PDA

View Full Version : Innenrikstur i Ghana


RJon
08-02-2019, 20:29
Da jeg skulle på jobb i desember fikk jeg gleden av å fly innenriks i Ghana. Turen gikk fra Accra til Takoradi, en havneby i vestlige delen av landet.
Kom på flyplassen til fakirflighten uvitende om vi skulle fly med AWA eller Passion air denne morgenen som begge flyr denne strekningen omtrent samtidig, da vi bare hadde fått informasjon om at vi skulle fly til Takoradi, ikke med hvilket selskap. Vi traff jackpot på første skranken da navene våre var på lista. Dagens transportør blei Africa World Airlines, eller bare AWA.

AWA opererer en flåte på 7 fly, 6 Embaer 145 og 1 Embraer 135, alle eks Tianjin airlines.

Jeg fikk to flotte boardingpass som såg ut som en kassakvittering fra butikken, ett originalt og ett duplikat.
https://i.imgur.com/mnDStlF.jpg

Avgangshallen på innenriksdelen i Accra, tidligere internasjonal avgangshall.
https://i.imgur.com/LRoLrtZ.jpg

De boardet 5-6 flighter på en gang igjennom samme bussgaten, eneste som skilte oss var en laminert papirlapp som viste destinasjonen vår. Glemte dessverre å ta bilde av denne, men AWA til Takoradi var rosa.
OY-JRK sto parkert ute på tarmac, noen som vet hva denne gjorde i Ghana 19. desember? Ser på FR24 at den landet den 18. og tok av igjen nordover midt på dagen den 19.
https://i.imgur.com/9y04rAE.jpg

Passion air Dash-8, eks Flybe maskin
https://i.imgur.com/weOl5BS.jpg

En AWA Embraer, ikke denne jeg skulle fly.
https://i.imgur.com/gitEZY9.jpg

Omsider kom vi frem til maskinen som skulle frakte oss det korte hoppet til Accra, 9G-AFQ.
https://i.imgur.com/hkEswjx.jpg
https://i.imgur.com/fwnDRkl.jpg

Jeg boardet og fant setet mitt, 16C, som viste seg å være et enslig sete på babord side. I min logikk skulle det hete «A», men der tok jeg feil.
https://i.imgur.com/gbtqFgV.jpg
Helt ok med beinplass
https://i.imgur.com/Vqq4yRs.jpg
https://i.imgur.com/Jvr3Zm2.jpg

Før vi taxet avgårde forsikret jeg de av mine kolleger som er litt flyskeptiske og har jobbet med brasilianere, om at et brasiliansk konstruert fly som har flydd nesten alle sine år i Kina og blitt overtatt av et lite regionalt afrikansk flyselskap aldri kom til å ramle ned.

Hvor mye bakkemannskap må til for å sende av gårde et lite fly? Dette var halvparten av de.
https://i.imgur.com/W44qw4b.jpg

En flykropp pent parkert uti periferien.
https://i.imgur.com/GIMTQ8c.jpg

Klar for takeoff på bane 21
https://i.imgur.com/Q67dYaW.jpg

Tydelig at maskinen har operert i Kina.
https://i.imgur.com/3fA98oj.jpg
https://i.imgur.com/Z5EPG0J.jpg
https://i.imgur.com/NDo3hCc.jpg

Flyturen var på 30 minutter, på den tiden var det til for litt om bord service.
https://i.imgur.com/cYyziYN.jpg

En flatbanket croissant og appelsinjuice
https://i.imgur.com/OyJSfOG.jpg

RJon
08-02-2019, 20:30
Plutselig var vi på innflyging til Takoradi
https://i.imgur.com/t64CrYy.jpg
https://i.imgur.com/sdPiM9I.jpg
https://i.imgur.com/iGvwzAk.jpg

Passion air med samme rutetid kom først.
https://i.imgur.com/xFK4BSO.jpg

https://farm5.staticflickr.com/4876/39759380523_b7958a05f0_b.jpg (https://flic.kr/p/23zpdCK)
9G-MRH Bombardier Dash8-400 Passion Air Takoradi Airport DGTK 19.12-18 (https://flic.kr/p/23zpdCK) by Rolf Jonsen (https://www.flickr.com/photos/rjonsen/), on Flickr

Bildekvailteten er ikke den aller beste da jeg bare hadde mobilen å ta bilder med.

Someone
09-02-2019, 08:29
Talk for en eksotisk rapport. Ikke ofte det dukker opp trip reports fra selskaper jeg aldri har hørt om og Ghanesisk innenriks er jo ganske tynt dekket her [emoji13]

A-380
09-02-2019, 10:44
Takk for eksotisk og bra rapport.

Er dette flyselskapet på EU sin svarteliste?

Og har dere noen regler om hva dere flyr med i arbeid? Tror jeg hadde nektet hvis jeg måtte flydd ukjent selskap innenriks i Afrika. Men ukjent er kanskje bra, for da har en ikke hørt om at de har styrtet før ;)

Snakket med en kontrolloperatør offshore en gang, og han hadde sagt opp i sin tidligere jobb etter at de ble sendt med jalla afrikaselskap på afrika rute. Aldri i livet om han skulle fly noe slikt tull igjen. Men nå skal det legges til at motoren "eksploderte" ved take off og flyet bråbremset på rullebanen.

darkcho
09-02-2019, 11:16
Takk for flott rapport Rjon, nok en gang. Dette ble en hyggelig start på dagen med en kopp kaffe og TR fra Afrika :)

OttoL
09-02-2019, 11:24
Takk for turen :) Selskap jeg aldri har hørt om.

Synes bildene var flotte jeg, men du har vel høyere standard enn det jeg har :lol:

jb1
09-02-2019, 17:00
Flott rapport. Mer eksotisk utbedes.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TG923
09-02-2019, 18:16
Tror jeg hadde nektet hvis jeg måtte flydd ukjent selskap innenriks i Afrika.

Er det noe særlig annet enn ukjente selskaper som flyr innenriks i Afrika? :old

jb1
09-02-2019, 18:24
Er det noe særlig annet enn ukjente selskaper som flyr innenriks i Afrika? :old



Kenya, Ethiopian, South African, Royal Air Maroc og Egypt Air er vel velkjente selskaper som flyr innenriks.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bergern
10-02-2019, 05:25
I alle dager! Jeg må ha skulket den dagen vi hadde Ghanesisk luftfart på skolen. Som Noen nevner litt lenger opp; ikke hver dag det dukker opp reisebrev fra et flyselskap man aldri har hørt om. Med et andre som bonus!
Hjertelig takk for rapportering :)

RJon
11-02-2019, 08:48
Talk for en eksotisk rapport. Ikke ofte det dukker opp trip reports fra selskaper jeg aldri har hørt om og Ghanesisk innenriks er jo ganske tynt dekket her [emoji13]

Takk for eksotisk og bra rapport.

Er dette flyselskapet på EU sin svarteliste?

Og har dere noen regler om hva dere flyr med i arbeid? Tror jeg hadde nektet hvis jeg måtte flydd ukjent selskap innenriks i Afrika. Men ukjent er kanskje bra, for da har en ikke hørt om at de har styrtet før ;)

Snakket med en kontrolloperatør offshore en gang, og han hadde sagt opp i sin tidligere jobb etter at de ble sendt med jalla afrikaselskap på afrika rute. Aldri i livet om han skulle fly noe slikt tull igjen. Men nå skal det legges til at motoren "eksploderte" ved take off og flyet bråbremset på rullebanen.

Ingen flyselskap i Ghana er svartelistet av EU.
Det er EU sin svarteliste som gjelder, uten at jeg har funnet det i noe styringsdokument. Når det er sagt så ser jeg at jeg har reist med en av Afrijet's ATR i Gabon i fjor, som er omfattet av svartelista nå vertfall...

Takk for flott rapport Rjon, nok en gang. Dette ble en hyggelig start på dagen med en kopp kaffe og TR fra Afrika :)

Takk for turen :) Selskap jeg aldri har hørt om.

Synes bildene var flotte jeg, men du har vel høyere standard enn det jeg har :lol:

Flott rapport. Mer eksotisk utbedes.


Sent from my iPhone using Tapatalk

I alle dager! Jeg må ha skulket den dagen vi hadde Ghanesisk luftfart på skolen. Som Noen nevner litt lenger opp; ikke hver dag det dukker opp reisebrev fra et flyselskap man aldri har hørt om. Med et andre som bonus!
Hjertelig takk for rapportering :)

Takker så mye alle samme for hyggelige tilbakemeldinger! :)

LN-KOG
11-02-2019, 10:49
Er det noe særlig annet enn ukjente selskaper som flyr innenriks i Afrika? :old

Akkurat som det er bare ukjente selskaper som flyr innenriks i Europa for folk som bor andre steder. Det har med hvilken navle man beskuer å gjøre.

En annen morsom sak Kwame Nkrumah, som lente seg mer mot sovjetblokken enn vesten, valgte Hanna Reitsch til å starte en seilflyskole i Ghana. Jeg mener den var i Takoradi (som for øvrig var en gammel RAF/SAAF stasjon). Hanna Reitsch (https://en.wikipedia.org/wiki/Hanna_Reitsch) var testpilot for Luftwaffe fra 1937 til 1945. Etter krigen og et ferieopphold i et alliert fengsel, fortsatte hun karrieren som seilflyger. Hun var også i India en periode og satte opp en seilflyskole.

Bergern
11-02-2019, 11:13
En annen morsom sak Kwame Nkrumah, som lente seg mer mot sovjetblokken enn vesten, valgte Hanna Reitsch til å starte en seilflyskole i Ghana. Jeg mener den var i Takoradi (som for øvrig var en gammel RAF/SAAF stasjon). Hanna Reitsch (https://en.wikipedia.org/wiki/Hanna_Reitsch) var testpilot for Luftwaffe fra 1937 til 1945. Etter krigen og et ferieopphold i et alliert fengsel, fortsatte hun karrieren som seilflyger. Hun var også i India en periode og satte opp en seilflyskole.

Hva man lærer på dette forum!
Kommer ghanesiske seilflyskoler opp på fredagsquizen, er vinflasken i boks :D

Savipix
11-02-2019, 12:18
Trevligt med lite exotisk läsning en måndag.

RJon
12-02-2019, 14:19
Trevligt med lite exotisk läsning en måndag.

Takker så mye for hyggelig tilbakemelding! :)

Fnate
13-02-2019, 23:20
Dette må vel være en av de mer eksotiske her inne? Tusen takk for at du deler

Snorreth
14-02-2019, 12:53
Ja takk - mer av dette!
Veldig flotte bilder.

Trdfly
14-02-2019, 19:41
Super TripReport :)

Faktisk er denne ERJ-maskinen bygget i Harbin i Kina av Harbin Aircraft Industry Group i et joint venture med Embraer.

RJon
15-02-2019, 09:46
Faktisk er denne ERJ-maskinen bygget i Harbin i Kina av Harbin Aircraft Industry Group i et joint venture med Embraer.[/QUOTE]

Se der ja, det var jeg ikke klar overDette må vel være en av de mer eksotiske her inne? Tusen takk for at du deler

Ja takk - mer av dette!
Veldig flotte bilder.

[QUOTE=myhrair;1158559]Super TripReport :)


Takker så mye for veldig hyggelige tilbakemeldinger! :)

Discus
17-02-2019, 10:30
Takk for rapport. Jeg synes egentlig bare du skal fortsette å reise litt rundt på snodige steder med eksotiske selskaper medbragt notatblokk og penn.

KnutW
17-02-2019, 11:31
Takk for rapport. Jeg synes egentlig bare du skal fortsette å reise litt rundt på snodige steder med eksotiske selskaper medbragt notatblokk og penn.

Tiltredes! Og med akkompagnement av Jonsenkvalitet på bildene blir dette fin lesning.

RJon
17-02-2019, 18:36
Takk for rapport. Jeg synes egentlig bare du skal fortsette å reise litt rundt på snodige steder med eksotiske selskaper medbragt notatblokk og penn.Tiltredes! Og med akkompagnement av Jonsenkvalitet på bildene blir dette fin lesning.Takker så mye for hyggelige tilbakemeldinger! :-)

Reiselysten er der absolutt, så lenge det blir tid og anledning til å reise når jeg har fri, og arbeidsgiver sender meg flere spennende steder, kommer det flere rapporter :-)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk