View Full Version : ATC jobber gratis i USA
En bekjent av meg posta nettopp bilde av at American Airlines gav de gratis mat, og jeg tenkte på det... Hvor absurd situasjonen i USA er, og hvor mange som kanskje ikke tenker over det? Men alt av statsansatte - da også inkl. alle Air Traffic Controllers - jobber gratis for USA i over 1 mnd (og det er ikke første gang) fordi Donald Trump nekter å gi penger til lønn og drift før han får viljen sin.
Det er en såpass absurd situasjon at det nesten ikke er til å tro. Ikke før Trump får bygge sin forferdelige mur mot Mexico (som ville være en miljøkatastrofe) gir han lønn til de ansatte.
Flere bedrifter, inkl. flyselskapene, har stilt opp for de ansatte med gratis mat og annen hjelp for de ansatte. Må være absurd å ikke få lønna si.
Gratis jobber de ikke. De får lønna når shutdown’en er over. Men det er mange som lever ‘paycheck to paycheck’, og de sliter med likviditeten.
Imidlertid er det en del ‘contractors’ uten fast stilling som trolig kan skyte en hvit pinne etter pengene de skulle ha tjent. Og siden mange av disse er blant de svakeste, er dette rimelig tragisk. Det jobbes imidlertid for at de som er pensjonert uten lønn samt disse som jobber på kontrakt likevel skal få kompensasjon når dette en gang tar slutt.
Har lest at flere nasjonalparker også er ramponert fordi de ansatte ikke kan dra på jobb pga manglende ressurser. Triste greier.
Venninna mi klarer seg fint inntil videre, men flere andre sliter allerede pga betaling av lån og å ha råd til mat. Bare å ha råd til fuel for å komme seg på jobb... En absurditet, særlig det at det går utover de som har såpass viktige posisjoner i samfunnet. Hadde ATC lagt ned streik inntil de får lønna si så hadde hele landet blitt lammet. Tipper American Airlines (og andre) er ganske happy for at folk går frivillig på jobb, uten å få betalt, og at de derfor velvillig stiller opp med gratis mat til de som er offer for mr. "Hamberders".
Field in sight
20-01-2019, 01:39
"You know things are bad when people are supporting the TSA"
AlexanderDGL
20-01-2019, 02:04
Bare å si ja til muren det så ordner det seg. :)
Har lest at flere nasjonalparker også er ramponert fordi de ansatte ikke kan dra på jobb pga manglende ressurser. Triste greier.
Venninna mi klarer seg fint inntil videre, men flere andre sliter allerede pga betaling av lån og å ha råd til mat. Bare å ha råd til fuel for å komme seg på jobb... En absurditet, særlig det at det går utover de som har såpass viktige posisjoner i samfunnet. Hadde ATC lagt ned streik inntil de får lønna si så hadde hele landet blitt lammet. Tipper American Airlines (og andre) er ganske happy for at folk går frivillig på jobb, uten å få betalt, og at de derfor velvillig stiller opp med gratis mat til de som er offer for mr. "Hamberders".
Det er ikke så mye ramponering, men det har dessverre vært flere dødsulykker i Nasjonalparkene pga. manglende Park Rangers - har en nevø som er Park Ranger og er permittert - noen delstater har «overtatt» betaling av Park Rangers for å i vareta parkene.
Gratis jobber de ikke. De får lønna når shutdown’en er over. Men det er mange som lever ‘paycheck to paycheck’, og de sliter med likviditeten.
Jeg har faktisk lurt på dette, om det forventes at statsansatte går på jobb uten å få lønn. Om de får det utbetalt i etterkant, så er det jo ikke den helt store krisa, selv om det kan skape akutte problem for noen.
For jeg tenkte at jeg hadde aldri i livet funnet meg i å jobbe gratis, og hadde det vært sånn at man ikke fikk lønn i det hele tatt i den perioden det er shutdown, så hadde jeg bare ikke gått på jobb, uansett, samme f...
Scooter01
20-01-2019, 10:49
Her er et bilde sakset fra Twitter som viser noen av deres kolleger fra NavCanada som laster inn noe pizza og kyllingvinger som skal til ATC arbeiderne i Buffalo Airport.
http://i63.tinypic.com/o8ro.jpg
Scooter01
Jeg har faktisk lurt på dette, om det forventes at statsansatte går på jobb uten å få lønn. Om de får det utbetalt i etterkant, så er det jo ikke den helt store krisa, selv om det kan skape akutte problem for noen.
For jeg tenkte at jeg hadde aldri i livet funnet meg i å jobbe gratis, og hadde det vært sånn at man ikke fikk lønn i det hele tatt i den perioden det er shutdown, så hadde jeg bare ikke gått på jobb, uansett, samme f...
Jeg tror problemet er at de mister jobben hvis de ikke går på jobb, da de ikke har så mye streikerett som i Europa...? Jeg hadde ikke giddet å gå på jobb når jeg gjør en jobb uten å få lønn, og ikke aner når jeg får lønn neste gang.
Field in sight
20-01-2019, 16:00
Jeg tror problemet er at de mister jobben hvis de ikke går på jobb, da de ikke har så mye streikerett som i Europa...? Jeg hadde ikke giddet å gå på jobb når jeg gjør en jobb uten å få lønn, og ikke aner når jeg får lønn neste gang.
Da vil jeg si at det enda er bra at du ikke er flygeleder, og at de som faktisk er det har litt mer stolthet og ansvarsfølelse enn deg. ;)
Da vil jeg si at det enda er bra at du ikke er flygeleder, og at de som faktisk er det har litt mer stolthet og ansvarsfølelse enn deg. ;)
For meg handler det om stolthet, at jeg ikke aksepterer noe så idiotisk som at en FJOMP holder tilbake lønna mi for at han ikke får viljen sin ;) Det ville vært andre handlinger under andre forutsetninger.
For meg handler det om stolthet, at jeg ikke aksepterer noe så idiotisk som at en FJOMP holder tilbake lønna mi for at han ikke får viljen sin ;) Det ville vært andre handlinger under andre forutsetninger.
Du er fortsatt på lønningslista og opptjener lønn. Så det ville jo være dumt med ulovlig fravær. Da blir jio lønningssjekken mindre når den en gang kommer ...
De som har sparepenger klarer seg en stund. De som ikke har noe å gå på sliter naturlig nok. Så det er mange Uber på veiene nå ....
Det er vel heller systemet i USA som bør forrandres. Alle pengene i budsjettet tilhører folket, så at politiker kan holdet folket som gissler for å få igjennom sine egne mer eller mindre
dårlige ideer det ikke er flertall for er bare tragisk.
Det øjeblik, hvor TSA folk vælger at stoppe, ja der stopper vel flyvning...ingen sikkerhedscheck, ingen flyvning....Og disse TSA ansatte hører vel de absolut lavest
lønnede statsansatte, tænker jeg
Hilsen Ole
Galskap. Det politiske systemet i USA er råttent på så mange måter. Det kan ikke være mange % av de statsansatte på funksjonærnivå som har nok opptjente sparepenger til å få det til å gå rundt etter en måned.
Galskap. Det politiske systemet i USA er råttent på så mange måter. Det kan ikke være mange % av de statsansatte på funksjonærnivå som har nok opptjente sparepenger til å få det til å gå rundt etter en måned.
Heldigvis ser jeg seriøse banker og kreditkortselskaper stiller opp og har en egen hotline for dem som er berørt av dette. Så jeg regner vel med de fleste får fryst innbetalinger etc.
Men det suger jo skikkelig.
Landkrabbe
21-01-2019, 06:36
Jeg tror og håper at det er mye velvilje ute og går blant fordringshavere, banker og andre, men det virkelig store problemet her er jo for de svake, de som ikke har finansene helt i orden i utgangspunktet, som er på kontrakt og så videre. Som alltid går det verst utover de som har lite fra før og som trenger mest støtte.
Dette er jo også noe som får konsekvenser for attraktiviteten til staten som arbeidsgiver, og den er jo ikke så høy fra før av. Det hjelper ikke på kvaliteten på offentlig sektor, som republikanerne så ofte klager på.
Mildt sagt ødeleggende for økonomien å sende alle statsansatte og institusjoner ut på tvangssparing, det må få en del negative ringvirkninger i det private næringslivet også.
Dette er jo også noe som får konsekvenser for attraktiviteten til staten som arbeidsgiver, og den er jo ikke så høy fra før av. Det hjelper ikke på kvaliteten på offentlig sektor, som republikanerne så ofte klager på.
Men man må ikke glemme at det også blant statsansatte sikker også er en god del som stemte på Trump, i befolkningen som helhet litt over 50%, ikke sant.
Så de støtter sikkert politikken bak det som skjer, eller har ihvertfall vært med på å stelle istand det som nå skjer.
Det er mulig at noen angrer på sin stemme til Trump, men motstanden mot ham er nok ikke så massiv i den amerikanske befolkningen som norsk presse klarer å skape inntrykk av.
Norge Rundt På 14 Dager
21-01-2019, 10:14
Statsansatte i USA har vel forbud mot å streike mener jeg.
Og på 80 tallet så prøvde jo flygelerderne å gå til streik. Da de nektet å gå tilbake til jobb ga Reagen alle sammen sparken og satte militære flygeledere inn for å ta over ATC.
Scooter01
21-01-2019, 10:42
Mildt sagt ødeleggende for økonomien å sende alle statsansatte og institusjoner ut på tvangssparing, det må få en del negative ringvirkninger i det private næringslivet også.
Å jada, se her;….. :drink
https://payitfurloughed.com/
Scooter01
Tertit54
23-01-2019, 22:51
Rart de ikke «prøver» litt gå( les fly) sakte aksjoner? Med dårlig motivasjon s er det ingen problem for dem å forsinke flytrafikken ved sene klareringer, flow- begrensinger etc. Uten at arbeidsgiver kan påpeke at dette er en slags gå- sakte- aksjon.:old
Som NorgeRundtPå14Dager (kronglete brukernavn å referere til!) sier, det er strengt ulovlig for føderale ansatte å streike eller gå-sakte. Det har også nylig blitt advart mot å bruke egenmelding som virkemiddel, da dette også vil komme til å bli slått hardt ned på.
Mer om dette: https://abcnews.go.com/US/tsa-faa-workers-strike-end-shutdown/story?id=60540070
Hvis man ønsker litt innsyn i stemningen blant amerikanske flygeledere kan man besøke https://www.reddit.com/r/ATC/, der er brorparten av brukerne FAA-flygeledere, og det foregår en del diskusjon på temaet om dagen. Det er snakk om at et fåtall så smått har sagt opp jobbene sine, og spekulasjon i at om neste lønning også uteblir vil det bli langt flere som går. Med full stans i rekrutering og opplæring under shutdownen, og en allerede kritisk lav bemanning i etaten fra før, kan dette ha alvorlige ringvirkninger om det går så langt.
Rart de ikke «prøver» litt gå( les fly) sakte aksjoner? Med dårlig motivasjon s er det ingen problem for dem å forsinke flytrafikken ved sene klareringer, flow- begrensinger etc. Uten at arbeidsgiver kan påpeke at dette er en slags gå- sakte- aksjon.:old
Og hva oppnår de med det? Rammer enda flere folk og flyselskapene, og man skal leve sammen etterpå. Husk hvordan flygelederne en periode fikk veldig dårlig rykter her hjemme. Det er nok plenty forsinkelser i sikkerhetskontrollen m.v. for folk vil jeg tro.
Frontene er steile i politikken så om fly er litt eller mye forsinket spiller nok veldig liten rolle.
Trent600
24-01-2019, 05:11
Gå sakte-aksjon og et par mulige forklaringer på hvorfor de ikke gjør det tas opp i siste halvdel av denne artikkelen:
Even without the right to strike, workers could use other forms of pressure to end the stalemate — say, a work slowdown by air traffic controllers and airport security personnel to throttle air travel.
“If this were done in certain key locations, choke points, it would have a big effect,” said Joseph A. McCartin, a labor historian at Georgetown University.
Yet that does not appear to be in the cards. There is “no shortage of bright ideas about how we should slow the system down,” said Trish Gilbert, the executive vice president of the National Air Traffic Controllers Association, a union representing nearly 20,000 workers. “But that’s something we will never ever do.”
Lurking in the background is the pervasive fear of repeating history. In 1981, when air traffic controllers began an unlawful strike, President Ronald Reagan fired almost all of them — over 11,000 — and barred them from ever being rehired. The episode traumatized the labor movement for decades.
https://www.nytimes.com/2019/01/23/business/economy/unions-government-shutdown-donald-trump.html
Tertit54
24-01-2019, 22:01
Og hva oppnår de med det? Rammer enda flere folk og flyselskapene, og man skal leve sammen etterpå. Husk hvordan flygelederne en periode fikk veldig dårlig rykter her hjemme. Det er nok plenty forsinkelser i sikkerhetskontrollen m.v. for folk vil jeg tro.
Frontene er steile i politikken så om fly er litt eller mye forsinket spiller nok veldig liten rolle.
Flygelederne grubler allikevel på «aksjoner» i følge denne artikkelen i the Guardian. Hele shutdownen er en latterlig sak fremmet av en president som bruker sine innbyggere som gisler for å fremme sine inntresser. Ikke rart at de ønsker å bruke de kort de har mulighet til å spille ut.
https://www.theguardian.com/us-news/2019/jan/23/air-traffic-controllers-government-shutdown-warning
Og der var LGA stengt på grunn av manglende flygeledere
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/qn9AdO/shutdown-i-usa-rammer-flyvninger
Luftfartsmyndighetene annonserer fredag ettermiddag at alle flyvninger til flyplassen Laguardia i New York stanses midlertidig på grunn av mangelen på flygeledere som følge av den delvise nedstengningen av statsapparatet, melder Bloomberg.
Mens andre melder om forsinkelser
Og der var LGA stengt på grunn av manglende flygeledere
Ground stop betyr ikke stengt. Det er forsinkelser og 'ground stop' er innført for å kunne håndtere trafikken. Det er mer å anse som slottider.
Og her i Atlanta sliter de med å administrere utgående trafikk .. Så da er det nok ikke lenge før det propper seg og de må sette restriksjoner på innkommende trafikk.
General Departure Delays: Due to TM Initiatives:MIT:ZJX STAFFING, traffic is experiencing Gate Hold and Taxi delays between 1 hour and 1 minute and 1 hour and 15 minutes in length and increasing.
Det er ikke så mye ramponering, men det har dessverre vært flere dødsulykker i Nasjonalparkene pga. manglende Park Rangers - har en nevø som er Park Ranger og er permittert - noen delstater har «overtatt» betaling av Park Rangers for å i vareta parkene.
Ser ut som det har vært en god del ramponering :(
https://www.sciencealert.com/it-could-take-300-years-for-joshua-tree-national-park-to-recover-from-the-government-shutdown
It Could Take Joshua Tree National Park 300 Years to Recover From The Past 35 Days
With most park employees unable to work during the shutdown, many visitors were left unchecked, leading to a Wild West of human activity.
Soon after the shutdown began, parkgoers began seeing restrooms overflowing with trash and human waste.
Reports surfaced of visitors defacing rocks with graffiti, camping illegally, cutting down beloved Joshua trees, and skirting entrance fees, which are supposed to go toward visitor services.
https://www.newscientist.com/article/2192160-national-parks-pick-up-the-pieces-after-month-long-us-shutdown/
“Now is when the real work begins. The damage done to our parks will be felt for weeks, months or even years,” said Theresa Pierno, President and CEO for the National Parks Conservation Association
Har selv besøkt Joshua Tree nasjonalpark, det er tragisk at den har blitt så ramponert. Særlig når man vet bakgrunnen for det. Så utrolig unødvendig, en vakker turistdestinasjon! :(
Ser ut som det har vært en god del ramponering :(
https://www.sciencealert.com/it-could-take-300-years-for-joshua-tree-national-park-to-recover-from-the-government-shutdown
https://www.newscientist.com/article/2192160-national-parks-pick-up-the-pieces-after-month-long-us-shutdown/
Har selv besøkt Joshua Tree nasjonalpark, det er tragisk at den har blitt så ramponert. Særlig når man vet bakgrunnen for det. Så utrolig unødvendig, en vakker turistdestinasjon! :(
Viser jo bare at amerikanere kan være uhyre egoistiske.....Både ude og hjemme....oplevede en amerikansk familie på fri line i sommers, og da jeg rettede henvendelse til dem, var svaret " we are americans, WE CAN DO AS WE PLEASE", og da jeg så spurgte hvem der sagde det, ja så var svaret " our president said we shouldnt take any bullshit"....
Mit svar vil jeg ikke engang skrive her...men de blev bedt om at forlade parken.
Hilsen Ole
Viser jo bare at amerikanere kan være uhyre egoistiske.....Både ude og hjemme....oplevede en amerikansk familie på fri line i sommers, og da jeg rettede henvendelse til dem, var svaret " we are americans, WE CAN DO AS WE PLEASE", og da jeg så spurgte hvem der sagde det, ja så var svaret " our president said we shouldnt take any bullshit"....
Mit svar vil jeg ikke engang skrive her...men de blev bedt om at forlade parken.
Hilsen Ole
Jeg synes det var en unødvendig og urett generalisering. Bytt ut "Amerikanere" til "folk" så er jeg enig.
Andy Out