PDA

View Full Version : Flyselskapene til angrep på matsalg


C130
02-03-2019, 15:55
Flyselskapene, med Norwegian i spissen, går nå til angrep på salget av "to go" mat til flypassasjerene på OSL i regi av Avinor.
Fra Flysmart24:
NHO Luftfart mener Avinor opptrer på en måte som undergraver flyselskapenes virksomhet og at de blir henvist til å plukke opp «søppel og søl» etter Avinors salg.
Bakgrunnen for feiden mellom Avinor og flyselskapene er Avinors medvirkning i forhåndsbestilling av mat fra en av flyplassens leverandører.
https://flysmart24.no/2019/03/02/flyselskapene-til-angrep-pa-matsalg-pa-gardermoen/

Dersom dette går vesentlig utover matsalget om bord i flya så må jo flyselskapene sette ned prisen på maten om bord slik at de blir mer konkurransedyktige.
Det burde jo være mulig tatt i betraktning de stive prisene på mat på OSL....

Someone
02-03-2019, 15:59
Prisen er jo ikke problemet, men heller kvaliteten og utvalget de tilbyr

C130
02-03-2019, 18:31
Prisen er jo ikke problemet, men heller kvaliteten og utvalget de tilbyr
Jeg mener å ha lest at Norwegian skulle "ruste opp" sitt tilbud og tilby forhåndsbestilling av mat til sine flygninger.
Det må jo ha et stort potensiale med tanke på at serveringsstedene på OSL vel betaler mange skjorter i leie mens Norwegian "eier" flya sine selv.

Rland
03-03-2019, 08:43
Jeg mener å ha lest at Norwegian skulle "ruste opp" sitt tilbud og tilby forhåndsbestilling av mat til sine flygninger.
Det må jo ha et stort potensiale med tanke på at serveringsstedene på OSL vel betaler mange skjorter i leie mens Norwegian "eier" flya sine selv.

Dette går rett inn på Norwegian sin strategi for å tjene penger på tilleggstjenester. I følge prospektet: "Strong ancillary revenue generation is important to the Group as this revenue is typically associated with low marginal costs, resulting in higher profit margins."
I klar tale så er det god butikk i å kjøpe inn billig mat og selge den dyrt på flyet. Litt kjipt da at Avinor gjør det enkelt å kjøpe dyr mat før en går ombord

Polaris
03-03-2019, 08:49
Da må man også tilby noe fornuftig ombord. Jeg er så sinnsykt lei uspiselige rare greier som er påsmurt. Som feks hos Lufthansa og SAS «vil du ha en rulle med pest, eller kolera?». Nei, jeg vil hverken ha en ostetoast med tomatgugge på sånn som Lufthansa er spesialiser på, eller en polarrulle med tunfisk (wtf...) eller kalkun. SAS sine forsøk på sandwich blir forøvrig alltid bare tull, for det skal noe «spesial joklemoklesyltetøy fra indre Jokkmokk i Nord Sverige» på. Hva skjedde med grovt brød med ost og skinke? eller bare «her er brød, vi har pakker med leverpostei, syltetøy eller nutella». Hadde jeg heller betalt 50kr for.

Noe av det beste jeg har kjøpt ombord et fly var en baguette med ost og skinke smelt i mikrobølgeovnen hos Ryanair. Oppe i lufta trenger jeg ikke noe mer. Og når flyselskapene ikke tilbyr det enkle og rene, så kjøper jeg det heller med meg fra bakken. Prisen er den samme uansett. Selv om jeg nå til dags ofte kjøper med meg banan, eple og lager påsmurte brødskiver når jeg skal på tur. OSL kan «leck mich am arsch» med sine priser.

C130
03-03-2019, 09:39
Litt kjipt da at Avinor gjør det enkelt å kjøpe dyr mat før en går ombord
Da får Norwegian reklamere skikkelig for om bord-maten sin når man bestiller billett.

Jeg fant for øvrig dette her inne:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1141290&nojs=1&styleid=10
Der det linkes til dette:
https://www.norwegian.no/infourl/infoidmealmoreinfo/
Dersom prisen på 80 kr. stemmer så er jo dette ganske rimelig.

SQ 777
03-03-2019, 10:44
Ha, ha et problem jeg har løst for lenge siden.. Kjøper en pakke med 5 rosinboller dagen før avreise hos Menu ( eller tilsvarende opplegg ).

Rett i frysen hjemme. Ut før avreise til OSL . Ferdige til "servering" rett etter takeoff....:colgate:

Someone
03-03-2019, 14:10
Vi bunkrer gjerne opp med kanelboller og annet bakeverk, enten fra Bit eller Samson. Da er det fersk og nybakt.

RescueMe
03-03-2019, 20:26
Litt av problemet er at det er ganske så bingo hva du får ombord også, klin umulig å vite på forhånd om en ser bort fra biz på IC. Så da er det like greit å ta med noe....

dc-8-63
03-03-2019, 20:32
Det er jo i bunn og grunn konkurranse om produkt, flyselskapene burde vel ta opp konkurransen med midler som pris og kvalitet - i stedenfor angrep.

jb1
03-03-2019, 21:20
Det er jo i bunn og grunn konkurranse om produkt, flyselskapene burde vel ta opp konkurransen med midler som pris og kvalitet - i stedenfor angrep.



Helt enig, da får man heller legge seg i selen for å tilby noe godt ombord til en fornuftig pris.

Rland
03-03-2019, 21:30
Overskriften sier flyselskapene...

Er det andre enn Norwegian dette dreier seg om?

kekker
04-03-2019, 08:07
Om vi blir tilbyd et god produkt til en ok pris, så er det jo ok å kjøpe på flyet. Men om det er polarulle eller dets like, kan det være.


Men om vi nærmer oss det AirBaltic og FlyPegasus presenterer på sine hjemmesider, så begynner det å ligne på noe!

Jeg gleder meg faktisk til å prøve frokosten til GZP i Mai.
Avgangen ble flyttet en time frem, så da passer det enda bedre.

Går inn med moderate forventninger, men for 70 kroner, så er håpet å få roet den verste sulten!


Det blir uansett litt dust å syte for sin syke mor, når tilbudet strengt tatt er ikke eksisterende.

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk

LN-KOG
04-03-2019, 10:17
Men er et flyselskap det rette stedet å kjøpe mat? Skal ikke de holde seg til flytransport?

C130
04-03-2019, 11:12
Men er et flyselskap det rette stedet å kjøpe mat? Skal ikke de holde seg til flytransport?
De var da både transportører og restauratører for noen tiår siden :-)
Jeg husker vi gledet oss ofte til god flymat på 80- og 90-tallet.
Men da var jo maten inkludert i billetten.

LN-KOG
04-03-2019, 11:26
De var da både transportører og restauratører for noen tiår siden :-)
Jeg husker vi gledet oss ofte til god flymat på 80- og 90-tallet.
Men da var jo maten inkludert i billetten.

Jeg skrev kjøpe. Nå er det mer kioskvirksomhet og ikke restaurant...

jb1
04-03-2019, 11:46
Er/var ikke SAS medlem i Chaine des Rotisseurs? SAS plus maaltider i Europa er jo ikke det store, men det er vel billigere aa fly stort sett enn i the good ol' days.

Discus
04-03-2019, 20:23
Litt av problemet er at det er ganske så bingo hva du får ombord også, klin umulig å vite på forhånd om en ser bort fra biz på IC. Så da er det like greit å ta med noe....


Ellre om man får kjøpt noe i det hele tatt, fullt fly og forsinkelser så går det fort tomt på tralla innimellom. Sørlig på returen, og det er jo det folk husker neste gang.



Overskriften sier flyselskapene...

Er det andre enn Norwegian dette dreier seg om?


Det er NHO som går ut så neppe bare Norwegian, det er noe flysmart24 synser om i iflg artikkelen:

Flyselskapene har bedt sin arbeidstakerorganisasjon, NHO Luftfart, ta opp saken overfor Avinor.

...
Etter det flysmart24.no forstår er det spesielt Norwegian som reagerer, fordi det har en forretningsmodell der ekstrasalg ut over billetten er kritisk viktig.

Fnate
05-03-2019, 15:07
Det er jo klart de ønsker å tvinge passasjerene til å spise det som selges om bord. Det er jo en super forretningsmodell.

Da kan man doble prisene og halvere kvaliteten.

Rland
05-03-2019, 15:19
Det er jo klart de ønsker å tvinge passasjerene til å spise det som selges om bord. Det er jo en super forretningsmodell.

Da kan man doble prisene og halvere kvaliteten.

Det er som hentet ut fra Norwegian sitt prospekt for emisjonen - strategien er i tillegg til lav(?) billettpris å selge varer/tjenester med lav kostnad til høy pris.
Er faktisk overasket over at NHO Luftfart fronter denne saken

kaijoar
06-03-2019, 00:55
Definitivt på tide at det skjer noe med matserveringen i Norden. Finnes omtrent ikke et selskap i verden som ikke gruser de nordiske på servering. Betalt eller ikke!

OttoL
06-03-2019, 09:00
Det er som hentet ut fra Norwegian sitt prospekt for emisjonen - strategien er i tillegg til lav(?) billettpris å selge varer/tjenester med lav kostnad til høy pris.
Er faktisk overasket over at NHO Luftfart fronter denne saken
Som mange andre selskap.. Det er ikke rart i det hele tatt ettersom Norwegian tross alt er medlem av NHO Luftfart.

Discus
06-03-2019, 09:49
Det som er artig er jo at det er flyselskapene som har skapet et marked for "takea way" på flyplassene. Tidligere (i gamle dager) når det var (god) gratis mat og drikke ombord var det jo knapt noen som tenkte tanken på å kjøpe med mat.

C130
06-03-2019, 10:10
Det som er artig er jo at det er flyselskapene som har skapet et marked for "takea way" på flyplassene. Tidligere (i gamle dager) når det var (god) gratis mat og drikke ombord var det jo knapt noen som tenkte tanken på å kjøpe med mat.
Ja det var akkurat det jeg tenkte på i mitt tidligere innlegg om flymaten som vi gledet oss til under spaniaturene med KLM og Transavia på 1990-tallet :-)
Da var maten "gratis" og den var god, faktisk meget god.

RescueMe
06-03-2019, 12:24
Har alltid lurt på hvorfor selskapene ikke har satset mer på å forhåndsselge mat ved booking. Charterbransjen har jo gjort suksess med det, så logistikken funker jo. Tenker da selvsagt ikke på de aller korteste strekningene.

Norge Rundt På 14 Dager
06-03-2019, 13:26
Har alltid lurt på hvorfor selskapene ikke har satset mer på å forhåndsselge mat ved booking. Charterbransjen har jo gjort suksess med det, så logistikken funker jo. Tenker da selvsagt ikke på de aller korteste strekningene.

Det ville bli vannskelig hos SAS ihvertfall. Da de neppe har oversikt over hvor de sitter de som har bestilt det forskjellige. Ja de hadde sikkert et reservert sete da måltidet ble bestilt. Men innen de er kommet ombord er de gjerne flyttet både 2 og 3 ganger minst.

jb1
06-03-2019, 13:40
Det ville bli vannskelig hos SAS ihvertfall. Da de neppe har oversikt over hvor de sitter de som har bestilt det forskjellige. Ja de hadde sikkert et reservert sete da måltidet ble bestilt. Men innen de er kommet ombord er de gjerne flyttet både 2 og 3 ganger minst.

Vil ikke dette gjelde alle selskaper? Flere selskaper tilbyr jo dette idag. SAS og andre har jo ogsaa erfaring med passasjerer som skal ha spesialmat o.l. de kan jo ogsaa flytte paa seg.

Norge Rundt På 14 Dager
06-03-2019, 13:45
Vil ikke dette gjelde alle selskaper? Flere selskaper tilbyr jo dette idag. SAS og andre har jo ogsaa erfaring med passasjerer som skal ha spesialmat o.l. de kan jo ogsaa flytte paa seg.

Saken er vel at SAS ofte flytter på folk, uten at de har noen kontroll på hvor folk sitter. De flyttes i hytt og gevær. Har vært borti flytting med KLM og Lufthansa, men de var veldig obs på at man fikk tilsvarende plass som man opprinnelig hadde bestilt.

Så vidt jeg har skjønt så flyttes ikke passasjerer på charterfly fordi de er for å miste oversikt over hvor folk sitter slik at de får det de har bestilt.

Someone
06-03-2019, 14:03
Saken er vel at SAS ofte flytter på folk, uten at de har noen kontroll på hvor folk sitter. De flyttes i hytt og gevær. Har vært borti flytting med KLM og Lufthansa, men de var veldig obs på at man fikk tilsvarende plass som man opprinnelig hadde bestilt.

Så vidt jeg har skjønt så flyttes ikke passasjerer på charterfly fordi de er for å miste oversikt over hvor folk sitter slik at de får det de har bestilt.

SAS tilbyr allerede dette, og det knyttes til bookingen din og ikke sete. Slik at akkurat det ikke er noe problem. De trenger ikke engang ha reservert sete på forhånd for at det skal funke. Det står på den endelig passasjerlisten hvor folk sitter

SAS er flinke til å kløne det til på IT fronten men akkurat nå tror jeg du skaper en ikke eksisterende hindring ;)

kaijoar
06-03-2019, 16:12
Det ville bli vannskelig hos SAS ihvertfall. Da de neppe har oversikt over hvor de sitter de som har bestilt det forskjellige. Ja de hadde sikkert et reservert sete da måltidet ble bestilt. Men innen de er kommet ombord er de gjerne flyttet både 2 og 3 ganger minst.

Dette tror jeg ikke ville vært et problem. Crewet har full kontroll over hvor diamantene sitter, til tross for setebingo. Det er i alle fall min erfaring.

Wahoo
06-03-2019, 17:26
Flyselskapene kunne kanskje ha hatt et par egne små flyttbare "foodtrucks" med rimelig takeaway mat/drikke som de kunne kjøre til sine egne aktuelle gater i passe tid før boarding.. just an idea... (Men det har kanskje vært forsøkt allerede).