View Full Version : Norwegian Bergen-Oslo-Krakow
En blanding av en mini trip rapport og refleksjoner om kvalitet. Jeg poster det likevel under denne headingen fordi jeg tar utgangspunkt i prospektet for emisjonen.
Hva er Norwegian sin kvalitet for forretningsreisende?
I prospektet for emisjonen står det at Norwegian sitt mål er:
"Be the preferred airline for customers seeking value for money
Norwegian focuses on catering to leisure and business travellers seeking an affordable alternative to the traditional legacy carriers without compromising on quality."
Jeg benyttet Norwegian på jobbreise fra Bergen til Krakow via Oslo på mandag. Norwegian ble valgt utelukkende på grunn av avgangs- og ankomst tid. Fleksibel billett ble benyttet grunnet risiko for kansellering på kort varsel.
Alternativene:
KLM fleksibel og refunderbar billett avreise 0610 via AMS og ankomst 1110 - lavest pris
SAS Plus avreise 0600 via CPH og ankomst 1320 - 16,6% dyrere enn KLM
SAS Plus avreise 0725 via OSL og CPH og ankomst 1320 - 27% dyrere enn KLM
Norwegian Flex avreise 0725 via OSL og ankomst 1205 - 58,1% dyrere enn KLM
(For økonomi uten refusjon og fleksibilitet var prisene omtrent de samme hos Norwegian og KLM og en del dyrere hos SAS)
Jeg har reist mye med både SAS og KLM og kjenner derfor godt til deres produkter. Derfor er min konklusjon at Norwegian i dette tilfellet var dyrest og dårligst og med minimale spor av den kvalitet jeg forventer på en forretningsreise
Prisene taler for seg – altså dyrest
Hvorfor dårligst?
Innsjekk på nettet var et kapittel for seg selv.
Det var ikke mulig å sjekke inn som sammenhengende reise. Innsjekk til Oslo og til Krakow måtte gjøres hver for seg
Jeg hadde gjennom overvåkning lykkes å flytte meg fra sete 11F til 2F
Da jeg sjekket inn på nettet kom meldingen «Du vil bli tildelt sete automatisk» Umiddelbart ble jeg ganske irritert og så for meg at jeg var blitt flyttet til et vilkårlig sete.
Heldigvis fikk jeg boardingpass med 2F til Oslo og 3F til Krakow. Så hvorfor sender Norwegian den type returmelding når en allerede har valgt et sete? For meg er det et irritasjonsmoment og stressfaktor.
Fast track på Flesland og prioritert boarding var inkludert i billetten … det fungerte på Flesland
Ombord på morgenflyet til Oslo ingen servering. Ikke engang mulighet til å kjøpe en kopp kaffe.
På alternativene med SAS og KLM hadde begge servering av kaffe og noe frokost/mat
Så transitt på Gardermoen
Både jeg og en kollega med samme type billett måtte ha hjelp i Norwegian sin skranke – heldigvis ingen kø.
Tidligere mottatt boardingkort til Krakow var forsvunnet fra mobilen.
Ved inntasting av booking referanse sto det bare «Ikke sjekket inn» - noe jeg hadde gjort kvelden før
Det var umulig å gjøre noe på telefonen, så damen i skranken måtte skrive ut boardingkort til både meg og min kollega
Så var det boarding og de ropte opp at de som reiste med barn og de som hadde prioritet, måtte komme frem.
De startet å slippe inn familier med barn ved manuell boarding.
Vi som hadde prioritet ble stoppet og bedt om å vente til de åpnet gatene.
Men damen vinket frem en hun kjente før hun stengte.
Så opplyste de at nå kunne resten av passasjerene boarde -og åpnet slusene.
Heldigvis sto vi langt fremme og slapp tidlig om bord. Så mye var prioritet verdt på OSL
Vel ombord installerte jeg med i 3F.
Ved 2E sto en polsk mann med en gutt på ca 2 år
Da det kom en mann og skulle sette seg i 2D så spurte den polske mannen om han i 2D heller kunne sette seg i 3E – midtsetet.
Grunnen var at Norwegian hadde plassert faren i 2E og 2-åringen i 3E
Motvillig aksepterte mannen å flytte seg fra 2D til 3E.
Jeg har lest mange svar fra Norwegian sine talspersoner at Norwegian ikke plasserer små barn på endre rader enn forelder….
Er det Norwegian som er et kjipt selskap som gjør det, eller en det passasjeren som er kjip som ikke vil betale ekstra for at sønnen på 2 år får sitte ved siden av han.
Turen til Krakow gikk på rute, men det var også alt
Alternativene med SAS og KLM hadde hatt servering av mat og drikke.
Hva mener egentlig Kjos når han snakker om kvalitet for forretningsreisende?
Det virker på meg som om du med lupe leter etter negative aspekter og dette er uansett basert på dine subjektive oppfatninger og ikke en sammenligning av epler, men mer en sammenligning mellom epler og meloner.
Jeg kan skrive dagen lang om anekdotiske bevis fra SK og KL om akkurat de samme opplevelsene som kunde, samt klinke på med tull om at det eneste jeg har sett på SK sine flighter er folk som kommer drassende med pose på pose med tax-free og derfor virker å være et annet kundesegment enn folk som flyr DY
Det virker på meg som om du med lupe leter etter negative aspekter og dette er uansett basert på dine subjektive oppfatninger og ikke en sammenligning av epler, men mer en sammenligning mellom epler og meloner.
Jeg kan skrive dagen lang om anekdotiske bevis fra SK og KL om akkurat de samme opplevelsene som kunde, samt klinke på med tull om at det eneste jeg har sett på SK sine flighter er folk som kommer drassende med pose på pose med tax-free og derfor virker å være et annet kundesegment enn folk som flyr DY
Jeg setter fokus på begrepet kvalitet og prøver å belyse dette ut fra konkrete opplevelser.
forøvrig trengte jeg ikke lupe i dette tilfellet
Det er lov å være misfornøyd og å uttale seg om det, men hva det har med SAS og KLM å gjøre, syns jeg er litt uklart.
Det er lov å være misfornøyd og å uttale seg om det, men hva det har med SAS og KLM å gjøre, syns jeg er litt uklart.
SAS og KLM var de aktuelle alternativene.
SAS og KLM var de aktuelle alternativene.
Ja, såpass skjønte jeg. Men hvorfor er de med i historien? Har du gode holdepunkter for at du for eksempel ville blitt mer fornøyd med å reise med SAS?
Ja, såpass skjønte jeg. Men hvorfor er de med i historien? Har du gode holdepunkter for at du for eksempel ville blitt mer fornøyd med å reise med SAS?
Det har jeg. Jeg vet at det er servering hos begge. Jeg vet at prioritert boarding overholdes, og da særlig hos KLM.
Jeg ønsker at kvalitetsbegrepet skal ha et innhold, ikke bare en floskel
Jeg setter fokus på begrepet kvalitet og prøver å belyse dette ut fra konkrete opplevelser.
forøvrig trengte jeg ikke lupe i dette tilfellet
Men du legger jo ikke noe vekt på det norwegian er gode og selger på. Nevner ikke nye fine fly med relativt god benplass, ikke noe om gratis Wifi, de hyggelige kabinansatte er ikke nevnt....
Det ble litt tukkel med innsjekk på nettet, men hvis vi sammenlikner det med SK: Oja, de har en nettside som faktisk har resultert i at folk har gitt opp å fly med dem, de har fått kritikk av foreninger for ditt og datt og statlige organer for manglene funksjonalitet osv. Norwegian sin har faktisk fått internasjonal oppsikt for hvor enkelt det er å bestille billetter....
Ingen kaffe på BGO-OSL, men hva foretrekker flertallet, kaffe eller gratis Wifi?
Jeg kan fortsette minst like lenge som deg....
Når du flyr DY med din subjektive og forutinntatte mening om at sas er best uansett, og norwegian er rævva, og sammenlikner utfra det sas er gode på er det opplagt at du blir skuffa. Det er to forskjellige selskaper, mye av det norwegian er gode på er sas rævva på osv. Folk kommer tilbake til DY gang på gang og er fornøyde med det de får, så selvom ikke du vil ha «gullkort» i DY er det nok av andre som faktisk vil ha det ;)
Det har jeg. Jeg vet at det er servering hos begge. Jeg vet at prioritert boarding overholdes, og da særlig hos KLM.
Jeg ønsker at kvalitetsbegrepet skal ha et innhold, ikke bare en floskel
Og så valgte du Norwegian likevel.
Denne historien har vel ikke noe i denne tråden å gjøre ? Pissekonkurranser kan vel ha sin egen tråd?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Denne historien har vel ikke noe i denne tråden å gjøre ? Pissekonkurranser kan vel ha sin egen tråd?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Støtter den, selv om jeg hverken pisser den ene eller andre opp etter ryggen. Blir bare litt revet med :D
Dag Viking
27-02-2019, 09:38
Det har jeg. Jeg vet at det er servering hos begge. Jeg vet at prioritert boarding overholdes, og da særlig hos KLM.
Jeg ønsker at kvalitetsbegrepet skal ha et innhold, ikke bare en floskel
Så lenge det er umulig å velge sete på mine jobbreiser før man kommer på flyplassen, vil det kun være en floskel.
Har nå en arbeidsgiver som primært bruker DY, og må innrømme at jobbreiser har blitt mer slitsomme. Trangere, større sjanse for person i midtsetet, mer styr med setevalg og selvsagt hverken frokost på morgenen eller IPA på ettermiddagen. Verden går fremover, men alt var så mye bedre før.:cry:
DCHalvorsen
27-02-2019, 14:20
Bra og tankevekkende rapport, dette. Utgangspunktet er helt glimrende, DY-sitat om kvalitet og relevant prissammenligning. Men - for de av oss som jevnlig flyr Norwegian var jo ikke "funnene" særlig oppsiktsvekkende.
Jeg kjenner meg litt igjen i et par av valgene her. Kjøpte nylig en enveisbillett Bergen-Larnaca. Valget stod mellom DY og KLM+Transavia. DY var noen hundrelapper dyrere, men hadde mer behagelige reisetider. Valgte likevel KLM, nettopp for å eventuelt slippe å stå som en idiot på flyplassen i tilfelle DY kansellerte i siste liten.
Denne historien har vel ikke noe i denne tråden å gjøre ? Pissekonkurranser kan vel ha sin egen tråd?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hva er pissekonkurransen her?
Og så valgte du Norwegian likevel.
Som jeg skrev så valgte jeg Norwegian bevisst på grunn av tidtabellen selv om de var det dyreste alternativet
Noe av det med å reise i jobben er faktisk å finne den mest effektive reiseruten selv om prisen kan være høyere
Men du legger jo ikke noe vekt på det norwegian er gode og selger på. Nevner ikke nye fine fly med relativt god benplass, ikke noe om gratis Wifi, de hyggelige kabinansatte er ikke nevnt....
Det ble litt tukkel med innsjekk på nettet, men hvis vi sammenlikner det med SK: Oja, de har en nettside som faktisk har resultert i at folk har gitt opp å fly med dem, de har fått kritikk av foreninger for ditt og datt og statlige organer for manglene funksjonalitet osv. Norwegian sin har faktisk fått internasjonal oppsikt for hvor enkelt det er å bestille billetter....
Ingen kaffe på BGO-OSL, men hva foretrekker flertallet, kaffe eller gratis Wifi?
Jeg kan fortsette minst like lenge som deg....
Når du flyr DY med din subjektive og forutinntatte mening om at sas er best uansett, og norwegian er rævva, og sammenlikner utfra det sas er gode på er det opplagt at du blir skuffa. Det er to forskjellige selskaper, mye av det norwegian er gode på er sas rævva på osv. Folk kommer tilbake til DY gang på gang og er fornøyde med det de får, så selvom ikke du vil ha «gullkort» i DY er det nok av andre som faktisk vil ha det ;)
her var det mye sure oppstøt
Gratis WiFi har jeg hatt på de aller fleste SAS flygingene de siste månedene bortsett fra CRJ maskinene. Det nye nettet til SAS er også raskere enn Norwegian sitt og virker nesten fra gate to gate. Ellers laster jeg ned aviser på SAS appen slik at jeg kan skumme gjennom de dersom det ikke er nett ombord.
At flyet er nytt legger jeg personlig veldig lite vekt på. Hadde en bedre flyopplevelse i N921DN, en 21 år gammel Delta MD-90 for noen måneder siden enn i 7 år gamle LN-DYN på mandag, men det har med min egen interesse å gjøre.
Benplass merker jeg lite forskjell på og oppfattet ikke denne som bedre hos Norwegian enn hos de andre.
Hyggelig betjening - tja
De sto og ønsket velkommen ombord, som er ganske vanlig. De sto og sa på gjensyn, som også er vanlig, og så gjennomførte de sikkerhets demo.
Bergen - Oslo var det alt.
Fra Oslo til Krakow gikk de i tillegg gjennom kabinen en gang med salgsvogn, og samlet inn avfall før landing. Det var ingen som prøvde å assistere mannen med 2-åringen som var plassert på forskjellige seterader. Han måtte ordne opp selv.
Innsjekk har jeg tilgode å ha problemer hos noen andre når det gjelder innsjekk på en gjennomgående reise, så der har jeg ingen negative ting å si om noen andre. Sorry, men dette var min opplevelse - og min kollega sin.
Du beskylder meg for å være subjektiv og med forutinntatt mening, og det må du gjerne gjøre. Forumet er tjent med friske meningsutvekslinger.
For meg var dette flyturer nummer 36 og 37 i 2019 fordelt på 5 flyselskaper.
Jeg deltar gjerne i diskusjoner om kvalitet og forventninger, og synes at den diskusjonen i høyeste grad bør være aktuell for Norwegian som jakter på passasjerer som er villig til å betale mer enn de prisene som vises i lavpriskalenderen.
Gratis WiFi har jeg hatt på de aller fleste SAS flygingene de siste månedene bortsett fra CRJ maskinene. Det nye nettet til SAS er også raskere enn Norwegian sitt og virker nesten fra gate to gate. Ellers laster jeg ned aviser på SAS appen slik at jeg kan skumme gjennom de dersom det ikke er nett ombord.
Det høres ut som du sammenligner opplevelsen som gullkunde hos SAS med opplevelsen som vanlig kunde hos Norwegian.
Jeg får aldri gratis WiFi hos SAS og får aldri mulighet til å velge sete før jeg er på flyplassen. Jeg bryr meg katta om hvor jeg sitter, og har ikke en gang spesielt mye i mot midtsete, men liker gratis WiFi. Hos Norwegian har jeg dessuten alltid gratis bagasje og fast track.
Hos SAS er jeg tydelig nedprioritert og er garantert å aldri få gå først ombord og vil systematisk bli plassert bakerst i kabinen.
Hvilke fordeler jeg har hos Norwegian er i grunnen revnende likegyldig for deg, men betyr mye for meg. Akkurat som dine fordeler hos SAS betyr nada for meg. Opplevelsen min hos Norwegian er vesentlig bedre, og stort sett er det billigere å fly med dem på rutene jeg bruker. Særlig er det billig når jeg trenger fleksibilitet på avgangstidspunkt.
Derfor velger jeg som regel Norwegian.
Jeg synes sammneligning av epler og epler oftest er bedre enn sammenligning av epler og pærer.
Det høres ut som du sammenligner opplevelsen som gullkunde hos SAS med opplevelsen som vanlig kunde hos Norwegian.
Jeg synes sammneligning av epler og epler oftest er bedre enn sammenligning av epler og pærer.
Som du kanskje fikk med deg så var denne sammenligningen en fleksibel billett mellom Bergen og Krakow der valget sto mellom SAS, KLM og Norwegian
Jeg har sammenlignet epler og epler, og uavhengig av om jeg er gullkunde hos SAS så hadde Plus billetten gitt gratis WiFi
KLM har ikke WiFi på disse flyerne
Det høres ut som du sammenligner opplevelsen som gullkunde hos SAS med opplevelsen som vanlig kunde hos Norwegian.
Jeg får aldri gratis WiFi hos SAS og får aldri mulighet til å velge sete før jeg er på flyplassen. Jeg bryr meg katta om hvor jeg sitter, og har ikke en gang spesielt mye i mot midtsete, men liker gratis WiFi. Hos Norwegian har jeg dessuten alltid gratis bagasje og fast track.
Hos SAS er jeg tydelig nedprioritert og er garantert å aldri få gå først ombord og vil systematisk bli plassert bakerst i kabinen.
Hvilke fordeler jeg har hos Norwegian er i grunnen revnende likegyldig for deg, men betyr mye for meg. Akkurat som dine fordeler hos SAS betyr nada for meg. Opplevelsen min hos Norwegian er vesentlig bedre, og stort sett er det billigere å fly med dem på rutene jeg bruker. Særlig er det billig når jeg trenger fleksibilitet på avgangstidspunkt.
Derfor velger jeg som regel Norwegian.
Jeg synes sammneligning av epler og epler oftest er bedre enn sammenligning av epler og pærer.
Nå var jo en forutsetning fleksible (kansellerbare) billetter, og da har ikke gullkortet noe å si for det du nevner.
Edit: to late
Alternativene:
KLM fleksibel og refunderbar billett avreise 0610 via AMS og ankomst 1110 - lavest pris
SAS Plus avreise 0600 via CPH og ankomst 1320 - 16,6% dyrere enn KLM
SAS Plus avreise 0725 via OSL og CPH og ankomst 1320 - 27% dyrere enn KLM
Norwegian Flex avreise 0725 via OSL og ankomst 1205 - 58,1% dyrere enn KLM
(For økonomi uten refusjon og fleksibilitet var prisene omtrent de samme hos Norwegian og KLM og en del dyrere hos SAS)
Det er verdt å merke seg at det er en liten forskjell i prisene du sammenligner her, som bety litt fra eller til for ulike behov for fleksibilitet.
SAS selger to typer fleksible billetter: Refunderbare og fult fleksibilitet. Norwegian kun en: Full fleksibilitet. Ofte er Norwegian sine
Min erfaring er at Norwegian sine fullt fleksible billetter koster noe mindre enn SAS sine refunderbare, men det avhenger av ruter og tider. Jeg har aldri opplevd at fullt fleksible billetter er dyrere hos SAS enn Norwegian, men det kan sikkert skje.
Jeg har sammenlignet epler og epler, og uavhengig av om jeg er gullkunde hos SAS så hadde Plus billetten gitt gratis WiFi
KLM har ikke WiFi på disse flyerne
Jeg var faktisk ikke klar over at alle plus-passasjerer hadde gratis WiFi.
(Jeg er, som nevnt, en av de som foretrekker Norwegian og flyr SAS kun unntaksvis, så da følger detaljinnsikten i servicekonseptene litt etter.)
Det er verdt å merke seg at det er en liten forskjell i prisene du sammenligner her, som bety litt fra eller til for ulike behov for fleksibilitet.
SAS selger to typer fleksible billetter: Refunderbare og fult fleksibilitet. Norwegian kun en: Full fleksibilitet. Ofte er Norwegian sine
Min erfaring er at Norwegian sine fullt fleksible billetter koster noe mindre enn SAS sine refunderbare, men det avhenger av ruter og tider. Jeg har aldri opplevd at fullt fleksible billetter er dyrere hos SAS enn Norwegian, men det kan sikkert skje.
58,1% utgjør en betydelig forskjell... mellom 1000 og 2000 kroner
Jeg vil ikke angi nøyaktige priser fordi prisene er hentet ut fra vår reiseportal med avtalepriser
Som jeg skrev så valgte jeg Norwegian bevisst på grunn av tidtabellen selv om de var det dyreste alternativet
Men da gjorde jo Norwegian alt riktig, når du da valgte dem selv om det var dyrest. Blir mest penger i kassen av sånt [emoji6]
Men da gjorde jo Norwegian alt riktig, når du da valgte dem selv om det var dyrest. Blir mest penger i kassen av sånt [emoji6]
Det er klart at Norwegian hadde bedre fortjeneste på meg enn de fleste andre i disse to fulle flyene.
Jeg benytter Norwegian når det er mest hendiktsmessig både privat og til jobbreiser.
Derfor mener jeg meg også meningsberettiget til å uttale meg om det som skiller Norwegian fra andre selskaper når det gjelder jobbreiser.
Hadde denne reisen vært privat så hadde den vært helt som forventet. Jeg hadde ikke ofret Bjørn Kjos sine uttalelser om kvalitet for forretningsreisende/value for money, en tanke.
58,1% utgjør en betydelig forskjell... mellom 1000 og 2000 kroner
Jeg vil ikke angi nøyaktige priser fordi prisene er hentet ut fra vår reiseportal med avtalepriser
Jeg sjekket noen datoer i mars uten avtalepriser, og Norwegian tar ganske godt betalt for full flex til Krakow. SAS ser ikke ut til å selge det, som kan gi mening med så få flyvninger de har dit. Prosentvis ser forskjellene ut til å være i samme størrelsesorden som du ser (SAS litt over 5.000 kr og Norwegian litt over 8.000).
Norwegian har et vesentlig bedre rutetilbud til mange europeiske storbyer enn SAS, spesielt de der det er en kombinasjon av norske helgeturister og andre reisende. Det klarer de også å utnytte til å få godt betalt, som din reise vel er et typisk eksempel på.
Hadde denne reisen vært privat så hadde den vært helt som forventet. Jeg hadde ikke ofret Bjørn Kjos sine uttalelser om kvalitet for forretningsreisende/value for money, en tanke.
Dette sliter jeg med å forstå: Et av dine største ankepunkter er en far som er plassert vekk fra sitt barn, og håndtering av situasjonen. Ville dette vært et mindre problem om du skulle til Krakow på ferie?
Dette sliter jeg med å forstå: Et av dine største ankepunkter er en far som er plassert vekk fra sitt barn, og håndtering av situasjonen. Ville dette vært et mindre problem om du skulle til Krakow på ferie?
Den episoden var en av mine opplevelser på turen.
For meg er det et eksempel på det Norwegian i prospektet for emisjonen betegner som
"The Company's strategy is to unbundle traditional flight services into separate services in order to offer customers very low ticket prices and a variety of add-on services for additional fees."
Ved å splitte passasjerer som bestiller sammen og derigjennom tvinge folk til å betale ekstra for å få sitte sammen, så fremstår Norwegian for meg som et kjipt flyselskap.
Offisielt sier de også at de aldri splitter små barn fra familie, men her hadde det skjedd.
Selv er jeg nøye på hvor jeg sitter i flyet og betaler for setevalg når bestiller Norwegian.
Når jeg reiser med SAS så ligger denne servicen i gullkortet
Ved å splitte passasjerer som bestiller sammen og derigjennom tvinge folk til å betale ekstra for å få sitte sammen, så fremstår Norwegian for meg som et kjipt flyselskap.
Offisielt sier de også at de aldri splitter små barn fra familie, men her hadde det skjedd.
Inntil det motsatte er bevist, tror jeg vi skal anta at dette er en feil, ikke ei bevisst handling.
Å legge såpass mye i noe som framstår som en feil eller tabbe var, for min del, grunnen til at innlegget ditt framstod mer som et forsøk på å stille Norwegian i et dårlig lys enn noe som kunne leses som ei objektiv skildring av ei reise.
Inntil det motsatte er bevist, tror jeg vi skal anta at dette er en feil, ikke ei bevisst handling.
Å legge såpass mye i noe som framstår som en feil eller tabbe var, for min del, grunnen til at innlegget ditt framstod mer som et forsøk på å stille Norwegian i et dårlig lys enn noe som kunne leses som ei objektiv skildring av ei reise.
Det kan godt være at det var en feil at barn og far ble splittet.
Men det er vel ingen tvil om at lavpris selskaper bevisst splitter reisefølger få at folk skal betale for å sitte sammen. Om dette også er blitt en praksis hos de større nettverksselskapene vet jeg ikke.
I min verden er det å bevisst splitte folk som bestiller billetter sammen en kjip handling
Men det er vel ingen tvil om at lavpris selskaper bevisst splitter reisefølger få at folk skal betale for å sitte sammen.
Er det ikke?
Kanskje de også var de to siste til å sjekke inn? Da får man de setene som er til overs.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er verdt å merke seg at det er en liten forskjell i prisene du sammenligner her, som bety litt fra eller til for ulike behov for fleksibilitet.
SAS selger to typer fleksible billetter: Refunderbare og fult fleksibilitet. Norwegian kun en: Full fleksibilitet. Ofte er Norwegian sine
Min erfaring er at Norwegian sine fullt fleksible billetter koster noe mindre enn SAS sine refunderbare, men det avhenger av ruter og tider. Jeg har aldri opplevd at fullt fleksible billetter er dyrere hos SAS enn Norwegian, men det kan sikkert skje.Det har eg sett mange gangar.
Men alt blir jo berre ei oppleving, uansett kven avsendar er.
Eg? Må seie eg til ei viss grad synst det var ganske mange objektive betraktningar her, og tankane trådstarar gjere seg er ganske interessante.
Det har jeg. Jeg vet at det er servering hos begge. Jeg vet at prioritert boarding overholdes, og da særlig hos KLM.
Jeg ønsker at kvalitetsbegrepet skal ha et innhold, ikke bare en floskel
Dette er basert på dine antagelser. Ta av deg KL brillene å prøv igjen. På flyplassene er det ground-handling og ikke flyselskapet selv som utfører priority boarding. I SVG f.eks er det samme gate personell som utfører priority boarding hos KLM, DY og Wizz Air.
Dette er basert på dine antagelser. Ta av deg KL brillene å prøv igjen. På flyplassene er det ground-handling og ikke flyselskapet selv som utfører priority boarding. I SVG f.eks er det samme gate personell som utfører priority boarding hos KLM, DY og Wizz Air.
KL briller?
Jeg har reist en god del med KLM opp gjennom årene.
Jeg har ennå til gode å oppleve at gate personalet ikke utfører prioritert boarding for de som flyr business eller har Sky team elite eller elite plus.
Dette er ikke mine antagelser, men min erfaring.
Forrige tur med KLM fra Norge var faktisk fra SVG til AMS og videre til Norwich. Prioritert boarding ble utført som forventet.
Ground handling utføres av et selskap som har kontrakt med KLM. Jeg går ut fra at de har i kontrakten med hvert enkelt selskap Scope of Work som definerer tjenesten som skal utføres for det respektive selskapet
FlightDeck
27-02-2019, 21:50
Er vel ikke noen grunn til å motsi andre folks opplevelser. At de er misfornøyde med et produkt etter å ha testet det, er vel en real sak.
Hvor mange hypersurkete TRs finnes det ikke om SAS her på dette forumet? Er det virkelig så intenst problematisk at det kom en litt surkete om Norwegian? Virkelig? Really? :p
Hvor mange hypersurkete TRs finnes det ikke om SAS her på dette forumet? Er det virkelig så intenst problematisk at det kom en litt surkete om Norwegian? Virkelig? Really? :p
Det finnes heldigvis ingen hypersurkete TRs om SAS fra deg hverfall :-)
På flyplassene er det ground-handling og ikke flyselskapet selv som utfører priority boarding. I SVG f.eks er det samme gate personell som utfører priority boarding hos KLM, DY og Wizz Air.
Ground handler jobber etter flyselskapets instruks. Det utstedes en SLA (service level agreement) for servicestandard som handlingselskapet er forpliktet til å følge.
Er det forøvrig ikke WGH som handler KLM, da?
Ground handler jobber etter flyselskapets instruks. Det utstedes en SLA (service level agreement) for servicestandard som handlingselskapet er forpliktet til å følge.
Er det forøvrig ikke WGH som handler KLM, da?
KL handles av Aviator på SVG.
Det finnes heldigvis ingen hypersurkete TRs om SAS fra deg hverfall :-)
Takk for denne nyttige informasjonen.
For å avslutte, så var retur KRK - AMS - BGO med KLM
Fleksibel billett i økonomi med innlagt overnatting, 5 timer søvn, på Crown Plaza på Schiphol.
Kom noen timer tidlig til KRK og med et ferskt Sky team gullkort fikk jeg med min kollega som gjest i Business lounge med greit utvalg av mat og drikke men ikke noe snack.
Prioritert boarding fungerte for begge to. Min kollega uten status i Sky team, men med Flex billett.
På første flight wrap med et krydder som ikke falt i smak og tilbud om drikke - øl, vin og alkoholfritt
Grytidlig opp og Fast track fungerte både for meg og min kollega med Flex billett.
Grei frokost i loungen.
Prioritert boarding, men så buss til flyet, så da er det erfaring som teller for hvor en skal stå i bussen.
På vei til Bergen ble det servert doble skiver med god skinke, samt drikke.
Begge flightene 9-10 år gamle E-190.
I flyet fra Krakow ca 30 passasjerer og i flyet til Bergen nesten fullt hus
Alt i alt en tur med et service nivå helt som forventet uten noe å sette fingeren på.... bortsett fra Polder rullebanen både ved ankomst og avgang, og så buss sjåføren da i hotellbussen som lot en nesten full buss vente kl 23:40 om kvelden mens han stakk inn på Holiday Inn og fikk seg en kopp kaffe, før han kjørte siste strekningen til Crown Plaza
Neste flightene blir med SAS og United på søndag, så da blir det denne uken 7 flighter med 4 forskjellige selskaper