View Full Version : 50 år som flyspotter i dag
Fellowship
03-03-2019, 17:29
Heisann
I dag er 50 år siden Braathens første Fokker F.28 Fellowship kom til Fornebu, 3.mars 1969 var en mandag, og jeg kan huske at jeg på vei hjem fra skolen hadde en fast plass der jeg kunne se over gjerdet mot "Gamle Fornebu" fra Oksenøyveien, til min store glede så et nytt jetfly med T-hale og et stort norsk flagg på halen. (For inntil dette hadde F.27 og DC-6B som jeg var oppvokst med, hatt mer et "frimerke flagg" på halen).
Jeg hadde nok det siste året begynt å følge mer interessert med, jeg kjente de flyene som kom og gikk til daglig, jeg var blitt kjent med forskjellen på "stor og liten DC-9", og jeg visste at DC-8-63 var lang, og at DC-8-62 kunne gå langt. Jeg så forskjell på DC-8 og B707, jeg så forskjell på DC-6B og DC-7c osv, og Busy Bee hadde innviet sin helt nye hangar langs skoleveien min, og da lærte jeg at de hadde ulik registrering.
Men det var altså synet av LN-SUC for første gang, som tente gnisten i meg til å jakte på hvert fly for å se registreringen det hadde, og da var det greit å ha sykkel :) Og jeg var drøyt 10 år gammel. Og om det ikke var akkurat 3.mars, så var det i hvertfall samme uka.
Legger ved link til det første bildet Jan Olav Martinsen tok av flyet da han begynte å fotografere i 1971, før navnet "Olav Kyrre" var kommet på flyet, ved innflying til bane 24 på FBU
http://www.airliners.net/photo/Braathens-SAFE/Fokker-F-28-1000-Fellowship/448701/L?qsp=eJwtjLEKAkEMBf8ltRYiWFyntqKC5weE7EMPT3dJAroc 9%2B/GxW6YgZlI8svx8b4WUEcGVrnTggorP426iR6o76wpmA7H5eW6j 2pZfVfDJHZsRVAc6e9PmqC/BJM2usV4FQA9N6b1JnwarIzcHnAeRprnLx7TLk0%3D
Heeerlig! Gratulerer med jubileet.
Helt topp Ole Johan.. Jeg begynte å spotte i 1967. Kom da med min gamle Opel fra Lillestrøm ( lappen 1965 ).
I 1967 også min første flytur med BU DC 6B til ARN for å møte PA 707-320 B Nautilus som skulle ta meg til JFK på studentcharter. PA skulle egentlig til FBU for å hente oss, men forsinket så de sendte oss til ARN. Da slapp man mellomlanding i Skottland.
Deretter ofte med bil til FBU pluss mange turer ut av landet.
Men i 1974 tok jeg A-lappen og flakset ofte over fra Kjeller til FBU med Piper Cherokee 180 LN-UXR og Cherokee 140 LN-BNZ. Parkerte på plassen ved siden av terminalen. Plass for småfly. Vi hadde kode på døra og ruslet inn.
Du har vel ikke reg meg også ?? :rolleyes:
Gratulerer med jubileet!
Det var nok på den tiden jeg også begynte å se/skjønne forskjellen på flytyper. Bodde på Skillebekk den gangen og hadde flyene rett over hodet et par minutter før de landet på 24. Av en eller annen grunn er det Loftleidirs CL-44D som har brent seg inn i hukommelsen. Jeg tror det har noe å gjøre med at de hadde «motsatte» norske farger på halen og jeg syntes det var så rart. Fly som landet i Norge burde da ha norske farger..?
Nuvel. Flykunnskapene har nok blitt bedre med årene, problemet nå er at jeg begynner å bli så glemsk..!
Scooter01
03-03-2019, 23:26
Da får jeg bare ønske deg hjertelig velkommen til klubben. :old
Min farmors hus, som jeg vokste opp i, lå rett vest for Lysakerelva og rett nord for jerbanelinjen, slik at flyene som kom sydfra til FBU passerte nesten rett over oss da de var på downwind til 19. (Husker fremdeles mastene med de gul/orange innflygningslysene)
Min far jobbet da for SAS -han begynte i DNL, forklarte meg forskjellen mellom DC-3 og DC-4 og jeg lærte meg kjapt å kjenne dem igjen bare på lyden. Etter hvert begynte jeg også å kjenne igjen DC-6 og Metropolitain…
For å gjøre en lang historie kort, så fort jeg hadde lært meg å sykle, så bar det ofte ut til Fornebu.En av mine favorittsteder var å sitte på Langoddveien når flyene landet på 01. Å ha flyene passere et par meter over hodet var et utrolig rush. -Jeg var bitt av flybasillen...
Scooter01
Herlig[emoji3] Ser fortsatt ikke forskjell på DC-8 og B707...
Scooter01
04-03-2019, 01:12
Herlig[emoji3] Ser fortsatt ikke forskjell på DC-8 og B707...
Lett :colgate:
https://www.airlinerspotter.com/spotting-earlier-jet-airliners.htm
Scooter01
Lett :colgate:
https://www.airlinerspotter.com/spotting-earlier-jet-airliners.htm
Scooter01
Mange takk[emoji3]
Gratulerer med jubileet, Ole Johan!:fly
Fellowship
04-03-2019, 20:09
Helt topp Ole Johan.. Jeg begynte å spotte i 1967. Kom da med min gamle Opel fra Lillestrøm ( lappen 1965 ).
I 1967 også min første flytur med BU DC 6B til ARN for å møte PA 707-320 B Nautilus som skulle ta meg til JFK på studentcharter. PA skulle egentlig til FBU for å hente oss, men forsinket så de sendte oss til ARN. Da slapp man mellomlanding i Skottland.
Deretter ofte med bil til FBU pluss mange turer ut av landet.
Men i 1974 tok jeg A-lappen og flakset ofte over fra Kjeller til FBU med Piper Cherokee 180 LN-UXR og Cherokee 140 LN-BNZ. Parkerte på plassen ved siden av terminalen. Plass for småfly. Vi hadde kode på døra og ruslet inn.
Du har vel ikke reg meg også ?? :rolleyes:
Hei Reidar, og takk for hyggelig hilsen. Dessverre så var avstanden til rullebanen såpass stor at småflyene ikke krevde så mye av min oppmerksomhet før jeg mange år seinere ble klar over at man kunne finne de ulike flyene i Norsk Luftfartsregister, så nei jeg har nok ikke notert de landingene. Men morsomt å lese det du skriver.
Fellowship
04-03-2019, 20:10
Gratulerer med jubileet!
Det var nok på den tiden jeg også begynte å se/skjønne forskjellen på flytyper. Bodde på Skillebekk den gangen og hadde flyene rett over hodet et par minutter før de landet på 24. Av en eller annen grunn er det Loftleidirs CL-44D som har brent seg inn i hukommelsen. Jeg tror det har noe å gjøre med at de hadde «motsatte» norske farger på halen og jeg syntes det var så rart. Fly som landet i Norge burde da ha norske farger..?
Nuvel. Flykunnskapene har nok blitt bedre med årene, problemet nå er at jeg begynner å bli så glemsk..!
Og LL CL-44J var vel det aller flotteste flyet som gikk i fast rute på den tiden.
Fellowship
04-03-2019, 20:13
Da får jeg bare ønske deg hjertelig velkommen til klubben. :old
Min farmors hus, som jeg vokste opp i, lå rett vest for Lysakerelva og rett nord for jerbanelinjen, slik at flyene som kom sydfra til FBU passerte nesten rett over oss da de var på downwind til 19. (Husker fremdeles mastene med de gul/orange innflygningslysene)
Min far jobbet da for SAS -han begynte i DNL, forklarte meg forskjellen mellom DC-3 og DC-4 og jeg lærte meg kjapt å kjenne dem igjen bare på lyden. Etter hvert begynte jeg også å kjenne igjen DC-6 og Metropolitain…
For å gjøre en lang historie kort, så fort jeg hadde lært meg å sykle, så bar det ofte ut til Fornebu.En av mine favorittsteder var å sitte på Langoddveien når flyene landet på 01. Å ha flyene passere et par meter over hodet var et utrolig rush. -Jeg var bitt av flybasillen...
Scooter01
Takk for hilsen, og jeg var noen år yngre da min far fra kjøkkenvinduet lærte meg forskjellen på BU DC-4 og DC-6B som begge sto parkert etter hverandre under tårnet på Gamle Fornebu.
Fellowship
04-03-2019, 20:17
Gratulerer med jubileet, Ole Johan!:fly
Tusen takk :)
Og LL CL-44J var vel det aller flotteste flyet som gikk i fast rute på den tiden.
J var det, ikke D. Som sagt, glemsk;) Men flott var det, og utrolig nok det flyet som fløy med flest seter over Atlanteren før 747 kom.
BU9001/V2.0
05-03-2019, 14:15
Gratulerer!
Det var vel omtrent på samme tid jeg "hang" på Fornebu og så på fly.
Gikk på Lilleaker skole og syklet ned til Fornebu etter skoletid.
SAS hadde litt cargo like ved terskel 24. Fin utsikt. Inne i bygget var det en som het Voie som jobbet. Han lot oss kjøre elektriske trekkvogner. :D
Hyggelig fyr. En gang stod vi så nærme rullebanen at brannvakten jagde oss vekk. Hadde nok blitt varslet av tårnet.
Interessen for fly holdt seg, og jeg fulgte drømmen og ble flyger.
:fly
Ole Johan, da jeg var i sykkelalder som deg, syklet vi gutta til Kjeller , slutten av femtitallet. Ca. 1.8 km fra der jeg bodde ( og fortsatt bor ).
Vi sneik oss gjennom gjerdet til enden av rullebane 30 ( start av 12 ).
Ventet tålmodige til vi forsto at en F 84 Thunderjet kom inn den veien. Gjemte oss i busker og gress da de landet rett over våre hoder på 12....
Husker ikke on jeg senere fikk med F 86 Sabre,,,, Joda, er man nerd begynner man tidlig..
Bodde på den andre siden av Holtekilen, så de gule C-46'ene var fasinerende. Kalte dem 'teddy-fly' siden fargen lignet teddybjørnen min. Hendte også jeg syklet ut og gikk på observasjonsterassen, men mest for å gå på Narvesen og kjøpe fotballblader.
Ordentlig entusiast ble jeg ikke før jeg begynte å jobbe der ute, men fotografering ble det ikke så mye av før utpå nittitallet.