View Full Version : LØRDAG og 50-års jubileum
En riktig god lørdag! Og en skål for jubilanten, en som virkelig har satt spor etter seg i luftfarten!
Vi gratulerer!! Det skulle vært stor feiring på Museum of Flight lørdag, men alt er avlyst pga snestorm .... Men her er Sjefskjerra likevel!
http://www.enfb.net/SEA08/0414.jpg
http://www.enfb.net/SEA08/0411.jpg
http://www.enfb.net/SEA08/0413.jpg
http://www.enfb.net/SEA08/0409.jpg
Men her er det fortsatt fredag. 5 dagers langfri ligger foran meg, så nå blir det ... SØSTER !!! B R E N N E V I N !!!!
En riktig god lørdag! Og en skål for jubilanten, en som virkelig har satt spor etter seg i luftfarten!
Tusen takk! Det var staselig!
Jeg har riktignok ikke fødselsdag før i Mars, men for all del; det blir chemtrails til langt utover påske.
London calling!
Meget sen innsjekk på hyggelige Ten Manchester Street. Første opphold i Marylebone.
Deilig helg ønskes :)
Glad lørdag morgen med en Nespresso o og sjokoladeboller fra United Bakeries...en bra kombo før trening om et par timer. Ute regner det...men all sneen er ikke borte - ennå. Ha en bra lørdag du også.
Så langt har jeg vel fløyet med jubilanten fra minst 11 forskjellige selskap.
Morn frå Trondheim!
Her snik dei to minimonstera seg fint og kviskrande rundt for å ikkje vekke foreldre eller besøk. Trur dei. Mange poeng for forsøket.
Eg skal ikkje flyge i dag, men sende foreldre og bror avgårde, sånn etter kvart. Framleis tre dagar fri til!
Den store jubilanten har eg berre vore borti ein gang, ein -400(?) kombi frå KLM. Trur, ikkje heilt sikker, at eg har dobbelt så mange tura i MD11. Håpar jo at eg får meg ein tur i upper deck før det er skroting av alle, vi får sjå!
No blir det snart frukost, med val i mellom varer frå morgenlevering, og eige grytebrød.
Ha ein fin dag!
Chriscross
09-02-2019, 07:27
Glad lørdag morgen med en Nespresso o og sjokoladeboller fra United Bakeries...en bra kombo før trening om et par timer. Ute regner det...men all sneen er ikke borte - ennå. Ha en bra lørdag du også.
Så langt har jeg vel fløyet med jubilanten fra minst 11 forskjellige selskap.
Hvor for du takboksen United Bakeries så tidlig? God morgen fra en våt prærie. Krysser fingrene for litt mindre nedbør enn varslet så noe av snøen overlever.
Ellers lar jeg med forundre over at åtteåringen må dras ut av sengen 06.55 på hverdager, men spretter opp 06.30 og krever assistanse for å skylle ut sjampoen på en lørdag. Nå skal kaffe og vinterens beste deal nytes (3 mnd DN for 899kr og 5000 EB poeng. Blitt et kjempekupp da jeg i ettertid innså 2 for 1 tilbud i Tryvann på hverdager).
Hvor for du takboksen United Bakeries så tidlig? God morgen fra en våt prærie. Krysser fingrene for litt mindre nedbør enn varslet så noe av snøen overlever.
Ellers lar jeg med forundre over at åtteåringen må dras ut av sengen 06.55 på hverdager, men spretter opp 06.30 og krever assistanse for å skylle ut sjampoen på en lørdag. Nå skal kaffe og vinterens beste deal nytes (3 mnd DN for 899kr og 5000 EB poeng. Blitt et kjempekupp da jeg i ettertid innså 2 for 1 tilbud i Tryvann på hverdager).
Kjøpt på Meny i går....holder seg fint i kjøleskapet om jeg ikke spiser opp alle første dagen.
Gratulerer denne flotte dama som en ung manne nerd SQ 777 sto utenfor gjerdet med kamera tidlig sommer 1969 og tok bilder av henne pluss et par søsken som var blåmalt.. Ikke vanskelig å gjette hvor de blå skulle...;)
Samtidig fløy første gang juni 1970 både med blåe og CO's første...:up:
LAX-HNL-LAX...
Mornings fra Oberlech. Da får vi få på oss ski og komme oss ut i bakken, etter en solid frokost. Som vanlig var vi først i frokostsalen.
Dagens jubilant er forsøkt med Lufthansa (3x), Thai (2x) og Asiana (1x) alt med -400 varianten, selv om den siste var en combi.
I mens får vi kjøre på her i de østerrikske alper
https://youtu.be/g9P-UBqcci4
robertaas
09-02-2019, 08:21
God morgen fra Granateple. Klarte greit komme meg til hotellet igår så jeg er spent på hva som kan gjøre dette til del 4 av Disaster Tours 2019. Ikke oppvarmet takbasseng og manglende granateplejuice til hotellfrokosten i Granateple kvalifiserer ikke helt. Kanskje at de spiller Satie til frokosten?
Skal uansett ut og se på gamle slott og har reservert slot når jeg skal slippes inn.
Ha en god en alle som vet når de skal slippes inn idag.
ser at min historie med jubilanten flater ut på 30 flights.
Den første med SAS i 1979 CPH - JFK og den siste med KLM i 2014 AMS - ICN
Flightene er fordelt på 10 flyselskaper og utgjør 100420 miles
Korteste er GOT - CPH og lengste LHR - SIN.
Den mest eksotiske flighten var PEK - DLC (Dalian) - FUK (Fukuoka) med Air China der flyet først gikk innenriksrute i Kina før internasjonal rute til Japan. Alle måtte ut og gjennom passkontroll. Som eneste ikke-asiat var jeg livredd for at mitt visum til Kina ville ble "brukt opp" på denne mellomlandingen. Jeg skulle tross alt overnatte i Beijing på vei hjem. Der var ingen å snakke med, men det endte bra.
RescueMe
09-02-2019, 08:45
Mornings fra Galemoen, her er alt klart for husets yngste sin aller første flytur. Ikke i snasne jubilanter dessverre, men heller ikke feil å få med seg tur i en 736 før de forsvinner... små fly for små reisende :)
Scandinavien_Airlines
09-02-2019, 09:23
Goodmorgen her fra Copenhagen hvor dagen skal gå på oprydning og en masse smukke Queen billeder <3
SudCaravelle
09-02-2019, 11:03
God morgen fra tåketoppen. Planen om å tusle de 50 metrene bort til løypene med familien utgår med høye kneløft.
Herlig at dronningen fyller år og hun har jeg maaaange gode minner med, både 100, 200, 400 og 8ern. Bare siste tre årene har deg vært 14 flighter ned henne i alle fire klasser. Favorittturen fremdeles var Upper Deck alene som 10 åring alene med diversion til BGO.
God save the Queen
God lørdag fra Stavanger. Flott dag her i dag, gode 6 pluss grader og sol, får nesten vårstemning. Det gjøres klart for øvelseskjøring med minsten.
Har også fått booket noen måltider hos SQ for den kommende turen.
Utover det, ikke mye på programmet.
Ha en flott dag :)
CONGRATS and God Save the Queen of the Sky! Har dessverre fløyet så ALT for lite denne dronningen, men håper jeg får Upper Deck til EZE/Buenos Aires med LH sin 747-800i i slutten av mars.
Liten oppsummering av turnerende B747;
SAS - sittet oppe og nede, combi (var også bak å se på biler og hester i fraktdelen) og vanlig, turist og business.
Lufthansa - både -200 og -400. Kun sittet nede, men både foran helt fremst i snuta og bak gardinen...også på klapp-sete fra Dubai til Frankfurt
British Airways - kun 400 og begge gangene på business - en gang nede og en gang oppe.
Alitalia -200 og på business og helt fremst i snuta
Pakistan International også denne i en -200 på turisttrafikk Frankfurt til New York
Thai - også her -200 og den korteste flyturen min med jumbo - Frankfurt til København på turist.
Japan Airlines - en -200 på turist fra Tokyo til Hamburg via Anchorage
Air New Zealand i en -200 på turist fra Auckland til Fiji
Continental - turist, business, businessFirst og First Class...alle turer i -200 maskiner
United - også -200 maskin på turist.
Pan Am -100 eller -200 maskin på Første klasse mellom Los Angeles og Tokyo
Scandinavien_Airlines
09-02-2019, 13:21
CONGRATS and God Save the Queen of the Sky! Har dessverre fløyet så ALT for lite denne dronningen, men håper jeg får Upper Deck til EZE/Buenos Aires med LH sin 747-800i i slutten av mars.
Upper Deck er seriøst en oplevelse der ALDRIG glemmes, jeg fløj godt nok KUN BKK-HKT med Thai 744, HS-TGG, men den 1½ time er 1½ time jeg aldrig i mit liv glemmer :-).
Så var det desuden også min flyvning nummer 100 her i mit 23 årige liv :-).
Jeg har så haft 6 flyvninger siden så jeg nu er på 106. Men Jumboen vil ALTID ha en plads i mit hjerte.
Har hatt veldig mye -100,-200,-300,-400.
Men noe av den mest spesielle -100, en del turer med fillefrans Tower Air ( FF ). Så fæl innvendig. Alle GEN-MIA (t/r)
Teknisk med bremser så den gikk først til ARN før GEN.... Tror/husker noe med revers...
Ellers UA med mange med -100 med 9 i bredden ( DL, UA, TW, PA ).
Men hyggeligste var UA ORD-SFO 1973 med lounge, sofa, lenestol, bar, og piano bak i -100 . Spill hvis du har lyst...
God lørdag og 747-bursdag fra Berlin :)
Fritt etter hukommelsen:
Tower Air: 747-100 Gardermoen-Miami-Arlanda-Fornebu (diversion til Goose Bay på utreisen).
Thai Airways: 747-3/400: CPH/ARN/LHR/MUC -Bangkok/Phuket/Chiang Mai/Haneda
Japan Airlines: 747-400 Amsterdam-Narita-Ams
Iran Air 747-SP: Teheran-Damascus-Caracas (Homa class)
Iran Air 747-200: Arlanda-Teheran
Lufthansa: 747-400 Frankfurt-Berlin/Dubai/Beijing (Y/Y/F)
Lufthansa: 747-8:Frankfurt-Rio (C)
Mahan Air: 747-400 IKA-Dubai
Orient Thai 747-400: Bangkok-Hong Kong
KLM: 747-400: Amsterdam-Nairobi
Corsair 747-400: Ajaccio-Paris Orly
Sprekeste 747-døgn må vel kunne sies å være TG Bangkok-Arlanda med ankomst 06.00 en januarmorgen; et par timers søvn på flyplassen før deltagelse på svorsk TV, og så rett ut til ARN igjen for TG´s 20.45 avgang til Phuket. Begge turer heldigvis i Thai´s Premium Eco (gammel Biz), men likevel rimelig snøblind ved ankomst hengekøya igjen.
SudCaravelle
09-02-2019, 13:58
God lørdag og Bursdag fra Berlin :)
Fritt etter hukommelsen:
Tower Air: 747-100 Gardermoen-Miami-Arlanda-Fornebu.
Thai Airways: 747-3/400: CPH/ARN/LHR-BKK/Phuket/Tokyo (bla)
Japan Airlines: 747-400 Amsterdam-Narita
Iran Air 747-SP: Teheran-Damascus-Caracas (Homa class)
Iran Air 747-200: ARN-Teheran
Lufthansa: 747-400 FRA-Dubai/ PEK (Y/F)
Mahan Air: 747-400 IKA-Dubai
KLM: 747-400 Amsterdam-Nairobi
Iran Air SP overgår hele pissekonkurransen her - respekt!
Iran Air SP overgår hele pissekonkurransen her - respekt!
Fullstappa kjerre fra THR til DAM, men bare 31 stk. eller så fra Damaskus over til Venezuela. Null alkohol og filmer kun på Farsi, men topp servering forøvrig og tidsmaskinstemning i Homa class framme i snuten, en av mine mest minneverdige flyturer (og billigste .. :cool:).
Lunch her?
I do not think so. Mow kan selvfølgelig mene noe annet :D https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190209/86189749ea08e8286c8d130b007ad87f.jpg
God morgen fra Tampa. Gratulerer til Dumboen ja. Min første tur over dammen i 95 var med KLM jumbo. Jobbtur og jeg husker vi stod bak i galley og røyket og drakk GT. Det har på en måte etset seg fast, da det er nokså utenkelig nå. Og takk for det, med tanke på røykingen.
Her er det snart jobb. Men i Starbucks køen i lobbyen kom jeg i prat med en av de gamle gutta i 101st Airborne og det var ingen andre enn Dick Winters. Det vel si sønnen til Dick Winters fra HBO serien.
Men han var oppkalt etter pappa. Han var selv i 101st og hoppet fremdeles sammen med gamlegutta noen ganger i året og var ansatt i militæret i en alder av 75. Han var her sammen med en hel gjeng andre på reunion. Stor respekt for den gjengen der.
Ha en fin en
Sannelig fant jeg ikke den perfekte Valentin gave også...
Internet ass... sjukt https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190209/c8318962c2ebc7f5aaeb6db94645f659.jpg
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Fellowship
09-02-2019, 16:16
Ligger en gratulasjonshilsen i Flyhistorisk forum nå :) Jeg kan huske jeg så opptak på Dagsrevyen for 50 år siden om at storflyet fløy første gang!
Ha en god lørdag og helg!
Chriscross
09-02-2019, 17:37
God morgen fra Granateple. Klarte greit komme meg til hotellet igår så jeg er spent på hva som kan gjøre dette til del 4 av Disaster Tours 2019. Ikke oppvarmet takbasseng og manglende granateplejuice til hotellfrokosten i Granateple kvalifiserer ikke helt. Kanskje at de spiller Satie til frokosten?
Skal uansett ut og se på gamle slott og har reservert slot når jeg skal slippes inn.
Ha en god en alle som vet når de skal slippes inn idag.
Er Malaga virkelig nærmeste flyplass til Granada? Husker en firetimersbiltur da jeg var 10 år fra Malaga og opp i 40 grader uten aircondition. Det har kanskje skjedd noe med veiene på 30 år?
Lunch her?
I do not think so. Mow kan selvfølgelig mene noe annet :D https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190209/86189749ea08e8286c8d130b007ad87f.jpg
Tror ikke det ...
Grompf fra Starbucks i Cumming. Bremseskift foran og bak på BBJ’en gjør at Amex’en får mosjonert seg litt i dag også. Godtman kan se fotball på mobilen, så går tiden litt fortere ihvertfall.
robertaas
09-02-2019, 20:04
Er Malaga virkelig nærmeste flyplass til Granada? Husker en firetimersbiltur da jeg var 10 år fra Malaga og opp i 40 grader uten aircondition. Det har kanskje skjedd noe med veiene på 30 år?
Granateple har egen flyplass, men dit blir nok pris en helt annen enn Norwegian på tilbud. Direkteflighter fra OSL kan man også glemme.
Bussen fra Malaga flyplass tar 2 timer så noe har antagelig skjedd. EU har sponset mye veier her.
Ikke 40 grader i februar, men solen tar skikkelig og mye blomstrer, men det blir kjølig om kvelden.
God ettermiddag fra Bainbridge in Snow
30 cm nysne i løpet natten, rakk en tur ut for å litt ekstra ved og annet for kos foran peisen mens det ennå var godt med sne på veiene, nå er det nokså isbelagte og strømmen forsvant så vi er alle på plass foran peisen.
God kveld fra Nittedal.
Rolig helg med med indretjeneste og sjåførtjeneste for kidsa.
Litt nedtur med regn som kødder til veier og slikt. Men glad jeg fikk måkt foran garasjen i går før det bred ille
Dessverre har jeg opplevd alt for få flyvninger med dronningen.
Men fikk oppleve en uforglemmelig tur OSL-ICN på upperdeck.
Eget soverom og cockpit sete under takeoff og landing.
Følelsen av å sitte foran i stillhet og kjenne kraften under takeoff var fantastisk.
Skulle gjerne testet flere varianter. Og smått misunnelig på IranAir turen som nevnes over her
Fortsatt god helg
S
robertaas
09-02-2019, 22:45
God ettermiddag fra Bainbridge in Snow
30 cm nysne i løpet natten, rakk en tur ut for å litt ekstra ved og annet for kos foran peisen mens det ennå var godt med sne på veiene, nå er det nokså isbelagte og strømmen forsvant så vi er alle på plass foran peisen.
Mine tanker går til kolibriene. Så én forrige helg, men det vil litt lengere sør langs kysten og helt uten sne.
Mine tanker går til kolibriene. Så én forrige helg, men det vil litt lengere sør langs kysten og helt uten sne.
Kolibriene er her også, har et par reder i et av Cedar trærne i hagen, har godt med mat ute til alle småfuglene, og et par monster ekorn lever også godt i vår lille Resturant. Nå skinner solen, strømmen er tilbake, Bryggeriet har fått godt trykk i de nødvendige kobber installasjonene - livet er i grunn svært godt i vest.
Skulle gjerne testet flere varianter. Og smått misunnelig på IranAir turen som nevnes over her
Fortsatt god helg ��
S
Paradoksalt nok var den opplevelsen særdeles tilgjengelig her i første del av 2000-tallet; Iran Air fløy med -SP PÅ OSL-THR, og i en periode med stopp i Larnaca; Oslo-Larnaca kunne bookes for ca. 2.000,-