PDA

View Full Version : Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken


Pages : [1] 2

Trdfly
11-03-2019, 02:35
Cayman Airways har siden slutten av nov18 operert en 737MAX8, og fikk før helgen levert fly nr. 2, men melder nå at de suspenderer dere MAX-operasjoner i lys av gårsdagen ulykke.

In the wake of the tragic loss of Ethiopian Airlines Flight 302 on March 10, 2019, which was being operated by a Boeing 737 Max 8 aircraft, Cayman Airways extends its condolences to the families and loved ones of the passengers and crew on board that flight.

"While the cause of this sad loss is undetermined at this time, we stand by our commitment to putting the safety of our passengers and crew first by maintaining complete and undoubtable safe operations, and as such, we have taken the decision to suspend operations of both our new Boeing 737 Max 8 aircraft, effective from Monday March 11, 2019, until more information is received," said Cayman Airways President and CEO, Fabian Whorms.
https://www.caymanairways.com/mobile/CALsuspendsMax8Operations

Så meldes det også at Kina har bedt sine Kinesiske operatører om å parkere deres Boeing 737MAX. Luftrommet skal vist være tomt for MAX-maskiner.

Nå starter virkelig Boeings jobb mot klokka, vi ser kanskje starten på «787-batteriet» for 737MAX sin del...

wilhelm
12-03-2019, 06:32
VG melder at Luftfartsmyndighetene i Singapore setter 737 Max på bakken, noe som får følger for SilkAir.

W

Someone
12-03-2019, 06:47
Aerolineas, Aeromexico og Gol sette MAX på bakken

https://www.flightglobal.com/news/articles/aerolineas-aeromexico-and-gol-ground-737-max-fleets-456539/

Aerolineas, Aeromexico and Gol ground 737 Max fleets

TG923
12-03-2019, 07:16
VG melder at Luftfartsmyndighetene i Singapore setter 737 Max på bakken, noe som får følger for SilkAir.

W

I følge NRK også forbud for 737 Max i luftrommet over Singapore, rammer altså alle flyselskaper som opererer denne flytypen til/fra Singapore

Polaris
12-03-2019, 08:03
Man kunne jo laget seg ei liste over 737MAX operators vs. hvem som setter de på bakken for sikkerhetshensyn :)

LN-MOW
12-03-2019, 08:10
Man kunne jo laget seg ei liste over 737MAX operators vs. hvem som setter de på bakken for sikkerhetshensyn :)

Også kanskje en liste over de som gjør det 'fordi de synes de må' .. ? ;)

Polaris
12-03-2019, 08:22
Også kanskje en liste over de som gjør det 'fordi de synes de må' .. ? ;)

Er ikke det det samme, eller er det enda litt tidlig på mårran for meg...?

LN-MOW
12-03-2019, 08:34
Er ikke det det samme, eller er det enda litt tidlig på mårran for meg...?

:lol: Ikke helt det samme, etter min mening.

LN-MOW
12-03-2019, 08:40
En softwareoppdatering er nært forestående. Muligens relatert til AOA-indikatoren som finnes på hoveddisplayet på HUD'en hos enkelte operatører. Dette er visst en funksjon som kun finnes hos et fåtall operatører, bl.a. Southwest og American.

Boeing Co confirmed late on Monday it will deploy a software upgrade to the 737 MAX 8, a few hours after the Federal Aviation Administration said it would mandate “design changes” in the aircraft by April.


https://www.reuters.com/article/us-ethiopia-airplane-boeing/boeing-to-upgrade-software-in-737-max-8-fleet-in-weeks-idUSKBN1QT04X?fbclid=IwAR0GrL0iq8aeZ_mL0xriGQxV7YG FwYOR4o_OkX3Pm5Go_v5Ya2w3tnnJx-o

Polaris
12-03-2019, 08:40
:lol: Ikke helt det samme, etter min mening.

Okei, da må jeg bare beklage, men humoren og/eller smartheten av kommentaren din har gått både over hodet og under radaren min :)

LN-MOW
12-03-2019, 08:44
Okei, da må jeg bare beklage, men humoren og/eller smartheten av kommentaren din har gått både over hodet og under radaren min :)

For å bruke teskje, så finner jeg to kategorier her. De som gjør det av genuine sikkerhetsbekymringer og de som gjør det av politiske hensyn eller fordi de føler seg presset av media og/eller byråkrater til å gjøre det fordi 'andre' gjør det.

Selvfølgelig en del gråtoner i midten her og ...

prk
12-03-2019, 09:09
For å bruke teskje, så finner jeg to kategorier her. De som gjør det av genuine sikkerhetsbekymringer og de som gjør det av politiske hensyn eller fordi de føler seg presset av media og/eller byråkrater til å gjøre det fordi 'andre' gjør det.

Spot on. En viss forhastet policy om å ha ufaglærte inne på FD under pissepauser comes to mind...

tdb
12-03-2019, 09:13
Spot on. En viss forhastet policy om å ha ufaglærte inne på FD under pissepauser comes to mind...



Altså.... det er ikke fordi en kabinansatt skal kunne fly flyet den er i FD når en av pilotene er på toalettet. Det er kun for å kunne slippe piloten inn igjen hvis det skulle skje noe med den som flyr flyet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

prk
12-03-2019, 09:29
Altså.... det er ikke fordi en kabinansatt skal kunne fly flyet den er i FD når en av pilotene er på toalettet. Det er kun for å kunne slippe piloten inn igjen hvis det skulle skje noe med den som flyr flyet.

1) Denne regelen er allerede fjernet, og godt er det.

2) Dumme meg. Tanken til policymakerne var såklart at Karoline Kabinansatt skulle bruke sine krav maga-skills til å uskadeliggjøre mentalt ustabile piloter som forsøker å styrte fly med overlegg. En veloverveid og faglig tuftet tanke som var basert på grundig analyse.

Sarkasme satt til side, dette var dessverre en «politiker-regel» med mål om å tilfredsstille den gemene hops tørst etter «noe», som først viste seg å være ubrukelig etter å ha blitt innført.

Jeg ville vært mer bekymret for at Karoline K. skulle finne på å gjøre dette (http://avherald.com/h?article=4428f2f7) utilsiktet. Må huske på at hun aldri fikk noen føringer for nøyaktig hva hun skulle ta seg til inne på FD.

Someone
12-03-2019, 09:51
Da suspenderer også Australia all trafikk med 737 MAX. Dog har vel det begrensede konsekvenser, da vel ingen australske flyselskaper flyr MAX i dag

Futura
12-03-2019, 10:07
Det virker som om de landene som forbyr Max i deres luftrom har en viss nærhet til Indonesia og Lion Air konsernet, som jeg tror er verdens største max operatør

L-1011
12-03-2019, 10:15
Australien är första landet i västvärlden som nu förbjuder 737 MAX från att operera i landets luftrum tills vidare.


https://www.rte.ie/news/world/2019/0312/1035823-ethiopian-airlines-crash/

foffen
12-03-2019, 10:27
Da suspenderer også Australia all trafikk med 737 MAX. Dog har vel det begrensede konsekvenser, da vel ingen australske flyselskaper flyr MAX i dag

En 737MAX8 fra Fiji Airways er en knapp times tid fra SYD

https://www.flightradar24.com/FJI915/1fc63a2d

jameson82
12-03-2019, 10:40
Da er denne på bomtur

Futura
12-03-2019, 10:54
Da er denne på bomtur
Da skyter de den nok ned, eller lar den styrte i havet....

LN-MOW
12-03-2019, 11:23
De lar nok påbegynte flyvninger bli gjennomført. ^_^

robertaas
12-03-2019, 12:27
Australien är första landet i västvärlden som nu förbjuder 737 MAX från att operera i landets luftrum tills vidare.
La gå at Kina og Etiopia ikke er vesten, men Indonesia og Singapore har også forbudt denne flymodellen som har hatt 4 alvorlige hendelser på noen få måneder.

robertaas
12-03-2019, 12:29
De lar nok påbegynte flyvninger bli gjennomført. ^_^
Og om de får lande i Australia, vil flyet bli stuck slik som Norwegianflyet som landet i Iran?

LN-MOW
12-03-2019, 12:49
Og om de får lande i Australia, vil flyet bli stuck slik som Norwegianflyet som landet i Iran?

Avgangen fra SYD til NAN er ihvertfall kansellert, men det kan jo også være at selskapet har valgt å parkere den i Sydney.

Neste avgang er satt opp med 737-800.

TripleAction
12-03-2019, 13:59
For meg ser dette mest ut som en blanding av handelskrig og politisk korrekthet.

ForeverSAS
12-03-2019, 14:08
Malaysia er neste land ut i rekken som nå forbyr Boeing 737 MAX 8 i sitt luftrom, i følge en notis på NRK Tekst-TV.

Kanon
12-03-2019, 14:24
Fin oversikt over hvilke flyselskap som klokt har satt sine Max på bakken.

Kanon
12-03-2019, 14:28
Nå sliter Norwegian:
Storbritannia stenger luftrommet for MAX-flyene

Det britiske luftfartstilsynet CAA har besluttet å nekte alle Boeing 737 Max 8-maskiner å fly i britisk luftrom, melder The Independent.

Dagbladet kommer tilbake med mer.

LCH
12-03-2019, 14:31
Fin oversikt over hvilke flyselskap som klokt har satt sine Max på bakken.

Nå har vel de fleste av disse selskapene pent sett seg nødt til å grounde flyene på grunn av pålegg fra myndigheter, så hvor mye det har med klokskap fra selskapene å gjøre kan diskuteres. ;)

Someone
12-03-2019, 14:36
I tillegg til UK, sier nå Oman nei til MAX flyvninger.

https://www.usnews.com/news/world/articles/2019-03-12/oman-suspends-boeing-737-max-flights-after-crash

OMAN on Tuesday stopped Boeing Co 737 MAX aircraft from flying to or from the Sultanate, following a fatal crash involving the U.S. planemaker's latest model in Ethiopia

I tillegg til Norwegian så rammes vel TUI av forbudet nå fra UK

krølle
12-03-2019, 14:41
Og der var Storbritannia ute med forbudet:8:

C-klasse
12-03-2019, 14:46
Siden UK kom med forbud mot 737 MAX i UK luftrommer har nå også DY satt alle sine 737 MAX på bakken.

Master Caution
12-03-2019, 14:46
Og nå setter også Norwegian sine MAX-er på bakken:

https://www.aftenposten.no/verden/i/KvOGV5/SISTE-Norwegian-setter-alle-sine-737-MAX-8-fly-pa-bakken-Hit-har-de-floyet-den-siste-uken

C-klasse
12-03-2019, 14:46
Siden UK kom med forbud mot 737 MAX i UK luftrommer har nå også DY satt alle sine 737 MAX på bakken.

msil
12-03-2019, 14:47
Og Norwegian
http://https://www.nrk.no/nyheter/norwegian-stanser-avganger-1.14469274

LN-HFH
12-03-2019, 14:52
pressemelding fra DY: https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-setter-sine-boeing-737-max-8-paa-bakken-etter-anbefalinger-fra-europeiske-luftfartsmyndigheter-2846621

en del maskiner er på veg til Kanariøyene, innføres flyforbudet fra flyene lander blir 3 maskiner strandet på LPA, i tillegg til en på TLV og litt andre steder. Kommer Norwegian til å fly de hjem eller blir de stående ute?

robertaas
12-03-2019, 14:56
Fin oversikt over hvilke flyselskap som klokt har satt sine Max på bakken.
Southwest har flest 737MAX8 og deres website er nede nå. Skal si at de får gjennomgå på sosiale medier.

Polaris
12-03-2019, 14:59
Det snudde fort i døra til Norwegian når Engelske myndigheter kom på banen...

AirbusTrond
12-03-2019, 15:12
eller fordi de føler seg presset av media ..

For å ikke si sosiale medier, der "rasing" dessverre blir en stadig hyppigere relativt lite opplyst demokratisk faktor. Men det er jo en litt annen skål. Når det statistisk er blitt farligere å sitte om bord flytypen enn å sitte om bord i en bil til flyplassen, så er jo det å forstå at mange blir skeptiske.

Someone
12-03-2019, 15:12
Og Boeing aksjen faller nye 5% i dag. Nå er det endel milliarder som fordufter

LN-RRE
12-03-2019, 15:13
Tror vi kommer til å se en aksjekurs på 40-tallet i løpet av ettermiddagen, men man vet aldri. Synes aksjekursen har holdt seg _relativt_ stabilt i det siste (dagene).

imm
12-03-2019, 15:13
Og nå setter også Norwegian sine MAX-er på bakken:

https://www.aftenposten.no/verden/i/KvOGV5/SISTE-Norwegian-setter-alle-sine-737-MAX-8-fly-pa-bakken-Hit-har-de-floyet-den-siste-uken

Fornuftig med tanke på omdømme.

Glenn
12-03-2019, 15:13
TUI grounder også sine MAX.

LN-RRE
12-03-2019, 15:13
Ups, SomeOne, kommentaren min var ikke i sammenheng med din, se tidspunkter :) Men ja, det er noe som fordufter nå ganske snart.

LN-MOW
12-03-2019, 15:21
en del maskiner er på veg til Kanariøyene, innføres flyforbudet fra flyene lander blir 3 maskiner strandet på LPA, i tillegg til en på TLV og litt andre steder. Kommer Norwegian til å fly de hjem eller blir de stående ute?

Det vanlige er at man får returnere til hjemmebasen. Hvis ikke, vet muligens britene noe som ikke er offentlig info ennå ... We shall see. Pressemeldingen fr CAA var jo fullstendig uten fast føde.

B350ER
12-03-2019, 15:35
Som risikoanalytiker blir jeg litt deppa av at MAX'en settes på bakken uten objektive fakta (FDR), som vil komme om få timer uansett. Rasjonalitet er under sterkt press for tiden. Hadde tilgang på FDR og CVR tatt lang tid, ville det vært enklere å forsvare et føre-var prinsipp. Å ground'e 350 fly gir stress og kan gi økt risiko i seg selv...

kaijoar
12-03-2019, 15:41
Southwest har flest 737MAX8 og deres website er nede nå. Skal si at de får gjennomgå på sosiale medier.
Er den nede med VPN også? Den er vel aldri tilgjengelig fra norske IP-adresser...

Kanon
12-03-2019, 15:49
Kjipt for de som er på vei til og må gjøre vendereis:
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-setter-max-flyene-paa-bakken/24579953

LN-MOW
12-03-2019, 15:55
Og eksperten på alt veier inn ...


Donald J. Trump
‏Verified account @realDonaldTrump
53 minutes ago

Airplanes are becoming far too complex to fly. Pilots are no longer needed, but rather computer scientists from MIT. I see it all the time in many products. Always seeking to go one unnecessary step further, when often old and simpler is far better. Split second decisions are needed, and the complexity creates danger. All of this for great cost yet very little gain. I don’t know about you, but I don’t want Albert Einstein to be my pilot. I want great flying professionals that are allowed to easily and quickly take control of a plane!


Hva sier tassulf'en i N-K ..?

Asterix
12-03-2019, 15:56
Er det på sin plass at en viss flygesjef justerer nesetippen ned et par hakk? Samt muligens bør vurdere en surfetur på: https://www.finn.no/job/browse.html ?

BU9001/V2.0
12-03-2019, 16:37
Som risikoanalytiker blir jeg litt deppa av at MAX'en settes på bakken uten objektive fakta (FDR), som vil komme om få timer uansett. Rasjonalitet er under sterkt press for tiden. Hadde tilgang på FDR og CVR tatt lang tid, ville det vært enklere å forsvare et føre-var prinsipp. Å ground'e 350 fly gir stress og kan gi økt risiko i seg selv...

Det er greit å flagge yrkesvalg.
Da pleier du vel kanskje å ha kontroll på alle faktorer som gir en konklusjon.
Da lurer jeg litt på hvordan du kan hevde dette uten å vite hvilke faktorer som ligger bak beslutningen. Det kan jo kanskje være noen som vet litt mer om problematikken enn deg?

Jeg synes beslutningen er helt grei. Uansett hva resultatet blir så må flysikkerhet komme først.

Som jeg har sagt i en annen tråd:
Er det tvil så er det ikke tvil.


:fly

jameson82
12-03-2019, 16:48
Icelandair setter også MAX på bakken

NorFlight
12-03-2019, 17:03
I følge NRK og VG stenger Tyskland og Frankrike også luftrommet for 737 MAX nå...

Someone
12-03-2019, 17:35
Ser nå ut som det er FlyDubai, Turkish*, Spicejet og de amerikanske og kanadiske selskapene som da fortsatt flyr MAX som "normalt"


* Ser ut som Turkish parkerer den fra i morgen av

Someone
12-03-2019, 18:02
Belgia stenger luftrommet for MAX og LOT grounder sine 5 maskiner

LN-KOG
12-03-2019, 18:09
Og nå har Norge (https://www.nrk.no/nyheter/norge-stenger-for-boieng-fly-1.14469597)gjort det samme

Someone
12-03-2019, 18:46
Og da har EASA stengt Europa for MAX

https://www.flightglobal.com/news/articles/easa-orders-suspension-of-737-max-8-and-max-9-operat-456568/

Europe’s safety regulator has ordered a suspension of operations of the Boeing 737 Max 8 and Max 9

Men ferry flights hjem er tillatt

EASA will allow operators to conduct a single, non-commercial ferry flight comprising up to three cycles to return aircraft to suitable maintenance locations

LN-MOW
12-03-2019, 19:02
To belgiske MAX'er på vei hjem som ser ut til å legge om kursen .. skal bli interessant å se hvor de går.

Og en nederlandsk TUI fra Banjul til Amsterdam ser ut til å diverte til Kanariøyene.

LN-MOW
12-03-2019, 19:43
TUI'en gkk til Las Palmas.

Den ene belgieren gikk til Alicante - den andre sirkler ved Venezia i 15.000 fot. Mulig han må brenne litt fuel før de kan lande.

LN-MOW
12-03-2019, 19:45
En TUI fra Hurghade til AMS har snudd over Romania ... Ser ut til å lande i Sofia.

LCH
12-03-2019, 19:53
De får altså ikke lov til å fly helt hjem med pax, selv om de var i lufta da forbudet inntrådte? Dette bærer litt preg av panikk, spør dere meg.

LN-MOW
12-03-2019, 19:55
De får altså ikke lov til å fly helt hjem med pax, selv om de var i lufta da forbudet inntrådte? Dette bærer litt preg av panikk, spør dere meg.

.. og samtidig fløy TUI Nordic gjennom de samme områdene og lander snart på Arlanda .. Underlige greier ...

PerJen
12-03-2019, 19:57
https://www.flightradar24.com/JAF3052/1fc734da Litt snål rute dette vel?

LN-MOW
12-03-2019, 19:58
https://www.flightradar24.com/JAF3052/1fc734da Litt snål rute dette vel?

Ja, det er den jeg nevnte som sirklet ved Venezia. Ser ut til å gå til Bologna.

LN-MOW
12-03-2019, 20:10
Det begynner å bli tynt i Europa .. En FlyDubai er på vei til Helsinki gjennom russisk luftrom. Kommer den seg til HEL er det vel ikke sikkert den får gå igjen. Men de selger fortsatt billetter ..

En Smartwings er over Marokko på vei til Praha .. kanskje. En annen er over Middelhavet på vei til Tel Aviv. En tredje på vei fra Dubai til Praha ..

FamilyGuy
12-03-2019, 20:55
Har man funnet info i de sorte boksene siden denne groundingen plutselig er all over the place?

jameson82
12-03-2019, 20:56
Har man funnet info i de sorte boksene siden denne groundingen plutselig er all over the place?

Ikke i USA..

Someone
12-03-2019, 20:59
Ikke i USA..

Der og Canada, India, Brasil og UAE er MAX fortsatt i trafikk

jameson82
12-03-2019, 21:01
Der og Canada, India, Brasil og UAE er MAX fortsatt i trafikk

Brazil og UAE har satt sine på bakken..

Pilot1
12-03-2019, 21:02
India’s aviation authority is grounding the Boeing 737 MAX immediately, according to a tweet from the Ministry of Civil Aviation. https://edition.cnn.com/world/live-news/boeing-737-max-8-ethiopia-airlines-crash/index.html

LN-MOW
12-03-2019, 21:42
Smått utrolig, men nå er sirkler Smartwings (Dubai-Praha) over Svartehavet etter tydeligvis å ha blitt nektet adgang til europeisk luftrom.

En annen Smartwings, fra Azorene, ser ut som den planla å gå langs Middelhavet og opp samme veien, men skal bli spennende å se hvor den går nå ..

LCH
12-03-2019, 21:57
Smått utrolig, men nå er sirkler Smartwings (Dubai-Praha) over Svartehavet etter tydeligvis å ha blitt nektet adgang til europeisk luftrom.

En annen Smartwings, fra Azorene, ser ut som den planla å gå langs Middelhavet og opp samme veien, men skal bli spennende å se hvor den går nå ..

Dette er bare komisk! EASA tillater jo inntil tre sykluser uten pax for å få flyene hjem, så hvorfor lar de ikke flyene med passasjerer fly helt hjem, fremfor å skape en masse diversions? Det er jo ikke akkurat sånn at de maskinene som har styrtet har gjort det fra marsjhøyde...

sukram
12-03-2019, 22:07
Latterlig. Hvor mye tryggere blir flyvningen av at et greit stresset pilotpar må kommunisere frenetisk med ATC og eget selskap, heller enn å få fly hjem? Come on..

jameson82
12-03-2019, 22:11
Ja syns synd på de oppe i Travel Service flyene nå.. Flyet fra Dubai har sirklet over svartehavet en stund å er nå vei i marsjhøyde over Istanbul. Flyet fra Kapp Verde ser ut som har rettning Israel.

LCH
12-03-2019, 22:15
Flyet fra Dubai har sirklet over stillehavet en stund å er nå vei i marsjhøyde over Istanbul.

Skal si de LEAP-motorene har forlenget rekkevidden til 737 ganske formidabelt!;)

jameson82
12-03-2019, 22:16
Skal si de LEAP-motorene har forlenget rekkevidden til 737 ganske formidabelt!;)

*svarte...

LN-MOW
12-03-2019, 22:21
Smått utrolig, men nå er sirkler Smartwings (Dubai-Praha) over Svartehavet etter tydeligvis å ha blitt nektet adgang til europeisk luftrom.

.

Etter å ha sirklet en stund, satte den kursen mot Istanbul før de svinger østover igjen ... Unreal .. Tel Aviv kanskje? MAX Frihavn .. ?

Someone
12-03-2019, 22:27
De to største kabinforeningene i USA ber nå at flyet settes på bakken. Samtidig går lederen for pilotforeningen i Southwest ut å sier de bør fortsette å fly

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/flight-attendants-in-u-s-call-for-grounding-of-boeings-737-max/

Two of the largest unions representing flight attendants have joined the chorus of calls to ground the Boeing 737 MAX following Sunday's crash of Ethiopian Airlines Flight 302, the second deadly crash of the new aircraft.

Concorde98
12-03-2019, 22:32
Smartwings Dubai Praha sirkler fortsatt over Svartehavet. En utrolig situasjon! La de gå til destinasjonen sin, også får de bli der. Kan de returnere til Dubai? Det blir vel for langt kanskje?

Anders81
12-03-2019, 22:33
Er det slik å forstå at stenging av luftrom rundt omkring er i forbindelse med at de er redd at flyene skal gå i bakken, eller ligger det noe annet grunnlag angående stengingen ?

BU9001/V2.0
12-03-2019, 22:37
Etter å ha sirklet en stund, satte den kursen mot Istanbul før de svinger østover igjen ... Unreal .. Tel Aviv kanskje? MAX Frihavn .. ?

Bare de ikke går til Constanta.
Da kommer det raskt opp noe MIG`er og hilser på.
Vi ble fortalt vi var minutter unna da de ikke fant landingstillatelsen....
1 times holding og noen telefonsamtaler til hovedstaden gjorde susen.
Hyggelig med visits da.


:fly

LN-TIB
12-03-2019, 22:44
Ja syns synd på de oppe i Travel Service flyene nå.. Flyet fra Dubai har sirklet over svartehavet en stund å er nå vei i marsjhøyde over Istanbul. Flyet fra Kapp Verde ser ut som har rettning Israel.

Israel flyet skulle dit i utgangspunktet, så den har gått etter rute.

Når ble flyforbudet fra EASA innført? Var inne å så tidligere, og stusset litt på alle Smartwings flyene som ikke så ut til å bry seg om forbudet.

foffen
12-03-2019, 22:46
Smartwingsflighten fra SID sirkla en stund ved Malta, og har nå satt kursen vestover...

jameson82
12-03-2019, 22:46
Israel flyet skulle dit i utgangspunktet, så den har gått etter rute.

Når ble flyforbudet fra EASA innført? Var inne å så tidligere, og stusset litt på alle Smartwings flyene som ikke så ut til å bry seg om forbudet.

Jeg snakket om flyet fra SID Kapp Verde som skulle til Praha.. Men det ligger.nå i holding ved Malta. Snart 6 timer i lufta.

LN-TIB
12-03-2019, 22:49
Jeg snakket om flyet fra Kapp Verde som skulle til Praha.. Men det ligger.nå i holding ved Malta. Snart 6 timer i lufta.

Beklager misforståelsen. Forøvrig stikker de vestover nå, så da får vi håpe de har fått landingstillatelse i orden.

LCH
12-03-2019, 22:49
Maskinen som landet i TLV kom fra TFS, og hadde TLV som destinasjon hele tiden.

Futura
12-03-2019, 22:51
Jeg snakket om flyet fra Kapp Verde som skulle til Praha.. Men det ligger.nå i holding ved Malta. Snart 6 timer i lufta.
Vi hadde ca 7:15 i lufta DXB-OSL for en mnd siden og det er vel oppimot maks vil jeg tro. Da kommer de seg i alle fall ikke til Praha

LN-MOW
12-03-2019, 22:56
Jeg snakket om flyet fra SID Kapp Verde som skulle til Praha.. Men det ligger.nå i holding ved Malta. Snart 6 timer i lufta.

På vei vestover .. Tunis? - Har begynt nedstigning, så ser slik ut.

FlyDubai på vei ut fra Bucharest på noe som ser ut som et ferryflightnummer. Tipper Helsinki-maskinen vil gjøre det samme.

JanFredrikB
12-03-2019, 23:00
Etter å ha sirklet en stund, satte den kursen mot Istanbul før de svinger østover igjen ... Unreal .. Tel Aviv kanskje? MAX Frihavn .. ?

Sirkler fortsatt i nærheten av Istanbul: https://flightaware.com/live/flight/TVS1201

LCH
12-03-2019, 23:03
Kan det være Smartwings selv som holder maskinene i lufta mens de bestemmer seg for hvor de vil parkere dem?

Twin Otter
12-03-2019, 23:04
Sirkler fortsatt i nærheten av Istanbul: https://flightaware.com/live/flight/TVS1201

Ser ut som den går til Ankara?

oy-viv
12-03-2019, 23:05
Har der været “incidents” af same skuffe hos vestige selskaber?

Det hele lyder umiddelbart som en overreaktion, og det skulle ikke genere
mig at gå ombord i en Norwegian Max i morgen, hvis det ellers lod
sig gøre!

Med forbehold for min uvidenhed ud i det tekniske og med de bedste ønsker
om en god nat!

Viv

LN-MOW
12-03-2019, 23:07
Smartwings Dubai Praha sirkler fortsatt over Svartehavet. En utrolig situasjon! La de gå til destinasjonen sin, også får de bli der. Kan de returnere til Dubai? Det blir vel for langt kanskje?

Ser ut som den går til Ankara nå. Har begynt nedstigning ..

Kenneth
12-03-2019, 23:18
Har der været “incidents” af same skuffe hos vestige selskaber?

Det hele lyder umiddelbart som en overreaktion...
Viv

Hvor mange "incidents" af same skuffe kan det være for at det ikke skal være en overreaksjon for deg ?

73H
12-03-2019, 23:24
Hvor mange "incidents" af same skuffe er nødvendig for at det ikke skal være en overreaksjon for deg ?

Fordi naboen og naboens nabo krasjer i sin Tesla på vei inn i hvert sitt kryss, så betyr det ikke dermed at det er noe feil på alle Teslaer som kjører inn i et kryss, og at alle Teslaer dermed får kjøreforbud... Kjøreforbud ville de kanskje fått om etterforskningen konkluderere med at det er en produksjonsfeil eller lignende på en serie med Teslaer. At du hevder det er samme skuffe får du stå for selv, da det er så mange ulikheter tilstede i disse to hendelsene. Det er en ganske bold påstand å si at hendelse, årsak og utfall er den "samme skuffen" i begge ulykkene.

I MAXen sitt tilfelle startet Kina en snowballing effekt som man selvsagt ikke skal undervurdere. At Kina groundet MAX er som tidligere nevnt vel så politisk som reell frykt for at produktet MAX er skyldig i Ethiopian krasjen.

Kenneth
12-03-2019, 23:42
Fordi naboen og naboens nabo krasjer i sin Tesla på vei inn i hvert sitt kryss, så betyr det ikke dermed at det er noe feil på alle Teslaer som kjører inn i et kryss, og at alle Teslaer dermed får kjøreforbud... Kjøreforbud ville de kanskje fått om etterforskningen konkluderere med at det er en produksjonsfeil eller lignende på en serie med Teslaer. At du hevder det er samme skuffe får du stå for selv, da det er så mange ulikheter tilstede i disse to hendelsene. Det er en ganske bold påstand å si at hendelse, årsak og utfall er den "samme skuffen" i begge ulykkene.

I MAXen sitt tilfelle startet Kina en snowballing effekt som man selvsagt ikke skal undervurdere. At Kina groundet MAX er som tidligere nevnt vel så politisk som reell frykt for at produktet MAX er skyldig i Ethiopian krasjen.

Hvis 0,6% av alle Tesla hadde krasjet med dødelig utgang i løpet av få måneder, med ukjent årsak, så tenker jeg at bilene hadde mistet status som godkjent kjøretøy temmelig raskt.

dc-8-63
12-03-2019, 23:58
Hvis 0,6% av alle Tesla hadde krasjet med dødelig utgang i løpet av få måneder, med ukjent årsak, så tenker jeg at bilene hadde mistet status som godkjent kjøretøy temmelig raskt.

0.6% forutsetter vel at Tesla’ene krasjet 100% av kjøreturene ? Når det gjelder 737 MAX 8 (og 9) så skal man vel regne ut antall ulykker delt på totalt antall avganger - det er vel rundt 8500 avganger i uken med MAX 8 (en kan vel være enig om at begge ulykkes flyene også hadde gjennomført en rekke flyvninger uten uhell ?). Så 2 ulykker fordelt på totalt antall flyvninger - som utvilsomt er allt for mye - men det utgjør ikke 0.6%.

Fra forum medlemmet med desidert mest MAX 7, 8 og 9 flyvninger over huset !

oy-viv
13-03-2019, 00:03
Hvor mange "incidents" af same skuffe kan det være for at det ikke skal være en overreaksjon for deg ?

Jeg stillede et spørgsmål, fordi jeg gerne vil vide, om der har været
“Incidents”, der eventuelt kan relateres til det tekniske “issue”, der har
forårsaget 1, måske 2 styrt, med en grounding af det meste
af verdens MAX flåde til følge!
Indtil nu har jeg kun fået to temmelig arrogante svar!

Når jeg har fået et konkret svar, bliver jeg forhåbentlig lidt klogere!

C130
13-03-2019, 00:21
Jeg stillede et spørgsmål, fordi jeg gerne vil vide, om der har været
“Incidents”, der eventuelt kan relateres til det tekniske “issue”, der har
forårsaget 1, måske 2 styrt, med en grounding af det meste
af verdens MAX flåde til følge!
Indtil nu har jeg kun fået to temmelig arrogante svar!

Når jeg har fået et konkret svar, bliver jeg forhåbentlig lidt klogere!
Det ser ikke ut som om noen vet om noen tidligere incidents / hendelser.
Jeg la ut det samme spørsmålet i tråden om Ethiopian tidligere uten å få noe svar.....
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=148225&page=8

Kenneth
13-03-2019, 00:24
Jeg stillede et spørgsmål,...Indtil nu har jeg kun fået to temmelig arrogante svar!


Du kom også med en påstand, som sikkert kan oppfattes som arrogant blant noen:
Det hele lyder umiddelbart som en overreaktion, og det skulle ikke genere
mig at gå ombord i en Norwegian Max i morgen, hvis det ellers lod
sig gøre!

Kenneth
13-03-2019, 00:28
Så 2 ulykker fordelt på totalt antall flyvninger - som utvilsomt er allt for mye - men det utgjør ikke 0.6%.


2 av 350 aktive MAX 8 er nesten 0,6% av maskiner som har styrtet, men det blir jo uansett en tullete statistikk i forhold til Tesla og bilkjøring.

73H
13-03-2019, 00:49
2 av 350 aktive MAX 8 er nesten 0,6% av maskiner som har styrtet, men det blir jo uansett en tullete statistikk i forhold til Tesla og bilkjøring.

Når du ser svart/hvitt på antall maskiner ned mot antall maskiner produsert, så er jeg interessert i å høre betraktninger rundt hvordan forskjellige ulykker oppstår, og hvilke man mener skal inngå som del av statistikken du fronter.

- Mekanisk svikt i flight controls
- Logisk svikt i støttesystemer
- Motorsvikt (evt dual)
- Menneskelige feil
- ATC feil
- Terror
- Ukjent årsak
- Villet handling

Videre til ET302, så er det mye som tyder på at flyet «knapt kom i lufta» før problemene tårner seg opp. Allerede der skiller det seg fra lion air som var på 6-7000 fot AGL med flaps up.

dc-8-63
13-03-2019, 00:51
2 av 350 aktive MAX 8 er nesten 0,6% av maskiner som har styrtet, men det blir jo uansett en tullete statistikk i forhold til Tesla og bilkjøring.

Men begge ulykkes maskinene har vel gjennomført et antall flyvninger ? De har neppe hatt 100 % ulykker - så formelen er vel antall ulykker i prosent av antall gjennomførte flyvninger ? Innlegg skrevet mens Icelandairs nyeste 737-Max 9 kommer inn for landing over fergen min! Med arbeidsplass rett under utflyvning av de fleste First Flight 737 Max 7, 8 og 9 er jeg litt opptatt av å få prosentene korrekt

Kenneth
13-03-2019, 01:12
Når du ser svart/hvitt på antall maskiner ned mot antall maskiner produsert, så er jeg interessert i å høre betraktninger rundt hvordan forskjellige ulykker oppstår, og hvilke man mener skal inngå som del av statistikken du fronter.


Jeg har ingen anelse om dette, jeg fronter ikke noe. Statistikken er at nesten 0,6% av aktive fly har gått i bakken.

Someone
13-03-2019, 06:48
Skal være rapportert om andre opplevd problemer, men om det skyldes samme feil eller ikke er ikke 100% klart

https://www.msn.com/en-us/news/us/pilots-have-reported-issues-in-us-with-new-boeing-jet/ar-BBUGJmB?ocid=spartanntp

Airline pilots on at least two U.S. flights have reported that an automated system seemed to cause their Boeing 737 Max planes to tilt down suddenly.

JanFredrikB
13-03-2019, 08:13
Da har også Fiji Aiways og Sunwings (Canada) satt flyene på bakken.

Og New Zealand, Vietnam og India innført flyforbud.

Nå er det vel kun USA, Thailand, Panama og 2/3 canadiske som flyr MAX-fly...

Someone
13-03-2019, 08:21
FAA ser ingen grunn til å sette MAX på bakken

https://www.flightglobal.com/news/articles/no-basis-to-ground-737-max-faa-456572/

The US Federal Aviation Administration (FAA) reiterates it has seen "no basis" to order a grounding of the Boeing 737 Max, as the USA remains the prominent outlier among a handful of countries that have not suspended operations with the aircraft after the fatal Ethiopian Airlines crash on 10 March

Mens flere politikere går ut å krever grounding

https://www.dn.no/utenriks/luftfart/boeing/usa-under-press-om-a-sette-boeings-ulykkesfly-pa-bakken/2-1-563829

Republikanske og demokratiske politikere i USA forlanger at Boeings ulykkesfly settes på bakken. Kursverdier på nesten 250 milliarder kroner har forsvunnet fra Boeing siden dødsulykken i Etiopia

Scandinavien_Airlines
13-03-2019, 08:40
Bangladesh har også grounded flytypen.

LN-MOW
13-03-2019, 10:02
Nå er det kun en MAX i luften i Asia - en Thai Lion på vei fra Japan til Bangkok. COPA har en maskin på vei fra Buenos Aires til Panama. Resten er Nord-Amerika.

Someone
13-03-2019, 10:56
LOT er først ute med wetlease for å få programmet til å opp, og henter inn to -800 maskiner fra Go2Sky

Boeing 737 -86J 28070 106 OM-GTF Go2Sky posn 13mar19 BTS-WAW on wet-lease to LOT Polish Airlines (+ 32604/1191 OM-GTG)

Someone
13-03-2019, 12:04
Selv om russiske myndigheter ikke har i ført noe forbud setter nå S7 sine MAX på bakken inntil videre

https://www.flightglobal.com/news/articles/russias-s7-opts-to-suspend-737-max-services-456585/

Russian carrier S7 Airlines has opted to suspend operation of its Boeing 737 Max jets, apparently without a specific instruction from the country’s civil aviation authority.

Glenn
13-03-2019, 15:43
Turkish bruker den nye flyplassen i Istanbul til å parkere sine MAX.

LN-MOW
13-03-2019, 16:13
Ser ut som den går til Ankara nå. Har begynt nedstigning ..

OK-SWB er nå på vei til Praha på ferryflightnummer ..

FamilyGuy
13-03-2019, 16:53
Thailand melder seg på.

(Reuters) - The Civil Aviation Authority of Thailand said on Wednesday it is suspending the use of the Boeing Co's 737 Max 9 due to safety concerns.

haakonks
13-03-2019, 17:02
Da blir MAX også grounded i Canada

https://aksjelive.e24.no/article/VRKoB6

Ludde
13-03-2019, 17:12
Detta är uttag från de amerikanska piloternas raporter med MAX. Den ene fra SEP och andre fra December 2018.
Noted on preflight, a write up, for a cycling trim situation on the inbound leg. With no faults noted by maintenance, it was cleared. First Officer (FO) and I discussed the situation as one of the threats possible, with emphasis on being alert for the cycling trim situation to possibly repeat. Reviewed applicable procedure for a possible runaway trim scenario. Upon takeoff, Autopilot A was engaged at approximately 1,200 FT AGL. As flaps were retracted and airspeed began to increase, additional trim inputs were immediately noticed by both pilots. With flaps now up, FMC called for 250 KTS. Aircraft pitched to 260 KTS with trim inputs, then re-pitched to 240 KTS. The trim system would activate for 1-2 seconds and then immediately reverse itself, trimming in opposite direction. I directed FO to ask for intermediate stop on climb, where we then stopped at FL230. Advised ATC we were experiencing a trim system problem, but the aircraft was stable and trim stopped fluctuating once a stable and level pitch was attained. I chose not to declare an emergency at this time as we did have a stable aircraft, but contacted dispatch via radio, and informed dispatcher of the situation, that it was a reoccurring event, and that I was not comfortable taking the aircraft to ZZZ1 with a primary flight control system not operating properly. Therefore I would return to ZZZ. Dispatcher brought Maintenance Control in I believe at that point and I gave them a description of the problem. We then completed those calls, informed ATC of our desire to return to ZZZ, and no emergency being declared at this time. The trim problem immediately reappeared when given a descent to 11,000, executed via Level Change on the Mode Control Panel. I was flying and at that point disconnected the autopilot, and hand flew the remainder of the approach to the landing. No trim problems were noted with autopilot disconnected. Maintenance ACARSed us several times, requesting us to attempt to troubleshoot the failure and gather information. I elected to not do this. I knew I had a failed trim system and did not wish to engage a deeper problem if something else went wrong with the system while troubleshooting. In addition we [were] now under 15000 FT, in the terminal area, and I was hand flying the aircraft. Too many distractions, as well as a potential bigger problem if something else went wrong. We both put on the table the trim motor / elevator jackscrew failure a few years back that happened to another carrier. That situation was perhaps the final reason I did not want to troubleshoot the failure. We finally told Maintenance Control via ACARS. "We are busy ", as they were now a distraction with their requests as we were near or under 10,000 FT. Aviate, Navigate, Communicate. That is what I start every brief off with a new pilot at the beginning of a trip.

It was day three of six for me and day three with very good FO (First Officer). Well rested, great rapport and above average Crew coordination. Knew we had a MAX. It was my leg, normal Ops Brief, plus I briefed our concerns with the MAX issues, bulletin, MCAS, stab trim cutout response etc. I mentioned I would engage autopilot sooner than usual (I generally hand fly to at least above 10,000 ft.) to remove the possible MCAS threat.

Weather was about 1000 OVC drizzle, temperature dropping and an occasional snow flake. I double checked with an additional personal walkaround just prior to push; a few drops of water on the aircraft but clean aircraft, no deice required. Strong crosswind and I asked Tug Driver to push a little more tail east so as not to have slow/hung start gusts 30+.

Wind and mechanical turbulence was noted. Careful engine warm times, normal flaps 5 takeoff in strong (appeared almost direct) crosswind. Departure was normal. Takeoff and climb in light to moderate turbulence. After flaps 1 to "up" and above clean "MASI up speed" with LNAV engaged I looked at and engaged A Autopilot. As I was returning to my PFD (Primary Flight Display) PM (Pilot Monitoring) called "DESCENDING" followed by almost an immediate: "DONT SINK DONT SINK!"

I immediately disconnected AP (Autopilot) (it WAS engaged as we got full horn etc.) and resumed climb. Now, I would generally assume it was my automation error, i.e., aircraft was trying to acquire a miss-commanded speed/no autothrottles, crossing restriction etc., but frankly neither of us could find an inappropriate setup error (not to say there wasn't one).

With the concerns with the MAX 8 nose down stuff, we both thought it appropriate to bring it to your attention. We discussed issue at length over the course of the return to ZZZ. Best guess from me is airspeed fluctuation due to mechanical shear/frontal passage that overwhelmed automation temporarily or something incorrectly setup in MCP (Mode Control Panel). PM's callout on "descending" was particularly quick and welcome as I was just coming back to my display after looking away. System and procedures coupled with CRM (Resource Management) trapped and mitigated issue.

From FO perspective
Day 3 of 3 departing in a MAX 8 after a long overnight. I was well rested and had discussed the recent MAX 8 MCAS guidance with the Captain. On departure, we had strong crosswinds (gusts > 30 knots) directly off the right wing, however, no LLWS or Micro-burst activity was reported at the field. After verifying LNAV, selecting gear and flaps up, I set "UP" speed. The aircraft accelerated normally and the Captain engaged the "A" autopilot after reaching set speed. Within two to three seconds the aircraft pitched nose down bringing the VSI to approximately 1,200 to 1,500 FPM. I called "descending" just prior to the GPWS sounding "don't sink, don't sink." The Captain immediately disconnected the autopilot and pitched into a climb. The remainder of the flight was uneventful. We discussed the departure at length and I reviewed in my mind our automation setup and flight profile but can't think of any reason the aircraft would pitch nose down so aggressively.

PS Och nu kan jag icke finne ut linker var dessa var publisert.....sorry Admin

Dag Viking
13-03-2019, 17:23
Detta är uttag från de amerikanska piloternas raporter med MAX. Den ene fra SEP och andre fra December 2018.




PS Och nu kan jag icke finne ut linker var dessa var publisert.....sorry Admin

https://www.documentcloud.org/documents/5766398-ASRS-Reports-for-737-max8.html#document/p2/a486265

Interessant lesning.
Jeg tviler på det er tilfeldig at ulykkene med Max har kommet der de har kommet, og ikke feks hos SWA. Både Lion Air og Ethiopian har hatt ulykker de siste 10 årene pga dårlig håndtverk av pilotene. Så vidt jeg husker har ingen Max operatører i USA og Europa hatt det de siste ti år?

intransfer
13-03-2019, 18:45
Jeg har ingen anelse om dette, jeg fronter ikke noe. Statistikken er at nesten 0,6% av aktive fly har gått i bakken.

Så enkelt forklart, så ville vi med 700 fly nå ha mistet 4 fly? Har jeg forstått det riktig da?

Someone
13-03-2019, 19:23
Bortsett fra et par kanadiske som ennå ikke har landet, er det da kun de amerikanske igjen, som fortsatt også får fly i Karibia

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190313/2632dc13d0fd9baf0e88b82f8283b62c.jpg

BU9001/V2.0
13-03-2019, 19:39
https://www.documentcloud.org/documents/5766398-ASRS-Reports-for-737-max8.html#document/p2/a486265

Interessant lesning.
Jeg tviler på det er tilfeldig at ulykkene med Max har kommet der de har kommet, og ikke feks hos SWA. Både Lion Air og Ethiopian har hatt ulykker de siste 10 årene pga dårlig håndtverk av pilotene. Så vidt jeg husker har ingen Max operatører i USA og Europa hatt det de siste ti år?

Det var interessant lesing.
At Boeing ikke har en adekvat Flight Manual for typen er jo hinsides.
Vet noen om treningen blir gjort i vanlig -800 simulator, eller har operatørene tilgang til MAX simulator? Jeg har hørt det finne få om noen MAX.

:fly

jameson82
13-03-2019, 19:41
da settes de også på bakken i USA https://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=5c894ce25152f74b12a7e34c

NorFlight
13-03-2019, 19:41
Og nå meldte de nettopp på Dagsrevyen at Trump "beordrer" MAX-8 på bakken...

dc-8-63
13-03-2019, 19:42
Og nå settes Max på bakken her i USA også

A-380
13-03-2019, 19:44
https://www.documentcloud.org/documents/5766398-ASRS-Reports-for-737-max8.html#document/p2/a486265

Interessant lesning.
Jeg tviler på det er tilfeldig at ulykkene med Max har kommet der de har kommet, og ikke feks hos SWA. Både Lion Air og Ethiopian har hatt ulykker de siste 10 årene pga dårlig håndtverk av pilotene. Så vidt jeg husker har ingen Max operatører i USA og Europa hatt det de siste ti år?

Det du sier her hørres ganske fornuftig ut. I dagens flyverden kunne vel et stort flertall av ulykkene ha vært unngått hvis pilotene som fløy bare gjorde ting rett i en stressende sitasjon.

Så tilfeldigvis på NatGeo igår og episoden om XL Airways / Air New Zealand sin testflight av en A320, som stupte rett ned i middelhavet. Og da frøs Angle of Attack sensoren, og flyet begynte å oppfordre seg unormalt. Og selv den meget erfarne vestlige besetningen var ikke i stand til å redde flyet, selv om det visst var fullt mulig hvis de bare hadde trimmet manuelt.

Someone
13-03-2019, 19:58
Og nå meldte de nettopp på Dagsrevyen at Trump "beordrer" MAX-8 på bakken...

Interessant nok er det han og ikke FAA som ga ordren

https://eu.usatoday.com/story/news/politics/2019/03/13/donald-trump-says-he-signed-order-ground-boeing-737-max-8/3152157002/

Trump says he has signed an order to ground Boeing 737 MAX 8

imm
13-03-2019, 20:05
Interessant nok er det han og ikke FAA som ga ordren

https://eu.usatoday.com/story/news/politics/2019/03/13/donald-trump-says-he-signed-order-ground-boeing-737-max-8/3152157002/

Trump er sjef

sk931
13-03-2019, 20:23
det er vel ret beset ikke noget han bestemmer...
Det er da FAA, som gør det
Hilsen Ole

Kenneth
13-03-2019, 20:26
Nå anbefaler også Boeing at flyene settes på bakken.

https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=130404

Someone
13-03-2019, 20:54
det er vel ret beset ikke noget han bestemmer...
Det er da FAA, som gør det
Hilsen Ole

Vel, det ser ut som han nettopp gjorde det

sukram
13-03-2019, 21:07
Konstitusjonelt sett er han vel øverste leder av den utøvende makt. Så joda, det kan han bestemme. Om det er han som BURDE ta avgjørelsen, det kan jo i høyeste grad diskuteres. Er jo ikke sikkert at han tok avgjørelsen alene, heller. Men med Trump er alt mulig.

Rent formelt sett kan Kongen i statsråd her i Norge bestemme det samme. Heldigvis er Harald en rolig kar som skjønner hva han bør og ikke bør mene noe om :)

LN-MOW
13-03-2019, 21:09
Ser uttalelser om at det er gjort funn som har fremtvunget dette. Så noe skjer bak kulissene.

Rosalie
13-03-2019, 21:10
Trump mener jo at han er sjefen over alle sjefer. Noe alle vet er feil, for det er Asgeir. :cool:

Someone
13-03-2019, 21:15
Ser uttalelser om at det er gjort funn som har fremtvunget dette. Så noe skjer bak kulissene.

Fra FAA:

https://www.faa.gov/news/updates/media/Emergency_Order.pdf

On March 13, 2019, the investigation of the ET302 crash developed new information from the wreckage concerning the aircraft's configuration just after takeoff that, taken together with the newly refined data from satellite-based tracking of the aircraft's flight path, indicates some similarities between ET302 and JT610....

Bergern
13-03-2019, 22:38
Trump mener jo at han er sjefen over alle sjefer. Noe alle vet er feil, for det er Asgeir. :cool:

Nemlig!
Det finnes bare en sånn, og han har rosa hår og snakker norsk :fly

Litt trist å se at lederen av den nye verden følger flokken, men jeg hadde nok valgt det samme selv for lenge siden.

EB
14-03-2019, 06:06
Hadde amerikanske myndigheter vært raskere ute med et forbud om det hadde vært en Airbus?

LCH
14-03-2019, 09:43
Hadde amerikanske myndigheter vært raskere ute med et forbud om det hadde vært en Airbus?

FAA er nok veldig bevisste på at det de foretar seg vil få betydning for samtlige land og operatører, ikke bare de nasjonale.

Jeg synes det er bra at ikke FAA ikke kommer med en "knee jerk" reaksjon, men først tar grep når de har tilstrekkelig informasjon. Det at de endrer mening basert på ny informasjon tyder på at de heller ikke lar det gå prestisje i sine avgjørelser. (Men kanskje jeg bare ikke er konspiratorisk nok..:colgate:)

LN-MOW
14-03-2019, 10:04
Enig med siste taler.

Ser en og annen MAX blir ferget rundt. En og annen som skrur av og på transpondere. Men få flekker på kartet nå.

Discus
14-03-2019, 10:45
FAA er nok veldig bevisste på at det de foretar seg vil få betydning for samtlige land og operatører, ikke bare de nasjonale.

Var også mye kritikk i USA (fra tidligere FAA og NTSB-ansatte) om at FAA sitter veldig tett på produsenter/operatører og antagelig også føler det problematisk å bare si stopp. Noen av dem mente også at siden de godkjente flytypen for kort tid siden så blir det et stort nederlag for dem å trekke det tilbake kjapt og uten mer informasjon. Men alle "eksperter" har jo fått taletid, og en del av det de sa var jo litt "hysterisk/konspiratorisk" hørt med norske ører.

ENTO
14-03-2019, 15:02
Så på Flight investigation for en stund siden om en A320 fra Air Newzealand som skulle leveres tilbake etter utleie i Europa. Under overleveringstest så steilet flyet og gikk rett i Middelhavet. Kun testpersonell ombord. Her var visst årsaken disse sensorene på hver side som har noe med pitch å gjøre.

LCH
14-03-2019, 16:07
Så på Flight investigation for en stund siden om en A320 fra Air Newzealand som skulle leveres tilbake etter utleie i Europa. Under overleveringstest så steilet flyet og gikk rett i Middelhavet. Kun testpersonell ombord. Her var visst årsaken disse sensorene på hver side som har noe med pitch å gjøre.

Ja, det var kommet vann inn i sensorene under vask, med den følge at de to av tre sensorer frøs fast når de kom opp i høyden.

https://en.wikipedia.org/wiki/XL_Airways_Germany_Flight_888T

jameson82
14-03-2019, 17:22
Kan bli langvarig og kostbart dette

. WASHINGTON (Reuters) - The United States expects it will take months before a software fix for Boeing 737 Max planes is complete, the acting administrator of the Federal Aviation Administration said on Wednesday, adding that he does not know how long the country’s grounding of the aircraft will last.

https://www.reuters.com/article/us-ethiopia-airplane-usa-investigation-idUSKCN1QU2QS?utm_campaign=trueAnthem:+Trending+Co ntent&utm_content=5c8984ad9ebbef00013bdd49&utm_medium=trueAnthem&utm_source=twitter

LN-MOW
14-03-2019, 17:28
Problemet er med de automatiske systemene eller samhandlingen mellom disse. Ville det vært et alternativ å håndfly? For en tur Oslo-Bergen eller lignende er det jo kke lang flytid likevel ...

Men det er kanskje ikke tillatt for moderne fly .. ??

A-380
14-03-2019, 17:48
Problemet er med de automatiske systemene eller samhandlingen mellom disse. Ville det vært et alternativ å håndfly? For en tur Oslo-Bergen eller lignende er det jo kke lang flytid likevel ...

Men det er kanskje ikke tillatt for moderne fly .. ??

Problemet i den moderne flyverden er vel at "kontroloperatørene" i cockpit ikke flyr selv så ofte, og tydeligvis mangler noen kompetanse til å få det til. I hvert fall hvis vi ser på en del ulykker tidligere.

Og før noen piloter her inne "dreper" meg, så er dette satt på spissen ;)

Men kan jo være interessant om noen piloter vil fly over fjellet uten automatikk

Someone
14-03-2019, 18:01
Hva tillater de forskjellige selskapene av «håndflyvning» hvis autopiloten er INOP og hvor langt er praktisk mulig å fly slikt? Litt forskjell på OSL-BGO og OSL-LPA

Blubird
14-03-2019, 19:34
Er det ikke i visse luftrom krav til at man skal benytte autopilot?

Vixun
14-03-2019, 19:42
RVSM luftrom som i praksis er over 29000 fot i den vestlige verden krever autopilot. Ingen seriøs operatør vil basere sin operasjon på flyvning uten autopilot selv under 29000 fot. Prosedyrer og hele operasjonen av ett fly er i dag bygd opp rundt ett fungerende autopilotsystem.
En kan nok flytte flyet hjem til en flyplass der den eventuelt kan repareres, men aldri starte ut fra hjemmebase uten autopilot.

Someone
14-03-2019, 22:45
FAA sier flyene trolig vil være grounded til mai, minst

https://www.aviation24.be/manufacturers/boeing/737/boeing-737-max-grounded-at-least-until-may/

FAA: “Boeing 737 MAX grounded at least until May”

Someone
18-03-2019, 09:06
Amerikanske myndigheter skal nå granske 737 MAX sin tillatelse

https://www.dn.no/luftfart/boeing/faa/norwegian/wsj-usa-gransker-boeing-737-max-tillatelse/2-1-567414

WSJ: USA gransker Boeing 737 Max-tillatelse

Amerikanske myndigheter har bedt om flere fakta rundt Boeings 737 Max-tillatelse. Minst én person involvert i utviklingen av flyet skal være stevnet i saken.

LN-MOW
19-03-2019, 02:06
https://scontent.fatl1-2.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/54434161_1941339729309508_8368049494792601600_n.jp g?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent.fatl1-2.fna&oh=c27b464ac9371c03c860f18e73ef6fb9&oe=5D20265A

BU595
20-03-2019, 00:32
AirCanada tar ut MAX frem til og med 30JUN19
Kilde : aircanada.com

https://www.aircanada.com/ca/en/aco/home/book/travel-news-and-updates/2019/737-airspace-closure.html?fbclid=IwAR1paGjMfl99yZdjd82HBTVjs3c3 pGD_g6mNGcrwdVU5_pvLHUS4wVHwYUU

jameson82
20-03-2019, 22:03
Amerikanske myndigheter skal nå granske 737 MAX sin tillatelse

https://www.dn.no/luftfart/boeing/faa/norwegian/wsj-usa-gransker-boeing-737-max-tillatelse/2-1-567414

Da er også FBI inne i granskingen

. The FBI has joined the criminal investigation into the certification of the Boeing 737 MAX, lending its considerable resources to an inquiry already being conducted by U.S. Department of Transportation agents, according to people familiar with the matter.

The federal grand jury investigation, based in Washington, D.C., is looking into the certification process that approved the safety of the new Boeing plane, two of which have crashed since October.
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/fbi-joining-criminal-investigation-into-certification-of-boeing-737-max/

storg
20-03-2019, 23:42
Dette kan vel tyde på at flyene blir stående lenge på bakken. Vanskelig å sende de i luften hvis hele prosessen er under etterforskning.

LN-MOW
21-03-2019, 00:00
Dette kan vel tyde på at flyene blir stående lenge på bakken. Vanskelig å sende de i luften hvis hele prosessen er under etterforskning.

Ikke godt å si, men FAA vil nok selv sørge for alt er på stell denne gangen. Så det vil nok mest komme an på hvor lang tid det tar for dem å kjøre igjennom prosessen. Etterforskningen har ikke nødvendigvis noe med dette å gjøre, men med det som ble gjort tidligere - eller ikke gjort.

Someone
21-03-2019, 06:17
Det er vel også flere land som sier de ønsker sin egen godkjenning av flyet nå og ikke bare kopiere FAA sin. Det kan potensielt føre til lenger tid på bakken

raider66
21-03-2019, 08:44
Det er vel også flere land som sier de ønsker sin egen godkjenning av flyet nå og ikke bare kopiere FAA sin. Det kan potensielt føre til lenger tid på bakken

EASA sier også dette nå. Det blir ingen "blåkopi" av FAA-godkjenningen denne gangen, men en selvstendig gjennomgang av den aktuelle software-oppdateringen og andre nye tiltak fra Boeing.

"EASA vil ikke tillate at 737 MAX flyr igjen, inntil alle spørsmål er blitt besvart, uansett hva FAA foretar seg". Hilsen Patrick Ky.

Espen

jameson82
23-03-2019, 20:00
Southwest har begynt å sende max til Victorville for lagring.

Someone
24-03-2019, 06:22
Samoa Airways som i disse dager skulle motta en 738-MAX 9 gjennom leasing har kansellert leasingavtalen, selv om flyet allerede er malt. Dette er forresten en maskin som egentlig var bygget for Primera, så får man se hvem den 3 planlagte operatøren blir

http://mrcaviation.blogspot.com/2019/03/samoa-airways-updated-24-march-2019.html

Unfortunately, following the fatal crashes of two Boeing 737-8MAX aircraft and a global grounding of the MAX fleet, Samoa Airways announced 22 March 2019 that they would no longer be taking delivery of DQ-TFL and are now urgently looking to extend the lease of I-NEOS or source a replacement aircraft - before month's end...

Someone
02-04-2019, 11:58
Nå kan dette endres, men ser ut som det i minst er 6 uker til FAA kan gjennomgå endringene til MAX. Så her er det bare å wetlease fremover for flyselskapene

https://atwonline.com/safety/boeing-extends-timeline-max-software-upgrade-weeks

Boeing’s proposed changes to its 737 MAX family flight-control software will undergo “additional work” and may not be in regulators’ hands for a final review for another six weeks.

storg
02-04-2019, 17:23
FAA trenger vel fort noe uker på jobben. Selv om jeg regner med de får input underveis.

OttoL
02-04-2019, 17:54
Ifølge DN Live har Air Canada tatt vekk maskinen fra rutetrafikk ut juni. Icelandair har fortsatt maskinen inne når for eksempel BGO starter for sesongen 2. mai.

Someone
02-04-2019, 19:16
FAA trenger vel fort noe uker på jobben. Selv om jeg regner med de får input underveis.

Men det hjelper bare de amerikanske selskapene. Andre lands myndigheter har jo selv sagt de selv skal sertifisere endringene og ikke bare kopiere FAA som de pleier, så dette kommer til å ta tid. Og enkelte, som f.eks de kinesiske myndighetene kommer trolig til å ta seg god tid.....


Ifølge DN Live har Air Canada tatt vekk maskinen fra rutetrafikk ut juni. Icelandair har fortsatt maskinen inne når for eksempel BGO starter for sesongen 2. mai.

Islendinger er nok mer opportunistiske, og litt dårligere på langtidsplanlegging :p :stir

storg
02-04-2019, 19:18
Kan fort bli september da. Slutten av juli og august er jo ferie mnd i noen viktige land her.

Someone
04-04-2019, 13:26
Kan alle Boeings problemer med andre fly, som 787, 747-8 og KC-46 samtidig som MAX ble lansert/designet ha resultert at Boeing gjorde en «dårlig jobb» med MAX og strakk ressursene sine for langt?

https://leehamnews.com/2019/04/01/pontifications-i-dont-know-what-to-make-of-this/#more-29733

As I said, I just don’t know what to make of all this. Was it systemic or just a series of bad coincidences?

Someone
06-04-2019, 09:34
Ethiopian vurderer kansellere de siste 25 MAXene de har i bestilling

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-05/ethiopian-airlines-rethinking-737-max-purchases-citing-stigma


Ethiopian Airlines Group is reconsidering its order for 25 additional 737 Max jetliners from Boeing Co., in part because of the “stigma’’ surrounding the aircraft involved in two fatal air disasters in five months -- one of them an Ethiopian Airlines flight.

Someone
13-04-2019, 21:56
Og nå er kanskje en av de mest pro Boeing og 737 vennlige fagforeningene skeptiske til det er en god ide å kun satse på Boeing

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/737-max-crisis-prompts-southwest-pilots-to-question-its-all-boeing-fleet/

737 MAX crisis prompts Southwest pilots to question its all-Boeing fleet

Someone
15-04-2019, 08:50
American som vel sitter tettere på FAA enn mange andre har kansellert sine MAX flighter frem til 19 august. Det betyr også
115 kansellerte fly per dag for dem

https://e24.no/naeringsliv/american-airlines-maa-droppe-115-flyginger-per-dag/24603562

American Airlines kunngjør søndag at 115 flyginger er innstilt daglig fram til 19. august fordi flyselskapets Boeing 737 MAX-modeller er satt på bakken.

OttoL
15-04-2019, 12:44
Trump har løsningen
46870

WF789
15-04-2019, 15:29
DC13 evt. MD37? :-P

SudCaravelle
15-04-2019, 17:10
Trump har løsningen
46870

Hmm.. mulig jeg leser feil, men for meg så virker det som denne klønete mannen ikke sier han har noen løsning, men heller at han kommer med noen (svært selvfølgelige) hint om hva som bør gjøres for å redde fremtidige salg av maskinen.

OttoL
15-04-2019, 18:42
Hmm.. mulig jeg leser feil, men for meg så virker det som denne klønete mannen ikke sier han har noen løsning, men heller at han kommer med noen (svært selvfølgelige) hint om hva som bør gjøres for å redde fremtidige salg av maskinen.

Mitt innlegg var et snev av ironi iallfall. Det er iallfall et godt tidspunkt på å ta frem denne fra tidligere i år

https://www.businessinsider.com/donald-trump-airline-shuttle-transportation-pan-am-eastern-new-york-2019-1?r=US&IR=T&IR=T

SudCaravelle
15-04-2019, 19:15
Mitt innlegg var et snev av ironi iallfall. Det er iallfall et godt tidspunkt på å ta frem denne fra tidligere i år

https://www.businessinsider.com/donald-trump-airline-shuttle-transportation-pan-am-eastern-new-york-2019-1?r=US&IR=T&IR=T

Beste måten å bli flyselskap-millionær på :D

sk931
15-04-2019, 19:49
Denne præsident, eller hvad man nu skal kalde ham,bør holde sin mund...han ved ingenting om dette emne, ingenting.
Tror han skader Boeing mere end han gavner...
OG hvis B737 situationen ikke er grel nok, ja så er der jo også sagerne om de B767 som US Airforce skal have leveret....
Hilsen Ole
.

foffen
15-04-2019, 20:17
Har i løpet av helga sett endel MAX'er både på AMS og WAW, overrasket at ingen motorer er dekt til på noen måte. Dette er kanskje ikke vanlig?? Ville bare tro at det ville samle seg endel "drit" i motorene over tid...

Someone
15-04-2019, 22:49
Hmm.. mulig jeg leser feil, men for meg så virker det som denne klønete mannen ikke sier han har noen løsning, men heller at han kommer med noen (svært selvfølgelige) hint om hva som bør gjøres for å redde fremtidige salg av maskinen.



737-Trump 8?

.....

robertaas
16-04-2019, 03:21
737-Trump 8?
Nei, nei, nei, Make Aviation Great Again: 737 MAGA 8

jameson82
16-04-2019, 09:02
737-covfefe

73H
16-04-2019, 09:07
737-800 NEO? :)

TripleAction
16-04-2019, 10:16
737 SAFE må det bli :D

SudCaravelle
16-04-2019, 10:48
737 - FOX (News)

Someone
26-04-2019, 08:03
Southwest mener de ikke trenger simulatortrening for pilotene sine når MAX kommer tilbake i luften


https://www.flightglobal.com/news/articles/no-simulator-time-expected-for-737-max-return-south-457706/


Southwest Airlines does not expect its pilots to undergo simulator training as part of a process to return the Boeing 737 Max to service, as the carrier stresses its aviators are well-equipped to handle a problem that has emerged as a common link between two fatal crashes of the aircraft type.

Someone
30-04-2019, 08:03
Glemte Boeing å si i fra at AoA feil advarselen var tillegg og ikke standard?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-29/boeing-says-it-didn-t-mean-to-deactivate-pilot-alert-on-737-max

The disagree alert was intended to be a standard, stand-alone feature on Max airplanes,” the company said. “However, the disagree alert was not operable on all airplanes because the feature was not activated as intended.

Boeing sier også det ikke var/er noe feil med MCAS i seg selv

https://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-boeing-ceo-defends-mcas-and-addresses-pilo-457769/

Boeing CEO defends MCAS and addresses pilot procedures

Master Caution
30-04-2019, 12:26
Corporate Boeing stinker for tiden :o

Someone
01-05-2019, 06:30
Getjet skal dekke opp for en MAX med en 737-400 for LOT i mai, dog ikke planlagt til OSL

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/284134/lot-polish-airlines-adds-leased-getjet-737-400-in-may-2019/

Alpha
02-05-2019, 05:04
Trump har løsningen
46870

Vel, han har faktisk et poeng. MAX8 er PR-messig et mareritt, godt eksemplifisert av kunder som blir paniske ombord på en 738 når de leser 737-800/737-MAX8 på inflight safety kortet. Selv folk her på forumet planla flyreiser for å unngå MAX før alle ble satt på bakken. Men det spørs om om det er gjennomførbart å gjøre endringer på flyet som gjør at det ikke lenger trenger MCAS, og kalle det for noe nytt, uten at kassa er tom og Boeing bukker under.

Someone
02-05-2019, 18:56
Boeing har nå utnevnt en egen juridisk direktør med ansvar for alt etter Lionair og Ethiopian-krasjene. Så tydelig at Boeing forventer kompliserte juridiske utfordringer her

Det som kan kalles en skikkelig ryddejobb?

https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-created-new-legal-position-with-focus-on-737-457885/

Boeing created new legal position with focus on 737 Max crashes

Someone
05-05-2019, 20:31
Det begynner å fylles opp på BFI også

https://live.staticflickr.com/65535/47728335422_183d84d89f_c.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/40814149873_f836393d75_c.jpg

OttoL
06-05-2019, 07:57
Tre artikler som setter Boeing i et særs dårlig lys (2 første kan leses om du slår av adblocker, WSJ krever abo)
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/engineers-say-boeing-pushed-to-limit-safety-testing-in-race-to-certify-planes-including-737-max/

https://www.washingtonpost.com/business/2019/05/06/safety-was-just-given-inside-boeings-boardroom-amid-max-crisis/?utm_term=.4bccc7b488f9

https://www.wsj.com/articles/boeing-knew-about-safety-alert-problem-for-a-year-before-telling-faa-airlines-11557087129

Starten på artikkelen fra Seattle times:

In 2016, as Boeing raced to get the 737 MAX certified by the Federal Aviation Administration (FAA), a senior company engineer whose job was to act on behalf of the FAA balked at Boeing management demands for less stringent testing of the fire-suppression system around the jet’s new LEAP engines.

That June he convened a meeting of all the certification engineers in his unit, who collectively agreed with his assessment. Management initially rejected their position, and only after another senior engineer from outside the MAX program intervened did managers finally agree to beef up the testing to a level the engineer could accept, according to two people familiar with the matter.

But his insistence on a higher level of safety scrutiny cost Boeing time and money.

Less than a month after his peers had backed him, Boeing abruptly removed him from the program even before conducting the testing he’d advocated.

LN-AFG
06-05-2019, 11:33
https://www.youtube.com/watch?v=QytfYyHmxtc

Ny dokumentar ute fra 60 minutes Australia

kekker
06-05-2019, 11:53
Ny dokumentar ute fra 60 minutes Australia

Så bare de 3 minuttene i kaffepausen min, bare det gir meg frysninger og får helt vondt i sjela.

Man er jo sjanseløst fortapt, selv om man er selveste Tom Cruice eller mr. Sullenberger.

LN-AFG
06-05-2019, 12:24
Viser helt tydelig for meg at Boeing har store problemer. Her bør noen bli stilt ansvarlig for å skynde på for å få flyet sertifisert uten at større endringer blir undersøkt og forstått skikkelig. At MCAS systemet ikke er nevnt i treningsmateriell til piloter eller flyselskaper er kriminellt av Boeing. Blir interessant å se om CEO Dennis Muilenberg må ta hatten sin å gå etter hvert som disse avsløringene blir kjent.

PerJen
06-05-2019, 21:24
I følge denne videoen var det et bevisst valg av Boeing å kun bruke en sensor for MCAS systemet, fordi at hvis de skulle brukt flere sensorer ville FAA krevd Sim-Trening.

Someone
10-05-2019, 06:45
Går det nå mot at FAA alene og før alle andre løfter MAX sitt flyforbud?

Og med den eskalerende handelskrigen mellom USA og Kina blir der nok enda lenger til MAX kan fly der

https://leehamnews.com/2019/05/09/faa-prepared-to-lift-max-grounding-alone/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

FAA prepared to act alone to lift MAX grounding

TripleAction
10-05-2019, 11:57
En må prøve å ha to tanker i hodet samtidig her:

1. Noen bør/må ta skylden/ansvaret

MCAS (og mangel på info) var ikke mye å skryte av, og hoder vil rulle; kanskje til og med Dennis "We own it" Muilenburgs. (Det hjelper vel ikke stort, men menneskers reaktive appetitt på syndebukker skal nok tilfredsstilles.)

2. MAXen er helt trygg

Det tryggeste valget for flysikkerheten er å få MAXen opp i lufta igjen. Flyet er helt safe, pilotene har fått utfyllende info, og det finnes ikke noe godt alternativ til sikrere trafikkavvikling av verdens flight schedules på verken kort eller mellomlang sikt.

Rland
10-05-2019, 14:25
En må prøve å ha to tanker i hodet samtidig her:

2. MAXen er helt trygg

Det tryggeste valget for flysikkerheten er å få MAXen opp i lufta igjen. Flyet er helt safe, pilotene har fått utfyllende info, og det finnes ikke noe godt alternativ til sikrere trafikkavvikling av verdens flight schedules på verken kort eller mellomlang sikt.

Den 12 mars da en del land begynte å sette Max på bakken skrev du dette:

"For meg ser dette mest ut som en blanding av handelskrig og politisk korrekthet."

Mener du fortsatt at Max ble satt på bakken helt uten grunn?

TripleAction
10-05-2019, 15:15
Jeg mener akkurat det samme som jeg skrev den gangen. Da flyene ble satt på bakken, kunne de like gjerne bare ha flydd videre. Da var all nødvendig informasjon for å fly sikkert allerede absorbert av piloter og myndigheter. (At Boeing gjorde feil med MCAS er selvfølgelig også klart, og det har jeg jo poengtert.)

Someone
12-05-2019, 09:14
Ble dette gitt god nok beskjed om? Eller kan operatørene ikke har fulgt godt nok med?

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeing-altered-key-switches-in-737-max-cockpit-limiting-ability-to-shut-off-mcas/

Boeing altered key switches in 737 MAX cockpit, limiting ability to shut off MCAS


But as Boeing was transitioning from its 737 NG model to the 737 MAX, the company altered the labeling and the purpose of those two switches. The functionality of the switches became more restrictive on the MAX than on previous models, closing out an option that could conceivably have helped the pilots in the Ethiopian Airlines flight regain control.

Tertit54
12-05-2019, 18:17
Kanskje ikke helt seriøst men, men her er en video som argumenterer for å sette alle MAX på bakke for godt

https://youtu.be/0aTtZF6Pq48

Someone
15-05-2019, 07:11
Ble Boeing advart før Ethiopian ulykken?

https://www.nytimes.com/2019/05/14/business/boeing-737-max-ethiopian-plane-crash.html

Weeks after the first fatal crash of the 737 Max, pilots from American Airlines pressed Boeing executives to work urgently on a fix. In a closed-door meeting, they even argued that Boeing should push authorities to take an emergency measure that would likely result in the grounding of the Max.

The Boeing executives resisted. They didn’t want to rush out a fix, and said they expected pilots to be able to handle problems.

LN-MOW
16-05-2019, 03:35
Interessant sammendrag av dagens høring i Washington av Seth Miller. Jeg har tidligere nevnt dette med ‘weakest link’ og det synes som at FAA har en litt annen filosofi. I hvertfall når det gjelder utenlandske operatører ..

https://paxex.aero/2019/05/highlights-from-the-faa-and-ntsbs-congressional-testimony-on-the-737-max-grounding/?fbclid=IwAR0Eiw-xWmZ-KYXTrp4r7sgtmBmlNY1S_J6DW6WXqYluIpWNW_rXUBy7qWc

Behold the difference between the Federal Aviation Administration (FAA) and the National Transportation Safety Board (NTSB). The US House of Representatives Transportation & Infrastructure Committee‘s Aviation subcommittee held a hearing on May 15 focused on the 737 MAX certification process, crashes, grounding and other associated events. The FAA was represented by Acting Administrator Daniel Elwell while Chairman Robert L. Sumwalt represented the NTSB. Not surprisingly, Elwell took most of the heat during the hearing, but the way in which he responded, compared to the responses of Sumwalt, are telling in many ways.

L-1011
16-05-2019, 09:35
TUIFly Nordic utgår från att deras Boeing 737-MAX kommer vara groundade minst fram till September.

Rland
19-05-2019, 07:43
Jeg mener akkurat det samme som jeg skrev den gangen. Da flyene ble satt på bakken, kunne de like gjerne bare ha flydd videre. Da var all nødvendig informasjon for å fly sikkert allerede absorbert av piloter og myndigheter. (At Boeing gjorde feil med MCAS er selvfølgelig også klart, og det har jeg jo poengtert.)

Og Boeing innrømmer nå mangler... https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/05/Boeing-erkjenner-feil-ved-737-MAX-simulator

Southwest antar nå at de første oppdateringen for simulator er på plass sent på året

Ikke vet jeg - kanskje flyet er feilfritt dersom pilotene hadde vært klar over hva som var "feil" med flyet

robertaas
19-05-2019, 08:03
Var ikke en av utfordringene at MCAS bare brukte én eneste sensor? Kan man fikse det kun ved oppdatering av software?

TripleAction
19-05-2019, 10:07
Var ikke en av utfordringene at MCAS bare brukte én eneste sensor? Kan man fikse det kun ved oppdatering av software?

Ja, bare endring av software. Begge AoA-sensorene var koblet til flyets systemer, men MCAS "tolket" signalene på en heller enkel alternativ måte (én sensor av gangen).

Someone
19-05-2019, 14:43
Var det ikke også snakk om å gjøre MCAS mindre «aggressiv» når den slår inn også? Er var det bare snakk om det?

dc-8-63
19-05-2019, 16:53
Var det ikke også snakk om å gjøre MCAS mindre «aggressiv» når den slår inn også? Er var det bare snakk om det?

Det er korrekt, MCAS er langt mindre «aggressiv» både i bevegelser og den vil nå koble seg ut etter et antall «forsøk». Bekymrings fullt er at MCAS nå er tilbake slik den ble presentert til FAA for løsnings sertifisering. Boeing leverte Max med en mer aggressiv versjon.

Dag Viking
19-05-2019, 17:03
Det er korrekt, MCAS er langt mindre «aggressiv» både i bevegelser og den vil nå koble seg ut etter et antall «forsøk». Bekymrings fullt er at MCAS nå er tilbake slik den ble presentert til FAA for løsnings sertifisering. Boeing leverte Max med en mer aggressiv versjon.

Et annet punkt er vel at virkningen av MCAS aldri skal bli kraftigere enn at den kan overkjøres av høyderoret.

Someone
21-05-2019, 19:38
Indonesia snakker om å sette MAX på bakken inn i 2020 og sier de vil kjøre sin egen sertifisering

https://atwonline.com/safety/indonesia-may-ground-boeing-max-beyond-2019


Indonesia regulators might extend the grounding of the Boeing 737 MAX until 2020 as it makes its own deliberations over the certification of the aircraft and pilots.

Og China Eastern krever nå Boeing for å dekke tapene sine

https://atwonline.com/airframes/report-china-eastern-files-claim-boeing-over-max-losses


China Eastern Airlines has filed a claim with Boeing over losses incurred from the grounding of its Boeing 737 MAX 8 aircraft, according to a news report.

Someone
22-05-2019, 15:03
Man får jo en liten følelse av at historien repeterer seg selv nå man leser denne artikkelen om Niki Lauda, Lauda Air og 767 maskinen som styrtet i 1991

Her gikk jo Boeing opprinnelig ut med at dette var noe pilotene kunne ha fikset, før det visste seg at 767 hadde en konstruksjonsfeil som kunne bli fatal

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20161227/niki-lauda-kan-ha-raddat-ditt-liv/

Konstruktionsfelet var så omfattande att hela Boeings flotta påverkades. Boeing beordrade då ett mekaniskt låssystem till alla flygplan så att reverseringenaldrig kunde utlösas under flygning. Lauda hade vunnit. Igen.

CFM
23-05-2019, 10:02
Man får jo en liten følelse av at historien repeterer seg selv nå man leser denne artikkelen om Niki Lauda, Lauda Air og 767 maskinen som styrtet i 1991


Det er flere likhetstrekk. Med tanke på Lion Air og det at maskinen evt. ikke skulle vært i luften om man hadde holdt seg til vedlikeholdsreglene.

LN-MOW
23-05-2019, 22:36
Da vil det nok ta sin tid å få alle disse tilbake i trafikk da ...

Once regulators approve Boeing Co’s grounded 737 MAX jets for flight, each aircraft will likely require between 100 and 150 hours of preparation before flying, officials from the three U.S. airlines that operate the MAX told Reuters.

The preparations were discussed at a meeting between Boeing and MAX customers in Miami earlier this week, and include a list of items ranging from fluid changes and engine checks to uploading new 737 MAX software. The estimated time frame does not include pilot training, they said.

https://www.reuters.com/article/us-ethiopia-airplane-boeing-airlines-exc-idUSKCN1ST2BG?utm_campaign=trueAnthem%3A+Trending+ Content&utm_content=5ce6e7fca78c4600010946d9&utm_medium=trueAnthem&utm_source=facebook&fbclid=IwAR3XFoYkVLcXLfqY9rkBHV6Bs1u6jfT4L67jeEGCu LNiH0IYZEMyuL1O60U

kekker
24-05-2019, 07:06
Samme artikkelen på e24.no, da ryker avgårde endel timer her, men de flyene må jo komme seg i lufta etterhvert, men billig blir det ikke..

https://min.e24.no/a/RRK0V8

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk

Someone
24-05-2019, 07:56
Da vil det nok ta sin tid å få alle disse tilbake i trafikk da ...



https://www.reuters.com/article/us-ethiopia-airplane-boeing-airlines-exc-idUSKCN1ST2BG?utm_campaign=trueAnthem%3A+Trending+ Content&utm_content=5ce6e7fca78c4600010946d9&utm_medium=trueAnthem&utm_source=facebook&fbclid=IwAR3XFoYkVLcXLfqY9rkBHV6Bs1u6jfT4L67jeEGCu LNiH0IYZEMyuL1O60U



Men samtidig oppi dette så er de jo ikke akkurat det som tar mest tid. Litt avhengig av størrelsen per arbeidslag så er det jo ikke så mange dager per fly. Så kommer jo da an på hvor mange folk man har tilgjengelig

Dessuten, fly som står parkert i et halvt år må jo uansett fikses litt på før de skal tilbake i trafikk

Someone
01-06-2019, 10:49
Ethiopian sier de skal bli det siste selskapet til å sette sine MAXer i trafikk, for å være på den sikre siden

https://www.flightglobal.com/news/articles/ethiopian-will-be-last-airline-to-resume-max-fligh-458605/

Ethiopian will be 'last' airline to resume Max flights: chief

Someone
02-06-2019, 23:19
Litt mer fra Seattle Times om MAX og designprosessen

https://www.seattletimes.com/nation-world/a-late-change-and-fatal-flaws-in-a-boeing-jet-design/

The fatal flaws with Boeing’s 737 MAX can be traced to a breakdown late in the plane’s development, when test pilots, engineers and regulators were left in the dark about a fundamental overhaul to an automated system that would ultimately play a role in two crashes.

robertaas
03-06-2019, 00:32
Det er visst også problemer med vingene... og både for NG og Max.

https://edition.cnn.com/2019/06/02/business/boeing-faa-737-slat-track-assemblies/index.html
"Working with the Federal Aviation Administration, Boeing said it has reached out to airlines that fly 737 planes, advising them to inspect their slat track assemblies on Max and NG aircraft."

Someone
05-06-2019, 07:42
Nå kommer jo MAX seg i luften igjen og vil være trygg, men spørsmålet endel flyselskap må stille seg er i hvilket omfang eller hvor lenge folk vil forsøke unngå MAX. Dette vil jo på kort eller mellomlang sikt ha en økonomisk konsekvens. Spørsmålet er hvor lenge?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-04/boeing-737-max-seen-as-airplane-non-grata-by-wary-travelers?srnd=technology-vp

Boeing 737 Max Seen as ‘Airplane Non Grata’ by Wary Travelers

KnutW
08-06-2019, 16:04
Nå kommer jo MAX seg i luften igjen og vil være trygg, men spørsmålet endel flyselskap må stille seg er i hvilket omfang eller hvor lenge folk vil forsøke unngå MAX?

Overhodet ikke noe som helst problem så lenge flyselskapene ikke maler «MAX» utenpå flyet eller skriver det på noe inni. Bortsett fra noen av oss på flyprat og et par-tre andre nerder er det ikke en kjeft som vet hva de flyr med.

storg
08-06-2019, 17:43
Overhodet ikke noe som helst problem så lenge flyselskapene ikke maler «MAX» utenpå flyet eller skriver det på noe inni. Bortsett fra noen av oss på flyprat og et par-tre andre nerder er det ikke en kjeft som vet hva de flyr med.

Tja, fløy med en vanlig DY 737 for noen uker siden. Da var det noen som reagerte på at det sto 737 max på sikkrerhetskortet. :)

Gunnar
08-06-2019, 18:05
Skriv 737-M8, og problemet vil være løst...

Twin Otter
08-06-2019, 18:28
Noe nytt om når MAX'ene kan være tilbake i trafikk?

KnutW
08-06-2019, 22:25
Tja, fløy med en vanlig DY 737 for noen uker siden. Da var det noen som reagerte på at det sto 737 max på sikkrerhetskortet. :)

Nettopp det jeg mener, enhver hentydning til «Max» må fjernes. Spesielt på sikkerhetskortet...

Edvard
08-06-2019, 22:56
Norwegian har tatt en sjekk på SE-RTB som hviler på Málaga (AGP) siden 12. mars.

"#B737MAX in #Málaga is authorized to start up for maintenance work. The mechanics on board are checking the operation of engines and systems. #Curiosities"

https://twitter.com/controladores

https://farm8.static.flickr.com/7849/46684572054_def528747d_b.jpg

Someone
08-06-2019, 23:02
Noe nytt om når MAX'ene kan være tilbake i trafikk?



Det kommer vel an på hvem du spør. De fleste sier jo en eller annen gang mellom september og desember

Radiv
09-06-2019, 11:34
Blir egentlig mer og mer sjokkert over hvor dypt dette ser ut til å stikke i Boeing sin organisasjon.
Denne totale manglel på sikkerhetsfokus.

De ser ut til å ha en litt happy go lucky holdning til utfordringene med sikkerheten, selv om de har visst om dette en god stund.

Boeing har ved sin nonchalante holdning, ved ikke å gjøre det som er riktig, nemlig oppgradere, visst at flyene deres ikke er trygge, men bevisst valgt å vente å se.

Hvis ikke noen i Boeing i rettsalen blir dømt for å ha sendt ca 350 mennesker i døden, blir jeg overrasket.

Hadde andre sørget for at så mange døde i fredstid, så hadde man nok blitt buret inne i lamg tid.

Blir spennende å se hva som kommer ut av denne tragedien og hva som blir langtidsskadene for selskapet Boeing.

Wahoo
09-06-2019, 13:12
Boeing har ved sin nonchalante holdning, ved ikke å gjøre det som er riktig, nemlig oppgradere, visst at flyene deres ikke er trygge, men bevisst valgt å vente å se.

Man startet vel arbeidet med å oppdatere MCAS softwaren umiddelbart etter den første (Lionair) ulykken, samt ga advisory om hva man skulle gjøre hvis det samme skjedde igjen i mellomtiden før dette ble installert. Så dette vel stemmer ikke. Om dette var nok er en annen sak...

Someone
10-06-2019, 11:27
Og nå må de ansatte hos Spirit jobbe mindre og få mindre betalt da de ansatte i produksjonen av 737 kropper bare skal jobbe 32 timer i uken

http://m.atwonline.com/manufacturers/spirit-aerosystems-cuts-hours-response-max-slowdown

Spirit AeroSystems, the aerostructures provider for 70% of the Boeing 737, will shorten its workweek to 32 hours as a result of the aircraft’s production slowdown. The shortened weeks will begin June 21, the Society of Professional Engineering Employees in Aerospace (SPEEA) said June 7. The move affects all salaried, management and executive employees working on commercial aircraft programs, and will reduce weekly salaries by 20%

*artikkelen er bak btalingsmur

Someone
12-06-2019, 14:54
FAA sjefen sier de ikke har noen tidsplan på MAX re-sertifiseringen, men at flyet vil være i luften senest i desember

TripleAction
15-06-2019, 12:57
Dette har ingenting med hysteri å gjøre. Isolert sett er hendelsen med MCAS håndterbar, men det er prosessene rundt godkjenning av 737 MAX som er utfordringen.
Her er det mye som må avklares og samtidig sørge for at vi for fremtiden er sikker på at når ett fly har typegodkjenning så er denne basert på objektive vurderinger og ikke masse dokumentasjon fra produsent som ikke blir godt nok kvalitetssikret av en uhildet organisasjon.
Her er det avdekket mye rart som skal avklares og når operatørene ikke har fått info om systemet kan en stille seg spørsmålet: Er det andre ting med MAX eller andre flytyper som også skulle vært bedre opplyst?

Er det "typegodkjenning basert på objektive vurderinger av en uhildet organisasjon" (som du sier), eller det typegodkjenning basert på faktisk og eksplisitt kunnskap om produktet (og gjeldende regelverk) som er det vesentlige for å ta en god og riktig avgjørelse? Det tette samarbeidet mellom Boeing og FAA gir en "hands-on" kunnskap til enhver tid og er en absolutt nødvendighet som bør få fortsette.

Å avklare ting er fint, men ikke avklare én gang for alle, som det virker som om du impliserer her. Sikkerhetsarbeid er en kontinuerlig prosess, og det vil hele tiden være ting som kan gjøres bedre.

Utfordringen nå er at det tar (for) lang tid å få MAXen opp i lufta igjen. Jeg mener det er helt andre bakenforliggende årsaker til dette enn sikkerhet, nemlig politikk, handelskrig, maktkamp og konkurranse, for å nevne noen.

Vixun
15-06-2019, 13:53
Utfordringen har vel vært at FAA ikke har hatt tilgjengelige ressurser til å ettergå alle detaljer i det Boeing har lagt frem og dermed er noe av godkjenningen basert på Boeing sine konklusjoner.
Er sikkert ikke helt uvanlig, men i denne saken fikk dette fatale konsekvenser for svært mange og da skal det «ryddes», noe som tar tid.
Situasjonen mellom Kina og USA gjør nok ikke denne jobben enklere for dem, men nå kan det ikke være tvil om noe i prosessen før den flyr igjen og det tar mye tid.

Someone
16-06-2019, 07:26
I Ethiopian sitt inflight-magasin er de herlig ærlige:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190616/eff0e5fad4be390f0ff886bcf7f849cf.jpg

robertaas
16-06-2019, 09:44
I Ethiopian sitt inflight-magasin er de herlig ærlige:

Det stemmer ikke med tallet de viser på sin egne websider. Teller man her med alle betydninger av ordet "grounded"?

Someone
16-06-2019, 09:56
Det stemmer ikke med tallet de viser på sin egne websider. Teller man her med alle betydninger av ordet "grounded"?



Magasinet er riktig, slik man bruker «grounded» i bransjen. Da hadde 5, en krasjet, så da er det igjen 4. Alle grounded, som det heter på utenlandsk

Trdfly
17-06-2019, 23:05
Ser ut som Smartwings måtte leie inn en A350 fra Ethiopian 16. juni; Da fløy den ADD-FRA i egen rutetrafikk, så tom FRA-PRG for å fly PRG-HER-PRG, og tilbake til FRA tom og hjem til ADD med ET-rutenummer.

Someone
19-06-2019, 08:00
Boeing har nå begynt lagre MAXer i Moses Lake/MWH også

https://mobile.twitter.com/royalscottking/status/1140686202908991489?s=20

B747-8
19-06-2019, 13:35
Hvor lenge er det et MAX fly kan stå på bakken før det må utføres service på det?

LN-MOW
19-06-2019, 14:22
Hvor lenge er det et MAX fly kan stå på bakken før det må utføres service på det?

De står ikke uten tilsyn. Småjobber gjøres og motorene startes med jevne mellomrom. Før de kommer tilbake i tjeneste, gjøres det innfasingssjekker og pålagte arbeider.

Someone
23-06-2019, 21:33
Og på BFI må de nå bruke de ansattes parkeringsplasser for å parkere fly

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190623/8de4286c5f6a6acc91579d47ebf3d57f.jpg

Someone
23-06-2019, 22:22
Og MAX piloter som har vært skadelidende på grunn av groundingen går nå til massesøksmål mot Boeing

https://mobile.abc.net.au/news/2019-06-23/over-400-pilots-join-lawsuit-against-boeing-over-737-max/11238282?pfmredir=sm

More than 400 pilots have joined a class action against American plane manufacturer Boeing, seeking damages in the millions over what they allege was the company's "unprecedented cover-up" of the "known design flaws" of the latest edition of its top-selling jet, the 737 MAX

robertaas
23-06-2019, 22:26
Er denslags bilder egentlig god eller dårlig reklame for selskapene som har bestilt dem? Bestiller man juletur med Tui nå så vet man jo at man risikerer å havne på det flyet.

EKGH
24-06-2019, 10:45
Og på BFI må de nå bruke de ansattes parkeringsplasser for å parkere fly

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190623/8de4286c5f6a6acc91579d47ebf3d57f.jpg

Aerials of 737 MAX planes parked at Boeing Field, Renton factory

https://www.youtube.com/watch?v=46InmJexzYg

LN-MOW
26-06-2019, 02:21
Enveloped in soft, blue, dim LED light, Southwest Airlines Network Operations Center in Dallas looks a little like a Hollywood set piece on a science fiction film. It's the heart and mind of the largest domestic carrier in the country with a 4,000-flight dance card every day. Bad weather, mechanical breakdowns, delayed flight crews, improvisational dispatch performed here day and night.

That day in March when the Federal Aviation Administration said, "Park all your Maxes right now," demanded a whole lot of improv.

"We had to go in and ... piece things together to where we were able to run an operation with 35 less airplanes," Tim Anderson, superintendent of dispatch in the Network Operation Center, said.

https://www.npr.org/2019/06/25/735914820/a-whole-lot-of-improv-southwest-readjusts-to-a-world-without-the-boeing-737-max

haakonks
27-06-2019, 04:00
Det virker nå som videre analyse av 737 MAX har avdekket flere problemer med flyet, som sannsynligvis vil føre til at det blir stående på bakken lenger:

https://www.cnn.com/2019/06/26/politics/boeing-737-max-flaw/index.html

Someone
27-06-2019, 06:08
Litt mer info hos FlightGlobal. Ser ut som det er mere problemer med trim etc,

https://www.flightglobal.com/news/articles/faa-finds-issue-with-737-max-trim-recovery-procedure-459331/

US Federal Aviation Administration flight tests of the Boeing 737 Max have uncovered a data processing issue that affected government pilots' ability to perform the procedure for counteracting so-called "runaway stabiliser".

jb1
27-06-2019, 10:01
Her blir det nok mange erstatningssaker og hoder i Boeing som ruller.

MountainDew
27-06-2019, 11:10
Kanskje en mulighet for Norwegian å få kansellert ordren?

LN-MOW
27-06-2019, 14:21
Kanskje en mulighet for Norwegian å få kansellert ordren?

Med tanke på mangelen av alternativer, er det kanskje ikke så lurt... Men på kort sikt kan de jo bruke NEO’ene de har i bestilling. Selv om leasingprisene på disse nok blir premium av samme årsak ...

WF789
27-06-2019, 15:16
Med de siste utsettelsene er vel uansett MAX-ene på vingene igjen lenge før de mottar flere NEOs

Someone
27-06-2019, 20:24
Southwest har forlenget kanselleringer av MAX flighter fra starten av september til starten av oktober

ATle
27-06-2019, 20:34
Hvordan blir kostnadsbilde for selskapene med Max fly som har stått på bakken i 6 mnd pluss?
Blir det bare en "lett vask" også rett i lufta eller snakker vi en stor sjekk og test runder?
Samt selvfølgelig oppgradering av software...

Regner med at det kanskje er teknikere som går å gjør forefallent vedlikehold, men Thomas Cook sin reserve A330 i vinter måtte ut å flys litt innimellom for å holdes "flydyktig" - og at det da vel er noe av de samme rutinene Max maskinene nå går glipp av?

Atle

LN-MOW
27-06-2019, 20:59
De som er levert, må oppgraderes og sjekkes før de kan settes i trafikk igjen. De må startes opp og kjøre motorene med jevne mellomrom. Ikke sikker på intervallet, men tipper sånn ca en gang i uka.

De som ikke er levert .. her står Boeing foran en stor jobb. Først må de oppgraderes og klareres. Så må de gjennom 'customer acceptance'-prosessen før de kan leveres.