PDA

View Full Version : Ryanair dokumentar på tv2 i kveld


memphis_belle
31-08-2006, 16:51
Dokumentaren om Ryanair går på tv2 kl 22.30 i kveld

norfly
31-08-2006, 20:00
Den må vi få med oss, takk for tipset:)

OIA
31-08-2006, 22:08
Saa dokumentaren her i England tidligere aar. Skremmende greier!!

imm
31-08-2006, 23:22
Dette programmet har vel vært debattert her tidligere hvis ikke jeg husker helt feil.

Selv er jeg svært skeptisk til slike programmer, som åpenbart er ute etter å lete frem ting å lage skandaleprogram av. De har neppe intervjuet folk som sier de liker å jobbe i firmaet. De har vel neppe lett fram de positive sidene ved firmaet. Alt negativt skal frem.

Jeg vil påstå at i ethvert firma, flyselskap eller andre, at du vil finne missfornøyde ansatte som er drittlei av jobben sin, sjefen sin, og firmaet de jobber for. Og som kan komme med masse informasjon som vil virke negativt for andre.

Jeg er en mann med flyskrekk. Jeg har gått kurs.
Men når jeg har satt meg inn i et fly fra Ryanair, vet jeg at flyene er topp moderne. Jeg vet at ALLE er ute etter å ta Ryanair på alvorlige sikkerhetsbrister, og jeg vet at de aldri ville tatt sjansen på å gamble med sikkerheten. Det ville bety slutten for de. Og det ville de ikke risikere. Når jeg flyr Ryanair, føler jeg meg trygg.

Du kan sikkert finne et og annet eksempel som ikke er bra. Men det kan man med alle. SAS fløy med feil bremser på flyet sitt i lang tid. Andre vet ikke hvem de har ombord, barn som har kommet seg ombord i flyet, som ikke har billett. osv osv.

Jeg skal se programmet, men er i utgangspunktet svært skeptisk til konseptet med å infiltrere journalister i et firma for å finne skitt.


IMM

Egil
01-09-2006, 00:33
Aj aj aj...
Aldri flydd med Ryanair og skal sikkert og visst ikke gjøre det heller!!!!

Ble nesten flau på vegne av en hel flybransje her jeg lå og så programmet! Var ikke rent få sms som tikket inn fra venner som måtte "mobbe" litt. . .

HUFF!!! :cry:

MountainDew
01-09-2006, 00:39
Jeg skulle reise med Ryanair i sommer, men kom aldri ombord på flyet pga problemer på innsjekk. Det selskapet får ingen penger av meg mer!!! USERIØST SELSKAP, og tror dokumentaren stemmer ganske bra.

OJB
01-09-2006, 01:04
Godt dokumentarprogram. Jeg tror det gir et generelt inntrykk av holdningene i dette selskapet. Her er det råkjøring over en lav sko. Det er mange måter å tjene penger på.
De er for øvrig ikke alene å drive f. eks. kabinansatte hardt med lange økter. Både Monarch og Britannia/Thompson er kjent for det samme gjennom mange år.
Det var Monarch som for 30 år siden innførte at de kabinansatte også skulle ta "cleaning" av kabinen etter hver landing.
Saken er at så lenge jentene står i kø der borte på øya for å få disse jobbene blir det ikke bedre arbeidsforhold for dem.Det er jo vanvittig å se hvor mange som er villig til å jobbe for knapper og glansbilder bak i kabinen der over. Det er nok litt status å jobbe for unge mennesker i flyselskapene der over på øen. Men de blir som regel ikke lenge i selskapene. Det er stor gjennomtrekk i disse jobbene og mange får bare jobb 6 måneder i året , altså under sommersesongen. Det samme gjelder piloter.

norfly
01-09-2006, 01:17
Dokumentarprogr. var bra, men det de dokumenterte var mindre bra kan man si..
Det er jo ikke rart det er stor gjennomtrekk der, de forholdene der hadde ikke jeg jobbet under heller, ikke hadde jeg godtatt en slik lønn heller.
Det er skremmenes at de bare fortsetter slik som dette også, er ikke lenge siden en bekjent av meg fløy Ryanair, hvor de kom tilbake å sa at ene kabinansatte satt å sov:angry: (men da de drives på den måten av selskapet, kan man ikke laste ansatte heller)..
Nei, Ryanair har aldri vært første valget, og kommer nok aldri til å være det fremover heller..

sail4fun
01-09-2006, 07:55
Ja der fikk man vel frem hva man får tilbake for BILLIG biletter.

TOS
01-09-2006, 11:04
Originally posted by P.A. VIKING

Ja der fikk man vel frem hva man får tilbake for BILLIG biletter.

Dette var et program som tok for seg Ryanair. Vi vet jo ikke hva som skjer bak kulissene i andre flyselskaper, og det er kanskje ille også i andre selskaper. Når det er sagt så betviler jeg ikke at Ryanair er i en særstilling, men SAS selger jo også billige billetter...

litt-amatør
01-09-2006, 11:19
Jeg har aldri reist og kommer neppe til å reise Ryanair, men slike ensidige dokumentar- programmer har lite til overs for. Ingen nyanser kommer frem, alt blir bare negativt.

Ble f eks ganske irritert over denne mannen som åpenbart skulle provosere kapteinen mot slutten av programmet. Han krevde at det skulle serveres gratis drikke til alle ved forsinkelsen, da dette hadde blitt gjort av andre flyselskaper. Hallo, Ryanair er og blir Ryanair. Hvis du forventer noe gratis der har du misforstått. Etter min mening er det direkte uansvarlig å gå inn i FR- fly uten å ta med en vann/brus flaske. Dette gjelder forresten på de fleste fly, særlig hvis man vet man fort blir tørst. Men gjelder LCC som FR i særdeleshet.

Noen konfrontasjonene virket dessuten noe provosert frem og konstruerte. Men for all del; Ryanair må selvsagt tåle kritikk, synes bare dette tok litt av...

The Ticketor
01-09-2006, 11:23
Tja, skal du fly fra UK så får du ikke lov å ta in noe flytende i kabinen. Men det var selvfølgelig ikke tilfelle når dokumentaren ble laget.

Edit: Husket nettopp at det nødvendigvis ikke er sant. Du kan ikke ta noe flytende fra landside til airside, men det du får kjøpt airside er vel lov å ta inn i kabinen, men ikke til USA.

Bizflyer
01-09-2006, 11:36
Nå er heller ikke Ryanair min favoritt. Men er vi så sikre på at ikke noe lignende skjer med andre flyselskaper også da?

Jeg mener, hvorfor skulle dette bare skje hos Ryanair?

BF:question:

LN-BRK
01-09-2006, 12:04
Uansett hvilket selskap (om det er flyselskap eller annen type bedrift) du infiltrerer med skjult kamera og lydopptak, og du finner de riktige menneskene, og stiller de riktige spørsmålene, så kan man få de svarene og den kritikken man er ute etter.

Ryanair har kommentert og tilbakevist mange av påstandene i dokumentaren. Alle brev og korrespondanse mellom Ryanair og tv-selskapet finnes her: http://www.ryanair.com/site/NO/inpage.php?partner=DISPATCHES

Og det finnes faktisk mange fornøyde ansatte i Ryanair, men de blir selvfølgelig ikke intervjuet i en slik dokumentar.

CAA har vel heller ikke foretatt seg noe etter dokumentaren, og da er vel alt i orden?

RH
01-09-2006, 12:13
Synes ikke tv-selskapet klarte å finne særlig mye med tanke på hvor lenge de var undercover. Som nevnt av andre - Går du undercover og leter etter negative ting finner du antakelig noe i alle selskap. Lite seriøs måte å lage dokumentarprogram. Jeg er ikke skremt fra å bruke FR.

En runde i PFU for dette programmet ville vært interessant.

Roar

Fly high
01-09-2006, 12:26
Originally posted by MountainDew

Jeg skulle reise med Ryanair i sommer, men kom aldri ombord på flyet pga problemer på innsjekk. Det selskapet får ingen penger av meg mer!!! USERIØST SELSKAP, og tror dokumentaren stemmer ganske bra.

Det var kjapt konkludert, etter å ha hatt en eneste erfaring med selskapet! :rolleyes:

MountainDew
01-09-2006, 12:46
Originally posted by Fly high

Originally posted by MountainDew

Jeg skulle reise med Ryanair i sommer, men kom aldri ombord på flyet pga problemer på innsjekk. Det selskapet får ingen penger av meg mer!!! USERIØST SELSKAP, og tror dokumentaren stemmer ganske bra.

Det var kjapt konkludert, etter å ha hatt en eneste erfaring med selskapet! :rolleyes:



Det var en erfaring for mye :wink

imm
01-09-2006, 21:56
Jeg var ikke imponert over hva de hadde å komme med i denne filmen.
Jeg vet ikke sikkert, men skulle tro at man ved å infiltrere to journalister ville finne brudd på rutiner i alle selskaper. Hva tror dere andre?


IMM

Trety
01-09-2006, 22:03
Originally posted by imm
Jeg vet ikke sikkert, men skulle tro at man ved å infiltrere to journalister ville finne brudd på rutiner i alle selskaper. Hva tror dere andre?


Man vil selvsagt finne endel rutinebrudd i alle selskaper, men her virker det som om rutinene (som de tildels bryter) i seg selv er problemet. Jeg har ikke noen planer om å fly med Ryanair verken før eller etter dette programmet, men jeg synes det var tildels skremmende det som ble vist.

imm
01-09-2006, 22:48
Jeg har full tillit til Ryanair både før og etter åha sett programmet.

sail4fun
01-09-2006, 22:58
Hva lærte vi ;

* CC kurset er en vits, man ledes igjennom examen

* FR , sjekker ikke bakgrunnen til de kabin ansatte

* FR , tar ikke adgangskort så høytdlig.

* Både kabin og cockpit tynes på max timer , hvor cockpit kan "fly opp" års max på 9 mnd.

* Hygiene ombord er under enhver kritikk.

* Sikkerhet i kabinen ignoreres ref. defekter og rapportering av defekter.

Noe mer ?

LN-BRK
02-09-2006, 00:09
Originally posted by captainkI tillegg er det mange som mener at både Jesus og Elvis lever.:p

Du er SYK!! Du mener kanskje at Julenissen bare er noe tull også???

imm
02-09-2006, 00:09
Originally posted by P.A. VIKING


Hva lærte vi ;

* CC kurset er en vits, man ledes igjennom examen

* FR , sjekker ikke bakgrunnen til de kabin ansatte

* FR , tar ikke adgangskort så høytdlig.

* Både kabin og cockpit tynes på max timer , hvor cockpit kan "fly opp" års max på 9 mnd.

* Hygiene ombord er under enhver kritikk.

* Sikkerhet i kabinen ignoreres ref. defekter og rapportering av defekter.

Noe mer ?


Hva man lærer på disse CC kursene vet ikke jeg. Men jeg tror i en nødsituasjon, så vil jeg kunne klare å få på meg redningsvest eller oksygenmaske selv. Og ved en evakuering ville jeg klare å komme meg ut døra uten instrukser fra flyvertinnene. Jeg mener ikke flyvertinnene er uten betydning, men bevares... etter 5 uker på kurs bør man ha fått med seg litt. Og det finnes eksempler på andre selskaper hvor flyvertinnene ikke har holdt mål. Eksempelvis da en kollega av meg var med på en tur med Braathens fra London og de mistet trykket ombord og stupte ned. Flyvertinna strigråt. Eller da kona mi var på tur og påpekte at døra der hun satt ikke var ordentlig lukket. "Det skal være sånn" fikk hun til svar. På vei ut til rullebanen kom en av flyverne bak, åpnet døra og lukket den igjen skikkelig. Jammen godt de har instumenter som ser slike ting.

Adgangskort har jeg ingen kommentar til. Annet enn en artig flyver jeg kjenner som stadig går rundt med et id kort fra 70 tallet. Og går igjennom på alle tenkelige flyplasser, nasjonalt og internasjonalt, uten problemer.

Max timer er max timer. Regelverket følges vel av Ryanair som med alle andre. Hvis ikke kommer det vel noen tilsyn og sier fra? Luftfartstilsynet har vært å sjekket Ryanair flere ganger her i Norge, men aldri funnet noe klandreverdig så vidt jeg vet.

Hygienen ombord har jeg ingen dårlig erfaring med. Gjør man alt for å "sverte" noen, går man gjerne litt langt med påstander. Og jeg mener at Ryanair sine fly ikke er hverken mer eller mindre skitne enn noen andre.

Sikkerhet i kabinen ignoreres? Ville ikke myndigheter ta affære hvis dette var tilfelle? Hvor er luftfartstilsynet i Norge og utlandet? Jo, de er ombord og sjekker. Og hadde det vært tilfelle at sikkerheten i selskapet ikke ble ivaretatt, ville de blitt satt på bakken.
Jeg stoler på Ryanair helt og holdent. De har alle andre i bransjen imot seg, og alle vil forsøke å finne hver minste lille ting å bruke mot de. Jeg tror aldri de ville tatt sjansen på alvorlige sikkerhetsbrister. De har for mye å tape på å gamble.

Men bevares, jeg sier ikke de er feilfrie. Men det tror jeg ikke noen andre er heller.

dc-8-63
02-09-2006, 01:24
Jeg har ogsaa mitt ID Kort fra Fornebu fra 80 tallet, og det virker absolutt IKKE noen steder, teknologien i kortet er forlengst passe....etter selv aa ha vaert med paa en evakuering (United 767) vet jeg at en trenger dyktige kabinansatte til aa LEDE evakueringen, ja jeg skal ogsaa klare aa finne en utgangsdoer, og det er ok saa lenge jeg er alene om det...men saa fort det er mange som vil ut samtidig (og det er jo sannsynelig) saa maa organisasjon til, og det er her trening og opplaering spiller en stor rolle!!....personelig tror jeg ikke at Ryanair hadde klart aa faa til det Air France greide naar A340'n gikk av banen...

LN-BRK
02-09-2006, 02:06
Originally posted by P.A. VIKING
* CC kurset er en vits, man ledes igjennom examen


Og vil du utdanne deg pilot (både Europa og USA), så får du tilgang til alle eksamensspørsmål og svar. Sjokkert? Sånn fungerer det når eksamen baseres på multiple choice.

Originally posted by P.A. VIKING
* FR , sjekker ikke bakgrunnen til de kabin ansatte


FR er ikke alene. Mange selskaper som tar det som står i CV'er og i attester som god fisk. Og når det gjelder å skaffe seg referanser: Skal du jobbe i et britisk selskap airside, så krever CAA at du oppgir alt du har bedrevet de siste 5 årene. Har du vært på ferie mer enn 5 dager, eller vært borte fra jobb mer enn 5 dager, så må du oppgi en referanse som kan bekrefte at det er korrekt. Husker jeg ikke feil må du også oppgi hvor du har vært i disse periodene. Du må med andre ord ha referanser som kan bekrefte alt du har gjort de siste 5 årene....hver eneste dag. Med et slikt system så blir resultatet at man finner referanser etc som egentlig ikke er referanser, fordi det er vanskelig å finne noen som faktisk kan bekrefte alt sammen.

Hva med alle ansatte airside i Norge som begynner å jobbe før de har levert politiattest etc? Er ikke det like sjokkerende?

Originally posted by P.A. VIKING
* Både kabin og cockpit tynes på max timer , hvor cockpit kan "fly opp" års max på 9 mnd.


Lovverket sier maks 900 timer i året. Samtidig sier det maks 90 (eller var det 100 timer?) i løpet av 28 dager (i praksis 1 måned). Dermed er det fullt mulig å bruke opp 900 timer på 10 måneder selv om man følger lovverket. Og FR er slett ikke alene om det.

Originally posted by P.A. VIKING
* Hygiene ombord er under enhver kritikk.


...som i mange andre selskaper. At dokumentare legger såpass vekt på det med hygiene/ryddighet ombord, mener jeg sier ganske mye om at de ellers ikke kan ha funnet så mye kritikkverdig sikkerhetsmessig å sette fingeren på.

Så lenge ingen luftfartsmyndigheter i noe land har kommet med rapporter som sier at FR driver rådrift på ansatte, at de driver på sikkerheten løs, at det er for mye feil og mangler på flyene osv, så kan man si at FR ikke er noe dårligere enn andre selskaper.

Ingen tvil om at FR tyner det dem kan ut av lovverket for å drive mest mulig økonomisk, men det er jo lov. Har også så tiltro til at pilotene i selskapet (som består av folk med mye forskjellig erfaring fra mange andre selskaper) heller ikke vil fly fly som har feil og mangler som de ikke lovlig kan fly med.

Nemlig! :)

Egil
02-09-2006, 08:10
Mmmm, skeptisk :rolleyes:

sail4fun
02-09-2006, 09:03
Originally posted by LN-BRK

Originally posted by P.A. VIKING
* CC kurset er en vits, man ledes igjennom examen


Og vil du utdanne deg pilot (både Europa og USA), så får du tilgang til alle eksamensspørsmål og svar. Sjokkert? Sånn fungerer det når eksamen baseres på multiple choice.



Det jeg reagerte på var at man fikk bruke egne notater, selv om det var en "closed book" examen. Når så instruktøren poengterte hva som var examens viktig under veis , ble notatene fasit.

Originally posted by LN-BRK


Ingen tvil om at FR tyner det dem kan ut av lovverket for å drive mest mulig økonomisk, men det er jo lov. Har også så tiltro til at pilotene i selskapet (som består av folk med mye forskjellig erfaring fra mange andre selskaper) heller ikke vil fly fly som har feil og mangler som de ikke lovlig kan fly med.

Nemlig! :)




Jeg er rimelig sikker på at de i cockpit på FR har livet kjært, men man har jo hørt
om oppsigelses grunner i FR som stinker, så det er vel ikke utenkelig at de også er redd for å miste jobben.



Anyway, tror ikke FR vil kunne fylle kontoene sine med noen Euro fra meg , men de klarer seg sikkert uten meg, og jeg uten de.

EB
02-09-2006, 09:34
Amen!

SQ 777
02-09-2006, 18:54
Akkja, etter en SK flight fra PVG til CPH sist tirsdag med en skitten A343 med bitchy CA's i en iskald maskin som fikk en til å nyse hvert tredje sekund og fleste neser rant ved landing.

Prøvde å nevne varmen og fikk et svensk svar " Det är bare fläkten, jag är varm ". Internet ombord funket ikke ( spillte ingen rolle for meg, by the way ), . Video on demand ga kun kinestisk tale til Steve Martin og Inspector Clo... .

Videre connection til OSL, delayed til 20.30 på SK 1472 ( fair enough ) ingen viste seg ved gaten før kl 21.15 ( uten endring av tidspunktet for avgang på skjermen ). Så dukket folk opp innenfra A321'en , inkludert gate-personen og sendte oss avgårde.

Du verden som jeg gleder meg til LH tar over. Har hatt så mange herlige LH-flighter i den senere tid, inkl. TIL PVG fire dager før !!

I tillegg blir det vel streikfritt også med LH.:wink

Fra CPH gratis te og kaffe og glass vann nå, redusert fra tidligere i år. Fra 1. oktober også betaling på interkontinetalt mens alle andre ikke har det til Asia i hvertfall.

Har hatt tre turer i sommer til middelhavet etc. SK-maskinene var OK men ex_BU 737-700 mer bedritten enn jeg noensinne har sett FR.

HURRAH FOR FR, DU FÅR DET DU FORVENTER !!!!;)

EB
02-09-2006, 18:59
Får du gratis kaffe, te og vann hos FR???

SQ 777
02-09-2006, 19:10
EB, på FR får du hva du forventer !! SK er håpløst bak det som forventes av et sådant selskap som de later som som de FORTSATT er . Jfr. LH, KL, etc.

Man må ikke ha "GRATIS" alltid, men kun et eksempel på hvordan man skjærer av den grenen de sitter på. Jeg nevnte flere andre ting i innlegget enn "GRATIS",,,,,,,

Er forsatt sølv på EuroBonus og vil være det framover, men ikke grunnet SK. Man forlater ikke et bonusprogram uten videre, men medlemsskapet blir holdt vedlike av LH ( som sist år ) , AC UA neste år også etc. Det som fryder meg er at SK må gi ut gratisbillettene. :wink

LCH
03-09-2006, 02:36
Originally posted by SQ 777
Fra CPH gratis te og kaffe og glass vann nå, redusert fra tidligere i år. Fra 1. oktober også betaling på interkontinetalt mens alle andre ikke har det til Asia i hvertfall.


Hva tar man betalt for fra 1. oktober?

LCH
03-09-2006, 02:37
Originally posted by P.A. VIKING


Hva lærte vi ;

* CC kurset er en vits, man ledes igjennom examen

* FR , sjekker ikke bakgrunnen til de kabin ansatte

* FR , tar ikke adgangskort så høytdlig.

* Både kabin og cockpit tynes på max timer , hvor cockpit kan "fly opp" års max på 9 mnd.

* Hygiene ombord er under enhver kritikk.

* Sikkerhet i kabinen ignoreres ref. defekter og rapportering av defekter.

Noe mer ?

LÆRTE? Jeg håper da inderlig at du ikke tar alt som blir hevdet i en såkalt "dokumentar" som dette for god fisk?

TG923
03-09-2006, 04:58
Originally posted by LCH

Originally posted by SQ 777
Fra CPH gratis te og kaffe og glass vann nå, redusert fra tidligere i år. Fra 1. oktober også betaling på interkontinetalt mens alle andre ikke har det til Asia i hvertfall.


Hva tar man betalt for fra 1. oktober?

Fra 1. oktober stanser SAS serveringen av gratis alkohol til passasjerer på økonomiklasse på langrutene. Da må passasjerene betale 30 kroner for en øl, en liten vinflaske eller en drink. På businessklasse og economy flex skal dette fortsatt være gratis. Og folk på økonomiklasse skal få en liten flaske eller et glass drikke til hovedmåltidet, som inngår i billettprisen.

http://www.viatravel.no/VIAnytt/vianytt1006.htm

http://forbruker.no/reise/article1337128.ece

sail4fun
03-09-2006, 07:22
Hvorfor skal alle diskusjoner om andre flyselskaper en SAS , ende opp i diskusjoner OM SAS ?

Hva har serveringen på M class SK-IC med FR å gjøre ? Svært lite, uansett perspektiv.


Nei, jeg tar ikke dette som god fisk, men som en input til en helhetlig vurdering.

stefan78
03-09-2006, 10:29
Nå har jeg aldri reist med FR, så jeg snakker ikke av egen erfaring, men trekker mine egne konklusjoner. Tror nok at hvis man går inn for og sverte noen, så klarer man og finne mye rart og peke på uansett hvilket selskap det gjelder.
Hvis det hadde vært så elendig, så ville det vel ha blitt gjort noe før ? Og det var vel bare et fåtalls av flygningene og de ansatte som ble "intervjuet" som var med på dokumentaren. Kanskje fordi man ikke fant noe på de øvrige flyvningene ? Alltid noen ansatte som ikke trives på jobb og.

imm
03-09-2006, 11:52
Hvis Ryanair var så elendig som dette viser, med skikkelig bedritne fly osv. ville nok passasjerer ha reagert. Jeg har snakket med SAS flyvere som er i permisjon for å jobbe for Ryanair, og de trives godt i selskapet. Og sier faktisk at SAS har mye å lære, bl.a. om disponering av flyvere/flyvertinner osv. Og jeg tror INGEN flyvere, norske eller utelnandske, ville flydd disse flyene hvis sikkerheten ikke blir ivaretatt skikkelig.

Det var en stund fokus på at de fløy med minimum fuel. Men minimum fuel er nok det. Enkelt og greit. Nå flyr de ikke alltid lengre med minimum fuel, men allikevel... nok er nok.

Og så jeg stoler også på at luftfartstilsynene i de ulike land har alt under kontroll og vil ta affære dersom passasjerer utsettes for risiko ved å fly Ryanair.

Det er jo også laget dokumentarprogrammer om andre selskaper. BA kom dårlig ut ved å bli fremstilt som et selskap hvor partyfaktoren var høy, og hvor flyvere hadde promille under flyvningen. Er BA farlig å fly med? Er det vanlig at flyverne der er beruset på jobb? Neppe. Men det virket sånn på dokumentaren.


IMM

F35Landing
12-09-2006, 02:49
Herlig å se at alle FR-tilhengere må bli så utrolig krasse for å forsvare selskapet "sitt", og at det hele alltid ender opp med å kaste dritt på SAS. Synes jeg taler for seg selv. Priceless...;)