartal, således en brukbar forbedring.

https://www.aviation24.be/manufacturers/boeing/boeing-q1-2025-results-summary-revenues-are-up-but-still-no-profits/

Revenue:
$19.5 billion, up 18% year-over-year
Driven by 130 commercial aircraft deliveries

Net loss: ($31 million), improved from ($355 million) in Q1 2024