PDA

View Full Version : Tilbyr svenske statsansatte gratis flyreiser


TG923
31-08-2006, 06:09
- Den svenske statens nylig inngåtte storkundeavtale med SAS er sløseri og misbruk av skattebetalernes penger. mener Ryanair. Nå slår irene tilbake i sin "sedvanlige" stil og tilbyr alle svenske politikere og andre statsansatte flybilletter til én svensk krone per reise - pluss skatter og avgifter.

http://www.boarding.no/art.asp?id=22975

EB
31-08-2006, 06:15
He he!! Ryanair merker konkurransen...:D

Et annet punkt! Er ikke dette smøring av statsansatte? De kan vel ikke ta i mot noe som er gratis...

The Ticketor
31-08-2006, 10:00
Ah, men de betaler én krone! Ikke sikker på at det er helt lovlig likevel.

OJB
31-08-2006, 14:46
Så lenge du betaler er det ikke smøring. For å kalle det smøring må man verdsette ytelsen. Det kan jo bli vanskelig i dette tilfelle så lenge Ryanair kan vise til lignene kampanjer andre steder der billetter selges for Kr 1,- pluss avgifter.

Farmer
31-08-2006, 19:13
Man kan vel kanskje også spørre seg om ikke Ryanairs destinasjoner er rimelig irrelevante for 99% av de svenske statsansatte med reisebehov i embeds medfør.
Men pressen biter på som vanlig og Ryanair befester intrykket om at de fleste billetter selger for 1 krone ....pluss tax.
De skal i alle fall ha at de er meget dyktige til å skaffe seg spalteplass.
Er det noen som vet hva Ryanair har som enhetsinntekt per setekm ? Jeg mistenker at den slettes ikke er så fryktelig lav når alt kommer til alt.

LCH
31-08-2006, 19:38
Originally posted by Farmer

Man kan vel kanskje også spørre seg om ikke Ryanairs destinasjoner er rimelig irrelevante for 99% av de svenske statsansatte med reisebehov i embeds medfør.


Nåja, Stockholm-Brüssel er vel en ganske mye brukt rute!

Farmer
31-08-2006, 22:04
Originally posted by LCH

Originally posted by Farmer

Man kan vel kanskje også spørre seg om ikke Ryanairs destinasjoner er rimelig irrelevante for 99% av de svenske statsansatte med reisebehov i embeds medfør.


Nåja, Stockholm-Brüssel er vel en ganske mye brukt rute!

"Stockholm-Brussel" ? Du mener vel Nykøping-Charleroi ? Legger man til tidskostnad og bakketransport er vel regnestykket fort et helt annet :cry:

EB
01-09-2006, 06:00
Statsanastte i Norge kan IKKE kjøpe noe som helt klart selges for billig...

imm
01-09-2006, 06:52
Originally posted by Farmer

Man kan vel kanskje også spørre seg om ikke Ryanairs destinasjoner er rimelig irrelevante for 99% av de svenske statsansatte med reisebehov i embeds medfør.
Men pressen biter på som vanlig og Ryanair befester intrykket om at de fleste billetter selger for 1 krone ....pluss tax.
De skal i alle fall ha at de er meget dyktige til å skaffe seg spalteplass.
Er det noen som vet hva Ryanair har som enhetsinntekt per setekm ? Jeg mistenker at den slettes ikke er så fryktelig lav når alt kommer til alt.

Ja, jeg mener å ha lest at enhetsinntekten ligger på litt over 300 kroner pr. passasjer.



IMM

Hurum
01-09-2006, 09:16
Originally posted by EB

Statsanastte i Norge kan IKKE kjøpe noe som helt klart selges for billig...


Joda.....det kan dem nok. Og hadde du jobbet i Staten så hadde du nok oppdaget at jaget etter "billigst" mulig er ganse stort....men det varierer veldig innenfor de ulike delene av Staten.

LN-KOG
01-09-2006, 09:35
Originally posted by LCH

Nåja, Stockholm-Brüssel er vel en ganske mye brukt rute!

Jeg tror du skulle ta en tur til Geografisk Institutt også, kjære stud. jur, og få deres definisjon av Brussel og Stockholm - ikke bare en "geographically challenged" ires definisjon. :cool:

LN-KOG
01-09-2006, 09:36
Originally posted by OJB

Så lenge du betaler er det ikke smøring. For å kalle det smøring må man verdsette ytelsen. Det kan jo bli vanskelig i dette tilfelle så lenge Ryanair kan vise til lignene kampanjer andre steder der billetter selges for Kr 1,- pluss avgifter.

Det er ikke helt sant. Rabatten kan være så kraftig at det regnes som korrupsjon.

TOS
01-09-2006, 10:00
Ifølge de etiske retningslinjene for statstjenestemenn i Norge (vet ikke om det er helt identisk i Svarige - det likner sikkert endel) sier følgende om dette:

"4.5 Mottak av gaver og andre fordeler
Statsansatte skal ikke, verken for seg selv eller andre, ta imot – eller legge til rette for å motta – gaver, reiser, hotellopphold, bevertning, rabatter, lån eller andre ytelser eller fordeler som er egnet til, eller som av giveren er ment, å påvirke deres tjenestehandlinger.

Statsansatte må ikke bruke sin stilling til å skaffe seg selv eller andre en uberettiget fordel. Dette gjelder også i tilfelle hvor disse fordelene ikke vil påvirke deres tjeneste¬handlinger."

Her står altså rabatter nevnt spesifikt. Nå skal det sies at dette regelverket nok mer er ment for enkeltpersoner enn for hele statstjenestemannsapparatet, og om staten forhandlet seg frem til en avtale hvor flybillettene kostet 1 kr så ville vel det i prinsippet ikke være i strid med regelverket. Slik denne kampanjen til Ryanair oppfattes av undertegnede så kan vel dette være "egnet til, eller som av giveren er ment, å påvirke deres tjenestehandlinger".

De som fikk med seg dokumentaren om Ryanair i går på TV2 føler kanskje ikke et så veldig sterkt behov for å fly med FR....(selv om denne typen journalistikk ofte i stor grad er basert på sunn vitenskapelig undersøkelse - dvs. at man ikke er ute etter å avkrefte hypotesen om usunn kultur/sikkerhetsproblemer, men at man er ute etter å bekrefte dette og at man dermed kun tar med de elementene som passer i forhold til hypotesen).

LN-KOG
01-09-2006, 17:27
Originally posted by TOS

Ifølge de etiske retningslinjene for statstjenestemenn i Norge (vet ikke om det er helt identisk i Svarige - det likner sikkert endel) sier følgende om dette:

"4.5 Mottak av gaver og andre fordeler
Statsansatte skal ikke, verken for seg selv eller andre, ta imot – eller legge til rette for å motta – gaver, reiser, hotellopphold, bevertning, rabatter, lån eller andre ytelser eller fordeler som er egnet til, eller som av giveren er ment, å påvirke deres tjenestehandlinger.

Statsansatte må ikke bruke sin stilling til å skaffe seg selv eller andre en uberettiget fordel. Dette gjelder også i tilfelle hvor disse fordelene ikke vil påvirke deres tjeneste¬handlinger."

Her står altså rabatter nevnt spesifikt. Nå skal det sies at dette regelverket nok mer er ment for enkeltpersoner enn for hele statstjenestemannsapparatet, og om staten forhandlet seg frem til en avtale hvor flybillettene kostet 1 kr så ville vel det i prinsippet ikke være i strid med regelverket. Slik denne kampanjen til Ryanair oppfattes av undertegnede så kan vel dette være "egnet til, eller som av giveren er ment, å påvirke deres tjenestehandlinger".

De som fikk med seg dokumentaren om Ryanair i går på TV2 føler kanskje ikke et så veldig sterkt behov for å fly med FR....(selv om denne typen journalistikk ofte i stor grad er basert på sunn vitenskapelig undersøkelse - dvs. at man ikke er ute etter å avkrefte hypotesen om usunn kultur/sikkerhetsproblemer, men at man er ute etter å bekrefte dette og at man dermed kun tar med de elementene som passer i forhold til hypotesen).

Meget bra poeng. MOL oppfordrer mao til korrupsjon.

Jeg har flydd Ryanair mange ganger og selv om jeg ikke har sett reportasjen, er jeg møkklei dem og arrogant kabinbetjening som snakker til som om du var idiot på noe som ligner engelsk.

Til det siste poenget ditt om å avkrefte en hypotese: Nå har det vist seg at en del medisinsk forskning i Norge har vært drevet på lignende måte - og jeg tillater meg å være så kynisk å påstå at det samme vil man finne i andre fagfelt også. Når makt og ære står på spill går mange over lik.

EB
01-09-2006, 17:29
Takk TOS!!!

LCH
01-09-2006, 17:34
Originally posted by LN-KOG

Originally posted by LCH

Nåja, Stockholm-Brüssel er vel en ganske mye brukt rute!

Jeg tror du skulle ta en tur til Geografisk Institutt også, kjære stud. jur, og få deres definisjon av Brussel og Stockholm - ikke bare en "geographically challenged" ires definisjon. :cool:



Hehe, vurderte faktisk å skrive Skavsta-Charleroi i innlegget mitt, men fant ut at jeg heller skulle skrive Stockholm-Brüssel for å se om det kom noen sure oppstøt i den forbindelse... ;)

EDIT: Brüssel - Charleroi: 46km, Oslo - Galemoen: 45km ...

EB
01-09-2006, 17:54
Og FlyToget fra Ryanairs flyplass går like fort som i Oslo???

TOS
01-09-2006, 18:19
Originally posted by LN-KOG

Til det siste poenget ditt om å avkrefte en hypotese: Nå har det vist seg at en del medisinsk forskning i Norge har vært drevet på lignende måte - og jeg tillater meg å være så kynisk å påstå at det samme vil man finne i andre fagfelt også. Når makt og ære står på spill går mange over lik.

Jeg er ikke uenig i det du skriver her...(dessverre så er nok dette en noe uheldig praksis innen mange forskningsfelt - i tillegg til at man opererer på samme sett også i andre bransjer)!

turist
01-09-2006, 21:04
Så lenge de reiser i embets medfør vil det ikke være et problem å fly for 1 krone, men en privatreise vil være korrupsjon.

TOS
01-09-2006, 21:49
Originally posted by turist

Så lenge de reiser i embets medfør vil det ikke være et problem å fly for 1 krone, men en privatreise vil være korrupsjon.

Man kan jo tenke seg til at årsaken til at Ryanair tilbyr disse billettene er for å påvirke beslutningstakerne i staten som bestemmer hvilke selskaper de statsansatte skal reise med. I såfall kan det tenkes at det er i strid med de norske retningslinjene som jeg refererer til ovenfor (men nå er det jo snakk om Sverige i denne saken).

turist
02-09-2006, 10:38
Originally posted by TOS

Originally posted by turist

Så lenge de reiser i embets medfør vil det ikke være et problem å fly for 1 krone, men en privatreise vil være korrupsjon.

Man kan jo tenke seg til at årsaken til at Ryanair tilbyr disse billettene er for å påvirke beslutningstakerne i staten som bestemmer hvilke selskaper de statsansatte skal reise med. I såfall kan det tenkes at det er i strid med de norske retningslinjene som jeg refererer til ovenfor (men nå er det jo snakk om Sverige i denne saken).

Korrupsjon er når man får en fordel til seg selv eller noen nærstående, på grunn av sin stilling. Når fordelen gis til staten er det ikke korrupsjon. Det kan være mot andre retningslinjer osv, men altså ikke korrupsjon.

imm
02-09-2006, 11:22
Dette utspillet bør vel kun sees på som nok et pr stunt fra flyselskapet. Ingen formell kontakt er tatt, ingen kontrakt skrevet. Ryanair gjør mye for å få publisitet, og dette er ett av påfunnene deres.
Et annet eksempel fra tidligere i sommer, var da de gikk ut å sa at Michael O`Leary skulle gå naken ned hovedgata i Warsawa dersom LOT droppet drivstoff tillegget.
Hehehe, hva de finner på i det selskapet! Jeg synes det er litt gøy jeg.
Skulle likt å sett Petter Jansen, Kjos, eller Per Arne Watle komme med noe sånt. :lol

EB
02-09-2006, 17:03
Not! Finn noen menn som har bedre kropper...

LCH
02-09-2006, 23:05
Originally posted by EB

Og FlyToget fra Ryanairs flyplass går like fort som i Oslo???

En kilometer er en kilometer, jeg sa ingenting om reisetid! :p

EB
03-09-2006, 09:08
Men det er faktisk reisetiden som spiller en stor rolle for forretningsreisende...også de som jobber i Staten håper jeg...